De begeesterde auteur van acht onuitgegeven boeken K nieuws geëist voor uitkering daten voor wagenkamp Zweedse kunstschatten in Bonn DE STEM Radio 538 claimt geld: zendvermogen te laag Waltraut Bredanaar Dion Delahaye: 'Van Gogh werkte ook gewoon door' rt (Wieldoppen weg Pony gestolen Boete voor joint 'diensten betsy en gijs in Het Parradijs D1 Bed i 9 AUGUSTUS 1996 C3 Hulst - Van de auto van een 46- jarige man uit Tiel zijn afgelo pen woensdagmiddag de wiel doppen ontvreemd. Het voer tuig stond geparkeerd op het Princebolwerk. De schade is geraamd op ruim 250 gulden. Axel - Uit een wei langs de Tractaatweg bij Axel is in de nacht van woensdag op don derdag een bruine Welsh Cob pony gestolen. De 32-jarige eigenaar uit Lamswaarde schat de waarde op 5500 gulden. Terneuzen - Twee zeventienja rige jongens uit Frankrijk zijn gisterochtend op de Nieuwe- diepstraat bekeurd voor het draaien van een joint. Het kwam hen op negentig gulden boete te staan. Een geringe hoeveelheid softdrugs is verder inbeslaggenomen. oosten van de spoorlijn weer opgehaald door de leden van harmonie De Vereenigde Vrienden, aanvang 09.00 uur. landerlaan 29, Goes, tel. 0113- 216405. Spreekuur spoedgevallen zat. en zond. 10-10.30 en 17-17.30 u. Hontenisse en Kloosterzande - Van vrijd. 17 u. tot maand. 8 u. dokter v. Kalmthout, Groenendijk 52, Kloos terzande, tel. 0114-681377. Spreek uur voor spoedgevallen op zaterdag om 11.30 u. in de praktijk Groenen dijk 52. Heinkenszand, 's Heer Arends- kerke, Nieuwdorp en Wolphaarts- dijk - De praktijk van de artsen Harten, van Driel, Aarnoutse en v.d. Vlugt wordt van vrijd. 17.30 u. tot maand. 8 u. waargenomen door dokter J. Harten, Clara's pad 12, Heinekenszand, tel. 0113-561234. (boodschappen tussen 9 en 10 u.) Hulst, Clinge, Koewacht en St.- Jansteen - Van vrijd. 17 u. tot maand. 8 u. dokter den Ouden en dokter Schulte, Glacis weg 50, Hulst, tel. 0114-313131. Spreekuur spoedgevallen za en zo 11 en 17 u. op vermeld praktijkadres. Sas van Gent en Westdorpe - Van vrijd. 18 u. tot maand. 8 u. dokter Dierick, Gr. Jansdijk A185, West dorpe, tel. 0115-452525. Visites aanvragen 9-10 u. Spreekuur uit sluitend voor spoedgevallen: zat. om 10.00 uur op Bolwerk Oranje 2. Sluiskil, Philippine en Hoek - Dok ter Nijsten, Gladiolenlaan 22, tel. 0115-441255. Spreekuur spoedge vallen zat. en zond. om 12 uur op Julianstr. 2. Terneuzen - Van zat. 8 uur tot zond. 8 uur dokter Nijsten en dok ter Zuiderbaan, Anna Bijnsstr. 25, tel. 0115-612324. Van zond. 8 uur tot maand. 8 uur dokter Warringa, Beethovenhof 3b, tel. 0115-613768. Spreekuur spoedgevallen zat. en zond. 11.30 en 17 uur. xige R.K., een oud inwoner van wonend in Veghel, is gisteren op Middelburg 180 uur dienstverle- evangenisstraf van vier maanden ning vervangt vier maanden cel.. taak aan had, kreeg hij door dat hij een en ander wèl op moest geven. De afspraak was toen dat hij dat aan het eind van het jaar zou doen, wanneer de jaarstukken klaar zouden zijn. Maar ook daar kwam niets terecht. Overigens nam officier van justitie T. de Jong het K. bijzonder kwa lijk dat hij zijn hele administratie èn keurig ingericht kantoor op het adres van zijn ex-echtgenote had ondergebracht. „Het gaat mij eigenlijk niet eens om het bedrag, maar om uw attitude in deze zaak. In het begin was het misschien wel te goeder trouw, maar u had toch zeker open kaart moeten spelen. Misschien heeft u wel expres uw administratieve hebben en houden bij uw ex ondergebracht". De rechtbank wijst vonnis op 22 augustus. n de gemeente en de bewoners van ntrum De Blikweide in Sluiskil definitief kandidaat gesteld voor aan te leggen woonwagenkampin It wagenbewoners naar een nieuwe n stek is naar schatting iets meer n dan twee ton gemoeid. He n bedrag is gedekt met een provin- Ie ciale bijdrage, ï- De aanleg van het nieuwe cen trum in Terneuzen, dat Noor - :t hof is gedoopt, kan begin vo ir gende maand van start gaa r- Naar verwachting is dan vo id daan aan de formele eisen o >e het werk te kunnen gunnen. ie De woonwagenkwestie ko i- donderdag 15 augustus m sprake in de vergaderingen v i- de commissies voor Ruimteui er Ordening en Financiën. "el vergaderingen beginnen 0 n- 19.30 uur en zijn op het stadhuis- Door Frans Wijnands Waar een verbouwing al niet goed voor is. Ook al om Stockholm in 1998 een waardige cultuur hoofdstad van Europa te laten zijn, wordt het vermaarde Moderna Museet op het Skeppshol- men-eiland in de Zweedse hoofdstad verbouwd en uitgebreid. Naar een ontwerp van de Spaan se architect Rafael Moneo. Een groot deel van de vaste collectie van het museum ligt of staat tot begin 1998 in dépot. Of kan elders tentoon worden gesteld. Zoals nu in de Bundes-Kunst- halle in Bonn. Tot midden januari volgend jaar zijn daar 270 pronkstukken uit de collectie van het vermaarde Stockholmse museum voor moderne kunst te zien. Een veelzijdig overzicht van de internationale kunstontwikkelingen in deze eeuw; de Zweedse (moderne) kunst nadrukkelijk inbegrepen. Dat maakt de expositie extra interessant. Omdat de be zoeker; naast bekend werk van bekende grootheden - van Picasso tot Mondriaan -, ook uitgebreid kennis kan maken met het werk van belangrijke en rich tinggevende Zweedse kunstenaars. Tot eind augus tus worden in een speciale afdeling van de Kunst- halle ook nog meer dan honderd foto's uit de 100.000 exemplaren tellende fotografische verzameling van het Moderna Museet getoond. Voor moderator Pontus Huiten is deze expositie in de serie Grote collecties een soort thuiswedstrijd. De in 1924 in Stockholm geboren Huiten promoveerde indertijd op een proefschrift over de relatie tussen Johannes Vermeer en Spinoza, maar specialiseerde zich in de praktijk op de moderne kunstontwikke lingen). In 1958 werd hij - pas 34 jaar oud - de eerste directeur van het toen geopende Moderna Museet van Stockholm. Sinds kort is hij directeur van het museum Jean Tinguely in Bazel, dat op 1 oktober van dit jaar wordt geopend. Van 1990 tot zijn benoe ming in Bazel was Huiten intendant van de Kunst- halle in Bonn. En daar heeft hij nu, met veel per soonlijke voorliefde en nostalgie, zijn selectie uit de Stockholmse collectie bijeen gebracht. 'Moderna Museet Stockholm te gast in Bonn'. Kunst- und Ausstellungshalle der Bundesrepublik Deutsch- land. Tot 12 januari 1997. Geopend van dinsdag tot en met zondag van 10 tot 19 uur. Boor Dirk tóllenga Het is nijn werk om boe ken te scirijven, niet om ze uit te ge\en. Ik zit er niet zo mee dat ik nog geen uitge ver heb.' Bredanaa: Dion Dèlahaye heeft acht boelen geschreven, die zijn bevlogenheid ruimschoots bewij- Hij ziet die bevlogenheid echter volkomen lts van enige hunkering naar matschappelij ke erkenning, naar succes. Hij de nuchtere vrlgen van de interviewer kalm oplzich inwer ken en formuleert ijn reacties uiterst bedachtzaamJZijn het ei genlijk wel antwocden? Voor Dion Delahaye is het gesprek een aardig filosofisch tij' verdrijf, zo lijkt het. Terwijl uitgevers zeen van tijd nemen om zijn werk wikken en te wegen, schrijft hij gestaag ir. „Ik doe in iedc geval mijn werk. Het gaat stjeds sneller. Binnen vier of vijf wéken is er nu een boek. In de jvakantietijd schrijf ik tien bladzides per dag. Dan is het wat minjer, omdat de kinderen ook hun ajndacht moe ten hebben. Maar normaal kom ik tot 12,13 bladzipes per dag." Dion Delahaye is 18 jaar, werk en vijf jaar illtime schrij ver. Hij studeerdejheologie en fi losofie in Tilburginaar had nooit edoeling om er zijn vak van temaken. Direct/daarna stak hij zijn tijd in filosofisch werk, als een soort studi-' voor zichzelf. Pas later waagde lij zich aan literaire activiteiten. Dit voorjaarleed hij een poging de eerste ze boeken, die samen de cyclus Ht Natuurlijk Verlan gen vormer als eéri maandelijks tijdschrift :it te geven. Hij depo neerde zii feuilleton bij vijf boekwinkls in Breda. De eerste acht afleeringen van het tijd schrift zoden de tekst bevatten van Miss, het eerste boek. In de toelichtig schreef hij: „De zes boeken ijn met elkaar verbon den doo de drang naar het aan schouwd van de intimiteit van de mens het aanschouwen van de ziel warin geloof, liefde, verlan- enafschuw huist." Het pro ject slagde niet. Het kostte De- lahayete veel geld en te veel tijd. Coiuie Palmen Het zsluik Het Natuurlijk Ver- tajei bevat vijf romans en een filostisch werk dat als afsluiting besciouwd kan worden. Later hoop hij in staat te zijn filosofie ffl lieratuur te integreren, maar dat ;an nog wel een jaar of tien, twailf duren. Ziet hij Connie Palnen misschien als voorbeeld? Hij glimlacht: „Die heb ik niet geizen. Ik heb haar foto wel eens erfens gezien, geloof ik. Ik ben niet erg op de hoogte, ik lees geen Werlandse schrijvers, zeker fen eigentijdse." Kj hoorde van iemand dat W.Th. van der Heijden over een Mordzaak heeft geschreven, taar dat maakte hem niet n.euwsgierig. „Dajt vind ik hele maal niet interessant, het is veel k dichtbij om er'met de nodige diepgang over te kunnen schrij ven," j fen verhalenbundel van Gabriel Garcia Marquez jton hem na een Paar bladzijden li niet meer be heren. „Niets dan verzinsels, het I 'AM 'cnwmnmm sachtig werk van Salvador Dali uit 1933, getiteld 'Het raadsel Wilhelm Teil', is tijde- n in Bonn. VRIJDAG 9 AUGUSTUS 1996 Vakantie is goed voor de verbroedering. Begrip tussen de volkeren krijg je ervan. Gistermorgen toen Betsy en ik naar de ochtengym- nastiek van de Duitsers van nummer 45 lagen te kijken, begreep ik het ineens. Zo stevig als die Trudl nog in haar vlees en in voorfront zit, zo getraind zie je het bij onze Zeeuwse meisjes niet. Waarom zou ik niet aan mijn eigen Wiedergutmachung beginnen? Toen ik ze een paar uur later voorbij zag kuieren, heb ik ze op de koffie gevraagd. Betsy vond het uitstekend. Ze vindt altijd al dat ik te slecht denk over onze oosterburen. Ze hebben niet allemaal een fiets gejat. Bovendien zegt ze nu al dagen dat ze zo'n behoefte heeft aan andere culturen. Helmut, heet hij en zij Waltraut. Ze staan hier voor het derde jaar, permanent. Vroeger gingen ze naar Joegoslavië, naar een naakt- camping op Rab, een eilandje voor de kust. Maar sinds die oorlog vinden ze dat te gevaarlijk en naakt hoeven ze ook niet meer zo no dig, zei Helmut. „De tijd van schoonheid is voor ons een beetje over." Waltraut bloosde, toen hij dat zomaar hardop zei. Leeftijd zget niets zegt, echte schoonheid zit van binnen, zei ik en Betsy beaamde dat volmondig. Violina lachte schamper vanuit de caravan. Waltraut bleef bedeesd. Ik groef diep in mijn herinnering naar succesvolle complimentjes. Een oud taalllesje van school kwam boven: „Jullie houden het verval tegen, jullie doen aan och tendgymnastiek en dat is goed te zien. Want wie zijn lichaam spaart, spaart geen rotte appel." Triomfantelijk keek ik naar Wal traut, maar haar blik bleef neergeslagen. Ik kon perfect zien dat hij daar bleef rusten op die twee goudreinetten, die absoluut niet rot waren. Ik geloof dat Betsy het ook gemerkt heeft. Wordt vervolgd ene onzinverhaal na het andere. De meeste literatuur is gekun steld, bedacht. Ik wil boeken waarachtigheid geven, respect volheid." Maar wat is waarachtigheid? Die vraag brengt hem even van zijn stuk. „Ik wil de belevenis van de wer kelijkheid zo nauwkeurig moge lijk weergeven. Daarbij wil ik clichés vermijden en ook goedko pe trucjes om de spanning erin te houden. Dat is het niet. Waar het wel om gaat? Traagheid, verve ling, gebrek aan actie. Dan kom je tot literatuur. Voor veel men sen is de realiteit wat ze op de tv zien. Ik denk verder na over het leven." Begin je met een idee of ontwik kel je eerst een verhaal? „Dat is moeilijk te zeggen. Er is diepgang, zeggingskracht aan de ene kant. Maar aan de andere kant schrijf ik vrij spontaan. Ik werk uit mijn hoofd, ik heb geen schema's, alleen een paar aante keningen. Het begint met een vaag idee, de eerste tien pagina's vormen het ontwerp, de rest vloeit er uit voort. Ik leg me sterk vast op het aantal bladzijdes. Dat moet ik halen, dat is mijn zeker heid. Een boek moet in korte tijd klaar zijn, vind ik. Hoge kunst hoeft niet vijf jaar te duren. Dat zogenaamde lijden voor de kunst, daar geloof ik niet in. Je moet er niet te moeilijk over doen." Dan blijft het probleem dat nie mand het wil uitgeven. „Spinoza legde zijn belangrijkste werk ook in de onderste la. Ik heb geloof in de kwaliteit. Ik ben een goede lezer, ik weet wat goede li teratuur is. Mijn werk is niet on- „Louis Couperus. Van Vestdijk heb ik laatst een boekje gelezen, maar dat was het niet, nee." Het is goed als er niks gebeurt in een boek? „Ik bedoel dat er geen enerveren de voorvallen inzitten. Het nor male leven veloopt ook zonder veel grote gebeurtenissen. Ik vind overwegingen belangrijk, ge dachten over het materiaal waar uit het leven is gemaakt." Je werkt lijkt nogal naar binnen gekeerd. Kijken in de ziel, met de rug naar de buitenwereld. „In het vijfde boek is dat al an ders, daar is veel minder inkeer. De boeken beschrijven een na tuurlijke cyclus. In deel drie, is inderdaad sprake van een volko men inkeer. Daarin spreekt een monnik uit de veertiende eeuw. Maar daarna gaat het steeds meer in de richting van de wereld." Is dat de weg die de mens gaat? „Niet dé mens. Het zijn de moge lijkheden in het leven die ik aan geef. Het gaat uiteindelijk om een samensmelting van het een en het ander. Er is een opvatting dat fi losofie volkomen inkeer is en dat de maatschappij de duivel is." Overwinning Dion Delahaye heeft geen bood schap die hij kwijt wil aan de mensheid, hij presenteert beslist geen nieuw -isme en noemt zich ook geen zoeker. Zijn schrijven is hoogstens 'en overwinning op de schaamte om het te doen'. „Je moet er niet moeilijk over doen." Na het zesluik is hij begonnen aan de 4-delige reeks Dumbarton Oaks over een kleine Engelse fa milie. Het eerste boek speelt zich af in Birma. toegankelijk, niet zweverig. Mijn moeder van bijna tachtig heeft een van de boeken gelezen en zij vond het prima leesbaar. Dat zegt wel iets." Laat je je werk lezen aan anderen in je naaste omgeving? Het is toch prettig om er met iemand over te kunnen praten. „Nee, hoor, ik denk niet dat dat nodig is. Ik hoef het niet te delen met iemand. Ik weet dat het zin nig werk is. Ik ben mijn eigen pu bliek." Wie zijn je favoriete auteurs? „William Faulkner, Mishima, Ta- nasaki, die heel veel bladzijdes gebruikt om nauwelijks iets te zeggen. Verder Muriel Spark, Graham Greene, Flaubert, alle Russen behalve Tolstoi, want dat is een langdradige zeur. Geen Duitsers." En Nederlanders? Stel dat een uitgever van jou een promotiekreet wil hebben, een paar wervende zinnen die de kern van je werk aangeven. Wat zou je dan zeggen? „Ik ben wel de laatste om zoiets te bedenken. Maar het belang rijkste element is de geloofsbele ving. Geloof is de werkelijke inti miteit van de mens, het is een fa se verder dan de intimiteit van de emotionaliteit. Het is rijker, ho ger." Heb je zelf die ervaring gehad? „Ik ben niet gelovig, maar ik pro beer het te begrijpen, ik probeer de werkelijke betekenis van de godsverklaring te doorgronden. Trouwens ook oprechte gelovigen zullen toegeven dat ze het hoog uit enkele momenten in hun leven meegemaakt hebben." Waarom houdt het geloof je zo be zig, als je zelf niet in God gelooft? „Het godsbestaan is niet de Dion Delahaye: „Ik weet dat het zinnig werk is. Ik ben mijn eigen publiek." FOTO DE STEM JOHAN VAN GURP kwestie waar het om gaat. Niet- emotioneel betrokkenen als ik bevinden zich juist in een goede positie om zich met geloof bezig te houden. Dan wordt het niet kwezelachtig. Veel mensen hou den tegenwoordig hun bek hier over. Ze durven het onderwerp niet aan te roeren. Die mensen wil ik een hart onder de riem ste ken. God is dood verklaard. Niet- sche begon ermee en velen praat ten hem na. Maar als je dat be weert, treed je op het graf van zo veel mensen. Kom op, de jaren zestig zijn voorbij. God is beslist niet dood." Zou je niet graag in God willen geloven? „Dat zou een kwestie van verlan gen zijn. Het is dan een wens van mij. Je kunt het hopen, maar niet opleggen aan jezelf. Op zo'n ge loof zit ik ook niet te wachten, het zou me geen voldoening schenken. Het lijkt een beetje op de EO-opvatting van geloof, een bekering." Maar als het gewoon met je ge beurt: je wordt op een ochtend wakker met de heerlijke zeker heid dat God bestaat. „Dan is er een gedachte. Een ge dachte spiegelt iets voor, maar is daarmee nog niet reëel. Mis schien heb ik hem zelf geschapen. Als je het zo bekijkt, is het onmo gelijk om te geloven. Je kunt het bestaan van God niet aantonen. En aan de andere kant is het ook onmogelijk aan te tonen dat God niet bestaat." Staan de dagelijkse beslomme ringen niet in de weg, als je zo met het hogere bezig bent? „Nee, helemaal niet. Ik voel me prima bij het huishouden. Filoso fisch werk moet ontstaan in een vertrouwde, dagelijkse ogeving. Socrates hing ook de hele dag een beetje rond op dezelfde plekken." Dion Delahaye wijdt zich in een rijtjeshuis aan de St. Ignatius- straat in Breda aan vrouw en kin deren. Hij gaat nooit naar de kroeg en heeft vorig jaar de krant opgezegd. Hij kijkt wel tv, meest al oude Amerikaanse films, be slist geen nieuws en actualitei tenrubrieken. Hij is een zoon van Albert Dela haye, die archivaris was in Zun- dert en gewaagde ideeën lanceer de over de geschiedenis van Ne derland. De zogenaamde Neder landse historie van voor het jaar 1000 zou zich veel zuidelijker, in Frankrijk, afgespeeld hebben. Karei de Grote zetelde volgens hem niet in het huidige Nijme gen, maar in Noyon. Bonifatius werd niet bij Dokkum, maar bij Duinkerken vermoord. Er is een overeenkomst tussen va der en zoon. Jullie strijden allebei eenzaam en koppig voor eigen standpunten in een andersden kende wereld. „Dat zou je misschien kunnen zeggen. Maar ik heb er van ge leerd dat ik het niet zo moet doen als hij. Ik geloof niet in polemiek, in contrasterende meningen. Ik wil mijn leven niet ondergeschikt maken aan mijn werk. Het werk staat in dienst van mijn persoon lijke behaaglijkheid." Had je vader gelijk? „Ha, dat is een goeie vraag. Ge lijk bestaat voor mij niet. Hij had een verkeerde opvatting over wat geschiedenis is. Hij dacht dat het ging om jaartallen, namen en fei ten. Hij deed niks anders dan fei ten zoeken, hij vond bronnen die hij naar de letter ontleedde. Maar niemand kan na zoveel tijd nog uitmaken wat waarheid is en wat verbeelding. Mijn vader heeft een schets geleverd, niet meer dan een inventarisatie. Het was nog maar het begin van een onder zoek. Maar hij verbond er direct conclusies aan. Zonde dat hij al die tijd besteedde aan zoiets on benulligs. Nee, als kind heb ik er geen last van gehad." Ga je door met schrijven tot de dood, ook als niemand er kennis van neemt? „Ik ga er van uit dat er ooit be langstelling komt. Ondertussen werk ik gewoon door. Dat deed Van Gogh toch ook, ook al wilde niemand zijn schilderijen kopen. Het is niet juist te zitten wachten. Ik ga verder. Tien, twintig, dertig werken, het maakt niet uit. Op den duur zal toch iemand nieuwsgierig worden." Bussum (anp) - Radio 538 claimt miljoenen guldens schadever goeding van Nozema, het bedrijf dat radiozenders met hoog vermogen exploiteert. Volgens het commerciële radiostation le vert Nozema te weinig vermogen. Volgens Radio 538 zijn er veel klachten over de ontvangst van het radiostation. Nozema moet ervoor zorgen dat Radio 538 als nog met het juiste vermogen kan uitzenden, aldus het station. „Storingen in de ontvangst en een beperkt bereik van een FM- zender betekenen ook minder po tentiële luisteraars. Hierdoor zakt het marktaandeel voor Ra dio 538 en de mogelijkheden om adverteerders te trekken." Uit een onderzoek door een technisch bureau blijkt volgens Radio 538 dat het uitgestraalde vermogen 31 kW (kiloWatt) Effectief Uitge straald Vermogen (ERP) be draagt. Nozema zou een vermo gen van 45 kW moeten leveren. Het commerciële radiostation zegt dat Nozema erkent niet het volledige vermogen te leveren, maar dat de maatschappij voor alsnog weigert daar iets aan te doen. China is loempia, lampions en gestoomde lijst. Voor wie niet verder komt dan de Chinees op de hoek althans. De gevorder de kenner weet al iets van zoet zuur, staarten en triades. De specialist die Van Guliks rech ter Tie-detectives gelezen heeft, vult aan: wijsheid, veelwijverij en beschaving. Courtisanes van de eerste, tweede, etcetera rang, paviljoens vol pro fessioneel opwekkend meisjesgezang en kandidaat-ambtenaren die hun lusten boodschapten in gecalligrafeerde gedichten, dat was het China van de gouden tijd. Dat was het China waarnaar diplomaat-sinoloog-pornograaf en schrijver Van Gulik verlangde. Ook in zijn eigen leven. De merk waardig gecomponeerde biografie, die zijn collegae uit de buiten landse dienst Barkman en De Vries-Van der Hoeven over hem publi ceerden, maakt het pagina na pagina duidelijk. Robert van Gulik, een van de grootste sinologen die Nederland ge kend heeft, was een vreemd man. In plaats van de wetenschap koos hij voor een diplomatieke carrière. Een broodwinning die hij in feite minachtte, maar die hem de gelegenheid bood zich onder te dompe len in exotische culturen. Hij verzamelde oriëntalia, leerde spelender wijs de ene onmogelijke taal na het volgende karakterschrift, sneed Chinoise stempels, penseelde gedichten, richtte in elke ambassade of dienstwoning waar hij te werken had, oosterse studeerkamers in met weidse, filosofische benamingen, stopte die vol met collecties hand schriften, ondeugende prenten en huisaltaren, maar leidde vooral een oosters liefdesleven. Al in zijn vooroorlogse Leidse studentenjaren had hij een jarenlange verhouding met zijn zogenaamde hospita, in zijn eerste standplaats Tokio verwierf hij zich direct 'een dienstmeisje dat de gunsten van haar meester geniet', trachtte als een moderne rechter Tie, die er naast een hoofdvrouw nog twee tevreden bijvrouwen op na hield, steevast zijn menage met een extra inwonend minnares uit te breiden en legde, of dat nog niet genoeg was, met vaste regelmaat 's avonds aan in hui zen van plezier, waar hij zich verpoosde met moderne courtisanes. Barkman en De Vries-Van der Hoeven, die Van Gulik meegemaakt hebben in het verre oosten, doen er niet geheimzinnig over, maar be tonen er zich desondanks een beetje beduusd onder. Van zijn geringe monogamie wisten ze, maar hoe het precies zat, hebben ze pas aan de hand van zijn nagelaten agenda's ontdekt. Diplomaten zijn wel wat gewend, denkt de buitenstaander. Ver weg en buiten de deur spelen zich immers de pikantste avonturen af. Was Barkman niet tijdens het kolonelsregime, toen de Griekse eilanden voor Nederlandse homoseksuelen nog waren wat nu Bangkok is, ha re majesteits ambassadeur in Athene? En was hij niet, als een opvol ger van Van Gulik, vertegenwoordiger van de kroon te Tokio op het moment dat het toenmalige Nederlandse kroonprinselijke echtpaar meubeltjes kwam uitzoeken voor de nieuwe woning te Japan. De tot dan toe standaard Luns-suite met verlengd bed moest uitgebroken worden. Een tweetal aparte slaapkamers met tussenliggende kleedka mers moest er voor in de plaats ten behoeve van het toen nog jongge trouwde echtpaar. Toch zitten de biograferende diplomaten enigszins in hun maag met de schelmse kant van Van Gulik. Dat hij als gezant niet paste in het systeem en aartslui was, vergeven ze hem. Als het er opaan kwam, schreef hij immers geen dor Haags rapport, maar een briljante essay achtige introductie in land, cultuur en geestesgesteldheid van het land waarin hij namens de kroon waar te nemen had. Dat hij als geleerde bij voorkeur obscure onderwerpen koos, zodat hij zonder internatio naal debat en muggenzifterij zijn gang kon gaan, zien ze door de vin gers. In zijn duistere hoekjes stond hij immers op onaantastbare hoogte. Maar dat de man een nachtzijde had, van zelfkant hield en zich daar niet voor schaamde, dat moeten ze accepteren, echter niet van harte. Dat het de basis vormde voor Van Guliks kunstenaarsziel en voor zijn succesvolle rechter Tie-serie, ontgaat ze. Nederlandse diplomatie ke ambtenaren stammen niet uit de werkelijkheid en de traditie van de Franse 19e eeuwse diplomatie.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 17