Vogels spelen
mogelijk
rol in ramp
Jïosko
Een zwartgeblakerde grot van gescheurd staal
en toch
Clinton
tegemo
Modena onthutst na
ramp met Hercules
Muziekleven lijdt een gevoelig verlies
Hercules kwetsbaar
op een lage hoogte
bestem
Santer
DE STEM
VLIEGRAMP WELSCHAP
Onderzoek naar Hercules-crash
on
Identificatie
slachtoffers
niet afgerond
Dankzij autoreis
aan ramp ontsnapt
Politie haa
rolstoelrijc
van autowc
Extra poli
Nieuw:
TeleBericht 06*930'
Ruime
aanvliegroute
Korte
aanvliegroute
[irschot
WilhelminakgQgjm
Oirschotse
Heide
Wintelre
Veldhoven
Zandoerle
MOGELIJKE AANVLIEGROUTE
WOENSDAG 17 JULI 1996 /\4
Van onze redactie binnenland
Eindhoven - Het onderzoek door een Belgisch-Nederlan
team naar de oorzaak van de vliegramp bij Eindhoven ric
zich onder meer op hinder door vogels tijdens de landing
De Belgische luchtmacht sluit
niet uit dat vogels een rol hebben
gespeeld bij het ongeluk met de
Hercules C-130. Volgens de staf
chef van de Belgische lucht
macht, generaal Guido van
Hecke, vloog er ten tijde van het
ongeluk een groot aantal vogels
bij de luchthaven. In de buurt
van het wrak zijn veel dode vo
gels gevonden. Ook de Neder
landse staatssecretaris Gmelich
Meijling houdt rekening met een
fatale aanvaring met vogels.
Het Belgische militaire vracht
vliegtuig stortte maandagavond
neer op de vliegbasis Welschap.
Daarbij kwamen 32 van de 41 in
zittenden om het leven gekomen.
Negen mensen raakten gewond.
Van de negen gewonden verkeren
er twee in kritieke toestand. De
andere zeven zijn er ook slecht
aan toe, maar hun toestand is re
delijk onder controle.
Voor de families is er vandaag om
11.00 uur een besloten herden
king, door de NOS en RTL4 en
Omroep Brabantuitgezonden.
Koningin Beatrix laat zich verte
genwoordigen door Prins Wil-
lem-Alexander. Ook premier
Kok, minister van Defensie Voor
hoeve, diens staatsecretaris Gme
lich Meijling en de Belgische mi
nister van Defensie Poncelet wo
nen de plechtigheden bij. Beatrix
en koning Albert van België
stuurden elkaar gisteren condo
leance-telegrammen.
Over de mogelijke oorzaak hullen
de Nederlandse autoriteiten zich
nog in een nadrukkelijk stilzwij
gen. Het kan wel enkele weken
duren voor de oorzaak van de
ramp bekend is. Het zoeken
wordt bemoeilijkt, doordat het
toestel geen zwarte doos had om
vluchtgegevens vast te leggen.
De Hercules werd gevlogen door
een jonge, maar ervaren beman
ning.
Op het ministerie van Defensie in
Den Haag en alle bases, kazernes
en legerplaatsen van de drie
krijgsmachtonderdelen land
macht, luchtmacht en marine
werd gisteren de vlag halfstok
gehangen. Ook vandaag zal dat
het geval zijn.
Wanneer de familie van de omge
komen slachtoffers dat wenst,
volgt een begrafenis met militaire
eer.
De hulpverlening tijdens de ramp
met de Belgische Hercules op de
vliegbasis Eindhoven is snel en
goed op gang gekomen. Dat heb
ben verschillende autoriteiten
dinsdagavond verklaard tijdens
een persconferentie op het mili
taire vliegveld.
De eigen brandweer van het
vliegveld was binnen enkele mi
nuten na de klap met een eerste
voertuig bij het neergestorte
vliegtuig. De bemanning daarvan
heeft zich vooral bezig gehouden
met het blussen van de hevige
brand die op dat moment woed
de. De civiele regionale brand
weer uit Eindhoven was binnen
acht minuten na de melding ter
plaatse. De eerste ziekenwagens
arriveerden tien minuten na de
melding, die kort na 18.00 bin
nenkwam.
Het had volgens Welschen voor
de slachtoffers geen verschil ge
maakt als er sneller meer hulp
verleners ter plaatse zouden zijn
geweest. „De enorme hitte en de
gassen die door de brand vrij
kwamen, zijn hen binnen een be
perkt aantal minuten fataal ge
worden."
Intussen is ook besloten alle mili
taire muziekkorpsen uit de Vier
daagse terug te trekken.
De marsleiding van de wandel
tocht heeft dat gisteren in
met het ministerie van
besloten uit respect voor
slachtoffers van de vliegramp 1
de vliegbasis in Eindhoven In het
verongelukte Hercules-vliegt,
zat vrijwel het hele fanfarekoi
van de landmacht uit Vught.
Tijdens de Vierdaagse zullen de
vlaggen op het militaire kan»
Heumensoord en op alle
plaatsen halfstok blijven hang» zittëT Jacques Santi
tot na de begrafenis van alle
slachtoffers. Bovendien is beslo
ten dat Nederlandse militairen
vrijdag niet zullen deelnemen
aan de feestelijke intocht door
het centrum van Nijmegen.
Bovendien zullen tijdens de her-
denkingsdienst in Eindhoven alle
Nederlandse 'militairen op de
route van de Vierdaagse twee mi-
nuten in stilte in acht nemen en
de militaire groet brengen. De
Koninklijke Luchtmachtkape)
die aanvankelijk vandaag in Nij
megen zou optreden tijdens de
taptoe, zal nu in Eindhoven tij.
dens de herdenkingsdienst spe
len.
popnieuw onde
opstandelingen -
„1 zal'terrorisme
premier Tsjernomyrdin
1 verklaard tijdens e<
^conferentie met de
P resident Gore va-
u'oskou houdt de Tsje|
ÏÏeUjk voor de b,
Jolleybussen in Mosk
poor Bert Schampers
Straatsburg - De Ei
VERVOLG VAN VOORPAGINA
Penningmeester J. Norbart vaii
de harmonie: „Hij was een heel
talentvolle muzikant. Nam deel
aan topconcoursen en speelde
mee in tal van gezelschappen. Hij
leefde voor de muziek."
Vast staat dat ook de dirigent vi
het landmachtkorps, Tom Beek
man uit Arnhem, onder de dodei
is, evenals de 27-jarige Sjef van
Sambeeck uit Bladel en Maurits
Kossink uit Gelselaar.
Onder de negen gewonden zijn
twee vrouwen. Twee van hen ver
keren nog in kritieke toestand.
Het Rampen Identificatie Team
was gisteravond nog steeds bezig
met de identificatie van
slachtoffers.
Volgens staatssecretaris Gmelich
Meijling van Defensie is de iden
titeit van een aantal slachtoffers
nog niet met zekerheid vastge
steld. „We hebben bij allen
een vermoeden, maar we moeten
het honderd procent zeker we
ten. Om die reden zijn de namen
van de Nederlandse slachtoffers
nog niet vrijgegeven.
Defensie hoopt de identificatie
vanochtend afgerond te hebben,
voordat op de basis Welschap een
herdenkingsdienst begint.
Premier Kok en minister Voor
hoeve van Defensie zullen
woord voeren tijdens deze dienst.
De Koninklijke Militaire Kapel
en de Kapel van de Koninklijke
Luchtmacht verlenen hun muzi
kale medewerking.
Vught - Door met de auto vanuit
Italië naar Nederland te reizen
zijn vier leden van het fanfare
korps van de Koninklijke Land
macht aan de dood ontsnapt.
Patrick van Zutven (23) uit Beek
en Donk was een van de vier»
sici die met de auto reisden.
heeft een hekel aan
Daarom nam hij de auto,"
een broer van Patrick.
„Het is niet te beschrijven
het voor hen betekende toe
vernamen wat er met de
was gebeurd," aldus
kolonel T. Koppers.
verband met de gf
het Europees Parlej
Straatsburg ontkende S;
teren met klem dat de
vanaf 1990, op advies
ambtenaar, opzettelijk
je heeft achtergehou
vrees voor de politieke gi
Berichten over een gehei:
waarin werd aangedronf
mghoudendheid, circu.
enige tijd. In het Europel
ment erkende Santer
voor het eerst hetbestaai
geschrift. Volgens de Coi
voorzitter betrof het eet
nota, in 1990 geschreven
inmiddels gepensioneerd
naar en gericht aan zijn
ren. Het stuk had volge:
geen enkele officiële sta'
Hij beklemtoonde dat
missie steeds heeft aangi
op de grootst mogelijke
in de gekke-koeienziel
maand nadat op een ver|
de nota ter sprake kwal
een desinformatie-ci
werd voorgesteld, heeft
missie volgens Santer eel
Wiesbaden (ap) - De
politie heeft gistero<|
een Slowaakse rolstoe
van de autoweg Frah
Keulen afgehaald. De
rige man was op weg
Rome.
De politie werd rond
uur gewaarschuwd t
zich in de buurt van V
den een rolstoelrijder
inhaalstrook bevond,
veillerende agenten k
hun ogen niet gelovei
dit inderdaad waar bl
zijn. De man was
rustpauze vanuit eenji
wegrestaurant weer 0
gegaan naar de heilig
toen hij merkte dat
verkeerde kant op ginj
Hij besloot daarom
stroken tellende ap
over te steken om de
kant op te kunnen gaai
gens de verkeersdrukti
hij echter in de midde
steken. De politie bet
hem uit zijn benarde s
nadat het verkeer wet
Washington (afp/krf/d
I 's Europa tegemoetgé
j Cuba.
I heeft gisteren beslote:
I stel met zes maanden val
I langnjk onderdeel van
I Europa gewraakte Hei
I 'onwet. Het gaat om eei
I waarvan buit,
I ^drijven voor de Ame
I echter kunnen worden
I TOidat zij bemoeienissen
I met genaaste Amerikaan
I «ngeninCuba.
e wet treedt op 1 augui
I maal in werking, maar
I an Amerikanen om eet
I ,a aan te spannen te
I nlandse bedrijven wi
I as maanden opgescl,
I te eeri functionaris]
I rjmsterie van Buitenla:
j nin Washington bekei
1 1
^°n (dpa) - De Franse!)
Ze r ?atrouiHes op de bl
hui* iZ0 voorkomen da>
In j n'andse toeristen. I
van tnac'lt van maandag
1„ et ^°rp Andeche in
p.f maakten slechts 28 g'
heof1 jero°W, die bij Ly
Eenri jZ6 maand is OP d
lamf toeristen ui
Belgische en Nederlandse militaire specialisten onderzoeken het uiteengereten karkas van de neer
gestorte Hercules. foto reuter
Door Ed van de Kerkhof
BUITEN HET busraam schuiven lege grasvelden
voorbij. Vervolgens een perceel graan. Een straat
naambordje: Spottersweg. Groene eiken. Bermen
vol gele veldbloemen, paars van distels. De natuur
is onverstoorbaar - alsof hier niets gebeurd is. Alsof
hier nóóit iets gebeurt. Verderop wat bejaarde bun
kers in het struweel, grijsgrauw - ooit huisden hier
F 16's. Dan komt de bocht in de weg.
Even is er geen ander geluid dan het gezoem en gek
lik van fototoestellen. Een Duitse journaliste vraagt
geagiteerd iets in het Engels. De voorlichter in
luchtmachtblauw draait zijn ongeschoren en ver
moeide hoofd richting klapdeur. „Niet voorbij het
rode lint," zegt hij. Zijn stem klinkt toonloos. Hij
was maandagavond precies vijf minuten thuis toen
de telefoon ging. Vanaf dat moment is hij in touw.
Fotografen en cameralieden verspreiden zich over
de berm. Ze richten hun toestellen allemaal op het
zelfde punt. Even later praten journalisten tegen in
beschermend schuim verpakte microfoons. Flarden
Duits en Frans drijven weg in de wind. Twee zakte
lefoons beginnen zowat tegelijkertijd te rinkelen.
Een rode brandweerwagen trekt een streep stof
door het gras.
Voor de rest is het stil.
Dit is vliegbasis Eindhoven, dinsdag, middaguur.
EERST LIJKT hij op een grote, aangeschoten vogel
- midden in een wei neergekomen en daar verstijfd
in de dood. De ongeschonden staart helt naar
rechts.
Enkele passen verder wordt de gruwelijke vermin
king steeds meer zichtbaar. De rechter vleugel rust
geknakt tegen de grond, de restanten van de linker
steken hulpeloos omhoog, halverwege plotseling
ophoudend - in plaats van een glad uiteinde een
slordige rand van stalen rafels. Een botte stomp
geeft de plek aan waar ooit een propeller heeft geze
ten. De cockpit is van gebrand en geblakerd staal.
Er ligt een ladder op de grond.
Dan vertoont zich dat wat inmiddels uren geleden
de hel geweest moet zijn. Een in al zijn verschrik
king mismaakte en kapotgereten romp, een zwart
geblakerde grot van gescheurd staal - verstard nu
en stil en zonder enig geluid.
Op de grijze staart letters en cijfers: CH-06. En een
zwijgende cirkel op het achterstuk van de romp:
rood en geel en een zwarte stip in het midden.
Om en in het wrak minimale beweging van groene
en zwarte menselijke figuren. Sommigen dragen
witte handschoenen. De meesten bewegen niet. Ze
staan met de handen op de rug. Of met de handen in
de zakken. Of met de armen over elkaar geslagen.
Alsof elke beweging hier zinloos is. Wat dichterbij
staat een witgehelmde militair met een herders
hond. De hond kijkt omhoog naar zijn baas. Die
kijkt echter niet terug. Hij staart naar ergens in de
verte.
Dit is een stilleven van de dood, gevat in plastic lin
ten, rood en wit en met stukjes tekst, „Politie, niet
betreden, sporen...".
EEN BERM. Gele bloemen. Paarse distels. Er ligt
een kapotte plastic kleerhanger in het gras. Even
zinloos als het verwrongen staal verderop.
Plotseling klinkt er een vogel boven dit lege land
schap, even maar, om vervolgens verschrikt en even
abrupt als hij begon weer te zwijgen.
In een hoekje van het veld liggen enkele opgerolde
brancards. Ongebruikt. Nutteloos.
Dan maant de ongeschoren voorlichter de pers ver
moeid in twee talen de bus weer in. Bij terugkomst
wacht hem aan de poort van de basis een nieuwe
groep van zojuist gearriveerde camera's - uit Duits
land en België en Limburg. Handtelefoons rinkelen.
Hun nerveuze geluid verwaait echter in het decor
van verbijsterd zwijgen. Niets helpt hier nog.
Door Aart Heering
Modena - De tragische dood van de Nederlandse militairen
heeft een diepe indruk nagelaten in de Italiaanse stad Modena,
waar ze hadden deelgenomen aan het vijfde internationale Fes
tival van Militaire Muziekkorpsen.
In deze stad, waar de prestigieuze
Italiaanse Militaire Academie is
gevestigd, hadden de Nederlan
ders na een verblijf van een week
een uitstekende reputatie opge
bouwd.
Op woensdagavond, een dag na
hun aankomst in Modena, gaven
zij een gastconeert voor meer dan
duizenden mensen in de middel
eeuwse abdij van het nabijgele
gen stadje Nonantola. De Neder
landers waren daarvoor uitgeno
digd door het plaatselijke bejaar
dentehuis en gebruikten na het
concert met de bewoners daarvan
de maaltijd. „Het is verschrikke
lijk," zegt directeur Zironi met
een door tranen verstikte stem.
„Het waren zulke aardige jongens
en meisjes. Ze stonden open voor
iedereen en ze hielden van een
goed glas." Donderdag, vrijdag en
zaterdag deden zij samen met mi
litaire corpsen uit de hele wereld
mee aan de optredens en parades
van het Festival.
Zondagavond woonden de Neder
landse militairen in de Romeinse
Arena van Verona een uitvoering
bij van de opera Carmen en de
dag daarop volgde de rampzalige
terugreis. Gabriella Fabbri, die
de Nederlanders al die dagen ver
gezelde als tolk, herinnert zich
dat enkelen van hen vrijdagnacht
om half vier naar het strand van
Rimini vertrokken om de dag
daarop net op tijd terug te komen
voor een succesvol optreden
op de sluitingsdag van het
Festival.
Ook zij kan haar tranen niet
bedwingen:
„Ik ben er wanhopig van. Ze
waren werkelijk schattig om
mee te werken en toen we
afscheid namen bij hun ver
trek liet hun commandant
speciaal voor mij het regi
mentslied spelen." „Heel
vrolijk waren ze en hun
commandant, kapitein
Beekman, was een uitzon
derlijk goedlachse man,"
zegt ook luitenant Luigi Ca-
tino, een cavalerieofficier
die de Nederlanders vrij
dagavond na de discotheek
vergezelde.
Remo Buccafoli, de direc
teur van het gemeentelijk
gastencentrum waar de Neder
landse musici waren onderge
bracht, vertelt dat zij ook nog van
de gelegenheid gebruik maakten
om de Ferrari-fabrieken in het bij
Modena gelegen plaatsje Mara-
nello te bezoeken. Hij herinnert
zich hen als bijzonder sympathiek
en levenslustig en is naar eigen
zeggen 'volkomen van de kaart'
door de ramp.
„De dood van de Nederlandse mi
litairen heeft hier inderdaad veel
indruk gemaakt. Tenslotte heb
ben veel mensen hier hen in de af
gelopen week aan het werk gezien
of persoonlijk leren kennen," zegt
ook redacteur Alberto Mattioli
van het plaatselijke dagblad II
Resto del Carlino, dat vandaag
uitgebreid aandacht schenkt aan
de ramp.
Namens de organisatie van het
militaire muziekfestival hebben
de Modenese burgemeester Gian-
franco Baldini, de directeur van
de militaire academie, generaal
Bruno Loi en zijn collega's van de
plaatselijke schouwburg en een
als sponsor optredende bank een
condoleancetelegram naar de Ne
derlandse ambassade gestuurd.
In een ander telegram aan zijn
collega van Vught verklaart de
burgemeester van Modena zich
nog eens 'diep geschokt met het
lot dat uw stad heeft getroffen'.
Namens de gemeente Modena zal
wethouder van cultuur, Gianni
Cottafavi, vandaag de rouwbij-
eenkomst voor de dode militairen
bijwonen.
Het orkest van de Italiaanse Ca
rabinieri zal een krans sturen
evenals de band van het Oosten
rijkse leger, waar de Nederlan
ders in Modena veel mee optrok
ken, dankzij de persoonlijke
vriendschap tussen kapitein
Beekman en de Oostenrijkse com
mandant, kolonel Spirk.
Een heel wat koelere reactie komt
tenslotte van het militaire vlieg
veld van Villafranca, waar de
noodlottige vlucht begon.
Woordvoerder luitenant kolonel
Mucchia verklaart ongevraagd
dat de C-130 weliswaar om 15.04
uur is vertrokken vanuit Villaf
ranca (waar de Nederlanders op
de basis hadden geluncht) maar
een half uur daarna een tussen
stop in Rimini had gemaakt.
„Luchthavencommandant Vero
nese spreekt daarom categorisch
tegen dat de vlucht hier is begon
nen," zegt de woordvoerder. „Na
tuurlijk spijt het ons ook wat er is
gebeurt, maar voor ons was het
niet meer dan een tussenstop, zo
als er dagelijks tientallen zijn.
Het is een tragisch toeval waar
over wij verder niets kunnen zeg
gen."
De wacht van de Lunettenka-
zeme is zichtbaar ontdaan als
hij een bos bloemen in ont
vangst heeft genomen, foto anp
Leden van de fanfare van de Koninklijke Landmacht tijdens een optreden in januari dit jaar. De meesten zijn maandag omgekomen
tijdens de vliegramp. foto anp
Van onze verslaggever
Breda - In één klap is het muziekleven in
Zuid-Nederland een belangrijke groep
muzikanten en leraren verloren. Het ver
ongelukken van de Fanfare van de Ko
ninklijke Landmacht is niet alleen een
verlies voor de militaire muziek maar
wordt ook daarbuiten gevoeld.
De leden van de Fanfare vervulden ook bui
ten de kazerne tal van functies in de muziek
wereld. „Ik kende zeker tien van hen persoon
lijk," zegt de Bredase dirigent Frans van Dun.
„Drie speelden er in mijn eigen Brabants
Fanfare Orkest."
Frans van Dun, die harmonie-orkesten diri
geert in Prinsenbeek, Breda en Deume, is
diep onder de indruk van de dood van de on
geveer dertig beroepsmuzikanten, wier dood
de wereld van harmonie en fanfare treft. Veel
van hen gaven les bij plaatselijke muziekver
enigingen in Brabant, Limburg en Zeeuws-
Vlaanderen en op muziekscholen. Velen
speelden zelf in de betere harmonie- en fanfa
re-orkesten.
Het meest tragisch aan de ramp met de Her
cules C-130 op de vliegbasis Eindhoven is
volgens Frans van Dun het feit dat het orkest
nog maar nét bestond, en dat het geheel was
samengesteld uit jonge musici.
„Het orkest was nog maar net op poten gezet,
in het kader van de bezuinigingen van vorig
jaar. Het was een fusie van twee bestaande
bands. Het was dus een jong orkest, bestaan
de uit jonge muzikanten. Er waren zo'n dertig
mensen van het conservatorium aangetrok
ken, mensen aan het begin van hun muzikale
loopbaan. Dat juist deze mensen omgekomen
zijn maakt het ongeluk extra wrang."
Onder de ongeveer 40 leden van het orkest,
bijna allen professionals, bevonden zich zes
dienstplichtigen, behorend tot de allerlaatste
groep dienstplichtigen. Binnenkort zouden ze
afgezwaaid zijn. De onfortuinlijke Fanfare
van de Koninklijke Landmacht is een voort
zetting van het Fanfarekorps der Genie, dat
in de 19e eeuw ontstond, aangevuld met de
Fanfare der Limburgse Jagers, die gelegerd
waren in Seedorf. Na de bezuinigingen van
vorig jaar beschikt het leger nog over zes pro
fessionele muziekgezelschappen. Dat zijn de
vier harmonie-orkesten die al bestonden (Ma
rinierskapel, Koninklijke Militaire Kapel,
Luchtmachtkapel, Johan Willem Friso Kapel)
en twee nieuw gevormde professionele fanfa
re-orkesten (de getroffen Fanfare van de Ko
ninklijke Landmacht en het Fanfarekorps der
Bereden Wapens).
Een fanfare-orkest onderscheidt zich van een
harmonie-orkest doordat het alleen uit ko
per-instrumenten bestaat. Vooral bugels zijn
bepalend voor de sound. „En gekwalificieer-
de bugelspelers op conservatoriumniveau zijn
niet zo dik gezaaid," aldus Frans van Dun.
„Die moet je echt zoeken. „Ik verwacht dat
het, advertenties en audities inbegrepen, ze
ker een half jaar zal duren voordat een derge
lijk orkest opnieuw is opgezet."
Militaire orkesten hebben twee functies, ten
eerste een militair-ceremoniële, zoals staats
bezoeken, beëdigingen, dodenherdenking.
Ten tweede een publieke, de link naar de bur
gerwereld: concerten geven, cd's maken. De
Fanfare van de Koninklijke Landmacht
kwam juist terug van een reeks concerten in
Italië, bedoeld als tegenwicht tegen de over
last van militaire vluchten rond de basis Vil
lafranca.
„En wat altijd heel belangrijk is geweest is
dat de militaire orkesten een voorbeeldfunc
tie hebben voor de amateurwereld van har
monie- en fanfare-orkesten," aldus Frans van
Dun. „Ze hebben een grote uitstraling naar de
burgerwereld."
Het tragische verlies van de Fanfare van de
Koninklijke Landmacht heeft ook gevolgen
voor dirigent Frans van Dun zelf. „In januari
zou ik met mijn harmonie-orkest Amor Mu-
sae uit Prinsenbeek én met het verongelukte
orkest een concert voor de radio opnemen in
de nieuwe concertzaal in Tilburg."
De Landmachtfanfare was overigens juist
aan het repeteren voor een optreden bij de
Bredase Taptoe. Ze zouden een uitvoering
van de West Side Story verzorgen.
Van onze verslaggever
Meisbroek - „Zoals er geen auto's zijn zonder ongevallen, zijn
er cok geen vliegtuigen zonder crashes."
„Hoe veilig een vliegtuig ook is, toch kan je niet alle risico's uitslui
ten. Ook niet voor de C-130," zegt Pierre Plisnier, boordcomman-
dant van een C-130 Hercules van de Belgische Luchtmacht, het soort
vrachtvliegtuig waarvan er eergisteren één verongelukte op vliegba
sis Welschap.
Een C-130 kan ondanks zijn grote afmetingen heel traag vliegen. Dat
is nodig om parachutisten en goederen te kunnen droppen zonder
dat deze te ver van het doel neerkomen. Maar bij een vlucht op lage
hoogte en tegen een beperkte snelheid mag er absoluut niets fout
gaan.
„Het zwakke punt van de C-130 is wellicht de constructie van de
motor. Het toestel beschikt over vier turbo-propellormotoren. Bij
een turbo-prop drijft een turbinemotor de vierbladige schroef aan.
Bij het laden en opstijgen bepaalt de positie van het schroefblad, in
het jargon de pas van de schroef, de manoeuvre. Wanneer de pas van
de schroef niet in de ideale positie staat, kan deze het toestel in een
gevaarlijke onbalans brengen. Op lage hoogte kan een verstoord
evenwicht van het vliegtuig fataal zijn," vertelt de pilooot.
(ADVERTENTIE)
Eindelijk, je hebt toch nog twee kaartjes voor het concert
van vanavond kunnen bemachtigen. Maar als je je vriendin wilt
uitnodigen, is ze voortdurend in gesprek.
In zo'n geval biedt TeleBericht® uitkomst. Je belt gewoon
06-9303 (60 ct. p/min.), toetst haar telefoonnummer in èn het tijd
stip waarop het TeleBericht afgegeven moet worden. Nu alleen
nog het goede nieuws inspreken en daarna gaat TeleBericht voor
jou bellen. Handig toch? Bel voor meer informatie gratis 06-0402.
In gesprek
bereikbaar.