Knallende ruzie EU en Duitsland Les in zaken doen 4op z 'n Frans mijnd DESTEM Sigarenmakers tegen hogere accijns Noordrijn-Westfalen ziet zuchtend Abraham Halfjaarwinst KPN 95 miljoen hoger Banken en Postbank ruziën over chipknip Prijzen stijgen 0,3 procent )ver subsidie aan VW A6 ECONOMIE KORT Winsterosie bij Boskalis Noodlijdend Kema schrapt 300 banen Air UK wil sterke expansie Ermesvergunning naar Callmax en KPN Ten Cate naar hogere jaarwinst AUGUSTUS 1996 A5 aak beter te kunnen aannni, „Die lobby adviseerde voorl nften die merkproducenten vast geven om parallelimD J buiten de EG tegen te hou Een sterk staaltje van kar" orming. Zo blijven ze eenzif de prijzen dicteren. De consu t krijgt de rekening genre" teerd. En Brussel, dat anders vrije markt propageert kte daaraan mee. der wijst Klerks op het cte belang dat de Neder dse staat zelf heeft bij een He herziening van de import lregels. „Ze gelden ook voor allel-medicijnen, die aanzien- goedkoper zijn en die daar- r de kosten van de gezond dszorg helpen drukken- ister Borst toonde zich altijd rstander van gebruik van e geneesmiddelen, maar wie ze nog invoeren als dat je rijf de kop kost." erigens blijft het volstrekt 'aal mogelijk uit de EG-landen rkartikelen via het parallelka- 1 te importeren. „Maar de ze is beperkt en het prijsver- hil ook niet zo groot als buiten ropa." Wellicht biedt deze gelijkheid wel soelaas om uit- delijk een rechterlijk oordeel ontwijken. De DMA-bestuur- wijst op het creëren van een rtraject: in de Europese Unie estigde firma's kunnen de Hen zelfstandig uit Amerika Azië in Europa importeren en olgens weer doorleveren, or de koper komen de goede- in die opzet ineens niet meer buiten de EG. „Op die nier ontstaat een grijs circuit ls van de koppelbaas. Wil de rheid nette zakenmensen in richting duwen?" A advieskoers vk vorige koers sk slotkoers gisteren a laten b bieden c ex claim d ex dividend e gedaan /bieden f gedaan/laten g bieden en ex dividend h laten en dividend k gedaan en laten ex dividend I gedaan en bieden ex dividend 92,50 479 2,50 b 2,00 90,00 638 5,10 4,50 95,00 504 2,40 1,90 90,00 555 7,10 7,00 85,00 316 17,00 16,30 80,00 350 4,30 3,90 90,00 319 2,00 1,80 75,00 297 21,00 a 20,80 00,00 464 8,50 7,80 85,00 454 4,20 a 4,00 70,00 395 1,50 1,10 14,50 1200 12,00 12,00 20,00 1389 7,80 7.70 25,00 296 4,50 4,60 00,00 780 9,00 7,20 65,00 827 6,40 a 5,00 570,00 1202 4,40 3,30 575,00 564 3,00 2,20 >90,00 323 2,70 2,10 540,00 2342 2,30 2,50 550,00 1537 3,80 4,50 555,00 551 4,90 6,00 560,00 404 6,40 7,50 b 52,00 329 1,90 2,10 54,00 316 1,20 1,20 52,50 722 1,80 1,30 55,00 5 08 0,80 0,60 50,00 313 4,00 3,50 52,00 416 2,50 2,20 54,00 850 1,70 1,30 56,00 389 0,90 0,70 46,00 1016 7,50 b 7,60 54,00 295 2,90 2,40 56,00 711 2,10 1,70 b 1 44,00 660 0,30 a 0,20 62,50 537 2,00 1,00 65,00 1341 1,10 0,60 30,00 502 8,50 9,00 40,00 380 1,50 1,70 40,00 407 2,90 3,10 180,00 680 16,40 30,10 190,00 603 10,30 22,00 200,00 855 6,00 15,00 180,00 441 3,80 1,30 200,00 839 13,00 a 5,20 270,00 314 4,40 3,70 55,00 1376 5,40 5,10 a 60,00 554 2,90 2,60 57,50 1733 4,80 4,60 870,00 369 5,80 3,50 conomie ,onze Haagse redactie pén HaaS ■De fabrikanten ,ltl sigaren zijn fel gekant 1 ;n de voorgenomen ..[cijnsverhoging op tabak, je ook hun producten duur- ifi zal maken. De maatregel bedoeld om jongeren van ;et roken af te houden, maar itist die categorie rookt geen iren. zegt ir. Crijnen, voorzitter van de in Eindhoven gevestigde Nederlandse Vereniging voor de Sigarenindustrie (NVS). „Een typering voor sigarenrokers is dat het merendeels volwasse nen. mannen zijn met een leeftijd van veertig jaar of ouder," aldus Crijnen. Sigarenrokers jonger dan vijfentwintig jaar worden vrijwel niet gesignaleerd. „Bezien vanuit de centrale doel stelling van het tabaksontmoedi gingsbeleid, preventie van roken onder jongeren, bestaat er dan ook geen enkele reden om de accijns op tabak te verhogen," aldus de NVS-voorzitter. Ook de eventele extra opbrengst van een accijnsverhoging is vol gens Crijnen zeer klein. Consu menten van sigaren rekent hij tot de categorie 'genietend rokers'; de meesten steken slechts één of enkele exemplaren per dag op. Van de totale tabaksafzet in Nederland gaat slechts 1.4 pro cent als sigaar in rook op. Een derde argument tegen de accijnsverhoging is van economi sche aard. De sigarenmarkt wordt kleiner en een hogere con sumentenprijs zal dat proces alleen maar versterken. „Een verlies dat op geen enkele wijze goed te maken is," zo waar schuwt Crijnen. Als de kabinets plannen doorgaan, voorziet hij een verlies van arbeidsplaatsen: niet alleen bij de industrie maar ook bij de gespecialiseerde detailhandelaren. Verder vreest Crijnen een ver zwakking van de internationale positie van de Nederlandse siga renindustrie. Nederland is op dit moment nog de grootste exporteur van sigaren ter wereld en de tweede produ cent. oor Frans Wijnands mn - Er is nog geen oplossing voor de patstelling inzake de liljoenensubsidie die de oostdüitse deelstaat Saksen - nadruk- elijk tégen het verbod van de EU in aan Volkswagen heeft jegeven. De kans dat de Bondsrepubliek - mogelijk samen met en - en de EU-commissie elkaar binnenkort voor het Euro- Gerechtshof treffen is eerder groter, dan kleiner geworden. He Duitse minister van Economi- Zaken, Günter Rexrodt, gisteren in Brussel met ïü-commissaris Karei van Sliert, Hoewel er wederzijdse bereidheid bestaat verder te pra- is duidelijk dat Van Miert bij het Gerechtshof wil ilagen tegen de Saksische subsi- aan VW. De minister-president van Sak- Kurt Biedenkopf vindt dat tij gerechtigd is de autofabrikant extra geld te verlenen als daar- ioor onmisbare arbeidsplaatsen in zijn deelstaat gered kunnen worden. VW laat regelmatig ioorschemeren dat - als de subsi- fes moeten worden terugbetaald -de productie wel eens naar een loonland, bijvoorbeeld ie Tsjechische Republiek, wordt verplaatst. Biedenkopf verleende W onlangs een subsidie van 142 miljoen mark. 'Brussel' had maar voor 52 miljoen toestemming jegeven. Saksen bereidt zelf ook klacht tegen de EU bij het Gerechtshof voor. Bonn kan zich voorstellen dat het zich bij die klacht aansluit. Commissaris Van Miert waar schuwt al langer tegen nationale anarchie in het subsidiebeleid. Hij beschouwt dat als een groot gevaar voor de binnenmarkt. „Duitsland is al lang kampioen in het verlenen van extra binnen landse subsidies. Met alle begrip voor de moeilijke situatie in oos telijk Duitsland, maar dat gebied is nu eenmaal deel van de Euro pese binnenmarkt en moet zich dus net als andere noodlijdende regio's aan de subsidieregels hou den." Van Miert verwijt VW dat het de deelstaat Saksen onbehoorlijk onder druk zet. Je reinste chan tage. „Als ik Duitser was, zou ik me schamen voor wat VW zich ginds permitteert," aldus een duidelijk geërgerde Van Miert. Biedenkopf op zijn beurt verwijt 'Brussel' dat het politiek bedrijft door zich zo nadrukkelijk in het subsidiebeleid van de lidstaten te mengen. Utrecht (anp) De gezamenlijke banken die deelnemen in het chipknip-project zijn stom verbaasd over het aanbod van ING- hank om betaalautomaten gratis geschikt te maken voor zowel de eigen chipkaart als de chipper van de Postbank. Een derge lijk aanbod is onmogelijk omdat de chipper van de Postbank helemaal nog niet bestaat, zegt woordvoerder Van Mierlo namens de gezamenlijke banken. h grote advertenties hebben Postbank en ING gisteren aan lacht voor hun product De gezamenlijke ban ken (onder andere ABN Amro, labo, VSB èn ING-Bank) probe- 'en al sinds de ontwikkeling van je chipkaart op één lijn te komen. Er was aanvankelijk sprake van één chipkaart tot de Postbank besloot met een eigen - concurrerende - kaart te komen. Door ING over te halen hun betaalautomaten ook geschikt te naken voor de chipper probeert "Postbank (ook onderdeel van ING-groep) een deel van de kosten op de concurrentie af te wentelen, zo luidt het verwijt. ®G heeft ongeveer 30 procent bankautomaten. p gezamenlijke banken zeggen o streven naar een automaat 'oor zowel pinpas als chipknip fn chipper. Zo ver is het nog niet, omaat Postbank de technologie ï°g niet heeft en dus niet eschikbaar kan stellen. „Als de ostbank en ING nu beweren dat '1 wel twee technieken kunnen «ouwen, dan onthouden zij onnatie aan de andere ban- aldus Van Mierlo. tle,^e over de chip voor de i tonische betaalkaart wordt gens hem over de hoofden van consument uitgevochten. Die e straks door de bomen het bos sm k1661 en maS vroeg of laat L "etajen voor de kosten van kalingsverkeer. De banken vooral verontwaardigd over «manier waarop de Postbank Ij het voortouw neemt. ènfk ^hriAoedegevecht van hen r! no® n'ets kan kie~ sm j „zou niet verwachten briar, ostUank, die juist het in v, Vatl klant altijd zo hoog het vaandel heeft staan." anken beginnen vandaag Daonf611 ?ote landelijke cam- te Li°m consument duidelijk hen wat hem straks boven het hoofd hangt. Vanaf volgende maand gaan de banken een begin maken met het omruilen van de pinpassen voor nieuwe bankpas sen met ingebouwde chip. De oplaadbare chipfunctie van de kaart is bedoeld voor het betalen van kleine bedragen en moet in de toekomst grotendeels het betalen met (munt)geld overne- FOTO COR VIVEEN Isabelle Van de Calseyde: „Je moet de codes van het land onder de knie krijgen. Van onze verslaggever Breda - Haar bedrijf France Commerce heet een taalinsti- tuut, maar de helft van het werk van Isabelle Van de Calseyde bestaat uit gedragstraining. Want om in Frankrijk te werken moet je niet alleen weten dat jij tu is en u vous, maar ook wanneer je kunt tutoyeren (vrijwel nooit) en moet vousvoyeren (vrijwel altijd dus.) En juist met dat laatste onderscheid heeft de Nederlander wat meer moeite. Isabelle Van de Calseyde, gebo ren in Brugge, weet hoe belang rijk juist de culturele verschillen zijn. Dat begint al bij de begroe ting. „Fransen zijn in het alge meen in hun taal heel gereser veerd, waar de Nederlander meteen tutoyeert. Maar de Fran sen zijn wel weer lichamelijk ingesteld: ze omhelzen elkaar en op dat vlak zijn de Nederlanders juist afstandelijk." Waarmee maar is gezegd: wie zaken wil doen in Frankrijk moet niet alleen de taal spreken, maar ook de manieren. „Je moet de codes van het land onder de knie krijgen. De Nederlander kan meteen heel amicaal bin nenkomen, maar een Fransman ervaart dat als bot. Nederlan ders houden van hele platte organisaties, zijn mondig, maar de Fransen hechten juist aan een sterke hiërarchische pyramide." Frankrijk is na Duitsland en België de belangrijkste export markt voor Nederland. Maar het bedrijfsleven kampt met een toenemend probleem dat werk nemers de Franse taal onvol doende machtig zijn om effectief zaken te doen. Volgens onder zoeken zou Nederland daardoor voor twintig miljard gulden aan orders missen. Hoewel dat op een export van circa dertig mil jard gulden een tikkeltje aange dikt lijkt, blijft staan dat er dus gemiste kansen liggen. France Commerce in Breda organiseert cursussen om de taal- en cultuurkloof te dichten. Het is een een'mans'zaak, dat met maatwerk een plaats heeft verworven tussen de gevestigde grote taaiinstituten. Zo komen de cursisten niet naar de docent, maar de docenten gaan naar de leerlingen. Van de Calseyde, die zelf is blijven doceren om voeling met het vak te houden, heeft een corps van vijftien - freelance - Frangaises die allen in Nederland hebben gestudeerd. Voor de te onder scheiden beroepsgroepen (advo caten, verkoopmanagers, tech neuten, accountants, etcetera) heeft France Commerce ver schillende cursussen. De gemiddelde kennis van de Franse taal loopt hard achteruit, constateert Isabelle Van de Cal seyde. „Je komt gemiddeld uit op twee, drie mavo. De moed is daardoor mensen al in de schoe nen gezonken als ze hier aanko men. Gedurende de cursus zie je dat mensen meer belangstelling krijgen voor zowel de taal als het land. Dat maakt het leren makkelijker." De oorzaken van de gebrekkige taalkennis liggen voor de hand: Frans is na de invoering van de mammoetwet een weinig popu lair keuzevak gebleken en de Nederlandse cultuur wordt ondergedompeld door een Angelsaksische golf, die de oude Franse invloeden (Frans was de wereldtaal van de posterijen) heeft uitgewist. Taalarraoede Wie een stoomcursus Frans volgt, heeft het daarom moeilijk om die kennis vast te houden in Nederland. „Het heeft zin als je meteen naar Frankrijk gaat. Maar wij geloven voor anderen meer in een langere cursus." Dat betekent bijvoorbeeld vijfen twintig weken met een avond van twee uur met dagelijks in de eigen tijd een half uurtje aan dacht voor de Franse media: Het lezen van kranten of het kijken naar TV5. De kosten van een cursus liggen tussen de acht- en tienduizend gulden per persoon. Een behoorlijk bedrag, maar gerelateerd aan het belang van goed zaken doen te overzien. Per jaar begeleidt France Commerce circa 250 cursisten van bedrij ven als Texaco, Peugeot, Breda Transport, Holland Casino Breda, Wickes Breda en Roto gravure. En er zit groei in, ver zekert Van de Calseyde. De taalarmoede is echter niet overal aan te zuiveren. Als coör dinator docentenoverleg van de vakgroep Frans van de Kamers van Koophandel heeft Van de Calseyde met lede ogen aange zien hoe de groep examenkandi daten voor zwaardere interna tionale certificaten vanaf 1989 is teruggelopen van 240 naar twintig. „Eenvoudig omdat het instapniveau van de cursisten te laag ligt." Met als gevolg dat de Europese Unie een en ander maal vergeefs probeert om Nederlanders te werven voor hoge ambelijke functies. Daar zitten nu dus Belgen. Door Frans Wijnands Düsseldorf - De échte ooster buur van een groot deel van Nederland is Noordrijn-West falen. En niet zozeer de verder weg liggende rest van Duits land. Noordrijn-Westfalen - in het Duitse spraakgebruik afgekort tot NRW - bestaat vijftig jaar. Dat wordt het vol gende weekeinde gevierd in de deelstaathoofdstad Düsseld orf. Feesten tegen de verdrukking in. Want werkelijk onbezorgd kan het dichtbevolkte en politiek- machtige NRW dit kroonjaar niet vieren. Met 10,5 procent werk loosheid ligt de eertijds econo- misch-krachtige deelstaat ruim anderhalf procent boven het westduitse gemiddelde. In andere industriële deelstaten als Hessen, Beieren en zelfs Rijnland-Palts, is de werkloosheid beduidend lager. Dat prikt. Want tientallen jaren was Noordrijn-Westfalen de motor van de Duitse economie. Met kolen en staal als kracht bron. „Wie de hemel op aarde belooft die krijgt de hel." Johannes Rau (65) kan het weten. De vrome christen uit een socialistisch nest regeert al zestien jaar in Noord rijn-Westfalen. Vijftien jaar alleen met zijn socialistische SPD. Vorig jaar verloor hij zijn absolute meerderheid. Sindsdien deelt hij de regeringsmacht met de Groenen. Ach, alles went, zélfs de Groenen, vindt Rau. Zijn minister van Economische Zaken, tevens politiek plaatsver vanger, boezemvriend en gedood verfde opvolger Wolfgang Cle mens, noemt samenwerken met de Groenen daarentegen 'de straffe Gods'. Hoewel beide kleu ren in het deelstaatwapen voor komen, botst het in de praktijk regelmatig tussen rood en groen. Economie en milieu gehoorzamen nu eenmaal niet aan dezelfde wetten. Kleurenspel Het zo lang vertrouwde avond rood boven 'Nordrhein-Westfa- len, wunderschönes Land' zoals het in de Heimatmelodie wordt bezongen, heeft de laatste tijd iets van een onheilspellende hel- legloed. Al is het nog steeds rede lijk goed leven tussen de roes tende hoogovens, onkruidover- woekerde rangeerterreinen en de altijd wel ergens verstopte Auto bahnen waarop het verkeer meer stilstaat dan rolt. Het zou 'NRW- nieuwe-stijl' tekort doen om uit sluitend over industrieel verval te spreken. Er is een moeizaam pro ces gaande naar een andersoor tige samenleving: meer (gras)groen inplaats van het (steenkool)zwart. De welvaart was immers tientallen jaren zwart gekleurd. Maar de mijn bouw heeft afgedaan. De Duitse kolen zijn te duur en alleen een omstreden subsisiestelsel houdt de inzakkende bedrijfstak nog ten dele overeind. Met tien mil jard mark per jaar ondersteunt de Duitse overheid de mijnbouw. Maar een subsidie garandeert geen onbezorgd leven. Tiendui zenden koempels verloren al hun baan; tienduizenden zullen nog volgen. Van 90.000 nu tot nog maar de helft in 2005. In de komende tien jaar zullen zeven van de nog resterende negentien mijnen worden gesloten. Het kwam de afgelopen jaren tot fellé protesten, massale betogin gen en blokkades. Maar de weer stand brak snel: ook staalarbei- derS kunnen geen ijzer met han- denj breken. Het beroemde gezégde: 'als het brandt aan de Roer is er in de Rijn niet vol doende water om dat te blussen', heeft z'n zeggingskracht verlo ren. Mammoetfusies tussen gerenommeerde staalreuzen zorgden voor een tweede ontslag golf. 'Vader Rau' - zoals de geliefde minister-president wordt genoemd - moest voor 't eerst tijdens zijn sociaal-bewo gen beleid boe-geroep van dui zenden arbeiders incasseren. De gigantische bruinkoolafgravin gen rond Garzweiler, dicht tegen de Duits-Limburgse grens, zor gen voor nieuwe politiek-maat- schappelijke tegenstellingen en onrust. 'Huwelijk' Noordrijn-Westfalen staat voor 130 miljard mark in het krijt. Bij zichzelf, bij de Bond. Iedere tiende mark van de begroting moet opzij worden gelegd om de rente op die schuld te kunnen betalen. Het land wordt niet alleen door rood geregeerd maar staat ook rood; niet ongebruike lijk overigens in de Bondsrepu bliek. Noordrijn-Westfalen is met 35.000 vierkante kilometer ietsje groter dan België en Luxemburg samen. Het is - na het dubbel zo grote Beieren - de tweede groot ste deelstaat van de Bondsrepu bliek. Tegelijk het dichtbevolkst. De helft van de 18 miljoen inwo- I I I I I ZATERDAG 24 AUGUSTUS 1996 Den Haag (anp) - Koninklijke Nederlandse PTT (KPN) heeft in de eerste zes maanden van 1996 de winst na belastingen met 95 miljoen gulden opgevoerd tot 1209 miljoen. Per aandeel, kwam de winst daar mee uit op f 2,61 tegenover f 2,42 in dezelfde periode vorig jaar. De netto-omzet steeg van 9,41 mil jard tot 9,94 miljard gulden. De bruto-omzet bedroeg in de maan den januari tot en met juni f 10,28 miljard en kwam daarmee voor het eerst boven de grens van 10 miljard uit. De KPN-directie stelt voor een ongewijzigd interim-dividend uit te keren. Net als vorig jaar kun nen aandeelhouders rekenen op een tussentijdse uitkering van f 1 per aandeel, die zij komende maand op hun rekening krijgen bijgeschreven. Voor de rest van het jaar ver wacht KPN dat omzet en winst verder zullen stijgen. De directie houdt rekening met een 'duidelijke' groei, hetgeen in beurswereld wordt opgevat als een stijging tussen de 7 en 12 pro cent. Zowel PTT Post als PTT Telecom hebben bijgedragen aan de winstgroei van 8,5 procent. Daar tegenover staan de hoge aanloop kosten van PTT Kabel. Ook het resultaat van de deelnemingen stond onder druk, onder meer door hogere kosten van Uni- souree, een internationaal samenwerkingsverband van tele communicatiebedrijven waarin ook KPN zetelt. ners - van wie een half miljoen de Turkse nationaliteit heeft - woont in grote steden. In het Roergebied liggen de metropolen aan elkaar gebouwd, een direct gevolg van het 'Wirtschaftswun- der' van na de oorlog, toen de Duitsers met veel Amerikaans geld hun kapotgebombardeerde land opbouwden. De Britten - die het westelijk deel van nazi-Duitsland bezet hielden - gaven in augustus '46 toestem ming tot de oprichting van een nieuwe deelstaat. In de 'Opera tion Marriage' koppelden zij - onder bijval van Konrad Ade nauer - de voormalige Pruisische Rijnprovincie aan Westfalia en het gebied Lippe Detmold. In dat nieuwe Noordrijn-Westfalen bloeide in korte tijd een indruk wekkend kolen- en staalland- schap op. Inmiddels is er nog maar weinig kolenstof in het gebied te beken nen. Alle steden en regio's probe ren om te schakelen naar zuiver der industrieën, andere technolo gieën en nieuwe dienstverlenin gen. Industrie-monumenten wor den omgebouwd tot kunsttem pels, of kantoren. Er worden gigantische parken aangelegd om 'de zwarte long' Ieefvriendelijker te doen ademen. Papendrecht - Boskalis heeft zoals verwacht een matig eerste halfjaar achter de rug. De winst van het bouw- en baggerconcern uit Papendracht daalde 34 procent tot 27,5 miljoen gulden. Voor de tweede helft van het jaar gloort er echter weer licht aan de horizon. Zowel werkbezetting als omzet en resultaat zullen naar verwachting verbeteren, aldus het bedrijf. Het optimisme voor de rest van het jaar wordt ingegeven door de groei van de orderportefeuille. Boskalis boekte in de eerste zes maanden voor ruim 950 miljoen aan nieuwe opdrachten. De orderportefeuille steeg van 881 miljoen aan het begin van het jaar tot 1,34 miljard gulden per 30 juni. Arnhem - Het instituut Kema, bekend van onder meer de keurin gen van elektrische apparatuur, is van plan 300 van de 1180 arbeidsplaatsen in Nederland te schrappen. De ingreep is nodig omdat het bedrijf volgend jaar in de rode cijfers terecht dreigt te komen. De directie sluit gedwongen ontslagen niet uit. De personeelsre ductie moet binnen twee jaar voltooid zijn. Dan moet ook de orga nisatiestructuur van Kema zijn aangepast. Hoeveel de reorgani satie gaat kosten, is nog niet bekend.Aanleiding voor de forse ingreep vormen de financiële resultaten. 1994 was nog een goed jaar voor het instituut, maar vorig jaar ging het met de resultaten bergafwaarts. In de eerste zes maanden van dit jaar is zelfs een verlies van zeven ton geboekt op een omzet van 128 miljoen gul den. Londen - De Britse luchtvaartmaatschappij Air UK verwacht dat het aantal passagiers dit jaar met 20 procent zal stijgen tot 3,6 miljoen. Directeur H. Essenberg van Air UK wil dit groeicijfer ook in 1997 realiseren. Essenberg zei dat gisteren in Londen tijdens een bijeenkomst met journalisten. Air UK wil zijn marktaandeel op de routes waar de maatschappij nu al actief is, op zijn minst handhaven. Verder wil de Britse regionale luchtvaartmaatschappij zeer actief zijn bij het aanboren van nieuwe bestemmingen. Eerder dit jaar sprong Air UK direct in het gat dat KLM liet vallen toen de Nederlandse luchtvaartmaatschappij stopte met de dienst Amsterdam-Belfast. In het najaar voert Air UK het aantal vluchten tussen Amsterdam en Manchester op van vier naar zes per dag. Air UK zal zijn groei realiseren in Groot-Brittannië en tussen de Britse eilanden en het Europese vasteland. De nieuwste dienst in het netwerk van Air UK is die tussen Amsterdam en Londen City Airport, die drie maal per dag gevlogen wordt. De Britse maatschappij wil zich bij zijn expansie in de eerste plaats richten tot de zakelijke reiziger. Essenberg is vast van plan Rotterdam Airport een grotere plaats te geven in het netwerk van Air UK. Momenteel vliegt Air UK drie maal per dag van Rotterdam naar Stanstead bij Londen. De alliantie met KLM, die tevens voor 45 procent eigenaar is van Air UK, blijft voor de Britten een belang rijk uitgangspunt. Den Haag - Minister Jorritsma van Verkeer en Waterstaat heeft twee vergunningen verleend voor de aanleg en exploitatie van een landelijk semafonie-netwérk volgens de Europese Ermes-stan- daard. Met behulp van dit netwerk is het mogelijk in heel Europa te worden opgepiept. Bovendien kan men met dit systeem omvangrijke tekstboodschappen ontvangen. Naast KPN (PTT Telecom), dat al een voorlopige vergunning had, mag nu ook CallMax uit Eindhoven een Ermes-netwerk gaan exploiteren. De vergunningen zijn verleend voor een periode van tien jaar. De minister had de mogelijkheid drie vergunningen te verlenen. Voor de derde vergunning was er geen geschikte kandi daat. De verlening van de vergunningen is een verdere stap op weg naar volledige liberalisering van de telecommunicatiemarkt in 1998. Amsterdam - Koninklijke Ten Cate, fabrikant van hoogwaardige textiel, kunststof en rubber, heeft in de eerste zes maanden van dit jaar een forse winstverbetering doorgemaakt. Het nettoresul taat klom van 11 miljoen tot 17,5 miljoen gulden, een stijging van 60 procent. De winstgroei valt echter stukken lager uit als in de cijfers van de eerste helft van vorig jaar de buitengewone lasten van 4 miljoen voor reorganisaties buiten beschouwing worden gelaten. Dan res teert een nettoresultaat dat 17 procent hoger ligt. Het bestuur verwacht dat de 'geleidelijke verbetering' in de bedrijfsvoering ook in het jaarresultaat van 1996 tot uitdrukking zal komen. Voorburg (anp) - Tussen juni en juli zijn de prijzen voor de consument gemiddeld met 0,3 procent gestegen, zo blijkt uit cijfers van het Cen traal Bureau voor de Statistiek (CBS). Het huren van woningen werd duurder en de prijs van aardgas steeg. Kleding en schoeisel daalden in prijs. Vergeleken met juli vorig jaar lagen de prijzen gemiddeld 2,1 procent hoger. Vorige maand was dit nog 1,8 procent. De huurverhoging per 1 juli komt uit op gemiddeld 3,9 procent. Vorig jaar stegen de huren gemiddeld nog met 4,5 procent. Het huren van een woning is in 1996 gemiddeld 36 procent duurder dan in 1990. Voor aardgas moest in juli gemiddeld 3,8 procent meer worden betaald dan in de eerste zes maanden van dit jaar. Deze stijging werd onder meer veroorzaakt door een stijgende dollarkoers en een aan trekkende olieprijs op de wereldmarkt. Vooral de prijzen van kleding en schoeisel gaven door de uitverkoop een daling te zien, zoals gebruikelijk in deze periode. Verder werden onder meer lpg en fruit goedkoper, maar benzine, groenten en aardap pelen stegen in prijs.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 7