Week nd Cola-feiten Hoe kom ik aan http://leon.com? Coca Cola verft de Spelen tot ver in de toekomst rood Dj| dbStem DB INTERFACE isatie nspel Alleenrecht Coca Cola City Eén dollarcent Koersstijging Oorlog P AUGUSTUS 1996 ZATERDAG 3 AUGUSTUS 1996 foto shell dat we investeringsfaciliteiten dat wij en onze partners in Nanhai ite infrastructuur zelf moeten aan- kades van de haven, de wegen, te- els. Daar is alleen al een bedrag van gulden mee gemoeid." daarvoor worden gecompenseerd, investeren in Singapore zorgt de oor de infrastructuur. Wat wij wil de Chinese overheid de winstge- ran Nanhai verhoogt. Dat hoeft niet iies en ook hoeft de staat geen risi- voorhet bedrijf." ing zou moeten liggen in extra af- "e vennootschapsbelasting, die met nagenoeg gelijk is aan Nederland, iplex goed draait, kunnen de part investeringen sneller terugverdie- twikkelingen kwamen vier maan- ieilijkheden toen de Chinese over- ■medewerkster Xu Yichun arres- zou worden verdacht van diefstal ijke overheidsdocumenten aan- anhai. Shell heeft nog steeds geen ks contact met Xu Yichun kunnen stelt zich uitermate terughoudend onderwerp op tafel komt. „Ik wil er liet op ingaan. Maar het is duidelijk aak het vertrouwen tijdens de be- niet ten goede komt. De kwestie vertragende werking op het proces." derwerp toch op tafel ligt, wil Van eens graag kwijt dat er geen sprake deal tussen Shell, Nederland en arbij een officieel staatsbezoek van Beatrix zo worden uitgeruild tegen it voor Nanhai. nog meer probleempjes op de ach- „Binnen de Chinese politiek is!er durend krachtenspel: wil je meer uist niet? De liberalen tegenover de rvreters, zogezegd. Om nog iets te Sinopek is een van onze partners, ft zelf wel een monopoliepositie zo- aai niet draait." wil ook wel een hand in eigen boe- :n. „In een multinational als Shell is .ewoon als directeuren om de dne, ouleren. Dat werkt dus niet bij Qu ilt die hangen sterker aan relaties, ansi, dan aan papier. Ik ben inmid' ierde vertegenwoordiger van Shell nover zich hebben, terwijl bij hen - dezelfde ploeg zit." afspraken vinden de Chinezen niet isant. „Dat merk je aan de Chinese ■an onderhandelen. Ze willen nogal gkomen op afspraken. De beste true n hetzelfde te doen: 'nou, bij nader Hen wij dit ook graag even verbete- beginnen ze hard te lachen en is he er." is Nanhai nu in voorbereiding en ae al wil de grond maar niet in. „Maar ativeert de Shell-manager, „in deze komt het wel vaker voor dat er een idingstijd van tien jaar nodig is. de vraag wanneer de eerste spade Nanhai-project dan wil de grond m hij niet meer antwoorden. „Londen lie vraag elke maand. In het verleek g wel antwoord, maar dat doe ik ni® egt Jan van Dijk, manager van Shell Zant als zijn eerdere antwoorden wa ikomen, stond Nanhai allang in Athene mag van geluk spreken lo u de komende tijd iemand een Coca Cola aanbiedt, en hij of zij rent gillend weg, dan is die persoon op de Olympische Spe len geweest. Zelfs de grootste fan van het koffiebruine drankje zal het bubbelspul even niet meer willen zien of horen, laat staan proeven. En rood-witte logo's hebben hun bekoring ook verloren. Olympische Spelen? In Atlanta spreken ze van The Coca Cola Games. En niet zonder reden. Door Max Steenberghe Uiteraard heeft Atlanta, wereld hoofdkwartier van The Coca Co la Company, een colamuseum. Het is vol verrassingen. Neem de oorsprong van de relatie tussen het drankje en de Olym pische Spelen. Ontstaan in 1928 in, jawel, Amsterdam. Nederlanders kochten hun favoriete drank in speciaal ontworpen en ingerichte houten kraampjes, buiten het stadion. Die kraampjes kregen wegens hun karakteristiek karakter een speciale naam: de zogenaamde 'winkles'. De paus drinkt het, Castro drinkt het, elke Amerikaanse president sinds 1886 dronk het, kortom: eigenlijk iedereen drinkt het. Weinig bedrijven lijken zo machtig, zo wereldwijd omvattend als The Coca Cola Company. Machtig genoeg om de eigen geschiedenis hier en daar wat aan te passen, machtig genoeg om de Spelen tijdens het eeuwfeest naar haar thuisbasis te trekken - terwijl iedereen weet dat ze juist nu in Athene thuishoren. Maar Athene heeft ook reden om blij te zijn. Want waarschijnlijk was zelfs de Acropolis in rood-wit overgespoten en omgedoopt in Acrocacolapolis. Atlanta heeft de afgelopen weken in ieder ge val rood gezien. Rood op billboards, rood op de stoep, waar letterlijk duizenden automa ten stonden opgesteld, rood op straat, waar knullen rondliepen met flesvormige ijskasten op hun rug, rood op tafel - in de vorm van een kroonkurk -, en rood op de mensen: de shorts, de T-shirts, de petjes. Ja zelfs dames liepen met dopjesvormige hoeden rond. He organisatie van de Spelen kreeg bijna ze ventig miljoen van haar hoofdsponsor. En verkocht daarmee het alleenrecht om fris drank te leveren aan de atleten, de bobo's en het publiek. Pepsi was hier en daar wel voor radig, maar mocht door het sponsor-contract nergens adverteren. Maar met die zeventig miljoen hield het niet °p: het was nauwelijks een begin. Zo'n 450 Het beeldmerk van Coca Cola wordt door 94 procent van de wereldbevolking her kend. Per seconde worden er wereldwijd 8000 colaatjes gedronken. Meer dan 45 procent van alle soft drinks van de wereld worden door de Coca Cola Company gemaakt en verkocht door 1145 bottelaars en 3500 groothandelaren. In de VS drinken 66 miljoen mensen minstens een Coca Cola per dag, en 83 miljoen drinken een drankje van de Coca Cola Company. Er wordt meer Coca Cola classic gedronken in de VS dan fleswater, vruchtensap, wijn ie-of sterke drank. Het eerste Coca Cola uithangbord bestaat nog steeds, het was is 1894 in Cartersville geschilderd. Het grootste Coca cola bord staat in Arica, Chili. Het bestaat uit 70.000 flesjes en meet 130 bij 42 meter. In 1989 werd Coca Cola het eerste merk dat permanent zichtbaar mocht zijn op het Poesjkinplein in Moskou. Vijf colaliedjes hebben de Europese top-40 gehaald. De fabriek in Duinkerken is de grootste en meest efficiënte van Europa: per seconde worden 3,5 kratjes gemaakt. Het grootste Coca Cola-terrein ligt in Brazilië en is van de Somoes-bottelarij. Het om vat een deel van het amazonegebied en is 13 keer groter dan het subcontinent van In dia. De langste distributielijn ligt in Australië, waar iemand ruim 1500 km reist om van Perth naar Darratha te komen. De grootste Coca Cola truck staat in Zweden en is ruim 16 meter lang. Het is een vier- asser. De hoogste fabriek ligt in Hong Kong en is even hoog als een 57 verdiepingen tellende wolkenkrabber. De hoogstliggende fabriek ligt in Bolivia, 4000 meter boven de zeespiegel. De laagstliggende Coca Cola fabriek ligt in Nederland, in Schiedam, 5 meter beneden NAP. Japan heeft de meeste cola-automaten, 2 miljoen, waarvan eenderde het Coca Cola lo go hebben. De grootste Coca Cola automaat staat ergens in Duitsland en kan 864 blikjes bevat ten. Atlanta zelf is helemaal rood. Op de enkele hoek waar The Company geen automaten plaatste, staan straatverkopers met tenten of lo pen knullen rond met flesvormige ijskasten op hun rug. foto de stem ben steffen miljoen is volgens gefluister uitgetrokken voor de Olympische campagne. En dat gaat uiteraard verder dan het Olympische logootje op wat blikjes. Het is een wereldwijde cam pagne waarin de drank vereenzelvigd wordt met de olympische dromen van wereldvrede, van eenheid, van teamwork en van toppresta ties. Vooral Amerika gaat gebukt onder het Olym pisch geweld. 'Cheering is thirsty work' (Van juichen krijg je dorst) weten billboards. Hon derd verschillende spots hebben de afgelopen weken over het tv-scherm geflitst, de laatste 17 dagen elk etmaal een andere, waarin te ruggegrepen werd op een belangrijke presta tie van de dag er voor. Atlanta zelf is helemaal rood. Maar deels uit vrije wil: op de enkele hoek waar The Compa ny geen automaten heeft staan, hebben straatverkopers hun tenten opgeslagen, vaak rond pallets met metershoge torens six-packs blikjes. En Atlanta is ook niet anders gewend. Wie hier om iets fris vraagt, krijgt eenvoudigweg een cola. Wat wil je anders in een stad waar een van de grotere pleinen Coca Cola Plaza heet, aan het einde van Coca Cola Boulevard, in de schaduw van the Coca Cola building? Naast het door de bom inmiddels roemruchte Centennial Park ligt Coca Cola City, een bij na drie ton kostend pretpark dat geheel de montabel is en straks ook bij andere wereld- feestjes zal verrijzen. Permanent is wel The World of Coca Cola, ge roemd in alle VW-gidsen als machtige at tractie, maar opnieuw een zichzelf promoten de zelfverheerlijkende blik in eigen keuken. Favoriet is bij de Amerkaanse gasten vooral die keuken: er kan gratis geproefd worden uit de ruim honderd smaken die de Coca Cola Company op de markt brengt. Want naast Co ca Cola (plus de cherry, light, cafeïnevrije en adere varienten) zijn er de Fanta's, de Spri- ten, Minute Maid, Dr Pepper en een hoop va ge vaak oranje en mietzoete dorstlessers. Het verhaal achter het drankje met het nog altijd geheime recept is best aardig. Op 8 mei 1886 brouwde apotheker John Pemberton in zijn schuurtje achter zijn huis een nieuwe si- roopsmaak. Wie er op kwam, en waarom, is een verloren gegaan geheim, maar toen het spul werd aangelengd met spuitwater smaak te het opperbest en verfrissend. De wereld zou nooit meer hetzelfde zijn. Aanvankelijk was Coca Cola een 'soda foun tain drink'. Een typisch Amerikaans ver schijnsel was de soda fountain, een bar met spuitwater in een tap, waar iedereen zijn ei gen smaak siroop bestelde. Al gauw was dat in 90 procent van de gevallen Coca Cola. Niet geheel toeval, want hoewel het letterlijk in geen enkele publikatie van The Company is terug te vinden, evenmin in het 'officiële mu seum' was het naamgevende ingrediënt cocaï ne. Inderdaad, verfrissend en opwekkend, en zo verslavend als de pest. Een jaar of tien heeft het zijn werk gedaan, toen is het schie lijk vervangen door cafeïne. Evenmin lijkt Coca Cola zich in haar geschie- nisboeken te herinneren dat twee mannen, Thomas en Whitbread op het idee kwamen de siroop niet in bars te mengen, maar in een fa briekje en het spul in flesjes te verkopen. De eigenaar van The Company, inmiddels ene Candler, moest zo om het idee lachen dat hij de rechten voor letterlijk één dollarcent van de hand deed. Twintig jaar later stonden er meer dan 1000 bottelarijen verspreid over de States en Euro pa, vrijwel allemaal in plaatselijke handen. Iets wat The Compagny op dit moment juist weer terug probeert te draaien door alle bot telarijen in Europa stuk voor stuk op te ko pen. Het grootste probleem van Candler was imi tatie. Vandaar het vreemdgevormde flesje, dat in 1977 pas als handelsmerk met patent werd geregistreerd. Slimme zet van de toen malige eigenaar Woodruff. Woodruff is voor Atlanta wat voor Eindhoven Meneer Philips is. Een held, een redder uit de nood - hij gaf enorme bedragen weg aan scho ling en opvang van kleine kindjes - en een bij zonder sluw zakenman. Hij en Candler heb ben Coca Cola gemaakt tot wat het is, onder andere - en dat is een traditie geworden - via ijzersterke campagnes, eerst met getekende dames in lange jurken, nu met hiphoppende popsterren. En het moet gezegd, al die inspanningen van Woodruff tot en met de huidige president hebben wel hun vruchten afgeworpen. In de aanloop van de Spelen stegen de koersen van zo'n 10-15 dollar tot ruim 35, de omzet ging 9 procent omhoog. Dankzij dat geld heeft Atlanta een rode lik verf op zijn neus gekregen. Maar eenzelfde fopneus hebben inmiddels ook de Olympische Spelen. En die zullen dat er evenmin ooit kunnen afwassen. Sterker: de contracten voor de winterspelen '98 (Nagano) en de zomerspe len van 2000 (Sidney) zijn allang getekend. Voor de sponsorgelden mag Coca Cola heel wat meer doen dan enkel de blikjes en de fles jes leveren. Het bedrijf heeft - o schande - in middels de organisatie van de fakkelloop overgenomen. Een spectaculaire tocht van 83 dagen over 15.000 mijl. Ook het 'pintraden', het speldjes ruilen, is officieel overgedragen. Maar ach, moet het de pret drukken? The Company is er alles aan gelegen om het pu bliek vrij en vrolijk te krijgen. Daartoe zijn er ook - achteraf gesproken door de regen dus totaal overbodige - afkoelstations. Overkapte automatenbatterijen waarbij uit het dak een verkoelende mist neerdaalt. Eenzelfde is in Coca Cola City te zien in flesjesvorm. Leuk voor apegapende kinderen. En Coca Cola doet ook veel goeds voor kinde ren. de derde eigenaar Woodruff, schonk mil joenen weg aan kinderen, scholen en instel lingen in zijn Atlanta. Dezelfde gewoonte be staat nog steeds. Veelbelovende arme kinde ren krijgen schoolbeurzen, univeristeiten krijgen nieuwe vleugels, ziekenhuisbedden. Elders woedt er echter nog steeds een oorlog. Een cola-oorlog. In 1985 nam de Challenger zowel Coca als Pepsi mee naar boven, maar de austronauten waren er niet over spreken: het was lauw. Dat probleem heeft Coca Cola in middels opgelost en opnieuw een alleenrecht afgedwongen. Maar wat bleek eerder dit jaar: Pepsi is over gelopen. Pepsi zit bij de Russen. En doet daar dus ervaringen op voor 'een geheel nieuwe markt' aldus de colabaas. In Atlanta is dan ook in het geheim al druk gesleuteld aan een automaat voor in de ruimte. Geen makkelijke klus; er mag bij voorbeeld maar erg weinig prik in zitten, want een boer tje laten in luchtledige ruimte schijnt geen pretje te zijn. Knap allemaal. Maar het blijft Amerika en daar is het onmogelijke mogelijk. Coca Cola is plaatselijk eventjes flink in het ootje geno men. Een slimmerik, Ted Parabak, hoorde vo rig jaar van de plannen van het pretpark. Hij keek eens op de kaart, wandelde naar het stadhuis en vroeg een nachtclubvergunning aan op een bepaalde plaats. Dat was toen aan een lege weg, tegenover een braakliggend ter rein. Even later was dat de hoofdingang van het nieuwe park. Heel de wereld kwam bij Coca Cola spelen, en heel de wereld zou er voor en erna geconfronteerd worden met Pietje's Porno Park. Drie maanden geleden gingen we bij hem langs, vroegen ook de club van binnen mogen zien. „Waarom? die is leeg." O. Hoe gaat hij 'm inrichten, met een thema of als restaurant? „Ik ga hem niet inrichten," zei Ted. „Ik ga ook helemaal niet open. Ik ga hier alleen zitten wachten, recht voor het raam van Meneer de Colapresident, tot hij me afkoopt." En zo geschiedde. Ik ga dit weekeinde maar eens beginnen met het in elkaar flansen van een mooie home-page. Enerzijds omdat mijn ego wel een beetje opwaardering kan gebruiken, anderzijds omdat ik nou onderhand doodziek ben van die mailtjes waarin de afzenders zotrots als een aap met zeven staarten het adres van Iwn pagina vermelden. En het natuurlijk niet na kun nen laten om in een treiterend ps'je te vragen wan neer ik er nu eindelijk zelf eens eentje ga maken. Als ik toevallig een pestbui heb en dat toontje me niet aanstaat, verwijs ik ze voor het gemak maar nttp://www.dse.nl/stem. «Haar staan er, even kijken, want ik ben de tel kwijt, tussen de honderdvijftig en de tweehonderd, er wo- ren er iedere dag een stuk of veertig ververst en die neb ik allemaal zelf gemaakt", schrijf ik dan net zo treiterend terug. Dat is natuurlijk een beetje flauw, want al die pagina's zijn eigenlijk min of meer het zelfde qua opbouw en ik wed voor een witbiertje dat !k die hele rits HTML-codes die ervoor en erachter Maan nu onderhand wel uit mijn hoofd ken. Geen kunst dus en willekeurig welk vel uit die bulk is niet w vergelijken met een mooie home-page. Een home-page is een .kruising van de overtreffende trap van een visitekaartje en een met allerlei toeters eri bellen aangekleed curriculum vitae. Een home- Page kan ook een mooie spiegel van de ijdelheid van maker zijn. Net zoals dat in het dagelijks leven 9aat heb je doctorandussen die al lang vergeten zijn Pat ze ooit op een universiteit een vette voldoende gekregen hebben voor een pracht van een scriptie. ü|e noemen zich desondanks gewoon Jan of Piet, maar je hebt er ook die niet alleen op papieren visi tekaartjes en briefhoofden het Drs. zo vet mogelijk laten afdrukken, omdat ze het zo graag mogelijk weten willen. Die types zijn niet te flauw om ook op hun home-page uit te pakken met die titel en daar moet ik stiekem wel eens om lachen. Let wel, ik veroordeel niks of niemand en dat zou ook bijzonder stom van me zijn, want ik ben des tijds zelf op die School voor de Journalistiek (HBO) niet eens meer aan afstuderen toegekomen. Toen al te druk met schnabbelen en zo, en omdat ik geen beurs had, zat ik ook nog een paar halve da gen per week op de bestelwagen van Bouwvaria in Amsterdam. Behalve een gedegen kennis van het hoofdstedelijke stratenplan heb ik daar ook een be langrijk brok sociaal-geografische wetenschap aan overgehouden dat ik nooit meer vergeten zal: hoe achtergestelder de buurten, hoe groter de fooien. Ik bezorgde fluitend een pallet bakstenen in de Pijp of Oud-West. De heer des huizes hielp daar zelf mee sjouwen, en gaf je vervolgens een joetje fooi. Achter zo'n koperen naamplaat in de Van Baerlestraat daar entegen viel meestal niks te vangen. Zodat ik de be stellingen daar, met rugdekking van de kleine letter tjes op de afleveringsbon, na een paar minder pretti ge ervaringen gewoon op de stoep liet vallen. Ik schrijf dat allemaal zelf maar even op voordat wraakzuchtige doctorandussen met hun computer in de archieven van die Utrechtse school gaan zitten wroeten en er hier op de krant een schandaal a la Charles Schwietert losbarst. Wat ze daar overigens wel zullen ontdekken is dat ik nog een heel of een half studiejaar naast Ruud Hendriks gezeten heb. U weet wel, de directeur van Sport 7. „Echt waar?", zei mijn moeder toen we onlangs tv zaten te kijken en het nog steeds jeugdige hoofd van Ruud op de beeldbuis verscheen. „Dat vind ik nou zo'n leuke jongen, gossie, die is wel een stuk beter weggeko men dan jij...". Waarop ik alleen maar wist te mom pelen dat Ruud ook al voor het eind van het derde space ik mijn meesterwerk uit zal gaan stallen. Voor E-mail gebruik ik Compuserve weliswaar niet meer, maar in verband met de onbeperkte internationale toegang, hou ik die mogelijkheid voorlopig nog wel Door Léon Krijnen Reacties: E-mail: L.Krijnen@uitg-zwn.nl jaar verdwenen was en toen ergens als disc-jockey begonnen was. Of zoiets, maar daarin zou ik me best kunnen vergissen en heeft hij dat papiertje wél gehaald. Waar waren we, want ik geloof dat ik een beetje af begin te dwalen. Oh ja, die home-page. Ik volg hier bij een beetje dezelfde tactiek die ik wel eens vaker heb toegepast als ik zat te treuzelen over iets wat ik eigenlijk wel wilde doen, maar wat er maar niet van wilde komen. Gewoon jezelf voor het blok zetten door tegen zo veel mogelijk mensen te vertellen dat je iets gaat doen en dan moet je wel. Ik ga er dus dit weekeinde maar gewoon aan beginnen en mijn bij drage van volgende week zal ik u het adres verstrek ken, en vervolgens mijn E-mail voorlopig niet meer lezen. Omdat ik, vergeleken met de meeste websurfers die maar één account hebben, in een wat riantere posi tie verkeer, weet ik nog niet precies waar in cyber even open. Omdat ik vanwege mijn werk ook nog over passwords voor enkele VNU-servers beschik zou ik daar ook iets weg kunnen zetten. Of ik dat eigen lijk wel mag weet ik niet, en zolang ik dat niet vraag, blijft dat zo. Voorlopig maar geen slapende honden wakker maken dus, maar ik heb ook nog een derde officiële mogelijkheid op de server van NL Net omdat ik daar nu lid van ben. Ik heb dan wel een beetje de draak zitten steken met doctorandussen die dat van zichzelf zo graag willen weten, maar ik heb ook een ijdeltuiterig trekje. Mijn toekomstige URL, mijn HTTP-adres dus, moet kort en krachtig worden. Daarmee valt Compuserve dus weg, want dan krijg ik een adres van anderhalve me ter dat er niet uitziet. Zoiets van httpdlwww.compu- serve.com/ourworld/homepages/leonkrijnen Op zo'n ordinaire spaghetti-sliert zit ik niet op te wachten. Maar ook als ik, misschien buiten mijn competentie, stiekem een eigen virtueel huiskamer tje in zou richten op een van die servers in Eindhoven of Limbricht waar (nu nog) de site van De Stem op draait, is dat adres niet echt je van het. Ik zou op die Unix-computer naast de directory stem wel een bak /eon aan kunnen maken. Maar dan nog; http://www.dse.nl/leon klinkt al wat beter, maar is het nog steeds niet echt wat het wezen moet en als ze erachter komen is het feest waarschijnlijk snel af gelopen. En ook bij NL Net, waar ik in dat geval wel binnen alle spelregels zou opereren is het niet pre cies wat het zou moeten wezen. Die zou dan moe ten worden http://www.inter.nl.net/users/LKrijnen Ook al niet echt tof dus, dat allemaal gezien de stel ling die ik hierbij deponeer, en waarmee een van mijn ex-natuurkundeleraren, die iedere week trouw meeleest, zwijgend in zal stemmen: de lengte van het adres van een home-page is omgekeerd evenre dig met de importantie van de eigenaar ervan. Het moet dus zo kort en zo krachtig mogelijk, zoiets van http://www.leon.org Zou die al bestaan? Dat adres, wat me dus tijdens het schrijven de vorige zin te binnen schoot even ingetikt in het venster van Netscape. Mooi geval van mis poes dus, want een of andere Spanjaard, Juan Leon, bijgenaamd Leon the Sleeping Lion, die overigens in Pittsburg woont, blijkt die naam al gedeponeerd te hebben. Maar http://www.leon.com blijkt helemaal vrij te zijn en zelfs mijn allermooist mogelijke, ultieme adres blijkt beschikbaar te zijn: http://leon.com Wie daar geen natte dromen van krijgt, snapt niets van de hiëarchie in cyberspace. Brandende vraag: hoe kom ik aan dat adres? Ik weet nu wel een beetje hoe de principes achter die Internet-adresseringen in elkaar zitten, maar hoe kom ik aan een eigen domain-name, zon der zelf een server te installeren? Er is natuurlijk maar één manier, één plaats om daar achter te komen en dat is op Internet zelf. Het duurde niet lang voor ik daar, via het onovertroffen zoekprogramma AltaVi sta, achter was. Er blijkt een organisatie te zijn, de InterNIC Registra tion Authority, waar je zo'n naam kan laten registre ren. Dat kost slechts dertig dollar, nagenoeg niks dus, maar er blijkt een lelijke adder onder het gras te zitten. Ze registreren zo'n naam alleen maar als je er gens twee verschillende servers hebt draaien van waar je vragen die zij stellen over jouw nieuwe do main-name, kan beantwoorden. Dat is dus een voor particulieren onoverkomelijk probleem van kip en ei, maar ook daar blijkt een oplossing voor te zijn. Ik heb na enig wroeten twee Amerikaanse bedrijven ontdekt die dat allemaal voor je ritselen, al kost het natuurlijk wel een paar centen. Om te beginnen moet ik die dertig dollar dokken plus honderd dollar voor de eerste twee jaar, waarna het vijftig dollar per jaar kost. Omdat je daarna jouw zogenaamde server op die van hun draait betaal je ook nog een paar centen per geparkeerde megabyte en voor de data transmissie, maar dat lijkt allemaal wel mee te vallen. Zal ik zo gek en ijdel zijn om http://leon.com te laten registreren of ga ik eerst maar eens gewoon voor zichtig proberen om gratis iets fatsoenlijks bij NL Net neer te zetten? Volgende week krijgt u van mij een adres. Wie nu ook zit te branden van nieuwsgierig heid naar het adres waar bovenstaande procedure geritseld kan worden stuurt mij maar een mailtje. Weet ik meteen voor wie van de vaste schrijvers ik voortaan in Netscape Mail een vakje Vanity Fair aan kan maken....

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 25