ENTRUM HECa DE STEM Een halve eeuw rooms dorpsleven Amerikaanse aquarellisten in Amsterdam D a a t* f Huub Stapel gaat bij Tros show presenteren Belgische tabaksroute: zeven maal inhaleren 199,- 99,. 599,. 25,- 7 139,- UITSLUITEND VOOR PARTICULIEREN 3 x plaatsen 2 x betalen Expositie 4Op 's Herenwegen' in Museum voor Religieuze Kunst in Uden Kleurige experimenten van Homer, Hopper en Sargent D1 Het Parradijs Fietsen Talkshow voor Theo van Gogh bij Sport 7 f3 1996 X 52 b« 395, - ^95 C79. n nu We nu nu nu nu nu £9'- Op al onze artikelen mogelijk. Vraag naar de voorwaarden. Gespreide betaling mogelijk enummers Aanbiedingen gelden zolang de voor raad strekt 'oor zakelijke Rubrieksadvertenties el 076-5.312.313 ax 076-5.312.340 a.v. afd. Rubrieksadvertenties Ms u uw tekst 3 x binnen advertenties te betalen. aterdag voorkomt, wordt die n ieder geval berekend. Prijs inel. BTW voor plaatsing op zaterdag Tariefgroep 1 Tariefgroep 2 Tariefgroep 3 10.05 13.40 16.74 20.09 23.44 26.79 ƒ30.14 13.40 17.8 22.33 26.79 31.26 35.72 ƒ40.19 ƒ33.49 f44.65 I ƒ66.98 20.09 26.79 33.49 40.19 46.88 f 53.58. 60.28 even onder nummer 14.70 Tel.nr Stuur mij een rekening 25, 4800 VB Breda, postzegel nodig). a Door Jace van de Ven Toen Mgr. J. Bluyssen, emeri tus-bisschop van Den Bosch, in het Museum voor Religieu ze Kunst in Uden de expositie Op 's Herenwegen opende, trad daarbij ook het Gilde SmtLambertus uit Huisseling .p, Een passend stuk folklore bij een expositie van zestig kleine schilderijen die een halve eeuw rooms dorpsleven inbeeld brengen. Met kunst heeft de expositie van het werk van de hand van ama- teurschilder Jo van der Kaay in het Museum voor Religieuze Kunst in Uden niets te maken. samen vormen de zestig schilderijtjes een belangrijk cul tureel document. De schilder in een door hem zelf moge lijk onvermoede poging een structureel beeld gegeven van het roomse dorpsleven in de Meijerij tussen de twee wereldoorlogen. Het naïeve, schilderkunstige do cument wint nog extra aan cu rieuze waarde door het feit dat Van der Kaay op de achterkant van de schilderijtjes minutieus heeft vastgelegd wat de voorstel ling voorstelt en soms ook wan neerzij plaatsvond. Die mededelingen zijn een merk waardige mix van particuliere overbodigheid en interessante wetenswaardigheden. Achterop een tafereeltje met enkele vrou weninde dorpskom van Sint Oe- denrode schrijft hij bijvoorbeeld: «Op de achtergrond het huis van Dien Hulsen Lodewijks. Rond 1900 mochten «de vrouwen nog niet fietsen, dus moest men te voet naar de kerk. Alle tijd om el kaar alles te vertellen". ?an der Kaay was huisschilder en daarna vijftien jaar koster van de Sint Martinuskerk in Sint Oe- denrode. Na zijn pensionering in 1980 begon hij met schilderen, dorpstaferelen die hij zich uit zijn jeugd herinnerde. „Ik heb nooit schilderles gehad," zegt de nu 81-jarige die heel zijn leven met zijn zuster Maria (78) in het ouderlijk huis in de dorps kom van Sint Oedenrode is blij ven wonen. „Mijn vader was schilder, Cornelis van der Kaay, hij had een opleiding. Hij was naar Sint Oedenrode gekomen om tegeljes te beschilderen op de fabriek van heiligenbeelden van Swinkels. Thuis maakte hij echte olieverven en ik heb vaak geke ken als hij bezig was". Ook moeder Van der Kaay was geen echte Rooise. „Zij kwam uit Delft en daarom hadden wij als enige in het dorp een bel aan de deur. Dat was ze van daaruit ge wend," herinnert de amateur schilder zich met zijn selectief vermogen voor details. Verzamelaar Jo van der Kaay is eigenlijk meer een verzamelaar dan een kunste naar. Aan zijn schildercarrière ligt een verzameling ten grond slag, 1400 foto's, gemaakt tussen 1900 en 1922 door fotograaf Har ry Smits. Hij woonde in het huis waar de Van der Kaay's in 1922 kwamen te wonen en liet 1400 glasnegatieven op zolder achter. Smits is die nooit meer op komen halen en na een aantal jaren be schouwde Van der Kaay ze als zijn eigendom. „Ik liet wel eens zo'n glasnegatief ontwikkelen, maar dat was nogal prijzig," vertelt hij. „In ruil voor de negatieven heeft iemand van het Rooise bedrijf Oda toen eens alles tegelijk voor me laten af drukken". Sindsdien bewaart de ex-koster de foto's in vier voor- Jo van der Kaay voor enige van zijn schilderijtjes op de expositie in Uden: „Ik heb nooit schilderles gehad." malige stalenmappen van verte genwoordigers in behangselpa pier. Aan die mappen komt hij weer, omdat zijn zuster in de tijd dat hij huisschilder was, een win kel in verf en behang dreef in de Kerkstraat. Details Het is enorm moeilijk om Van der Kaay over de schilderijen zelf te laten praten. De details erom heen interesseren hem kennelijk veel meer. Hij weet eigenlijk ook niet goed waarom hij is gaan schilderen na zijn pensionering. Omdat op de foto's die hij had niet alles van vroeger stond en omdat hij de tubes toch had, die waren nog over van de verf- en behangwinkel, geeft hij als rede nen. En: „Ik wilde mijn herinne ringen vastleggen. Deze week had ik toch weer zo'n goed idee, maar nu weet ik toch niet meer wat het was." Maar Jo raakt van die vergeetachtigheid niet in pa niek, zijn geheugen is nog goed genoeg en samen met zijn zuster begint hij alle telefoonnummers van Sint Oedenrode op te noemen die ze van buiten kennen. „O ja, nou weet ik het weer van dat idee. Ik ga eens schilderen hoe mijn moeder mijn broer en mij naar de kakschool bracht. Ie der aan een hand van haar en met bedrukte gezichten, want we hadden thuis in de keuken net ru zie gehad". Dorpsleven Het Religieus Museum heeft tot de expositie besloten, omdat het Brabantse dorpsleven in die tijd waar de werkjes over gaan, door spekt was van roomse rituelen die alom zichtbaar waren in het straatbeeld. Een pastoor op weg naar en stervende, wijkzusters biddend naar huis na het afleg gen van een dode, rozenkrans bidden na een bediening, de be- delpater, het christelijke kerstta fereel in een Roots boerderijke of het klooster van de zusters Au- gustinessen. Het zijn allemaal schilderijtjes van nog geen halve meter breed en ongeveer dertig centimeter hoog. Ze hebben donkere hard houten lijstjes met een gouden randje. De afbeeldingen zijn bijna steeds een vrije interpreta tie van het laantje bij Middelhar- nis van Hobbema. Die eenvoud past bij de simpelheid van het le ven dat wordt afgebeeld. En dan de op de achterkant ge schilderde uitleg! Wat te denken van het verhaal bij het werkje Onweer: „In onze jeugdjaren hoorden wij vaak, na een onweer, dat er op een boerderij was inge slagen. De afgelegen boerderijen met een paar bomen eromheen (ook een aantrekkingspunt) en vaak met riet- of strooien daken gedekt waren gevaarlijke punten. Hier heb ik een boederijtje op Vressel met een grillige bliksem straal afgebeeld. Welke kleur moest ik die geven! Ik dacht dat het het beste zou zijn deze met bladgoud te beleggen. De hitte van zo'n straal kan 20.000 C. zijn of meer. Door de hoge temperatuur van de bliksemstraal ontstaat de donder want door grote hitte zet de lucht uit. De mensen waren bang voor onweer. Op vele plaatsen liep men met gewijd water en een palmtakje door het huis en maak te daarmee een kruisteken in alle vertrekken. Men was dan gerus ter. De kinderen van geen gevaar bewust, zijn met hei en bloempjes aan 't knutselen, moeder staat buiten, vader komt aangelopen. Vlug naar binnen. Opa wil ook naar huis. Ja dat kon allemaal toen in die tijd! Veel had men niet en toch waren wij als kinderen altijd bezig". Dit soort uitleg, deze mixture van werkelijkheid en fantasie, zij maakt Van der Kaay's werk op naïeve wijze innemend. Ze is echt en deel van zijn aard. Als hij een kast vol beeldjes laat zien, kerst groepen die hij zelf gekleid en be schilderd heeft, zegt hij: „Kijk, Jozef leest uit de Tora, Maria luistert, want lezen kan zij niet". Dat die man dat weet! 'Op 's Herenwegen', expositie in het Museum voor Religieuze Kunst, Vorstenburg 1 in Uden, tot 8 september: open di tot en met vr van 10 tot 17 uur en za en zo van 13.00 tot 17.00 uur. De catalo gus met dertig sfgebeelde werken kost 25,-. Amsterdam (anp) - Het Rijksmuseum in Amsterdam heeft een primeur. Voor het «rst in Europa toont het deze weken ruim giftig Amerikaanse aquarellen. De wer- «n zijn afkomstig uit het Museum of Fine Art in Boston. Eerder was de tentoonstel- fflg te zien in de National Gallery of Scot- 'and in Edinburgh. Drie jaar geleden hield het Amerikaanse mu- Wnvoor het eerst een presentatie van zo'n 120 guarellen uit de eigen collectie. Daaruit mocht eter Schatborn, hoofd van het Rijksprentenka- ®et van het Rijksmuseum, een keuze maken. s tegenprestatie zal in Boston een tentoonstel- 8 van Nederlandse prenten- en tekenkunst n Van Gogh tot Mondriaan te zien zijn. The ^American Watercolour! duurt tot en met oktober. Wlm ^os^on geboren Winslow Homer (1836- w°rdt als de meester van de Amerikaanse am ii n beschouwd. Van hem zijn dertien laat t te Z'en' eers1:e dateert uit 1878. De 1904 u Pa^omen in Florida, maakte hij in a "oed is te zien hoe Homer zich in de loop zii Jaren "Hakkelde, mede onder invloed door Htj re'zen naar Groot-Brittannië en Frankrijk, brink?er*menteerde met technieken en kleurge- stnu kij voorbeeld verf weg te schrapen en jj%s papier wit te laten. SDn» ^aili Z^n succesvolste aquarellen is De inwri waarschijnlijk uit 1898, gemaakt in 7li„ n, cb gebied. De man heeft een spons vast He^ n^'^et de andere houdt hij de boot zo vrolijke werk is zo anders dan Het een sombere p- Het m)e met de rode kousen uit 1882, aquarel die hij aan de kust van Groot-Brittannië schilderde. De andere Amerikaanse top-aquarellist, John Singer Sargent (1856-1925), beschouwde zijn aquarellen als vakantie-kiekjes. Sargent, uit Amerikaanse ouders geboren in Italië, schilder de grote portretten voor de betere kringen van Europa. Tijdens vakanties in de Italiaanse Al pen, in Toscane en op het eiland Corfu, koos hij alledaagse tafereeltjes, die hij in aquarel vast legde. Op de tekenles beeldde hij zijn zuster af met aan weerszijde zijn nicht en een vriendin. En op La Biancheria schilderde de man die doorgaans gedistingeerde mensen portretteerde, het witte wasgoed wapperend aan waslijnen. De tentoonstelling bevat ook vier aquarellen van Edward Hopper (1882- 1967), van wie vorig jaar in het Stedelijk Museum in Amsterdam nog zo'n twintig schilderijen uit het Whitney Museum in New York te zien waren. Hopper is onder meer bekend door zijn schilderijen van Amerikaanse Victoriaanse huizen. Een daarmee vergelijkbare aquarel hangt nu in het Rijksmuseum. Amerikaanse kunstenaars hadden een voorkeur voor de aquarel omdat deze techniek zo toegan kelijk en informeel was. Het benodigde materi aal was goedkoop en gemakkelijk mee te nemen op reis. Het aquarelleren werd niet onderwezen op de kunstacademies. Het was een vrij en on ontgonnen terrein voor ondernemende en expe rimenterende Amerikaanse schilders. De aqua rellen vormen misschien wel de origineelste bij drage van Amerika aan de kunstgeschiedenis. 'The Great American Watercolour! American Wa- tercolours 1860-1940' in het Rijksmuseum (begane grond) in Amsterdam, tot en met 27 oktober. Er is een Engelstalige catalogus verkrijgbaar. Werk van John Singer Sargent uit 1911. DINSDAG 13 AUGUSTUS 1996 BETSY EN GIJS IN Wat zullen we vandaag eens doen? Als Billy de vraag niet stelt, is het wel Harmen of Violina, ais ze om half twaalf opgemaakt, gezalfd en bespoten naar buiten komt. „We gaan lekker fietsen", zegt Betsy nu al een paar dagen. „Over mijn lijk", roep ik dan. „Deze jongen heeft vakantie en mag zich niet inspannen." „Kijk eens naar mijn ouders, Gijs", begint Betsy weer. „Die fiet sen soms 100 kilometer op een dag en ze blaken van gezondheid." „Laar ze maar mooi blakeren", is mijn antwoord. „Ik wens geen blaren op mijn kont. Ik heb het ook ai tegen je vader gezegd: fiet sen is iets voor bejaarden die te veel vrije tijd hebben." Je voelt 'm al komen. Het gebeurde toch. Wij naar die afzetter van een fietsenboer. Een fiets huren voor een week was veel voordeli ger dan voor een dag. Ik zat er direct zeven dagen aan vast! Har- men en Violina kwamen met een gedrocht naaar buiten. „Wij doen het op een tandem", zei Harmen en hij ging lekker op het achterste zadel zitten. Op naar Biggekerke, of Zwijndorpe, Knorendamme, voor mijn part. Maar die fietspaden zijn levengevaarlijk! Als je net even van de natuur wilt genieten, komen er weer tegenliggers aangestormd die er gemakshalve van uitgaan dat zij de eerste rechten hebben. Een moeder keek alleen maar achterom naar haar kinderen die rechtop hun slingerende motor-bike-jes stonden. Ik kon haar nog net ontwijken, maar toen kwam haar man met achter zijn fiets een brede kar waar nóg een kind in zit. Het ding slingerde en raakte mijn voorwiel. Ik schoot naar rechts, het mulle zand in en daar lag ik. „Stomme zak", riep ik gestrekt. „Waarom moet je voor dat kind zo'n huifkar kopen? Zet 't toch gewoon in een zitje, man!" Maar de man fietste rustig door en ondertussen gleed de tas met fris drank die ik achterop de fiets had gebonden langs de helling naar beneden. Ik probeerde m'n fiets uit het zand te trekken en hoorde opeens gelach op het fietspad. Daar stonden mijn schoonouders! „Nog een paar lessen, Gijs", riepen ze in koor. Dat moest mij nou weer gebeuren. Wordt vervolgd Hilversum (anp) - Acteur Huub Stapel gaat voor de Tros de show Superfamilie presenteren. De spelshow van tachtig minu ten, waarin grote families als deelnemers optreden, komt het komend jaar op het scherm. Stapel (41) is geen onbekende bij de Tros. Hij speelde de hoofdrol in de comedy Sjans van deze om roep. Momenteel werkt hij als een van de Nederlandse hoofdrolspelers mee in de Vlaams-Nederlandse dramaproductie Windkracht 10. Deze serie zal in de loop van 1997 bij de TROS te zien zijn. Stapel verwierf in jaren tachtig grote bekendheid met zijn hoofd rol in de film De Lift van Dick Maas. Verder speelde hij onder meer in de kassuccessen Flodder en Flodder goes America. Voor Veronica presenteerde hij het afgelopen seizoen een auto programma. FOTO DIJKSTg^ r»j| Van onze verslaggever Een tabaksroute in België? Dat kan, want in dat land zijn maar liefst zeven tabaksmusea, verspreid over het hele land: drie in Wallonië en vier in Vlaanderen. Huub Stapel De tabakscultuur in België gaat terug tot de zestiende eeuw. In 1567 werden er al tabaksplanten verbouwd in Wervik en nog altijd kan men daar enkele tabaks-ak kers aanschouwen. Tegenwoordig is nog ongeveer vijfhonderd hectaren Belgische grond in gebruik voor de tabak steelt. De zeven musea bieden van alles, zo lang het maar met tabak te maken heeft: bewerkte snuifdo zen uit hout of edele metalen, ste nen pijpen, oude sigarettendoos jes, rokersbenodigdheden en re clamemateriaal. In het museum van Tabak en Folklore in Vresse- sur-Semois staat het beeld van Jean Nicot, een Portugees die in 1560 de tabak in Frankrijk intro duceerde. Het Musée du Vieux- Nimy heeft mooi bewerkte pijpen uit het bezit van de notabelen van de gemeente. In Sint Niklaas is een oude, volledig ingerichte pijprokers-salon te bezichtigen. Het Tabaksmuseum van Ger- aardsbergen, gevestigd in de ab dij, toont de persoonlijke collec tie van de conservator Edmond van den Hole. In het museum Pi- perie Leonard in Andenelle is te zien hoe de oude witte pijpen am bachtelijk werden en worden ge maakt. In het Tabaksmuseum van Wervik is nog tot en met 8 september een tentoonstelling te zien over geuren en kleuren. Ge toond worden allerlei kleurrijke etiketten, sigarendozen en siga rettenpakjes uit de jaren 1900-1920. Afkomstig uit privé- collecties en de eigen museum verzameling. Etiketten met mooie meisjes, danseresjes en filmsterren moesten de rookwa ren destijds populair maken. Over de tabaksroute is een bro chure uitgebracht met daarin een korte beschrijving van elk van de zeven museua. Info: Vereniging van Tabaksmusea, 00-3292238810. Tentoonstelling Geuren en Kleuren: 00-3256314929. Hilversum (anp) - Theo van Gogh gaat een praatprogram ma bij Sport? presenteren: Volgens Sport7 is het de be doeling dat Van Gogh top sporters, trainers, bobo's, journalisten en fans uithoort over passies, filosofieën, frus traties en andere zieleroerse- len. Het programma wordt ie dere zondag tussen 22.30 en 23.00 uur uitgezonden. De eerste aflevering is op 25 augustus. i De 39-jarige filmmaker en co lumnist Van Gogh werkt sinds 1989 voor televisie. In het proF gramma Een prettig gesprek (eerst voor RTL5, later voor SBS6) wist hij politici en kunste naars vaak opvallende uitsprai- ken te ontlokken. Voor het in!- middels failliete Veronica Nieuwsradio maakte Van Gogh praatradio. De hoofdredactie van het weekblad HP-De Tijd maakte onlangs een einde aan de column van de controversiële Van Gogh.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 15