esvliegtuig crasht op Seppe
GOED
KOOP
Yvonne Zagers: 'Ik zag het aankomen'
Glastuinbouw kan
veel meer
energie besparen
Ministerie kent probleem van fundering HSL
■a 1 Ij
1?
Antilliaans carnaval: half miljoen bezoekers
Milieubeweging maakt
vuist tegen
groei luchtverkeer
ezin in Bosschenhoofd aan ramp ontsnapt
ier illegalen ontsnapt
Gootsteenmolens helemaal
geen gevaar voor milieu
5 STEM
BINNENLAND
A3
VD: privatisering
AO nog in deze
Ainetsperiode
AVIKO
AARDAPPEL-
SCHUVEN
BINNENLAND KORT
ROA-woning in Lichtenvoorde uitgebrand
Bloemenveiling Aalsmeer boert goed
Vrachtauto rijdt op staart file
Man dood gevonden in sigarenwinkel
Pohtiewagen rijdt Rotterdammer aan
Verzet tegen uitbuiting bedevaarten
29 JULI 1995
MAANDAG 29 JULI 1996
ittannië en
enkele
letw
onweersbuis^'
nr°°l en
Dinsdag juist-
dro°g en Perit>
m Ierland en sd
ge tijd regen, tv,
vind. Middagtem
17 graden in het iitj
■n tot 24 bij Lende"',
Luxemburg: Maand,
westen uit toenen*,,
ïg en enkele rei
buien. Dinsdag van
ut weer droog en 7„
ioden. Middagtemp"
andag van 20 mte
tot 27 in LuxeS
maxima rond 21
en Midden-Fran]
toenemende bewJ
j (anp) - Mogelijke
Lii'ëidsproblemen bij de
Ut van de hoge-snelheids-
(HSL) op Nederlandse
ijronden leiden niet tot
ïifeakelijke extra investe-
Cvan honderden miljoe-
Tguldens.
I trillingen van snelle tremen
L dergelijke fundering tot
mogelijke vervorming van het
spoor kunnen leiden, is al van
meet af aan bekend geweest. Het
departement werkt al geruime
tijd aan oplossingen, maar die
zullen hooguit enkele tientallen
miljoenen kosten. De extra gel
den passen bovendien binnen het
budget van 7,5 miljard gulden.
Dit stelt Verkeer en Waterstaat in
reactie op het bericht in een van
de landelijke ochtendkranten van
zaterdag, dat de HSL mogelijk
honderden miljoenen duurder zal
uitvallen. Volgens hoogleraar H.
Dieterman van de TU Delft tre
den bij flitstreinen die harder
gaan dan 150 kilometer per uur,
zogenoemde resonantie-effecten
op, die op veengronden tot ont
sporingen kunnen leiden. Aan
passingen van ongeveer tachtig
kilometer van het traject worden
volgens de wetenschapper
geschat op enkele honderden mil
joenen.
De zegsman van Verkeer en
Waterstaat wijst dergelijke
bedragen van de hand. „Deze
problematiek komt niet ineens
uit de lucht vallen. Al bij het
begin van het project wisten we,
dat er mogelijk problemen zijn
bij veengronden. Momenteel
bekijken we de inpassingen van
het spoor nauwgezet en bezien
we mogelijkheden om de funde
ring waar nodig aan te passen. In
het budget voor de HSL is veel
extra ruimte om de oplossingen
te bekostigen," aldus de woord
voerder.
De HSL moet in 2005 gaan rij
den.
enkele
versprei
if onweersbuien. Din
et oosten nog een enip
„Mathieu Kothuis
der droog ën"va7®*nhoofd Een lesvlieStuigje is zaterdagmiddag tij-
it zon. Maxima maa is een mislukte doorstart op vliegveld Seppe naast de
20 graden aan
zee tot'
madenDinSdag mxk :®d van de baan'
graden,
rankrijk: Af en toe
;le verspreide regen
sbuien. Dinsdag in
log kans op een bui, v,
log en vooral langs
andse Zee-kust m
nsdag waait de Miste
jtemperatuur van
op het Centraal Massi
jan de Middellandse Zet
jens de vliegvelddirectie was
«geluk niet gebeurd, als
langs de AflantiscjPvagnd™erlengdebaan.Na
listen van aktiegroepen en
maken van de Raad van State
Je rechter mag die nog steeds
worden gebruikt,
vliegtuigje kwam op de oprit
de woning tot stilstand,
sfaij een stevige lantaarnpaal
twee op de oprit geparkeerde
lo's is erger voorkomen,
ongeluk gebeurde om 12.13
Het toestel, een Robin 440
de letters PH-VSU, werd
taurd door een 30-jarige
got uit Roosendaal. Volgens
tnmeester J. Ossebaard had
piloot alleen nog maar een
enbrevet, waarmee hij zónder
agiers wel vluchten mag uit
jen.
I: Zonnig, langs
st ten noorden van Lii
|rooral maandag kans
velden. Middagtemper
ndinwaarts tussen 30
aan de strandt
i tussen 25 en 30 grade]
fij wolkenvelden frisser
Droog en overwegei
Langs de Golf van
feer bewolking en p]
vat regen of
[temperatuur aan
rond 30 graden, lanj
an Biskaje rond 22
het binnenland maxinl
33 en 38 graden,
In het noorden af en t(
vooral in de berge
soms pittige, regen-
rsbuien. Dinsdag breide
ten zich naar het zuide
jiddagtemperatuur van
in het noorden tot
lelijk in het zuiden. Dinl
ts lagere temperaturen,
iland en Kreta: Zonn
arm zomerweer,
phe Zee waait maand,
en stevige noordenwin
na aan de stranden ron
urstart
piloot landde perfect en wilde
een doorstart maken,
green inschattingsfout raakte
de baan te ver. Ossebaard:
m aarzelde hij even en twij-
i of hij de doorstart wel kon
n. Meteen daarna ging hij
lit op de remmen."
het eind van de baan trok de
»t het toestel scherp naar
is en belandde op de oprit van
familie Zagers. Op de lan
den, in het binnenlai fan's ®en diep remspoor
eer 35.
land: Af en toe zon
dinsdag enkele regen
buien. Middagtempen I0P Seppe gewoon door.
ngeveer 23 graden, ma,
dag in het midden en zu
naxima tussen 25 en
Ierland: Half tot
en enkele, soms zw,
en onweersbuie
a circa 20 graden,
ngen mogelijk 25.
ongelukte toestel lag volgens
factie buiten de baan en
daarmee geen gevaar
irhet vliegverkeer. De gealar-
irde brandweer van Hoeven
itde niet in aktie te komen,
iar bleef paraat voor het verle-
van assistentie. In de loop
de middag arriveerde de
htvaartpolitie voor een onder-
riis"
59 ■■Sö-
■■65
sing cryptogram
aterdag
uiitaal: 4. Vasteland; 6. weg-
i; 9. schuttersputje; 10. kunw
n; 11. golf; 12. enkelen;
at; IS. toeslagen; 16. steeg; lo
sstaat; 19. broodnijd.
Kaal: 1. Kamertemperatuur, l
n; 3. blikopeners; 5. niettegem
jde; 7. huismeester; 6. dee®
sekreet; 14. mensdom,
©JFS
d 'pueq u| gauq 'Jous '3'
itiepJB
beland en geëindigd op de oprit van een woning aan
1 daar wonende gezin is aan een ware ramp ontsnapt,
de bovenverdieping, slechts enkele meters van het
aar vernielde toestel, lag een baby te slapen. De piloot
ef ongedeerd.
htbaar. De twee auto's op de
it werden flink beschadigd,
liet ongeval ging het vliegver-
Het
„Dit ongeluk is een
:h voorbeeld voor ons plei-
om de verlengde baan in
wik te mogen nemen. We
ten al jaren om die extra 250
to te mogen benutten".
De effectieve lengte van de baan,
nu 600 meter, is ook volgens de
Rijksluchtvaartdienst te kort,
aldus Ossebaard. De RLD advi
seerde de directie van Seppe al
jaren geleden om een verlengde
baan aan te leggen.
Schandaal
De aktiegroep SOS (Stop Over
last Seppe) noemt dit argument
en de verklaring van de vlieg
velddirectie voor de oorzaak van
het jongste ongeval grote flauwe
kul. SOS-voorzitter Jan Zuid
geest: „In het voorjaar is nog een
toestel verongelukt óp de ver
lengde baan. Door ijsafzetting
kreeg de piloot zijn toestel, ook
na gebruikmaking van die ver
lengde baan, niet in de lucht. En
een paar jaar geleden zijn twee
andere toestelletjes gecrasht, uit
gerekend in een héle korte
periode, waarin de verlengde
baan wél mocht worden gebruikt.
Het argument dat de directie nu
opnieuw gebruikt, is dus grote
flauwekul."
Zuidgeest wil niet oordelen over
het ongeluk afgelopen zaterdag,
maar hij vindt wel dat de directie
met een beter verhaal zal moeten
komen. „Ik snap best dat ze pro
beren hier chocolade van te
maken. Dat zou ik in hun positie
ook doen. Voorlopig blijven wij
echter heel kritisch en sceptisch
over Seppe."
Volgens de belangengroepering
Stop Uitbreiding Seppe (SUS) is
dit ongeval het zoveelste bewijs
van de onveiligheid van Seppe.
Woordvoerder A. Adriaensen
zegt te verwachten, dat er ooit
nog eens doden gaan vallen. „Dit
vliegveld ligt nu eenmaal ver
keerd. Eigenlijk is het een grof
schandaal, dat ze durven te
beweren dat het ongeluk is te
wijten aan het niet gebruiken van
de verlengde baan. Als je op je
eigen terrein al niet voldoende
hoogte kunt krijgen, dan vraag je
om moeilijkheden."
(ADVÈRlilhli)
1 Haag (anp) - Uitstel van
privatisering van de WAO
'8 niet leiden tot afstel. Nog
kabinetsperiode zal de
l zo worden gewijzigd, dat
titgevers de mogelijkheid
feen het WAO-risico zelf te
en dat premiedifferen-
ilie kan worden ingevoerd.
zei financieel specialist
'ogervorst van de VVD-fractie
de Tweede Kamer zondag in
ralio 1 Journaal,
t de privatiseringsoperatie van
"O, één van de speerpunten
n de WD in het regeerak-
er nog voor de geplande
J® van 1 januari door komt,
uitgesloten. Volgens
'egervorst is die vertraging te
1'® aan technische moeilijk-
te en uitvoeringsproblemen.
'S dan in politiek Den Haag
te aangenomen, verzekerde
yO'er echter, dat de wet voor
tegende verkiezingen wordt
®izigd. „Ik geef u op een
dat deze hele affaire nog
deze kabinetsperiode zal
"den geregeld."
Sens
450 gram van A6ST
?99
DEEP BLUE
ROSE ZALM
blik 213 gram van
INDISCHE SCHIJVEN
5 stuks
Aanbiedingen geldig van ma. 29 juli t/m wo. 31 juli 1996.
A&P Services 8.V. tel. 035-5483333.
ELKE DAG GOED NIEUWS 5
Door Mathieu Kothuis
Seppe/Bosschenhoofd - „Ik
zag het aankomen. De piloot
kreeg zijn toestel aan het
eind van de baan de lucht
niet in en hij draaide zo in de
richting van ons huis. Toen
heb ik me maar snel omge
draaid. Ik durfde niet verder
te kijken."
Met droge ogen vertelt Yvonne
Zagers haar verhaal. Het zwaar
beschadigde sportvliegtuigje
staat met de staart omhoog,
dwars op de oprit naast haar
huis. De neus slechts een meter
van de buitenmuur. De propel-
lor is bijna dubbelgevouwen. De
rechtervleugel vertoont een
gapend gat. De linker rust op de
twee geparkeerde auto's op de
oprit.
De 'kleine' van Yvonne, een
baby van iets meer dan een jaar
oud, ligt nog steeds boven in bed
te slapen. Het kind heeft van de
bijna-ramp niets gemerkt.
Vooral dankzij de twee naast
elkaar geparkeerde auto's en
een stevige paal op de oprit is
een ramp in het gezin Zagers
aan de Pastoor van Breugel-
straat afgewend. Het scheelde
slechts een haartje of het vlieg
tuigje had zich in de huiskamer
van de woning geboord.
„Och, ik zit er niet mee. Zoiets
kan overal gebeuren," aldus het
nuchtere relaas van Yvonne. De
buren in dit kleine straatje aan
het uiteinde van het vliegveld
zijn al net zo onbewogen. „Wij
wonen hier ook al twee jaar.
Nooit iets ergs gebeurd," aldus
een van hen.
Tegen één uur komt Anton
Zagers thuis. Hij was niet thuis
ten tijde van het ongeluk. Anton
lijkt onbewogen en nauwelijks
verbaasd door het opmerkelijk
'geparkeerde' vliegtuigje op zijn
oprit.
„Ik zat bij kennissen in Bos
schenhoofd aan de koffie, toen
mijn vrouw belde. Kom gauw
thuis, want er staat een vliegtuig
op de oprit, zei ze."
Volgens Anton is het nog een
geluk bij een ongeluk, dat het zo
is afgelopen. Over zijn baby
maakt hij zich geen zorgen. „Dit
huis staat er al sinds '38. Het
kan tegen een stootje." De
schade aan de auto's en de
afrastering langs de oprit valt
reuze mee vindt hij. „We hebben
Het vliegtuigje kwam op maar een metertje van de woning (r) tot stilstand foto de stem/dick de boer
een perfecte relatie met het
vliegveld. Die schade komt wel
goed."
Zeven jaar woont Anton en zijn
gezin nu aan het uiteinde van de
start- en landingsbaan van
Seppe. Voor hem is dit ongeval
zeker geen reden om te verhui
zen. „Nee, helemaal niet. Ik
draag het vliegveld een heel
warm hart toe". Anton is
woordvoerder van de werkgroep
SAS (Stop Aktiegroep Seppe)
die een tegenwicht wil bieden
aan de tegenstanders van Seppe,
de SOS (Stop Overlast Seppe) en
de SUS (Stop Uitbreiding
Seppe).
„Dit vliegveld moet gewoon
blijven. Een grote vogel kan ook
zo uit de lucht vallen. En er kan
een ongeluk gebeuren op de
rijksweg, die hier vlak achter
ligt."
Ook voor zijn vrouw Yvonne is
verhuizen geen optie. „We
genieten hier nog elke dag. We
hebben achter het huis pas nog
een terras aangelegd. Waar heb
je zo'n vrijheid als hier?"
'j'teg (anp) - Vier Noord-Afrikaanse illegalen zijn onlangs in
buurt van Tilburg ontsnapt uit een politiebusje. Een vijfde
Wonmiddellijk na zijn ontsnapping weer opgepakt.
lotgenoten zijn nog spoorloos. Dat heeft de regiopolitie Rotter-
""'jnmond zaterdag bekendgemaakt.
busje van de Vreemdelingendienst was onderweg van Rotterdam
ret Huis van Bewaring in Tilburg, in afwachting van de uitzet-
l™n de vijf Noord-Afrikanen. Vlakbij Tilburg vielen zij de
uiteur en zijn collega aan. De twee politiemensen raakten daarbij
%wond.
et tumult slaagden vier Noord-Afrikanen erin de deur van het
'e te openen en te ontsnappen. Een zoekactie samen met de Til-
politie leverde niets op.
Botterdam (anp) -
Het Antilliaans
Zomercarnaval in
Rotterdam heeft
zaterdag volgens
schattingen van de
politie een half mil
joen bezoekers
getrokken. De orga
nisatie houdt het op
600.000 mensen.
Het sombere weer
heeft in ieder geval
niet gezorgd voor
minder belangstel
lenden, vergeleken
met voorgaande
jaren.
Een bonte stoet van
zo'n 2000 allochtone
feestvierders trok
vanaf het middaguur
door het centrum van
de stad. Zij stonden
op spectaculaire
praalwagens of droe
gen hoofd- en schou
derversieringen waar
maanden aan was
gewerkt.
Het formaat van de
'roadpieces' ofwel
kostuums die zo
groot zijn, dat zij op
wieltjes worden
gedragen, dwong de
organisatie een
andere route uit te
stippelen door de stad. Voor het
eerst werd de Kruiskade niet
aangedaan, omdat de uitdossin
gen en praalwagens zo zijn uitge
dijd, dat zij de tramdraden
dreigden te raken. Bovendien
deden dit keer ook zo veel men
sen mee, dat de stoet zichzelf zou
kruisen, als de oude route zou
Fantastische costuums op het zomercarnaval in Rotterdam
worden gevolgd. De parade
bestond uit 32 groepen uit ver
schillende steden in Nederland.
Voorop liep de 25-jarige Amster
damse Euredice Park, van Suri
naamse afkomst. Zij was tijdens
eerdere verkiezingen uitverkoren
tot koningin van het Zomercar
naval. De tweede en derde plaats
eveneens aan Amster-
allochtone vrouwen ten
vielen
damse
deel.
Het Zomercarnaval is dan ook
geen puur Rotterdams feest. Bij
het slot van de route op de Cool-
singel beoordeelde een jury de 32
groepen. De beste groep was
Fantasia Cultural uit Katwijk.
Lichtenvoorde - In Lichtenvoorde is zaterdag een opvangwoning
voor asielzoekers volledig uitgebrand. De bewoner, een man met
de Angolese nationaliteit, kon zich tijdig in veiligheid stellen. Dat
heeft een politie-woordvoerder medegedeeld. De brandweer rukte
met groot materieel uit naar een complex van ROA-woningen aan
de Lievelderweg. Desondanks kon niet worden voorkomen dat een
uit hout en kunststof opgetrokken onderkomen geheel verloren
ging. De politie houdt rekening met brandstichting.
Aalsmeer - Bloemenveiling Aalsmeer heeft over de eerste helft van
dit jaar een nettowinst gemaakt van 13,7 miljoen gulden, tegen
over 14 miljoen gulden in dezelfde periode vorig jaar. Dat resul
taat is boven verwachting en zal in de tweede helft van dit jaar nog
nauwelijks veranderen. Valentijnsdag, Moederdag, Pasen en Pink
steren zijn de belangrijkste dagen voor de verkoop en in feite
bepalend voor het jaarresultaat. Met name de moederdagweek was
met een omzet van 92 miljoen gulden goed voor een absoluut
record.
Wezep - Op de A28 zijn zaterdagmiddag rond één uur twee zwaar
gewonden gevallen, toen een vrachtwagenbestuurder op de staart
van een file botste. De chauffeur had de file vermoedelijk te laat
opgemerkt.
Amstelveen - Een 34-jarige man is zaterdagavond dood aangetrof
fen in een sigarenzaak aan de Bancrashof in Amstelveen. Het
slachtoffer was gekneveld. Het is nog niet duidelijk waaraan hij is
overleden. De man werd rond kwart voor zeven gevonden door een
kennis, die op onderzoek uitging omdat het slachtoffer niet kwam
opdagen voor een afspraak. Het slachtoffer was een werknemer
van de sigarenwinkel.
Rotterdam - Een politiewagen heeft zondagmorgen een 32-jarige
man uit Rotterdam aangereden. Het slachtoffer is daarbij zwaar
gewond geraakt en in kritieke toestand naar het ziekenhuis over
gebracht. De agenten in de auto waren op het moment van het
ongeluk op weg naar een inbraakmelding.
Hoorn - Het Nederlands Genootschap van Sint Jacob, dat het pel
grimeren naar het Noord-Spaanse bedevaartsoord Santiago de
Compostela wil bevorderen, verzet zich ertegen, dat een bedevaart
naar Santiago steeds vaker wordt gebruikt om geld voor goede
doelen in te zamelen.
Den Haag (anp) - Het energiegebruik in de glastuinbouw kan
tegen verantwoorde kosten aanmerkelijk lager. Dat blijkt uit
onderzoek van Landbouw Economisch Instituut (LEI) in
opdracht van de Nederlandse Onderneming voor Energie en
Milieu (Novem).
Door onder meer het gebruik van
warmte van derden en van zoge
noemde rookgascondensatoren is
een jaarlijkse besparing mogelijk
van 600 miljoen kubieke meter
aardgas ofwel 14 procent van het
energiegebruik in de sector.
Volgens het LEI is voor de bespa
ring een investering nodig van
182 miljoen gulden. Grote delen
van de glastuinbouw kunnen nog
weinig ingezette besparingsmo
gelijkheden (deels) toepassen
zonder dat de bedrijfsvoering in
de problemen komt, aldus de
onderzoekers.
Extra besparingen op het ener
giegebruik zijn mogelijk, als ook
al breed ingevoerde aanpassin
gen technisch worden verbeterd.
In dat geval is een investering
noodzakelijk van 267 miljoen
gulden. Bij een grootschalig
gebruik van warmte-krachtkop-
peling (het gelijktijdig opwekken
van stroom en warmte) lopen de
benodigde investeringen op tot
ruim 1 miljard gulden.
Den Haag (anp) - Ongeveer 25 landelijke, regionale en lokale
milieu- en bewonersorganisaties rond luchthavens willen, dat
de overheid op korte termijn maatregelen neemt tegen de groei
van het luchtverkeer en de toegenomen geluidsoverlast.
Volgens de organisaties is de her
rie rond de luchthavens Schiphol,
Beek, Eelde, Twente, Welschap
en Zestienhoven deze zomer weer
groter dan vorig jaar.
Begin augustus willen de organi
saties de 'Oproep Aanpak Lucht
vaart Nü' op Schiphol aanbieden
aan onder anderen een afgevaar
digde van het ministerie van Ver
keer en Waterstaat en aan de
directies van de betrokken lucht
havens.
De actie loopt vooruit op het
standpunt, dat het kabinet waar
schijnlijk later dit jaar inneemt
over de toekomst van de lucht
vaart in ons land. Daarin komt de
rol van de regionale vliegvelden
aan de orde en van een mogelijke
tweede nationale luchthaven.
Bovendien heeft het kabinet te
kennen gegeven met de Kamer te
willen discussiëren over de snelle
groei van het vliegverkeer op
Schiphol.
„De luchtvaart groeit in ons land
zo snel dat de komende open
besluitvorming over de toekomst
van de luchtvaartinfrastructuur
gefrustreerd dreigt te worden
door voldongen feiten," aldus de
organisaties zaterdag in een
bekendmaking. Onder meer de
stichting Natuur en Milieu,
Milieudefensie, de Nederlandse
Stichting Geluidhinder en ver
scheidene provinciale milieufe
deraties nemen aan het initiatie
deel.
De meest complete groep was
Mira Nos Gosa Nos uit Dor
drecht. De mooiste deelnemer
was mevrouw G. Nordé uit Kat
wijk. Verder wonnen verschil
lende Amsterdamse groepen de
eerste prijs met de mooiste praal
wagen, de beste muziekband en
muziekwagen.
Delft (anp) - Het geldende wettelijke verbod op het gebruik van
voedselrestenvermalers in de afvoer van de gootsteen is onno
dig. De zogenoemde gootsteenmolens vormen geen bedreiging
voor de riolering, de afvalwaterbehandeling en het milieu.
Dat wijst een onderzoek uit van de Technische Universiteit Delft. Het
rapport is toegezonden aan het ministerie van VROM.
Al enige maanden geldt er een verbod op het gebruik van de goot
steenmolens, waarvan er in Nederland enkele tienduizenden in de
afgelopen dertig jaar in gebruik zijn genomen. De molens druist in
tegen de regel, dat er geen versneden of vermalen huishoudelijke
afvalstoffen op het riool geloosd mogen worden. Uit angst voor het
verstoppen van de riolering hebben enkele gemeenten de apparaten
eerder al verboden.
Uit het onderzoek blijkt onder meer, dat de invloeden van de verma
lers op het rioolstelsel en de waterzuiveringsinstallaties minimaal en
verwaarloosbaar zijn. Ook zijn er geen aanwijzingen, dat de molens
leiden tot verstoppingen. Op basis van ervaringen in onder meer de VS
en Groot-Brittannië denken de wetenschappers, dat op de lange ter
mijn ook maar hooguit een op de tien huishoudens een vermaler in de
gootsteen zal hebben. Ook met dit percentage blijven eventuele
milieubezwaren erg klein.
Een van de producenten van de vermalers heeft intussen het voortouw
genomen voor een gesprek met het ministerie over een aanpassing van
de regelgeving.