Knallende
ruzie EU en
Duitsland
Les in zaken doen 4op z 'n Frans
mijnd
DESTEM
Sigarenmakers tegen hogere accijns
Noordrijn-Westfalen ziet zuchtend Abraham
Halfjaarwinst KPN
95 miljoen hoger
Banken en Postbank
ruziën over chipknip
Prijzen stijgen 0,3 procent
)ver subsidie aan VW
A6
ECONOMIE KORT
Winsterosie bij Boskalis
Noodlijdend Kema schrapt 300 banen
Air UK wil sterke expansie
Ermesvergunning naar Callmax en KPN
Ten Cate naar hogere jaarwinst
AUGUSTUS 1996 A5
aak beter te kunnen aannni,
„Die lobby adviseerde voorl
nften die merkproducenten
vast geven om parallelimD J
buiten de EG tegen te hou
Een sterk staaltje van kar"
orming. Zo blijven ze eenzif
de prijzen dicteren. De consu
t krijgt de rekening genre"
teerd. En Brussel, dat anders
vrije markt propageert
kte daaraan mee.
der wijst Klerks op het
cte belang dat de Neder
dse staat zelf heeft bij een
He herziening van de import
lregels. „Ze gelden ook voor
allel-medicijnen, die aanzien-
goedkoper zijn en die daar-
r de kosten van de gezond
dszorg helpen drukken-
ister Borst toonde zich altijd
rstander van gebruik van
e geneesmiddelen, maar wie
ze nog invoeren als dat je
rijf de kop kost."
erigens blijft het volstrekt
'aal mogelijk uit de EG-landen
rkartikelen via het parallelka-
1 te importeren. „Maar de
ze is beperkt en het prijsver-
hil ook niet zo groot als buiten
ropa." Wellicht biedt deze
gelijkheid wel soelaas om uit-
delijk een rechterlijk oordeel
ontwijken. De DMA-bestuur-
wijst op het creëren van een
rtraject: in de Europese Unie
estigde firma's kunnen de
Hen zelfstandig uit Amerika
Azië in Europa importeren en
olgens weer doorleveren,
or de koper komen de goede-
in die opzet ineens niet meer
buiten de EG. „Op die
nier ontstaat een grijs circuit
ls van de koppelbaas. Wil de
rheid nette zakenmensen in
richting duwen?"
A advieskoers
vk vorige koers
sk slotkoers gisteren
a laten
b bieden
c ex claim
d ex dividend
e gedaan /bieden
f gedaan/laten
g bieden en ex dividend
h laten en dividend
k gedaan en laten ex dividend
I gedaan en bieden ex dividend
92,50
479
2,50 b
2,00
90,00
638
5,10
4,50
95,00
504
2,40
1,90
90,00
555
7,10
7,00
85,00
316
17,00
16,30
80,00
350
4,30
3,90
90,00
319
2,00
1,80
75,00
297
21,00 a
20,80
00,00
464
8,50
7,80
85,00
454
4,20 a
4,00
70,00
395
1,50
1,10
14,50
1200
12,00
12,00
20,00
1389
7,80
7.70
25,00
296
4,50
4,60
00,00
780
9,00
7,20
65,00
827
6,40 a
5,00
570,00
1202
4,40
3,30
575,00
564
3,00
2,20
>90,00
323
2,70
2,10
540,00
2342
2,30
2,50
550,00
1537
3,80
4,50
555,00
551
4,90
6,00
560,00
404
6,40
7,50 b
52,00
329
1,90
2,10
54,00
316
1,20
1,20
52,50
722
1,80
1,30
55,00
5 08
0,80
0,60
50,00
313
4,00
3,50
52,00
416
2,50
2,20
54,00
850
1,70
1,30
56,00
389
0,90
0,70
46,00
1016
7,50 b
7,60
54,00
295
2,90
2,40
56,00
711
2,10
1,70 b
1 44,00
660
0,30 a
0,20
62,50
537
2,00
1,00
65,00
1341
1,10
0,60
30,00
502
8,50
9,00
40,00
380
1,50
1,70
40,00
407
2,90
3,10
180,00
680
16,40
30,10
190,00
603
10,30
22,00
200,00
855
6,00
15,00
180,00
441
3,80
1,30
200,00
839
13,00 a
5,20
270,00
314
4,40
3,70
55,00
1376
5,40
5,10 a
60,00
554
2,90
2,60
57,50
1733
4,80
4,60
870,00
369
5,80
3,50
conomie
,onze Haagse redactie
pén HaaS ■De fabrikanten
,ltl sigaren zijn fel gekant
1 ;n de voorgenomen
..[cijnsverhoging op tabak,
je ook hun producten duur-
ifi zal maken. De maatregel
bedoeld om jongeren van
;et roken af te houden, maar
itist die categorie rookt geen
iren.
zegt ir. Crijnen, voorzitter
van de in Eindhoven gevestigde
Nederlandse Vereniging voor de
Sigarenindustrie (NVS).
„Een typering voor sigarenrokers
is dat het merendeels volwasse
nen. mannen zijn met een leeftijd
van veertig jaar of ouder," aldus
Crijnen. Sigarenrokers jonger
dan vijfentwintig jaar worden
vrijwel niet gesignaleerd.
„Bezien vanuit de centrale doel
stelling van het tabaksontmoedi
gingsbeleid, preventie van roken
onder jongeren, bestaat er dan
ook geen enkele reden om de
accijns op tabak te verhogen,"
aldus de NVS-voorzitter.
Ook de eventele extra opbrengst
van een accijnsverhoging is vol
gens Crijnen zeer klein. Consu
menten van sigaren rekent hij tot
de categorie 'genietend rokers';
de meesten steken slechts één of
enkele exemplaren per dag op.
Van de totale tabaksafzet in
Nederland gaat slechts 1.4 pro
cent als sigaar in rook op.
Een derde argument tegen de
accijnsverhoging is van economi
sche aard. De sigarenmarkt
wordt kleiner en een hogere con
sumentenprijs zal dat proces
alleen maar versterken. „Een
verlies dat op geen enkele wijze
goed te maken is," zo waar
schuwt Crijnen. Als de kabinets
plannen doorgaan, voorziet hij
een verlies van arbeidsplaatsen:
niet alleen bij de industrie maar
ook bij de gespecialiseerde
detailhandelaren.
Verder vreest Crijnen een ver
zwakking van de internationale
positie van de Nederlandse siga
renindustrie.
Nederland is op dit moment nog
de grootste exporteur van sigaren
ter wereld en de tweede produ
cent.
oor Frans Wijnands
mn - Er is nog geen oplossing voor de patstelling inzake de
liljoenensubsidie die de oostdüitse deelstaat Saksen - nadruk-
elijk tégen het verbod van de EU in aan Volkswagen heeft
jegeven. De kans dat de Bondsrepubliek - mogelijk samen met
en - en de EU-commissie elkaar binnenkort voor het Euro-
Gerechtshof treffen is eerder groter, dan kleiner geworden.
He Duitse minister van Economi-
Zaken, Günter Rexrodt,
gisteren in Brussel met
ïü-commissaris Karei van
Sliert, Hoewel er wederzijdse
bereidheid bestaat verder te pra-
is duidelijk dat Van Miert
bij het Gerechtshof wil
ilagen tegen de Saksische subsi-
aan VW.
De minister-president van Sak-
Kurt Biedenkopf vindt dat
tij gerechtigd is de autofabrikant
extra geld te verlenen als daar-
ioor onmisbare arbeidsplaatsen
in zijn deelstaat gered kunnen
worden. VW laat regelmatig
ioorschemeren dat - als de subsi-
fes moeten worden terugbetaald
-de productie wel eens naar een
loonland, bijvoorbeeld
ie Tsjechische Republiek, wordt
verplaatst. Biedenkopf verleende
W onlangs een subsidie van 142
miljoen mark. 'Brussel' had maar
voor 52 miljoen toestemming
jegeven. Saksen bereidt zelf ook
klacht tegen de EU bij het
Gerechtshof voor. Bonn kan zich
voorstellen dat het zich bij die
klacht aansluit.
Commissaris Van Miert waar
schuwt al langer tegen nationale
anarchie in het subsidiebeleid.
Hij beschouwt dat als een groot
gevaar voor de binnenmarkt.
„Duitsland is al lang kampioen in
het verlenen van extra binnen
landse subsidies. Met alle begrip
voor de moeilijke situatie in oos
telijk Duitsland, maar dat gebied
is nu eenmaal deel van de Euro
pese binnenmarkt en moet zich
dus net als andere noodlijdende
regio's aan de subsidieregels hou
den."
Van Miert verwijt VW dat het de
deelstaat Saksen onbehoorlijk
onder druk zet. Je reinste chan
tage. „Als ik Duitser was, zou ik
me schamen voor wat VW zich
ginds permitteert," aldus een
duidelijk geërgerde Van Miert.
Biedenkopf op zijn beurt verwijt
'Brussel' dat het politiek bedrijft
door zich zo nadrukkelijk in het
subsidiebeleid van de lidstaten te
mengen.
Utrecht (anp) De gezamenlijke banken die deelnemen in het
chipknip-project zijn stom verbaasd over het aanbod van ING-
hank om betaalautomaten gratis geschikt te maken voor zowel
de eigen chipkaart als de chipper van de Postbank. Een derge
lijk aanbod is onmogelijk omdat de chipper van de Postbank
helemaal nog niet bestaat, zegt woordvoerder Van Mierlo
namens de gezamenlijke banken.
h grote advertenties hebben
Postbank en ING gisteren aan
lacht voor hun product
De gezamenlijke ban
ken (onder andere ABN Amro,
labo, VSB èn ING-Bank) probe-
'en al sinds de ontwikkeling van
je chipkaart op één lijn te
komen. Er was aanvankelijk
sprake van één chipkaart tot de
Postbank besloot met een eigen -
concurrerende - kaart te komen.
Door ING over te halen hun
betaalautomaten ook geschikt te
naken voor de chipper probeert
"Postbank (ook onderdeel van
ING-groep) een deel van de
kosten op de concurrentie af te
wentelen, zo luidt het verwijt.
®G heeft ongeveer 30 procent
bankautomaten.
p gezamenlijke banken zeggen
o streven naar een automaat
'oor zowel pinpas als chipknip
fn chipper. Zo ver is het nog niet,
omaat Postbank de technologie
ï°g niet heeft en dus niet
eschikbaar kan stellen. „Als de
ostbank en ING nu beweren dat
'1 wel twee technieken kunnen
«ouwen, dan onthouden zij
onnatie aan de andere ban-
aldus Van Mierlo.
tle,^e over de chip voor de
i tonische betaalkaart wordt
gens hem over de hoofden van
consument uitgevochten. Die
e straks door de bomen het bos
sm k1661 en maS vroeg of laat
L "etajen voor de kosten van
kalingsverkeer. De banken
vooral verontwaardigd over
«manier waarop de Postbank
Ij het voortouw neemt.
ènfk ^hriAoedegevecht van
hen r! no® n'ets kan kie~
sm j „zou niet verwachten
briar, ostUank, die juist het
in v, Vatl klant altijd zo hoog
het vaandel heeft staan."
anken beginnen vandaag
Daonf611 ?ote landelijke cam-
te Li°m consument duidelijk
hen wat hem straks boven
het hoofd hangt. Vanaf volgende
maand gaan de banken een begin
maken met het omruilen van de
pinpassen voor nieuwe bankpas
sen met ingebouwde chip. De
oplaadbare chipfunctie van de
kaart is bedoeld voor het betalen
van kleine bedragen en moet in
de toekomst grotendeels het
betalen met (munt)geld overne-
FOTO COR VIVEEN
Isabelle Van de Calseyde: „Je moet de codes van het land onder de knie krijgen.
Van onze verslaggever
Breda - Haar bedrijf France
Commerce heet een taalinsti-
tuut, maar de helft van het
werk van Isabelle Van de
Calseyde bestaat uit
gedragstraining. Want om in
Frankrijk te werken moet je
niet alleen weten dat jij tu is
en u vous, maar ook wanneer
je kunt tutoyeren (vrijwel
nooit) en moet vousvoyeren
(vrijwel altijd dus.) En juist
met dat laatste onderscheid
heeft de Nederlander wat
meer moeite.
Isabelle Van de Calseyde, gebo
ren in Brugge, weet hoe belang
rijk juist de culturele verschillen
zijn. Dat begint al bij de begroe
ting. „Fransen zijn in het alge
meen in hun taal heel gereser
veerd, waar de Nederlander
meteen tutoyeert. Maar de Fran
sen zijn wel weer lichamelijk
ingesteld: ze omhelzen elkaar en
op dat vlak zijn de Nederlanders
juist afstandelijk."
Waarmee maar is gezegd: wie
zaken wil doen in Frankrijk
moet niet alleen de taal spreken,
maar ook de manieren. „Je moet
de codes van het land onder de
knie krijgen. De Nederlander
kan meteen heel amicaal bin
nenkomen, maar een Fransman
ervaart dat als bot. Nederlan
ders houden van hele platte
organisaties, zijn mondig, maar
de Fransen hechten juist aan een
sterke hiërarchische pyramide."
Frankrijk is na Duitsland en
België de belangrijkste export
markt voor Nederland. Maar het
bedrijfsleven kampt met een
toenemend probleem dat werk
nemers de Franse taal onvol
doende machtig zijn om effectief
zaken te doen. Volgens onder
zoeken zou Nederland daardoor
voor twintig miljard gulden aan
orders missen. Hoewel dat op
een export van circa dertig mil
jard gulden een tikkeltje aange
dikt lijkt, blijft staan dat er dus
gemiste kansen liggen.
France Commerce in Breda
organiseert cursussen om de
taal- en cultuurkloof te dichten.
Het is een een'mans'zaak, dat
met maatwerk een plaats heeft
verworven tussen de gevestigde
grote taaiinstituten.
Zo komen de cursisten niet naar
de docent, maar de docenten
gaan naar de leerlingen. Van de
Calseyde, die zelf is blijven
doceren om voeling met het vak
te houden, heeft een corps van
vijftien - freelance - Frangaises
die allen in Nederland hebben
gestudeerd. Voor de te onder
scheiden beroepsgroepen (advo
caten, verkoopmanagers, tech
neuten, accountants, etcetera)
heeft France Commerce ver
schillende cursussen.
De gemiddelde kennis van de
Franse taal loopt hard achteruit,
constateert Isabelle Van de Cal
seyde. „Je komt gemiddeld uit
op twee, drie mavo. De moed is
daardoor mensen al in de schoe
nen gezonken als ze hier aanko
men. Gedurende de cursus zie je
dat mensen meer belangstelling
krijgen voor zowel de taal als
het land. Dat maakt het leren
makkelijker."
De oorzaken van de gebrekkige
taalkennis liggen voor de hand:
Frans is na de invoering van de
mammoetwet een weinig popu
lair keuzevak gebleken en de
Nederlandse cultuur wordt
ondergedompeld door een
Angelsaksische golf, die de oude
Franse invloeden (Frans was de
wereldtaal van de posterijen)
heeft uitgewist.
Taalarraoede
Wie een stoomcursus Frans
volgt, heeft het daarom moeilijk
om die kennis vast te houden in
Nederland. „Het heeft zin als je
meteen naar Frankrijk gaat.
Maar wij geloven voor anderen
meer in een langere cursus." Dat
betekent bijvoorbeeld vijfen
twintig weken met een avond
van twee uur met dagelijks in de
eigen tijd een half uurtje aan
dacht voor de Franse media: Het
lezen van kranten of het kijken
naar TV5. De kosten van een
cursus liggen tussen de acht- en
tienduizend gulden per persoon.
Een behoorlijk bedrag, maar
gerelateerd aan het belang van
goed zaken doen te overzien. Per
jaar begeleidt France Commerce
circa 250 cursisten van bedrij
ven als Texaco, Peugeot, Breda
Transport, Holland Casino
Breda, Wickes Breda en Roto
gravure. En er zit groei in, ver
zekert Van de Calseyde.
De taalarmoede is echter niet
overal aan te zuiveren. Als coör
dinator docentenoverleg van de
vakgroep Frans van de Kamers
van Koophandel heeft Van de
Calseyde met lede ogen aange
zien hoe de groep examenkandi
daten voor zwaardere interna
tionale certificaten vanaf 1989
is teruggelopen van 240 naar
twintig. „Eenvoudig omdat het
instapniveau van de cursisten te
laag ligt." Met als gevolg dat de
Europese Unie een en ander
maal vergeefs probeert om
Nederlanders te werven voor
hoge ambelijke functies. Daar
zitten nu dus Belgen.
Door Frans Wijnands
Düsseldorf - De échte ooster
buur van een groot deel van
Nederland is Noordrijn-West
falen. En niet zozeer de verder
weg liggende rest van Duits
land. Noordrijn-Westfalen -
in het Duitse spraakgebruik
afgekort tot NRW - bestaat
vijftig jaar. Dat wordt het vol
gende weekeinde gevierd in de
deelstaathoofdstad Düsseld
orf.
Feesten tegen de verdrukking in.
Want werkelijk onbezorgd kan
het dichtbevolkte en politiek-
machtige NRW dit kroonjaar niet
vieren. Met 10,5 procent werk
loosheid ligt de eertijds econo-
misch-krachtige deelstaat ruim
anderhalf procent boven het
westduitse gemiddelde. In andere
industriële deelstaten als Hessen,
Beieren en zelfs Rijnland-Palts,
is de werkloosheid beduidend
lager.
Dat prikt. Want tientallen jaren
was Noordrijn-Westfalen de
motor van de Duitse economie.
Met kolen en staal als kracht
bron.
„Wie de hemel op aarde belooft
die krijgt de hel." Johannes Rau
(65) kan het weten. De vrome
christen uit een socialistisch nest
regeert al zestien jaar in Noord
rijn-Westfalen. Vijftien jaar
alleen met zijn socialistische
SPD. Vorig jaar verloor hij zijn
absolute meerderheid. Sindsdien
deelt hij de regeringsmacht met
de Groenen. Ach, alles went, zélfs
de Groenen, vindt Rau.
Zijn minister van Economische
Zaken, tevens politiek plaatsver
vanger, boezemvriend en gedood
verfde opvolger Wolfgang Cle
mens, noemt samenwerken met
de Groenen daarentegen 'de
straffe Gods'. Hoewel beide kleu
ren in het deelstaatwapen voor
komen, botst het in de praktijk
regelmatig tussen rood en groen.
Economie en milieu gehoorzamen
nu eenmaal niet aan dezelfde
wetten.
Kleurenspel
Het zo lang vertrouwde avond
rood boven 'Nordrhein-Westfa-
len, wunderschönes Land' zoals
het in de Heimatmelodie wordt
bezongen, heeft de laatste tijd
iets van een onheilspellende hel-
legloed. Al is het nog steeds rede
lijk goed leven tussen de roes
tende hoogovens, onkruidover-
woekerde rangeerterreinen en de
altijd wel ergens verstopte Auto
bahnen waarop het verkeer meer
stilstaat dan rolt. Het zou 'NRW-
nieuwe-stijl' tekort doen om uit
sluitend over industrieel verval te
spreken. Er is een moeizaam pro
ces gaande naar een andersoor
tige samenleving: meer
(gras)groen inplaats van het
(steenkool)zwart. De welvaart
was immers tientallen jaren
zwart gekleurd. Maar de mijn
bouw heeft afgedaan. De Duitse
kolen zijn te duur en alleen een
omstreden subsisiestelsel houdt
de inzakkende bedrijfstak nog
ten dele overeind. Met tien mil
jard mark per jaar ondersteunt
de Duitse overheid de mijnbouw.
Maar een subsidie garandeert
geen onbezorgd leven. Tiendui
zenden koempels verloren al hun
baan; tienduizenden zullen nog
volgen. Van 90.000 nu tot nog
maar de helft in 2005. In de
komende tien jaar zullen zeven
van de nog resterende negentien
mijnen worden gesloten.
Het kwam de afgelopen jaren tot
fellé protesten, massale betogin
gen en blokkades. Maar de weer
stand brak snel: ook staalarbei-
derS kunnen geen ijzer met han-
denj breken. Het beroemde
gezégde: 'als het brandt aan de
Roer is er in de Rijn niet vol
doende water om dat te blussen',
heeft z'n zeggingskracht verlo
ren. Mammoetfusies tussen
gerenommeerde staalreuzen
zorgden voor een tweede ontslag
golf. 'Vader Rau' - zoals de
geliefde minister-president
wordt genoemd - moest voor 't
eerst tijdens zijn sociaal-bewo
gen beleid boe-geroep van dui
zenden arbeiders incasseren. De
gigantische bruinkoolafgravin
gen rond Garzweiler, dicht tegen
de Duits-Limburgse grens, zor
gen voor nieuwe politiek-maat-
schappelijke tegenstellingen en
onrust.
'Huwelijk'
Noordrijn-Westfalen staat voor
130 miljard mark in het krijt. Bij
zichzelf, bij de Bond. Iedere
tiende mark van de begroting
moet opzij worden gelegd om de
rente op die schuld te kunnen
betalen. Het land wordt niet
alleen door rood geregeerd maar
staat ook rood; niet ongebruike
lijk overigens in de Bondsrepu
bliek.
Noordrijn-Westfalen is met
35.000 vierkante kilometer ietsje
groter dan België en Luxemburg
samen. Het is - na het dubbel zo
grote Beieren - de tweede groot
ste deelstaat van de Bondsrepu
bliek. Tegelijk het dichtbevolkst.
De helft van de 18 miljoen inwo-
I I I I I
ZATERDAG 24 AUGUSTUS 1996
Den Haag (anp) - Koninklijke Nederlandse PTT (KPN) heeft in
de eerste zes maanden van 1996 de winst na belastingen met 95
miljoen gulden opgevoerd tot 1209 miljoen.
Per aandeel, kwam de winst daar
mee uit op f 2,61 tegenover f 2,42
in dezelfde periode vorig jaar. De
netto-omzet steeg van 9,41 mil
jard tot 9,94 miljard gulden. De
bruto-omzet bedroeg in de maan
den januari tot en met juni f 10,28
miljard en kwam daarmee voor
het eerst boven de grens van 10
miljard uit.
De KPN-directie stelt voor een
ongewijzigd interim-dividend uit
te keren. Net als vorig jaar kun
nen aandeelhouders rekenen op
een tussentijdse uitkering van f 1
per aandeel, die zij komende
maand op hun rekening krijgen
bijgeschreven.
Voor de rest van het jaar ver
wacht KPN dat omzet en winst
verder zullen stijgen.
De directie houdt rekening met
een 'duidelijke' groei, hetgeen in
beurswereld wordt opgevat als
een stijging tussen de 7 en 12 pro
cent.
Zowel PTT Post als PTT Telecom
hebben bijgedragen aan de
winstgroei van 8,5 procent. Daar
tegenover staan de hoge aanloop
kosten van PTT Kabel. Ook het
resultaat van de deelnemingen
stond onder druk, onder meer
door hogere kosten van Uni-
souree, een internationaal
samenwerkingsverband van tele
communicatiebedrijven waarin
ook KPN zetelt.
ners - van wie een half miljoen de
Turkse nationaliteit heeft -
woont in grote steden. In het
Roergebied liggen de metropolen
aan elkaar gebouwd, een direct
gevolg van het 'Wirtschaftswun-
der' van na de oorlog, toen de
Duitsers met veel Amerikaans
geld hun kapotgebombardeerde
land opbouwden.
De Britten - die het westelijk deel
van nazi-Duitsland bezet hielden
- gaven in augustus '46 toestem
ming tot de oprichting van een
nieuwe deelstaat. In de 'Opera
tion Marriage' koppelden zij -
onder bijval van Konrad Ade
nauer - de voormalige Pruisische
Rijnprovincie aan Westfalia en
het gebied Lippe Detmold. In dat
nieuwe Noordrijn-Westfalen
bloeide in korte tijd een indruk
wekkend kolen- en staalland-
schap op.
Inmiddels is er nog maar weinig
kolenstof in het gebied te beken
nen. Alle steden en regio's probe
ren om te schakelen naar zuiver
der industrieën, andere technolo
gieën en nieuwe dienstverlenin
gen. Industrie-monumenten wor
den omgebouwd tot kunsttem
pels, of kantoren. Er worden
gigantische parken aangelegd om
'de zwarte long' Ieefvriendelijker
te doen ademen.
Papendrecht - Boskalis heeft zoals verwacht een matig eerste
halfjaar achter de rug. De winst van het bouw- en baggerconcern
uit Papendracht daalde 34 procent tot 27,5 miljoen gulden. Voor
de tweede helft van het jaar gloort er echter weer licht aan de
horizon. Zowel werkbezetting als omzet en resultaat zullen naar
verwachting verbeteren, aldus het bedrijf.
Het optimisme voor de rest van het jaar wordt ingegeven door de
groei van de orderportefeuille. Boskalis boekte in de eerste zes
maanden voor ruim 950 miljoen aan nieuwe opdrachten. De
orderportefeuille steeg van 881 miljoen aan het begin van het jaar
tot 1,34 miljard gulden per 30 juni.
Arnhem - Het instituut Kema, bekend van onder meer de keurin
gen van elektrische apparatuur, is van plan 300 van de 1180
arbeidsplaatsen in Nederland te schrappen. De ingreep is nodig
omdat het bedrijf volgend jaar in de rode cijfers terecht dreigt te
komen.
De directie sluit gedwongen ontslagen niet uit. De personeelsre
ductie moet binnen twee jaar voltooid zijn. Dan moet ook de orga
nisatiestructuur van Kema zijn aangepast. Hoeveel de reorgani
satie gaat kosten, is nog niet bekend.Aanleiding voor de forse
ingreep vormen de financiële resultaten. 1994 was nog een goed
jaar voor het instituut, maar vorig jaar ging het met de resultaten
bergafwaarts. In de eerste zes maanden van dit jaar is zelfs een
verlies van zeven ton geboekt op een omzet van 128 miljoen gul
den.
Londen - De Britse luchtvaartmaatschappij Air UK verwacht dat
het aantal passagiers dit jaar met 20 procent zal stijgen tot 3,6
miljoen. Directeur H. Essenberg van Air UK wil dit groeicijfer
ook in 1997 realiseren.
Essenberg zei dat gisteren in Londen tijdens een bijeenkomst met
journalisten. Air UK wil zijn marktaandeel op de routes waar de
maatschappij nu al actief is, op zijn minst handhaven. Verder wil
de Britse regionale luchtvaartmaatschappij zeer actief zijn bij het
aanboren van nieuwe bestemmingen. Eerder dit jaar sprong Air
UK direct in het gat dat KLM liet vallen toen de Nederlandse
luchtvaartmaatschappij stopte met de dienst Amsterdam-Belfast.
In het najaar voert Air UK het aantal vluchten tussen Amsterdam
en Manchester op van vier naar zes per dag. Air UK zal zijn groei
realiseren in Groot-Brittannië en tussen de Britse eilanden en het
Europese vasteland. De nieuwste dienst in het netwerk van Air
UK is die tussen Amsterdam en Londen City Airport, die drie
maal per dag gevlogen wordt. De Britse maatschappij wil zich bij
zijn expansie in de eerste plaats richten tot de zakelijke reiziger.
Essenberg is vast van plan Rotterdam Airport een grotere plaats
te geven in het netwerk van Air UK.
Momenteel vliegt Air UK drie maal per dag van Rotterdam naar
Stanstead bij Londen. De alliantie met KLM, die tevens voor 45
procent eigenaar is van Air UK, blijft voor de Britten een belang
rijk uitgangspunt.
Den Haag - Minister Jorritsma van Verkeer en Waterstaat heeft
twee vergunningen verleend voor de aanleg en exploitatie van een
landelijk semafonie-netwérk volgens de Europese Ermes-stan-
daard. Met behulp van dit netwerk is het mogelijk in heel Europa
te worden opgepiept. Bovendien kan men met dit systeem
omvangrijke tekstboodschappen ontvangen.
Naast KPN (PTT Telecom), dat al een voorlopige vergunning had,
mag nu ook CallMax uit Eindhoven een Ermes-netwerk gaan
exploiteren. De vergunningen zijn verleend voor een periode van
tien jaar. De minister had de mogelijkheid drie vergunningen te
verlenen. Voor de derde vergunning was er geen geschikte kandi
daat. De verlening van de vergunningen is een verdere stap op
weg naar volledige liberalisering van de telecommunicatiemarkt
in 1998.
Amsterdam - Koninklijke Ten Cate, fabrikant van hoogwaardige
textiel, kunststof en rubber, heeft in de eerste zes maanden van
dit jaar een forse winstverbetering doorgemaakt. Het nettoresul
taat klom van 11 miljoen tot 17,5 miljoen gulden, een stijging van
60 procent.
De winstgroei valt echter stukken lager uit als in de cijfers van de
eerste helft van vorig jaar de buitengewone lasten van 4 miljoen
voor reorganisaties buiten beschouwing worden gelaten. Dan res
teert een nettoresultaat dat 17 procent hoger ligt. Het bestuur
verwacht dat de 'geleidelijke verbetering' in de bedrijfsvoering
ook in het jaarresultaat van 1996 tot uitdrukking zal komen.
Voorburg (anp) - Tussen juni en juli zijn de prijzen voor de consument
gemiddeld met 0,3 procent gestegen, zo blijkt uit cijfers van het Cen
traal Bureau voor de Statistiek (CBS). Het huren van woningen werd
duurder en de prijs van aardgas steeg. Kleding en schoeisel daalden in
prijs.
Vergeleken met juli vorig jaar lagen de prijzen gemiddeld 2,1 procent
hoger. Vorige maand was dit nog 1,8 procent.
De huurverhoging per 1 juli komt uit op gemiddeld 3,9 procent. Vorig
jaar stegen de huren gemiddeld nog met 4,5 procent. Het huren van
een woning is in 1996 gemiddeld 36 procent duurder dan in 1990.
Voor aardgas moest in juli gemiddeld 3,8 procent meer worden
betaald dan in de eerste zes maanden van dit jaar. Deze stijging werd
onder meer veroorzaakt door een stijgende dollarkoers en een aan
trekkende olieprijs op de wereldmarkt.
Vooral de prijzen van kleding en schoeisel gaven door de uitverkoop
een daling te zien, zoals gebruikelijk in deze periode. Verder werden
onder meer lpg en fruit goedkoper, maar benzine, groenten en aardap
pelen stegen in prijs.