EE"1 Niels menselijks is een chimp vreemd Een kwart eeuw wetenschappelijk onderzoek in Burgers' Zoo Werkmanprijs voor graficus Max Kisman I I I De Vloeiweide Dood rockmuzikant maakt sterke heroïne populair Oostingprijs voor Couwenbergh en Frik bESTEM ZOMER-GIDS D2 Threadgill Troubadours Jan Rot Little Feat LU O. ft ft Zwitsers bier uit hennep -X_66 mh\ Wie elke dag verrast wil worden met nieuws uit binnen- en buiten land, leest natuurlijk De Stem. Want De Stem informeert en becommentarieert. Houdt u op de Hoogte. Geeft feiten en achtergronden. Betrokken, maar altijd helder, overzichtelijk en to-the-point. Politiek, sport, cultuur, geestelijkle ven en noem maar opVoor jong en oud. Regionaal en internationaal. Van Tholen tot Timboektoe, van Nieuwdorp tot New York. Niet voor niets ontmoeten ruim 260.000 lezers en adverteerders uit 1 Zuidwest Nederland elkaar dagelijks in De Stem. j I Want in De Stem gebeurt 't elke dag WOENSDAG 17 JULI 1996 opnieuw. EEN ADVERTENTIE IN DE STEM BEREIKT RUIM 260.000 LEZERSIN HET ZUIDWESTEN. 1 VOOR MEER INFORMATIE BEL (076) 5 312 550 BEI tem. BEL (076) 5 312 550 m. Stem. BEL (076) 5 312 550 Jiorige week het vijfen- jjrintig jaar geleden dat -Burgers Dierenpark |-jftien chimpansees uit schillende dierentui nen samen werden ge tracht op een groot ter- tin dat zij vanaf dat mo- jent het hunne mochten -aemen. Een uniek expe riment dat zaterdag met een wetenschappelijke ïiinie in Burgers' Zoo, 'joals het dierenpark te genwoordig heet, werd gevierd. Vanaf het begin rerd er in Burgers Die- Kipark gedragsonder- :aek verricht onder de i in de kolonie. |;cor Ronald Peters j:> is geen chimpansee die zich |ook maar iets aantrekt van de I joelende schoolkinderen die Bur s'Zoo deze sombere zomerdag bevolken. Het leven aan de over- e van de meters brede gracht pat zijn gewone gang. Er wordt ut gevlooid, een takje trekt de «dacht, bovenin een boom 1 een fors mannetje wijsgerig til zich heen en een paar jongen i elkaar luid krijsend ach- Ilande waterkant zit Mama, met Én veertig jaar de oudste van Hoogbejaard is ze in- s en alsof ook in apenland er wat minder bijho rs), trekt ze zich niets aan van lat rumoer achter haar. Vijfentwintig jaar geleden was Mama er ook al. Zij maakte deel uit van een groep van vijftien impansees die in Burgers Die npark in Arnhem niet alleen m nieuwe publiekstrekker was, •aar ook deel uitmaakte van een irniek experiment. Voor het eerst werd een poging ondernomen om opeen royaal stuk grond iets van «natuurlijke omgeving te creë ren, Een omgeving waarin een ioionie apen de vrijheid zou krij- gen om zich te gedragen zoals dat rond de evenaar in Afrika ge won is. In relatieve vrijheid en Ét, zoals op dat moment meer jel dan uitzonderin was, vaak dend aan allerlei neurosen in n steriele 'badkamer' met tra- Er is geen chimpansee die zich ook maar iets aantrekt van de joelende schoolkinderen die Burgers' Zoo deze sombere zomerdag bevolke FOTO ANP 1/ 53U Eon omgeving ook, die weten- schappers de gelegenheid zou Wen om op geringe afstand het agvan apen te bestuderen. Brein Er moeten naar schatting nog honderd- tot driehonderddui- i chimpansees in equatoriaal Afrika rondlopen. Een volwassen fcp weegt ongeveer vijftig ki lo, wordt ergens tussen de 45 en '1 jaar en heeft een herseninhoud a 500 kubieke centimeter. Niet loveel vergeleken met de 1450 'ibieke centimeter brein die de •Ms daar tegenover stelt, 'och hebben we het hier over de 'eest aan 'ons' verwante dier- rt. Genetisch een apehaar van no sapiens verwijderd. Niet wor niets weet de chimpansee in circus en dierentuin zo Jjwidig te ontroeren. En steeds Weiijker blijkt uit een groeien- loberg wetenschappelijk onder- dat - goed, het is wat ge vigeerd- niets menselijks een fflimp vreemd is. En andersom natuurlijk.Onlangs nog filmde een Duitse televisieploeg een klassiek experiment onder de apen in Burgers' Zoo, zoals de dierentuin alweer enige jaren heet. Over de vijver heen werd met een takeltje een banaan bo ven de apen gehesen. Daaronder een stapel lege kratten. En dan maar afwachten wat er gebeurt. Dit keer werd er na enige probe ren en gepeins niet gestapeld, maar ging een slimmerik een stap verder. Eén van de apen begon krat voor krat een brug te bou wen door de vijver heen. Bij de cameraploeg stond immers een krat vól bananen. En dat is altijd nog meer dan één. Reünie Afgelopen weekeinde trof een groep wetenschappers uit Neder land, maar ook van ver over de grens en een groot aantal oud studenten, elkaar tijdens een reü nie in Burgers' Zoo om terug te kijken op een kwart eeuw weten schappelijk onderzoek. Een pe riode die niet alleen werk bood aan tientallen (met name) biolo giestudenten, maar ook goed was voor zes promotie-onderzoeken en samenwerking met tal van we tenschappelijke instituten over de hele wereld. Eén van de promovendi was Frans de Waal die jaren achter een dagelijks het gedrag van de Arnhemse chimpansees bestu deerde en het in een zevental ta len vertaalde 'Chimpanseepoli- tiek' schreef, een onderzoek naar coalities, machtsvorming, de spelletjes die chimpansees spelen om in de gratie te raken en te blij ven. En dat alles met één doel voor ogen: het voor het zeggen hebben. Onderzoek Al het onderzoek in Arnhem wordt gecoördineerd door de on- derzoeks projectgroep ethologie en socio oecologie van de Univer siteit van Utrecht, met aan het hoofd hoogleraar in de gedrags biologie Jan van Hooff, broer van de Arnhemse dierentuindirecteur Anton van Hooff. Van Hooff was 25 jaar geleden trotse aanwezige tijdens de ope ning van 'zijn' chimpanseekolo nie door de inmiddels wereldbe roemde kenner van het gedrag van mens en dier Desmond Mor ris ('De naakte aap'). Hij leerde Morris kennen toen hij onder deze zoöloog in de Londen- se Zoo bij apen een studie deed naar de gelaatsexpressie als mid del voor emotionele communica tie. Dat onderzoek zette Van Hooff later in Arnhem ook nog enkele jaren voort. Het geduldig bestuderen van de gezichtsuitdrukkingen van de chimpansees, en onderzoeken die daar op volgden, paste goed in de wetenschappelijke controverse die eind zeventiger, begin tachti ger jaren volop tussen weten schappers bestond. Centraal daarin stond de vraag of gedrag aangeboren of aangeleerd is, bepaalt de omgeving wie wij zijn, of doen de genen dat. We tenschappelijk gesproken: is het een kwestie van nature of nurtu re. Van Hooff: „Een voorbeeld is het onderzoek dat we deden naar de evolutie van de lach en de glimlach. Filosofen en psycholo gen gingen er destijds van uit dat de lach een puur menselijk trekje was. Dieren zouden de lach als expressievorm niet kennen en zouden evenmin gevoel voor hu mor hebben." „Maar", zegt Van Hooff, „Er ble ken wel degelijk uitdrukkings vormen bij primaten te zijn die op lachen lijken. Ook chimpan sees spelen. Daarbij gaat het om het naspelen van de werkelijk heid. Dat gaat alleen goed als beide weten dat het voor de lol gebeurt. Dat het om het spel gaat en niet om de knikkers. Onder meer met hun gezichtsuitdruk king geven die apen dan weer dat zij elkaar beet nemen. Niet meer en niet minder." Wortels Voor Van Hooff hoorden deze ob servaties bij één van de meest tastbare onderzoeken waarbij duidelijk werd dat gedrag als de lach hele oude evolutionaire wor tels heeft. Niet alleen werd mede door de observaties van kennelijk ingebakken gedrag in de Arn hemse dierentuin de evolutionai re kloof tussen mensen en dier smaller, ook bleken apen een gro ter gevoel van identiteit te heb ben dan lang werd aangenomen. De uniciteit van de menselijke soort wordt vaak onderstreept met termen als het gebruik van taal, symbolisch denken en het beschikken over een gevoel van identiteit. Al jaren proberen apendeskundi- gen met name chimpansees taal gebruik bij te brengen en vaak weten de dieren op verbluffende wijze met gebaren en geluiden hun wensen duidelijk te maken. Over de vraag of zij werkelijk een taal onder de knie kunnen krij gen die verder gaat dan kleuter niveau is de di&cüssie nog lang niet uitgewoed. Al wat meer duidelijkheid is er als het om symbolisch of abstract denken gaat. Ook in Arnhem bleek al meermalen dat apen~grpr" blemen niet alleen oplosseri vol gens het eenvoudige principe van gissen en missen. De aap die één voor één kratten in de vijver zet om aan de overkant te komen heeft dat niet eerst uitgepro beerd. Die heeft daarover nage dacht. Maar er is meer. Van Hooff: „chimpansees blijken ook een ge voel van identiteit te hebben. Te weten dat zij bestaan in deze we reld. Dat hun handelingen effect hebben op de omgeving en an dersom." Het mooiste voorbeeld dat Van Hooff wat dat betreft kent is dat van een lager ge plaatst mannetje dat, toen de lei der van de groep een dutje deed, zijn kans schoon zag. Met zijn be nen wijd en een flinke erectie maakte hij duidelijk dat hij zin had in een vrouwtje. Op dat mo ment werd de baas echter wakker en draaide zich loom om, waarop zijn opgewonden ondergeschikte haastig zijn handen voor zijn ge slacht hield en onschuldig naar boven keek. Alleen het fluiten ontbrak er nog maar aan. Van Hooff: „Dat was een unieke situatie. Zoiets zie je in het wild al nauwelijks en in een laborato riumsituatie valt die handeling niet op te roepen." Een laboratorium is Burgers Zoo niet en gecontroleerde experi menten worden er niet uitge voerd. Er wordt vooral gekeken. Dat gebeurt vanuit de onder zoeksruimte die grenst aan het grote grasveld dat, omzoomd met bomen, het domein van de kolo nie is. Geen onderzoeker en ook geen .verzorger mengt zich onder de apen. „Dat zou levensgevaarlijk zijn", aldus Van Hooff, „want in dringers zullen ze niet tolereren." Hoezeer de dieren ook hun gang mogen gaan, niet al het gedrag wordt geduld. Ook in Arnhem blijken mannetjes, net als in het wild, soms agressief gedrag te vertonen ten opzichte van jongen van vrouwtjes waar ze graag wat mee zouden hebben. „Het uit schakelen van het jong van een ander dat nog gezoogd wordt, be tekent in de natuur immers dat dat vrouwtje weer eerder vrucht baar is en zo het mannetje een grotere kans biedt dat zijn genen door middel van een eigen jong worden doorgegeven. In Arnhem zullen we het zover nooit laten komen. Al direct na het starten van de kolonie wisten we dat we risico's liepen, zeker door er meer mannetjes in toe te laten. Tot op zekere hoogte zijn die risico's ac ceptabel, maar bloed aan de paal willen we beslist niet." Toch valt ook dat niet altijd te voorkomen. Zo beschrijft Frans de Waal het ongeluk dat een on fortuinlijk mannetje overkwam. Wat al te zeer geïnteresseerd in een leidende rol werd hij op een kwade nacht te pakken genomen door twee andere heren die hem zwaar verwondden en het daarbij speciaal op zijn ballen gemunt hadden. Want zonder ballen kan ook een aap nooit de baas worden. AMERIKANEN hebben een «'waardigste manier om mu- ®k onder de primaire levensbe hoeften van de mens te rang- kwikken, Tegelijk met een eten- 'ie buitenshuis consumeren zij eei concert, bij voorkeur in de Wieme entourage van een eta blissement waar de formules oetcafé en muziekclub in elkaar Sjsehoven zijn. De Gaslight w«6s en de New Yorkse Supper Uub genieten wat dat betreft nationale bekendheid. Minder spreekwoordelijk maar wel zo invloedrijk is Threadgill's in Au- Wn, Texas waar ooit Janis Jop- 1 haar podiumdebuut maakte, ostaurant-eigenaar Eddie Uson heeft zo'n avondje muzi- a'e cuisine weieens op plaat la ai uitbrengen, Nu is die lp ook Texas zelf allang niet meer arkrijgbaar, maar onlangs ver- ween op het kleine Texaanse oei Watermelon Records de cd }readgill's Supper Sessions, econd Helping. En wat 'n feest! tul' i en'®e Pretentie °f poging 'glamour vult het akoestische isorkest the Threadgill Trou- urs vijf kwartier met brui sende vertolkingen van stan dards uit de c&w, folk(-blues) en bluegrass. En zo nu en dan ver sterkt een regionale coryfee, zo als Tish Hinojosa, de gelederen met een eigen compositie. De grote troef van dit album is de charme van het ongedwongen musiceren. Het speelplezier spat eraf en dat werkt aanstekelijk op het dinerende publiek - en de luisteraar thuis. Bovendien, in Threadgill's mag ook weieens wat mis gaan, want 't draait er niet om de ego's van grote muzi kale persoonlijkheden met een volstrekt eigen stijl en een over- gerepeteerd repertoire. Niette min leggen de Troubadours een grote instrumentbeheersing aan de dag en is hun haarscherp ge registreerde optreden prachtig naturel geproduceerd. Alsof de restauranttafeltjes in je eigen huiskamer staan. Je zou er trek van krijgen. Dat smaakt dus naar meer (Munich). LEO NIERSE ROT VOOR jou heet de gloed nieuwe en vijfde cd van zan ger/publicist Jan Rot die in het begin van de jaren tachtig door brak met grappige, onschuldig klinkende hitjes als Counting Sheep en Bobby, Roger Eileen. Sindsdien maakt hij vooral furo re met columns in bladen als Nieuwe Revu en Muziekblad Oor, waarin hij zijn liefde voor muziek uit de jaren zestig én voor bij voorkeur jonge knapen aan het grote publiek openbaart. Na een wat zwaarmoedige perio de schijnt Rot weer lachend door het leven te gaan en dat heeft hem geïnspireerd tot het maken van Rot voor jou, samen met on der meer de bekende gitarist Jan de Hont. Volgens een persbericht is deze cd een eerbetoon aan Rots muzikale helden. Er staan dan ook een stuk of acht covers op, van nummers van Roy Or- bison Pretty woman wordt na tuurlijk Lieve jongen), Elvis Pre sley, Fats Domino, Bruce Springsteen, Dr. John, Percy Sledge en The Mighty Sparrow. Dat het levensgevaarlijk is van dergelijke fenomenen mega-hits te coveren, blijkt eens te meer. Rots versies variëren van 'wel aardig' Lieve jongen) tot af schuwelijk (de prachtige soul- hit Warm and tender love wordt verminkt tot het melige Ik heb nog niemand ooit gezegd). Het opmerkelijke van deze cd is dat de leukste nummers nou net eigen werkjes zijn die toege voegd zijn om de schijf vol te krijgen. Liederen die om de een of andere reden nooit eerder vastgelegd zijn, zoals Vader en zoon, een prachtige smartlap, Een paar bruingebrande benen dat Rot ooit eerder opnam met de toen nog onbekende Paul de Leeuw, en Iemand voor altijd. Kortom, dat Jan Rot de gecover de artiesten tot zijn muzikale helden beschouwt, kan ik me zeer goed voorstellen, maar laat hem nu maar lekker zijn eigen eenvoudige, lieve of ondeugende liedjes zingen. Want zeg nu zelf, Only a fool (Amai, wat waren we toen verliefd!), gezongen door ene Jan Rot of door The Mighty Sparrow. Dat zegt toch genoeg... (BMG) JACQUES HENDRIKS HET WAS altijd een beetje val len en opstaan met Little Feat. In de jaren zeventig baarde de Amerikaanse groep opzien met haar vernieuwende muziek, die uit een mengeling van rock roll, country, blues, cajun, jazz, country en soul bestond. Little Feat kreeg echter nooit de er kenning waar het om vroeg. Tel daar het vroegtijdig overlijden van oprichter Lowell George bij (drank, drugs en en slotte een hartaanval) en de band was ge zien. Zanger/gitarist Paul Barrè- re startte een weinig succesvolle solocarrière. De rest stelde uit het overgebleven materiaal nog een live-album samen en dook daarna de studio in om de kost te verdienen als sessiemuzikant. In 1987 vond zanger/toetsenist Bill Payne de tijd rijp om Little Feat nieuw leven in te blazen. Kenny Gradney (bas), Richie Hayward (drums), Paul Barrère (gitaar/zang) voelden wel wat voor een reünie. De groep werd gecompleteerd met gitarist Fred Tackett en Shaun Murphy. Litt le Feat begon aan een tweede ie-' ven als een cultband, die anno 1996 een hoogtepunt beleeft met de live-dubbelaar Live From Neon Park. De echte fans heb ben lang op een live-album moe ten wachten. De vorige, Waiting for Columbus, dateert alweer van 1978. Maar Live From Neon Park was het wachten waard. 23 nummers opgenomen op drie verschillende podia geven een mooi beeld van het verleden en heden van Little Feat. Zo zijn de fraaie nummers Fat Man in the Bathtub en Two Trains van de plaat Dixie Chicken (1973) ge plukt. En nieuwer werk Ca dillac Hotel en Rock Roll Everynight) komen van Aint't Had Enough Fun (1995). Opvallend is het optreden van speciale gaste Inara George, de dochter van grondlegger Lowell George. Zij zingt twee nummers (Dixie Chicken en Sailing Shoes). Little Feat mag dan wel meer dan 25 jaar onderweg zijn, de muziek klinkt nog altijd fris en geïnspireerd. (BMG) PETER VIERENHALM 9 m v Door Frank Lambregts Je hebt van die bossen, die zijn niet meer dan een ver zameling bomen en struiken met af en toe een ver dwaald beestje ertussen en dan houdt het wel zo'n beetje op. Als je daar doorheen hebt gewandeld, heb je een boswandeling gemaakt, maar je zou niet weten waarom. Er liggen een paar van die natuurgebiedjes ten zuiden van Etten-Leur. Ze moeten daar vooral blijven liggen, maar om te wandelen is het niks. Het zijn sprookjesloze bossen. De Vloeiweide, onder de rook van Breda, is een ander verhaal. Dat is een veel dramatischer bos en niet al leen omdat hier tijdens de meest recente wereldoorlog menselijk bloed heeft gevloeid. De Vloeiweide is een groots decor waarin de natuur zich afspeelt. Mijn wandeling over de Vloeiweide is nog maar een paar minuten oud of ik beleef al een hoogtepunt in de wereld der natuurverschijnselen. Middenin het bos houdt zich een soort bomkrater vol water op. Dat wa ter zie je niet, want het is volledig bedekt met dat groene eendenkroos van vroeger. Het water kun je al leen horen, want als je in de buurt komt springen er een stuk of tien kleine eendenkroosgroene kikkertjes vanaf de kant in het diepe. Hun neus dichtgeknepen. Ik verstop me achter een boom in de hoop dat ze ook weer boven komen, want je ziet niet elke dag een groe ne inheemse kikker en tien tegelijk is al helemaal niet van deze tijd, maar kikkers kunnen langer hun adem inhouden dan ik mijn geduld. De Vloeiweide ligt tussen Breda en Rijsbergen, een ge bied dat zich opmaakt voor een ruilverkaveling. Toen ik een kind was, vond ik 'ruilverkaveling' een myste rieus woord. Het leek iets van een hogere orde te zijn en hoe dan ook iets onbegrijpelijks. Het moest zeker ook iets ingrijpends zijn, want boeren verdeelden de geschiedenis in twee perioden: voor en na de ruilver kaveling. Tegenwoordig weet ik dat er niks hogers aan is. Ruilverkaveling verknalt gewoon het landschap en dat is goed voor boer en tuinder. De Vloeiweide en het aangrenzende prachtlandschap van de Rith zullen echter niet worden ruilverkaveld. Sterker nog: er wordt daar een paar honderd hectare natuur bijgecreëerd en zo blijkt landbouweconomie toch zijn voordelen te kunnen hebben. Alles wat een Brabants landschap mooi maakt, is te vinden op de Vloeiweide. Het bos presenteert om de paar honderd meter verfrissende uitzichten op intie me weilandjes vol bloemen, grassen en koeien. Je kunt zien dat ze zich hier thuisvoelen, want ze herkauwen veel ontspannener dan hun rundgenoten in de Hol landse pampa's. Weggetjes kronkelen hier afwisselend door de velden en de bossen; sloten hebben toestem ming om krom te lopen; paarden verlenen het land schap een adellijk tintje; zes scholeksters met snavels als betonboren vluchten op een drafje voor de onge wenste bezoeker aan de bosrand; bomen krijgen de tijd om op leeftijd te komen; eeuwenoude boerderijen vieren hun tweede jeugd en meanderende bospaadjes voeren de wandelaar door een zonovergoten bos vol fluitende vogels, neurotische houtduiven en doodstille varens. Een beukenlaan is zo overweldigens mooi en hoog dat je de Schepper bijna op je knieën gaat zitten bedanken voor zijn werk. De natuur kan zo mooi zijn als de zon schijnt. Of je nou met de fiets of met de auto gaat wandelen, je moet terug naar het startpunt waar je je vervoermid del op slot hebt gezet. En dat is het nadeel van dit soort ongecontroleerde wandelingen in het wilde weg: als je genoeg bomen hebt gezien ga je je langzaam af vragen waar je ook weer begonnen bent en hoe je dat punt in hemelsnaam terugvindt. Dit is echter zo'n dag dat ik niet zo kan zitten met mijn desoriëntatie. Ver dwalen hoort ook bij het leven. En het leven kan heel mooi zijn als de zon schijnt. Genoemde natuurgebieden staan beschreven in de com plete gids 'Natuur en Wandelgebieden in Nederland' van de Vereniging Natuyurmonumenten. New York (ap) - Het nieuws dat een rockmuzikant is gestorven aan een overdosis heroïne heeft bij de junks in New York geleid tot een hoge populariteit van die speciale soort heroïne. Jonathan Melvoin die als gast muzikanten bij de rockgroep The Smashing Pumpkins speelde, stierf na de consumptie van de heroïnesoort Red Rum ('Murder', andersom gespeld), die veel ster ker is dan de heroine die een tien tal jaren geleden op straat te koop was. „Het is nogal ziek," zei een woordvoerder van de politie in The New York Times over de stij gende vraag naar Red Rum. „Maar wanneer mensen aan iets sterven of bijna aan iets sterven, ontstaat er opeens een stormloop om het te krijgen, omdat het ster ker moet zijn en een hogere roes veroorzaakt." Melvoin gebruikte de heroïne samen met Pumpkins drummer Jimmy Chamberlin die werd gearresteerd. Sindsdien zijn tien handelaren opgepakt die Red Rum verkochten. Waedenswil (ap) - Een Zwitserse brouwerij heeft een uit hennep ge brouwen bier gepresenteerd. De hennep vervangt daarbij de hop in het donkerblonde pils. Eventuele geestverruimende effecten zijn toe te schrijven aan het hoge alcoholpercentage van 5,8 procent, zo bena drukte het Waedi-Brau-Huus uit Waedenswil. Volgens de brouwerij is een bier ontwikkeld met die typisch lichtzoe te grassmaak die hennepliefhebbers aanspreekt, maar dat tegelijker tijd zo volmondig is dat ook de ware bierliefhebber graag zal toehap pen. Het bier is daarnaast geheel biologisch, naar het Duitse 'Reinhei- tsgebot'. Het etiket op de fles is bijzonder en toont een cannabisblad. De Zwitserse autoriteiten keurden het bier goed nadat bleek dat het gehalte aan het geestverruimende middel THC slechts zeer gering is. Na de legalisering in Zwitserland van de productie van THC-arme hennepsoorten zijn in korte tijd hennepwinkels als paddestoelen uit de grond geschoten, die de groeiende vraag naar uit hennep vervaar digd textiel, levensmiddelen en drankjes nauwelijks aankunnen. Haarlem (anp) - Lisa Couwenbergh en Helen Frik krijgen de jaarlijk se Jeanne Oosting Prijs 1996 voor de figuratieve schilderkunst. De prijzen bestaan uit een bronzen plaquette en een geldbedrag van 10.000 gulden ieder. Dat heeft de Jeanne Oosting Stichting gisteren bekendgemaakt. Couwenbergh kreeg de onderscheiding voor werk in olieverf. Frik viel in de prijzen voor haar aquarelleerkunst. De kunste naressen wonen en werken in Amsterdam. Amsterdam (anp) - Max Kisman ontvangt voor zijn werk voor de Vpro-televisie de H.N. Werkmanprijs 1996. Kisman maakte van 1992- 1995 voor de Vpro de grafische animaties. Het bestuur van het Amsterdamse Fonds voor de Kunst heeft Kisman de prijs (15.000 gulden) toegekend omdat zijn werk door publiek en vakgenoten onmiddellijk wordt geassocieerd met het gezicht van Vpro-tv. Volgens de jury is het werk van Kisman van verrassende een voud en van beeldende zeggingskracht. De H.N. Werkmanprijs wordt jaarlijks uitgereikt voor grafisch ontwerp.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 21