DE STEM
De laatste adem van het Drie Tenoren-circus
v
'KOOP MET Z
Logeren in Villa Felderhof
a
Patty Brard van
RTL5 naar Veronica
Stosshacke
Beat-schrijver Herbert
Huncke (81) overleden
Gebroeders Flint dragen
stuk op aan Jan Floor
Met v.d. Born v<
leendert
Domingo, Carreras en Pavarotti: het zakelijk prespectief van de opera
betsy en gijs in
Bekende
Nederlanders
geven zich bloot
1 mut
Dodental ramp
camping Spanje
blijft oplopen
Tienduizenden
in VS nog steec
zonder stroom
W olffensperge
haalt uit naar
partijtop D66
Breuk tussen
Koeman en
Feyenoord nai
Zomer-Gids
ZATERDAG 10 AUGUSTUS 1996 D6
SPINVELD 33 en 37, 4815 HR
Door Ivo Postma
„De moeder van de stem is de
lucht," schreef de zangleraar
Maffei da Solofra in zijn Dis
corso della Voce in 1562. Op
zaterdag 24 augustus zal de
lucht in het Rheinstadion in
Düsseldorf de moeder zijn van
drie stemmen, te weten die
van Placido Domingo, José
Carreras en Luciano Pava
rotti.
Het optreden van de drie wereld
beroemde zangers in het 65.000
zitplaatsen tellende Düsseldorfse
stadion maakt deel uit van een
tournee die op 29 juni begon in
het Kasumigaoka stadion in To
kio en vervolgens stadions in
Londen, Wenen, New York, Go
thenburg en Munchen aandeed.
Het laatste concert is op 1 maart
volgend jaar in Cricket Ground
van Melbourne.
Deze wereldtournee zal vermoe
delijk tevens het einde zijn van
het drié tenoren-circus dat tij
dens de wereldkampioenschap
pen voetbal in 1990 in Rome ont
sprong en dat producers en pla
tenmaatschappijen honderden
miljoenen heeft opgebracht. De
rage loopt op zijn eind. De kaart
verkoop voor het Düsseldorfcon-
cert, dat pas op het laatste mo
ment aan de tournee werd toege
voegd, is beneden verwachting
gebleven. De cd's van het roem
ruchte Rome-concert liggen in de
aanbieding en de heren zijn vo
caal over hun top heen. Maar
door hun grootschalige zangma
nifestaties kunnen nu miljoenen
mensen over de hele wereld wel
Nessun dorma fluiten.
Bedroefd
Operaliefhebbers worden wel
eens bedroefd van de drie teno
renrage die aanzienlijke delen
van de wereldbevolking in haar
greep heeft. Zij vinden het jam
mer dat Nessun dorma uit Pucci
ni's opera Turandot aan de mas
sa's wordt verkocht als een leuk
stukje belcanto, terwijl de aria
van prins Calaf in feite een heel
onheilspellend moment in de
opera vertegenwoordigt.
Is het echt zo treurig dat muzi
kaal volstrekt argeloze mensen
zomaar gegrepen worden door
een losse aria, met gloed en kun
de gezongen door een uitstekende
zanger?
Wie luistert naar een opname uit
1904 van de aria E lucevan le
stelle (De sterren blonken) uit
Tosca, gezongen door Enrico Ca
ruso, kan alleen nog maar ver
wonderd en stil zijn over zoveel
warmte, spanning, toewijding,
meesterschap.
Daar is de slotzin. E non ho ama-
to tanto la vita (En nog nooit heb
ik het leven zo liefgehad). Dat
bijna piepende snikje uit die ba
ritonaal kleurende tenorkeel voor
de woordjes la vita. De heden
daagse tenor doet dat niet meer.
Maar wanneer Caruso dat doet in
1904, staat daar de kunstschilder
en politieke activist Mario Cava-
radossi die zijn executie onder
ogen ziet, een pechvogel in
doodsnood.
Laten miljoenen mensen niet be
grijpen waar die zanger het pre
cies over heeft, een oprechte ope
raliefhebber moet toch blij zijn
met elke wereldbewoner die dit
ooit mooi gevonden heeft.
Climax
Caruso stond aan het begin van
een ontwikkeling die in de mega
concerten van Placido Domingo,
Pavarotti en Carreras een heden
daagse climax heeft bereikt.
Op een warme dag in maart 1902
maakte de toen nog niet zo be
roemde Napolitaan zijn eerste
grammofoonplaatopname. De
opname, waarvoor een honora
rium van 100 pond was afgespro
ken, werd gemaakt in het Grand
Hotel in Milaan, in de suite van
Fred Gaisberg, opnameleider van
de Britse Gramophone and Type
writer Company.
Gaisburg had de toen 29-jarige
zanger de avond tevoren zien op
treden in de Scala en hij wist dat
hij deze stem op de plaat moest
krijgen. Hij vocht zich na de
voorstelling een weg naar zijn
kleedkamer en declameerde bui
ten adem zijn voorstel. Caruso's
begeleiders riepen smalend dat
hij zich niet met dat nieuwe
speelgoed moest inlaten, maar de
zanger moet begrepen hebben dat
hier een belangrijk moment was
aangebroken en stemde toe.
Gaisburg telegrafeerde naar
Londen, maar de directie seinde
terug: „Honorarium exorbitant.
Verbied u opnamen te maken."
Gaisburg besloot de opnamen
toch te maken.
Begeleid door een pianist die op
een hutkoffer zat zong Caruso de
volgende middag tien aria's met
De mega-sterren Luciano Pavarotti, Placido Domingo en José Carreras, plus dirigent: succestijd lijkt ten einde te lopen.
FOTO KEVIN MAZUR
zijn hoofd voor een tinnen hoorn
die op anderhalve meter hoogte
boven de grond was opgehangen.
Toen het werk gedaan was, ont
ving hij zijn cheque uit de handen
van Gaisburg en nam hij afscheid
van de aanwezigen.
De wasvorm waarin die eerste
tien aria's waren vastgelegd zou
den de Gramophone Company in
de vijftig jaar daarna miljoenen
opbrengen. En er zouden vele en
veel betere opnamen van Caruso
volgen, met beroemde orkesten
en onder grote dirigenten, want
Enrico Caruso werd een legenda
rische zanger. De hele wereld
wilden hem horen.
Vervoering
Caruso was een van die zeldzame
kunstenaars die componisten
doen wenen van geluk, dirigenten
bekoren en het publiek in vervoe
ring brengen. Hij beschikte over
datgene wat verkoopleiders van
platenmaatschappijen tegen
woordig crossover potentieel
zouden noemen: het vermogen
om opera verder te laten reiken
dan de operahuizen met hun vas
te publiek, hun pluche fauteuils,
hun experimenterende regis
seurs, hun raadselachtige ensce
neringen en vooral hun kostbare
entreebewijzen. Het is het vermo
gen van de geniale zanger om zijn
kunst toegankelijk te maken voor
de miljoenen die niet wisten dat
opera ook leuk kan zijn.
Platenmaatschappijen achten de
term crossover potentieel in hoge
mate van toepassing op het feno
meen van De Drie Tenoren: de
megaconcerten die Placido Do
mingo, José Carferas en Luciano
Pavarotti in onze jaren negentig
hebben gegeven in compleet ge
vulde voetbalstadions.
Rome
Het eerste evenement van deze
orde vond plaats tijdens de We
reldkampioenschappen Voetbal
in Rome in 1990. Twee jaar later
zongen Carreras en Domingo sa
men met de Spaanse sopraan
Montserrat Caballé tijdens de
openingsceremonie van de Olym
pische Spelen in het Olympisch
Stadion van Barcelona.
Weer twee jaar later waren de
drie tenoren verenigd in het Dod
ger Stadion in Los Angeles. De
gelegenheid was andermaal het
WK Voetbal en de organisatie
maakte uitgebreid gewag van het
feit dat de drie zangers erg van
deze sport hielden. Zo moet Pa
varotti als een hinde hebben ge
voetbald bij een club in zijn ge
boortestad Modena. Het cross
over potentieel van Domingo was
in 1987 al ontdekt toen hij in duet
met John Denver het nummer
Perhaps Love opnam, waarvan
meerdere miljoenen exemplaren
werden verkocht.
Montserrat Caballé bevestigde
haar meerwaarde voor de handel
toen ze, eveneens in 1992, samen
met Freddy Mercury het gelegen
heidsnummer Barcelona, Barce
lona op de plaat zette.
Het crossover potentieel van Do
mingo (55), Pavarotti (61) en Car
reras (49) is niet van dezelfde or
de als het charisma van hun voor
ganger Caruso. Zij belichamen
het zakelijk perspectief dat de
commercie heeft gezien in het sa
menvoegen van de drie wereld
zangers in een concert. We heb
ben te maken met drie heel goede
tenoren, die alle drie wel iets van
de grote kwaliteiten van Caruso
bezitten maar, naast elkaar gezet
op het podium, een soort superla
tief vormen.
Operaliefhebbers horen waar
schijnlijk liever een tenor, een
bas en een sopraan samen zingen.
Maar dit is wat het grote publiek
wil: Tenor. Tenorder. Tenorst.
Geen van de drie heeft een ver
grotende en een overtreffende
trap nodig. Zij staan nog steeds
op het hoogst bereikbare niveau
hun mannetje op de podia van de
wereld. Pavarotti de levensgenie
ter met de meest stralende stem;
Carreras de man die een levens
bedreigende ziekte overwon en,
enigszins op kracht zingend, te
rug wist te keren op zijn oude ni
veau; Domingo de veelzijdige ly
rische kunstenaar die ook de diri
geerstok hanteert en vanaf het
komend seizoen intendant is van
de opera van Washington.
Stuk voor stuk mannen die tallo
ze malen de hoge C overmeesterd
hebben. Voor een zanger in een
volgepakt stadion is de hoge C
een soort doelpunt. De entree
prijzen voor het drie tenoren
concert in Düsseldorf variëren
tussen de 75 en 750 D-mark. Bui
ten het officiële circuit gaan
kaartjes voor 1100 D-mark van
de hand. Mensen die dat betalen
wensen hoge C's te horen, zeker
van tenoren die, volgens insiders
uit het megaconcertwezen, een
half miljoen per concert opstrij
ken.
Vernieuwend
De relatieve betekenis van het
scoren met de hoge C komt tegen
woordig tot uiting in het beleid
van De Nederlandse Opera en an
dere moderne operahuizen. Zij
engageren bij voorkeur jonge on
bekende zangers en maken des te
meer werk van vernieuwende, tot
de verbeelding sprekende ensce
neringen. Toch wordt juist in
professionele operakringen niet
laatdunkend gedaan over de sta
dionconcerten. Daarvoor heeft
men teveel respect voor het vak
manschap van de deelnemende
musici.
Fred Lingen, bestuurslid en ar
tistiek adviseur van de Vereni
ging Vrienden van de Opera, be
zoekt jaarlijks meer dan 125 ope
ra's. Hij zal nooit naar zo'n mega
concert gaan, zegt hij. „Die drie
mannetjes daar in de verte zullen
wel Pavarotti, Domingo en Car
reras zijn, maar het doet me niets.
Ik mis in een voetbalstadion het
charisma dat van een zanger uit
gaat in zijn zang en in zijn hele
spel. De arena van Verona is me
al te massaal."
Videobanden
„Ik haal echter bepaald niet mijn
neus op voor die concerten," zegt
Lingen. „Ik vind het leuk. Ik heb
er videobanden van. Ik vind: laat
mensen maar eens opera ervaren
op die manier. Als ze maar niet
denken dat La Boheme alleen uit
Che gelida manina bestaat en
Nabucco alleen uit het Slaven
koor. Wie weet krijgen ze nog
eens de smaak te pakken om echt
een opera te bezoeken."
Polygram, dat de rechten van het
WK-concert in Rome verwierf en
de opnamen onder het label Teld-
ec uitgaf, verkocht van de cd
twaalf miljoen exemplaren we
reldwijd, waarvan een niet nader
genoemde hoeveelheid tiendui
zenden in Nederland. Een mil
joen mensen kochten de video.
Het was de maatschappij Music
Warner die de rechten verwierf
van het tweede grote stadioncon
cert in Los Angeles in 1994, een
concert dat door 1,3 miljard men
sen in meer dan honderd landen
gezien werd. Volgens Warner
Classics Benelux bedroeg de we
reldwijde verkoop van de cd 7,5
miljoen stuks. In Nederland wer
den er ongeveer 100.000 ver
kocht. Sinds vorige maand is de
cd verkrijgbaar in een nieuw luxe
doosje met een fotoboekje en het
cd'tje zelf in goud.
Intussen is de rek uit de handel in
cd's van De Drie Tenoren. Bij
sommige platenhandels ligt 'Ro
me' in de aanbieding: van 45.50
voor 29.90. In het grootwinkel
bedrijf liggen doosjes van drie
cd's met live-opnamen van de
drie tenoren uit voor 19.50.
Of er van de nu lopende tournee
nog een cd, een videoband en een
laserdisc uit zullen komen lijkt
twijfelachtig. Bij Polygram heeft
men er nog niets van vernomen,
terwijl plannen voor zulke pro
ducties meestal aan het begin van
een tournee worden gemaakt.
„Het is nu echt afgelopen met de
concerten van de drie tenoren,"
zegt Jack Spetter, directeur van
het Utrechtse reisbureau Select
dat operareizen organiseert.
Spetter is blij dat hij zijn kaartjes
voor Düsseldorf kwijt is. Een
woordvoerster van de producer
van de tournee, Hoffmann Kon-
zerte in München, liet eind juli
weten dat er nog tienduizend
plaatskaarten te verkopen waren.
De kaarten voor de andere voor
stellingen waren al binnen enkele
dagen na de aankondiging van de
tournee voor 95 procent uitver
kocht. Volgens Spetter heeft Hof
fmann toen nog meer geld gero
ken en Düsseldorf ertussen gezet.
„Dat was heel dom," vindt Spet
ter. Düsseldorf is echt een foute
inschatting geweest."
Dit neemt niet weg dat Matthias
Hoffmann schatrijk is geworden
aan 'Das Geschaft mit den Teno
ren'.
„Ik ben de rijkste producer van
de wereld," heeft hij gezegd en
Jack Spetter neemt met zijn petje
af aan dat het waar is. Hoffmann
heeft, net als Tibor Rudas die de
concerten in Rome en Los Ange
les op touw zette, op grootse wij
ze geld verdiend aan het feit dat
de kunstvorm opera razend po
pulair is geworden.
„De gasten kwamen met een kof
fer vol levensverhalen en waren
bereid in openhartige gesprekken
zichzelf bloot te geven. Soms let
terlijk, zoals Herman Brood die in
bad zijn rug liet wassen door Ma
joor Bosshardt Ik denk dat dit
programma enkele vooroordelen
ten aanzien van bepaalde gasten
zal wegnemen. Want in Villa Fel-
derhof waren bekende Nederlan
ders echt zichzelf en toonden dus
ook hun andere kant."
Aldus schrijft Rik Felderhof in
zijn voorwoord van een aandoen
lijk plakboek, met daarin foto's
en verhalen uit zijn nieuwe pro
gramma Villa Felderhof. Weke
lijks ontvangt hij in een schilder
achtige villa in het Franse Saint
Tropez twee bekende Nederlan
ders, van Frank Govers tot Hella
Haasse, van Joop Braakhekke tot
Kitty Courbois.
Samen brengen zij een aantal da
gen door, waarbij niet alleen ge
praat, maar onder meer ook ge
zwommen, gezeild en gekookt
wordt. In de eerste aflevering zijn
Felderhofs gasten Bart de Graif
en Caroline Kaart. De Graaff ge
niet grote bekendheid van zijn
programma BNN, ofwel Bart
News Network. Over twee jaar
wil hij zijn eigen, gelijknamige
publieke omroep hebben.
Caroline Kaart was vroeger ope
razangeres en bracht in talloze
concertzalen over de hele wereld
mensen in vervoering met haar
prachtige stem. Na een turbulent
leven zingt zij nu alleen nog maar
aria's voor haar twee poedels.
(Maandag Nederland 1, 20.30
uur)
L asit Wilr
Plwk fa* dU l&tf*
diMUsJt wti g&A*
dU ftUl iïMU* gA*4*
'ff*
[M li'eeVw)
vii
a 14 ik bt»
M
m
De pagina die Herman Brood achterliet in het gastenboek van Villa Felderhof.
Het Par radijs
Vrienden op de camping, dat is toch iets heel anders dan thuis.
Daar moet je altijd afspreken, hier loop je zomaar binnen. Helmut
en Waltraut van nummer 45 zijn daar al helemaal aan gewend.
Hoor ik haar roepen dat hij suiker halen moet, sta ik zo met een
kopje in de voortent. Kan Helmut verder werken in zijn voortuin
en met al zijn dwergen.
Zij hebben, omdat ze hier al een paar jaar staan, ook veel meer in
huis. Dus als ik een schoffel nodig heb, is het gelijk Grüss Gott.
Niet dat ze begrepen wat ik hebben moest, want schoffel schijnt
wat anders te zijn in het Duits. Ik heb het toen gewoon voorge
daan, maar dat bleek ook niet genoeg. Pas toen ik aan het gras be
gon te trekken, ging Helmut een licht op. „Ach Mensch, die Stos
shacke."
Maar gisteravond ging het fout. Ik wilde nog eens aanwippen,
bleek de caravandeur al dicht. Licht was er nog wel aan en een
van de gordijntjes was niet helemaal dicht. Ik kan wel even naar
binnen kijken, dacht ik. Weet ik meteen of ik ongelegen kom.
Daar leek het op. Op de neergeklapte tafel zag ik voornamelijk
bewegende lichaamsdelen.
Of ze iets aan het zoeken waren, kon ik niet meteen vaststellen.
Dus toen ben ik even wat meer opzij gegaan in hun tuintje. Mis
schien dat het andere raam een beter zicht gaf. Ik moet niet goed
opgelet hebben, want ineens viel ér een tuinkabouter om. Binnen
hoorden ze gelukkig niets, maar de fluit die de puntmuts in zijn
mond had, bleek afgebroken. Die heb ik toen maar in het kruiwa-
gentje van een mini-collega gelegd.
Ik heb me stilletjes verwijderd. Toen ik ver genoeg weg was, kon
ik toch niet laten een liedje te neuriën: „Marmor, Stein und Eisen
bricht, aber unsere Liebe nicht."
Wordt dinsdag vervolgd
Patty Brard maakt de overstap van RTL5, waarvoor ze vorig
seizoen Hart van de Stad en Brard gaat extreem maakte, naar
Veronica. „We vinden dat ze met haar avontuurlijke karakter
prima bij ons imago past", meldt een woordvoerder.
Brard versterkt vanaf zondag de
gelederen van het radioprogram
ma Radio Romantica. Dit pro
gramma, elke zondag tussen
15.00 en 18.00 uur, over seks, lief
de en relaties wordt van meet af
aan gepresenteerd door seksuolo-
ge Maria Schopman. In de nieu
we opzet wordt ze terzijde ge
staan door Arjen Grolleman.
Patty Brard neemt de contactad
vertentie-rubriek van Radio Ro
mantica voor haar rekening.
Daarin komen luisteraars die een
partner zoeken, uitgebreid aan
het woord.
Op tv zal Patty Brard verschijnen
ih twee afleveringen van de reis
reportagereeks Veronica Goes
Latin. Vanaf januari krijgt ze een
eigen programmareeks, naar alle
waarschijnlijkheid een vervolg
op Brard gaat extreem.
(Hitradio Veronica, 15.00 uur) Patty Brard.
New York (ap) - Herbert Huncke, de man die als drop-out in de
jaren veertig een hele schrijversgeneratie inspireerde en de
'beat'-generatie aan haar naam hielp, is donderdag op 81-jari-
ge leeftijd in een ziekenhuis in New York overleden.
Huncke werd hun inspiratiebron
en aan hem was de term 'beat
ontleend waarmee zij hun gene
ratie typeerden.
Huncke, wiens naam rijmt op
'junkie', is de hoofdpersoon van
Burroughs eerste boek dat die ti
tel droeg. In Kerouacs beroemde
roman 'On the Road' uit 195?
staat Huncke model voor Elmo
Hassel en onder zijn eigen naam
komt hij voor in veel van de ge
dichten van Ginsberg.
Op zijn beurt werd Huncke door
zijn literaire vrienden geïnspi
reerd tot het schrijven van vier
romans. De eerste, 'Hunckes
Journal' kwam uit in 1965, de
laatste, 'Guilty of Everything
1990.
Huncke liep al jong van huis weg.
Naar eigen zeggen was hij al op
zijn twaalfde verslaafd en zat hij
op zijn zestiende in de prostitu
tie. Stelen deed hij zijn hele le
ven. „Ik heb altijd de weg van de
minste weerstand gevolgd."
Na een zwerftocht door het land
kwam de uit Massachusetts af
komstige Huncke in 1939 in New
York terecht. Vanuit zijn 'hoofd
kwartier' in de Angle Bar aan
42nd Street begon hij drugs te
verhandelen. De schrijver Willi
am Burroughs, die van Huncke
zijn eerste heroïneshot kreeg,
bracht hem in contact met andere
jonge, rebelse literatoren, zoals
Allen Ginsberg en Jack Kerouac.
De charismatische drop-out
Amsterdam (anp) - Theatergroep De Gebroeders Flint draagt de ko
mende voorstelling op aan haar vermiste collega Jan Floor. De groep
speelt de zomerproductie Bingo 96 vanaf 27 augustus op het terrein va
de Westergasfabriek in Amsterdam. Floor is spoorloos sinds hij op
juli met zijn bootje omsloeg op het Zweedse Vanermeer. In de voorste
ling staat het bingopaleis van Anna Feodorowa en Ricardo SpafS®
centraal. Ze spelen het gokspel met het publiek, dat „prachtige P°P
en veel, heel veel geld kan winnen". In Bingo 95 speelde de
Floor de rol van Mehmet Yildirin. De medewerkers van De Gebroed
Flint hebben weinig hoop dat hun collega nog in leven is. „Wij mis
hem zeer," schrijven ze in een persbericht. De Zweedse re(^c''riSSj1®nse
zoekt nog steeds naar Floor. Floor was acht jaar aan de Amsterda
toneelgroep verbonden. Hij bracht zijn vakantie door in Zweden,
zijn Zweedse echtgenote. Op 18 juli werden hij, zijn schoonvader en
tienjarig nichtje verrast door slecht weer toen zij op het meer een
wilden uitzetten. De boot sloeg om. Het nichtje wist zich te redden
zich aan een boei vast te klampen. Het lichaam van de schoonva
werd enige uren later geborgen door reddingswerkers.
De Gebroeders Flint spelen Bingo 96 tot en met 15 september.
BELGIË MA T/M VR BFR.40 ZAT.
2 KATERNEN
Be Binnenkrant A2
Binnenland A3
Buitenland A4
Zeeland A5/A6
[^V-programma's A7
Sport
BI t/m B6
va
ee
tc
10
c
gi
Biescas (afp) - Het dodental
de overstromingsramp op
camping in het Noord-Spaan
Biescas is gisteren opgelopen t
83 Vier dagen na de ramp woen;
dagavond is op ongeveer twaE
kilometer van het cataströfeg
bied het lichaam van een driej
rig meisje gevonden.
Het slachtoffertje stond op de
ficiële lijst van vermisten, die
nog vijf namen (drie kinderen
twee vrouwen) telt. Maar het
mogelijk dat ook andere lich
men gevonden worden, bijvo 1
beeld van campinggangers
niet waren geregistreerd.
In de kathedraal van Jaca is
teren een rouwdienst gehoud
voor de slachtoffers van de mo
derlawine in de Spaanse Pyi
neeën. Tweeduizend belangst
lenden, onder wie delegaties v
de centrale en regionale regerir
herdachten onder leiding van
bisschop de 83 doden.
Los Angeles (rtr/afp/dpa) - Tie
duizenden Amerikanen zaten g
teren in de westelijke staat Ca
fornië nog steeds zonder stroo
Zaterdag werden delen van i
gen Amerikaanse staten getri
fen door het uitvallen van
elektriciteit. Bij de meeste afi
mers was gisteren de stroomvoi
ziening hersteld.
Het is voor de tweede keer in
weken dat zich in de VS een g:
te stroomstoring voordoet,
onderzoek naar de oorzaak ric
zich op branden in het grens;
bied tussen Calif ornië en Oreg
Zeker vier miljoen Amerikai
hebben zaterdag zonder stro
gezeten. In grote delen van
kustgebied, van Canada tot N
Mexico, werd het openbare le'
ernstig ontregeld.
Den Haag - D66-fractievoor
ter Wolffensperger heeft giste
uitgehaald naar D66-partijvc
zitter Vrijhoef en oud-fractie
der van D66 in de Eerste Kar
prof. mr. Vis. Wolffensperger
het 'zeer te betreuren' dat de t'
de discussie over het politi
leiderschap van D66 hebben
start. Hij voelt zich 'gekwe
door de kritiek op zijn functie
ren als fractieleider,
ZIE BINNENLAND-A3
Van onze verslaggever
Rotterdam - Een breuk lu
Ronald Koeman en Feyeni
lijkt onvermijdelijk. De
werd zaterdagavond na
van het oefenduel met
zwaar bekritiseerd door
ter Jorien van den Herik, ut
ses onthulde de ware reden
de tijdelijke verbanning van
man (en Taument en Vos) uj
selectie, omdat de supporter!
hoofd van trainer Arie Haan
ten. De drie gaan deze week'
mee op trainingskamp
Panje, omdat zij disciplinai:
s raft zijn voor een nacht bo<
en tijdens een trainingskam|
Alma Ata.
Van den Herik: „Koeman zoi
voorbeeld moeten zijn voo:
Jeugd. Ik dacht dat Ronald
J begreep. Helaas doet hi'
*5 We kunnen niet
1 mts doet wat de jong
",,K niet mogen doen. Ik had
l? P°sitievere houding
Wacht van hem, dat hij
accepteren."
ZIE VERDER SPORT-BI
sp
af
Gre
voo:
De
ui
j zijn
Boema