uw
Chemie drukt winst van Shell
talB.V.
Directie AaBe vraagt faillissement aan
Weinig concrete plannen voor regio-telefonie
Spruitjes krijgen
modernerimago
EasyJet eist dat KLM prijzenslag beëindigt
Pvc-producent EVC
duikt in rode cijfers
Brussel legt visserij
op sprot aan banden
Koninklijke/Shell Groep ziet resultaat tweede kwartaal met vier procent dalen
Passagiers Strandexpress
snuiven echte zeelucht op
A6
14,9
jORDIGER m/v
frvice Station
mpi
geld
DE STEM
ECONOMIE
A7
'Duitse economie
trekt weer aan'
ECONOMIE KORT
Economie VS groeit onverwacht sterk
Zjoeganov: Communisten steunen Pravda
Uitvoer naar Oost-Europa stijgt
Om haring in Noordzee te redden
JSTUS 1996
all Street
31/07
01/08
41
45
47
50%
50
56%
56%
d signal
58%
59
■r.brands
45%
46
r.tel.tel
52%
52
co corp
66
67%
co ine.
24
23
li company
29%
29%
■l. steel
10
10%
Ing co
88%
89%
Ujington sfe
78
78%
'.pacific
21%
22
l/ron
57
58%
lUita
12
12%
wsler
28%
29
Korp
81
83%
,'s.edison
27
27%
tequipm.
35%
36
lont nemours
80%
80%
ui chemical
74%
74
Itman kodak
74%
75%
Ion corp
82%
83%
1 motor
32%
33%
|i. electric
82%
83%
1. motors
48%
50%
&dyear
44%
44%
yvlett-pack.
44
43
bus.mach.
107
107%
ndustries
23
22%
R airlines
31%
32%
35%
35%
donnell
44%
46%
rek co.
64%
65
pil oil
110%
110
lega financ.
31
32%
flips
33%
33%
ïal dutch
150
147
prs roebuck
41
42%
bil tr.
86%
85%
aco ine.
85
85%
welers
42%
44%
Slever nv
142%
143%
ited techn.
112%
112%
estinghouse
16%
16%
litman corp
22%
22%
oolworth
19%
19%
1
advieskoers
Mk
vorige koers
B
slotkoers gisteren
laten
bieden
1
ex claim
1
ex dividend
1
gedaan/bieden
1
gedaan /laten
1
bieden en ex dividend
I a
laten en dividend
gedaan en laten ex dividend
1
gedaan en bieden
x dividend
561
1,50
2,80 b
739
0,80
1,30
989
2,00
2,90
1683
3,80
4,80
666
12,50
16,00 b
989
9,00
12,10
1393
6,20 a
8,60
1697
3,90
6,10
601
2,50
4,00
1018
1,40
2,30 b
759
0,30
0,60
651
8,00 b
10,00 b
674
4,00 b
6,50
1052
19,00 b
21,00
898
2,50
1,90
1926
3,30 a
2,30
2899
4,90 a
3,10
1 817
7,00 a
4,80
*ji 2242
9,50 a
7,00
463
13,00 a
9,80
M 600
7.20
6,00 a
603
13,50 a
11,00 a
i 639
1,20
1,80
I 757
2,10
2,80
1069
1,40
1,70
925
0,80
1,20
458
3,30
3,80
11024
1,20
1,60
I 490
0,50
0,60
1 779
0,40 a
0,80
482
1,10
1,70
1783
2,30
2,80
1500
0,70 a
0,25
12520
3,00
3,10
P 1510
0,50
0,30
3,10
2,10
836
1,80
0,90
742
6,10
4,90
475
1,30
0,90
612
1,30
1,60 a
883
2,40
3,50 a
661
5,00
6,00
605
2,90
2,80
479
3,00
2,90
1677
2,00
1,90
718
1,30
1,10
467
7,00
7,50
513
4,00
3,80
520
9,50 a
8,10
609
0,30 a
0,30
tief
prima baan voor u als:
n regio Breda en voor ons
suw te openen kantoren in
lom, Uden/Oss.
t u het verkoopvak leren,
ijkheid om aan uw verlang-
voldoen.
auto en per direkt beschik-
n tussen 10.00 en 17.00 uur,
'ersoneelszaken.
en op Zoom, Uden/Oss:
62-519787.
or Tilburg:
13-4672830.
da: op zoek naar enkele
medewerkers/sters, full-time
jaar.
tussen 9.00-10.00 uur en
.00 uur: tel. 076-5651650.
..rojecten in Brabant:
Pijpfitters, Riggers
s, Instrumentfitters
383003 Dhr. Franken
06-53834753
Wil je voor het eind van de
vakantie nog snel veel
verdienen? Ben je stud, of
scholier v.a. 17 jaar? Bel
dan snel 0346-282169
tussen 15.00 en 18.30.
Kleintje
111
VRIJDAG 2 AUGUSTUS 1996
Van onze verslaggever
Tilburg - De directie van
AaBe Holland BV uit Tilburg
heeft gistermorgen zelf het
faillissement van het bedrijf
aangevraagd. Als de Handels-
hamer van de rechtbank in
Breda vandaag dit verzoek in
willigt, komen de 135 mede
werkers, nu nog met vakantie,
direct op straat te staan.
2e hoeven dan maandag niet
Dieer te beginnen. Burgemeester
G. Brokx, gistermorgen door di
recteur F. de Jong op de hoogte
gebracht, zegt de ondergang van
AaBe zeer te betreuren. „Het
komt natuurlijk niet onverwacht.
De hele textielbranche krijgt de
laatste tientallen jaren klappen,
ook aan AaBe is dat niet voorbij
gegaan."
Volgens Brokx heeft de gemeente
gedaan wat ze kon voor AaBe.
Wel heeft de Tilburgse burge
meester kritiek op de overheid en
het Nederlandse Koningshuis.
Fokker heeft nog nooit vliegtuig-
textiel in Tilburg aangeschaft en
ook het toestel van Koningin
Beatrix ontbeert AaBe produc
ten. „Dit in tegenstelling tot het
nieuwste vliegtuig van de Engel
se koningin dat bekleding heeft
die in de AaBe fabriek is gewe
ven."
Hij hoopt dat.onderdelen van het
in nood verkerende bedrijf op een
of andere manier een herstart
krijgen. Achter de schermen on
derhandelt de directie nog druk
om een deel van AaBe te redden.
Over eventuele toekomstige part
ners doet het bedrijf geen mede
delingen. Brokx betwijfelt of mi
nister Wijers van Economische
Zaken steun zal verlenen. „Hij
investeert louter in technologie
en onderzoek."
Het is niet de eerste keer dat
AaBe in de problemen verkeert.
Eerder was dat het geval in de ja
ren zeventig, in 1982 en eigenlijk
doorlopend in de negentiger ja
ren. Steeds herrees AaBe, zij het
elke keer in een afgeslanktere
vorm. In de hoogtij dagen kende -
de toen nog Koninklijke - AaBe
1500 werknemers.
Volgens de directie is de Tilburg
se fabriek nu in de problemen ge
komen door uitblijvende orders
uit de vliegtuigindustrie. Enkele
jaren geleden verzette AaBe de
bakens. Het oorspronkelijke
hoofdproduct, wollen dekens en
wollen weefstoffen, werd afge
bouwd ten gunste van de ontwik
keling en productie van veilig-
heidsstoffen voor de luchtvaart,
brandweer en off-shore-indus-
trie.
Nu stelt een woordvoerder van de
directie dat de schaalgrootte on
voldoende was om de relatief ho
ge historische financieringslasten
te kunnen dragen. Vorig jaar
sloot het bedrijf af met een ver
lies van 2,5 miljoen gulden.
In een laatste poging AaBe van de
ondergang te redden, leverde het
voltallige personeel in maart van
dit jaar tien procent in van het
loon.
Van onze verslaggever
Rotterdam - Ondanks de hogere olieprijzen en gestegen
aardgasafzet, heeft de Koninklijke/Shell Groep het twee
de kwartaal van dit jaar 4 procent minder winst gemaakt
dan in dezelfde periode vorig jaar. Boosdoener is de che
mie, waar het resultaat aanzienlijk lager was.
Het netto-resultaat (op basis van
voorraad-effecten) van Shell be
droeg in het tweede kwartaal
3.067 miljoen gulden op een om
zet van bijna 53 miljard gulden.
Omdat Shell een goed eerste
kwartaal kende, komt het half
jaar-resultaat nog wel 14 procent
hoger uit dan in '95: 7.455 miljoen
gulden. De omzet steeg het eerste
half jaar van 1996 met 16 procent
tot ruim 101 miljard gulden.
Op de Amsterdamse effecten
beurs werd gisteren teleurgesteld
gereageerd op de cijfers. Het aan
deel Koninklijke Olie sloot 2,80
lager op 245,80. Vóór de publi
catie van de cijfers stonden de
'olies' nog op een winst van 4,
Veel analisten hadden rekening
gehouden met minder verdiensten
uit de chemie, maar rekenden wel
op een hogere totale kwartaal
winst,
De chemie-sector boekte afgelo
pen kwartaal een resultaat van
479 miljoen gulden. Dat is maar
liefst 54 procent lager dan vorig
jaar. Shell schrijft de daling toe
aan 'moeilijke marktomstandig
heden'. Die moeilijke omstandig
heden, die sinds de laatste maan
den van 1995 gelden, zullen vol
gens Shell ook de komende maan
den aanhouden. Een verbetering
wordt pas verwacht als de Euro
pese economieën duidelijk ople
ven.
Wel goed presteerde de sector Ex
ploratie en Produktie, waar het
resultaat van 1736 miljoen gulden
in het tweede kwartaal 44 procent
hoger was dat vorig jaar. Dit
kwam hoofdzakelijk door hogere
olieprijzen, gestegen aardgasafzet
en lagere kosten. De olieprijzen
zullen in de tweede helft van dit
jaar echter wisselvallig zijn,
waarschuwt Shell. Dit komt mede
door de hervatting van de olie
productie door Irak.
In de sector Raffinage en Verkoop
klom het resultaat de afgelopen
drie maanden met 10 procent tot
1231 miljoen gulden in vergelij
king met vorig jaar. Vooral de re
sultaten in de Verenigde Staten
droegen bij aan de groei. Shell
verwacht voor deze sector moelij-
ke maanden, gezien de recente
daling van de benzineprijzen en
lagere raffinagemarges.
De winstdaling in het tweede
kwartaal resulteert in een lager
rendement op geïnvesteerd ver
mogen. Drie maanden geleden
was dat nog gestegen tot 11,3 pro
cent. Nu komt Shell uit op 10,4
procent, Shell streeft naar een
rendement van 12 procent.
Toestellen van de twee kemphanen naast elkaar op Schiphol.
Amsterdam (anp) - EVC International, producent van pvc-har-
senen -eindprodukten, is in de afgelopen zes maanden in de ro
de cijfers beland.
De grootste pvc-producent van
Europa, statutair gevestigd in
Amsterdam en met een beursno
tering aan de Amsterdamse effec
tenbeurs, heeft een verlies gele
den van 7,8 miljoen, vergeleken
met een winst vorig jaar van
152,7 miljoen.
EVC had zwaar te lijden van een
geringere vraag naar pvc en een
daling van de prijzen met zo'n 30
procent. „We zijn teleurgesteld,"
zei algemeen-directeur Ettore
dell'Isola gisteren. In maart
noemde hij de gang van zaken in
1996 nog 'gezond'.
EVC ging in november 1994 aan
de hand van ING Bank naar de
Amsterdamse beurs voor 77.
Gistermorgen noteerde het aan
deel 45,90, al weer 2,20 lager
dan de slotkoers van woensdag,
met een dieptepunt van 42,50.
Al bij de beursintroductie werd
wantrouwig tegen EVC aangeke
ken. Analisten trokken destijds
de vergelijking met de banden-
producent Pirelli, die voor 54
naar de beurs ging en eind 1994
»og maar 11,50 waard was. Nu
staat de koers van Pirelli op ruim
ƒ15.
Het ergste leed bij EVC is nog
niet geleden. Ettore dell'Isola
verwacht dat de cijfers over de
tweede helft van 1996 nog slech
ter zullen zijn dan over de afgelo
pen zes maanden. Duidelijke
aanwijzingen voor herstel van de
markt ontbreken volgens het
eoncern, terwijl de marges verder
onder druk komen door hogere
Prijzen voor ethyleen, grondstof
voor pvc.
bresden (dpa) - De Duitse econo
mie heeft het dieptepunt achter
e mg. In de tweede helft van dit
jaar gaat de bedrijvigheid aan
trekken.
f»«cCOI10lnisc,le Sroei over geheel
996 zal nog beperkt blijven tot
va procent, maar volgend iaar
wordt het 2 procent.
at zegt het Ifo-instituut voor
conomisch onderzoek in een gis
teren verschenen rapport. De
verbetering in '97 moet komen
van het westen van het land. De
xpansie in het oosten zal afne-
en, vooral door de inzinking in
mi v°UW'In de voormalige DDR
het aantal werklozen volgend
I ®r.n1°S stiigen, terwijl het totale
aantal m Duitsland daalt.
De omzet over het eerste halfjaar
slonk met 30 procent tot 1020
miljoen. De verkoopvolumes
daalden met 6 procent en de prij
zen voor pvc kwamen maar liefst
32 procent lager uit.
EVC leed in de periode 1991 tot
en met 1994 ook al verlies. In
1994 kwam het bedrijf 461 mil
joen negatief uit. In 1995 boekte
EVC winst, maar dat resultaat
164 miljoen) viel zwaar tegen.
Ondanks het verlies wil EVC de
aandeelhouders een interim-divi
dend uitkeren van een gulden per
aandeel. Vorig jaar was dat zeven
dubbeltjes.
EVC startte in 1986 als een bun
deling van de VCM- en PVC-acti-
viteiten van het Italiaanse Eni-
Chem en het Britse ICI. De twee
chemiereuzen werden daartoe
gedwongen door de overcapaci
teit in de markt. Sindsdien is
EVC voortdurend bezig te sane
ren. ICI en EniChem zijn ieder
nog voor 15,8 procent eigenaar.
EVC telt 3.650 werknemers. Eind
vorig jaar waren dat er nog onge
veer 3.900. EVC coördineert zijn
activiteiten vanuit Brussel en
produceert in diverse Europese
landen, maar niet in Nederland.
Van onze verslaggever
Amsterdam - De Engelse luchtvaart
maatschappij EasyJet eist dat de KLM
stopt met de verkoop van goedkope tick
ets op de lijn Amsterdam-Londen. Nadat
EasyJet eind april een enkele reis Londen
introduceerde voor 99 gulden, kwam de
KLM een maand later met een tarief van
95 gulden.
EasyJet-eigenaar Stelios Haji-Ionnou be
schuldigt de KLM van het voeren van 'on
eerlijke concurrentie'. „De KLM maakt mis
bruik van haar dominante positie," ver
klaarde Stelios gisteren.
EasyJet geeft de KLM één week de tijd om
haar goedkope tarief in te trekken. Doet de
KLM dat niet, dan zal EaysyJet de zaak aan
hangig maken bij de rechter én bij de Euro
pese Commissie.
Een woordvoerder van de KLM liet gister
middag echter al weten dat men niet in zal
gaan op de eisen van EasyJet. „Wij zien geen
enkele aanleiding om onze tarieven bij te
stellen. Wij zijn een commercieel bedrijf. In
de luchtvaart is sprake van een vrije markt
en daar hoort concurrentie bij."
EasyJet werd in 1995 opgericht door de
Griekse rederszoon Stelios en boekte al snel
succes met goedkope vluchten tussen Lon
den en Schotland. In april dit jaar voegde
men Amsterdam-Londen aan de routes toe.
Een enkeltje Amsterdam-Londen is al te
krijgen vanaf 99 gulden bij EasyJet.
De prijs is onder meer zo laag omdat EasyJet
zonder tussenpersonen werkt. Klanten kun
nen telefonisch een vlucht boeken. Boven
dien landen de toestellen op Luton Airport,
een klein (goedkoop) vliegveld buiten Lon
den.
De KLM - die tot dan een bodem-retourta
rief van 290 voor Amsterdam-Londen han
teerde - leek in eerste instantie niet te reage
ren op de komst van EasyJet.
In juni ontketende KLM echter een prijzen
slag door tarieven van 95 gulden aan te bie
den. Wel is dit tarief alleen van toepassing
op retourtjes van 190 gulden en moet er een
EasyJet-eigenaar Stelios Haji-Ionnou.
nacht van zaterdag op zondag in de reis zit
ten.
Door te adverteren met de kreet 'Easy Choi
ce' was het duideijk dat de KLM de aanval in
zette op de Engelse concurrent. De prijsver
laging werd overgenomen door KLM-doch-
ter Transavia en -partner Air UK. Ook con
current British Airways zag zich gedwongen
de prijs te verlagen.
Volgens EasyJet-eigenaar Stelios heeft de
KLM de prijzenslag ingezet met het doel om
EasyJet van de Nederlandse markt te druk
ken. KLM maakt daarbij misbruik van haar
dominante positie, want volgens Stelios kan
een gigant als KLM het zich makkelijk per
mitteren om 'verliesgevende' vluchten aan te
bieden.
De EasyJet-eigenaar meent dat het gedrag
van de KLM strijdig is met artikel 86 in het
EG-verdrag. Hierbij is het volgens Stelios
relevant dat de KLM zich selectief rich op
één concurrent en één markt. Dat de KLM
slechts tot doel heeft EasyJet dwars te zitten,
leidt Stelios ook af uit een perspublicatie
waarbij een intern KLM-memo wordt aan
gehaald dat beschrijft dat 'de nieuwkomer
zich geen vaste positie op de Nederlandse
markt' mag verwerven.
Mocht KLM er inderdaad in slagen EasyJet
van de markt te drukken, dan is de consu
ment de dupe, meent Stelios. „De KLM zal
de prijzen dan zeker weer op het oude, hoge
niveau brengen."
Volgens Stelios verliest EasyJet dagelijks
geld als gevolg van de actie van de KLM.
„De bezettingsgraad van onze vliegtuigen is
slechts 50 procent, terwijl dat 65 procent'zou
moeten zijn. Ook maken we extra kosten
doordat we meer moeten adverteren." De fi
nanciële positie van EasyJet is echter goed
zodat het bedrijf de verliezen voorlopig kan
dragen.
Van onze redactie economie
Arnhem - Van de mogelijk
heid om PTT Telecom vol
gend jaar 1 juli te beconcur
reren met spraaktelefonie via
het vaste netwerk, zal nog
maar beperkt gebruik wor
den gemaakt.
Slechts drie kabelexploitanten,
van wie twee in oorsprong nuts-
leverancier zijn, hebben concre
te plannen voor regionale telefo
nie en andere telecommunicatie
diensten. Deze exploitanten
denken hun diensten goedkoper
te kunnen aanbieden dan PTT
Telecom.
CasTel, de telecommunicatie-
dochter van het noordelijke
energiebedrijf EDON, is het
verst en start deze maand met
een proef. Casema, met 1,2 mil
joen kabelaansluitingen de
grootste exploitant van Neder
land, gaat lokale telefonie via
een vast netwerk volgend jaar
maart uittesten. Telekabel, een
dochter van het Gelders/Friese
nutsbedrijf NUON, neemt medio
deze maand besluiten, maar
heeft al eerder gemeld volgend
jaar 1 juli, wanneer concurrentie
voor vaste telefonie formeel is
toegestaan, delen van haar net
werk hiervoor te willen benut
ten.
Genoemde bedrijven en Casema
zijn aandeelhouder van Enertel,
waarbinnen de nutsbedrijven
die coax-kabels exploiteren zich
hebben verenigd. De Enertel-
partners hebben 3,5 miljoen ka
belaansluitingen, dat is 70 pro
cent van het landelijk totaal.
Van in totaal tien aandeelhou
ders bestuderen vijf, onder wie
de Brabantse Pnem, Mega Lim
burg en het Zeeuwse Delta
Nutsbedrijven, nog de mogelijk
heden voor regionale telefonie
en overige telecommunicatie.
Alleen het Energie Bedrijf Zuid-
Holland (EZH) maakt geen
plannen, omdat het louter zoge
heten 'lange lijnen' heeft en geen
kabelabonnees.
De vaste regionale telefoonnet
ten worden aan elkaar gekop
peld via deze lange lijnen waar
over elk nutsbedrijf beschikt.
Zodoende kan een landelijk dek
kend netwerk ontstaan, waar
over gesprekken met het vaste
netwerk van PTT Telecom en de
mobiele netten van laatstge
noemde en Libertel kunnen wor
den gevoerd. Enertel praat met
PTT Telecom en Libertel over
deze zogeheten 'interconnecties'.
Ook wordt overleg over interna
tionale overeenkomsten ge
voerd.
Het is nog niet duidelijk of de re
gionale telefoniebedrijven elk
onder eigen naam de markt op
gaan, danwel onder de vlag van
Enertel. Enertel, dat momenteel
personeel aantrekt, richt zich op
de top-300 van potentiële klan
ten voor de zakelijke markt. Het
gaat daarbij om bedrijven die fi
lialen hebben over het hele land,
zoals supermarkten en banken.
Enertel, dat 150 miljoen spen
deert aan een glasvezel-ringlei
ding door Nederland, dingt na
mens de aandeelhouders ook
mee naar de vergunning voor
DCS 1800, een nieuw mobiel
netwerk, die volgend jaar zomer
door de minister aan de hoogste
bieder wordt verkocht. PTT Te
lecom en Telecom 2, een combi
natie van de Nederlandse Spoor
wegen en British Telecom, azen
eveneens op die vergunning.
De kabelexploiterende nutsbe
drijven mogen nu wel de zakelij
ke markt voor telefonie en data
bedienen. CasTel, dat 700.000
kabelabonnees heeft, en in vijf
grote steden in het noorden al
glasvezelringen heeft liggen, be
dient inmiddels een dertigtal
klanten, onder wie justitie en de
belastingdienst. Eind dit jaar
wordt de dienst 'centrex' gelan
ceerd. Bedrijven hoeven geen ei
gen telefooncentrale meer aan te
schaffen, maar kunnen naar be
hoefte capaciteit huren van de
eigen CasTel-centrale in Hooge-
veen.
De CasTel-klanten kunnen ook
diensten als huurlijnen, virtual
private networks, internationale
telefonie en videoconferencing
afnemen; volgend jaar komen
daar consultancy, Intranet en
beursinfo bij. Eneco (467.000
aansluitingen in de regio Rotter
dam) biedt zijn abonnees al in
ternationale beursinformatie.
CasTel start deze maand bij 200
klanten in Groningen en Zwolle
met een proef voor vaste telefo
nie voor particulieren via het
kabelnet. Volgend jaar wordt
deze dienst in de grotere plaat
sen in haar werkgebied inge
voerd.
Casema, behorend tot KPN Ka
bel, een dochter van PTT Tele
com, start in maart '97 met
soortgelijke pilots onder dui
zend inwoners van Utrecht en
een dito aantal in Leidschen-
dam. Zowel Casema als CasTel
moeten nog grote delen van hun
netwerk geschikt maken voor
tweeweg-verkeer. CasTel schat
de kosten daarvan op 500 a
600 miljoen.
*1
Den Haag (anp) - De consument moet weer 'aan de spruit'.
Met dat doel begint de nieuwe Verenigde Tuinbouwveiling
Nederland (VTN) dit najaar aan een grote promotiecam
pagne.
Het reclame-offensief moet de
spruit vooral een moderner en
gezonder imago geven. De gro
te VTN-veiling, die eind mei is
ontstaan uit een bundeling van
uiteindelijk negen groente-,
fruit- en champignonveilingen,
trekt 1,7 miljoen gulden uit
voor de campagne, die 23 sep
tember van start gaat en waar
bij onder andere spruitrecep-
ten worden verspreid via Inter
net.
De campagne moet de gestage
daling in de nationale spruit-
consumptie een halt toeroepen.
In 1980 kwam nog 2,6 kilo per
jaar per persoon op tafel, in
1992 was dat gedaald tot 2,2
kilo en in 1994 tot 2,1 kilo, vol
gens het Produktschap voor
Groenten en Fruit. Cijfers over
1995 zijn nog niet beschikbaar.
De kersverse VTN, die na de
fusie geldt als veruit de belang
rijkste veiling, is opgericht om
de stagnerende afzet van Ne
derlandse tuinbouwproducten
weer te stimuleren. Daarbij wil
de megaveiling ook een sterke
re vuist maken tegen de groot
winkelbedrijven die in de agra
rische handel steeds meer de
dienst uitmaken. De spruiten-
campagne is de eerste grote
marketing-activiteit van VTN.
Ruim 850 tuinders telen jaar
lijks spruitjes. Qua productie
volume (ruim 92.000 ton in
1994) zijn spruitjes - na uien,
wortelen, rode en witte kool en
prei - het zesde gewas voor de
vollegronds-groentetelers
Meer dan de helft van de oogst
wordt geëxporteerd.
De daling van de populariteit
van de spruiten hangt volgens
egn woordvoerder van het pro
ductschap vooral samen met de
bewerkelijkheid van de groen
te. Momenteel brengen handel
aren daarom steeds vaker
kant-en-klare spruiten op de
markt.
FOTO'S EASYJET
Washington - De economie van de Verenigde Staten heeft in het
tweede kwartaal van dit jaar een onverwacht sterke groei doorge
maakt van 4,2 procent op jaarbasis, het hoogste niveau in twee
jaar. Dat blijkt uit de gisteren gepubliceerde eerste raming van
het Amerikaanse ministerie van Handel.
De groeiversnelling komt vooral door een stijging van de beste
dingen van de overheid en de consument, en door aanvulling van
de voorraden bij de bedrijven. Ook de export en de investeringen
in de woningbouw vertonen een opgaande lijn.
Moskou - De Pravda steunde de Russische communistenleider
Zjoeganov bij diens mislukte poging president te worden. Nu wil
hij wat terugdoen voor het blad. Zjoeganov zei gisteren dat zijn
Communistische Partij van plan is financiële steun te geven aan
de noodlijdende, orthodox-communistische krant, die sinds vori
ge week niet meer verschijnt vanwege een ruzie tussen de redac
tie en de Griekse eigenaars.
Voorburg - De export van goederen naar Oost-Europa is in de
eerste vijf maanden van dit jaar met 10 procent gestegen ten op
zichte van dezelfde periode vorig jaar. Een kwart van de uitvoer
betreft voeding. De belangrijkste handelspartner in deze regio is
Rusland. De export naar dit land steeg met 9 procent tot 1,2 mil
jard gulden. Dit heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek
(CBS) bekend gemaakt.
Brussel/Den Haag (anp) - Op aandrang van Nederland heeft de
Europese Unie besloten de sprotvisserij door met name Deense
vissers aan banden te leggen om de haring in de Noordzee te
beschermen.
De Europese maximale vangst-
hoeveelheid voor dit jaar is dras
tisch verlaagd van 200.000 naar
150.000 ton. Ook zijn de eisen
voor netten en aanvoer van onge
sorteerde vis aangescherpt, zo is
gisteren vernomen uit bronnen in
Brussel.
Bij de sprot, die voornamelijk
wordt gebruikt voor verwerking
tot vismeel, wordt veel haring
bijgevangen. Volgens het Neder
lands Produktschap voor Vis
loopt deze bijvangst soms op tot
de helft van wat de vissers in hun
netten krijgen. Zonder aanpak
van de sprot is de Europese
noodmaatregel om de haring van
de ondergang te redden 'dweilen
met de kraan open', waarschuw
de voorzitter Langstraat van het
productschap onlangs.
De Europese Commissie besloot
vorige maand de haringvangst in
de Noordzee, het Skagerrak en
het Kattegat met onmiddellijke
ingang fors te reduceren om de
vissoort voor uitsterven te be
hoeden. De maatregel kwam
hard aan bij de haringvissers.
Het Produktschap voor Vis heeft
berekend dat door de beperking
in het slechtste geval 32 miljoen
gulden aan inkomsten verloren
gaan; naar schatting 16,5 miljoen
bij de vissers en reders en 15,5
miljoen bij de visverwerkende
industrie.
De schade voor de visverwerken
de bedrijven lijkt echter beperkt
te kunnen blijven. Om hen op de
been te houden zou de Europese
Unie bereid zijn toe te staan om
meer haring, vrij van importhef
fing, van buiten de gemeenschap
in te voeren. Zegslieden in Brus
sel verwachten begin september
hierover een positief besluit.
Volgens Langstraat koerst Brus
sel aan op een extra invoerhoe-
veelheid van 40.000 ton voor de
hele Europese Unie, 20.000 min
der dan het productschap eerder
heeft gevraagd. De voorzitter
van de branche-organisatie toont
zich desondanks redelijk tevre
den met de invoerhoeveelheid, al
is hij teleurgesteld dat een daad
werkelijke beslissing is doorge
schoven naar september en de
sector nog minimaal een maand
in onzekerheid wordt gelaten.
De onderhandelingen over com
pensatie voor vissers en reders
zijn nog niet afgerond. Visserij
minister Van Aartsen heeft toe
gezegd zich in Brussel te zullen
inspannen voor een goede rege
ling. Het productschap heeft er
voor gepleit dat de Unie de be
perking opvangt door vangstver-
ruimende maatregelen. Dat kan
door het creëren van vismoge-
lijkheden elders en het stimule
ren van experimenten met het
vissen op andere soorten.
Amsterdam (anp) - Rederij Lovers, bekend van de rondvaartboten,
gaat volgende week zondag van start met de Kennemerstrand Ex
press, een treindienst tussen Amsterdam CS en IJmuiden.
De trein gaat zeven dagen per week, vertrekt om de twee uur, en een
retourtje gaat dertien gulden kosten. In die prijs is inbegrepen de laat
ste anderhalve kilometer naar het strand die per bus wordt afgelegd.
Directeur Sul van Lovers heeft dat gisteren meegedeeld. De Neder
landse Spoorwegen sloten in het begin van de jaren tachtig het traject
van ongeveer veertig kilometer, dat Lovers gaat gebruiken, omdat het
niet meer rendabel was.
De strandexpress biedt plaats aan ongeveer driehonderd passagiers.
Er is muziek aan boord en om de strandgangers al vast in stemming te
brengen wordt er zeelucht in de wagons geblazen. De kenner zal in de
trein voormalige eersteklas-treinstellen van de Belgische Spoorwegen
herkennen. De diesel-locomotieven huurt Lovers van NS Cargo, het
vrachtbedrijf van de Nederlandse Spoorwegen.