uw Chemie drukt winst van Shell talB.V. Directie AaBe vraagt faillissement aan Weinig concrete plannen voor regio-telefonie Spruitjes krijgen modernerimago EasyJet eist dat KLM prijzenslag beëindigt Pvc-producent EVC duikt in rode cijfers Brussel legt visserij op sprot aan banden Koninklijke/Shell Groep ziet resultaat tweede kwartaal met vier procent dalen Passagiers Strandexpress snuiven echte zeelucht op A6 14,9 jORDIGER m/v frvice Station mpi geld DE STEM ECONOMIE A7 'Duitse economie trekt weer aan' ECONOMIE KORT Economie VS groeit onverwacht sterk Zjoeganov: Communisten steunen Pravda Uitvoer naar Oost-Europa stijgt Om haring in Noordzee te redden JSTUS 1996 all Street 31/07 01/08 41 45 47 50% 50 56% 56% d signal 58% 59 ■r.brands 45% 46 r.tel.tel 52% 52 co corp 66 67% co ine. 24 23 li company 29% 29% ■l. steel 10 10% Ing co 88% 89% Ujington sfe 78 78% '.pacific 21% 22 l/ron 57 58% lUita 12 12% wsler 28% 29 Korp 81 83% ,'s.edison 27 27% tequipm. 35% 36 lont nemours 80% 80% ui chemical 74% 74 Itman kodak 74% 75% Ion corp 82% 83% 1 motor 32% 33% |i. electric 82% 83% 1. motors 48% 50% &dyear 44% 44% yvlett-pack. 44 43 bus.mach. 107 107% ndustries 23 22% R airlines 31% 32% 35% 35% donnell 44% 46% rek co. 64% 65 pil oil 110% 110 lega financ. 31 32% flips 33% 33% ïal dutch 150 147 prs roebuck 41 42% bil tr. 86% 85% aco ine. 85 85% welers 42% 44% Slever nv 142% 143% ited techn. 112% 112% estinghouse 16% 16% litman corp 22% 22% oolworth 19% 19% 1 advieskoers Mk vorige koers B slotkoers gisteren laten bieden 1 ex claim 1 ex dividend 1 gedaan/bieden 1 gedaan /laten 1 bieden en ex dividend I a laten en dividend gedaan en laten ex dividend 1 gedaan en bieden x dividend 561 1,50 2,80 b 739 0,80 1,30 989 2,00 2,90 1683 3,80 4,80 666 12,50 16,00 b 989 9,00 12,10 1393 6,20 a 8,60 1697 3,90 6,10 601 2,50 4,00 1018 1,40 2,30 b 759 0,30 0,60 651 8,00 b 10,00 b 674 4,00 b 6,50 1052 19,00 b 21,00 898 2,50 1,90 1926 3,30 a 2,30 2899 4,90 a 3,10 1 817 7,00 a 4,80 *ji 2242 9,50 a 7,00 463 13,00 a 9,80 M 600 7.20 6,00 a 603 13,50 a 11,00 a i 639 1,20 1,80 I 757 2,10 2,80 1069 1,40 1,70 925 0,80 1,20 458 3,30 3,80 11024 1,20 1,60 I 490 0,50 0,60 1 779 0,40 a 0,80 482 1,10 1,70 1783 2,30 2,80 1500 0,70 a 0,25 12520 3,00 3,10 P 1510 0,50 0,30 3,10 2,10 836 1,80 0,90 742 6,10 4,90 475 1,30 0,90 612 1,30 1,60 a 883 2,40 3,50 a 661 5,00 6,00 605 2,90 2,80 479 3,00 2,90 1677 2,00 1,90 718 1,30 1,10 467 7,00 7,50 513 4,00 3,80 520 9,50 a 8,10 609 0,30 a 0,30 tief prima baan voor u als: n regio Breda en voor ons suw te openen kantoren in lom, Uden/Oss. t u het verkoopvak leren, ijkheid om aan uw verlang- voldoen. auto en per direkt beschik- n tussen 10.00 en 17.00 uur, 'ersoneelszaken. en op Zoom, Uden/Oss: 62-519787. or Tilburg: 13-4672830. da: op zoek naar enkele medewerkers/sters, full-time jaar. tussen 9.00-10.00 uur en .00 uur: tel. 076-5651650. ..rojecten in Brabant: Pijpfitters, Riggers s, Instrumentfitters 383003 Dhr. Franken 06-53834753 Wil je voor het eind van de vakantie nog snel veel verdienen? Ben je stud, of scholier v.a. 17 jaar? Bel dan snel 0346-282169 tussen 15.00 en 18.30. Kleintje 111 VRIJDAG 2 AUGUSTUS 1996 Van onze verslaggever Tilburg - De directie van AaBe Holland BV uit Tilburg heeft gistermorgen zelf het faillissement van het bedrijf aangevraagd. Als de Handels- hamer van de rechtbank in Breda vandaag dit verzoek in willigt, komen de 135 mede werkers, nu nog met vakantie, direct op straat te staan. 2e hoeven dan maandag niet Dieer te beginnen. Burgemeester G. Brokx, gistermorgen door di recteur F. de Jong op de hoogte gebracht, zegt de ondergang van AaBe zeer te betreuren. „Het komt natuurlijk niet onverwacht. De hele textielbranche krijgt de laatste tientallen jaren klappen, ook aan AaBe is dat niet voorbij gegaan." Volgens Brokx heeft de gemeente gedaan wat ze kon voor AaBe. Wel heeft de Tilburgse burge meester kritiek op de overheid en het Nederlandse Koningshuis. Fokker heeft nog nooit vliegtuig- textiel in Tilburg aangeschaft en ook het toestel van Koningin Beatrix ontbeert AaBe produc ten. „Dit in tegenstelling tot het nieuwste vliegtuig van de Engel se koningin dat bekleding heeft die in de AaBe fabriek is gewe ven." Hij hoopt dat.onderdelen van het in nood verkerende bedrijf op een of andere manier een herstart krijgen. Achter de schermen on derhandelt de directie nog druk om een deel van AaBe te redden. Over eventuele toekomstige part ners doet het bedrijf geen mede delingen. Brokx betwijfelt of mi nister Wijers van Economische Zaken steun zal verlenen. „Hij investeert louter in technologie en onderzoek." Het is niet de eerste keer dat AaBe in de problemen verkeert. Eerder was dat het geval in de ja ren zeventig, in 1982 en eigenlijk doorlopend in de negentiger ja ren. Steeds herrees AaBe, zij het elke keer in een afgeslanktere vorm. In de hoogtij dagen kende - de toen nog Koninklijke - AaBe 1500 werknemers. Volgens de directie is de Tilburg se fabriek nu in de problemen ge komen door uitblijvende orders uit de vliegtuigindustrie. Enkele jaren geleden verzette AaBe de bakens. Het oorspronkelijke hoofdproduct, wollen dekens en wollen weefstoffen, werd afge bouwd ten gunste van de ontwik keling en productie van veilig- heidsstoffen voor de luchtvaart, brandweer en off-shore-indus- trie. Nu stelt een woordvoerder van de directie dat de schaalgrootte on voldoende was om de relatief ho ge historische financieringslasten te kunnen dragen. Vorig jaar sloot het bedrijf af met een ver lies van 2,5 miljoen gulden. In een laatste poging AaBe van de ondergang te redden, leverde het voltallige personeel in maart van dit jaar tien procent in van het loon. Van onze verslaggever Rotterdam - Ondanks de hogere olieprijzen en gestegen aardgasafzet, heeft de Koninklijke/Shell Groep het twee de kwartaal van dit jaar 4 procent minder winst gemaakt dan in dezelfde periode vorig jaar. Boosdoener is de che mie, waar het resultaat aanzienlijk lager was. Het netto-resultaat (op basis van voorraad-effecten) van Shell be droeg in het tweede kwartaal 3.067 miljoen gulden op een om zet van bijna 53 miljard gulden. Omdat Shell een goed eerste kwartaal kende, komt het half jaar-resultaat nog wel 14 procent hoger uit dan in '95: 7.455 miljoen gulden. De omzet steeg het eerste half jaar van 1996 met 16 procent tot ruim 101 miljard gulden. Op de Amsterdamse effecten beurs werd gisteren teleurgesteld gereageerd op de cijfers. Het aan deel Koninklijke Olie sloot 2,80 lager op 245,80. Vóór de publi catie van de cijfers stonden de 'olies' nog op een winst van 4, Veel analisten hadden rekening gehouden met minder verdiensten uit de chemie, maar rekenden wel op een hogere totale kwartaal winst, De chemie-sector boekte afgelo pen kwartaal een resultaat van 479 miljoen gulden. Dat is maar liefst 54 procent lager dan vorig jaar. Shell schrijft de daling toe aan 'moeilijke marktomstandig heden'. Die moeilijke omstandig heden, die sinds de laatste maan den van 1995 gelden, zullen vol gens Shell ook de komende maan den aanhouden. Een verbetering wordt pas verwacht als de Euro pese economieën duidelijk ople ven. Wel goed presteerde de sector Ex ploratie en Produktie, waar het resultaat van 1736 miljoen gulden in het tweede kwartaal 44 procent hoger was dat vorig jaar. Dit kwam hoofdzakelijk door hogere olieprijzen, gestegen aardgasafzet en lagere kosten. De olieprijzen zullen in de tweede helft van dit jaar echter wisselvallig zijn, waarschuwt Shell. Dit komt mede door de hervatting van de olie productie door Irak. In de sector Raffinage en Verkoop klom het resultaat de afgelopen drie maanden met 10 procent tot 1231 miljoen gulden in vergelij king met vorig jaar. Vooral de re sultaten in de Verenigde Staten droegen bij aan de groei. Shell verwacht voor deze sector moelij- ke maanden, gezien de recente daling van de benzineprijzen en lagere raffinagemarges. De winstdaling in het tweede kwartaal resulteert in een lager rendement op geïnvesteerd ver mogen. Drie maanden geleden was dat nog gestegen tot 11,3 pro cent. Nu komt Shell uit op 10,4 procent, Shell streeft naar een rendement van 12 procent. Toestellen van de twee kemphanen naast elkaar op Schiphol. Amsterdam (anp) - EVC International, producent van pvc-har- senen -eindprodukten, is in de afgelopen zes maanden in de ro de cijfers beland. De grootste pvc-producent van Europa, statutair gevestigd in Amsterdam en met een beursno tering aan de Amsterdamse effec tenbeurs, heeft een verlies gele den van 7,8 miljoen, vergeleken met een winst vorig jaar van 152,7 miljoen. EVC had zwaar te lijden van een geringere vraag naar pvc en een daling van de prijzen met zo'n 30 procent. „We zijn teleurgesteld," zei algemeen-directeur Ettore dell'Isola gisteren. In maart noemde hij de gang van zaken in 1996 nog 'gezond'. EVC ging in november 1994 aan de hand van ING Bank naar de Amsterdamse beurs voor 77. Gistermorgen noteerde het aan deel 45,90, al weer 2,20 lager dan de slotkoers van woensdag, met een dieptepunt van 42,50. Al bij de beursintroductie werd wantrouwig tegen EVC aangeke ken. Analisten trokken destijds de vergelijking met de banden- producent Pirelli, die voor 54 naar de beurs ging en eind 1994 »og maar 11,50 waard was. Nu staat de koers van Pirelli op ruim ƒ15. Het ergste leed bij EVC is nog niet geleden. Ettore dell'Isola verwacht dat de cijfers over de tweede helft van 1996 nog slech ter zullen zijn dan over de afgelo pen zes maanden. Duidelijke aanwijzingen voor herstel van de markt ontbreken volgens het eoncern, terwijl de marges verder onder druk komen door hogere Prijzen voor ethyleen, grondstof voor pvc. bresden (dpa) - De Duitse econo mie heeft het dieptepunt achter e mg. In de tweede helft van dit jaar gaat de bedrijvigheid aan trekken. f»«cCOI10lnisc,le Sroei over geheel 996 zal nog beperkt blijven tot va procent, maar volgend iaar wordt het 2 procent. at zegt het Ifo-instituut voor conomisch onderzoek in een gis teren verschenen rapport. De verbetering in '97 moet komen van het westen van het land. De xpansie in het oosten zal afne- en, vooral door de inzinking in mi v°UW'In de voormalige DDR het aantal werklozen volgend I ®r.n1°S stiigen, terwijl het totale aantal m Duitsland daalt. De omzet over het eerste halfjaar slonk met 30 procent tot 1020 miljoen. De verkoopvolumes daalden met 6 procent en de prij zen voor pvc kwamen maar liefst 32 procent lager uit. EVC leed in de periode 1991 tot en met 1994 ook al verlies. In 1994 kwam het bedrijf 461 mil joen negatief uit. In 1995 boekte EVC winst, maar dat resultaat 164 miljoen) viel zwaar tegen. Ondanks het verlies wil EVC de aandeelhouders een interim-divi dend uitkeren van een gulden per aandeel. Vorig jaar was dat zeven dubbeltjes. EVC startte in 1986 als een bun deling van de VCM- en PVC-acti- viteiten van het Italiaanse Eni- Chem en het Britse ICI. De twee chemiereuzen werden daartoe gedwongen door de overcapaci teit in de markt. Sindsdien is EVC voortdurend bezig te sane ren. ICI en EniChem zijn ieder nog voor 15,8 procent eigenaar. EVC telt 3.650 werknemers. Eind vorig jaar waren dat er nog onge veer 3.900. EVC coördineert zijn activiteiten vanuit Brussel en produceert in diverse Europese landen, maar niet in Nederland. Van onze verslaggever Amsterdam - De Engelse luchtvaart maatschappij EasyJet eist dat de KLM stopt met de verkoop van goedkope tick ets op de lijn Amsterdam-Londen. Nadat EasyJet eind april een enkele reis Londen introduceerde voor 99 gulden, kwam de KLM een maand later met een tarief van 95 gulden. EasyJet-eigenaar Stelios Haji-Ionnou be schuldigt de KLM van het voeren van 'on eerlijke concurrentie'. „De KLM maakt mis bruik van haar dominante positie," ver klaarde Stelios gisteren. EasyJet geeft de KLM één week de tijd om haar goedkope tarief in te trekken. Doet de KLM dat niet, dan zal EaysyJet de zaak aan hangig maken bij de rechter én bij de Euro pese Commissie. Een woordvoerder van de KLM liet gister middag echter al weten dat men niet in zal gaan op de eisen van EasyJet. „Wij zien geen enkele aanleiding om onze tarieven bij te stellen. Wij zijn een commercieel bedrijf. In de luchtvaart is sprake van een vrije markt en daar hoort concurrentie bij." EasyJet werd in 1995 opgericht door de Griekse rederszoon Stelios en boekte al snel succes met goedkope vluchten tussen Lon den en Schotland. In april dit jaar voegde men Amsterdam-Londen aan de routes toe. Een enkeltje Amsterdam-Londen is al te krijgen vanaf 99 gulden bij EasyJet. De prijs is onder meer zo laag omdat EasyJet zonder tussenpersonen werkt. Klanten kun nen telefonisch een vlucht boeken. Boven dien landen de toestellen op Luton Airport, een klein (goedkoop) vliegveld buiten Lon den. De KLM - die tot dan een bodem-retourta rief van 290 voor Amsterdam-Londen han teerde - leek in eerste instantie niet te reage ren op de komst van EasyJet. In juni ontketende KLM echter een prijzen slag door tarieven van 95 gulden aan te bie den. Wel is dit tarief alleen van toepassing op retourtjes van 190 gulden en moet er een EasyJet-eigenaar Stelios Haji-Ionnou. nacht van zaterdag op zondag in de reis zit ten. Door te adverteren met de kreet 'Easy Choi ce' was het duideijk dat de KLM de aanval in zette op de Engelse concurrent. De prijsver laging werd overgenomen door KLM-doch- ter Transavia en -partner Air UK. Ook con current British Airways zag zich gedwongen de prijs te verlagen. Volgens EasyJet-eigenaar Stelios heeft de KLM de prijzenslag ingezet met het doel om EasyJet van de Nederlandse markt te druk ken. KLM maakt daarbij misbruik van haar dominante positie, want volgens Stelios kan een gigant als KLM het zich makkelijk per mitteren om 'verliesgevende' vluchten aan te bieden. De EasyJet-eigenaar meent dat het gedrag van de KLM strijdig is met artikel 86 in het EG-verdrag. Hierbij is het volgens Stelios relevant dat de KLM zich selectief rich op één concurrent en één markt. Dat de KLM slechts tot doel heeft EasyJet dwars te zitten, leidt Stelios ook af uit een perspublicatie waarbij een intern KLM-memo wordt aan gehaald dat beschrijft dat 'de nieuwkomer zich geen vaste positie op de Nederlandse markt' mag verwerven. Mocht KLM er inderdaad in slagen EasyJet van de markt te drukken, dan is de consu ment de dupe, meent Stelios. „De KLM zal de prijzen dan zeker weer op het oude, hoge niveau brengen." Volgens Stelios verliest EasyJet dagelijks geld als gevolg van de actie van de KLM. „De bezettingsgraad van onze vliegtuigen is slechts 50 procent, terwijl dat 65 procent'zou moeten zijn. Ook maken we extra kosten doordat we meer moeten adverteren." De fi nanciële positie van EasyJet is echter goed zodat het bedrijf de verliezen voorlopig kan dragen. Van onze redactie economie Arnhem - Van de mogelijk heid om PTT Telecom vol gend jaar 1 juli te beconcur reren met spraaktelefonie via het vaste netwerk, zal nog maar beperkt gebruik wor den gemaakt. Slechts drie kabelexploitanten, van wie twee in oorsprong nuts- leverancier zijn, hebben concre te plannen voor regionale telefo nie en andere telecommunicatie diensten. Deze exploitanten denken hun diensten goedkoper te kunnen aanbieden dan PTT Telecom. CasTel, de telecommunicatie- dochter van het noordelijke energiebedrijf EDON, is het verst en start deze maand met een proef. Casema, met 1,2 mil joen kabelaansluitingen de grootste exploitant van Neder land, gaat lokale telefonie via een vast netwerk volgend jaar maart uittesten. Telekabel, een dochter van het Gelders/Friese nutsbedrijf NUON, neemt medio deze maand besluiten, maar heeft al eerder gemeld volgend jaar 1 juli, wanneer concurrentie voor vaste telefonie formeel is toegestaan, delen van haar net werk hiervoor te willen benut ten. Genoemde bedrijven en Casema zijn aandeelhouder van Enertel, waarbinnen de nutsbedrijven die coax-kabels exploiteren zich hebben verenigd. De Enertel- partners hebben 3,5 miljoen ka belaansluitingen, dat is 70 pro cent van het landelijk totaal. Van in totaal tien aandeelhou ders bestuderen vijf, onder wie de Brabantse Pnem, Mega Lim burg en het Zeeuwse Delta Nutsbedrijven, nog de mogelijk heden voor regionale telefonie en overige telecommunicatie. Alleen het Energie Bedrijf Zuid- Holland (EZH) maakt geen plannen, omdat het louter zoge heten 'lange lijnen' heeft en geen kabelabonnees. De vaste regionale telefoonnet ten worden aan elkaar gekop peld via deze lange lijnen waar over elk nutsbedrijf beschikt. Zodoende kan een landelijk dek kend netwerk ontstaan, waar over gesprekken met het vaste netwerk van PTT Telecom en de mobiele netten van laatstge noemde en Libertel kunnen wor den gevoerd. Enertel praat met PTT Telecom en Libertel over deze zogeheten 'interconnecties'. Ook wordt overleg over interna tionale overeenkomsten ge voerd. Het is nog niet duidelijk of de re gionale telefoniebedrijven elk onder eigen naam de markt op gaan, danwel onder de vlag van Enertel. Enertel, dat momenteel personeel aantrekt, richt zich op de top-300 van potentiële klan ten voor de zakelijke markt. Het gaat daarbij om bedrijven die fi lialen hebben over het hele land, zoals supermarkten en banken. Enertel, dat 150 miljoen spen deert aan een glasvezel-ringlei ding door Nederland, dingt na mens de aandeelhouders ook mee naar de vergunning voor DCS 1800, een nieuw mobiel netwerk, die volgend jaar zomer door de minister aan de hoogste bieder wordt verkocht. PTT Te lecom en Telecom 2, een combi natie van de Nederlandse Spoor wegen en British Telecom, azen eveneens op die vergunning. De kabelexploiterende nutsbe drijven mogen nu wel de zakelij ke markt voor telefonie en data bedienen. CasTel, dat 700.000 kabelabonnees heeft, en in vijf grote steden in het noorden al glasvezelringen heeft liggen, be dient inmiddels een dertigtal klanten, onder wie justitie en de belastingdienst. Eind dit jaar wordt de dienst 'centrex' gelan ceerd. Bedrijven hoeven geen ei gen telefooncentrale meer aan te schaffen, maar kunnen naar be hoefte capaciteit huren van de eigen CasTel-centrale in Hooge- veen. De CasTel-klanten kunnen ook diensten als huurlijnen, virtual private networks, internationale telefonie en videoconferencing afnemen; volgend jaar komen daar consultancy, Intranet en beursinfo bij. Eneco (467.000 aansluitingen in de regio Rotter dam) biedt zijn abonnees al in ternationale beursinformatie. CasTel start deze maand bij 200 klanten in Groningen en Zwolle met een proef voor vaste telefo nie voor particulieren via het kabelnet. Volgend jaar wordt deze dienst in de grotere plaat sen in haar werkgebied inge voerd. Casema, behorend tot KPN Ka bel, een dochter van PTT Tele com, start in maart '97 met soortgelijke pilots onder dui zend inwoners van Utrecht en een dito aantal in Leidschen- dam. Zowel Casema als CasTel moeten nog grote delen van hun netwerk geschikt maken voor tweeweg-verkeer. CasTel schat de kosten daarvan op 500 a 600 miljoen. *1 Den Haag (anp) - De consument moet weer 'aan de spruit'. Met dat doel begint de nieuwe Verenigde Tuinbouwveiling Nederland (VTN) dit najaar aan een grote promotiecam pagne. Het reclame-offensief moet de spruit vooral een moderner en gezonder imago geven. De gro te VTN-veiling, die eind mei is ontstaan uit een bundeling van uiteindelijk negen groente-, fruit- en champignonveilingen, trekt 1,7 miljoen gulden uit voor de campagne, die 23 sep tember van start gaat en waar bij onder andere spruitrecep- ten worden verspreid via Inter net. De campagne moet de gestage daling in de nationale spruit- consumptie een halt toeroepen. In 1980 kwam nog 2,6 kilo per jaar per persoon op tafel, in 1992 was dat gedaald tot 2,2 kilo en in 1994 tot 2,1 kilo, vol gens het Produktschap voor Groenten en Fruit. Cijfers over 1995 zijn nog niet beschikbaar. De kersverse VTN, die na de fusie geldt als veruit de belang rijkste veiling, is opgericht om de stagnerende afzet van Ne derlandse tuinbouwproducten weer te stimuleren. Daarbij wil de megaveiling ook een sterke re vuist maken tegen de groot winkelbedrijven die in de agra rische handel steeds meer de dienst uitmaken. De spruiten- campagne is de eerste grote marketing-activiteit van VTN. Ruim 850 tuinders telen jaar lijks spruitjes. Qua productie volume (ruim 92.000 ton in 1994) zijn spruitjes - na uien, wortelen, rode en witte kool en prei - het zesde gewas voor de vollegronds-groentetelers Meer dan de helft van de oogst wordt geëxporteerd. De daling van de populariteit van de spruiten hangt volgens egn woordvoerder van het pro ductschap vooral samen met de bewerkelijkheid van de groen te. Momenteel brengen handel aren daarom steeds vaker kant-en-klare spruiten op de markt. FOTO'S EASYJET Washington - De economie van de Verenigde Staten heeft in het tweede kwartaal van dit jaar een onverwacht sterke groei doorge maakt van 4,2 procent op jaarbasis, het hoogste niveau in twee jaar. Dat blijkt uit de gisteren gepubliceerde eerste raming van het Amerikaanse ministerie van Handel. De groeiversnelling komt vooral door een stijging van de beste dingen van de overheid en de consument, en door aanvulling van de voorraden bij de bedrijven. Ook de export en de investeringen in de woningbouw vertonen een opgaande lijn. Moskou - De Pravda steunde de Russische communistenleider Zjoeganov bij diens mislukte poging president te worden. Nu wil hij wat terugdoen voor het blad. Zjoeganov zei gisteren dat zijn Communistische Partij van plan is financiële steun te geven aan de noodlijdende, orthodox-communistische krant, die sinds vori ge week niet meer verschijnt vanwege een ruzie tussen de redac tie en de Griekse eigenaars. Voorburg - De export van goederen naar Oost-Europa is in de eerste vijf maanden van dit jaar met 10 procent gestegen ten op zichte van dezelfde periode vorig jaar. Een kwart van de uitvoer betreft voeding. De belangrijkste handelspartner in deze regio is Rusland. De export naar dit land steeg met 9 procent tot 1,2 mil jard gulden. Dit heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) bekend gemaakt. Brussel/Den Haag (anp) - Op aandrang van Nederland heeft de Europese Unie besloten de sprotvisserij door met name Deense vissers aan banden te leggen om de haring in de Noordzee te beschermen. De Europese maximale vangst- hoeveelheid voor dit jaar is dras tisch verlaagd van 200.000 naar 150.000 ton. Ook zijn de eisen voor netten en aanvoer van onge sorteerde vis aangescherpt, zo is gisteren vernomen uit bronnen in Brussel. Bij de sprot, die voornamelijk wordt gebruikt voor verwerking tot vismeel, wordt veel haring bijgevangen. Volgens het Neder lands Produktschap voor Vis loopt deze bijvangst soms op tot de helft van wat de vissers in hun netten krijgen. Zonder aanpak van de sprot is de Europese noodmaatregel om de haring van de ondergang te redden 'dweilen met de kraan open', waarschuw de voorzitter Langstraat van het productschap onlangs. De Europese Commissie besloot vorige maand de haringvangst in de Noordzee, het Skagerrak en het Kattegat met onmiddellijke ingang fors te reduceren om de vissoort voor uitsterven te be hoeden. De maatregel kwam hard aan bij de haringvissers. Het Produktschap voor Vis heeft berekend dat door de beperking in het slechtste geval 32 miljoen gulden aan inkomsten verloren gaan; naar schatting 16,5 miljoen bij de vissers en reders en 15,5 miljoen bij de visverwerkende industrie. De schade voor de visverwerken de bedrijven lijkt echter beperkt te kunnen blijven. Om hen op de been te houden zou de Europese Unie bereid zijn toe te staan om meer haring, vrij van importhef fing, van buiten de gemeenschap in te voeren. Zegslieden in Brus sel verwachten begin september hierover een positief besluit. Volgens Langstraat koerst Brus sel aan op een extra invoerhoe- veelheid van 40.000 ton voor de hele Europese Unie, 20.000 min der dan het productschap eerder heeft gevraagd. De voorzitter van de branche-organisatie toont zich desondanks redelijk tevre den met de invoerhoeveelheid, al is hij teleurgesteld dat een daad werkelijke beslissing is doorge schoven naar september en de sector nog minimaal een maand in onzekerheid wordt gelaten. De onderhandelingen over com pensatie voor vissers en reders zijn nog niet afgerond. Visserij minister Van Aartsen heeft toe gezegd zich in Brussel te zullen inspannen voor een goede rege ling. Het productschap heeft er voor gepleit dat de Unie de be perking opvangt door vangstver- ruimende maatregelen. Dat kan door het creëren van vismoge- lijkheden elders en het stimule ren van experimenten met het vissen op andere soorten. Amsterdam (anp) - Rederij Lovers, bekend van de rondvaartboten, gaat volgende week zondag van start met de Kennemerstrand Ex press, een treindienst tussen Amsterdam CS en IJmuiden. De trein gaat zeven dagen per week, vertrekt om de twee uur, en een retourtje gaat dertien gulden kosten. In die prijs is inbegrepen de laat ste anderhalve kilometer naar het strand die per bus wordt afgelegd. Directeur Sul van Lovers heeft dat gisteren meegedeeld. De Neder landse Spoorwegen sloten in het begin van de jaren tachtig het traject van ongeveer veertig kilometer, dat Lovers gaat gebruiken, omdat het niet meer rendabel was. De strandexpress biedt plaats aan ongeveer driehonderd passagiers. Er is muziek aan boord en om de strandgangers al vast in stemming te brengen wordt er zeelucht in de wagons geblazen. De kenner zal in de trein voormalige eersteklas-treinstellen van de Belgische Spoorwegen herkennen. De diesel-locomotieven huurt Lovers van NS Cargo, het vrachtbedrijf van de Nederlandse Spoorwegen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 7