IN bal de stem 1.98 0 gulden BUURT Monument voor Barbra Groen-gekte brengt jaarlijks 2,4 miljard gulden in het laatje R JAN' ir keuze RJAN Speelfilmdebuut 'De nieuwe Moeder' opent Film Festival Utrecht Spriet Jjnf,eti dan 80 tbalschoenen ~>merken. |£NEN SPORT ENSDAG BIJ D1 BETSY EN GIJS IN Het Parradijs L_J 'Hello Gorgeous', Streisand-museum in San Francisco Kaartje jSDAG 31 JULI 1996 MI Zomer-Gids De tuin is big business nenade Terneuzen. 115-619817 Partytenten en fakkels, teakhouten bankjes en tafellantaarns, natuur stenen paden en romanti sche vijverpartijen. Dure planten, bladblazers en smeedijzeren hekken. Nederland heeft de tuin ontdekt als troetelplek. Massaal stromen we naar tuinshows en garden- fairs. Tuinbladen en boe ken vliegen de schappen uit, groene tv-program- ma's trekken drommen kijkers. De tuin is big bu siness geworden. Door Chris van Alem zijn ze, de grindtegels, de rechthoekige grasperkjes om zoomd door Afrikaantjes, viool tjes en goudsbloemen. De bur gersmans-tuin van de jaren ze ventig, met zijn coniferen-op-de- scheiding, drooglijnen-voor-de- was, klapstoeltjes-met-bloempa- tronen is ondergespit. Ingeruild voor natuurstenen paadjes, buxushaagjes, luxe tuin steden die schuil gaan onder par tytenten of parasols met de span wijdte van een parachute. Het vermolmde klaphekje is verdron gen door een handgesmede toe gangspoort; het kale peertje in de glazen bol door halogeen laag- spanningslampen die subtiel tus sen de hortensia's zijn gepos teerd. Nederland maakt een geweldige tuinrevival door. Massaal wordt er geharkt en geverticuteerd. Er wordt machinaal gemaaid, blad geblazen en gehakseld. Hele volksstammen bivakkeren elk weekeinde gehurkt in de perkjes. Spiedend, wiedend en koeste rend. Tuincentra zijn overbevolkt zodra de zon het wolkendek doorboort; 'garden-fairs' en tuin shows zijn massa-meetinqs ge worden. Fleurig '96, dat van 8 tot en met 22 augustus op landgoed Kern- hem in Ede wordt gehouden, claimt de grootste te zijn. Hon- Vijvers zijn een absolute hype. Voorgevormde bakken, folies, pompen en toebehoren wisselen jaarlijks voor 91 miljoen van eigenaar. derdvijftigduizend bezoekers verwacht Kees Heerschap, ex-in fanterist van de Koninklijk Landmacht die samen met Bob den Boer, ooit beheerder van een Protestants Militair Tehuis, te kent voor de organisatie van het evenement. Vier jaar geleden wa ren het er nog 'slechts' 57.000. Onderschat De tuinshows schieten als padde stoelen uit de grond. Tuin Idee in Den Bosch (90.000 bezoekers), Garden Fair in Velsen (70.000 be zoekers), Bloem Tuin in Liem- pde (70.000 bezoekers). Heer schap: „Elk dorp heeft tegen woordig zijn eigen tuinmarkt." De miljoenen guldens die achter gelaten worden bij de kassa's van tuinshows en kasteeltuinen, val len in het niet bij de 2,4 miljard die Nederland jaarlijks spendeert aan tuin- en aanverwante artike len. Eenderde daarvan gaat via de kassa's van de 500 tuincentra. „Een omvang die gedurende lan gere tijd is onderschat," schreven de makers van het rapport 'De Groene Miljarden' dat vorig jaar zomer in opdracht van de Vereni ging Belangenbehartiging Tuin- hranche (VBTB) werd opgesteld. Hun rekensommen kwamen uit op 4,25 miljoen tuinen, gemid deld 159 vierkante meter groot, 1,8 miljoen balkons waar tussen bierkrat en droogrek plaats is voor een planten-ètagere. Per tuinbezitter ging in 1994 voor 580 over de toonbank. Met 23 procent vormen groenpro- ducten daarvan de hoofdmoot. De kleurenkermis van het obliga te perkgoed legt het steeds meer af tegen duurdere vaste planten met 'cachet' als hosta, lavendel en campanula. Winterharde Japanse bomen in zorgvuldig geknipte vormen gaan voor bedragen van 900 tot 20.000 per stuk moeiteloos van importeur Edo de Groot in Bos koop naar particulier. „Mensen die wat geld hebben en vooral rust zoeken in hun eigen tuin. Nee, geen patjepeeërs", om schrijft De Groot zijn clientèle. Vijvers zijn een absolute hype. Voorgevormde bakken, folies, pompen en toebehoren wisselen jaarlijks voor 91 miljoen van ei genaar. Wie trendy is wisselt de 'ordi' goudvissen in voor een handtam me koi (Japanse karper) van en kele honderden guldens. Bij deze tuinaanbidders is de kabouter aan de waterrand (nu ook als 'potloodventer' te koop!!) al lang vervangen door een heus kunst werk. Rode breuk Natuurlijke materialen verove ren de tuin stormenderhand. Teak en rotan verdringen de UV- bestendige volkunststof meubels. Met een omzet van 525 miljoen is de tuinmeubelsector nummer twee achter de plantjes. Zinken gieters, geglazuurde potten, hou ten vlonders onderstrepen de hang naar natuurlijke materiaal. Zoals morene-grind, rode en grij ze breuk, flagstones de grijze be- tontegel doen vergeten. „Dan praat je toch over honderd gul den per vierkante meter, terwijl je voor beton drie tot vier tientjes kwijt bent," zegt bedrijfsleider R. Quadvlieg van Van Ommeren Natuursteen in het Brabantse Katwijk, dat hoveniers en tuin centra belevert. Veel tuincentra danken hun om zet grotendeels aan de groene te levisieprogramma's en tuinbla den. „Onderschat dat niet, wat daarin staat wordt gekocht", zegt Richard van Valkengoed van de Vereniging van Hoveniers en Groenvoorzieners (VHG) in Zeist. De bladen zelf floreren. Mijn Tuin, dat vorig jaar voor het eerst verscheen, is met een oplage van 160.700, een topper in tijdschrif- tenland. Het driemaandelijkse Tuin Vrije Tijd is goed voor 90.000 exemplaren en good old 'Groei Bloei' van de Koninklijke Maat schappij voor Tuinbouw Plant kunde wordt onder 60.000 leden verspreid. „De mensen hebben binnen alles op orde, nu is het buitengebeuren aan de beurt", taxeert hovenier H. Hendriks uit Duiven de groen- golf. „We hebben het héél druk, zelfs in deze tijd van het jaar". Hendriks ontwerpt en legt tuinen aan voor bedragen tussen de tweeduizend en veertigduizend gulden. De tuin, constateert hij met vele groenwatchers, is het verlengstuk van de huiskamer geworden. Wie binnen marmer heeft liggen, wil buiten geen ge wassen grindtegels meer. Rooskleurig Gevolg van de tuintrend is het sterk uitdijende leger hoveniers. FOTO FRANK TROMMELEN De huidige 2700 zagen hun aan tal in de afgelopen jaren al ge staag groeien. Het schrappen van verplichte diploma's per 1 janua ri betekent dat er dit jaar tenmin ste honderd bij zullen komen. Van Valkengoed, van de branche vereniging die louter plaats biedt aan 'erkende hoveniers,: „Ik denk dat de omzet niet voldoende toe neemt om al die hoveniers aan het werk te houden." Gevolg: sommigen hanteren een uurtarief dat bijna de helft bedraagt van de 65 die de branchevereniging hanteert. Nochtans is de erkende hovenier niet pessimistisch. „Uit een en- quete onder onze leden blijkt dat de meerderheid de rentabiliteit van hun bedrijf rooskleurig tege moet ziet," zegt Van Valkengoed. Ofschoon elke trend eindig is, lijkt de groengolf voorlopig on stuitbaar. Marja van Rooij van 'Groei Bloei'; „Sommige trend voorspellers zeggen nog wel tien jaar." Hovenier Hendriks blijft zich verbazen. „Ik had het idee dat we een paar jaar geleden op het hoogtepunt zaten en dat het min der zou worden. Maar het wordt elk jaar alleen maar drukker." WOENSDAG 31 JULI 1996 Heb ik je al verteld over het drama met dat tv-toestel van ons? Het was vorige week en ik kan me nu nog steeds voor m'n kop slaan. Wij hadden een oud toestel in de caravan met vier zenders erop, Nederland 1 en 2, RTL4 en BRT 1, maar die laatste ging soms over in een Frans net, waar ze altijd staan te koken. De antenne bleef een probleem. We plantten dat ding in verschil lende posities en deden alles om het te behagen. Het kwam er op neer dat eentje van ons die spriet de hele avond moest vasthouden voor een redelijk goed beeld. Billy zei dat hij een idee had. „Ik zet wel even een schotel op dak," zei hij. Betsy en Violina verheugden zich al op een perfecte kijkavond. Even later kwam Billy terug met een grijns op z'n smoel. Had-ie een schoteltje van ons kam- peerservies boven op de caravan gezet. De volgende dag wenste ik eindelijk wel weer eens dat ouwe ver trouwde Journaal te zien. Dus begonnen we al om kwart voor acht te knutselen, te trekken en te draaien. Het toestel bleef niks an ders produceren dan sporters, met ballen, met speren, met kogels en met medailles, het hield niet op. Harmen ging met de spriet uit het raampje hangen. Betsy stuurde iedereen weg en sprak een to verformule uit. Violina deed een gebedje. Maar nog steeds geen Journaal. Ik begon op het toestel te kloppen en te slaan. En verrek, tegen ne gen uur kwam er een bekend gezicht. Joop van Zijl. „Dat kan he lemaal niet," riep ik. „Het Journaal is ondertussen voorbij en Joop is al maanden met pensioen." Ik was het zat. Ik heb het toe stel opgepakt en naar buiten geknikkerd. Het gorgelde en siste nog wat na en toen ging het licht uit. Ongelooflijk stom natuurlijk. Ik hoorde later dat het Journaal was verschoven en dat dat ook in de kranten en de gids stond. En die Van Zijl bleek tijdelijk terug te zijn als presentator. Volgens Billy kon het toestel nog best gemaakt worden, maar ik heb toch maar een toestel gehuurd bij de rijwielzaak in het dorp. Wordt vervolgd Utrecht (anp) - 'De nieuwe moe der', de eerste lange speelfilm van Paula van der Oest, vormt in sep tember de opening van het Ne derlands Film Festival in Utrecht. Geert de Jong, actrice bij het RO Theater in Rotterdam, speelt de hoofdrol. Uit Letland doen Janis Reinis en de tienjarige Arys Adamsons mee. Tijdens de filmdagen gaat ook de tv-dramaproductie Altijd yours/voor never van Van der Oest in première. De film is een productie van de Nederlandse Programma Stichting en Bos/Bros. De nieuwe moeder is een dag na de première in Utrecht ook te zien tijdens de opening van het 8e Filmfestival Zeeland in Middelburg. Het Nederlands Film Festival speelt zich van 25 september tot en met 4 oktober voor de 16e keer in de Domstad af. Studio Nieuwe Gronden, het productiebedrijf van De nieuwe moeder, zal tij dens de filmdagen in de schijn werpers staan. Het relatief kleine Amsterdamse bureau is produ cent voor veel startende filmers. Het bestaat ruim 15 jaar. Het fes tival besteedt ook aandacht aan Jan de Hartog, schrijver van de roman Hollands Glorie, waarop de gelijknamige televisieserie is gebaseerd. De Hartog speelde voor de Tweede Wereldoorlog ook in films. Van der Oests speelfilmdebuut speelt in 1992, twee jaar nadat Letland onafhankelijk werd. Het verhaal gaat over een vader uit Letland, die in Nederland op zoek gaat naar een nieuwe moe der voor zijn zoontje. De jongen hult zich na een traumatische ge beurtenis in hardnekkig stilzwij gen. Zijn vader hoopt dat hij in het welvarende Nederland weer zal gaan spreken. Paula van der Oest (1965) stu deerde in 1988 af aan de Neder landse Film- en Televisieacade mie in Amsterdam. Ze was onder meer regieassistente voor Ben Verbong en Ben Sombogaart. Met cameravrouw Brigit Hillenius maakte ze in 1992 de documen taire Platonov, waarin De Trust het gelijknamige toneelstuk van Tsjechov opvoert. Het stuk speelt in Letland en Estland. Twee jaar geleden ging Van der Oests korte film Het verlorene zal ik zoeken in première. Voor Vpro's Lolamoviola maakte ze Coma (1994) en Achilles en het zebrapad (1995). Coma leverde haar twee jaar geleden tijdens het filmfestival in Utrecht een Gou den Kalf voor het beste tv-drama op. Vorig jaar kreeg ze tijdens het festival De Belofte, een prijs van 25.000 gulden van de AVRO voor jonge, veelbelovende kunste naars. lekker eten en genieten in een rustige ambiance prima keuken en bediening met een glimlach vriendelijk geprilsd diverse bier- en wijnspecialiteiten afwisselende menu's en la carte 'Hello Gorgeous'(Hallo, I Schoonheid), de lijf- spreuk van zangeres/ac- I Wee Barbra Streisand, is sinds kort ook de naam van het eerste, enige en echte Barbra Streisand Museum ter wereld. Ge- vestigd in San Francisco, en 'goedgekeurd' door La Streisand zelf. Door Niels Swinkels hello Gorgeous'. De eerste woor den die Fanny Brice, de hoofd persoon uit de film/musical Fun- "P Girl, zegt als ze zichzelf in de spiegel ziet. Fanny Brice wordt, ondanks haar joodse afkomst en lelijke uiterlijk, een grote Broad- way-ster, omdat ze in zichzelf geloven. Het was Barbra Streisand die Fanny Brice speel de, een rol die iets weergeeft van de moeilijkheden en tegenwer- die ze zelf in haar leven neeft gehad. Streisand kreeg een Cscar voor haar rol in Funny wl, vestigde in één klap haar nam als actrice en sindsdien is hello Gorgeous' min of meer ™ar lijfspreuk. 'nds kort zijn de beroemde oorden ook verbonden aan het erste, enige en echte Barbra St- orsand museum ter wereld. Dat "mseum, annex galerie en win- staat aan Castro Street in San Francisco, midden in de ho- mo-wijk van die stad. Naar ver luidt is Barbra Streisand mate- loos populair onder met name ho moseksuele mannen. Eigenaar/oprichter/geesteiijke vader van 'Hello Gorgeous', Ken Joachim (39), denkt dat het nogal Ken Joachim: „Barbra ver dient het". FOTO'S RICK GERHARTER meevalt met die speciale band tussen de homo-gemeenschap en Bai'bra Streisand. „Dat maken de media ervan, want het past pre cies in het plaatje," zegt hij. „Een homosekuele eigenaar, in een ho mo-buurt en dan ook nog een Ster die vooral homo's zou aan spreken. Volgens mij spreekt Barbra een heel breed publiek aan. Iemand die onderdrukking heeft gevoeld, zoals met veel ho moseksuelen het geval is, zal zich misschien eerder met haar identi ficeren. Het was voor Barbra als joods meisje niet gemakkelijk op te groeien in Amerika. Ze verloor al vroeg haar vader, en haar moe der zei dat ze maar moest leren typen, omdat ze veel te lelijk was voor de showbusiness. Uit pure nijd liet ze haar nagels lang groeien." Goedkeuring 'Hello Gorgeous' heeft sinds de opening op 10 mei veel aandacht getrokken van media in binnen- en buitenland. Ook La Streisand zelf is op de hoogte en heeft via haar manager laten weten dat ze haar goedkeuring hecht aan wat Ken Joachim doet. De toegang tot het museum is een lange gang die is omgetoverd in een miniatuur Hollywood Walk of Fame, compleet met gouden sterren op de vloer en een rode lo per. Overal hangen affiches van films waarin Barbra Streisand speelde, zowel van de bekende films (Yentl uit 1983 en Prince of Tides uit 1991), als van de minder bekende, zoals Up the Sandbox (1972) en All Night Long (1981). Op strategische plaatsen in mu seum en winkel (die min of meer in elkaar overlopen) staan etala gepoppen met kostuums uit aller lei verschillende films en shows. Gezicht en haardracht van de poppen vertonen een sterke gelij kenis met de ster. Elke twee maanden zal in het museum een andere film centraal staan. Het karakteristieke profiel van Barbra Streisand komt de bezoe ker in de meest uiteenlopende en onverwachte vormen tegen. Ui teraard op boeken, cd's, posters, cartoons en foto's. Maar ook op bekers en andere prullaria, oude internationale tijdschriften. Ver der is ook de complete merchan- dise-lijn van de concerttour van Barbra Streisand uit 1994 in huis, een grote hoeveelheid oude langspeelplaten, ingelijste pla tenhoezen en zelfs pruiken, ma- ke-up en sieraden. Edelkitsch en collector's item staan vlak naast elkaar. Fenomeen „Waarom?," is de voor de hand liggende vraag aan Ken Joachim. „Barbra is een fenomeen, een on gelofelijk talent, die precies doet wat ze wil en haar eigen gang gaat. En het publiek accepteert dat. Ik vind gewoon dat Barbra Streisand dit verdient. Ze heeft haar publiek zoveel gegeven, en doet dat nog steeds. Meestal wor den iemand pas na zijn dood geëerd met een museum." Ken Joachim praat met liefde en respect over zijn idool. Toch is hij geen fanatieke bewonderaar. „Je zult mij niet in een Barbra Strei sand T-shirt zien lopen. Tot voor een paar jaar had ik niet meer dan een paar cd's en een stuk of wat van televisie opgenomen films. Pas toen ik het plan had deze zaak te beginnen, ben ik gaan verzamelen." De bovenverdieping van 'Hello Gorgeous' is ingericht als galerie met allerlei schilderijen van Bar bra Streisand op verschillende momenten uit haar inmiddels 35- jarige carrière. De originele schilderijen zijn niet te koop, al leen reproducties. Veel artikelen in de winkel zijn voor de verkoop ter beschikking gesteld door verzamelaars en fans, maar Ken Joachim heeft Talloze foto's van Barbra Streisand in verschillende rollen en situaties. ook zijn eigen collectie in de ver koop. Onder de duurste artikelen in de winkel vallen fraaie, inge lijste Italiaanse filmposters. Wel licht komt er in de toekomst een echte filmjurk uit Funny Girl bij en een hoed uit Hello Dolly. Maar de vraag naar Ken Joachims dier baarste artikel wordt tijdens het interview door de postbode be antwoord. De eigenaar krijgt van La Streisand zelf een klein kaart je opgestuurd, dat hij met trillen de handen open maakt. 'Voor Ken. Een Joodse tempel?? Bedankt en het allerbeste, Barbra Streisand', staat er op. Met een persoonlijk bezoek van de ster zou Ken's allergrootste wens in vervulling gaan, al heeft hij daar gemengde gevoelens bij. „Ik krijg het al benauwd bij de gedachte dat ze op een dag zomaar voor mijn neus staat." 'Hello Gorgeous', 549-A Castro Street, San Francisco, CA 94114, United States; tel: (1)415-864- 2628 of (1)415-864-2678. Ope ningstijden: di t/m do 11-19 uur; vrij/za 11-21 uur; zo van 11-18 uur. Maandag gesloten.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 17