Bomans schreef altijd en overal G )AG n Nieuwe show van René Froger start in Breda a Eerste twee delen 'Werken' van geliefde auteur verschijnen morgen Rosa Service *Joy Service ii Omroeper Ballet op Kunstbeurs PAN de stem l\lw. dames aanwezi 076-542137 076-541108^ Clubs Massagesalon Bredt Privé Nieuw in Breda Boys Exclusief Privé Rosanne PRIVÉ 99 Breda BOEKHOUDER Autoverhuur A. de Jong BV Diversen Bouwbedrijf L0 Bel Ad Timmerman Broeders B.V. verstopping^ Kunstgebitten Reparatie en vernie"1' Dental Care 200" D1 Het Parradijs Rook JUS 1996 Zomer-Gids m zaterdag geopend, Escort. Dames va 18 jaai Dames va 18 jaar op esco SM*Striptease*Dames gevi Thai.-Hydro.-Erot.-massa< Erotische/body/thai/hydr mass, in luxe salon. Matt za 11 -23u. Zo 13-22u. Mauritsstr. 4 076-52223C NIEUW! omg. Maastunn Goed uitz. meisje ontv. geh. privé. 010-4846913, ir Peter van Vlerken [jeer dan zijn boeken staat lijnfiguur voor de geest. Ver aarde haardos, waar hij ver gooid met zijn hand door nen graaide. Donker omran- |e bril, die de juiste stand op neus maar niet leek te Uilen vinden. Rook van een sigaret die kringelde om zijn joofd. En als dan een flauwe glimlach rond zijn mond speelde, kon je er donder op jeggen dat een kwinkslag volgde waarmee hij zijn ge plat kreeg. Godfried Zin in relex? Volslan huisvrouw ma/di/do/ 12-21 u Tel.076-5216400 ROOSENDAAL strikt pri Ma. t/m vrij. Assistentie vraagd. Tel. 0165-555968 KLUNDERT lekker relaxei Bel Linda snel!! Ma.- va 12 uur. 0168-403320 Belgische Sandra. Nu mi leuke vriendin Nicky. 076-5227773. ontvangen en bezoeken (ook SM). 0162-454235 Leuke meisjes aanw., asi gevr. Tel. 0165-341241 Wil je lekker komen mi geen 06 op je tel.rek? 0056.91.5190 (4qpm)heet Nw charm dames ontv U rom.privé-sf.076-522105 Roosendaal nieuw DEN 20 j. lingerie. Rijpere da fotoboek0165-5564 Admin.advies voor adm. en aang.bi Slagboom, Marijke Meu 100 Breda, Tel. 5214282 SECR. verzorgt div. w( zaamh. Ned/Eng. Info. 0164-613898. Autoverhuur^ Speciaal weekendt^ personenwagens, vrijo avond tot zondagavo 80,- excl. Laan van ue 53, Roosendaal. Tel. 0165-555551. Ook adres voor bestelbusje Renovatie/Nieuwbouw- voorkomende verb,° wingswerkzaamheae Tel: 076-5222201 Fax: 076-5207932 Loodgieter Voor reparatie ofyerniej' en van dakbedekking. 9 ten, CV, sanitair en an loodgieterswerkz.he? 076-5147767of56l48_ RioolontstoT OONINCX. 076--— Wij zijn al ondervvw Tandtechniek. Informeer naar on lage prijzen. Ook s> en in het weekend- 0164-244755 üjientwintig jaar na zijn dood rerschijnen de eerste twee delen tan zijn Werken. Pietsie, de we- Juwevan Bomans, krijgt morgen i Haarlem de eerste exemplaren lit handen van Harry Mulisch. Tegelijkertijd wordt in het Tey- l® Museum in Bomans' vroegere loonplaats een tentoonstelling aid.over leven en werk van ie - getuige het florerende be ilaan van het Godfried Bomans Genootschap - nog steeds gelief de auteur. tij zoveel aandacht voor Bomans isAnnemarie Feilzer uit Gouda gelukkig. Met de neerlandi- Peter van Zonneveld bezorg de zij zijn werken bij uitgeverij De Boekerij. Vol enthousiasme vertelt ze hoe zij vlak na zijn overlijden een eerste, voorzichtig begin maakte met het inventari seren van het vele materiaal van over Bomans. Vele lijsten vol j aan op verzoek van An- Manteau, destijds zijn uit- bij Elsevier en toen al vast van plan het verzameld werk lit te brengen. Ben jaar geleden - de rechten waren inmiddels óvergegaan «aar De Boekerij - kregen de plannen vastere vorm ,en toen een jaar of drie terug de financiering rond kwam en er afspraken wa rm gemaakt met de erven van de schrijver, werd Bomans bijna een dagtaak voor haar. „Het was een tnorme speurtocht." Keuze De zeven dikke pillen, die de ko mende drie jaar druppelsgewijs verschijnen, vormen niet het ver iameid werk. „We hebben een moeten maken, anders wa ren we op veel meer delen uitge komen. Vertalingen door Bo mans, reacties op artikelen van üderen en gedateerde stukken, waaruit de lezer niet meer kan .opmaken waar ze over gaan, zijn peggelaten. Alles opnemen was niet ten voordele van Bomans ge- Als basistekst is uitge- van de eerste drukken van werk. Overbodig te mei- zijn Werken in de oude, door Bomans gebruikte spelling tillen verschijnen. Dan aantal manuscripten is nooit, ™op bescheiden schaal gepubli ceerd. Ze komen uit de dozen die hetsie op zolder bewaarde en J'aarover Annemarie Feilzer de beschikking kreeg. Schriftjes, ®appen, losse velletjes zonder volgorde, dag- en plakboeken. De Wening en de ontcijfering van manuscripten was een hele ™s. „Maar heerlijk werk. Ik voel Ja uitverkoren dat ik dit mag doen." Brandveilig jjnnemarie Feilzer neemt haar bezoeker mee naar een in onbruik Saraakte badkamer. De badka mer- Ze legt uit dat Bomans een eer had gezegd dat hij zoveel oaken in huis had, dat hij voor stallen van zijn eigen werk W toevlucht moest nemen tot de oukamer. Zijn voorbeeld heeft 'I nagevolgd. De dozen staan er Wndveiüg opgeslagen en ze kan wérkeeZeten ^0t'' rusti® ïe'tt een d°os °Pen> laat wnttjes zien uit Bomans' Nij meegse studententijdzijn geluk- jste jaren volgens Feilzer. De Lt" V,an riof het klein insec- van Tussen aantekeningen bn "^ten-colleges en op de itnt,v aan gedachten, invallen, tles- „Bomans schreef altijd overal." In een andere doos au envelopjes van de Post- ttiiü 8t telegrammen die de fa- Bom bii ziin overlijden, mans secretaresse verscheur- zen6 t i temilie ging verhui- bM„ unt tenslotte niet alles «waren. aar later kreeg ze spijt en zocht i smppers weer bij glkaar Wg zen- tv een Paar aaneen en le- „Diep geschokt door het ellng heengaan van uw man Godfried Bomans: dozen met materiaal bewaard in de badkamer zenden wij u ons groot medele ven. Ook wij zijn blij hem gekend te hebben en zijn geschriften te behouden." Getekend Juliana en Bernard. Een ander telegram, ge steld in soortgelijke bewoordin gen, is van Beatrix en Claus. „Claus heeft de taal geleerd aan de hand van Bomans' werk. Hij schreef zulk mooi Nederlands." Objectief Bomans' boeken stonden bij jong en oud, arm en rijk, geletterd of ongeletterd in de kast. Ze werden stukgelezen, honderden keren herdrukt. Iemand zei bij zijn be grafenis dat Bomans bekender was dan Kennedy. Zelf heeft Feilzer hem nooit persoonlijk ge kend. Terwijl journalisten in- en uitliepen om met de weduwe te spreken, zat ze na zijn dood stil letjes in zijn huis te werken. „Ik was ook niet zo'n fan van hem zo als er zovelen waren. Dat was een voordeel bij het inventariseren van zijn werk. Ik stond er tame lijk objectief tegenover. Pas later ben,ik hem erg gaan waarderen." Ze kent, ook nu, geen schrijver die zo veelzijdig was als Bomans. Waar de meesten van zijn lezers vooral wegliepen met zijn humo ristische stukken, geldt haar ap preciatie vooral zijn Sprookjes en Pieter Bas, zijn wat zwaardere letterkundige werk. In zekere zin stond het een het ander een beet je in de weg. Nog steeds stoort het zijn bewonderaars dat Bomans, in tegenstelling tot Carmiggelt bijvoorbeeld, geen grote litera tuurprijs kreeg. „Bomans vond zelf dat vrolijk heid schaars was in Nederland en dat iemand die vrolijk was de schijn op zich laadde oppervlak kig te zijn." Feilzer merkte bij het doorlezen van zijn aantekeningen dat Bomans diep nadacht over wat hij op papier zette, zinnen eindeloos herschreef tot er stond wat hij vond dat er moest staan: zo en niet anders. Een filosoof ook. „Humor is overwonnen droefheid", meende hij. Vader Zijn droefheid betrof mogelijk zijn jeugd, meent Feilzer op haar beurt. Zijn vader, de bekende KVP-politicus aan wie Bomans een boek wijdde, was een zware persoonlijkheid. „Hoe moet ik als kleine kastanje, in de schaduw van zo'n grote kastanje tot groei komen", schreef hij. Misschien kamde Godfried zijn haar zo zel den om zich af te zetten tegen zijn vader, die een keurige, knappe fotoarchief de stem De omwenteling in de katholieke kerk zat hem dwars. Na jaren van stilstand was het zo hard begin nen te rollen dat iedereen de kerk uit rolde. Het schouwspel van de mis, de processies. De jonge Bo mans vond het prachtig. „Hij voelde zich veilig in de warme deken van het katholicisme", zegt Feilzer. Een citaat uit Nij meegse herinneringen: „Nijme gen vind ik heerlijk. Nergens ter wereld bepaalt de zorg voor het hiernamaals zozeer het straat beeld als hier." Hij hield veel van Brabant (biljarten bij café Atgier in Helmond), van Limburg (uit gedost als olifant carnaval vieren in Kerkrade) en vooral ook van Vlaanderen (waar hij meer adem kreeg dan in Holland). Slappe Tinus Bomans was een gezelligheids- C Vari onze verslaggever Breda - Het Chassé Theater in Breda begint het nieuwe theaterseizoen met een landelij ke première. De nieuwe show van René Fro ger start vanavond in Breda. The illegal Romeo on Tour heet de show van Froger die 25 concerten omvat in Nederland en België. Na Breda volgen onder meer Antwerpen, Eindhoven, Arnhem, Maastricht, Den Bosch en Goes. Overal wordt een uitverkocht huis ver wacht, evenals in het seizoen '94-'95 toen Froger bijna 500.000 bezoekers trok. Eerder lukte het hem om tien avonden achtereen te spelen voor een uitverkocht Ahoy en twee maal het Feye- noord Stadion vol te krijgen. Froger scoorde in 1988 zijn eerste Top-5-hit Winter in Amerika en sinds Een eigen huis in 1989 kon het niet meer stuk met zijn carrière. Zijn theatertournees zijn goed voor volle zalen, zijn platen veranderen razendsnel in platina en Froger is onderscheiden met onder meer de Zil veren Harp, de Gouden Harp en een Edison. Zijn nieuwe show is behalve vanavond ook za terdag en maandag in Breda te zien, in de Ven- co-zaal, aanvang 20.00 uur. Kaarten zijn nog zeer beperkt beschikbaar. f René Froger VRIJDAG 23 AUGUSTUS 1996 BETSY EN GIJS IN foto henny miltenburg mens. Als het stijl had tenminste en liefst iets van de negentiende eeuw. Iets van Dickens, iets van Van Deijssel, iets van Beets. De Haarlemse sociëteit Teisterbant, daar voelde hij zich thuis. Hij wilde graag geliefd zijn. Speelde Sinterklaas, iemand die cadeau tjes weggaf en door iedereen aar dig gevonden werd. Aardig ge vonden, maar niet heel erg se rieus genomen door het letter kundige wereldje. Feilzer: „Bomans relativeerde zichzelf als groot schrijver. Hij deed voorkomen of hij het alle maal uit zijn mouw schudde en hij zei altijd dat hij niet zo veel geschreven had. Hij speelde graag de slappe Tinus die geen bedreiging vormde, maar sympa thiek gevonden werd." Later kwamen daar zijn telev isie-optredens bij die van Bo mans een Bekende Nederlander maakten, toen het Bekende Ne derlanderschap nog niet bestond. Ze droegen evenmmin bij aan een imago als groot auteur. „Hij vond niet de rust om een vol gend groot werk te schrijven. Hij was misschien naïef dat hij zich de enorme pubiciteit liet aanleu nen. Op zeker moment werd hij geleefd. Aan de andere kant was het allemaal nieuw en Bomans genoot er met volle teugen van." Spreekbeurten Hier een causerie, daar een panel. Televisiemakers wisten zich ver zekerd van kijkers. De uitreiking van een Edison aan Mariene Die trich, met een verzuchting in deze strekking: „Als mijn vrouw één been had, zoals die benen van u..." Bomans liet zich zelfs strikken voor spreekbeurten op een cruiseschip op de Middellandse Zee. Feilzer denkt dat het aan Bomans' dood heeft bijgedragen dat hij geen nee kon zeggen. Verzoeken om stuk ken in allerlei bladen. In de Phi lips Koerier vergeleek hij op ver zoek Eindhoven met Haarlem: „Vol schaamte zoudt gij uw door neonlicht uitgeteerde gelaats trekken in de eeltige werkmans handen verbergen." Lange tijd had hij dagelijks een strip, Pa Pinkelman, en schreef hij wekelijks in De Volkskrant en Elseviers Weekblad. „Bomans moest veel schrijven, want hij was een broodschrijver en van huis uit had hij een goede levens stijl meegekregen. Maar aan vrienden liet hij soms doorsche meren dat het veel werd en dat je over een ijzeren gestel moest be schikken om het vol te houden." Rottumérplaat Feilzer denkt van niet, maar som migen beweren dat Bomans' ver blijf op Rottumerplaat een half jaar voordat hij op 58-jarige leef tijd overleed, zijn ondergang is geweest. Op verzoek van de Vara bivak keerden hij en Jan Wolkers er om beurten een week. Wolkers, de natuurmens, die bloot poseerde voor zijn eigen camera. Bomans, stropdas om, onhandig met tentje en kookpitje. Ziek. Bibberig van de koorts het hand schrift in zijn dagboek. „Mogelijkerwijs heeft hij daar een lichte hartinfarct gehad. Hij had naar huis moeten gaan, maar hij wilde niet opgeven. Hij voelde zich verplicht zijn afspraken met de Vara na te komen. Bomans was heel plichtsgetrouw. Mis schien wilde hij ook nu eens niet de slappe Tinus zijn." Hoe moeilijk ook, volgens Anne marie Feilzer betekende zijn week op Rottumerplaat een lou tering voor Bomans. „Hij kwam er vandaan in het be sef dat hij tevreden was met zich zelf", zegt ze. Bomans, die in interviews nogal terughoudend was over zichzelf, schreef in zijn dagboek: „Ik ben een speels iemand. Het is leuk en ik kan het ook niet laten om het leven uit te proberen in verschil lende varianten... Er is zelden iets wat ik zeg of denk, of het tegen overgestelde gaat ook door mijn gedachten." Je ziet hem voor je, met zijn hand door zijn haar gaan, rook kringe lend om zijn hoofd. Hij had op Rottumerplaat alleen niemand met wie hij zijn ervaringen kon delen en Bomans had dat nodig: „Ik ben een sociaal dier." Godfried Bomans: 'Werken' deel 1 en 2. Uitq. De Boekerij, prijs f 99,- per deel. 'De veelzijdige Godfried Bomans', tentoonstelling in Teylers Mu seum, Spaarne 16 in Haarlem, van 24 augustus t/m 27 okt. Open: di- za 10-17, zo 12-17 uur. Daarna verhuist de expositie naar het Ste delijk Museum in Gouda. „Hallo, hallo. Grandioze barbecue, voor alle gasten. Zaterdag, blablabla, Allen welkom...." We keken elkaar vertederd aan. Daar was-ie, de ouwe omroeper! Een krom kereltje met een dunne, grijze kuif. Versleten zondags pak, naturel klompen. Hij reed langs alle campings op een hoge, ouderwetse fiets en luidde zijn bel. De VW heeft de ideale dorpsgek gevonden, zeiden wij tegen el kaar. Dit stukje folklore moeten ze tot ver in de volgende eeuw in stand houden. De charme van de omroeper is dat hij een beetje moeilijk te verstaan is. Vooral als de wind ongunstig is. „Grandioze barbecue, afsluiting zomerseizoen". Stil, daar had je 'm weer. „Zondag aanstaande. Op de vertrouwde locatie achter de blablabla." „Wanneer is het nu?" vroeg Betsy. „Zaterdag of zondag?" Een paar uur later zagen we hem bij de ijscotent onder de duin overgang. Hij zag er onhandig uit. We hoorden van de ijsco-vrouw dat hij z'n grote bel kwijt was. Gestolen! Moet je nagaan! En ze hadden ook zitten knoeien met de papieren waar zijn tekst op stond. „Dames en heren. Komt allen naarNeem hamburgers, kippe- pootjes, karbonades en kinderen mee. Aanvang ehh... Het gran dioze..." We verloren de arme stakker uit het oog. Maar toen we terugkwa men van hét strand, strompelde hij door een duinpan. Nou was z'n fiets ook verdwenen! Fiets kwijt, bel kwijt, tekst kwijt en waar schijnlijk ook z'n stem kwijt. Zo is de mentaliteit van de kampeer der tegenwoordig. Deze mensen verdienen helemaal geen barbe cue. „Volgend jaar wordt deze jongen de nieuwe omroeper", zei ik en verdomd, ik meende het vanuit mijn tenen. „Je hebt er wel het postuur en de uitstraling voor", zei Betsy ont roerd. De lieverd! „En je voldoet ook aan de belangrijkste eis", zei Harmen. „Je hebt geen diploma's en je hebt nooit een vak geleerd." Het de eerste keer dat ik Harrie Heftruck zag lachen. Z'n vrouw Wil kwam niet meer bij. „Ik word de nieuwe omroeper. Hallo, hallo", riep ik en ging staan. „Maar wel onder één voorwaarde: dat ik een pistool mag dragen." Wordt vervolgd Echte mannen, echte vrouwen, ze rookten. De gespierde koeiendrijver, de man van staal, de intello van de rive gauche en de femme fatale; zonder sigaret werden ze niet afgebeeld. De Provenqaalse boer mompel de met een gele peuk onder de alpinopet zijn toeristische weerwijsheden, de nouvelle vague held trok zwijgende broeierigheid uit zijn Gaulloise, de hoogbenige verleidster pufte elegante wolkjes uit haar langgerekte pijpje en zelfs bedachtzame politie-inspecteurs, gestaalde kaders van Renault of trage ambtenaren achter hun loket waren ondenkbaar zonder nicotine. Film en affiches waren rook. Het mag niet meer. Tabak is ongezond, weten we nu. Een 'Bij nader inzien' met een nieuw shaggie elke veertig regels of in de verfilming elk tweede scene verwijst naar Anno dazumal. De verlokking van rook is over. Toch neemt het aantal jongeren dat de verslaving tegemoet gaat toe. Waarom? Omdat, zoals de volgelingen van de Weense tovenaar gelijk hebben? Sigaret, sigaar en vooral vrouwelijk Dietrich-verlengstuk als fallus-symbool? Het bewijs van de latente homosexuele behoeftes van zelfs de grootste macho of het masculiene verlangen tot orale bevrediging? Onzin natuurlijk, want waarom werkt een plaatje van een schoffelende moederboerin dan niet even prikkelend of is het beeld van een pompoenen kwekende tuinder niet net zo succesvol? Iedereen werd in de jaren vijftig rokend afgebeeld. Zou Rodin toen zijn 'Penseur' gebeeldhouwd hebben, had hij als een philosophe van de Boule Miche nadenkend een trekje aan zijn sigaret genomen. Elke volwassen man had een pakje op zak. Dames minder. Op straat rookte een mevrouw niet. Een huismóeder was misschien wel verslaafd, maar trachtte dat te verbergen als er gerespecteerd bezoek kwam. Vrije meiden, prostituees en verleidelijke diva's lieten zich in wolken zien. Roken was meer een symbool van onafhankelijkheid, dan van erotiek. Wie zich presenteerde met peuk bewees de jaren van kinderlijkheid te boven te zijn. Hij had de macht om zelf beslissingen te nemen. Ook al was hij ondergeschikt beambte, monteur of fabrieksarbeider. Vrije wil en volwassenheid toonde het aan. Vandaar de nimmer rokend afgebeulde huissloof. Die had officieel niets te vertellen. Vader was de baas, het hoofd van het gezin. En op een goede tweede plaats kwamen zijn opgeschoten zonen. Moeders en dochters stonden klaar met theepot en pantoffels. Een rokende vrouw liet zien haar eigen keuzes gemaakt te hebben. Daardoor en niet door haar Miss Blanche werd ze op de markt van verleidelijkheid en erotiek uitdagend. Dat beeld is over, willen de gezondheidsbevorderaars en autoriteiten het publiek laten geloven. Een verstandig mens rookt niet. Een jong volwassene die wil bewijzen zelf zijn beslissingen te kunnen nemen, zou dus Camel, Stuyvesant en Phillip Morris links moeten laten liggen. Dat doet hij niet. Ondanks alle voorlichting, propaganda en reclameterughoudendheid. Roken is immers, als drank, snelheid en crack gevaarlijk. Dus een uitdaging voor wie denkt op zichzelf te kunnen passen en zijn eigen grenzen te kunnen bewaken. Vandaar de hernieuwde populariteit. Neem er dus maar vergif op in dat wie wil suggereren op de rand van gevaar te durven leven, binnenkort weer straf paffend op het witte doek te zien valt. Amsterdam (anp) - Een beeldenroute en een balletspektakel maken deel uit van de nationale kunst- en antiekbeurs Pan Amsterdam, die dit jaar van 5 tot en met 13 oktober wordt gehouden. De extraatjes moeten het tienjarig jubileum van PAN Amsterdam luister bijzetten. Een aantal beelden, van de klassieke oudheid tot he den, is over de beurs verspreid. Het balletspektakel heeft Tables d'Amour als titel. PAN trok vorig jaar 27.000 bezoekers naar de RAI. Uit onderzoek is gebleken dat 17 procent van hen iets kocht. Zowel Oude Meesters als het werk van hedendaagse kunstenaars was in trek. i I:. KSBflHHHNHHIHHNH

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 19