pstad gezag' FAS: beslag MAS schaadt naam Fokker Lovers zet spoorwereld op zijn kop ECI-directeur struikelt over dalend ledental 3J 1^ Opknapbeurt voor Lovers-treinstel USAir wil af van band met British Airways Hoogleraar pleit voor Value Added Logistics Mogelijk redding voor vliegtuigpoot van AaBe COMMENTAAR lisme is eng ITENLAND KORT -president Zuid-Korea de grond ering SS-majoor Hass et Burundi ECONOMIE A5 'Negatieve publiciteit ongewenst' SUPERMARKTEN Zie-je Je*m6o Ïr goectfioopït is 64 85 149 798 ECONOMIE KORT Ceteco in zee met Free Record Shop Huishouden kocht 80 kilo groenten Birma verbiedt verkoop Heineken bier Eis twintig jaar tegen fraudeur Vesco Lockheed betaalt 60 miljoen smartegeld G 6 AUGUSTUS 1996 A4l in de islam kent een verontrui enkenden bestaat geen resnec te delen moet worden bestred amitische cultuur een redelijk ha aan met moderne Westerse on gen deze zogenaamde 'duivels,, aak in de kaart gespeeld doorn ie landen heerst. Een kleine groe xorbitante wijze van de welvaar elijks druk maken over de schee n zich op als de beschermers va succes, niet alleen in landen al k in een westers land als Frankriil d, vaak werkloos en tot voor koi ienstzaken, dweept nu vrij mas ische ideeën van hun religieuz 'e onbenut laten om de vijande oed te bestrijden, bewijst de uit atie in Cairo. De hoogste beroep, van de 'afvallige' moslim Nasr Ab heel lang gelukkig getrouwd, maa beletsel het huwelijk ontbonden t in Cairo en momenteel verbonde 'den, heeft volgens zijn tegenstar en verschijnen waaruit zijn afvallii ak van het hof is het echtpaar vè het terugkeert naar Egypte, n cassatie in Cairo voor de funda ~s hebben aangespannen is he van de islamitische samenleving' d - een oneigenijk grote invloe - gang van zaken in hun land. Vri n geloofsovertuiging zijn waarde d van de dogmatici van de Koran. r in Zuid-Korea heeft gisteren voor geëist tegen ex-president Chun Doo nisstraf tegen diens opvolger Roh- van opruiing, hoogverraad en ille- staatstelevisie. ig jaar opgepakt wegens het leiden hun rol in de bloedige onderdruk- Kwangju in het zuiden van het land smeergelden van ondernemingen. n het Zweedse Landskrona is giste- ~rd halen van passagiers en beman- p Gripsholm, dat zondagavond in de Denemarken op een zandbank was passagiers en 335 bemanningsleden met bestemming Kiel. De passagiers uit Duitsland en Oekraine. t Italië verzocht de voormalige SS- plegen van oorlogsmisdaden uit te maar dook deze zomer tot verras- n plots in Rome op als getuige in het n oorlogsmisdaden verdachte Erich en verklaarde dat hij zelf ook had es. Hij getuigde zeer tegen zijn zin. In tszaak te onttrekken, sprong hij uit ekken. en bekendgemaakt dat het alle goe- met Burundi opschort tot de macht- 'tutionele orde hebben hersteld, na het besluit dat Oost-Afrikaanse riders op 31 juli namen om sancties af aire regime van Pierre Buyoya, die op greep. gt de afkondiging van sancties te e weg te zien om verdere verslechte- ndi te voorkomen. arte het de nen, 1 een .omi- ïacht rogal ussen n. De ij de rrkie- angst lat de NP in Kaapstad haar meerder heid dankt aan de mensen die nog niet zo lang geleden het slachtoffer werden van de poli tiek van landonteigening en deportatie van deze partij. Anders dan het ANC ontbreekt het de NP in haar electorale bases echter aan een organisa tie-structuur en dus aan initia tieven gericht op opbouw van voorzieningen en bestrijding van de misdaad. Ook de Zuid- Afrikaanse politie beschouw veel wijken als no-go areas waar de wet van de jungle en dus het recht van de sterks e geldt. Maar het incident van aig1e' pen zondag vestigt de aandac op nog een ander Kaaps teno meen: dat van het mosliwac visme. De Westkaap kent ee kleine, goed georganiseerde i militante moslimgemeenschap, die overigens niet uitsluite fundamentalistisch van karas- ter is. Moslimleiders, zowel fundamentalistische als de mee' liberale, speelden een pt° nente rol in het verzet tege apartheid en lazen in de een rechtvaardiging voor gebruik van geweld tege"r (legitieme) staatsmacht, naar de moslimleiders wo d eigenlijk nog maar nauwehjk geluisterd. p De publieke executie van haad Staggie afgelopen zondag avond lijkt dan ook,v0° tje zijn ingegeven door de in om dat gezag te herstellen- deStem 11111 DINSDAG 6 AUGUSTUS 1996 lianen (anp) - De eigenaren ïal) boeken- en platenclub 0 uit Vianen hebben zich mder druk van de Duitse jieerderheidsaandeelhouder gertelsmann ontdaan van jlgemeen directeur H. Wey- ithedé. Hij is er volgens de jandeelhouders niet vol- doende in geslaagd via een potere klantgerichtheid de slagnatie in de ledenaanwas jen halt toe te roepen. A. Bon- sards, zijn huidige plaats vervanger, volgt Weyschedé ECI, dat 1,75 miljoen leden telt in Nederland en België, kampt sinds een tijdje met een stagnerende ledenaanwas. Begin jaren negen tig telden de vijf clubs onder de ECI-paraplu (ECI, Nederlandse Boekenclub, de CD Music Club, Boek en Plaat en Video Direct) 1,5 miljoen leden. Dit aantal groeide tot 1,8 miljoen begin 1995, maar is inmiddels terugge vallen tot 1,76 miljoen. De daling hangt mogelijk samen met het afgenomen consumen tenvertrouwen, meent een woordvoerster van de boeken- en platenclub. „Mensen willen zich in zo'n situatie niet meer zo gemakkelijk committeren aan een koopverplichting." Ook zijn de kosten van de ledenwerving sterk gestegen. Om verdere daling van het leden aantal te voorkomen, wil ECI bestaande klanten meer binden. Zo hield Weyschedé, sinds vier jaar bij het bedrijf in dienst, zich nadrukkelijk bezig met het ver beteren van de klantgerichtheid. Volgens de woordvoerster is hij daarin echter onvoldoende geslaagd. „Het moet nóg sneller." ECI denkt daarbij onder meer aan gerichte mailings. Nu is het nog zo dat ook bestaande leden aanbiedingen in de bus krijgen waarmee de boeken- en platen club potentiële leden bestookt. Dit leidt dikwijls tot irritaties. Ook storen veel leden zich aan het feit dat zij, als ze niet op tijd een nieuwe bestelling plaatsen, zomaar een speciaal boek - het 'Kroonboek' - krijgen toegezon den. Volgens de woordvoerster kan ECI daar niet omheen. „Want een koopverplichting zon der sanctie is nu eenmaal niet mogelijk. Wel kunnen we het leed helpen verzachten door de klant tevoren zijn voorkeur te laten uitspreken voor een bepaald genre." De CD Music Club werkt al met dit systeem, ECI, vooral populair buiten de grote steden, haalt per jaar een omzet van ongeveer 420 miljoen gulden. De onderneming heeft volgens eigen zeggen 20 procent van de Nederlandse boekenmarkt in handen. Bij cd's en videofilms bedragen deze percentages respectievelijk 11 en 13. Het bedrijf biedt werk aan onge veer duizend mensen. Daarvan zijn er 400 in dienst bij zusteror ganisatie Euroboek, die zich richt op de werving van nieuwe leden - zowel telefonisch, schriftelijk als in winkelstraten en op brade rieën. Eigenaren van ECI zijn - naast Bertelsmann - Wolters Kluwer, Meulenhoff Co en De Bezige Bij. Van onze verslaggever Amsterdam De beslaglegging voor 8 miljoen dollar die het bedrijf Military Aircraft Services (MAS) op de bezittingen van Fokker Aircraft Services (FAS) in Woensdrecht heeft laten leg den, bemoeilijkt de bedrijfsvoering van FAS en zorgt voor negatieve publiciteit rond Fokker. De beslaglegging moet zo snel mogelijk worden opgeheven. Dat betoogde advocate mr. L Sneek gisteren voor de rechtbank in Amsterdam in een kort geding jat door FAS tegen MAS was aangespannen. Hoewel Fokker Aviation - waar onder FAS valt - na de overname door Stork, los is gekoppeld van het failliete Fokker Aircraft, is let bedrijf uit Woensdrecht gebaat bij een eventuele door start van de vliegtuigbouwer. Fokker is immers de grote opdrachtgever van FAS (onder houd en reparatie). Elke vorm van negatieve publiciteit rond Fokker is op dit moment dan ook zeer ongewenst, meent Sneek. MAS heeft beslag laten leggen op de bezittingen van FAS omdat let bedrijf miljoenen guldens te goed zegt te hebben van FAS. De claim zou in gevaar kunnen komen nu FAS eigendom is van Stork. „Het is niet duidelijk welke voorwaarden er bij de ver- top van Fokker Aviation zijn gesteld," motiveerde MAS-advo- eate mr. G. Metz de beslagleg- Akkoord De onenigheid tussen FAS en MAS voert terug tot 1987. Beide bedrijven sloten toen een samen werkingsakkoord. MAS, dat schermde met een internationaal netwerk aan contacten, zou de Fokker-dochter helpen aan con tracten voor onderhoud en revisie van vliegtuigen. Het akkoord werd voor een jaar getekend en daarna nog twee maal vier weken De samenwerking werd concreet toen Nederland in 1998 ging onderhandelen over de verkoop van vijf NF5-vliegtuigen aan Venezuela. FAS kwam in beeld voor het onderhoud en revisie (ADVERTENTIE) JUMBO TOPPERS VAN DE WEEK! WK 32. Geldig t/m zaterdag 10 augustus 1996. knokr satehsaus kant en klaar pok a 400 gram Robijn wasverzachter m°rgenfris of velcfboeket, flacon a 2 liter choky double crunch naturel of paprika, zak a 200 gram van 4,28 voor van 2,18 voor CAMELEON zoete dropveters 175 gram van 1,78 voor A. j SPAKE-RIBS 9emarineerd of naturel, per kilo van 9,90 voor Ji j HET SPAARKADO Wet onze Pro-Kado spaaraktie spaart u het hele jaar snel en voordelig voor prachtige huishoudelijke kado's met wel 30 tot 50% *Poorwinst. Haal snel de informatiefolder bij de Jumbo-Supermarkt. DEZE WEEK MET 3 GRATIS PRO-KADO ZEGELS •CRUESU, diverse smaken, pak a 375 gram. •CORN CRAKES, diverse smaken, pak a 300 gram. - PAMPERS voordeëlpakken, midi/maxi of junior boy girl, per voordeelpak. EDET DECOR toiletpapier, pak a 8 rollen. DOMO lang lekker houdbaar karnemelk, extra fris, pak a 1 liter. -Z- P°ERCO luchtig toetje, diverse smaken, pok a 1 liter. mbo vestigingen vindt u in: Bergen, E --s-8»ii vmai u im oergen, Berghem, Blodel, Den Bosch, Den Dungen, Deurne, n9en' Eindhoven, Gemert, Grave, Heeswijk Dinther, Kerkrade, Lieshout, Lith, luyksgestef, 'anout, Meerssen, Middelburg, Moergestel, Nistelrode, Nuenen, Nuth, Oirsbeek, Oisterwijk, je nsP'aat, Scharendijke, Schijndel, Sevenum, Sint Michielsgestel, Someren, Steenbergen, euzen. Tilburg (2x), Uden, Votkel, Willemstad van de toestellen. MAS zou de contracten voor FAS regelen. Maar volgens Sneek regelde MAS uiteindelijk niets. Daarom werd het akkoord niet meer verlengd. Uiteindelijk ging de verkoop van de NF-5's van Nederland aan Venezuela in 1990 door en kreeg FAS ook de gewenste opdracht. Afwikkeling MAS-advocate Metz meent dat in de tijd dat het samenwerkingak- koord liep, al duidelijk was dat de verkoop van de vliegtuigen door zou gaan. „Daarom blijft het akkoord geldig tot na de afwikkeling van de kwestie." Sneek bestrijdt die visie echter. Doordat FAS in 1988 MAS bui tenspel zette, liep MAS volgens Metz miljoenen guldens aan inkomsten (onder meer bemidde- lingskosten) mis. Hoe hoog de gederfde inkomsten zijn, werd gisteren niet duidelijk. Volgens Metz gaat het om een bedrag tus sen de 1,7 miljoen en 8 miljoen gulden. Óver die claim loopt een bodemprocedure bij de recht bank in Breda. Overigens is MAS inmiddels een 'slapende' vennootschap. Het bedrijf heeft sinds 1991 geen activiteiten meer en bestaat alleen nog in verband met de claim tegen FAS. MAS' beschuldiging aan het adres van FAS over contract breuk ligt er al ruim vijf jaar. In 1992 vonden er voorlopige getui genverhoren plaats met het oog op een rechtszaak. Vervolgens bleef het stil rond de kwestie, tot juni 1996 toen de bodemproce dure startte en vervolgens beslag werd gelegd op bezittingen van FAS. De rechtbank doet op 15 augus tus uitspraak in het kort geding. FOTO ANP Een Belgische eerste klas wagon van Lovers Railway krijgt een grondige opknapbeurt. Haarlem (anp) - Directeur P. Sul van de Amsterdamse rederij Lovers heeft er de afgelopen maanden hard voor moeten werken, maar aan staande zondag is het dan zo ver: voor het eerst sinds 1938, toen de Nederlandse Spoor wegen ontstonden uit een fusie tussen de twee laatste grote spoorwegmaatschap pijen, is er in Nederland con currentie op het reizigersver- voer over treinrails. Dan rijdt er een Lovers-trein tussen Amsterdam en IJmuiden. Lovers heeft de wereld der spoor wegen op zijn kop gezet met zijn aankondiging een treindienst te beginnen. Zo had Railned, de organisatie die de capaciteit van het spoornet verdeelt, tot nu toe vrijwel uitsluitend te maken met de passagierstreinen van NS Rei zigers en de goederentreinen van NS Cargo. Planningen voor wij zigingen in de dienstregeling werden tot nu toe jaren van tevo ren gemaakt. Nu moest deze organisatie, die onder de NS-vlag opereert, een derde partij op het spoor helpen, binnen een voor NS-begrippen onwaarschijnlijk korte termijn. In april diende Lovers de aan vraag in om naar IJmuiden te rij den en al op 11 augustus vertrekt de eerste trein. Lovers-directeur Sul is zeer tevreden over de samenwerking met Railned. Ook andere NS-onderdelen moesten wennen aan de vreemde eend in de bijt. Zo kreeg de hoofdwerkplaats van NS in Haarlem afgelopen vrijdag de opdracht om de Lovers-rijtuigen in één week tijd van een nieuw kleurtje te voorzien. „Een paar jaar geleden was dat onmogelijk. Toen wist je vijf jaar van tevoren welk materieel je binnenkreeg," aldus M. Jellema van de verkoop afdeling van NS Materieel. Lovers heeft vier eersteklas rij tuigen, bouwjaar 1958, gekocht van de Belgische NMBS voor een onbekend bedrag. Ze worden bij NS Materieel gespoten in de zee groene Lovers-kleuren. Aan het interieur - pluche stoelen, houten deuren en wanden - wordt niets veranderd. Op de balkons hangt nog de kaart van het Belgische spoornet. Sul is goed te spreken over de samenwerking met de NMBS bij de aankoop van het materieel. Ook andere onderdelen van het spoorwegwezen moesten opschieten om de concurrentie mogelijk te maken. NS Railinfra- beheer zorgde ervoor dat binnen enkele weken het spoorlijntje naar IJmuiden, waar al sinds jaren geen treinen meer rijden, geschikt werd voor de reizigerst reinen. Hoewel het om eenvou dige werkzaamheden ging, geldt ook hier dat een zo korte termijn tot voor kort uitgesloten was. Lovers prijst de meeste NS- onderdelen voor hun snelle medewerking. Alleen met NS Reizigers heeft directeur Sul nog een appeltje te schillen. Om toe stemming te krijgen voor een treindienst, moet elke spoorweg maatschappij al zijn treinen voorzien van een veiligheidsvoor ziening, de zogenaamde ATB- kast. Het is niet mogelijk deze ATB-kasten vlot te kopeii: de fabrikant rekent met levertijden van minimaal een jaar. Lovers wilde daarom van NS Reizigers enkele tweedehands kastjes kopen, maar dit NS-onderdeel weigerde daarover te onderhan delen. Het argument luidt dat niemand zijn eigen concurrent in het zadel gaat helpen. Volgens Sul maken NS misbruik van hun monopoliepositie. Hij wil een klacht indienen bij het ministerie van Economische Zaken. Intussen wordt de trein dienst uitgevoerd met gehuurde locomotieven van NS Cargo, die wel zijn toegerust met de gewraakte ATB-kasten. De spoorlijn Amsterdam-IJmui- den is slechts van lokaal belang. Belangrijker is het feit dat er voor het eerst sinds jaren concur rentie op de rails is. NS kunnen hun borst natmaken, want ook andere bedrijven overwegen nu, in navolging van Lovers, een treindienst te exploiteren. Busbedrijf NZH heeft zelfs al informatie opgevraagd bij Lovers. Lovers zelf wil intussen ook buiten Nederland concurre rende treindiensen opzetten: er zijn plannen voor internationale pendels van en naar Amsterdam. Londen (anp) - USAir wil een einde maken aan de drie jaar oude samenwer king met British Airways. De Britse luchtvaartmaatschappij moet het belang van bijna 25 procent in de Amerikaanse onderneming afstoten en haar twee directeuren terugtrekken. Dat heeft USAir aan de Amerikaanse rechter gevraagd. De stap maakt deel uit van de rechtszaak die USAir vorige week aanspande tegen BA, zo meldt de Financial Times. BA verklaarde tegenover de Britse zakenkrant dat de maat schappij niet van plan is het belang te verko pen of zijn directeuren terug te roepen. USAir stapte vorige week naar de rechter omdat de banden die BA aanknoopt met een tweede Amerikaanse luchtvaartmaatschap pij, American Airlines, de concurrentiepositie van USAir zouden aantasten. Ook zou de nieuwe verhouding in strijd zijn met het akkoord tussen USAir en BA. BA was vooral verbolgen omdat de maat schappij niet was gewaarschuwd voor de stap van USAir. Belangrijke managers van beide ondernemingen hielden geregeld vergaderin gen over de vraag hoe de banden tussen Bri tish Airways en AA de positie van USAir zou den kunnen versterken. Daarbij heeft BA geen aanwijzingen gekregen dat binnen de voorgestelde verhoudingen problemen waren gerezen. Volgens de Britten gaan de gesprekken met USAir over de voorgenomen samenwerking met AMR gewoon door. Wel gaf BA aan dat sinds USAir naar de rech ter is gestapt geen ontmoeting op topniveau meer plaatsvond. Van onze redactie economie Tilburg - Curator mr. G. Mannaerts ziet nog mogelijkheden voor de vliegtuigpoot van het vrijdag failliet verklaarde AaBe Holland BV in Tilburg. Hiermee zou voor ongeveer 40 van de 135 personeelsleden het werk gered worden. Tilburgs laatste wollenstoffen- fabriek ging over de kop omdat de ABN/Amro bank geen nieuw krediet meer wilde ver strekken. Gistermiddag had mr. Mannaerts de eerste gesprekken met de ex-AaBe- directie. „Ik heb nu een globaal inzicht van de problemen bij AaBe." Curator Mannaerts noemde het een verstandige beslissing van de directie om donderdag zelf het faillissement aan te vragen. „Het was onvermijdelijk. De bank had aangekondigd geen nieuw geld meer te willen ste ken in AaBe. En dan kun je niet na de vakantie opnieuw met de productie beginnen, want de verplichtingen richting leve ranciers zijn dan onmogelijk na te komen." De werkwijze van de bank noemt Mannaerts overigens 'heel correct'. „Een aantal keren de laatste jaren is er nieuw geld in het bedrijf gepompt, maar ook voor een bank houdt het een keer op. Nu hadden ze gezegd: sorry dit is onze limiet, verder gaan we niet." Mr. Mannaerts licht vanoch tend om 10.00 uur het perso neel in over de ontstane situ atie en geeft hen uitleg hoe het verder moet. „Mogelijk dat de gezonde delen, en ik denk dan aan de vliegtuigbranche, een doorstart kunnen maken." Echte aanbiedingen heeft de curator niet op zak, maar er zijn gesprekken gaande vol gens hem. „Er dienen snel zaken gedaan te worden, dat lijkt me beter dan af te wach ten. "De contacten die er zijn is een combinatie van binnen- en buitenlandse investeerders, waarbij de nadruk op Neder lands kapitaal ligt. De vliegtuigpoot van AaBe produceert textiel voor vlieg tuigen, zoals bekleding voor de stoelen. Aan dit soort textiel zijn strenge veiligheidseisen gesteld. De producten dienen een zogenaamde brandvertra- ging van 90 seconden te heb ben. Op de hele wereld zijn er slechts vijf ondernemingen, waarvan 2 in de Verenigde Sta ten en 1 in Japan, die aan die eisen kunnen voldoen. AaBe was de enige in Europa. Utrecht - Ceteco breidt zijn werkterrein uit tot de verkoop van cd's, video's en computerprogrammatuur. De handelsonderne ming, die zich helemaal richt op Latijns-Amerika, is daartoe een samenwerking aangegaan met de Free Record Shop. De activitei ten worden ondergebracht in een bedrijf dat voor zestig procent in handen komt van Ceteco. De samenwerking op softwaregebied krijgt het eerst gestalte in El Salvador. Daar komen afdelingen voor cd's bij drie winkels van de Ceteeo-keten La Curacao en worden tevens twee speciaalza ken geopend. Den Haag - Elk huishouden kocht vorig jaar gemiddeld 80 kilo verse groenten en 111 kilo vers fruit. In totaal ging daarvoor 523 gulden over de toonbank. Dat blijkt uit cijfers van het Produkt- schap voor Groenten en Fruit. Vooral huishoudens met kinderen en vijfenvijftigplussers weten de weg naar de verse groenten en fruit goed te vinden. Supermarkten leveren de bulk van alle verse groenten en fruit. Hun marktaandeel was in 1995 65 procent, 3 procent meer dan in het voorafgaande jaar. De gespecialiseerde groentenwinkel of de markt zijn minder populair, met een marktaandeel van respectie velijk 16 en 13 procent. Rangoon - De militaire regering van Birma heeft gisteren de invoer en verkoop van Heineken en Carlsberg bier verboden. De bevolking is opgeroepen de twee merken te laten staan, bij wijze van vaderlandslievende plicht. Het door minister van financiën Win Tin afgekondigde verbod is een reactie op de beslissing van de Nederlandse en Deense bier makers om zich terug te trekken uit voorgenomen joint-venture- projecten. Uitgeweken Myanmarese activisten en westerse sym pathisanten hadden de bedrijven daartoe opgeroepen met het oog op het ondemocratische karakter van het regime en de schendin gen van de mensenrechten. Havana - De openbare aanklager van Cuba heeft een gevangenis straf van twintig jaar geëist tegen de Amerikaanse financier Robert Vesco wegens fraude en andere economische misdaden. Vesco zou investeerders om de tuin hebben geleid om geld te ste ken in een wondergeneesmiddel, TX geheten. De 60-jarige Vesco wordt al ruim twintig jaar gezocht in de Ver enigde Staten wegens zwendel waarmee 224 miljoen dollar is gemoeid. Ook zou hij zich met drugshandel hebben bemoeid. In 1973 nam hij de benen en na omzwervingen vestigde hij zich in 1982 op Cuba. In mei vorig jaar werd hij gevangen gezet. Los Angeles - De Amerikaanse vliegtuigfabrikant Lockheed Mar tin Corp. heeft ingestemd met het betalen van een schadevergoe ding van 60 miljoen dollar wegens het toebrengen van gezond heidsschade, heeft de krant Los Angeles Daily News gemeld. Het geld gaat naar dertienhonderd klagers die rond de fabriek wonen in Burbank, Californië, waar Lockheed onder meer de B-l bommenwerper produceerde. De klagers zeggen dat zij zelf of familieleden gezondheidsschade hebben geleden. In tachtig gezinnen stierven personen aan kanker of andere ernstige ziektes, die veroorzaakt zouden zijn door de vervuiling. De uitkering bij een sterfgeval bedraagt 300.000 dollar, de andere klagers krijgen 10.000 dollar. Lockheed, dat formeel geen schuld bekende, trof de schikking in besloten overleg met de klagers. Philips doet een nieuwe poging om zijn activitei ten in consumentenelek tronica rendabel te maken. Meer productie in goedkope landen, meer uitbesteden aan minder toeleveranciers en verho ging van efficiency in ontwikkeling, marketing en logistiek zijn het recept. De Waalrese hoogleraar internationale strategie van onderne mingen prof.dr.ir. Jan Muntendam vindt dat het concern ook moet kijken naar een door meer bedrijven succesvol toe gepaste nieuwe benade ring van het industriële proces: 'Value Added Logistics (VAL)'. Door Peter Scholtes Waalre - De voormalige Philips- directeur van het regionaal bureau voor Europa, Afrika en Prof. Muntendam: laatste bewerking product zo dicht mogelijk bij klant het Nabije Oosten borduurt aan de Universiteit van Utrecht voort op zijn activiteiten in het bedrijfsleven. Jan Muntendam (64) verricht nu onderzoek naar globalisering en met name de werkgelegenheidsverschuivingen van multinationals. Zijn stok paardje is Value Added Logistics (VAL), een logistieke benadering waarbij de laatste bewerking zo dicht mogelijk bij de klant gebeurt. Met twee grote voorde len: aanzienlijk lagere voorraad- kosten en een betere bediening van de klant. Muntendam ziet het 'honderden bedrijven' al toepassen. „Of het dan gaat om verpakken, alleen het merk aanbrengen of assem blage - de laatste bewerking heeft plaats bij een klein aantal distributiecentra. Veel pc-fabri- kanten doen het. Vaak in Neder land, want dat heeft een goede distrib utie-inf rastructuur. De hoogleraar beschouwt de Tai wanese computerfabrikant Acer als een voorbeeld van hoe het zou moeten. Acer verscheept in Tai wan sinds enkele jaren niet lan ger het complete apparaat naar Europa, maar alleen de niet aan snelle veroudering onderhevige onderdelen. De belangrijke com ponenten gaan per vliegtuig of worden ingekocht in de regio waar de assemblage en distribu tie plaatshebben, zoals voorheen in Eindhoven en momenteel in Den Bosch. Door de computer pas op het laatste moment in elkaar te zetten, kan het bedrijf op order produceren. Acer heeft er de omlooptijd in de magazijnen en daarmee de voor- raadkosten aanzienlijk terugge bracht, weet Muntendam. Behalve op de kosten van opslag wordt ook op die van veroudering van producten bespaard. „Als Tulip dezelfde aanpak had gehad, zou het de enorme afboe king op de voorraden van een paar maanden geleden hebben kunnen voorkomen." Wat voor computers geldt, gaat op voor veel consumentenpro ducten. „Strijkijzers, fietsen, maar ook videorecorders. Waar het om gaat is dat je een product hebt met een relatief groot aantal componenten die in afzonderlijke brokken - modules - zijn onder te brengen. Van belang is daarnaast dat je van het product een grote variëteit nodig hebt, omdat de klant die vraagt. Philips moet in de consumentenelektronica alle registers opentrekken, ik denk dat ze ook hier eens naar moeten kijken. Hun producten checken op de mogelijkheid VAL toe te passen." Globalisering Muntendam plaatst Value Added Logistics in het kader van de glo balisering van ondernemingen. Een proces dat - volgens de hoog leraar ten onrechte - vooral in het teken lijkt te staan van het weg brengen van werk naar lage lonenlanden, met name in Azië. Uit onderzoek naar het gedrag van de Nederlandse grote zes (Philips, Shell, Unilever, Akzo, DSM en Hoogovens) blijkt vol gens hem dat verlies van arbeids plaatsen in Nederland zelden het gevolg is van verschuiving naar het buitenland. „Het is vaak de vierde, vijfde factor na het afsto ten of beëindigen van activitei ten, meer inkopen en productivi teitsverbetering en vergeleken daarmee maar een fractie. Ik vraag me eerder af of verplaat sing van activiteiten door Neder landse bedrijven wel voldoende gebeurt." Een systeem van logistiek met toegevoegde waarde past daar ook in: ondernemingen kunnen met name het arbeidsintensieve deel van de productie in de 'goed kope' landen laten verrichten, maar zouden juist in Nederland de laatste assemblage én distri butie kunnen doen. „Zo haal je ook wat werkgelegenheid terug," zegt Muntendam. En zo hééft Nederland al heel wat arbeidsplaatsen te danken aan buitenlandse bedrijven die een distributiecentrum met assem blage-activiteiten vestigen. „Dat zijn de schroevendraaierfabrie- ken waar we altijd zo oneerbiedig over gesproken hebben. Voor bedrijven zijn het vooruitgescho ven posten, dicht bij de markt, van waaruit ze snel kunnen reageren. Binnen 24 uur kun je 80 procent van Europa bestrijken." De schroevendraaierfabrieken leveren vaak ook indirect werk gelegenheid op, want volgens de Waalrenaar blijkt dat ze veel in de regio inkopen. Het ministerie van Economische Zaken heeft in ieder geval oog voor de voordelen. In opdracht van het ministerie maakte Mun tendam een demo-diskette, waar mee bedrijven via simulatie kun nen bepalen hoe de logistieke methode in hun geval zal uitpak ken. „Economische Zaken gebruikt de demo om belangstelling te kwe ken bij bedrijven die een distri butiecentrum in Nederland heb ben, maar ook de noodzaak voe len om dicht bij de markt te assembleren."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 5