Under berg na 150 jaar nog altijd kerngezond
al veertienmiljoen keer
over de toonbank
Michael Jackson mag
in Zuid-Korea zingen
DE STEM ZOMER-GIDS
Black Crowes
The Wallflowers
Marnix
Busstra 4-tet
Ulanbator
pE STEM
Bernd Schneider
ziet grapje
uitgroeien
tot wereldwijd
succesnummer
Vier priesters kennen de formule, maar zwijgen als biechtvaders
WOENSDAG 31 JULM996 D2
EEN PAAR jaar geleden waren
the Black Crowes samen met
Lenny Kravitz de grote voor
gangers in het zogenaamde re-
tro-genre. Hun meesterwerk
The Southern Harmony and
Musical Companion leunde
weliswaar erg zwaar op het ge
luid van The Faces, maar ves
tigde de naam van de broertjes
Chris en Rich Robinson als
songwriters.
Twee jaar geleden verscheen de
opvolger Armorica, en dat was
ondanks de hooggespannen
verwachtingen een artistieke
en commerciële flop. En nu is
er dan de vierde plaat, Three
Snakes and one Charm.
Na een paar keer draaien leek
het erop dat hij in mijn oren
hetzelfde lot ten deel zou vallen
als zijn voorganger. Maar toen
ik 'm al bijna teleurgesteld in
de kast had gezet gebeurde er
een klein wonder. Three Sna
kes and one Charm toonde
plotseling zijn charmes. Mijn
oren moesten er blijkbaar aan
wennen; dit is een andere plaat
dan het eerdere meesterwerk,
en verdient het daarom niet er
mee vergeleken te worden. De
broertjes Robinson hebben te
recht gekozen voor nieuwe mu
zikale wegen. Deze keer kan
niemand de groep van epigo
nisme beschuldigen; alleen One
Mirror too many deed me heel
even aan The Who denken.
Ondanks hun hippie-imago
roept de muziek van de Crowes
geen associaties op met India-
kleedjes en wierook, maar wel
met donkere kroegen en flessen
whisky. Gebleven is de solide
Amerikaanse, op 'zuidelijke'
leest geschoeide rock, nieuw is
de grote hoeveelheid soul, en
fris klinken de blazers van The
Dirty Dozen. De teksten van de
liedjes zijn intiem, en toch is de
muziek meestal lichtvoetig van
toon.
Nebakanezer is het meest hit
gevoelige nummer, Better
when you're not alone heeft de
beste drive en Girl from a Pa
wnshop is het meest gevoelige
op de cd. De nieuwe van The
Black Crowes is een bewijs dat
de band wel degelijk een blij
ver is, ook al kostte het mij eni
ge moeite dat te ontdekken.
(American Recordings, BMG)
JOEP TROMMELEN
In ZIJN boek 'Woodstock Vi
sion' uit 1994 verbaasde roek-
fotograaf Elliot Landy zich 25
jaar na dato nog stggd^gfr de
wijze waarop Bob Dylan zijn
,_yijf ^kinderen al op^hgel jnoge
"leeftijd tot grote zelfstandig
heid opvoedde.
Gekeken naar Dylans jongste
zoon, Jakob, is die opvoeding
niet zonder resultaat gebleven.
De 25-jarige singer/songwriter
mag dan zijn vaders 'vak' ge
kozen hebben, hij weigert zich
op zijn indrukwekkende af
komst te laten voorstaan. Vier
jaar geleden maakte Jakob dan
ook geruisloos zijn plaatdebuut
als lid van The Wallflowers,
een groepsnaam die alleen voor
kenners te begrijpen valt als
een verwijzing naar een van
zijn vaders minor composi
tions.
De jonge Dylan bleek wel dege
lijk de artistieke motor van die
band en hoewel hij niet papa's
beste balpen op zak gestoken
heeft, ontbreekt het Jakob ze
ker niet aan talent. Dat blijkt
nog maar eens op de cd Brin
ging Down The Horse, die hij
nu na vier stille jaren, en met
even weinig tamtam als de vo
rige keer, op zijn debuut laat
volgen. Opnieuw zet de Dylan-
spruit met zijn hoge hese stem
elf lange gitaarrock-nummers
neer die staan als een huis.
Behalve door de - inmiddels
grotendeels vervangen - Wallf
lowers wordt Jakob begeleid
door een rijtje gereputeerde
collega's als Gary Louris (Jay-
hawks), Michael Penn, Sam
Phillips, Adam Duritz (Coun
ting Crows), Mike Campbell
(Heartbreakers) en Fred Tac-
kett (Litte Feat). Laatstge
noemde twee gitaristen hebben
meermaals met zijn vader ge
werkt en datzelfde geldt voor
zijn producer, T-Bone Burnett.
Maar deze drie veelgevraagde
sessie-veteranen zijn veelzijdig
genoeg om de jonge Jakob niet
alsnog in het voetspoor van zijn
vader te drukken. Integendeel,
vooral Burnett brengt met zijn
fantasievolle productie fraaie
accenten aan op een album dat
- evenals het vorige bij iedere
beluistering sterker wordt. En
dat is binnen de familie Dylan
inderdaad vaker vertoond. (In-
terscope/MCA)
LEO NIERSE
MARNIX BUSSTRA (1965)
ontdekte op zijn vijftiende de
gitaar. Daarvoor probeerde hij
het op piano, drums en trom
pet, maar die instrumenten ga
ven hem niet de voldoening die
de gitaar wel geeft.
Busstra stapte met zijn instru
ment naar het conservatorium
en zag al snel in dat hij er als
autodidact niets te zoeken had.
Maar ook zonder papiertje van
het conservatorium kun je het
ver schoppen. Hij is inmiddels
met zijn eigenzinnige gitaar
spel een van grote talenten aan
het Nederlandse jazz-firma-
ment. Busstra leidt naast zijn
4-tet de crossover-groep Se
cond Vision en componeert
voor theater en televisie.
Tussen al dat werk door heeft
Busstra met zijn eigen vierkop
pige selectie de cd On the Face
of It uitgebracht. Alle composi
ties zijn van de hand van Buss
tra. De jazz van het kwartet is
open, melodisch, intiem met zo
nu en dan felle uitschieters.
Zijn gitaargeluid heeft nog het
meeste weg van gitaristen als
John Scofield en John Aber-
crombie, die ook dit soort
mainstream-jazz voortbren
gen.
Het eerste nummer, Strega,
Italiaans voor heks, legt al di
rect het karakteristiek geluid
van het kwartet bloot. Gitaar
en saxofoon (Yuri Honing) spe
len de melodielijnen, gesteund
door een ritmesectie van bas
(Eric van der Westen) en drums
(Pieter Bast). Akkoorden wor
den achterwege gelafen. Wat
overblijft is muziek met een
zeer open Jj&rateL Die open
heid is op elk "ander1 nummer
terug te vinden. Zeker op
That's a Fact, een blues die
door Busstra tot het bot wordt
uitgekleed. Wie de dagelijkse
stress wil ontvluchten moet On
the Face of It aan de cd-speler
toevertrouwen. Je hoeft geen
prozac te slikken om tot rust te
komen. (VIA JAZZ)
PETER VIERENHALM
NEE, ULANBATOR IS geen
inheemse groep uit het verre
Mongolië, ook al is de band
vernoemd naar de hoofdstad
van dat Aziatische land. Ulan
bator komt gewoon uit het Ne
derlandse Nijmegen en maakt
moderne techno-house.
De leden van Ulanbator
draaien al zeker vijftien jaar
mee in de muziekscene. Ze ko
men voort uit onder andere Vi
ce en Mekanik Kommando.
Met name die laatste groep
maakte begin jaren tachtig eni
ge furore als wave-band. In
middels bestaat Ulanbator al
weer vijf jaar, al is de groep
uitgedund tot het duo Ties van
der Linden en Laslo Panyigay.
Met 2.0 hebben ze nu een twee
de Ulanbator-cd gemaakt.
2.0 bevat een uitgekiende mix
van ambient, techno, trance en
tribal. De meeste nummers
starten rustig om snel via een
vlotte beat steeds swingender
te worden. De cd is zeer wel ge
nietbaar en vaak ook dansbaar,
maar het blijft vergeefs wach
ten op momenten dat er een
echte vuist gemaakt wordt.
Ulanbator heeft met 2.0 een de
gelijke en bij tijd en wijle
fraaie plaat gemaakt. Maar op
zienbarend? Dat niet.
(TRB/Rough Trade)
PAUL VERLINDEN
Seoul (ap) - Michael Jackson mag van het Zuid-Koreaanse ministene
van cultuur twee shows geven in Seoul.
In Zuid-Korea mogen buitenlandse artiesten alleen met toestemming
van de regering optreden. Een overkoepelende organisatie van zo'n 50
religieuze, civiele en consumentengroepen had bezwaar aangetekend
omdat Jackson een slechte invloed zou kunnen hebben op de Zuid-
Koreaanse jeugd. In het bezwaar werd verwezen naar de beschuldi
ging van seksueel misbruik van een 13-jarig jongetje, een schandaal
dat Jackson in 1993 achtervolgde. Uiteindelijk trof de zanger een re
geling met de familie van het jongetje, waarbij hij 15 miljoen dollar
zou hebben betaald. In 1994 was Jackson niet welkom in Zuid-Korea
omdat toen werd gevreesd dat hij de moraal van de jeugd zou kunnen
aantasten. Het ministerie van cultuur oordeelde nu echter anders en
vreesde kritiek en handelsfricties met de Verenigde Staten als de con
certen weer niet door zouden gaan.
De actiegroepen hebben een boycot aangekondigd van producten van
Kumkgang en Hyundai, de hoofdsponsors van de concerten di
Jackson op 11 en 13 oktober geeft in het Chamsil stadion in Seoul.
NEDERLAND 1
06.59 Olympische Spelen (tot 05
1420 Olympische Spelen
2o!o0 Journaal/Weeroverzicht
20 32 Olympische Spelen
2100 Voorbeschouwing Open I
landse tenniskampioen;
pen
2136 Taggart: Secrets, politieser
2230 Studio Atlanta
23.05 Olympische Spelen (tot 05
NEDERLAND 2
17.58 2Vandaag, actualiteiten
18.00 Journaal; 18.43 Sportjo
en vanaf 18.51 Hoofdpunt-
het nieuws gevolgd door he*
18.59 Bert's Yellow Cab, kinderr
ne
19.28 Straatmuzikanten, docun
re-serie: Salzburg
19.57 Taptoe Breda '95, verslag
2081 De plattelandsdokter, re
ge-serie
2119 Switched at Birth, mini
Afl. 1
22.44 VIPS, serie portretten inte
nale christenleiders: Jacky Pu
23.11 Journaal
NEDERLAND 3
07 00 Journaal (ook 07.30, 08.00,
en 09.00)
07.05 Klokhuis
07.33 Captain Scarlet
08.07 Er was eens
08.35 Goud, zilver en brons
09.08 Kook tv
09.29 Een koffer vol boeken
10.05 Ontdek de geologie:
vingen
10.35 Socutera
10.38 Frontlijn
11.12 AsoShow
12.00 Journaal
12.07 Fasten Seatbelts
13.00 Journaal
13.08 Wie-o-wie
13.55 Zembla
14.35 Theatercafé
15.05 Straatmuzikanten
15.32 The Wonder Years
16.00 Journaal
16.05 Desmonds, comedy
16.30 MC-TV, reportage-serie ov
grantentelevisie in de Rands
17.00 Tante Fatma, reportages v<
Beverwijkse Bazar
17.07 Who's the Boss?, comedy
17.32 The Ocean Girl, jeugdserie
18.00 Villa Achterwerk, kinderr
ne met In het land van de ve|
laars; 18.06 De mannen v,
BELGIË FRANS 1
07.30 Olympische Spelen 12.40 VI
richt 12.45 Nieuws. Aansl.: Olyn
Spelen 16.30 Blamatoscope, kinde
zine 17.30 The Waltons, serie 18.
gions soir 18.45 Le quotidien des
18.50 Maguy, serie 19.30 Nieuws
Waikiki West, misdaadserie 21.05
reportages 22.05 Acapulco H.E.A.T
22.50 Laatste nieuws
BELGIË FRANS 2
07.00 Olympische Spelen 12.40
13.00 Olympisch nieuws 14.00 Olyr
Spelen 18.00 Blamatoscope 18.55
volleybal 19.30 Nieuws 20.00 Olyr
Spelen 22.00 Nieuws 22.30 Pleins
Atlanta, Olympisch magazine (tot 2
DUITSLAND 1
06.00 Morgenmagazin, ontbijtt
met Good Night Atlanta, Hello G
09.00 Heute 09.03 Ferien-Fieber r
rentins phantastische Abenteuer, j(
rie; Theos Geburtstagsecke; Wein
Eichhörnchen, jeugdfilm 11.00
11.04 (ZWAlles für Papa, Duitse s|
uit 1953 van Karl Ha met Johann,
Curd Jürgens en Olga Tschechow,
Umschau 12.55 Presseschau 13,
tagsmagazin met Heute 13.45 Wil
Telegramm 14.00 Tagesschau 14.0!
pia live met wielrennen, finale w
strijd heren; atletiek: tienkamp (1
springen en kogelstoten), kwalifica!
stokhoogspringen heren, 1500m
200m heren en dames; badminto
densport, 1ste ronde dressuur indi
worstelen (vrije stijl); tennis, halvi
dames en heren; schoonspringen,
nale dames en zeilen, finales 20
gesschau 20.15 Olympia-Club met
volleybal, boogschieten, paard
worstelen, tafeltennis, hockey en
kwalificatie kogelstoten dames, ti
(hoogspringen), halve finale 100r
00.30 Tagesschau 00.35 Olympia
atletiek: 200m heren en dames, fin,
stapsprong dames, halve finale 4C
den heren, finale discuswerpen hi
nale 400m horden dames, halve fin,
steeple heren, finales 800m dame:
ren, finale 100m horden dames, ti
(400meter); handbal: Frankrijk - Dl
boksen, kwartfinale; tafeltennis:
nale heren; voetbal, halve finale
hockey, halve finale heren; volle
schoonspringen (tot 05.30)
DUITSLAND 2
06.00 Zie Duitsland 109.00 Olymp
lights 13.00 Mittagsmagazin me
13.45 Königlich Bayerisches Amt
serie 14.10 Ehen vor Gericht seri
matiseerde echtscheidingszaken 1
90, jeugdjournaal 15.45 Heute 1!
Flying Doctors, serie 16.35 Jede M
hen, serie 17.00 Heute 17.05 Abei
tin 17.55 Ein Mann am Zug, ser
Heute 19.25 Danielle Steele's One
„me, tv-film 21.00 Gesundheits
Praxis 21.45 Heute 22.15 Zünds
desgriisse aus Moskau, reportage
activiteiten van de Russische it
Duitsland 23.00 (TT) Derrick, misd
».00 Heute nacht 00.15 Zeugen
hunderts: Fotograaf Tim Gidal 01.'
das Magazin, computermagazine
YacuVin
Door Albert Eikenaar
Bijna een dagtaak heeft hij aan
het bestrijden van na-apers, zegt
hij lichtelijk overdreven.
Maar wijnhandelaar/uitvinder
Bernd Schneider bedoelt het se
rieus. „Soms word ik er mismoe
dig van. Als ergens een kepie op
duikt, laat ik de producent er van
zonder pardon juridisch aanpak
ken. Tot op dit moment liepen er
39 van zulke inbreukzaken, civie
le procedures tegen bedrijven die
probeerden met een uitvinding
van mij aan de haal te gaan. Daar
vecht ik tegen. Principieel. Al
kost het handenvol geld. Er ging
dik een miljoen op aan advoca-
tenkosten."
Een goede tien jaar geleden be
dacht de Delftenaar Schneider
(46) voor de aardigheid voor zijn
klanten een relatiegeschenk: een
vacuümpompje plus een speciaal
rubberdopje om een aangebroken
fles weer luchtdicht af te sluiten.
Zo bederft de inhoud niet en
blijft de smaak behouden. „Je
hoeft de wijn niet meer in een
keer op te drinken als je slechts
trek hebt in één goed glas," aldus
Schneider. „Een restant zet je ge-
vacumeerd gewoon weg."
Het cadeautje sloeg geweldig
aan. Ook anderen vroegen hem er
naar. Binnen drie maanden was
hij de hele voorraad kwijt.
„Tweehonderdduizend stuks. In
plaats van dat deze exercitie me
geld kostte, haalde ik de kosten
eruit."
Banken
Op grond van dit succes zag
Schneider mogelijkheden het
praktische hebbedingetje als
merkartikel te commercialiseren.
Dat bleek moeilijker dan ver
wacht. „Ik bezat onvoldoende ei
gen kapitaal om direct een lonen
de serieproductie op te zetten.
Naïef als ik nog was, dacht ik dat
de banken daar goed voor waren.
Niet dus. Ze bezorgden alleen
kopzorgen in plaats van krediet.
Want ik had geen bestaand pro
duct, geen distributienet, noch
bewijsbare afzet. Er lag eigenlijk
alleen maar een protoype op ta
fel. Dat wilden ze niet financie
ren. Praat me er niet van."
Schneider besloot niettemin door
te zetten. Hij ging - met het ne
men van forse zakelijke risico's -
op eigen kracht aan de slag. „Ik
onttrok zoveel mogelijk middelen
aan de wijnhandel, die ik er ook
nu nog op na houd. Met een in
dustrieel die kansen rook, kon ik
een aanvaardbare deal aangaan.
Bij die verplichting ging het om
een miljoen gulden. Voor de start.
Voor mij was dat absoluut geen
grapje. Ik moest er helemaal hon
derd procent voor gaan."
Beginnersfouten
Het lukte, zij het niet zo snel als
de eerste oplage beloofde. Als de
taillist en groothandelaar in wijn
zocht Schneider de afzetkanalen
in de eigen branche, bij slijters en
andere verkopers van dranken.
„Dat klikte voor geen cent. De
vakbroeders toonden zich scep-
tisch over het nut van het pompje
en de door marketingdeskundi
gen geadviseerde verkoopprijs
van vier tientjes zat er helemaal
naast. Natuurlijk, ze wilden wijn
verkopen, niet bewaren. Intussen
had ik wel kostbare tijd verspild,
dure beginnersfouten gemaakt."
Gezien de investering uit eigen
zak gaf hij de moed niet op. On
danks de tegenvallers zat de loop
er in. Dat bood houvast en per
spectief. Schneider zocht een an
der verkoopcircuit: de zaken met
huishoudelijke waren. „Die ble
ken er juist wel belang bij te heb
ben het artikel te promoten. En
toen ik de adviesprijs halveerde,
was de ban gauw gebroken."
Dat kwam vooral doordat het
grootwinkelbedrijf snel interesse
toonde. Schneider mocht leveren
aan Blokker, Sligro, V&D en
Marskramer c.s. In tien jaar tijd
bracht Schneider in Nederland
bijna twee miljoen exemplaren
van het pompje - onder de gere
gistreerde naam VacuVin Wine
Saver - aan de man. Wereldwijd
staat de verkochte oplage op
veertien miljoen eenheden, in
vijftig landen. Voor deze presta
tie kreeg Schneiders' VacuVin
Products de exportprijs van het
ministerie van Economische Za
ken.
Ook bij de uitvoer van zijn inter
nationaal gepatenteerde product
moest hij echter 'niet misselijk'
leergeld betalen. „In eerste in
stantie liet ik in andere landen
het prijsbeleid aan de importeurs
over. Nu niet meer. Er kwam
chaos van. Het gevolg was dat de
afname stagneerde. Tegenwoor
dig handelen we centraal. Overal
dicteren we een vergelijkbare
verkoopprijs op basis van dezelf
de winstmarges."
Tefal
Vijf a zes uur per week houdt hij
zich gemiddeld inderdaad bezig
met de bestrijding van de pirate
rij. „Van de 39 procedures heb ik
er 38 gewonnen of volgde er een
aanvaardbare schikking. Zeven
lopen er nog. Nieuwe zullen vol
gen." Wat Schneider het meest
prikt, is dat een gigant als Tefal
eveneens trachtte een vacumeer-
pompje op de markt te brengen,
zij het als variant op zijn Delftse
methode. „De rechtszaak verloor
ik, omdat Tefal een dopje uit
twee delen leverde. Dat verschil
was genoeg om die firma in het
gelijk te stellen. De kwaliteit
haalt het niet bij de mijne."
Als een belangrijk marketingin
strument - naast adverteren -
ziet hij de sponsoring van het tv-
programma 'Koken met sterren'.
De werking van de VacuVin-
Door onze correspondent Frans
Wijnands
Kruiden uit 43 landen zitten er in
zo'n petieterig, milieuvriendelijk
in stro-papier verpakt, bruin
flesje. Precies 20 milliliter 'Un
derberg'; 44 procent alcohol. An
ders zouden de kruiden niet op
lossen. Een stevige slok. 'Maar
heilzaam. Geen alcoholisch ge
not', zegt Emil Underberg (55).
Daarom is 'Underberg' ook in
sommige apotheken te koop en
mocht het tijdens de grote
'drooglegging' in Amerika ver
kocht blijven worden. Gezonde
kruidenbittertjes vielen er buiten
de strenge alcoholwetten van de
jaren dertig.
Het mini-flesje is overigens een
geniale (verkoop)vondst van opa
Underberg, die in 1949 de pro-
duktie van het 'huismiddeltje'
weer hervatte. Net als tussen '14-
'18, lag ook gedurende de Tweede
Wereldoorlog de produktie stil.
'Semper idem' - altijd hetzelfde -
was de slogan waarmee Hubert
Underberg 150 jaar geleden zijn
bitter op de markt bracht. En tij
dens de grote oorlogen lukte het
uiteraard niet om aan de talrijke
kruiden - vooral uit Amerika,
China en Afghanistan - te komen.
Geheim
Wat zit er nou precies in? De fa
milie Underberg is immuun ge
worden voor die vraag. „Er zit
niets in wat verboden is; en ver
der alles wat heilzaam is," zegt
Hubertine Underberg-Ruder
(43). „En als je met moderne
technieken al kunt analyseren
wat er - zo ongeveer - inzit, dan
weet je nog niet hoeveel precies
van welk kruid gebruikt wordt."
De afgestudeerde micro-biologe,
die onder meer twee jaar in Wa-
geningen studeerde, in Rhenen
woonde en mooi Nederlands
spreekt, staat sinds enkele jaren
aan het hoofd van 'Underberg'-
holding in Zürich waar ze met
haar man en drie kleine kinderen
ook woont.
Vader Emil, moeder Christiane,
zij én vier katholieke priesters
kennen het geheim; weten hoe
veel precies er van welke kruiden
gemengd moet worden om de
Ze is letterlijk en figuurlijk de
kruidenfeé van het familiebe
drijf. Zich bewust van haar ver
antwoording. Papa heeft name
lijk van de huisfirma een interna
tionaal dranken-imperium ge
maakt. Met ruim 50 firma's, part
nerschappen en deelnemingen.
Met tal van befaamde merken in
het assortiment.
Ook het hele scala van Bols vloeit
via Underberg op de Duitse
markt. De holding maakt een
jaaromzet van pakweg één mil
jard mark, er zijn wereldwijd
1200 man in dienst en Hubertine
onderhoudt een net van interna
tionale samenwerkingscontacten.
Vooral met soortgelijke familie
bedrijven, onder meer in Honga
rije en Italië.
Miljoen per dag
'Underberg' produceert per jaar
300 miljoen flesjes kruidenbitter.
Zeg maar één miljoen per werk
dag. De 'Semper Idem'-groep in
Rheinberg is goed voor een jaar
omzet van dik 550 miljoen mark.
Een kruidenbitter, geen maagbit
tertje, ook al is het digestief uit
Rheinberg 'de kroon op een goed
diner'. Het hoort tegelijk in de
drankenkast en de huisapotheek.
Volgens Emil Underberg, een na
tuurmens, hartstochtelijk jager
en visser, doet het lichaam er
acht uur over om een malse bief
stuk te verwerken. Met een flesje
'Underberg' duurt het maar vier
uur, 'en je maag is daar erg dank
baar voor', zegt hij.
'Underberg'. Wie koopt het nog?
„Hoezo nog?," vraagt Hubertine
Underberg. Het bittertje blijft
ook na 150 jaar een topper. Maar
niet voor de jongsten. Die moeten
weinig hebben van de bittere
smaak. Logisch, vindt Hubertine.
„Gevoel voor sterke, scherpe
smaken ontwikkel je pas wat la
ter. Jonge kinderen houden door
gaans ook niet van witlof, of bit
tere chocolade."
Maar wie, laten we zeggen, rond
z'n dertigste de 'Underberg' - uit
een kristallen glaasje of direct uit
het flesje - begint te waarderen,
blijft er de rest van zijn leven niet
meer van af. Zeggen ze in Rhein
berg.
Bernd Schneider: „Laten zien is het beste. Er hoort een verhaaltje bij. Het gaat om een gebruiksar
tikel. WIEBE KIESTRA
techniek, hoe simpel ook, vergt
namelijk enige uitleg. „Laten
zien is het beste. Er hoort een
verhaaltje bij. Het gaat om een
gebruiksartikel."
Na de snelle opmars van de Vacu-
Vin-vinding breidde Schneider
zijn assortiment uit met andere
unieke 'huishoudhulpjes'. „Een
breder pakket is nodig voor de
continuïteit. Ik wil als bedrijf
over tien jaar ook nog bestaan."
Aan vervaardiging van verbeter
de of veranderde producten die al
in de winkel liggen, begint hij
niet.
„Wat ik uitbreng, moet innova
tief en zinvol zijn, zoals de va-
cuüm-voorraadbussen voor het
bewaren van levensmiddelen en
koffie, waarmee we de eerste stap
naar uitbreiding zetten."
Handigheidjes
Schneider is allang niet meer de
enige uitvinder in de onderne
ming.
Hij voelt zich thans meer entre
preneur. Drie 'creatieven' ho&den
zich continue bezig met.het be
denken van 'handigheidjes'-r-De
brochure toont dat aan. Vacu
Products biedt tegenwoordig Ra
pid Ice, een kunststofijskoeler die
een blikje bier of een fles witte
wijn dan wel champagne in vijf
minuten op de juiste temperatuur
brengt. Nieuw is ook de Easy Sli-
cer, een apparaatje om een ana
nas in een handomdraai in hap
klare plakken om te toveren.
De Click Rack wordt aangepre
zen als een stapelrek voor wijn
dat op alle plaatsen thuis past.
Een machientje om aardappelen
„in chipsschijfjés.te .snijden, haal
de daarentegen het productiesta
dium niet. Schneider:,
„Te ingewikkeld. 'Verdwijnt na
één keer gebruik voor eeuwig in
de keukenlade. Een hulpstuk
moet nut hebben. Ik zie meer in
onze versie van een probleemloze
kurkentrekker."
Hubertine Underberg-Ruder: „Er zit niets in wat verboden is; en verder alles wat heilzaam is.
unieke 'Underberg'-smaak te
krijgen. Al vijf generaties wordt
het recept uitsluitend mondeling
in de familie doorgegeven. Mond
jesmaat. Niet aan elke tante of
verre neef. Het recept staat ner
gens op papier, maar zit in het
hoofd van de ingewijden. Daar
om reizen vader en dochter in
principe nooit samen.
De beste
Emil Underberg heeft zijn vier
kinderen laten doen wat ze graag
wilden. 'Want wat je graag doet,
dat doe je ook goed,' vindt hij.
Het was ook niet zo belangrijk
wat je studeerde of leerde, maar
dat je studeerde. Hubertine, de
oudste, koos voor de microbiolo
gie; aardappelziekten. „Mijn zus
jes zijn goudsmid en fysiothera
peute. Mijn broer koos voor de
landbouw."
Hij 'boert', maar met klaarblijke
lijk weinig succes, op een ecolo
gisch bedrijf in oostelijk Duits
land.
Geen van de kinderen werd be
wust voor de bedrijfsleiding
klaargestoomd. Een paar jaar ge
leden wees Emil Underberg zijn
opvolger aan; opvolgster om pre
cies te zijn, want hij vond Huber
tine de beste.
„En er is er maar één die de lei
ding kan hebben," luidt zijn be-
stuursfilosofie. Het doet denken
aan een Siciliaans gezegde dat
een bedrijf altijd door een oneven
aantal mensen moet worden ge
leid, 'en drie is te veel'...
Hubertine groeit nu in de be
drijfsleiding, samen met haar
man; een uit Beieren afkomstige
bio-chemicus. Papa blijft advi
seur.
Rheinberg
De Underbergs zijn thuis in
Rheinberg, in het noordelijke
stroomgebied van de Rijn, in de
buurt van Xanten. Claudia Schif-
fer is er geboren, maar Under
berg heeft het stadje bekendheid
- en welvaart - gegeven. Het Un-
derberg-Stammhaus - de Rhein-
bergers zeggen liever Palais - ligt
op de hoek van de Markt en de
Underbergstrasse. Centraler kan
het niet. En hoewel de produktie
al jaren geleden naar Berlijn is
verplaatst hangt boven de Markt
en omgeving nog altijd die typi
sche 'Underberg'-lucht.
Dat komt omdat in Rheinberg
nog altijd de kruiden worden ge
mengd. Het extract wordt vervol
gens in verzegelde containers
naar Berlijn gebracht. Gemid
deld eens per week trekt Emil
Underberg zich terug in die krui
denkelder. Eens per maand gaat
Hubertine met hem mee. Da's in
ieder geval gezelliger. „In stof
vrije overalls en met stofmakers
voor zijn we dan bezig," lacht
Hubertine, „maar toch voel je dat
kruidenstof op je lijf. Het kriebelt
en jeukt overal."
mn
mr:£ W