Voor Piet Dirkx is niets veilig en niets heilig de stem Geconfisqueerde kunst uit Rusland 10.950,- funam Duits *Joy Service* BETSY EN GIJS IN Het Parradiis Een explosie van kleuren en vormen in De Warande in Turnhout BOEKHOUDER Diversen Verbraak Vakma Admin.advies lusbedrijf JSSENBINK 33 06-52783630 D1 Impressionisten uit collectie Poesjkin Museum Moskou te zien in Den Haag Lach Escort Ja 076-5428315 076-5411089 Privé us 0162-688084 Helen en Samantha Exclusieve Boys Kleintje Schilderijen die je normaal ver van huis moet zoeken Dat Duits van Hannen is trouwens best vermakelijk. Hij heeft een uitspraak waarvoor zelfs Jean-Marie Pfaff zich zou schamen en hij heeft nul komma nul woordenschat, maar daar laat-ie zich ab soluut niet door hinderen. Laatst was het parachutespringen hier en de bedoeling was dat die parachutisten op het strand zouden landen. Maar omdat er nogal veel wind stond, dreven ze af. Twee van hen raakten zo uit koers dat ze in het struweel rond de camping terecht kwamen. Bij zulke dingen blijkt ineens hoe snel Harmen kan zijn, want hij was er als eerste bij en toen een van de ook toegesnelde Duitse badgasten vroeg was er loos war, zei Harmen: „Die parasjoeties- ten ziend in die boeskes gefoelen!" Wij lachen natuurlijk, maar dat begreep die Duitser weer niet so gut, want die dacht dat wij hem in de maling namen. Gelukkig weet Betsy mij op zulke momenten altijd weer te kalme ren door net als John Cleese in Falty Towers 'Don't mention the war' te sissen. Betsy en ik kennen trouwens al die afleveringen uit ons hoofd en we spelen ze wel eens zachtjes na in bed als we niet in slaap kunnen komen. Maar het blijft wel moeilijk met die Duitsers, want niet alleen hebben ze een EK op zak, ze fietsen in de Tour nu zelfs beter dan wij en dat maakt overmoedig. Er zijn er zelfs bij die mee willen doen met onze fietsclub die gedurende deze Tour-weken elke avond de etappe van die dag na fietst. Ik heb al tegen Betsy gezegd dat ik dan sowieso niet meer mee doe, omdat er dan überhaupt geen lol meer aan is. Betsy vindt dat flauw en ze verwijt me bovendien dat het een smoesje is, omdat ik te oud en te pafferig ben om die andere fietsers nog bij te kunnen houden. „Jij hebt geen ausdouwer Gijs," zegt ze dan. Wordt vervolgd Door Hans Rooseboom A's je de tentoonstellingsruimte in de Turnhoutse schouwburg De Wa ande betreedt geloof je je ogen niet. Het kost een tijdje om te beseffen Wat je overkomt. Hier heeft zich iets voorgedaan met vérstrekkende gevolgen. Komend vanuit de leegte en de stilte van de nuchtere schouwburgfoyer kom ]e binnen in een andere wereld. Een we reld waar het trouwens ook nuchter en st'l is, maar wasr het wemelt van kleur vorm. Ja weet niet waar je moet beginnen met «ijken. Piet Ditxx is overal. Piet Dirkx, jht wil zeggen: kleur, kleur en nog eens leur. Het wil ook zeggen: veel, veel en "og meer. Het langt, staat en ligt over- °m je heen, aan het plafond, verpreid "ver vier niveaus, gelijkvloers, kelder-, tfjSen~ en bovenverdieping, en op de tentoonstelling, getiteld 'Biotoop', is allereerst een ervaring. Het is een overvloedige tentoonstelling: schilde rijen groot en klein, beschilderde objec ten van alle mogelijke materialen, hout, glas, karton, brons, messing, keramiek, tot brood toe. Opstellingen zo ver het oog reikt. Te veel om in één keer te zien. Too many things to be seen at the same time. Zo noemt Piet Dirkx een van de onderdelen van deze tentoonstelling. En zo is het precies. De titel hoort bij een wand met 42 schilderijen van uiteenlo pend formaat. Al deze 42 stukken heb ben een eigen titel. Too many things to be seen at the same time is tevens de on dertitel van de gehele tentoonstelling, en een juistere titel kan niet gevonden worden. Familie Op de trap naar het bovenste niveau loop je een Familie Jaune tegen het lijf, een kleurige parade van honderden houten figuurtjes die staan opgesteld op een gele loper. Een speelgoedleger. Als je van deze kroostrijke, uit vele genera ties bestaande familie bekomen bent - en dat duurt echt wel even - stuit je op iets dat heet Totalen Liberté. Het is uit deze titels al duidelijk dat ook de taal van Piet Dirkx tot zijn kunst ge rekend moet worden. Titels als Tsjun- gel, On Topofitall, Blu costumi, Profor- ma duftig duiden op deze speelse om gang met de taal. Hoewel de titels Parcours intelectuel en Belleza essenziale waarschijnlijk ge woon spelfouten zijn. Alle.titels staan vermeld op een plattegrond annex rou tebeschrijving, die je bij deze expositie echt wel nodig hebt. Voor Piet Dirkx (Eindhoven 1953, do cent aan de academie Sint Joost in Bre da) is niets veilig en niets heilig. Zijn beschilderde objecten zijn objects trou- vés. Hij strekt zijn gretige vingers uit naar alles hem onder ogen komt: stukken hout of glas, planken, deuren, tegels, si garendozen (eerst zelf leeggerookt), maar ook bederfelijke waar als eieren en boterhammen. Een tros, een mond, een ovaal, een bloem, welke vorm uit de werkelijkheid ook, Piet Dirkx kan het gebruiken. Compositie Piet Dirkx ontfermt zich met passie over zijn voorwerpen. Alles kan hij ge bruiken. Zijn credo daarbij is: éérst doen! Met compositie houdt hij zich (vooralsnog) doelbewust niet bezig. Dirkx gebruikt geen verf, maar ge kleurde was. Dat is belangrijk om te weten. Want het verklaart de aard van zijn werk. De schilder gebruikt steeds maar met één kleur, en dat komt omdat de pot leeg moet, anders wordt de was hard. Dat verklaart de monochromie van Dirkx' objecten an sich. Met zijn stortvloed aan gekleurde ob jecten treedt Dirkx vervolgens uit zijn atelier. Hij neemt ze mee naar nieuwe ruimten, zoals hier in De Warande in Turnhout, en begint dan met de compo sitie van een totale opstelling in de ruimte, afhankelijk van die ruimte. Uit de totale chaos die hij uit het atelier voor adm. en aang.biljet- Slagboom, Marijke Meustr. 100, Breda. Tel. 5214282, vraagt las/constructie/ montage en timmerwerk- werk, tel. 076-593101 °j__ met zich meebrengt, en waarmee hij de nieuwe ruimte volstort, creëert Piet Dirkx dan zorgvuldig een nieuwe we reld, een nieuwe orde, met een volstrekt eigen, unieke samenhang. Een 'Biotoop' noemt hij deze wereld. Biotoop Volgens Van Dale betekent 'biotoop' plaats waar een dier of een plant geheel in zijn omgeving is ingepast; natuurlij ke levensruimte; homogeen woon- of groeigebied. En zo is het met de Biotoop van Piet Dirkx: alle onderdelen zijn ge heel in hun omgeving ingepast, in een homogene samenhang. Piet Dirkx: Biotoop-Blotope, 'Too many things to be seen at the same time.' Turn hout, De Warande. Geopend dagelijks vanaf 14.00 uur, zondag vanaf 10.00 uur. Volg Turnhout, richting Centrum, dan P Warande. (Tot 11 aug.) Een deel van de overstelpende compo sitie van Piet Dirkx in De Warande in Turnhout. ussen in en om het huis jrkomende werkzaamheden, in timmerwerkzaamheden. nog te 2930 FOTO COR VIVEEN VRIJDAG 19 JULI 1996 Tegelwerken Tegelhandel de Boerderij Uw adres voor al uw en vloertegels en marnwo. Alles uit voorraad lever Langeweg 59, Anna Jacobapolder- 0167-572632. klep, vier speakers en van re buitenspiegels. Lantra standaard al meer aar voor een kleine meer- getint glas, neerklapbare en verstelbare stuurkolom. ook leverbaar als automaat u de Lantra wilt hebben, lemaal zelf t bijvoorbeeld nog kiezen ale deurvergrendeling, trol, dubbele airbag of ABS. rntra is alles mogelijk. -Ife f3000,- boven op de in de van uw huidige auto. erust eens langs voor een et uw auto niet mee te Lantra vanaf Een acteur is een repeteerge weer. Knalt en vlamt op com mando en herhaalt dat hon derd keer. Elke avond, maan den lang, hetzelfde stuk, de zelfde emoties en dezelfde grap. Steeds even waarachtig, als hij tenminste een vakman is. De moder ne acteur doet het voor de camera. Scène na scène gaat tientallen malen over. Net zo lang tot de regisseur tevreden is of voldoende materiaal heeft om het kleine splintertje verhaal vanuit drie verschillende invalshoeken te vertonen. Het publiek weet het, want geen ster of hij vertelt in zijn diepte-in terviews wat voor een zwaar bestaan hij heeft. Twintig keer zoenen met Lollobrigida, uren verliefd hand in hand met Mangano en een avond lang toasten met Gregory Peck. Kunst hoeft niet echt te zijn voor de toeschouwer. Suggestie is ge noeg. Daarmee is de kijker tevreden. Liever nog werpt hij een blik achter de coulissen van het doen alsof. Kondigt de omroep een nieuwe serie aan, bellen er meteen honderden belangstellenden die graag zeven keer Gerard Cox een trap op zien te gaan. Tachtig uitverkorenen mogen op vrijdagavond komen. In een grote hal staan een huiskamer, een tabakszaak, een slaapkamer en een schaftlokaal opgesteld. Het publiek wordt opgewarmd met een eer dere aflevering. De sterren lopen in kostuum over de vloer om sfeer te proeven en zich te baden in de bewijzen van hun populariteit. Op de tribune gaat het gesprek over hoeveel beter de ontvangst was bij de comedy van de concurrent, hoe ver maar toch aangenaam elke keer de reis van Sappemeer naar Amsterdam is en van welke beroemdheid er nog een handtekening ontbreekt. Een spreekstalmeester legt uit dat er zeven scènes van drie minuten opgenomen moeten worden en dat de regisseur om de toeschouwers te gerieven de volgorde van het verhaal aanhoudt. Cox, Bruys en Pleijsier drinken vier keer thee. Drie maal gaat het dampende vocht terug in de pot, vijfmaal propt Cox een koude hap maccaroni in de mond, er zit zoveel in de pan dat hij de half ge nuttigde niet hoeft uit te spuwen, maar de aangebeten boterham van Pleijsier moet telkens vervangen door een vers exemplaar. Het publiek lacht bereidwillig bij elke grap en komische situatie, snuift afkeurend bij iedere sexistisch bedoelde frase en houdt hoor baar de adem in bij de aangekondigde klapsigaar. De goed bedoel de opwekkingen van de explicator zijn niet nodig, evenmin de bui ten beeld en script geplaatste grollen der acteurs. De opname bestaat slechts uit acteurs. Tien voor de camera, tachtig voor de lachmicrofoons. Beide groepen even vakbekwaam. Er is slechts één verschil. De beroeps kijken in november niet naar wat ze gedaan hebben, die zijn uitsluitend geïnteresseerd in de cijfers van het marktonderzoek. De genodigden tracteren zich straks nog een keer op hetzelfde avondje. Kunnen ze vertellen 'daar zat ik zelf bij. En hoor je die schallende lach? Dat was ik. Zonder commando en toch voor de zevende keer. .6 GLSTACTIEPERIODEVAN I5JUUT/M E GELDT ALLEEN VOOR DE LANTRA HE MET ANDERE ACTIES.1NTE RUILEN RIE MAANDEN OP EIGEN NAAM GE- £N INCLUSIEF BTW EN BPM, EXCLU- <EN EN VERWIJDERINGSBIJDRAGE DE TVAN HYUNDAI MOTOR COMPANY. E WERELDMERK ESCORT Etten-Leur 24 uur Erot. mass., Grieks, SM, trio's moq. 076-5037798. Dames va 18 jaar op escort SM*Striptease*Dames gevr, Thai.-Hydro.-Erot.-massage mourmodellen aanwezig I nog echt privé 076-5220888 ontvangen en bezoeken. Tevens S.M. 0162-454235. Lieve DAME 35 jr. ontv. U privé van ma. t/m vrij. van 11.30-20.30u. 0165-547347 nard, die in Moskou achterge houden zijn. Den Haag moet het stellen zonder deze en andere ronduit spectaculaire werken. Wat te zien is, is in de totaliteit een beetje aan de droge kant. Maar wat niet weet, dat deert misschien niet. Het Gemeente museum rekent met 'Van Monet tot Matisse' in ieder geval op het succes, dat met Mondriaan zo rampzalig uitbleef. Duidelijk is dat Den Haag niet alleen op een Nederlands publiek mikt. Franse kunstliefhebbers (afgelopen voorjaar de stormlo- pers op Vermeer) worden ander maal op hun wenken bediend. De stapels Franstalige catalogi doen met 'Van Monet tot Matisse' niet onder voor de Nederlandstalige. Kapitaaltje Sergei Sjtsjoekin zocht ook zijn heil in Frankrijk, nadat hem zijn bezit ontnomen was. Na de revo lutie in 1917 vluchtte hij naar Pa rijs. Op Franse banken stond nog een kapitaaltje, dat eigenlijk voor het doen van kunstaankopen ge reserveerd was. Sjtsjoekin stierf in 1936 op 81-ja- rige leeftijd in Parijs. Iwan Moro- zow is hem niet meer nagereisd. Hij stierf in 1920 in het Tjechi- sche Karlsbad, in later jaren een populair kuuroord voor commu nistische machthebbers. Maar Morozow overleed er nog als ku rende kapitalist. Haags Gemeentemuseum, Stad- houderslaan 41, Den Haag. Di t/m vr. 10-17; za. en zo. 12-17 uur. Tot en met 13 oktober. De Nederland se Spoorwegen bieden trein-toe- gangservice. Een plaatsen: resultaten boeken. Sari Matisse, 'Oostindische kers en 'De Dans" (1912). Camille Pissarro, 'Avenue de l'Opéra, Effect van sneeuw, Ochtend' (1898). Door Koos jTuitjer De tentoonstelling 'Van Monet lot Matisse' in het Haags Ge meentemuseum heeft alles te maken met het avontuur dat honderd jaar geleden Moder ns Kunst heette. Aan dat avontuur deden ook twee tussen mee, vermogende in dustriëlen tijdens de nadagen van het tsarenrijk. De eigen tijdse Franse schilderkunst «ashun favoriet. Zij liepen de deur plat bij de Franse kunst- handelaren en onderhielden hartelijke contacten met de schilders zelf. in 1907 aan de stad Moskou gele gateerd. En iedereen had ook al tijd vrij mogen rondkijken in de kunstzalen aan beider huis. 'Van Monet tot Matisse' heet de Haagse tentoonstelling die sa mengesteld werd uit de samenge brachte collecties. Daartussen tellen mee: Degas, Renoir, Pis- arro, Sisley, Cézanne, Van Gogh, Gauguin, Toulouse Lautrec, Sig- nac, Vuillard, Bonnard, Denis, Rousseau, Picasso, Braque en Léger. Voorzichtig Een Monet was de eerste aankoop van Morozow. Hij was wat voor de jaren tot de vooruitrenners op het pad van de beeldende kunst. Die twee kunstenaars golden dan ook als de favorieten van Sjtsjoe kin. Toch voelde deze soms ook enige géne tegenover alle moder nisme, hoewel hij zich daar later ook weer overheen zette. Danseressen Van zijn favoriet Matisse kocht hij een doek aan met vier naakte danseressen. Dat nu openlijk op te hangen in zijn huis, ging Sjtsjoekin aanvankelijk te ver. Maar uiteindelijk gaat hij toch door de bocht en laat aan Matisse weten: 'Ik heb besloten mij over Alle gekochte kunst stelden Ser- gei Sjtsjoekin en Iwan Morozow inhun Moskouse paleizen ten loqn. Na de Revolutie van 1917 werden beide verzamelingen ge- confisqueerd. Ze werden samen- gebundeld en ondergebracht in het Poesjkin Museum in Moskou fflde Hermitage in Leningrad. Hoor het Poesjkin Museum zijn fae zomer zestig werken uit de collectie aan het Gemeentemu seum in Den Haag uitgeleend. De communisten maakten na de Revolutie korte netten met de hartstochtelijk beleden kapitalis tische verzamelgrillen. Zij pikten ie verzamelingen van Sjtsjoekin Morozow als gemeenschaps- «it in. Een wat onhoffelijke, vroegtijdige overname, want bei- ie verzamelaars opereerden al ]»m vanuit de gedachte dat zij j'et voor zichzelf, maar voor Rusland verzamelden. Sjtsjoekin "etname had zijn verzameling al zichtig in het bepalen van zijn keuzen. Voor de ronduit experi mentele kant van de moderne kunst wachtte hij zich liever. Sjtsjoekin was wat dat betreft vooruitstrevender. Hij durfde ook veel meer een eigen koers te varen. De schilder Matisse heeft dit verschil in mentaliteit ooit eens aardig onder woorden ge bracht: Matisse: „Wanneer Moro zow bij de kunsthandelaar Vol- lard kwam zei hij: 'Ik wil graag een zeer goed Cézanne zien'. Sjtsjoekin daarentegen, wilde al le werken van Cézanne zien en bepaalde dan zelf zijn keuze." Matisse behoorde mét Picasso in onze burgermansopvattingen heen te zetten en het stuk in mijn trappenhuis op te hangen'. Dat Sjtsjoekin altijd iets meer initiatief in zijn doen en laten ten toon spreidde dan Morozow, blijkt ook uit een ander gegeven. Voor Matisse richtte hij in zijn paleis een aparte zaal in. Maar de inrichting daarvan kostte hem moeite. De enige oplossing was Matisse naar Moskou te laten ko men. Deze gaf aan de uitnodiging gehoor en richtte de Matisse-zaal in. Morozow zou later dat idee oppakken. Hij haalde de schilder Denis in huis en liet deze de mu zieksalon in zijn woning decor- Pablo Picasso, 'Harlekijn en zijn metgezellin (Les deux saltimban- ques)' (1901). eren. De verschillen tussen beide kunstverzamelaars zijn, wat de Haagse tentoonstelling aangaat, een zaak van theoretisch belang. Voor de bezoeker aan het Haags Gemeentemuseum telt dat hij werk te zien krijgt waarvoor je normaal gesproken nogal ver van huis moet. Zo kun je elk werk al snel opvatten als een 'ongezien werk'. Tenzij je al een reizende Kunst Roeland was. Zonder daar nu prat op te willen gaan, moet het me van het hart dat de tentoon stelling me een beetje tegenvalt. Er is iets vlaks aan de presenta tie. Je mist de opwinding, die je met het binnenlopen in het Poes jkin wel overviel. Ik herinner me tien jaar na dato bijvoorbeeld en kele loeiers van doeken van Bon-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 19