Tegenvallend kwartaal KLM ostar Microsoft praat met banken over betalen via Internet Binnen twee weken duidelijkheid AaBe Mobiliteitsbeleid komt niet uit de verf soord regering Bedrijfsresultaat keldert ondanks verdubbeling netto-winst Platenindustrie boekt succes tegen cd-zaak Toch winstverbetering voor Wolters Kluwer A4 COMMENTAAR NLAND KORT Eenzame man smeekt tijger 'm op te eten DE STEM ECONOMIE A5 Uitgevers zijn tegen verbod tabaksreclame KOP MUNT Gein trein ECONOMIE KORT AUGUSTUS 1996 ebben aangepast aan de Bos n zich terug te trekken uit h. ie opvattingen geen echt ulti om druk op de ketel te zetten ijke maatregel wordt zonde! situatie dat vereist. in de onderhandelingstactie er de vorming van een geza r geen eind te komen. Mos elkaar van alles en nog wat agingstactieken gebruik heb- operatief hebben opgesteld dwarslagen. Volgens de Kro! ouden gemeenteraadsverkie- r dan waarschijnlijke drogre- verkroppen dat de moslims orden in hun extreme stand- he president Tudjman. In de zich voor als de vredestichter ziemakers tot samenwerking oedt hij de nationalistische in Mostar. e Europese Unie (twee stap- blijkt nu toch succes te heb- n zijn gezwicht voor de inter en een akkoord ondertekend, 'e vorming van een gemeen- nwil om met elkaar samen te erkiezingen die in september aald niet gladjes zullen verlo- star is gesloten, moet vanuit ken worden. In Bosnië geldt als voor een ultimatum: je aan. et sidentskandidaat Bob Dole massaal naar hem overlopen stingverlaging bekend heeft ing. ABC en de krant Washington vraagden dat een sluitende is dan belastingverlaging, binnen de partij tot bedaren et de verwijdering van een ïgsprogramma. r gewond ge, in Nederland onder meer in de gelijknamige tv-serie, is gewond geraakt. Een Duits en de acteur toen die aan het een zware verwondingen op. uis. Door het ongeluk zijn de "himanski-afleveringen voor komt te laat "nbiedingen om een 28-jarige voornemen om de helft van ting was te aborteren zijn te 's gisteravond liet weten heeft rtus al in maart was uitge- specialist professor Robert te hebben begrepen dat de had plaatsgehad. aanslag' Moskou is gisterochtend een premier Tsjernomyrdin drie echter geen sprake zijn van n rond de premier tegenover bevond de auto van Tsjerno- Er vielen geen slachtoffers. principe-akkoord bereikt dat ering. De partijcombinaties iwamen gisternacht tot over- m de ministersposten. an een Nationale Democratische 'artij (NDP) van Desi Bouterse ebben gestort. Zij hebben NDP- ractieleider en oud vice-presi- !ent Jules Wijdebosch voorge lragen als presidentskandidaat, leker is in ieder geval dat van- aag als het Surinaamse parle- nent bijeenkomt om een nieuwe resident en vice-president te iezen geen van de kandidaten de nodigde tweederde meerder- id zal krijgen. Hong Kong (rtr) - Een man uit Shanghai die door z')n geliefde was verlaten, klom uit liefdesverdriet in de kooi van een tijger in de plaatse lijke dierentuin, knielde voor het roofdier en smeekte he hem op te eten. Dat me' het nieuwsagentschap Chtn News Agency gisteren. De tijger gehoorzaamde door de man een oplawaai geven, aan diens hoofd ruiken en vervolgens in OJ nek te happen. Hulpverle ners kwamen af geschreeuw van ontstel omstanders. Het lukte ee dierenarts de tijger met ve dovingspijlen onschadeUJ te maken. De ongelukkige man overleefde het drama. I I I I WOENSDAG 7 AUGUSTUS 1996 Hoofddorp (anp) - Softwaregigant Microsoft il zijn financieel programma Money geschikt maken voor betalingsverkeer op het computer netwerk Internet. Daarvoor worden gesprek- |,e!1 gevoerd met enkele Nederlandse banken, „aaronder ABN Amro. $e voeren oriënterende gesprekken met Microsoft !oals we ook met andere softwareleveranciers pra ten. We sluiten niets uit, maar er zijn geen concrete plannen", verklaart de woordvoerster van ABN Amro. De ABN Amro is momenteel betrokken bij een Internet-experiment, waarbij het mogelijk is rekeningen te betalen via het computernetwerk. Het experiment ging in juni van start en zal zes maanden duren. De Nederlandse banken introduceerden een nieuw betalingsssysteem voor Internet, I-Pay. Door mid del van de computer en een beperkt bedrag aan elektronisch geld kan een gebruiker via Internet goederen en diensten bestellen en betalen. Zo'n der tig Nederlandse bedrijven en instellingen doen mee aan de proef. Microsoft hoopt dat zijn softwarepak ket Money in de toekomst het middel zal worden om de transacties via Internet te verrichten. Met het pakket kan de gebruiker bij voorbeeld inloggen op een Web-pagina van een bank. Na het intikken van zijn rekeningsnummer maakt hij geld over. Money kan de extra mogelijkheden wel gebruiken. Erg succesvol is het programma in Nederland namelijk niet. De Nederlandse rekeninghouders die per com puter willen betalen, doen dat voornamelijk met programma's die afkomstig zijn van de banken zelf. Bovendien wordt de markt gedomineerd door Nederlandse boekhoudkundige softwarepakketten waarmee ook rekeningen betaald kunnen worden. Van onze verslaggever Amsterdam - Ondanks een verdubbeling van de netto winst tot 271 miljoen gul- jen, heeft de KLM een tegenvallend eerste kwar taal achter de rug. Het bedrijfsresultaat kelderde namelijk ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar met 84 miljoen tot 80 mil joen gulden. President-directeur P. Bouw van de KLM maakte de kwartaalcij fers van het in april begonnen boekjaar 1996/97 gisteren bekend op de algemene vergade ring van aandeelhouders in Amsterdam. Op de Amsterdamse beurs viel de forse daling van het bedrijfsre sultaat van de KLM gisteren in slechte aarde. Het fonds duikelde maarliefst 4,70 naar 51,30. Dat de KLM ondanks de tegen vallende gang van zaken in het eerste kwartaal toch fraaie winstcijfers kan laten zien, heeft te maken met een bijzondere transactie tussen de Nederlandse luchtvaartmaatschapij en North west Airlines. De KLM kwam eind juni met zijn Amerikaanse partner overeen 6654 preferente aandelen terug te verkopen aan Northwest De totale boekwinst op de transactie met Norhtwest bedroeg voor de KLM 294 mil joen gulden. Van dat bedrag is 119 miljoen verwerkt in de netto winst van het eerste kwartaal. De overige 115 miljoen gulden komt ten goede aan de winst in het tweede kwartaal. Wordt gekeken naar het bedrijfs resultaat - dat ruimschoots hal veerde - dan ziet het eerste kwar taal van de KLM er veel minder goed uit. Ook in het vorig boek jaar daalde het bedrijfsresultaat van de KLM al fors. „Daar maken we ons best zorgen over," verklaarde Bouw gisteren. „De daling komt voort uit een toenemende druk op de tarieven en een stijging van de kosten per eenheid. Maar we hebben maat regelen in gang gezet om deze kosten terug te dringen." Met de maatregelen doelde Bouw onder meer op een bezuinigings operatie op de inkopen die de komende twee jaar mininimaal 300 miljoen gulden moet opleve ren. Ook zal de KLM een alge mene stringente kostenbeheer sing blijven doorvoeren. Verder mikt de KLM op een hogere bezetting van de intercon tinentale vluchten door de uit breiding van haar Europa-vloot de introductie van een '6- blokkensysteem' op Schiphol. Nu gaat KLM nog uit van drie tijds blokken per dag waarin de vluch- aankomen en vertrekken. Door het systeem uit te breiden "aar zes blokken worden betere aansluitingen gecreëerd tussen de Europese en de intercontinen tale bestemmingen van de KLM. De komende maanden verwacht Bouw geen opleving van de luchtvaartmarkt. Met name voor het vrachtvervoer zijn de markt- uerwachtingen niet gunstig. Ook de tarieven, zowel in het vracht- a's passagiersvervoer, blijven door de hevige concurrentie onder druk staan. Hoewel de KLM actief blijft wer ken aan een verlaging van de kos ten, zal het bedrijfsresultaat in de van het boekjaar 'licht lager' aal zijn dan vorig jaar, voor spelde Bouw. De netto-winst zal, Wgens Bouw, over het hele oekjaar ongeveer even hoog uit komen als vorig jaar. De Raad van Bestuur van de KLM tijdens de aandeelhoudersvergadering gisteren. De KLM gaat de komende tijd gewoon door met de zogenoemde 'zwaanzinnige aan biedingen', waarmee de luchtvaartmaatschappij anderhalf jaar geleden is gestart. Opmerkingen uit de zaal dat de stunttarieven niet echt bijdragen aan de winstgevend heid sprak de directie met kracht tegen. Men legde uit dat de betrokken vluchten met grote zorgvuldigheid gekozen worden. Het gaat om vluchten waarvan KLM zeker weet dat die niet volgeboekt worden. foto anp Van een verslaggeefster Tilburg - Binnen twee weken wil curator mr. G. Mannaerts tot overeenstemming komen over het wel of niet voortzetten van een deel van de failliete AaBe-fabriek in Tilburg. De curator wilde gisteren niet zeggen met wie hij in gesprek is om de gezonde delen van de tex tielfabriek, met name de vlieg tuigbranche, mogelijk voort te zetten. AaBe maakte ondermeer bekleding voor vliegtuigstoelen. Mannaerts zei desgevraagd 'niet direct' in gesprek te zijn met Driessen Aircraft Interior Sys tems, producent van vliegtuig keukens en -karretjes in Wierin- gerwerf. Driessen, samen met de ABN/Amrobank goed voor 80 procent van de aandelen van AaBe, was gisteren niet voor commentaar bereikbaar. Op spe culaties als zou mede-directeur Van der Linden gegadigde zijn, wilde hij niet ingaan. „In deze situatie onderhandel je met wellicht diverse gegadigden. Het is op dit moment onverstan dig om te zeggen dat met X of Y gesprekken gevoerd worden. Dat kan anderen afschrikken. De zaak verkeert nog in een pril sta dium." Eerder verklaarde de curator dat het om contacten gaat met een combinatie van bin nen- en buitenlandse investeer ders, waarbij de nadruk op Nederlands kapitaal ligt. Giste ren zijn de 135 werknemers van AaBe ingelicht. Ze hebben alle maal ontslag aangezegd gekre gen. Mogelijk kunnen veertig van hen opnieuw aan de slag als een deel van de vliegtuigpoot wordt voortgezet. Onduidelijk is nog of de bestaande orders worden afge werkt en hoeveel mensen daar voor nodig zijn. Mannaerts moet eerst in beeld krijgen hoeveel orders er zijn, hoeveel halffabri katen er in de fabriek liggen, of er financiële ruimte is om deze pro- duktie af te maken en hoeveel werkuren daarmee gemoeid zijn. Ook daarover komt binnen twee weken duidelijkheid. Eveneens bekijkt hij de mogelijkheden om schrijnende gevallen zoals men sen die net hun vut niet halen, te helpen. Brussel - De Bond van Euro pese Tijdschriftuitgevers (FAEP) wendt zich tot de Europese Commissie om een Belgisch verbod op tabaksre clame tegen te houden. Volgens de uitgevers is het verbod in strijd met de Euro pese regels, omdat het ook buitenlandse bladen treft die in België worden verkocht. De Belgische regering heeft een wetsontwerp klaar om tabaksadvertenties in tijd schriften te verbieden. Vol gens de FAEP worden ook Nederlandse, Duitse en Britse uitgevers de dupe van het verbod. De verspreiding van tabaks reclame moet op Europees niveau geregeld worden, stellen de uitgevers. Eenzij dige maatregelen van België zijn in strijd met het principe dat er binnen de Europese Unie sprake moet zijn van vrij verkeer van goederen, vinden ze. Utrecht (anp) - Zeven platenmaatschappijen en hun belangen organisatie NVPI hebben een eerste jurdische slag tegen de verkoop van goedkope cd's gewonnen. De president van de rechtbank in Utrecht heeft gisteren bepaald dat de Amersfoortse detaillist T. de Haard de verkoop van zeven uit Amerika en Canada geïmporteerde titels moet staken. Eind deze maand worden nog drie winkeliers gedaagd die schijfjes verkopen die afkomstig zijn uit de zogenoemde parallelle import van buiten de Europese Unie. Een wetswijziging die vorig jaar december in werking trad, maakt het mogelijk dat de platenmaat schappijen optreden tegen de oneerlijke concurrentie. De Haard kocht zijn compact discs in bij de groothandel in Amerika en Canada, waar de schijfjes aanzienlijk goedkoper zijn. Zijn verkoopprijs lag rond de dertig gulden. De Nederlandse licentiehouders, importeurs en producenten zijn daarvan de dupe omdat zij inkomsten der ven. De NVPI (Nederlandse Vereni ging van Producenten en Impor teurs van beeld- en geluidsdra gers) hoopt dat de uitspraak de verkopers van 'illegale' cd's aan het denken zet. Bij controles vaardigde de belangenorganisa tie al tientallen waarschuwingen uit tegen muziekwinkels die ille gale cd's tegen dumpprijzen ver kopen. Wanneer de verkoop dan nog niet wordt gestaakt, stapt de NVPI bij elke overtreding naar de rechter. De Amersfoortse winkelier moet nu de hele voorraad omstreden cd's van Lou Reed, Lush, Sting, Stone Tempel Pilots, Iggy Pop, Sepultura en Nick Cave inleveren bij de NVPI. Bovendien moet De Haard een voorschot op de scha devergoeding betalen van acht duizend gulden. Amsterdam (anp) - Uitgever Wolters Kluwer heeft over de eer- zes maanden van dit jaar toch een winststijging behaald. -11^ëttoresultaat verbeterde met 1 procent tot 202 miljoen jard6n' terwijl de omzet met 48 procent toenam tot 2,02 mil- k°mt vooral voor rekening van de nieuwe aanwinst een winstd ?3 accP"s'^e de onderneming nog rekening met (Ie II met de meevahende halfjaarcijfers heeft Wolters Kluwer ,innU!ac ,tin§ voor Seheel 1996 naar boven bijgesteld. De onderne- a 5UUVKU "bgesieiu. onaerne- 175 mil ,u °P een stllging van de winst met 5 procent tot ongeveer kopie -!08n (1995: 452 miljoen). Beleggers reageerden enthousiast. De 19 u ?,n,het aandeel steeS vlak na l' "Volgens Wolters Kluwer is het sten ou,de bedrijfsonderdelen als bij CCH waren de uitkom- Kluwer is het eerste semester goed verlopen, sten juc uculijfsonderdelen als bij CCH waren de uitkom- bestii.,- ^er dan yerwacht. Begin dit jaar voorspelde de raad van r nog een daling van de halfjaarwinst. Van onze verslaggever Arnhem - Van het roemruchte mobili teitsbeleid, dat ervoor moest zorgen dat zoveel mogelijk bedrijven zich zouden vestigen in de nabijheid van trein- en busstations, komt in de praktijk weinig terecht. Gemeenten laten voortdurend hun oren han gen naar het bedrijfsleven dat nog steeds de voorkeur geeft aan huisvesting aan de rand van een doorgaande (snel)weg. Ook de meeste provincies, die de taak hebben toe te zien op het beleid van de gemeenten, tonen zich gevoelig voor de economische aspecten bij de afweging om een bedrijf toe stemming te geven zich buiten de stationsom geving te vestigen. Alleen de regionale inspecties van het ministerie van VROM sla gen er af en toe nog in om iets van het mobili teitsbeleid overeind te houden. Dat wordt aangetoond in een drietal studies die zijn verricht door de vakgroep planologie van de Katholieke Universiteit (KUN) in Nij megen. De studies richtten zich op de effecten van het in 1990 geïntroduceerde mobiliteits beleid dat de regering had bedacht om de groei van het autoverkeer enigszins te beteu gelen. Het idee achter dit beleid was dat kantoorbe- drijven zich zouden moeten vestigen in de nabijheid van openbaar-vervoerknooppunten en daar slechts een zeer beperkt aantal eigen parkeerplaatsen mochten krijgen. Zo zou in ieder geval het eigen personeel van deze bedrijven min of meer gedwongen worden zich per bus of trein van of naar het werk te bewegen. Snelweglocaties moesten in de ogen van het Rijk gereserveerd blijven voor bij voorbeeld transport- en distributiebedrijven die daadwerkelijk afhankelijk zijn van het vervoer over de weg. De uitvoering van dit beleid werd in handen gegeven van de gemeenten, die via de vers trekking van bouw- en milieuvergunningen erop moesten gaan toezien dat bedrijven zich op de in milieu-opzicht beste plaats zouden vestigen. In de praktijk is daar volgens de drie, onaf hankelijke studies van de KUN weinig van terecht gekomen. Door het hele land voelen gemeentebesturen zich niet geroepen om bedrijven dwingend naar een bepaalde plek te dirigeren en hebben ze in veel gevallen uit economische overwegingen besloten tegemoet te komen aan de wensen van het bedrijfsle ven. Ook de provincies hebben vaak begrip getoond voor dit standpunt en zijn evenals de gemeenten van mening dat het Rijk teveel één belang (het milieu) op de voorgrond heeft geplaatst. Het afwijzen van een bedrijf louter en alleen vanwege de effecten op het autoge bruik, vindt haast geen enkele provinciebe stuurder aanvaardbaar. Overal in het land zijn gemeenten weliswaar bezig om hun stationsgebieden voor te berei den op de komst van nieuwe bedrjven, maar de ontwikkeling van bedrijventerreinen en kantoorparken op fraaie snelweglocaties gaat veel en veel harder. Het bedrijfsleven toont zich nog steeds terughoudend ten aanzien van het mobiliteitsbeleid en menig directeur vindt het onaanvaardbaar om zonder een vol doende aantal parkeerplaatsen aan kostbare nieuwbouw te beginnen. De regionale inspecties voor de ruimtelijke ordening, de vooruitgeschoven posten van het ministerie, doen wat ze kunnen om de verwa tering van het mobiliteitsbeleid tegen te gaan. In de praktijk komt dat erop neer dat hun bezwaren tegen huisvestingsplannen van kantoren en bedrijven uitmonden in wat strengere parkeernormen. Maar de inspecties worden doorgaans pas bij de zaak betrokken als gemeente, provincie en bedrijf het in beginsel al over de locatiekeuze eens zijn. De beste, maar ook enigszins miskende reclame van de Neder landse Spoorwegen was het filmpje over het jonge vogel tje. U herinnert zich die reclame misschien. We zagen hoe een jong vogeltje uit een nest viel. Wij, kijkers, vrees den dat het kuikentje op de rotsen te pletter zou vallen, maar zie: vlak voor de crash sloeg het de vleugels uit en vloog! Het vogeltje dat moet leren vliegen was een aardige metaf oor voor het transformatie proces dat de spoorwegen moesten doormaken: van een staatsbedrijf dat werd gerund door treinfanaten naar een moderne klant- en marktge richte organisatie, geleid door afstandelijke no-nonsense managers. Het filmpje wekte her en der wat irritatie bij trouwe trein reizigers. Treinen die op tijd reden leken eerder uitzonde ring dan regel. De wagons raakten overval door meuten pubers, die van meneer Ritzen gratis mochten reizen. De prij zen stegen elk jaar, waar de service leek af te nemen. Zij hadden kortom het idee dat het vogeltje allang op de rot sen uiteen was gespat. De afgelopen jaren toonde de NS filmpjes, waarvan ik vond dat die het negatieve imago eerder onderstreepten dan dat ze de kritiek de kop indrukten. Nu zit daar een vooronderstel ling aan vast: ik denk dat de NS nieuwe klanten zouden moeten werven uit het zake lijke segment. Die mensen hebben relatief meer te beste den en willen duurdere stoe len. Dat is lucratief en biedt de mogelijkheid om de nu nog door de Staat aangezuiverde tekorten terug te dringen. Een levensnoodzaak voor de NS omdat de Staat de bijdragen toch al gaat minderen. Een ander voordeel: met het bereiken van de zakelijk reizi ger neemt de druk op het auto verkeer af. Toegegeven: een zelfstandige NS heeft daar geen boodschap aan, want die moet allereerst zichzelf bedruipen. Maatschappelijk zou het niettemin een prettig neveneffect zijn. Nu denk ik niet datje die men sen de trein inlokt met filmpjes van kolonnes kinderen die de trein tot een grote speeltuin ombouwen. Hoe leuk die reclamespotjes misschien ook waren. De belangrijkste reden voor de zakenreiziger om de trein te nemen is namelijk het efficiënter gebruik van zijn tijd: het doornemen van stuk ken in de trein bijvoorbeeld. Door Willem Reijn Probeer dat maar met een con ducteur die in je nek een twij felachtige imitatie van Winne- tou inzet. In het algemeen is een dergelijke ambiance voor de automobilist trouwens een goede reden om de zo geliefde privacy van zijn wagen niet op te geven voor de straffen van de collectieve ruimte. Nu, enkele jaren ouder en wij zer, slaan de Spoorwegen terug. Na de laatste dienstre geling lijken de vertragingen af te nemen. Het roestbruine derderangs-materieel van de Belgische Spoorwegen is bui ten gebruik gesteld en het nieuwe materieel is qua com fort flink vooruit gegaan. Om het publiek te laten weten dat het aardig toeven is in de trein, laten de NS twee film pjes over het scherm gaan. En ik zeg het meteen maar: ik vind ze fantastisch mooi. Een typische zomertrein, met fraaie romantische belichting, brengt mensen naar toeristi sche bestemmingen. De luie lekkerte van vrije tijd klinkt door in de muziek: 'On the lazy River', horen we. De con ducteur laat de gestreepte zon weringen aan de buitenkant van de ruiten zakken. De NS predikt de weldadige rust van vakantie. En zet daar een kei hard zakelijk voorstel tegen over: 'Met de trein op zomer- toer. Drie dagen onbeperkt reizen voor twee personen voor 115 gulden'. Werkelijk in al haar facetten een voorbeel dige reclame. Zo mogelijk is het tweede filmpje nog mooier. Geheel in dezelfde stijl opgenomen zien we een volle, van muziek genietende treinwagon. En wat zo aardig is: niet uitzinnig swingend, maar gewoon licht introvert, intens genietend. Ondertussen zien we hoe onder een ritmisch vingerknip- pende hand de spoorbielzen wegglijden. 'Met de trein naar muziekfestivals.' Om te parafraseren: de trein is heel aardig op weg. Dat mag ook wel eens worden gezegd. VCST verkoopt aandeel in Holvrieka Pijnacker - Het Belgische metaalbedrijf VCST uit Sint Truiden, een dochter van de Begemann Groep, heeft zijn belang van 30 procent in tank- en apparatenproducent Holvrieka verkocht aan de Burg Groep in Pijnacker. De Burg Groep had al de overige 70 procent van de aandelen Holvrieka in handen. Dat heeft de Burg Groep dinsdagmiddag bekendgemaakt. Holvrieka heeft een jaaromzet van ongeveer 150 miljoen gulden. Dat is ongeveer de helft van de omzet van de totale Burg Groep. Bij de Burg Groep werken in totaal 1100 mensen. Behalve de tank- en apparatenbouw die is geconcentreerd in Holvrieka, houdt de Burg Groep zich bezig met de productie van wegtrans portmiddelen. Mijnwerkers Rusland dreigen met staking Moskou - De belangrijkste Russische vakbond van mijnwerkers dreigt met een landelijke staking vanaf 25 augustus als de rege ring niet voor die tijd de achterstallige salarissen betaalt. Het gaat om 539 miljoen gulden. De bond heeft ook president Boris Jeltsin in een brief gevraagd zich persoonlijk met de zaak te bemoeien. Hij herinnerde Jeltsin daarmee aan zijn verkiezingsbelofte om een oplossing voor de mijnwerkersionen te vinden. Nieuwe 'super' vanaf september te koop Botterdam - Benzine met een loodvervanger is vanaf 2 september bij de Nederlandse Shell-tankstations te koop. De nieuwe soort benzine, Formula Shell Super, is bedoeld voor oudere auto's die loodhoudende benzine nodig hebben ter bescherming van enkele kwetsbare onderdelen in de motor. De nieuwe benzine is minder belastend voor het milieu dan zijn loodhoudende broertje, aldus Shell. De benzinemaatschappij heeft een kaliumverbinding aan de brandstof toegevoegd die het milieubelastende metaal vervangt. Volgens Shell is de benzine met loodvervanger net zo veilig voor de motor als de loodhou dende benzine. Werkloosheid Duitsland boven 10 procent Neurenberg - De werkloosheid in Duitsland is vorige maand weer boven de 10 procent uitgekomen. Het aantal werkzoekenden steeg met 127.000 tot 3.911.600, ofwel 10,2 procent van de beroepsbe volking. Dat was in juni 9,9 procent. Vergeleken met vorig jaar juli zijn er 321.000 werkzoekenden bijgekomen. President Bernard Jagoda van het Duitse arbeidsbureau zei giste ren dat de werkloosheid niet zo erg is als de cijfers doen geloven. Bij het aanbreken van het vakantieseizoen is het gewoon dat men sen ontslag krijgen. Bovendien nemen bedrijven wegens vakan tiesluiting minder mensen aan, neemt het aantal schoolverlaters toe en lopen leerlingcontracten af. Jagoda deed tegelijkertijd een beroep op werkgevers meer stage plaatsen te creëren. Veel chauffeurs krijgen laat vakantiegeld Woerden - Een groot deel van de vrachtwagenchauffeurs krijgt het vakantiegeld te laat uitbetaald. Uit een onderzoek van de Ver- voersbond CNV onder 500 chauffeurs blijkt dat een kwart van hen het geld niet in de maand mei krijgt overgemaakt, zoals de CAO voorschrijft. Daardoor vertrekken velen zonder de extra centen naar hun vakantiebestemming. Ongeveer 15 procent van de chauffeurs in het beroepsgoederen- vervoer krijgt het vakantiegeld in twee delen uitbetaald, bij voor beeld in juni en in november. Ook komt het voor dat de toeslag wel in één keer wordt uitbetaald, maar met enkele maanden ver traging. De vakbond gaat de betrokken werkgeversverenigingen en ook de individuele werkgevers een brief schrijven, waarin wordt aange drongen op naleving van de CAO.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 5