esvliegtuig crasht op Seppe GOED KOOP Yvonne Zagers: 'Ik zag het aankomen' Glastuinbouw kan veel meer energie besparen Ministerie kent probleem van fundering HSL ■a 1 Ij 1? Antilliaans carnaval: half miljoen bezoekers Milieubeweging maakt vuist tegen groei luchtverkeer ezin in Bosschenhoofd aan ramp ontsnapt ier illegalen ontsnapt Gootsteenmolens helemaal geen gevaar voor milieu 5 STEM BINNENLAND A3 VD: privatisering AO nog in deze Ainetsperiode AVIKO AARDAPPEL- SCHUVEN BINNENLAND KORT ROA-woning in Lichtenvoorde uitgebrand Bloemenveiling Aalsmeer boert goed Vrachtauto rijdt op staart file Man dood gevonden in sigarenwinkel Pohtiewagen rijdt Rotterdammer aan Verzet tegen uitbuiting bedevaarten 29 JULI 1995 MAANDAG 29 JULI 1996 ittannië en enkele letw onweersbuis^' nr°°l en Dinsdag juist- dro°g en Perit> m Ierland en sd ge tijd regen, tv, vind. Middagtem 17 graden in het iitj ■n tot 24 bij Lende"', Luxemburg: Maand, westen uit toenen*,, ïg en enkele rei buien. Dinsdag van ut weer droog en 7„ ioden. Middagtemp" andag van 20 mte tot 27 in LuxeS maxima rond 21 en Midden-Fran] toenemende bewJ j (anp) - Mogelijke Lii'ëidsproblemen bij de Ut van de hoge-snelheids- (HSL) op Nederlandse ijronden leiden niet tot ïifeakelijke extra investe- Cvan honderden miljoe- Tguldens. I trillingen van snelle tremen L dergelijke fundering tot mogelijke vervorming van het spoor kunnen leiden, is al van meet af aan bekend geweest. Het departement werkt al geruime tijd aan oplossingen, maar die zullen hooguit enkele tientallen miljoenen kosten. De extra gel den passen bovendien binnen het budget van 7,5 miljard gulden. Dit stelt Verkeer en Waterstaat in reactie op het bericht in een van de landelijke ochtendkranten van zaterdag, dat de HSL mogelijk honderden miljoenen duurder zal uitvallen. Volgens hoogleraar H. Dieterman van de TU Delft tre den bij flitstreinen die harder gaan dan 150 kilometer per uur, zogenoemde resonantie-effecten op, die op veengronden tot ont sporingen kunnen leiden. Aan passingen van ongeveer tachtig kilometer van het traject worden volgens de wetenschapper geschat op enkele honderden mil joenen. De zegsman van Verkeer en Waterstaat wijst dergelijke bedragen van de hand. „Deze problematiek komt niet ineens uit de lucht vallen. Al bij het begin van het project wisten we, dat er mogelijk problemen zijn bij veengronden. Momenteel bekijken we de inpassingen van het spoor nauwgezet en bezien we mogelijkheden om de funde ring waar nodig aan te passen. In het budget voor de HSL is veel extra ruimte om de oplossingen te bekostigen," aldus de woord voerder. De HSL moet in 2005 gaan rij den. enkele versprei if onweersbuien. Din et oosten nog een enip „Mathieu Kothuis der droog ën"va7®*nhoofd Een lesvlieStuigje is zaterdagmiddag tij- it zon. Maxima maa is een mislukte doorstart op vliegveld Seppe naast de 20 graden aan zee tot' madenDinSdag mxk :®d van de baan' graden, rankrijk: Af en toe ;le verspreide regen sbuien. Dinsdag in log kans op een bui, v, log en vooral langs andse Zee-kust m nsdag waait de Miste jtemperatuur van op het Centraal Massi jan de Middellandse Zet jens de vliegvelddirectie was «geluk niet gebeurd, als langs de AflantiscjPvagnd™erlengdebaan.Na listen van aktiegroepen en maken van de Raad van State Je rechter mag die nog steeds worden gebruikt, vliegtuigje kwam op de oprit de woning tot stilstand, sfaij een stevige lantaarnpaal twee op de oprit geparkeerde lo's is erger voorkomen, ongeluk gebeurde om 12.13 Het toestel, een Robin 440 de letters PH-VSU, werd taurd door een 30-jarige got uit Roosendaal. Volgens tnmeester J. Ossebaard had piloot alleen nog maar een enbrevet, waarmee hij zónder agiers wel vluchten mag uit jen. I: Zonnig, langs st ten noorden van Lii |rooral maandag kans velden. Middagtemper ndinwaarts tussen 30 aan de strandt i tussen 25 en 30 grade] fij wolkenvelden frisser Droog en overwegei Langs de Golf van feer bewolking en p] vat regen of [temperatuur aan rond 30 graden, lanj an Biskaje rond 22 het binnenland maxinl 33 en 38 graden, In het noorden af en t( vooral in de berge soms pittige, regen- rsbuien. Dinsdag breide ten zich naar het zuide jiddagtemperatuur van in het noorden tot lelijk in het zuiden. Dinl ts lagere temperaturen, iland en Kreta: Zonn arm zomerweer, phe Zee waait maand, en stevige noordenwin na aan de stranden ron urstart piloot landde perfect en wilde een doorstart maken, green inschattingsfout raakte de baan te ver. Ossebaard: m aarzelde hij even en twij- i of hij de doorstart wel kon n. Meteen daarna ging hij lit op de remmen." het eind van de baan trok de »t het toestel scherp naar is en belandde op de oprit van familie Zagers. Op de lan den, in het binnenlai fan's ®en diep remspoor eer 35. land: Af en toe zon dinsdag enkele regen buien. Middagtempen I0P Seppe gewoon door. ngeveer 23 graden, ma, dag in het midden en zu naxima tussen 25 en Ierland: Half tot en enkele, soms zw, en onweersbuie a circa 20 graden, ngen mogelijk 25. ongelukte toestel lag volgens factie buiten de baan en daarmee geen gevaar irhet vliegverkeer. De gealar- irde brandweer van Hoeven itde niet in aktie te komen, iar bleef paraat voor het verle- van assistentie. In de loop de middag arriveerde de htvaartpolitie voor een onder- riis" 59 ■■Sö- ■■65 sing cryptogram aterdag uiitaal: 4. Vasteland; 6. weg- i; 9. schuttersputje; 10. kunw n; 11. golf; 12. enkelen; at; IS. toeslagen; 16. steeg; lo sstaat; 19. broodnijd. Kaal: 1. Kamertemperatuur, l n; 3. blikopeners; 5. niettegem jde; 7. huismeester; 6. dee® sekreet; 14. mensdom, ©JFS d 'pueq u| gauq 'Jous '3' itiepJB beland en geëindigd op de oprit van een woning aan 1 daar wonende gezin is aan een ware ramp ontsnapt, de bovenverdieping, slechts enkele meters van het aar vernielde toestel, lag een baby te slapen. De piloot ef ongedeerd. htbaar. De twee auto's op de it werden flink beschadigd, liet ongeval ging het vliegver- Het „Dit ongeluk is een :h voorbeeld voor ons plei- om de verlengde baan in wik te mogen nemen. We ten al jaren om die extra 250 to te mogen benutten". De effectieve lengte van de baan, nu 600 meter, is ook volgens de Rijksluchtvaartdienst te kort, aldus Ossebaard. De RLD advi seerde de directie van Seppe al jaren geleden om een verlengde baan aan te leggen. Schandaal De aktiegroep SOS (Stop Over last Seppe) noemt dit argument en de verklaring van de vlieg velddirectie voor de oorzaak van het jongste ongeval grote flauwe kul. SOS-voorzitter Jan Zuid geest: „In het voorjaar is nog een toestel verongelukt óp de ver lengde baan. Door ijsafzetting kreeg de piloot zijn toestel, ook na gebruikmaking van die ver lengde baan, niet in de lucht. En een paar jaar geleden zijn twee andere toestelletjes gecrasht, uit gerekend in een héle korte periode, waarin de verlengde baan wél mocht worden gebruikt. Het argument dat de directie nu opnieuw gebruikt, is dus grote flauwekul." Zuidgeest wil niet oordelen over het ongeluk afgelopen zaterdag, maar hij vindt wel dat de directie met een beter verhaal zal moeten komen. „Ik snap best dat ze pro beren hier chocolade van te maken. Dat zou ik in hun positie ook doen. Voorlopig blijven wij echter heel kritisch en sceptisch over Seppe." Volgens de belangengroepering Stop Uitbreiding Seppe (SUS) is dit ongeval het zoveelste bewijs van de onveiligheid van Seppe. Woordvoerder A. Adriaensen zegt te verwachten, dat er ooit nog eens doden gaan vallen. „Dit vliegveld ligt nu eenmaal ver keerd. Eigenlijk is het een grof schandaal, dat ze durven te beweren dat het ongeluk is te wijten aan het niet gebruiken van de verlengde baan. Als je op je eigen terrein al niet voldoende hoogte kunt krijgen, dan vraag je om moeilijkheden." (ADVÈRlilhli) 1 Haag (anp) - Uitstel van privatisering van de WAO '8 niet leiden tot afstel. Nog kabinetsperiode zal de l zo worden gewijzigd, dat titgevers de mogelijkheid feen het WAO-risico zelf te en dat premiedifferen- ilie kan worden ingevoerd. zei financieel specialist 'ogervorst van de VVD-fractie de Tweede Kamer zondag in ralio 1 Journaal, t de privatiseringsoperatie van "O, één van de speerpunten n de WD in het regeerak- er nog voor de geplande J® van 1 januari door komt, uitgesloten. Volgens 'egervorst is die vertraging te 1'® aan technische moeilijk- te en uitvoeringsproblemen. 'S dan in politiek Den Haag te aangenomen, verzekerde yO'er echter, dat de wet voor tegende verkiezingen wordt ®izigd. „Ik geef u op een dat deze hele affaire nog deze kabinetsperiode zal "den geregeld." Sens 450 gram van A6ST ?99 DEEP BLUE ROSE ZALM blik 213 gram van INDISCHE SCHIJVEN 5 stuks Aanbiedingen geldig van ma. 29 juli t/m wo. 31 juli 1996. A&P Services 8.V. tel. 035-5483333. ELKE DAG GOED NIEUWS 5 Door Mathieu Kothuis Seppe/Bosschenhoofd - „Ik zag het aankomen. De piloot kreeg zijn toestel aan het eind van de baan de lucht niet in en hij draaide zo in de richting van ons huis. Toen heb ik me maar snel omge draaid. Ik durfde niet verder te kijken." Met droge ogen vertelt Yvonne Zagers haar verhaal. Het zwaar beschadigde sportvliegtuigje staat met de staart omhoog, dwars op de oprit naast haar huis. De neus slechts een meter van de buitenmuur. De propel- lor is bijna dubbelgevouwen. De rechtervleugel vertoont een gapend gat. De linker rust op de twee geparkeerde auto's op de oprit. De 'kleine' van Yvonne, een baby van iets meer dan een jaar oud, ligt nog steeds boven in bed te slapen. Het kind heeft van de bijna-ramp niets gemerkt. Vooral dankzij de twee naast elkaar geparkeerde auto's en een stevige paal op de oprit is een ramp in het gezin Zagers aan de Pastoor van Breugel- straat afgewend. Het scheelde slechts een haartje of het vlieg tuigje had zich in de huiskamer van de woning geboord. „Och, ik zit er niet mee. Zoiets kan overal gebeuren," aldus het nuchtere relaas van Yvonne. De buren in dit kleine straatje aan het uiteinde van het vliegveld zijn al net zo onbewogen. „Wij wonen hier ook al twee jaar. Nooit iets ergs gebeurd," aldus een van hen. Tegen één uur komt Anton Zagers thuis. Hij was niet thuis ten tijde van het ongeluk. Anton lijkt onbewogen en nauwelijks verbaasd door het opmerkelijk 'geparkeerde' vliegtuigje op zijn oprit. „Ik zat bij kennissen in Bos schenhoofd aan de koffie, toen mijn vrouw belde. Kom gauw thuis, want er staat een vliegtuig op de oprit, zei ze." Volgens Anton is het nog een geluk bij een ongeluk, dat het zo is afgelopen. Over zijn baby maakt hij zich geen zorgen. „Dit huis staat er al sinds '38. Het kan tegen een stootje." De schade aan de auto's en de afrastering langs de oprit valt reuze mee vindt hij. „We hebben Het vliegtuigje kwam op maar een metertje van de woning (r) tot stilstand foto de stem/dick de boer een perfecte relatie met het vliegveld. Die schade komt wel goed." Zeven jaar woont Anton en zijn gezin nu aan het uiteinde van de start- en landingsbaan van Seppe. Voor hem is dit ongeval zeker geen reden om te verhui zen. „Nee, helemaal niet. Ik draag het vliegveld een heel warm hart toe". Anton is woordvoerder van de werkgroep SAS (Stop Aktiegroep Seppe) die een tegenwicht wil bieden aan de tegenstanders van Seppe, de SOS (Stop Overlast Seppe) en de SUS (Stop Uitbreiding Seppe). „Dit vliegveld moet gewoon blijven. Een grote vogel kan ook zo uit de lucht vallen. En er kan een ongeluk gebeuren op de rijksweg, die hier vlak achter ligt." Ook voor zijn vrouw Yvonne is verhuizen geen optie. „We genieten hier nog elke dag. We hebben achter het huis pas nog een terras aangelegd. Waar heb je zo'n vrijheid als hier?" 'j'teg (anp) - Vier Noord-Afrikaanse illegalen zijn onlangs in buurt van Tilburg ontsnapt uit een politiebusje. Een vijfde Wonmiddellijk na zijn ontsnapping weer opgepakt. lotgenoten zijn nog spoorloos. Dat heeft de regiopolitie Rotter- ""'jnmond zaterdag bekendgemaakt. busje van de Vreemdelingendienst was onderweg van Rotterdam ret Huis van Bewaring in Tilburg, in afwachting van de uitzet- l™n de vijf Noord-Afrikanen. Vlakbij Tilburg vielen zij de uiteur en zijn collega aan. De twee politiemensen raakten daarbij %wond. et tumult slaagden vier Noord-Afrikanen erin de deur van het 'e te openen en te ontsnappen. Een zoekactie samen met de Til- politie leverde niets op. Botterdam (anp) - Het Antilliaans Zomercarnaval in Rotterdam heeft zaterdag volgens schattingen van de politie een half mil joen bezoekers getrokken. De orga nisatie houdt het op 600.000 mensen. Het sombere weer heeft in ieder geval niet gezorgd voor minder belangstel lenden, vergeleken met voorgaande jaren. Een bonte stoet van zo'n 2000 allochtone feestvierders trok vanaf het middaguur door het centrum van de stad. Zij stonden op spectaculaire praalwagens of droe gen hoofd- en schou derversieringen waar maanden aan was gewerkt. Het formaat van de 'roadpieces' ofwel kostuums die zo groot zijn, dat zij op wieltjes worden gedragen, dwong de organisatie een andere route uit te stippelen door de stad. Voor het eerst werd de Kruiskade niet aangedaan, omdat de uitdossin gen en praalwagens zo zijn uitge dijd, dat zij de tramdraden dreigden te raken. Bovendien deden dit keer ook zo veel men sen mee, dat de stoet zichzelf zou kruisen, als de oude route zou Fantastische costuums op het zomercarnaval in Rotterdam worden gevolgd. De parade bestond uit 32 groepen uit ver schillende steden in Nederland. Voorop liep de 25-jarige Amster damse Euredice Park, van Suri naamse afkomst. Zij was tijdens eerdere verkiezingen uitverkoren tot koningin van het Zomercar naval. De tweede en derde plaats eveneens aan Amster- allochtone vrouwen ten vielen damse deel. Het Zomercarnaval is dan ook geen puur Rotterdams feest. Bij het slot van de route op de Cool- singel beoordeelde een jury de 32 groepen. De beste groep was Fantasia Cultural uit Katwijk. Lichtenvoorde - In Lichtenvoorde is zaterdag een opvangwoning voor asielzoekers volledig uitgebrand. De bewoner, een man met de Angolese nationaliteit, kon zich tijdig in veiligheid stellen. Dat heeft een politie-woordvoerder medegedeeld. De brandweer rukte met groot materieel uit naar een complex van ROA-woningen aan de Lievelderweg. Desondanks kon niet worden voorkomen dat een uit hout en kunststof opgetrokken onderkomen geheel verloren ging. De politie houdt rekening met brandstichting. Aalsmeer - Bloemenveiling Aalsmeer heeft over de eerste helft van dit jaar een nettowinst gemaakt van 13,7 miljoen gulden, tegen over 14 miljoen gulden in dezelfde periode vorig jaar. Dat resul taat is boven verwachting en zal in de tweede helft van dit jaar nog nauwelijks veranderen. Valentijnsdag, Moederdag, Pasen en Pink steren zijn de belangrijkste dagen voor de verkoop en in feite bepalend voor het jaarresultaat. Met name de moederdagweek was met een omzet van 92 miljoen gulden goed voor een absoluut record. Wezep - Op de A28 zijn zaterdagmiddag rond één uur twee zwaar gewonden gevallen, toen een vrachtwagenbestuurder op de staart van een file botste. De chauffeur had de file vermoedelijk te laat opgemerkt. Amstelveen - Een 34-jarige man is zaterdagavond dood aangetrof fen in een sigarenzaak aan de Bancrashof in Amstelveen. Het slachtoffer was gekneveld. Het is nog niet duidelijk waaraan hij is overleden. De man werd rond kwart voor zeven gevonden door een kennis, die op onderzoek uitging omdat het slachtoffer niet kwam opdagen voor een afspraak. Het slachtoffer was een werknemer van de sigarenwinkel. Rotterdam - Een politiewagen heeft zondagmorgen een 32-jarige man uit Rotterdam aangereden. Het slachtoffer is daarbij zwaar gewond geraakt en in kritieke toestand naar het ziekenhuis over gebracht. De agenten in de auto waren op het moment van het ongeluk op weg naar een inbraakmelding. Hoorn - Het Nederlands Genootschap van Sint Jacob, dat het pel grimeren naar het Noord-Spaanse bedevaartsoord Santiago de Compostela wil bevorderen, verzet zich ertegen, dat een bedevaart naar Santiago steeds vaker wordt gebruikt om geld voor goede doelen in te zamelen. Den Haag (anp) - Het energiegebruik in de glastuinbouw kan tegen verantwoorde kosten aanmerkelijk lager. Dat blijkt uit onderzoek van Landbouw Economisch Instituut (LEI) in opdracht van de Nederlandse Onderneming voor Energie en Milieu (Novem). Door onder meer het gebruik van warmte van derden en van zoge noemde rookgascondensatoren is een jaarlijkse besparing mogelijk van 600 miljoen kubieke meter aardgas ofwel 14 procent van het energiegebruik in de sector. Volgens het LEI is voor de bespa ring een investering nodig van 182 miljoen gulden. Grote delen van de glastuinbouw kunnen nog weinig ingezette besparingsmo gelijkheden (deels) toepassen zonder dat de bedrijfsvoering in de problemen komt, aldus de onderzoekers. Extra besparingen op het ener giegebruik zijn mogelijk, als ook al breed ingevoerde aanpassin gen technisch worden verbeterd. In dat geval is een investering noodzakelijk van 267 miljoen gulden. Bij een grootschalig gebruik van warmte-krachtkop- peling (het gelijktijdig opwekken van stroom en warmte) lopen de benodigde investeringen op tot ruim 1 miljard gulden. Den Haag (anp) - Ongeveer 25 landelijke, regionale en lokale milieu- en bewonersorganisaties rond luchthavens willen, dat de overheid op korte termijn maatregelen neemt tegen de groei van het luchtverkeer en de toegenomen geluidsoverlast. Volgens de organisaties is de her rie rond de luchthavens Schiphol, Beek, Eelde, Twente, Welschap en Zestienhoven deze zomer weer groter dan vorig jaar. Begin augustus willen de organi saties de 'Oproep Aanpak Lucht vaart Nü' op Schiphol aanbieden aan onder anderen een afgevaar digde van het ministerie van Ver keer en Waterstaat en aan de directies van de betrokken lucht havens. De actie loopt vooruit op het standpunt, dat het kabinet waar schijnlijk later dit jaar inneemt over de toekomst van de lucht vaart in ons land. Daarin komt de rol van de regionale vliegvelden aan de orde en van een mogelijke tweede nationale luchthaven. Bovendien heeft het kabinet te kennen gegeven met de Kamer te willen discussiëren over de snelle groei van het vliegverkeer op Schiphol. „De luchtvaart groeit in ons land zo snel dat de komende open besluitvorming over de toekomst van de luchtvaartinfrastructuur gefrustreerd dreigt te worden door voldongen feiten," aldus de organisaties zaterdag in een bekendmaking. Onder meer de stichting Natuur en Milieu, Milieudefensie, de Nederlandse Stichting Geluidhinder en ver scheidene provinciale milieufe deraties nemen aan het initiatie deel. De meest complete groep was Mira Nos Gosa Nos uit Dor drecht. De mooiste deelnemer was mevrouw G. Nordé uit Kat wijk. Verder wonnen verschil lende Amsterdamse groepen de eerste prijs met de mooiste praal wagen, de beste muziekband en muziekwagen. Delft (anp) - Het geldende wettelijke verbod op het gebruik van voedselrestenvermalers in de afvoer van de gootsteen is onno dig. De zogenoemde gootsteenmolens vormen geen bedreiging voor de riolering, de afvalwaterbehandeling en het milieu. Dat wijst een onderzoek uit van de Technische Universiteit Delft. Het rapport is toegezonden aan het ministerie van VROM. Al enige maanden geldt er een verbod op het gebruik van de goot steenmolens, waarvan er in Nederland enkele tienduizenden in de afgelopen dertig jaar in gebruik zijn genomen. De molens druist in tegen de regel, dat er geen versneden of vermalen huishoudelijke afvalstoffen op het riool geloosd mogen worden. Uit angst voor het verstoppen van de riolering hebben enkele gemeenten de apparaten eerder al verboden. Uit het onderzoek blijkt onder meer, dat de invloeden van de verma lers op het rioolstelsel en de waterzuiveringsinstallaties minimaal en verwaarloosbaar zijn. Ook zijn er geen aanwijzingen, dat de molens leiden tot verstoppingen. Op basis van ervaringen in onder meer de VS en Groot-Brittannië denken de wetenschappers, dat op de lange ter mijn ook maar hooguit een op de tien huishoudens een vermaler in de gootsteen zal hebben. Ook met dit percentage blijven eventuele milieubezwaren erg klein. Een van de producenten van de vermalers heeft intussen het voortouw genomen voor een gesprek met het ministerie over een aanpassing van de regelgeving.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 3