In een steegje van het heelal mlm I I 'Koppige overtuiging' van De Singel in Antwerpen met de stem BOEKENLEGGER II Zwarte periode in historie van Oranje Erotisch melodrama blijft oppervlakkig ïhneider, overleden ^RBAZINq BOEKENGIDS D2 |oordenaars „p Internet Met Dante naar nieuwe eeuw Verhalenbundel 'De pythons en de nachtportier' van Frithjof Foelkel i i i i J Mtfih mping. Ik heb er eens op .and lopen met een opge- doodmeppen", zei Betsy, hinnikend: „Nee, die gaat lee, deze man gaat lezen, om zijn nek hangen." halen bij de fietsenmaker t fietsen, tv's en surfplan- aarten, condooms en op- den een paar mensen te deze dag. Ik ging er bij tiegangers aandruppelen. n. Dertig, veertig mensen •ten voor de Stones ging. jet ouderwets geld. Toen ik nplaarover! Dat was maz- annen met bonnen, echte iet. Eén kerel werd vrese- ofdredacteur opnemen. Ik aaie vent een krantje gaan de rug en wilde me zelfs van precies een week gele- a. Nieuws is de vakantie oodweer in andere landen uur eerder op om zeker te gal, stormen in Frankrijk, rstromingen in Korea, ha- Wordt vervolgd Schneider, de moeder van ;len, zo heeft de krant Köl- neld. i de familie, die zeiden dat t Beierse Berchtesgaden was der plotseling in elkaar was 1 gewenst'. De actrice leed al de wereldberoemde Romy 1982 stierf, was een kind uit .e acteur Wolf-Albach Retty. in de Sissi-reeks en in de film /tagda Schneider debuteerde 1 als tweede soubrette. Do°l' Carniel Hamans verdiensten. bundel ligt twee jaar braaf te t omslag ook roept dat het dere ingenaaide stapeltjes artier van de dag. ;bben de eindelijke door- ondigdde koper gelooft het 'rittannië lijkt een buitenland- et Nederlandse taalgebied be- gen bodem. Naima El Bezaz ide 'Weg naar het noorden' vaarderende recensies verkre- en piepjonge dichter Mustafa tl helemaal niet. Toch ver meer. de humor en de emoties van ten die ritselen van verdorde uitgedroogde retoriek of in ■ude herhaling, Stitou 's taal klinkend en schilderend. Niet diepzinnig experiment of l waar nodig, breed waar geschiedenis van twee gene- hrijft in scenes van een enkele r verzengende beelden uit een al naar het noorden trokken, nst. Hoe moeders achterble- en na het verlof er weer bij t verzande spermavan mijn ring plakt erop, maar bij Sti- warring, een komischver- '.'Z, draagt zesenzestig jur- ft niet bij een grapje. Hij be- ezelschap van elkaar rijmen „Zijn spieren kwellen hem, iernis/ op de loer/ de jinns/ tt hem/ voert hem thuis. ddertaal over de zwaarte van n doordringende beschrij verband met Pasolini. Er n in opgedragen aan de gro- rotiek, strand, zand, cafés en onbereikbaarheid: „In mijn mera in". adsgedichten. Bijvoorbeeld: prachtig. Zij maakt gek de te mevrouw, fikkie steken in tatconfectie zijn/ga je dan rjurk die je precies zal pas- u neemt als Pasolini geen nkt die leeft, maar fatsoens in wachten, maar hij krijgt ge en die van de pagina willen verbazen. Schande dat dit naast de kassa heeft gelegen. VRIJDAG 2 AUGUSTUS 1996 [jorJohan Diepstraten Onwaarschijnlijk is het natuur- wel dat seriemoordenaars „[t elkaar in verbinding staan i,a Internet. Maar A.J. Holt weet Internet-killer aannemelijk ;(siaken dat ze ook in het virtu- jleuniversum bestaan. In de ech- te wereld opereren ze, dus waar om niet in een wereld waarin ze lTjj zijn om zichzelf te zijn, om onder angst of terughoudend st! hun weerzinwekkende dro men te verwezenlijken, jet is een angstaanjagend beeld jat zo'n twintig gestoorden een spel spelen met vluchtsimulato rs en complexe beeldsimulatie- systemen. Ze mogen alleen mee- joen als ze zich ook in de werke lijkheid bezighouden met ontvoe ren, verminkingen en moor- jen, Op een manier overigens die Sifence of the lamb overtreft. Kogal afwijkend in deze Inter net-thriller is dat de FBI - agente en computerfreak Jay Fletcher aan het begin van het boek een seriemoordenaar niet krijgt ver oordeeld, omdat ze hem via on wettig verkregen bewijs probeer de aan te pakken. Voor straf wordt ze overgeplaatst. Surfend op Internet komt ze op het spoor van een netwerk van seriemoor denaars en omdat ze in de steek is gelaten door haar bazen, neemt zehet recht in eigen hand. Eén voor één schakelt ze hen uit en beseft eigenlijk nauwelijks dat ae daarom zelf tot de categorie van de serial killers gaat behoren. Natuurlijk is ze een vrouwelijke versie van Charles Bronson uit Death Wish, de wrekende, oplet tende burger die de wereld be vrijdt van moordenaars en ver krachters. Maar, zo weten de col lega's van de FBI, tegelijk is ze 'een droombeeld, een feministi sche New Age fantasie, een socio- paat van vlees en bloed die naar hartelust mensen afmaakt.' In plaats van de gebruikelijke jacht op één seriemoordenaar, in dit geval de leeman die telkens weer het mannelijke slachtoffer in een vriezer verstopt om met diens identiteit een aantal maan den te kunnen leven, is er nu sprake van een dubbele jacht: niet alleen het meesterbrein ach ter het netwerk, ook de ontspoor de FBI-agente moet worden ge pakt. In wisselende scenes - van de lee man, Jay Fletcher en de FBI- agent Hawkins - krijgt de lezer een spannend verhaal voorge schoteld waarvan de afloop ove rigens niet echt verrassend is. Maar voor het zover is, heeft de lezer met Jay Fletcher achter de computer gezeten en gesurfd op Internet in de hoop dat ze de be standen gekraakt krijgt. Dat lukt, totdat ze natuurlijk die éne fout maakt. De gebruikelijke thrillers over seriemoordenaars zijn volstrekt oninteressant, Alleen de horror liefhebbers zullen nog enig ple zier beleven aan de praktijken van de labiele slagers, van wie er toch nog steeds vele honderden vrij loslopen. Binnen het thrillergenre met se riemoordenaars in de hoofdrol is De Internet-killer van A.J. Holt ten minste afwijkend van de voorafgaande. Het is wel weer even doorbladeren als de uiterst bloederige moordpraktijken mi nutieus beschreven worden - dat kennen we onderhand - maar verder is het een redelijke thril ler. De audio-versie van het En gelse origineel Watch me) is op Internet binnen te halen met het commando http://www.au- dio -books.com/books/watchme. A.J. Holt: 'De Internet-killer'. Uitg. Holkema Warendorf, prijs 29,90. De Arnhemse freelance journalist Adriaan Slooff heeft een Neder landstalige samenvatting gegeven plus eigen commentaar van La Di- vina. Commedia, de Goddelijke Komedie, van de grote Italiaanse den ker en dichter, Dante Alighiery (1265-1321). Dante's Hoogtepunt heeft als veelzeggende ondertitel: La Divina Commedia: geestelijk or gasme en handreiking voor de 21ste eeuw. Het boekje is in eigen beheer uitgegeven en is bedoeld als een opmaat voor Slooffs ambitieuze magnum opus dat na het jaar 2000 moet ver schijnen en dat vragen moet oplossen van tijd en bestaan. De Comme dia bestaat uit 100 gezangen verdeeld in 14.000 verzen. De regels tel len 33 letters, Christus' leeftijd toen hij stierf. Slooff concludeert in zijn inleiding van zijn boekje dat wat Dante 700 jaar geleden schreef, amper tijdgebonden is. „Ook Dante droomde van een Europese eenheid van vrede en gerechtigheid. Ook Dante worstel de met de zin van het bestaan." Door Johan Diepstraten „U moet het zoveel mogelijk in actie zoeken, dan is het even tueel ook nog te verfilmen," krijgt de hoofdpersoon in Frith jof Foelkels debuutroman On der de pannen (1995) van een uitgever te horen. „Seks is altijd bruikbaar. Kunst is een toegang tot het bruisende leven. Exploi teert u het mystieke, magische, stuitend realistische. Of voor mijn part de quantummechani- ca. De lezer van tegenwoordig is een routinier. Een alles-eter. Men is dol op raadsels, op magi sche kubussen, op geweld. Voor mijn part laat u in uw boek een atoombom ontploffen." Het aardige van debutant Frith jof Foelkel is dat zijn roman vrijwel niets bevat van wat hoofdpersoon Iwan Winston Kollektief aan adviezen krijgt om een bestseller te schrijven. Onder de pannen werd in het speciale Bzzlletin-nummer over debutanten (januari 1996) door Hans Neervoort uitgeroepen tot hét romandebuut van het jaar. Theo Sontrop stelde in het ra dioprogramma De Leestafel vast dat het een fantastisch boek is, ook al begreep hij er de helft niet van. „En dat is niet erg," beweerde Neervoort. „Sterker nog: zo hoort het ook." Er zullen weinig mensen zijn die hiermee instemmen. Onder de pannen is een complex boek dat zich maar met moeite laat vero veren. Op dertigjarige leeftijd krijgt de hoofdpersoon een hart aanval en onder het dode lichaam dat op het bureau ligt, grist de moeder een manuscript weg dat de roman behelst. Er valt veel voor te zeggen dat het boek geschreven is door de over leden zoon, maar evenzogoed is het te verdedigen dat vader Na poleon Kollektief delen heeft geproduceerd. Evenwicht Wie van raadsels houdt, kan met dit debuut aan de gang. Het lei dende thema is wel gemakkelijk te duiden: zoon Iwan, balance rend op de rand van de waanzin, probeert zijn verstand met zijn gevoel in evenwicht te laten ko men, het traditionele literaire dilemma tussen hart en hoofd. Aan het einde van de roman neemt hij de plaats van zijn va der in, die zich had teruggetrok ken op de Veluwe. Nogal wat elementen uit Onder de pannen zijn terug te vinden in de recente verhalenbundel De pythons en de nachtportier. Veel onenigheid over de interpretatie zal er niet ontstaan, omdat de verhalen verhoudingsgewijs eenduidig zijn, maar wel over wat Foelkel ermee wil. De per sonages zijn weer behoorlijk wereldvreemd en gedragen zich onvoorspelbaar. Frithjof Foel kel ontpopt zich niet als een au teur die verwant is aan Maarten "V» •- Frithjof Foelkel Biesheuvel, zoals de achterflap suggereert, maar eerder als een schrijver in de traditie van Atte Jongstra, Jan Tetteroo en Philip Markus: alle drie auteurs van avantgardistiseh en bij vlagen knettergek proza. Dierentuin Hoofdpersoon in het bizarre ti telverhaal bijvoorbeeld is een overspannen man die niet nader wordt aangeduid, hooguit dat hij schrijver is van een boek over moderne cultuurgeschiedenis. Hij observeert in een reptielen huis van Artis hoe slangen wor den gevoerd. Pagina's lang weidt Foelkel uit over wat de man in de dierentuin om zich heen ziet. (En leuk ook: eindelijk zit de prooi bij de slangen als een bult pal achter hun kop en ze bekommeren zich verder ner gens om. „Waar was de koffie, waar was de After Eight, de te levisiegids?") De overspannen man blijft zwerven door de dierentuin, valt zelfs op een bepaald moment in slaap, wordt opgesloten en gaat steeds meer malen. Over het ontstaan van de wereld, over het humanisme en over de werking foto floor van de hersenen bij apen. Hij klimt in de bomen. „Een joelend groepje schooljeugd verdrong zich de volgende ochtend voor het reptielenhuis. De verlate op passer kwam met tegenzin aan- geslenterd en vroeg zich af wat er aan de hand was," luiden de laatste regels van het verhaal. Raadsels Haast identiek is De hoofbegaaf- den over de wetenschapper Franciscus Favels die zijn hele leven in afzondering heeft be steed aan het bedenken van een nieuwe opzienbarende kosmos- theorie. Zijn promotor ziet er niets in, omdat hij niets vaii de ontdekkingen over de microsco pische achtergrondstralingen begrijpt. Ook deze Favels slaat aan het malen, nijdig fietsend naar de stadsbibliotheek om grammo foonplaten terug te brengen. „Er kwam in volle vaart van rechts een twintig tons vrachtwagen, en die hebben toch echt voor rang in dit land," laat de cyni sche verteller op de laatste blad zijde weten. De lezer blijft piekeren over de bedoeling van de twee verhalen. Er wordt gestoeid met de raadsels van het le ven, het absurde in de wereld en het menselij ke tekort, bezien door de ogen van wereld vreemde personages. Wil Frithjof Foelkel de lezer louter amuseren of aan het denken zet ten, maar waarover dan? „Zijn bizarre hu mor vormt een prach tig contrapunt tegen de serieusheid van zijn bedoelingen," legt de uitgever op de achter flap uit, maar vergeet te vertellen welke be doelingen. Misschien is het ant woord te vinden in het verhaal In de Zeeka meel, dat aansluit op Onder de pannen. Het bevat herinneringen van de verteller aan een wandeling met de zeventigjarige vader op de Veluwe. „Mijn vader zweeg onder het lopen. Mijn bestaan was-ie vergeten. Al ja ren. Zijn eigen bestaan trouwens ook." Deze tragische verhouding - een terugkerend thema in zijn werk - is in een paar woorden duide lijk. Dan blijkt dat de vader een weerzin heeft tegen de mense lijke soort. „De mens zit weggestopt in een steegje van een achter- afbuurt van het heelal. foelkel Ondanks zijn geleerd heid kan hij met zijn beste apparatuur niet eens door het centrum van zijn eigen Melkweg heen kijken." Dit zou wel eens de boodschap van de werkloze theoretisch fy sicus en zweefvlieginstructeur Frithjof Foelkel kunnen zijn. De alwetende verteller beziet alles om zich heen en constateert doodleuk dat er meer idioten in de wereld zijn dan wetenschap pelijke ontdekkingen. De nietig heid van de mens en het onver mogen om in harmonie met zijn omgeving te komen: dat lijken me de twee meest voorkomende thema's. In één verhaal becommentari eert Foelkel de kritiek op zijn debuutroman. „Vertoon ik eigenaardigheden bij mijn schrijven? Dat wil ik best geloven. Zijn sommige van mijn alinea's wat erg gecompli ceerd? Ook die kritiek verbaast me niet echt. Kunnen sommige van mijn teksten nog wat ver duidelijkt worden? Uitstekend, dat moesten we dan maar doen." Wie zo relativeert, kent zijn nie tige plaats in het heelal. Frithjof Foelkel: 'De pythons en de nachtportier'. Uitg. Meulen- hoff, prijs 32,90. Door Jeanette Vergouwen Terwijl bijna elke organisator in de cultuurwereld spreekt ran drempelverlaging, gaat bet kunstencentrum De Sin gel in Antwerpen stug door op de ingeslagen weg. „Wij vis sen in een stroom van cultuur niet een grote verscheiden heid, met eigenzinnige visies, ralgehouden strekkingen en koppige overtuiging. Ons doel is bruggen aanreiken of te la ten zien." Directeur Jerry Aerts en zijn Ploeg medewerkers blijft bouwen aan de verbindingen tussen kun stenaars en publiek én de samen hang van verschillende discipli nes zoals dans, toneel en muziek. wordt geen eenheidssoep op gediend, nee, de Singel kiest voor gewaagde experimenten, pittig gekruide evenementen en vooral ongewone voorstellingen. Kwali teit staat steeds voorop. «En we hebben als huis van ver bouwen ook een speciale band opgebouwd met verschillende ar resten. Het publiek kan de evo- le van hun carrière daardoor jaren na elkaar volgen," aldus erry Aerts. Hij doelt daarmee op ?e artiesten in residence: Jan Fa- ra, de Beethoven Academie, het oliegium Vocale, Josef Nadj, «ine Teresa De Keersmaeker en Vandekeybus. k jaar opnieuw verrast De Sin- PYe*® duizenden met een aan- lij.k aanbod op het gebied n muziek, muziektheater, dans, ti p 6n architectuur (exposi ng j °Psomlning is onmoge- J aradat het tientallen produc- Irff ?etreft- Daarom slechts en- «ue hoogtepunten. 'Le cri du caméléon' van Josef Nadj's Compagnie Anomalie Het Zuidelijk Toneel brengt drie stukken: één gezelschap en drie regisseurs, drie acteurs uit drie landen en drie teksten uit drie eeuwen en dat met één thema: de seksuele begeerte. Deze honger naar liefde, bekeken door Shake speare, Tennessee Williams en Arthur Schnitzler, wordt geser veerd op originele wijze. Historisch De Singel legt voor de disciplines dans en theater het komend sei zoen de nadruk op het historisch belang van een aantal theaterma kers, choreografen en acteurs. „Met een gewijzigde kijk op ver trouwde zaken, we schrijven een nieuwe grammatica aan de hand van de brokstukken van het oude. Deze keuze is selectief en subjec tief en wellicht aanvechtbaar, maar we bieden het publiek een blik achter en voor het theater gordijn," aldus Miriam de dop per. Nergens anders dan in De Singel krijgt Jan Fabre de kans om zijn evolutie als scenograaf en cho reograaf te tonen. Dit seizoen met twee nieuwe producties en zes herhalingen. En wat te denken van de Compagnie Anomalie van Josef Nadj. Bij Nadj lijkt het lichaam op een onwerkelijke con structie, waarvan de onderling verwisselbare elementen bewe gen met de nauwkeurigheid van een uurwerk. Deze groep brengt drie producties met o.a. Le cri du caméleon waar studenten van de befaamde Franse circusschool aan meewerken. foto philippe cibille Britten Het hoofdstuk muziek biedt vele genres en stijlen, verdeeld over een vijftigtal concerten. Natuur lijk zijn de bekende orkesten en ensembles van de partij: de Beet hoven Academie met een combi natie van klassieke romantische en 20e eeuwse werken, het Pro metheus Ensemble en Champ d'Action met hedendaagse mu ziek en de Munt met vooral Hoog Romantiek. Tino Haenen biedt naast de Munt ook plaats voor twee andere symfonische orkes ten:' het Budapest Festival Or chestra en het Rotterdams Phil- harmonisch Orkest dat o.l.v. Ber nard Haitink werk van Sjostako- vitsj en Britten speelt. Drie componisten krijgen overi gens extra aandacht: Bach, Schu- Werk van Benjamin Britten krijgt het komende seizoen een cen trale rol in De Singel. foto jack phipps bert en Britten. Twintig jaar na de dood van Benjamin Britten in 1976 worden in zes concerten alle facetten van zijn werk belicht. Van Schubert (die in 1797 is ge boren) worden de integrale pia nosonates vertolkt op vier avon den door niemand minder dan Christian Zacharias en de inte grale symfonieën worden ge speeld door Anima Eterna van Een pienter staaltje marketing is het bepaald niet: onmiddellijk na het voor Oranje zo ontluisterende Europees Kampioenschap een boek uitbrengen over de recente historie van het Nederlands Elf tal. Uitgeverij Luitingh-Sijthoff gokte waarschijnlijk op een wat glansrijker verloop van het toer nooi in Engeland. Van de andere kant: qua inhoud sluit het boek perfect aan bij het onthutsende verloop van het laatste EK,, dat wat Oranje be treft vooral werd gekenmerkt door interne ruzies en slecht voetbal. Want als er ding blijkt uit het boek van de Oranje- watchers Matty Verkamman (Trouw) en Henk Mees (VNU- dagbladen), dan is het wel dat het begrip 'voetbaljungle' niet zo maar een journalistiek cliché is, maar een vlag die de lading voor treffelijk dekt. Het Nederlands Elftal, de historie van Oranje 1989-1995 is een ver volg op een eerder verschenen boek over de lotgevallen van Oranje vanaf 1905. Het is een chronologische opsomming van hele en halve ruzies, stammen strijden en persoonlijke vetes. Wie het uit heeft, weet meteen waarom Oranje na de EK-triomf van 1988 weinig meer heeft ge presteerd. Het merendeel van de spelers, on der aanvoering van Van Basten en Gullit, maakte zich toen sterk voor Cruijff, het Amsterdamse orakel dat al zo lang boven Oran je zweeft. Rinus Michels, dan be stuurslid technische zaken, ne geert die wens en stelt Leo Been hakker aan voor het WK van 1990. Het WK wordt een flop en Frank Rijkaard valt van zijn voetstuk met twee fluimen in het krulhaar van 'de erkende matennaaier' Rudi Voller. Gullit en Van Basten raken vervolgens verwikkeld in een competentiestrijd: wie is de absolute baas? In de halve finale van het EK struikelt Oranje over Denemarken. Ook Dick Advocaat slaagt er niet in om de verwende vedettes op één lijn te krijgen. Met Gullit blijft hij ruziën over de juiste tac tiek, totdat de in Italië gelouterde ster zijn koffers pakt en Oranje zonder hem laat vertrekken naar het WK in Amerika. Daar zou eindelijk Johan Cruijff de troe pen moeten aanvoeren, maar dit plan sneuvelt omdat de coach van Barcelona per se in zijn eigen sportkleding wil rondlopen en bovendien meer geld verlangt dan de KNVB wil geven. Eind 1994 nestelt zich een gentle man in de slangenkuil: Guus Hid- dink. Veel maakt het niet uit: de kwalificatie voor het EK verloopt moeizamer dan ooit. De afloop van het toernooi in Engeland kennen we inmiddels. De periode 1989-1995 kan genoteerd worden als een pikzwarte bladzijde uit de geschiedenis van het Nederland se Elftal. Matty Verkamman en Henk Mees: 'Het Nederlands Elftal, de historie van Oranje, 1989-1995'. Uitg. Lui tingh-Sijthoff, prijs 45. Irene Gonzalez Frei Jos van Immerseel (3 concerten). Na de passionen van Bach is er dit jaar aandacht voor zijn canta tes en de Hohe Messe. Ook de se ries Liederen, Creaties, Webern, Oude Muziek, Hoogdagen en Jazz zorgen voor klinkende optredens. voor meer inlichtingen over het programma van De Singel en re serveringen kan men bellen naar 00-32.3.2483800. De losse kaart verkoop is inmiddels gestart. Door Elly Poppe-Stolk Op de achterflap van Op het water geschreven prijkt de aanprijzing 'in tens erotische ro man'. Het is de eer ste roman van een jonge, in Rome woonachtige, La tijns-Amerikaanse schrijfster die zich schuilhoudt achter het pseudoniem Irene Gonzalez Frei. In deze roman ver telt de Madrileense hoofdpersoon So fia over haar eroti sche leven voor, tij dens en na haar ge lukkige relatie met de overleden Mari- na, die een dubbel gangster van haar was. Toen ze Marina leerde kennen, was Sofia nog getrouwd met Santia go. Hun huwelijk had gedreven op lichamelijkheid. Ze waren daarbij geleidelijk steeds geweld dadiger en obsessiever geworden, totdat een ongeval hun de ogen opende. Sindsdien kabbelde hun relatie voort als 'onverschillige vriendschap' en was Sofia's leven een regelmaat van 'verveling en zekerheden'. Totdat ze Marina ontmoette. Zweverig vertelt Sofia over de vele voortekenen die aan die ont moeting voorafgingen. Het was niet helemaal onverwacht dat juist Sofia, die er een intens genot aan beleeft zichzelf in alle intimi teit in spiegels te observeren, zich onweerstaanbaar voelde aange trokken tot een vrouw die er als haar spiegelbeeld uitzag. De hevige aantrekkingskracht was wederzijds. En toen Marina een baan als vertaalster in Rome kon krijgen, gaf Sofia dan ook zonder aarzelen Santiago en haar werk in een kunstgalerie op en vertrok met haar vriendin naar Italië. Na een halfjaar werd hun geluk wreed verstoord. Ook dat moment werd aan Sofia voor speld met veelzeggende voorteke nen. Kort na Marina's dood begon de ontroostbare Sofia niettemin nog een verhouding met Baxi, een travestiet. Toen ze ontdekte dat Baxi aangetast was door het aidsvirus, Tiet ze zich bewust be smetten, zodat haar spiegelbeeld nu 'de tekenen van de ziekte en de wanhoop' reflecteert, in af wachting van het einde van alles. Vakkundig Irene Gonzlez Frei heeft haar ro man geraffineerd opgebouwd en de spanning binnen de episodes vakkundig gedoseerd. Ze heeft een paar levendige scènes met in teressante typetjes neergezet, zo als de vadsige luiwammes met wie Sofia een tijdlangsamen- woonde, of de perfecte kamerge leerde die in Rome haar buurman was, en een paar vrouwen uit het lesbische circuit. Meer positiefs valt er over dit bi zarre melodrama echter nauwe lijks te melden. Soms wordt een diepere gedachte te berde ge bracht of een interessante discus sie aangezwengeld, maar daar wordt verder niets mee gedaan. foto bert bakker Zo zinspeelt Sofia herhaaldelijk op het verband tussen haar fasci natie voor haar spiegelbeeld en haar passie voor Marina en haalt ze er zelfs een psychoanalytisch boek over Narcissus bij dat ze sa men met Marina heeft doorgeno men, maar tot diepere gedachten over dat verband komt het nooit. Oppervlakkigheid valt de schrijf ster ook te verwijten bij de ka raktertekening van haar hoofd personen. Behalve een handvol uiterlijke kenmerken en een hele boel seksuele activiteit, wordt van hen niets meer ontsluierd dan van de secundaire persona ges. De meest in het oog springende tekortkoming van dit boek is vooral een kwestie van mentali teit. Sofia laat het voorkomen alsof ze een gebroken vrouw is die een geschreven getuigenis wil afleggen van haar grote liefde voor Marina. In werkelijkheid schrijft ze een gedetailleerd ver slag in geuren en kleuren van haar onalledaags ruime seksuele ervaringen, waarbij ze de grens tussen erotiek en pornografie meer dan eens overschrijdt. Van de aan Marina gerichte passages vol verontschuljdigingen waarin ze benadrukt dat ze deze herin neringen met smart ophaalt, druipt de schijnheiligheid dan ook af. Een hypocrisie die ge makkelijk in verband te brengen is met de beslissing van de schrijfster om zich te verbergen achter een pseudoniem. Inmiddels is het wel duidelijk ge worden dat de kwalificatie 'in tens erotische roman' voor dit boek maar zeer ten dele terecht is. Verfijnde erotiek is eigenlijk alleen te vinden in de episodes rondom Sofia en Marina. Daar buiten is sprake van smakeloze, soms grove, pornografie die in het grootst denkbare contrast staat met de hulde aan het lichaam van de geliefde, waarvan echte erotiek altijd getuigt. Irene Gonzalez Frei: 'Op het wa ter geschreven'. Uitg. Bert Bakker, prijs 29,90 I J

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 19