Nog is de kunst niet verloren De bekoring van eenvoud Omroepster Brasse laatste der Mohikanen DE STEM ZOMER-GIDS Musea dienen zich te bezinnen op hun pretpark-status IdbStem Think Freud Throwing Muses Cornfields j 07 00 Journaal (ook 07.30, 08.00, 08.30 Begijnenhof slechts een van de beziens waardigheden in Diest Concert uitgesteld Van Kooten start Voetbal Top 40 WOENSDAG 28 AUGUSTUS 1996 Door Paul Kokke Het gebeurt maar zelden dat voor slechts tweeëntwintig schilderijen ruim vierhon derddertigduizend mensen een kaartje kopen, bereid zijn in lange rijen te wachten en vervolgens opeengepropt in te kleine zalen proberen een glimp op te vangen van dat luttele aantal werken. Toch gebeurde het. Het was dit voorjaar, in het Haagse Mau ritshuis, waar de grote Ver meer-show werd gehouden. Inderdaad, een show, op bijna on-Nederlandse leest. Natuurlijk kwamen al die dui zenden voor de kunst van een van de grootste Hollandse schilders uit de Gouden Eeuw, van wie slechts vijfenveertig schilderijen bekend zijn. Maar de Vermeer- show in het Mauritshuis legde ook de vinger op de zere plek: na melijk dat voor het slagen van dergelijke kostbare tentoonstel lingen de kunst steeds vaker tot bijzaak dreigt te worden. Com mercie en mediatisering lijken ei genlijk belangrijker, omdat die twee pijlers een dergelijke mil joenen kostende tentoonstelling nog slechts mogelijk maken. Met tentoonstellingen a la Vermeer in het Mauritshuis moet een mu seum immers geld verdienen om überhaupt een dergelijk evene ment te kunnen organiseren. Dat lukte in Den Haag overigens wonderwel. Het Mauritshuis boekte een miljoenenwinst omdat het minimaal aantal benodigde bezoekers van 260.000 ruim schoots werd overtroffen. Die winst stond los van de opbreng sten uit de zogenaamde merchan dising, de verkoop van Vermeer shawltjes, Vermeer-koekjes, Ver meer-agenda's, Vermeer-posters en Vermeer-wijn. Kunst als mil joenenbedrijf. De Vermeer-show in Den Haag was natuurlijk een uitzondering, net als de grote Van Gogh-mani- festatie in Amsterdam en Otterlo enige jaren geleden of de komen de grote Jan Steen-tentoonstel- ling in het Rijksmmuseum te Am sterdam, die 21 september open gaat. Maar ze zetten wel de toon voor een veranderend tentoon- stellingsbeleid van de grote mu sea. Nog steeds staat de kunst voorop en zijn kunst en kunste naar nog immer de legitimatie voor een tentoonstelling. Maar steeds vaker gebeurt het dat een in wezen interessante tentoon stelling niet plaats kan vinden omdat de veronderstelde bezoe kersdoelgroep te klein is, sponso ring achterwege blijft en daar door de financiering niet rond komt. De kunst verliest in ieder geval zijn voorsprong. Privatisering Kunstmusea ontkomen er niet meer aan om zich te richten op steeds grotere exposities en gro tere bezoekersstromen. Dat is aan de ene kant het gevolg van een terugtredende overheid (zo wel wat Rijk, provincie als ge meente betreft) die de privatise- ringsdachte steeds meer is toege daan. Een aantal rijksmusea is al geprivatiseerd, bij provinciale en gemeentelijke musea wordt de De Vermeer-show in het Mauritshuis was afgelopen voorjaar goed voor 438.000 bezoekers en een miljoenenwinst. druk om zelf meer inkomsten te genereren steeds groter. Sponso ring is daarbij het toverwoord, maar zeker geen permanente op lossing. Sponsors komen graag in beeld bij spraakmakende ten toonstellingen (zie Vermeer), maar ondersteunen zelden musea die zich richten op hedendaagse of avantgardistische kunst waar nu eenmaal minder publiek op afkomt. Bovendien is die kunst vaak omstreden; en dat past zel den bij de image-building die een sponsor voor ogen heeft. Die is geneigd te kiezen voor iets waar van de geschiedenis heeft bewe zen dat het kunst is. Niemand die op dit moment de vraag durft te stellen of Vermeer inderdaad wel een groot schilder is geweest; datzelfde doen bij Van Gogh kan jezelf een oor kosten. Vrijwel ie dereen is vergeten dat de eerste door het grote publiek in de 18e en 19e eeuw volstrekt genegeerd werd en de tweede tijdens zijn le ven en de eerste jaren daarna. Wie dan ook durft te beweren dat de appreciatie van kunst niet aan mode of veranderende smaak on derhevig is, heeft het wat dat be treft goed mis. Desondanks neigen de grotere musea die zich bewegen op het gebied van de klassieke en klas- siek-moderne kunst steeds meer naar een soort kunstconservatis- me. Dat heeft te maken met de veranderende smaak van het pu bliek, dat steeds meer lijkt uitge keken op de hedendaagse en avantgardistische kunst. Wie de bezoekerscijfers van belangrijke Nederlandse musea op het gebied van de moderne kunst bekijkt, komt wat dat betreft tot opzien barende conclusies. Een museum als het Stedelijk in Amsterdam, dat toch jarenlang een voortrekkersrol vervulde op het gebied van de toenmalige contemporaine kunst, breekt re cords met tentoonstellingen over het Italiaanse automerk Alfa Ro meo (sic!) en een Nederlandse im pressionist als Breitner. Zelfs de huidige Stedelijk-directeur Rudi Fuchs schrikt er niet voor terug om een uitgesproken kunstcon- servatief als Gerrit Komrij ('Kunst moet aan een spijker hangen') in de kelders te laten grasduinen om er zijn eigen idea le tentoonsteling uit samen te stellen. En omdat Komrij niet an ders is dan veel andere mensen, levert dat een tentoonstelling op met weliswaar fraaie schilde rijen, maar ook een die de ont wikkeling van de na-oorlogse kunst met zoveel woorden lijkt te ontkennen. Inmiddels hebben al meer dan 115.000 mensen die tentoonstelling bezocht en heeft de Stedelijk-directeur besloten haar wegens dit grote succes te verlengen. Vruchten Het zijn met name de musea voor klassieke en de klassiek-moderne kunst die de vruchten van het veranderende tijdsbeeld plukken. Zij zijn het die hun beleid steeds meer aanpassen aan de smaak van het grote publiek. Deels om dat ze vanuit financiële overwe gingen wel moeten; het maken van tentoonstellingen wordt im mers steeds duurder. Deels ook omdat vooral die musea met el kaar in de slag zijn om de gunst van de kijker. Het is hetzelfde mechanisme, dezelfde strijd als waarin de publieke en commer ciële omroepen verwikkeld zijn. De strijd om de markt die musea in de rol van pretparken lijkt te dwingen. En de musea voor hedendaagse kunst? Die lijken zich vooralsnog aan die bloedige veldslag te kun nen onttrekken. Wanneer hun voornaamste subsidiënten echter steeds strengere eisen, ,gaan stel len op het gebied van bezoekers aantallen, eigen inkomsten en dergelijke, ziet het er voor die musea betrekkelijk somber uit. Het Van Abbemuseum in Eind hoven en De Pont in Tilburg we ten als geen ander dat musea die een voortrekkersrol vervullen, niet vooraan kunnen staan in de gunst van de museumbezoeker. Het zijn laboratoria die de ene ontwikkeling na de andere op zich af zien komen en gedwongen zijn tot het maken van arbitraire keuzes. Dat maakt ze in die zin intetessanter én kwetsbaarder dan die andere musea die vrijwel blind kunnen varen op de ver worvenheden van de kunstge schiedenis. Minder spannend Toch ontkomen ook de musea voor hedendaagse kunst niet aan een soort van epigonisme. Wie de toonaangevende musea in Euro pa op dat gebied bezoekt, komt vaak dezelfde kunstenaarsnamen tegen, en, wat erger is, vaak ook gelijksoortige werken. Museum directeuren en conservatoren, die uiteindelijk verantwoordelijk zijn voor de collectiekeuzes en de tentoonstellingen volgen te vaak eikaars beleid en hebben er baat bij de juistheid ervan voor elkaar te legitimeren. Wat dat betreft is het de afgelopen jaren ook in de ze musea een stuk minder span nend geworden. Maar met name deze instellingen staan de komende jaren voor een nieuwe uitdaging: het oprukken de digitale tijdperk. Talloze cul tuurfilosofen, kunstenaars, kunsthistorici en museologen breken zich het hoofd over de vraag of kunst nog wel zal be staan in de tijd dat alles in no time via het computerscherm de huiskamer binnenrolt. Die vraag stelling is overigens niet nieuw. Ze deed zich evenzeer voor toen de reproductietechniek werd uit gevonden. Walter Benjamin schreef een half boekwerkje vol over het kunstwerk in het tijd perk van zijn technische repro duceerbaarheid. Want als het dan zo was dat het kunstwerk slechts als bron dien de voor talloze reproducties die voor een habbekrats te verkrijgen waren, wat was dan nog de bete kenis van het kunstwerk als au tonoom gegeven, laat staan die van het museum waar het te zien was? Het bleek achteraf allemaal mee te vallen. Het gereprodu ceerde kunstwerk lijkt juist aan FOTO ANP de verbreiding van de kunst (en de waardering ervan) veel te heb ben bijgedragen. Net als de kunstboeken en catalogi overi gens. Maar met de kunst in het digitale tijdperk ligt het anders. Niet om dat men via Internet zo gemakke lijk aan de weet komt wat er te zien is in het Louvre, het Prado of het Van Abbemuseum, maar om dat de digitale techniek wezen lijk onderdeel kan gaan worden van de kunst zelf: digitale kunst dus. Die hoort in principe eigen lijk niet meer in het museum thuis, omdat zij niet past in de klassieke museum-typologie. Sterker nog: meer dan video kunst lijkt zij een onoverbrugba re afstand te nemen van wat de gangbare kunst is. Een schilderij is een schilderij, net zoals een beeld een beeld is. Digitale kunst bestaat pas wanneer een gebrui ker of consument daar behoefte aan heeft en de computer aanzet. Het museum voor de hedendaag se kunst nadert dan ook een cru ciale fase: öf het moet nieuwe modellen ontwikkelen voor een nieuwe kunstvorm waarvan men nog maar moet afwachten of die in een museum kan gedijen, öf het stopt bij de kunst in de jaren negentig. Dan zal het gedwongen worden de aansluiting te zoeken bij de klassiek-moderne musea (wat nu nog hedendaags is, is over enige jaren alweer klassiek- modern) en ligt ook voor dat type museum het pretpark-scenario in het verschiet. Omdat ze dan niet anders kunnen. In het Belgische Diest zijn nog wortels van de stamboom van de Oranje Nassau's te vinden. En het Begijnenhof, mis schien wel het mooiste plekje van Diest. Door Jan Smets Het begint zowaar al een beetje te heuvelen, vijftig kilometer ten zuiden van de eerste afslag na de grens op de autoweg van Eindho ven naar Antwerpen. Diest ligt onder Hasselt in de nieuwe Bel gische provincie 'Vlaams-Bra bant'. Het stadje ligt ook aan de Demer. Voor Nederlandse be grippen is dat meer een beek dan een rivier, maar toch blijkt ze haar naam te hebben gegeven aan een bepaalde vorm van bouw kunst. 'Demergotiek' is een vijftiende- eeuwse manier van kerken bou wen met zware steunberen en ij zerhoudende, dus roodbruine zandsteen, gewonnen uit ver steende zandbanken in een pre historische zee. De zandbanken zijn nu heuvels, hoog genoeg om er heen te wandelen om een fraai uitzicht te hebben op een goed voorbeeld van het betere België. Diest is een van die steden die bij het uittreden uit de middeleeu wen meer dan ruim de kost ver dienden met de lakenhandel. Toen was Diest net zo groot als nu, tienduizend mensen, voor die tijd was dat veel. Oorlogen brachten de klad in de handel, Diest halveerde. Er kwamen nieuwe heren. Een van hen was René van Chalons, een van de stamvaders van het huidige Ne derlandse Koningshuis. Beatrix is nog een 'Barones van Diest'. Doktersfout De erfenis van de Chalons ging naar de (Oranje) Nassau's en voor Diest werd van hen Filips Willem de belangrijkste. Hij was de oud ste zoon van Willem van Oranje en hij moest van de Spanjaarden mee naar Madrid toen zijn vader in opstand kwam. Filips Willem zou lang in Madrileense balling schap blijven. Hij ging zelfs in Spaanse krijgsdienst, maar tegen zijn familie (zijn broer Maurits met name) hoefde hij nooit te vechten. In 1596 mocht hij in Diest zijn heerschappij komen waarmaken. Hij stierf in 1648, kinderloos en omdat ook zijn broer Maurits geen kinderen had, ging Diest naar de erfgenamen van derde broer Frederik Hen drik. Voor de liefhebbers van royalty zijn dit de grove contouren van Het Begijnenhof is waarschijnlijk het mooiste plekje van Diest. Jan Duycks woont er al zijn hele leven. foto marc bolsius een verhaal dat in de kelders van het gemeentehuis, waar het Ste delijk Museum huist, uitgebreid wordt verteld. Temidden van ka nonnen, heiligenbeelden, Ru- bens-achtige schilderijen, har nassen en andere erfstukken uit het verleden nemen de portretten van Filips Willem een belangrijke plek in. Hij kijkt er wat melan choliek op. De man heeft ook veel geleden en zelfs een normaal doodsbed werd hem niet gegund, want hij stierf door een dokters- fout, een te uitbundige aderla ting. Deze triestige telg uit de enorme Oranje-familie ligt nu eens niet in Delft begraven, maar in de 'Demergotische' Sint-Sulpitius- kerk in het hartje van de stad. Begijnenhof Het is niet de enige historische kerk in Diest. De stad is een zeventiende-eeuwse barokkerk gewijd aan Sinte Barbara rijk, een j dertiende-eeuwse Onze- lievevrouwenkerk, een Allerhei ligenkapel op de Allerheiligen- berg (een van die genoemde uit- zichtspunten) en niet te vergeten de oorspronkelijk veertiende- eeuwse St. Catharinakerk in het Begijnenhof. Dat Begijnenhof is waarschijnlijk het mooiste plekje van Diest. Achter een zeer weel derige poort liggen nauwe straat jes met simpele huisjes waarvan de gevels al eeuwen een wedstrijd spelen in welke eenvoud het schoonste is. Mooi gerestaureerd ook. Wie nog een extra portie royalty wil, kan naar het Hof van Nassau gaan kijken, vier eeuwen geleden gebouwd als residentie voor de prinsen van Oranje-Nassau. Het ligt allemaal niet ver van elkaar. De looptijd van de officiële stads wandeling is nog geen uur. Wie NEE, HET heeft niets met de psycho-analyse van een baar dige Oostenrijkse psychiater te maken. Met die megagroep Pink Floyd al helemaal niet. Think Freud is gewoon een Bredase band met gezonde knapen. Een van hen is Bredanaar Mi chel van der Westen, die na Thundermug en Clincher, zijn muzikale schouders heeft gezet onder het project Think Freud. Zelf beschrijft hij de muziek als 'leuk en volslagen preten tieloos'. Maar dat is te beschei den. Green-eyed Soul, zo heet de cd die in de Wernhoutse Studio 195 is opgenomen, heeft heel wat meer te bieden. Think Freud is op zijn best als het prettig gestoorde (toch een beetje Freud) punk voort brengt. De in een up-tempo ge schreven nummers als Count, Hey You! en Make Everything Make Sense klinken opzwe pend en dynamisch. De rauwe doorleefde stem van Van der Westen past daar prima bij. Green-eyed Soul verveelt geen moment. Zo klinkt het nummer Inside een beetje als Bowie in zijn jonge jaren. De open-rock van All Fools Day heeft weer wat weg van de superhit All Right Now van The Free en Sleep All Day begint als een nummer van Miles Davis. Toch verliezen de jongens van Freud geen enkele keer de greep op hun eigen geluid. Hulp van een psychiater is niet nodig. Green- eyed Soul barst van de afwisse ling en is een van de beste Bre dase producties tot nog toe. (Feel Jung Records) PETER VIERENHALM EEN VAN de mooiste nummers op de nieuwe cd van Throwing Muses zit verscholen aan het eind van het schijfje. Enkele minuten na afloop van het slot nummer komt er plots nog een semi-akoestisch liedje opzet ten. Het is een mooi slot-ak- koord van een al even fraaie cd, die de sympathieke titel Limbo draagt. De (Amerikaanse) Muses draaien al weer tien jaar mee in de alternatieve muziekscene, eerst als een kwartet, later als trio, maar steeds met Kirstin Hersh als het creatieve brein. Een topper zijn ze nooit gewor den, al hebben ze daar wel de capaciteiten voor maar kenne lijk is de ruige soms wat neuro tische gitaarrock iets te weinig catchy voor het grote publiek. Toch maken de; Musest steeds meer 'normale popmuziek': af gemeten popsongs met kop en staart. Dat bleek al op de vori ge cd University en komt nu op Limbo nog meer tot uitdruk king. Limbo bevat vrij toegan kelijke muziek, wat er vooral mee te maken heeft dat Hersh niet meer zo nodig een zwaar vervormd geluid uit haar gitaar hoeft te halen. 'Clean guitar is timeless', zegt ze ondertussen zelf. Limbo is een gevarieerde cd, met zowel luchtige pop als ste vigere rock, en veel tempowis selingen. De teksten van Her- sch zijn nog steeds ongrijpbaa, maar dat zou een doorbraai I naar een iets groter pub];^ niet in de weg mogen staar (4AD/PIAS) PAUL VERLINdes ALS BEGINNENDE je het maar moeilijk in Neder" land. Om een beetje hogeropte komen moet je meedoen a® Grote Prijzen, demo's maker en vooral heel veel spelen in de hoop dat je opgemerkt wore; door een platenfirma die mee: te bieden heeft dan loze befej. ten. En als dat grote platencontract er dan eenmaal is, dan is bel hopen dat de frisheid en inspi ratie van het begin niet inge ruild is voor muziek die eigen lijk allang weer overbodig is. De Amsterdamse groep Corn- fields deed het met een hal» finaleplaats goed in de Grote Prijs van '94 en ook de demo's en cassettes van de groep wer den alom geprezen. Maar vee] verder dan de kwalificatie veelbelovend kwam de groep niet, omdat het bewijs daarvan, een echte plaat, ontbrak. Die plaat is er inmiddels welii de vorm van de debuut-cdMaj en die laat horen dat Cornfields inderdaad een leuk bandje is. May staat boordevol nummers die qua sfeer aan hedendaagse Amerikaanse countryrockeir als Jayhawks en Droge doei denken of aan R.E.M. in vroe ger tijden. Cornfields heeft in de persoon van zanger Wim Venema ea figuur in huis die niet alleen die nummers met de juiste mengeling van nonchalance ei meeslependheid weet te vertol ken, maar die tevens als com ponist (soms samen met gitarist Tiemen Koopman) sterk voor de dag kan komen. Naast die redelijk herkenbare Amerikaanse geestverwanten hoor je in de.muziek van Corn fields ook dingen terug die uil een veel? vroegst jdperks men. Venema en hebben het lef om in het diepe te springen en dat levert aardi- ge verkenningen op het terrein van de vroege Neil Young, maar ook van de Stones op. Het aardige van een cd alsMoj is dat je een groep hoort die zich niet bij voorbaat heelt overgeleverd aan een bepaalde sound of pose. Cornfields kan bij wijze van spreken nog alle kanten op en de perspectieven die deze debuut-plaat biedt zijn redelijk imposant. (Munich Records) WIM VAN LEEST NEDERLAND 1 I ,s cq Alles kits met Doug; 17.22 Hanna Lovisa; 17.29 Bertje Knor i758 Roseanne, comedy «26 Get the Picture, spelletje 1,55 Met Peter Ustinov in Assist, 3- j delige documentaire (slot) ,9 24 Achtbaan, serie: Some like pota toes <952 pp. Uitzending RPF „oo journaal/weeroveraicht 030 Ja natuurlijk: Dierentuinen in Europa, reportage-serie 23 Niet te geloven, reportage-serie over ongelooflijke gebeurtenissen 7151 Yoy: Met eigen ogen in Saraje- vo, reportage over vier Neder landse tieners die naar Sarajevo gaan om te kijken welke invloed de oorlog heeft gehad op hun I leeftijdgenoten 2219 Opdracht in Afrika, reportage-se- 1 rie over landen in West-Afrika. I Afl' 1 - 1 22.50 Ik hou van jou, serie over de liet- I 1 23.26 Een Vrije Gedachte (tot 23.30) NEDERLAND 2 11729 2Vandaag, actualiteiten met om 17.30 en 18.00 Journaal; 18.43 Sportjournaal en vanaf 18.51 Hoofdpunten uit het nieuws ge- volgd door het weer 119.02 Skütsjesilen, reportage over dit jaarlijks terugkerende evenement 19.57 Paralympics '96, verslag Olympi sche Spelen voor gehandicapten 1 20.30 Studio Sport 121.56 Pijlinktvissen - weekdieren met hersens, documentaire 22.47 VIPS, serie portretten internatio nale christenleiders (2315 Studio NOS, sportmagazine (tot 23.55) NEDERLAND 3 en 09.00) 1 07.05 Klokhuis 07.22 Een rare kwast 07.33 Captain Scarlet 08.05 Kids for animals I 08.35 Olympica, serie over de OS 99.05 PP: Uitzending D66 09.08 Kook tv 09.29 Een koffer vol boeken. Herh 10.05 Ontdek de geologie 10.35 Jeugddromen I 11.02 Open deur tv 11.17 Kids in the Hall 12.00 Journaal j 12.07 Fasten Seatbelts 13.00 Journaal I 13.08 Wie-o-wie 13.55 Zembla 14.35 Uitvinders 15.07 Straatmuzikanten 15.32 The Wonder Years 16.00 Journaal i16.07 Desmonds, comedy 16.32 MC TV, reportage-serie over mi grantentelevisie in de Randstad 17.07 Who's the Boss, comedy 17.32 The Ocean Girl, jeugdserie BELGIË FRANS 1 BELGIË" FRANS 1 16.35 Blamatoscope, kindermagazine 17.30 The Waltons, serie 18.30 Regions solr 18.45 Le quotidien des sports 18.50 Maguy, serie 19.30 Nieuws 20.10 Waikiki West, misdaadserie 21.10 Inédits, reportages 22.05 Acapulco H.E.A.T., serie 23.00 Coup de film, rubriek 23.30 Laatste nieuws op een zonnige dag vertrekt bij de VVV op de Groote Markt zal zich haasten om op tijd terug te zijn. Het stadscentrum ziet er name lijk uitgesproken 'lekker' uit met veel smakelijke winkels en vooral een rijke selectie aan Gildebier schenkende kroegen en tappe rijen, velen met een terras. Scherpenheuvel Niet alle bezienswaardigheden van Diest zijn altijd open. De WV opent officieel alleen op werkdagen, maar in het top-va- kantieseizoen zit er in de week einden meestal wel iemand. De Sulpitiuskerk en het gemeente museum zijn in elk geval van 14.00 tot 16.00 uur open. Woens dagochtend is er markt. Elke eer ste zondag van de maand is er een beurs van tweedehands boeken en documenten in het Begijnen hof, dat is dan ook een gelegen heid om het doordeweeks geslo ten 'Engelenconvent' te zien, het Begijnenhof museum. Eenmaal in de ban van al die ker ken, zal menigeen een bezoek aan Diest combineren met een uit stapje naar buurgemeente Scher penheuvel. Daar ligt de wellicht meest befaamde bedevaartskerk van België: de enorme basiliek met zijn blauwe koepel en gou den sterren, goed voorbeeld van wat groot geloof vermag. Van onze verslaggever Tilburg - Het in de krant van gis teren aangekondigde concert van Murray Perahia in de aula van de Katholieke Universiteit Brabant in Tilburg is een week uitgesteld. In plaats van vrijdag 30 augustus geeft de pianist een concert op vrijdag 6 september, aanvang 20.15 uur. Van onze rtv-redactie Hilversum - Langzaam maar zeker sterven de omroepsters o|>| de beeldbuis verder uit. Deze week was Hermine Wubsvoor® Evangelische Omroep de laatste. De EO gaat het nieuwe sei zoen zonder omroepster verder. Zo worden Ellen Brusset' haar Tros-collega's de laatste der Mohikanen. Volgens EO-directeur Ad de Boer terban en die stelt de omroepst®| zit er teveel ballast tussen de pro gramma's. „Ster-reclame, omroepers, pro mo's, aftitelingen, aankondigin gen, ledenwerfspotjes en wat niet al. Dat pakken de mensen niet meer op. Tussen programma's haken ze soms massaal af," ver klaart De Boer in de EO-gids het verdwijnen van de omroepsters. Vier jaar geleden gooiden Avro, KRO en NCRV, toen zij nauw gingen samenwerken op Neder land 1, de omroepsters ook al overboord. Nederland 3 doet het al jaren zonder. Resteert op Ne derland 2 nog de Tros. Ellen Brusse en haar collega's verte genwoordigen bij de publieke omroep een 'uitstervend ras'. In het commerciële kamp werkt al leen Veronica met omroepsters. „Wij houden de traditie levend," meldt een woordvoerster van de Tros. „Wij zien geen reden de omroep sters weg te sturen. Het is eigen lijk meer de vraag waarom ande ren dat wel doen. We hebben on- derzoekjes gedaan bij onze ach- zeer op prijs. Van onze rtv-redactie Als het aan Willem van Koo» ligt, begint Sport7 zo snel lijk met de uitzending van SI Voetbal Top 40. „Compleet stijgers, al dan niet met stip/ Iers en de hoogste nieuwe." Een slordige dertig jaar gew verblijdde Van Kooten de n ziekwereld met een hitlijst van best verkochte grammofM plaaten. Na iedere competitieronde H er een nieuw exemplaar van Top 40 Eredivisie uit. Op dit ment staat Luc Nilis (PSV) op eerste plaats, met stip ëes V: vanaf de achtste plek. JM nieuwe is Henryk Larsson (K noord): 14. Meest dramatis» dalers zijn Babangida (Ajax, 9 naar 29) en Brands (RKC/1 naar 25). „De Top-40-voetb# zullen wekelijks worden t ferd op een schaal van 1 tot Net als bij de ATP en EL%, tennissers en sduikerSi 1 Van Kooten. „Er zitten bi] 'e wedstrijd zes juryleden. De koppige jury staat onder le van oud PSV-coach Jan Re oud-international Adn Kraaij." Accountantsmaatscw pij KPMG verwerkt de geg' Van Kooten biedt zijn n> hitlijst aan aan kranten en C beert hem te slijten aan de of Sport7. BELGIË FRANS 2 17.00 (ja passé quand? 18.00 Blamatosco pe 18.55 Top motos, motorsportmagazine 19.30 Nieuws 20.00 Zoom arrière/voetbal met terugblik op EK, Turkije-Portugal 21.35 Aquatica, watersportmagazine 22.05 Nieuws (tot 22.20) DUITSLAND 1 05.30 Morgenmagazin, ontbijttelevisie 09.00 Heute 09.03 Dallas, soap 09.45 Bo- dyfeeling, ochtendgymnastiek 10.00 Heu te 10.03 'Vielleicht bin ich morgen schon tot', reportage 10.35 CeBIT HOME-Visio- nen, verslag computerbeurs 11.00 Heute 11.04 (ZW) John Huston-cydus: The Red Badge of Courage, Amerikaanse speel film uit 1951 van John Huston met Audie Murphy, Bill Mauldin en Douglas Dick 12.10 Herr Ober, einen and'ren Stern, mu ziek 12.55 Presseschau 13.00 Mittagsma- gazin met Heute 13.45 Wirtschafts-Tele- gramm 14.00 Tagesschau 14.03 Die Ersten lm Ersten, amusement 16.00 Tages- schau 16.03 Fliege, talkshow 17.00 Ta gesschau 17.10 Brisant, boulevardmagazi ne 17.55 Verbotene Liebe, serie 18.25 Ma nenhof, serie 18.54 Zappek, politieserie 20.00 Tagesschau 20.15 Arzte, serie 21.45 ltsy Bitsy Teeny Weeny, reportage over de bikini 22.30 Tagesthemen 23.00 Sterne des Südens, tv-film (slot) 00.30 Nachtma- gazin 00.50 Blondie's Number One, speel film DUITSLAND 2 05.30 Zie Duitsland 1 13.45 Königlich Bayerisches Amtsgericht, serie 14.10 Ehen tor Gericht, serie gedramatiseerde echt scheidingszaken 15.40 Logo, jeugdjour- naa' 15.45 Heute 15.50 The Flying Doc tors, serie 16.35 Jede Menge Leben, serie 17.00 Heute 17.05 Abendmagazin 17.55 Em Mann am Zug, serie 19.00 Heute 19.25 Cagney 8i Lacey: The Return, misdaadfilm 21-00 Abenteuer Forschung, populair-we- tenschappelijk magazine 21.45 Heute 22.15 Mensch im Netz, informatie over huidige ontwikkelingen op computerge bied 23.15 Derrick, misdaadserie 00.15 heute nacht 00.30 Sport Extra/wielrennen: op de baan: tijdrit 1 kilometer 00.45 Eire Sale, speelfilm DUITSLAND 3 08.15 Tele-Gym 08.30 Telekolleg II. Va kantiecursus scheikunde 09.00 Parlazzo, a kshow 09.45 Job, magazine over werk «n carrière 10.00 Schooltelevisie 12.00 BI°ssom, comedy 12.30 Quarks Co., po-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 20