Tegenvallend kwartaal KLM
ostar
Microsoft praat met banken over betalen via Internet
Binnen twee weken
duidelijkheid AaBe
Mobiliteitsbeleid komt niet uit de verf
soord
regering
Bedrijfsresultaat keldert ondanks verdubbeling netto-winst
Platenindustrie boekt
succes tegen cd-zaak
Toch winstverbetering
voor Wolters Kluwer
A4
COMMENTAAR
NLAND KORT
Eenzame man
smeekt tijger
'm op te eten
DE STEM
ECONOMIE
A5
Uitgevers zijn
tegen verbod
tabaksreclame
KOP MUNT
Gein trein
ECONOMIE KORT
AUGUSTUS 1996
ebben aangepast aan de Bos
n zich terug te trekken uit h.
ie opvattingen geen echt ulti
om druk op de ketel te zetten
ijke maatregel wordt zonde!
situatie dat vereist.
in de onderhandelingstactie
er de vorming van een geza
r geen eind te komen. Mos
elkaar van alles en nog wat
agingstactieken gebruik heb-
operatief hebben opgesteld
dwarslagen. Volgens de Kro!
ouden gemeenteraadsverkie-
r dan waarschijnlijke drogre-
verkroppen dat de moslims
orden in hun extreme stand-
he president Tudjman. In de
zich voor als de vredestichter
ziemakers tot samenwerking
oedt hij de nationalistische
in Mostar.
e Europese Unie (twee stap-
blijkt nu toch succes te heb-
n zijn gezwicht voor de inter
en een akkoord ondertekend,
'e vorming van een gemeen-
nwil om met elkaar samen te
erkiezingen die in september
aald niet gladjes zullen verlo-
star is gesloten, moet vanuit
ken worden. In Bosnië geldt
als voor een ultimatum: je
aan.
et
sidentskandidaat Bob Dole
massaal naar hem overlopen
stingverlaging bekend heeft
ing.
ABC en de krant Washington
vraagden dat een sluitende
is dan belastingverlaging,
binnen de partij tot bedaren
et de verwijdering van een
ïgsprogramma.
r gewond
ge, in Nederland onder meer
in de gelijknamige tv-serie, is
gewond geraakt. Een Duits
en de acteur toen die aan het
een zware verwondingen op.
uis. Door het ongeluk zijn de
"himanski-afleveringen voor
komt te laat
"nbiedingen om een 28-jarige
voornemen om de helft van
ting was te aborteren zijn te
's gisteravond liet weten heeft
rtus al in maart was uitge-
specialist professor Robert
te hebben begrepen dat de
had plaatsgehad.
aanslag'
Moskou is gisterochtend een
premier Tsjernomyrdin drie
echter geen sprake zijn van
n rond de premier tegenover
bevond de auto van Tsjerno-
Er vielen geen slachtoffers.
principe-akkoord bereikt dat
ering. De partijcombinaties
iwamen gisternacht tot over-
m de ministersposten.
an een Nationale Democratische
'artij (NDP) van Desi Bouterse
ebben gestort. Zij hebben NDP-
ractieleider en oud vice-presi-
!ent Jules Wijdebosch voorge
lragen als presidentskandidaat,
leker is in ieder geval dat van-
aag als het Surinaamse parle-
nent bijeenkomt om een nieuwe
resident en vice-president te
iezen geen van de kandidaten de
nodigde tweederde meerder-
id zal krijgen.
Hong Kong (rtr) - Een man
uit Shanghai die door z')n
geliefde was verlaten, klom
uit liefdesverdriet in de kooi
van een tijger in de plaatse
lijke dierentuin, knielde voor
het roofdier en smeekte he
hem op te eten. Dat me'
het nieuwsagentschap Chtn
News Agency gisteren.
De tijger gehoorzaamde door
de man een oplawaai
geven, aan diens hoofd
ruiken en vervolgens in OJ
nek te happen. Hulpverle
ners kwamen af
geschreeuw van ontstel
omstanders. Het lukte ee
dierenarts de tijger met ve
dovingspijlen onschadeUJ
te maken. De ongelukkige
man overleefde het drama.
I I I I
WOENSDAG 7 AUGUSTUS 1996
Hoofddorp (anp) - Softwaregigant Microsoft
il zijn financieel programma Money geschikt
maken voor betalingsverkeer op het computer
netwerk Internet. Daarvoor worden gesprek-
|,e!1 gevoerd met enkele Nederlandse banken,
„aaronder ABN Amro.
$e voeren oriënterende gesprekken met Microsoft
!oals we ook met andere softwareleveranciers pra
ten. We sluiten niets uit, maar er zijn geen concrete
plannen", verklaart de woordvoerster van ABN
Amro. De ABN Amro is momenteel betrokken bij
een Internet-experiment, waarbij het mogelijk is
rekeningen te betalen via het computernetwerk.
Het experiment ging in juni van start en zal zes
maanden duren.
De Nederlandse banken introduceerden een nieuw
betalingsssysteem voor Internet, I-Pay. Door mid
del van de computer en een beperkt bedrag aan
elektronisch geld kan een gebruiker via Internet
goederen en diensten bestellen en betalen. Zo'n der
tig Nederlandse bedrijven en instellingen doen mee
aan de proef. Microsoft hoopt dat zijn softwarepak
ket Money in de toekomst het middel zal worden om
de transacties via Internet te verrichten. Met het
pakket kan de gebruiker bij voorbeeld inloggen op
een Web-pagina van een bank. Na het intikken van
zijn rekeningsnummer maakt hij geld over. Money
kan de extra mogelijkheden wel gebruiken. Erg
succesvol is het programma in Nederland namelijk
niet. De Nederlandse rekeninghouders die per com
puter willen betalen, doen dat voornamelijk met
programma's die afkomstig zijn van de banken zelf.
Bovendien wordt de markt gedomineerd door
Nederlandse boekhoudkundige softwarepakketten
waarmee ook rekeningen betaald kunnen worden.
Van onze verslaggever
Amsterdam - Ondanks een
verdubbeling van de netto
winst tot 271 miljoen gul-
jen, heeft de KLM een
tegenvallend eerste kwar
taal achter de rug. Het
bedrijfsresultaat kelderde
namelijk ten opzichte van
dezelfde periode vorig jaar
met 84 miljoen tot 80 mil
joen gulden.
President-directeur P. Bouw van
de KLM maakte de kwartaalcij
fers van het in april begonnen
boekjaar 1996/97 gisteren
bekend op de algemene vergade
ring van aandeelhouders in
Amsterdam.
Op de Amsterdamse beurs viel de
forse daling van het bedrijfsre
sultaat van de KLM gisteren in
slechte aarde. Het fonds duikelde
maarliefst 4,70 naar 51,30.
Dat de KLM ondanks de tegen
vallende gang van zaken in het
eerste kwartaal toch fraaie
winstcijfers kan laten zien, heeft
te maken met een bijzondere
transactie tussen de Nederlandse
luchtvaartmaatschapij en North
west Airlines. De KLM kwam
eind juni met zijn Amerikaanse
partner overeen 6654 preferente
aandelen terug te verkopen aan
Northwest De totale boekwinst
op de transactie met Norhtwest
bedroeg voor de KLM 294 mil
joen gulden. Van dat bedrag is
119 miljoen verwerkt in de netto
winst van het eerste kwartaal. De
overige 115 miljoen gulden komt
ten goede aan de winst in het
tweede kwartaal.
Wordt gekeken naar het bedrijfs
resultaat - dat ruimschoots hal
veerde - dan ziet het eerste kwar
taal van de KLM er veel minder
goed uit. Ook in het vorig boek
jaar daalde het bedrijfsresultaat
van de KLM al fors.
„Daar maken we ons best zorgen
over," verklaarde Bouw gisteren.
„De daling komt voort uit een
toenemende druk op de tarieven
en een stijging van de kosten per
eenheid. Maar we hebben maat
regelen in gang gezet om deze
kosten terug te dringen."
Met de maatregelen doelde Bouw
onder meer op een bezuinigings
operatie op de inkopen die de
komende twee jaar mininimaal
300 miljoen gulden moet opleve
ren. Ook zal de KLM een alge
mene stringente kostenbeheer
sing blijven doorvoeren.
Verder mikt de KLM op een
hogere bezetting van de intercon
tinentale vluchten door de uit
breiding van haar Europa-vloot
de introductie van een '6-
blokkensysteem' op Schiphol. Nu
gaat KLM nog uit van drie tijds
blokken per dag waarin de vluch-
aankomen en vertrekken.
Door het systeem uit te breiden
"aar zes blokken worden betere
aansluitingen gecreëerd tussen
de Europese en de intercontinen
tale bestemmingen van de KLM.
De komende maanden verwacht
Bouw geen opleving van de
luchtvaartmarkt. Met name voor
het vrachtvervoer zijn de markt-
uerwachtingen niet gunstig. Ook
de tarieven, zowel in het vracht-
a's passagiersvervoer, blijven
door de hevige concurrentie
onder druk staan.
Hoewel de KLM actief blijft wer
ken aan een verlaging van de kos
ten, zal het bedrijfsresultaat in de
van het boekjaar 'licht lager'
aal zijn dan vorig jaar, voor
spelde Bouw. De netto-winst zal,
Wgens Bouw, over het hele
oekjaar ongeveer even hoog uit
komen als vorig jaar.
De Raad van Bestuur van de KLM tijdens de aandeelhoudersvergadering gisteren. De KLM gaat de komende tijd gewoon door met de zogenoemde 'zwaanzinnige aan
biedingen', waarmee de luchtvaartmaatschappij anderhalf jaar geleden is gestart. Opmerkingen uit de zaal dat de stunttarieven niet echt bijdragen aan de winstgevend
heid sprak de directie met kracht tegen. Men legde uit dat de betrokken vluchten met grote zorgvuldigheid gekozen worden. Het gaat om vluchten waarvan KLM zeker
weet dat die niet volgeboekt worden. foto anp
Van een verslaggeefster
Tilburg - Binnen twee weken wil curator mr. G. Mannaerts tot
overeenstemming komen over het wel of niet voortzetten van
een deel van de failliete AaBe-fabriek in Tilburg.
De curator wilde gisteren niet
zeggen met wie hij in gesprek is
om de gezonde delen van de tex
tielfabriek, met name de vlieg
tuigbranche, mogelijk voort te
zetten. AaBe maakte ondermeer
bekleding voor vliegtuigstoelen.
Mannaerts zei desgevraagd 'niet
direct' in gesprek te zijn met
Driessen Aircraft Interior Sys
tems, producent van vliegtuig
keukens en -karretjes in Wierin-
gerwerf.
Driessen, samen met de
ABN/Amrobank goed voor 80
procent van de aandelen van
AaBe, was gisteren niet voor
commentaar bereikbaar. Op spe
culaties als zou mede-directeur
Van der Linden gegadigde zijn,
wilde hij niet ingaan.
„In deze situatie onderhandel je
met wellicht diverse gegadigden.
Het is op dit moment onverstan
dig om te zeggen dat met X of Y
gesprekken gevoerd worden. Dat
kan anderen afschrikken. De
zaak verkeert nog in een pril sta
dium." Eerder verklaarde de
curator dat het om contacten
gaat met een combinatie van bin
nen- en buitenlandse investeer
ders, waarbij de nadruk op
Nederlands kapitaal ligt. Giste
ren zijn de 135 werknemers van
AaBe ingelicht. Ze hebben alle
maal ontslag aangezegd gekre
gen. Mogelijk kunnen veertig van
hen opnieuw aan de slag als een
deel van de vliegtuigpoot wordt
voortgezet.
Onduidelijk is nog of de
bestaande orders worden afge
werkt en hoeveel mensen daar
voor nodig zijn. Mannaerts moet
eerst in beeld krijgen hoeveel
orders er zijn, hoeveel halffabri
katen er in de fabriek liggen, of er
financiële ruimte is om deze pro-
duktie af te maken en hoeveel
werkuren daarmee gemoeid zijn.
Ook daarover komt binnen twee
weken duidelijkheid. Eveneens
bekijkt hij de mogelijkheden om
schrijnende gevallen zoals men
sen die net hun vut niet halen, te
helpen.
Brussel - De Bond van Euro
pese Tijdschriftuitgevers
(FAEP) wendt zich tot de
Europese Commissie om een
Belgisch verbod op tabaksre
clame tegen te houden.
Volgens de uitgevers is het
verbod in strijd met de Euro
pese regels, omdat het ook
buitenlandse bladen treft die
in België worden verkocht.
De Belgische regering heeft
een wetsontwerp klaar om
tabaksadvertenties in tijd
schriften te verbieden. Vol
gens de FAEP worden ook
Nederlandse, Duitse en
Britse uitgevers de dupe van
het verbod.
De verspreiding van tabaks
reclame moet op Europees
niveau geregeld worden,
stellen de uitgevers. Eenzij
dige maatregelen van België
zijn in strijd met het principe
dat er binnen de Europese
Unie sprake moet zijn van
vrij verkeer van goederen,
vinden ze.
Utrecht (anp) - Zeven platenmaatschappijen en hun belangen
organisatie NVPI hebben een eerste jurdische slag tegen de
verkoop van goedkope cd's gewonnen.
De president van de rechtbank in Utrecht heeft gisteren
bepaald dat de Amersfoortse detaillist T. de Haard de verkoop
van zeven uit Amerika en Canada geïmporteerde titels moet
staken.
Eind deze maand worden nog
drie winkeliers gedaagd die
schijfjes verkopen die afkomstig
zijn uit de zogenoemde parallelle
import van buiten de Europese
Unie.
Een wetswijziging die vorig jaar
december in werking trad, maakt
het mogelijk dat de platenmaat
schappijen optreden tegen de
oneerlijke concurrentie.
De Haard kocht zijn compact
discs in bij de groothandel in
Amerika en Canada, waar de
schijfjes aanzienlijk goedkoper
zijn. Zijn verkoopprijs lag rond
de dertig gulden. De Nederlandse
licentiehouders, importeurs en
producenten zijn daarvan de
dupe omdat zij inkomsten der
ven.
De NVPI (Nederlandse Vereni
ging van Producenten en Impor
teurs van beeld- en geluidsdra
gers) hoopt dat de uitspraak de
verkopers van 'illegale' cd's aan
het denken zet. Bij controles
vaardigde de belangenorganisa
tie al tientallen waarschuwingen
uit tegen muziekwinkels die ille
gale cd's tegen dumpprijzen ver
kopen. Wanneer de verkoop dan
nog niet wordt gestaakt, stapt de
NVPI bij elke overtreding naar de
rechter.
De Amersfoortse winkelier moet
nu de hele voorraad omstreden
cd's van Lou Reed, Lush, Sting,
Stone Tempel Pilots, Iggy Pop,
Sepultura en Nick Cave inleveren
bij de NVPI. Bovendien moet De
Haard een voorschot op de scha
devergoeding betalen van acht
duizend gulden.
Amsterdam (anp) - Uitgever Wolters Kluwer heeft over de eer-
zes maanden van dit jaar toch een winststijging behaald.
-11^ëttoresultaat verbeterde met 1 procent tot 202 miljoen
jard6n' terwijl de omzet met 48 procent toenam tot 2,02 mil-
k°mt vooral voor rekening van de nieuwe aanwinst
een winstd ?3 accP"s'^e de onderneming nog rekening met
(Ie II met de meevahende halfjaarcijfers heeft Wolters Kluwer
,innU!ac ,tin§ voor Seheel 1996 naar boven bijgesteld. De onderne-
a 5UUVKU "bgesieiu. onaerne-
175 mil ,u °P een stllging van de winst met 5 procent tot ongeveer
kopie -!08n (1995: 452 miljoen). Beleggers reageerden enthousiast. De
19 u ?,n,het aandeel steeS vlak na
l' "Volgens Wolters Kluwer is het
sten ou,de bedrijfsonderdelen als bij CCH waren de uitkom-
Kluwer is het eerste semester goed verlopen,
sten juc uculijfsonderdelen als bij CCH waren de uitkom-
bestii.,- ^er dan yerwacht. Begin dit jaar voorspelde de raad van
r nog een daling van de halfjaarwinst.
Van onze verslaggever
Arnhem - Van het roemruchte mobili
teitsbeleid, dat ervoor moest zorgen dat
zoveel mogelijk bedrijven zich zouden
vestigen in de nabijheid van trein- en
busstations, komt in de praktijk weinig
terecht.
Gemeenten laten voortdurend hun oren han
gen naar het bedrijfsleven dat nog steeds de
voorkeur geeft aan huisvesting aan de rand
van een doorgaande (snel)weg.
Ook de meeste provincies, die de taak hebben
toe te zien op het beleid van de gemeenten,
tonen zich gevoelig voor de economische
aspecten bij de afweging om een bedrijf toe
stemming te geven zich buiten de stationsom
geving te vestigen. Alleen de regionale
inspecties van het ministerie van VROM sla
gen er af en toe nog in om iets van het mobili
teitsbeleid overeind te houden.
Dat wordt aangetoond in een drietal studies
die zijn verricht door de vakgroep planologie
van de Katholieke Universiteit (KUN) in Nij
megen. De studies richtten zich op de effecten
van het in 1990 geïntroduceerde mobiliteits
beleid dat de regering had bedacht om de
groei van het autoverkeer enigszins te beteu
gelen.
Het idee achter dit beleid was dat kantoorbe-
drijven zich zouden moeten vestigen in de
nabijheid van openbaar-vervoerknooppunten
en daar slechts een zeer beperkt aantal eigen
parkeerplaatsen mochten krijgen. Zo zou in
ieder geval het eigen personeel van deze
bedrijven min of meer gedwongen worden
zich per bus of trein van of naar het werk te
bewegen. Snelweglocaties moesten in de ogen
van het Rijk gereserveerd blijven voor bij
voorbeeld transport- en distributiebedrijven
die daadwerkelijk afhankelijk zijn van het
vervoer over de weg.
De uitvoering van dit beleid werd in handen
gegeven van de gemeenten, die via de vers
trekking van bouw- en milieuvergunningen
erop moesten gaan toezien dat bedrijven zich
op de in milieu-opzicht beste plaats zouden
vestigen.
In de praktijk is daar volgens de drie, onaf
hankelijke studies van de KUN weinig van
terecht gekomen. Door het hele land voelen
gemeentebesturen zich niet geroepen om
bedrijven dwingend naar een bepaalde plek
te dirigeren en hebben ze in veel gevallen uit
economische overwegingen besloten tegemoet
te komen aan de wensen van het bedrijfsle
ven.
Ook de provincies hebben vaak begrip
getoond voor dit standpunt en zijn evenals de
gemeenten van mening dat het Rijk teveel één
belang (het milieu) op de voorgrond heeft
geplaatst. Het afwijzen van een bedrijf louter
en alleen vanwege de effecten op het autoge
bruik, vindt haast geen enkele provinciebe
stuurder aanvaardbaar.
Overal in het land zijn gemeenten weliswaar
bezig om hun stationsgebieden voor te berei
den op de komst van nieuwe bedrjven, maar
de ontwikkeling van bedrijventerreinen en
kantoorparken op fraaie snelweglocaties gaat
veel en veel harder. Het bedrijfsleven toont
zich nog steeds terughoudend ten aanzien van
het mobiliteitsbeleid en menig directeur vindt
het onaanvaardbaar om zonder een vol
doende aantal parkeerplaatsen aan kostbare
nieuwbouw te beginnen.
De regionale inspecties voor de ruimtelijke
ordening, de vooruitgeschoven posten van het
ministerie, doen wat ze kunnen om de verwa
tering van het mobiliteitsbeleid tegen te gaan.
In de praktijk komt dat erop neer dat hun
bezwaren tegen huisvestingsplannen van
kantoren en bedrijven uitmonden in wat
strengere parkeernormen. Maar de inspecties
worden doorgaans pas bij de zaak betrokken
als gemeente, provincie en bedrijf het in
beginsel al over de locatiekeuze eens zijn.
De beste, maar ook
enigszins miskende
reclame van de Neder
landse Spoorwegen was het
filmpje over het jonge vogel
tje. U herinnert zich die
reclame misschien. We zagen
hoe een jong vogeltje uit een
nest viel. Wij, kijkers, vrees
den dat het kuikentje op de
rotsen te pletter zou vallen,
maar zie: vlak voor de crash
sloeg het de vleugels uit en
vloog!
Het vogeltje dat moet leren
vliegen was een aardige metaf
oor voor het transformatie
proces dat de spoorwegen
moesten doormaken: van een
staatsbedrijf dat werd gerund
door treinfanaten naar een
moderne klant- en marktge
richte organisatie, geleid door
afstandelijke no-nonsense
managers.
Het filmpje wekte her en der
wat irritatie bij trouwe trein
reizigers. Treinen die op tijd
reden leken eerder uitzonde
ring dan regel. De wagons
raakten overval door meuten
pubers, die van meneer Ritzen
gratis mochten reizen. De prij
zen stegen elk jaar, waar de
service leek af te nemen. Zij
hadden kortom het idee dat
het vogeltje allang op de rot
sen uiteen was gespat.
De afgelopen jaren toonde de
NS filmpjes, waarvan ik vond
dat die het negatieve imago
eerder onderstreepten dan dat
ze de kritiek de kop indrukten.
Nu zit daar een vooronderstel
ling aan vast: ik denk dat de
NS nieuwe klanten zouden
moeten werven uit het zake
lijke segment. Die mensen
hebben relatief meer te beste
den en willen duurdere stoe
len. Dat is lucratief en biedt de
mogelijkheid om de nu nog
door de Staat aangezuiverde
tekorten terug te dringen. Een
levensnoodzaak voor de NS
omdat de Staat de bijdragen
toch al gaat minderen.
Een ander voordeel: met het
bereiken van de zakelijk reizi
ger neemt de druk op het auto
verkeer af. Toegegeven: een
zelfstandige NS heeft daar
geen boodschap aan, want die
moet allereerst zichzelf
bedruipen. Maatschappelijk
zou het niettemin een prettig
neveneffect zijn.
Nu denk ik niet datje die men
sen de trein inlokt met filmpjes
van kolonnes kinderen die de
trein tot een grote speeltuin
ombouwen. Hoe leuk die
reclamespotjes misschien ook
waren. De belangrijkste reden
voor de zakenreiziger om de
trein te nemen is namelijk het
efficiënter gebruik van zijn
tijd: het doornemen van stuk
ken in de trein bijvoorbeeld.
Door Willem Reijn
Probeer dat maar met een con
ducteur die in je nek een twij
felachtige imitatie van Winne-
tou inzet. In het algemeen is
een dergelijke ambiance voor
de automobilist trouwens een
goede reden om de zo geliefde
privacy van zijn wagen niet op
te geven voor de straffen van
de collectieve ruimte.
Nu, enkele jaren ouder en wij
zer, slaan de Spoorwegen
terug. Na de laatste dienstre
geling lijken de vertragingen af
te nemen. Het roestbruine
derderangs-materieel van de
Belgische Spoorwegen is bui
ten gebruik gesteld en het
nieuwe materieel is qua com
fort flink vooruit gegaan.
Om het publiek te laten weten
dat het aardig toeven is in de
trein, laten de NS twee film
pjes over het scherm gaan. En
ik zeg het meteen maar: ik
vind ze fantastisch mooi.
Een typische zomertrein, met
fraaie romantische belichting,
brengt mensen naar toeristi
sche bestemmingen. De luie
lekkerte van vrije tijd klinkt
door in de muziek: 'On the
lazy River', horen we. De con
ducteur laat de gestreepte zon
weringen aan de buitenkant
van de ruiten zakken. De NS
predikt de weldadige rust van
vakantie. En zet daar een kei
hard zakelijk voorstel tegen
over: 'Met de trein op zomer-
toer. Drie dagen onbeperkt
reizen voor twee personen
voor 115 gulden'. Werkelijk in
al haar facetten een voorbeel
dige reclame.
Zo mogelijk is het tweede
filmpje nog mooier. Geheel in
dezelfde stijl opgenomen zien
we een volle, van muziek
genietende treinwagon. En
wat zo aardig is: niet uitzinnig
swingend, maar gewoon licht
introvert, intens genietend.
Ondertussen zien we hoe
onder een ritmisch vingerknip-
pende hand de spoorbielzen
wegglijden. 'Met de trein naar
muziekfestivals.'
Om te parafraseren: de trein is
heel aardig op weg. Dat mag
ook wel eens worden gezegd.
VCST verkoopt aandeel in Holvrieka
Pijnacker - Het Belgische metaalbedrijf VCST uit Sint Truiden,
een dochter van de Begemann Groep, heeft zijn belang van 30
procent in tank- en apparatenproducent Holvrieka verkocht aan
de Burg Groep in Pijnacker. De Burg Groep had al de overige 70
procent van de aandelen Holvrieka in handen. Dat heeft de Burg
Groep dinsdagmiddag bekendgemaakt.
Holvrieka heeft een jaaromzet van ongeveer 150 miljoen gulden.
Dat is ongeveer de helft van de omzet van de totale Burg Groep.
Bij de Burg Groep werken in totaal 1100 mensen. Behalve de
tank- en apparatenbouw die is geconcentreerd in Holvrieka,
houdt de Burg Groep zich bezig met de productie van wegtrans
portmiddelen.
Mijnwerkers Rusland dreigen met staking
Moskou - De belangrijkste Russische vakbond van mijnwerkers
dreigt met een landelijke staking vanaf 25 augustus als de rege
ring niet voor die tijd de achterstallige salarissen betaalt. Het
gaat om 539 miljoen gulden.
De bond heeft ook president Boris Jeltsin in een brief gevraagd
zich persoonlijk met de zaak te bemoeien. Hij herinnerde Jeltsin
daarmee aan zijn verkiezingsbelofte om een oplossing voor de
mijnwerkersionen te vinden.
Nieuwe 'super' vanaf september te koop
Botterdam - Benzine met een loodvervanger is vanaf 2 september
bij de Nederlandse Shell-tankstations te koop. De nieuwe soort
benzine, Formula Shell Super, is bedoeld voor oudere auto's die
loodhoudende benzine nodig hebben ter bescherming van enkele
kwetsbare onderdelen in de motor.
De nieuwe benzine is minder belastend voor het milieu dan zijn
loodhoudende broertje, aldus Shell. De benzinemaatschappij
heeft een kaliumverbinding aan de brandstof toegevoegd die het
milieubelastende metaal vervangt. Volgens Shell is de benzine
met loodvervanger net zo veilig voor de motor als de loodhou
dende benzine.
Werkloosheid Duitsland boven 10 procent
Neurenberg - De werkloosheid in Duitsland is vorige maand weer
boven de 10 procent uitgekomen. Het aantal werkzoekenden steeg
met 127.000 tot 3.911.600, ofwel 10,2 procent van de beroepsbe
volking. Dat was in juni 9,9 procent. Vergeleken met vorig jaar
juli zijn er 321.000 werkzoekenden bijgekomen.
President Bernard Jagoda van het Duitse arbeidsbureau zei giste
ren dat de werkloosheid niet zo erg is als de cijfers doen geloven.
Bij het aanbreken van het vakantieseizoen is het gewoon dat men
sen ontslag krijgen. Bovendien nemen bedrijven wegens vakan
tiesluiting minder mensen aan, neemt het aantal schoolverlaters
toe en lopen leerlingcontracten af.
Jagoda deed tegelijkertijd een beroep op werkgevers meer stage
plaatsen te creëren.
Veel chauffeurs krijgen laat vakantiegeld
Woerden - Een groot deel van de vrachtwagenchauffeurs krijgt
het vakantiegeld te laat uitbetaald. Uit een onderzoek van de Ver-
voersbond CNV onder 500 chauffeurs blijkt dat een kwart van
hen het geld niet in de maand mei krijgt overgemaakt, zoals de
CAO voorschrijft. Daardoor vertrekken velen zonder de extra
centen naar hun vakantiebestemming.
Ongeveer 15 procent van de chauffeurs in het beroepsgoederen-
vervoer krijgt het vakantiegeld in twee delen uitbetaald, bij voor
beeld in juni en in november. Ook komt het voor dat de toeslag
wel in één keer wordt uitbetaald, maar met enkele maanden ver
traging.
De vakbond gaat de betrokken werkgeversverenigingen en ook de
individuele werkgevers een brief schrijven, waarin wordt aange
drongen op naleving van de CAO.