Iedere dag champagne of kaas Rolf Kabelskabels: niks anders dan kabels cssssss 'Kijk, daar rijdt papa' De aanvallers van Theo de Rooy hebben elke dag wel iets te vieren Ellen van L wassr&vw] 4 DE STEM SPORT Centre Technique achter finish tovert Tour de huiskamer in TOUR'96 KÖRfl Krachttraining voor Van Bon Den Bosch ziet nieuwe kans in 2002 Zabel zet handtekening... TOUR'96 KM TOT KM sport PRIJSVRAGEN TOUR'96 IN CIJFERS puntenklassement algemeen" Zeelenberg w °p de motor MAANDAG 15 JUL11996 gj Superbesse/Tulle - Champagne en kaas, daarop lijkt de Rabobank-ploeg deze Tour te draaien. Bijna iedere dag hebben de mannen van Theo de Rooy en Adri van Houwe- lingen wel iets te vieren in de Ronde van Frankrijk. Is er geen champagne voor de rit winnaar, de koppositie in het ploegenklassement of de drager van de bolletjestrui, dan krijgt er altijd wel een zijn gewicht in kaas uitbetaald, omdat hij die dag de meest strijdlustige renner is geweest. Zondag kwamen er een koe en kalf bij, omdat Rolf Sörensen de dag ervoor zo kien was geweest de rit te winnen in de streek van de Salers-runde- ren. Gegroeid „Deze successen had ik voor de Tour echt niet verwacht. De ploeg is binnen een maand tijd enorm gegroeid. Ik had gedacht tijdens een aantal etappes in beeld te zijn, maar niet dat we ze ook zouden winnen," zei een dol gelukkige Theo de Rooy zater dagmiddag op de skihelling van Superbesse-Sancy, nadat Sören sen er de lastige mini-bergetappe had gewonnen. „We drinken de ze Tour bijna iedere avond champagne. Ook als we eens een keertje niet winnen, want de jon gens vliegen er iedere dag in." Aasgieren De Rabo-renners ontwikkelen zich in de schaduw van de teams die uit zijn op de gele en groene trui tot de aasgieren van het pe loton. Wat de groten (Telekom, Banesto, Mapei) laten liggen, pikken de pupillen van manager Jan Raas gretig op. De oranje brigade won in de eerste twee weken twee etappes (Boogerd en Sörensen), haalde diverse ere plaatsen (Nelissen tweede en vierde), had enkele etappes de drager van de bolletjestrui in haar midden (Nelissen en Van Bon) en leidde een dag tot veler verrassing het ploegenklasse ment. Theo de Rooy: „Als de grote klas sementsjongens gaan rijden, hebben we geen kans. Maar zo dra de Tour even in een kalme fa se zit, maken onze jongens ge bruik van de geboden ruimte. Ie dere dag proberen ze aan te val len waar het kan. Vrijdag pakten we naast de zege, maar vandaag (zaterdag, red.) hadden we dat beetje geluk dat nodig is om te winnen." Samenspel Blij verrast is hij vooral, want een afdoende verklaring voor het plotse succes heeft De Rooy niet voorhanden. „Het is een samen spel van heel veel factoren. Een nieuwe ploeg met oudere en jon gere renners, ploegleiders, mas seurs en mecaniciens heeft tijd nodig om een tot een eenheid te groeien. Alles, van de sfeer tot de vorm van de renners, moet klop pen, wil je succes hebben. Deze Tour is dat gebeurd." Na een matig voorseizoen gaf Theo de Rooy zijn renners in de maand mei enkele weken rust. „We hebben een ploeg met veel jonge renners en de basis is smal. In het voorjaar moesten we daar om vaak een beroep doen op de zelfde jongens. Dat houd je niet het hele seizoen vol." Versterkingen „Dat is ook de reden waarom we op zoek zijn naar versterkingen," liet Jan Raas zaterdag vanuit zijn woonplaats 's-Heerenhoek we ten. „De successen in deze Tour had ook ik niet verwacht, alleen maar gehoopt. Maar we mogen als ploeg niet vergeten dat we in het voorjaar de mannen misten om mee te spelen in de wereldbe kerwedstrijden. De renners die dat wel kunnen, zullen we moe ten aantrekken." De Tour-successen brengen voorlopig geen verandering in die plannen. „We moeten de ploeg in ieder geval in de breedte uitbreiden. We hebben nu maar amper achttien renners en dat zullen er volgend jaar 21,22 of 23 moeten zijn. Ik weet alleen nog niet wat voor de langere termijn het beste is. Wat dat betreft, heeft de manier waarop de jon geren binnen de ploeg presteren, me aan het denken gezet," zegt Raas, die in het verleden een paar maal op de koffie kwam met dure aankopen. Haalbaar Van het aanvankelijke lijstje van twintig namen zijn volgens de Zeeuw nog twaalf kandidaten over. Hij gaat uit van drie of vier aankopen. Een renner voor de top van het Tour-klassement heeft Raas inmiddels uit zijn hoofd gezet. „Van hen zijn er slechts vier of vijf en die liggen allemaal vast." Wie of wat wel haalbaar is, zegt de Rabobank- manager nog niet te weten. „De renners beslissen zelf of ze naar ons toe komen. Wij hebben een prijs in ons hoofd en als de des betreffende coureur daar toren hoog boven zit, gaat het niet door." Zo is ieder geval Gianluca Borto- lami afgevallen. „Via zijn mana ger heb ik met hem gesproken, maar hij kiest uiteindelijk voor Festina. Dat zal alles te maken hebben met het land (belasting paradijs Andorra, red.) waarin die ploeg gevestigd is. Daarnaast speelt de taal bij Bortolami een rol," aldus Raas, die zich in Bor deaux weer bij zijn Tour-ploeg voegt. Rolf Sörensen met de koe, die hij won. Van onze verslaggever Tulle - Rolf Sörensen kon zaterdag zijn geluk niet op, nadat hij in Superbesse- Sancy de dertiende etappe van de Tour had gewonnen. „Na mijn zege in Luik-Bas tenaken-Luik van 1993 is dit de mooiste overwinning uit mijn carrière," zei de 31- jarige Deen uit de Rabo bank-ploeg. Een paar dagen eerder, in Gap, was hij al dicht bij de overwin ning geweest. Toen werd hij in de laatste honderden meters voor bijgestoken door het peloton. „Dat was een enorme teleurstel ling voor me. Die zege had ik zo hard nodig voor mezelf. Het is dan ook geweldig dat ik vandaag al een nieuwe kans heb gekregen op een etappe-zege," vertelde de Deen zaterdag na de finish. Sörensen was met Savoldelli en Rodrigues in de finale overgeble ven van een groep van veertien renners die na 113 kilometer in de aanval was gegaan. Op de laatste helling naar Superbesse werden ze achterhaald door de 'klimgeiten' Leblanc en Viren- que, die waren weggesprongen uit de groep van de klassements kanonnen. „Ik ben geen moment bang geweest voor mijn eigen kansen, nadat die twee hadden aangesloten. Eigenlijk was ik wel blij met hen, want Leblanc en Vi- renque reden hard door om te winnen." FOTO ANP In de laatste honderden meters klopte Sörensen de Fransen met tactisch vernuft. Hij versnelde al voor de laatste bocht en die bleek daarna zo scherp dat Leblanc en Virenque het nakijken hadden. Het was de derde zege (na Kuur- ne-Brussel-Kuurne en de zeven de etappe in de Tirreno-Adriati- co) voor de Deen dit seizoen en de 44e uit zijn hele prof carrière. Sörensen: „Toen ik 's avonds mijn vrouw belde, zei ze me dat mijn zoontje voor het eerst had geroepen: 'Kijk, daar rijdt papa'. Dat was voor mij het mooiste moment van de hele dag." Wie de beelden en het geluid van de Tour de France in zijn huiskamer ontvangt, kan er zich geen voorstelling van ma ken hoe het kampje achter de finish, het 'Centre Technique', eruit ziet. Over dikke kabels, dunne haren, een barbecue en een veiligheidsspeld. Overal liggen kabels en wel in dusdanige hoeveelheden dat het geen doen is om er overheen te stappen. Iedereen die pas seert, moet er gewoon bovenop trappen en over sommige hopen moet je bijna klauteren. Ze kruipen in lange, brede stromen over het terrein, onder auto's door, over doorgangsweggetjes. Hier en daar staan er tafeltjes en stoeltjes over heen en soms een barbecue, want tussen de middag willen de technici graag een lammetje roosteren of wat kippen. Dit is het 'Centre Technique' en het lijkt op een soort kampje. Hier worden in iede re etappeplaats alle zweetdruppels en pe daalslagen, die via microfoon of camera zijn geregistreerd, naar alle uithoeken van de wereld doorgeseind. Er zijn vlieg tuigjes en helikopters voor nodig, maar uiteindelijk komen beelden en geluid hier op dit terreintje bij elkaar. Via satelliet of ander systeem worden ze geordend ver der getransporteerd. Veertigduizend meter Daarvoor zijn kabels nodig. Ze komen in enorme bundels uit opengeschoven voor ruiten, uit achterkleppen, uit autodaken en zijdeuren. Alles bij elkaar staan hier iede re dag naar schatting bijna honderd radio- en televisieauto's en de technici rollen in to taal iedere ochtend on geveer veertigduizend meter kabel uit. Het gemakkelijkst uit te leggen hoe het werkt, is bij de radio. De NOS heeft drie verslaggevers die direct de koers volgen: één op een motor, één in een auto en één zit op de tribune. Dan zijn er nog mensen in de studio in Hilversum. Het is de kunst om al die mensen dusdanig snel met el kaar te laten communiceren, dat het lijkt alsof ze allemaal gezellig in één kamertje zitten. Daarvoor is een vliegtuigje nodig, dat zo hoog mogelijk moet vliegen, zeker als de renners in de bergen zitten. Dat vliegtuigje vangt de geluiden uit de mi crofoons op en verstuurt ze naar een tus- senauto ergens halverwege de etappe. Die zendt dan alles via ISDN-kabels door naar het zenuwcentrum op het kampje: een grote bestelbus, waarin twee technici zitten. Iedereen kan met iedereen praten. Als de finish net midden in de nieuwsuit zending valt, kan op het laatste moment worden ingegrepen. Alleen deze auto al, die in vergelijking met de enorme schotel-wa gens van televisiesta tions niet meer is dan een kruimeltje, heeft vijfhonderd meter kabel bij zich. Mannenpols De dikste kabels hebben de omvang van een mannenpols, daar gaat de kracht stroom doorheen. De draadjes voor tele foonaansluitingen zijn net haren. Er zijn ook nog kabels voor geluid, voor video en voor ISDN. Onder de achterklep van een vrachtauto hangen zeven haspels met eronder verbindingskasten en waar de draden vandaan komen is niet duide lijk, maar eerst zijn ze dik, zwart en geor dend; een meter verder zijn ze opeeens dun, massaal, warrig en geel met groen. Hier ligt een bundel in alle kleuren van de regenboog, daar liggen hopen die net op reusachtige borden vol spaghetti lijken. Zo gauw de winnaar door de finish is en huldiging en persconferenties zijn beëin digd, begint de grote afbraak die precies hetzelfde is als wat 's morgens is gebeurd, alleen in omgekeerde volgorde: het is net of je een filmpje terugdraait. Stekkers worden losgetrokken, appara tuur gaat in speciale vakken in de auto's. De kabels worden gevolgd tot aan hun bron, opgerold en vastgebonden. Een op gewonden stem achter een auto verraadt dat de groene, die vlak voor je voeten langsschiet, bij de Italiaanse televisie hoort. Dan verdwijnen de barbecues. Er rest nog een koffiezetapparaat, een strandstoel en de hangmat waarin iemand 's middags heerlijk lag te slapen. De auto's rijden weg. Wat achterblijft zijn lege blikjes, een veiligheidsspeld en veel, heel erg veel sigarettenpeuken. UITSLAGEN Dertiende etappe, Le Puy en Velay - Superbesse Sancy. 1. Sörensen (Den/Rab) 177 km in 4.03.56, 2. Rodrigues (Por/Ban), 3. Virenque (Fra/Fes), 4. Leblanc (Fra/Pol) 0.02, 5. Savoldelli (Ita/Ros) 0.11, 6. Miguel Indurain (Spa/Ban) 0.23, 7. Boardman (GBr/GAN), 8. Brochard (Fra/Fes), 9. Dufaux (Zwi/Fes), 10. Olano (Spa/Map), 11. Riis (Den/Tel), 12. Luttenberger (Oos/Car), 13. Jonker (Aus/ONC), 14. Piepoli (Ita/Ref), 15. Bartoii (Ita/Mag) 0.35, 16. Hamburger (Den/TVM) 0.51, 17. Ullrich (Dui/Tel), 18. Bölts (Dui/Tel), 19. Rominger (Zwi/Map), 20. Escartin (Spa/Kei), 21. Chiappucci (Ita/Car), 22. Berzin (Rus/Gew), 23. Tafi (Ita/Map), 24. Oegroemov (Rus/Ros), 25. Gines (Spa/Map) 1.34, 26. Abdoesjaparov (Oez/Ref) 2.23, 27. Guerini (Ita/Pol) 3.12, 28. Cattai (Ita/Ros), 29. Gar- mendia (Spa/ONC) 3.35, 30. Arsenio Gonzalez (Spa/Map), 31. Roux (Fra/TVM), 32. Poelnikov (Oek/TVM), 33. Echave (Spa/Map), 34. Ekimov (Rus/Rab), 35. Perona (Ita/Gew), 36. Fincato (Ita/Ros), 37. Elli (Ita/Mag), 38. Madouas (Fra/Mot), 39. Zülle (Zwi/ONC), 40. Sierra (Spa/ONC) 5.49, 41. Breukink (Ned/Rab), 42. Bourguignon (Fra/Aub), 43, Aguirre (Col/Kei), 44. Lanfranchi (Ita/Map), 45. Camenzind (Zwi/Cer). 46. Lelli (Ita/Sae), 47. Rous (Fra/GAN), 48. Den Bakker (Ned/TVM), 49. Munoz (Col/Kei), 50. Arrieta (Spa/Ban), 51. Fondriest (Ita/Ros), 52. Vasseur (Fra/GAN), 53. Prudencio Indurain (Spa/Ban), 54. Mauri (Spa/ONC), 55. Saligari (Ita/Mag), 56. Cenghial- ta (Ita/Gew), 57. Castelblanco (Col/Kei), 58. Siboni (Ita/Car), 59. Simon (Fra/GAN), 60. Lemarchand (Fra/GAN), 61. Podenzana (Ita/Car), 62. Bour- geot (Fra/Agr), 63. Casas (Spa/Fes), 64. Gualdi (Ita/Pol), 65. Tsjmil (Mol/Lot), 66. Pellicioli (Ita/Car), 67. Roscioli (Ita/Ref) 7.35, 68. Boo gerd (Ned/Rab) 7.47, 69. Thibout (Fra/Mot), 70. Genty (Fra/Aub) 8.31, 71. Salvato (Ita/Ref) 11.04, 72. Fornaciari (Ita/Sae), 73. Fois (Ita/Cer), 74. Peeters (Bel/Map), 75. Francesco Frattini (Ita/Gew), 76. Vidal (Spa/Kei), 77. Moreau (Fra/Fes), 78. Donati (Ita/Sae), 79. Sunderland (Aus/Lot), 80. Stein- hauser (Dui/Ref), 81. Zen (ita/Ros), 82. Stephens (Aus/ONC), 83. Diaz Zabala (Spa/ONC), 84. Ferrigato (Ita/Ros), 85. Montoya (Spa/Mot), 86. Baldato (Ita/Mag), 87. Bertolini (Ita/Bre), 88. Vanzella (Ita/Mot), 89. Talmant (Fra/Aub), 90. Richard (Zwi/Mag), 91. Skibby (Den/TVM), 92. Chepe Gonzalez (Col/Kei) 11.11, 93. Jimi- nez (Spa/Ban) 12.29, 94. Piccoli (Ita/Bre) 14.08, 95. Lesniewski (Pol/Aub), 96. Zabel (Dui/Tel), 97. Museeuw (Bel/Map), 98. Mattan (Bel/Lot), 99. Colotti (Fra/Agr), 100. De Vries (Ned/Pol), 101. Cristiano Frattini (Zwi/Bre), 102. Jaermann (Zwi/Mag), 103. Belli (Ita/Cer), 104. Voskamp (Ned/TVM), 105. Dekker (Ned/Rab), 106. Baron- ti (Ita/Cer), 107. Boscardin (Ita/Fes), 108. Van Hyfte (Bel/Lot), 109. Alon- so (Spa/Ban), 110. Cabello (Spa/Kei), 111. Gouvenou (Fra/Aub), 112. Uriarte (Spa/Ban), 113. Guesdon (Fra/Pol), 114. Hervé (Fra/Fes), 115. Brasi (Ita/Pol), 116. Aparicio (Spa/Ban), 117. Holm (Den/Tel), il8. Pumar (Ven/Bre), 119. Aldag (Dui/Tel), 120. Masdupuy (Fra/Agr), i21. Heppner (Dui/Tel), 122. Mon- cassin (Fra/GAN), 123. Chiesa (Ita/Car), 124. Van Petegem (Bel/TVM), 125. Cerioli (Ita/Gew), 126. Vedova (Ita/Bre), 127. Bottaro (Ita/Gew) 15.15, 128. Andreu (VSt/Mot), 129. Hincapie (VSt/Mot), 130. Laurent (Fra/Agr) 18.46, 131. Bouyer (Fra/Agr), 132. Durand (Fra/Agr), 133. Wauters (Bel/Lot), 134. Farazijn (Bel/Lot), 135. Oesla- mine (Rus/Ref), 136. Henn (Dui/Tel), 137. Blijlevens (Ned/TVM), 138. Ne lissen (Ned/Rab), 139. Lietti (Ita/Mag), 140. Imanaka (Jap/Pol), 141. Poli (Ita/Sae), 142. Biasci (Ita/Sae), 143. en laatste Fleischer (Dui/Lot). Opgave: Cuesta (Spa/ONC) en Pi- ziks (Lit/Rab). Veertiende etappe, Besse - Tulle. 1. Abdoesjaparov 186,5 km in 4.06.29 (45,398 km/u), 2. Gualdi 0.07, 3. Madouas 0.09, 4. Rous 0.16, 5. Hamburger 0.31, 6. Bourguignon 3.56, 7. Jaermann 4.12, 8. Boscardin, 9. Tafi 4.15, 10. Cattai 4.17, 11. Cenghialta 4.26, 12. Skibby, 13. Brochard 4.49, 14. Baldato 4.53, 15. Piccoli, 16. Zabel, 17. Leblanc, 18. Fondriest, 19. Virenque, 20. Dufaux, 21. Riis, 22. Luttenberger, 23. Ferri gato, 24. Ullrich, 25. Olano, 26, Mi guel Indurain, 27. Oegroemov, 28. Roux, 29. Berzin, 30. Rominger, 31. Piepoli, 32. Moreau, 33. Arrieta, 34. Escartin, 35. Bolts, 36. Vasseur 4.59, 37. Arsenio Gonzalez, 38. Boo gerd, 39. Bartoii, 40. Roscioli, 41. Guerini, 42. Lelli, 43. Camen zind, 44. Siboni, 45. Boardman, 46. Echave, 47. Munoz, 48. Thibout, 49. Fincato, 50. Durand, 51. Chiappucci, 52. Perona, 53. Eki mov, 54. Garmendia, 55. Savoldelli, 56. Gines, 57. Dekker, 58. Elli, 59. Steinhauser, 60. Sierra, 61. Zen, 62. Casas, 63. Prudencio In durain, 64. Sörensen, 65. Saligari, 66. Zülle, 67. Fois, 68. Alonso, 69. Aguirre, 70. Castelblanco, 71. Uriarte, 72. Podenzana, 73. Jon ker, 74. Sunderland, 75. Oeslamine, 76. Francesco Frattini, 77. Pellicioli, 78. Lemarchand, 79. Diaz Zabala, 80. Talmant, 81. Stephens, 82. Mauri, 83. Breuk ink 5.17, 84. Peeters, 85. Aparicio 5.20, 86. Masdupuy 5.30, 87. Brasi 5.35, 88. Voskamp, 89. Guesdon 5.49, 90. Bottaro 5.56, 91. Lietti 5.58, 92. Simon 5.59, 93. Holm, 94. Pumar, 95. Biasci 6.02, 96. Jimenez 6.08, 97. Aldag, 98. Salvato 6.13, 99. Laurent, 100. Cabello, 101. Colotti, 102. Genty, 103. Rodri gues, 104. Gouvenou, 105. Fornacia ri, 106. Den Bakker, 107. Cristiano Frattini, 108. Hervé, 109. Lanfran chi, 110. Baronti, 111. Mattan, 112. Belli, 113. Vidal, 114. Farazijn, 115. Chepe Gonzalez, 116. Donati, 117. Van Petegem, 118. Tsjmil, 119. Van Hyfte, 120. Bour- geot, 121. Montoya, 122. Wauters, 123. Moncassin, 124. Bertolini, 125. And reu, 126. Poli, 127. Richard, 128. Vanzella, 129. Chiesa, 130. Heppner, 131. De Vries 6.47, 132. Blijlevens, 133. Cerioli, 134. Henn, 135. Nelis sen, 136. Museeuw, 137. Hincapie 34.45, 138. Lesniewski 36.51, 139. Poelnikov, 140. en laatste Imanaka 41.23. Opgave: Fleischer, Vedova en Bouyer. ALGEMEEN KLASSEMENT 1. Riis 65.11.40, 2. Olano 0.56, 3. Berzin 1.08, 4. Rominger 1.21, 5. Ullrich 2.06, 6. Luttenberger 2.38, 7. Virenque 3.16, 8. Miguel Indurain 4.38, 9. Dufaux 5.03, 10. Escartin 5.17, 11. Oegroemov 5.55, 12. Hamburger 6.38,13. Leblanc 6.47,14. Bolts 9.11, 15. Gines 9.31, 16. Piepoli 10.04, 17. Zülle 11.45, 18. Garmendia 12.25, 19. Ekimov 15.10, 20. Cattai 18.03, 21. Fincato 20.15, 22. Jonker 21.00, 23. Brochard 21.21, 24. Madouas 21.38, 25. Skibby 22.57, 26. Arsenio Gonzalez 24.16, 27. Elli 24.34, 28. Boogerd 27.44, 29. Bartoii 28.03, 30. Arrieta 32.03, 31. Boardman 33.20, 32. Sörensen 36.47, 33. Mauri 36.53, 34. Sierra 37.02, 35. Lelli 38.12, 36. Gualdi 39.53, 37. Richard 40.46, 38. Camen zind 42.02, 39. Guerini 44.27, 40. Roux 45.10, 41. Breukink 45.59, 42. Prudencio Indurain 49.14, 43. Diaz Zabala 50.36, 44. Chiappucci 50.39, 45. Ji menez 50.54, 46. Rodrigues 51.09, 47. Aparicio 51.23, 48. Casas 53.13, 49. Salvoldelli 53.33, 50. Tafi 53.36, 51. Belli 55.07, 52. Moreau 55.33, 53. Bourgeot 56.25, 54. Fondriest 57.23, 55. Cenghialta 58.15, 56. Montoya 58.37, 57. Echave 58.56, 58. Rous 59.37, 59. Den Bakker 59.50, 60. Hervé 1.01.15, 61. Donati 1.01.26, 62. Genty 1.01.44, 63. Baldato 1.01.49, 64. Si boni 1.02.25, 65. Perona 1.03.56, 66. Thibout 1.04.38, 67. Dekker 1.05.02, 68. Vanzella 1.05.27, 69. Poelnikov 1.06.19, 70. Ferrigato 1.07.23, 71. Zabel 1.07.33, 72. Pellicioli 1.07.37, 73. Tsjmil 1.07.46, 74. Fornaciari 1.08.08, 75. Nelissen 1.08.21, 76. Piccoli 1.08.39, 77. Bourguignon 1.09.06, 78. Zen 1.09.14, 79. Saligari 1.09.16, 80. Po denzana 1.09.52, 81. Vasseur 1.11.43, 82. Castelblan co 1.11.59, 83. Aldag 1.12.15, 84. Al onso 1.12.33, 85. Jaermann 1.12.43, 86. Heppner 1.12.55, 87. Fois 1.13.33, 88. Lanfranchi 1.13.36, 89. Tulle - Leon van Bon gaat deze winter het krachthonk in Dal gebeurt op verzoek van de ploegleiding van de Rabobank Hp is goed voor zijn ontwikkeling. Hij is sterk zat, maar zijn spieren zijn niet in balans. Daar laten we in de winter iets aan doena| dus ploegleider Theo de Rooy. Tulle - Den Bosch volgt met argusogen de kandidatuur van d. zogenoemde Vlaamse Gemeenschap voor de Tourstart in hel jaar 2002. De Belgische ministers Vandenbrande en Martens hebben de gemeenschap, die bestaat uit een aantal provincies tijdens de rustdag in Gap officieel kandidaat gesteld. Hans van Schaik, hoofd promotion stad Den Bosch en grote ani mator achter 'Le Grand Départ' veertien dagen geleden, liet za terdag in Le Puy en Velay voor het vertrek van de dertiende etappe weten de ontwikkelingen met meer dan grote belangstel, ling te volgen. „Dat zou voor ons een goede gelegenheid zijn als aankomst- plaats in aanmerking te komen," zei de Brabander. „De Tours- tart moet een vervolg krijgen. De evaluatie is weliswaar nognief afgerond, maar ik denk dat de raad er wel voor te porren is. Van onze verslaggever Tulle - Grote hilariteit zaterdag in het Village Départ in Le Puy Erik Zabel zat gezellig met wat Rabo-renners een colaatje te drm. ken, toen hij in het bijzijn van assistent-ploegleider Adri vaj Houwelingen een handtekening zette op een aangereikt vodje, „Het is gebeurd," gierden de Nederlanders het uit van de pret. Al" dagen gaat immers het gerucht dat de Duitse sprinter volger jaar voor Rabo rijdt. Zabel en Van Houwelingen lachten schaa; achtig mee. Ploegleider Theo de Rooy: „Het dochtertje van Adri is een grote fan van Erik. Logisch dat hij een handtekening voor haar regelt Zoals ik ook al een handtekening heb gevraagd aan Berzin voor die kleine meid van mij. Ach, een naam extra op dat beroemd* lijstje van Jan Raas kan er nog wel bij." Ian Jde derde maal h Jonde van 81 sla Llificaüe voor het ?an de Majors. het Schots Open ma Ld dat hij het kwal !n de Brits Open aan z „deMuntz: „Ik heb hter elkaar gespee d leen week vrij. Als ik Lwalificeerd dan was Lhaal geworden. Je m 'Irven stellen. Je kan n ZATERDAG 0 km - 145 Renners starten in Le Puy en Velay voor de dertiende etap. pe naar Superbesse Sancy over 177 km. De zon staat hoog aan de he mel. De temperatuur is tot boven de dertig graden gestegen. De belang rijkste obstakels zijn: Col des Fourches (3e categorie) na 82 km, Col de' Toutee (4e) na 89,5 km, Cóte de Saint-Anastaise (2e) na 163,5 km en de: klim naar Superbesse na 175 km. 23,5 km - Tussensprint: 1. Hervé (Fra), 2. Hamburger (Den), 3. Ferriga-L to (Ita). 26 km - Erik Dekker is betrokken bij een uitbraak met Museeuw, Tafi, Brochard, Rous, Roscioli, Ferrigato, Poelnikov en Carmenzind. Deont- 'i snappping houdt 22 km stand. 1 49 km - Direct na de hergroepering rijdt gele truidrager Riis lek. Vijfjr ploegmakkers wachten hem op. 73 km - Tijdens de beklimming van de Fourches rijden negentien ren ners weg uit het peloton. Onder hen Berzin, Olano, Ullrich en Viren- I que. Indurain persoonlijk roept de vluchters tot de orde. 82 km - Col des Fourches: 1. Cattai (Ita), 2. Bartoii (Ita) en Thibout; (Fra). Het drietal heeft 0.24 voorsprong op het peloton. 89,5 km - Op de Col de Toutee heeft het trio 0.38 op Hamburger, Bro- chard en Savoldelli. De grote groep volgt op 0.45. 113 km - Veertien renners rijden op kop: Rodrigues, Jonker, Tafi, Bar-' toli, Thibout, Brochard, Sörensen, Boardman, Guerini, Chiappucci, Cattai, Savoldelli, Hamburger en Abdoesjaparov. 130 km - Abdoe heeft zijn metgezellen verlaten en rijdt alleen opkop, 1 Het peloton volgt op 4.20, de dertien op 0.30. 160 km - Tijdens de beklimming van Saint-Anastaise voert Banesto het I commando van het peloton. Luc Leblanc en Richard Virenque vallen aan. Zülle en Rominger kunnen het tempo niet volgen. De kopgroep is uit elkaar gevallen. Savoldelli, Sörensen en Rodrigues gaan gedrieën, door. De voorsprong op de twee Fransen is 1.36 op het peloton 1.46. 175 km - Op de klim naar Superbesse voegen Virenque en Leblanc zich i bij de drie koplopers. 177 km - Sörensen zet van kop af aan en verrast zijn medevluchters. De j tweede ritzege van de Rabo-ploeg is een feit. Riis blijft leider. ZONDAG 0 km - 143 Renners starten in Besse voor de veertiende etappe naar Tulle over 186,5 km. De belangrijkste obstakels onderweg zijn: Col de la Croix Morand (2e cat.), Cöte de Méjanesse (4e), Cóte des Aubazines (4e), Cöte de Ventadour (4e) en de Puy Pincon als finish (3e). De zon schijnt en de temperatuur overschrijdt de dertig graden. 11 km - Tussensprint: 1. Zabel (Dui), 2. Moncassin (Fra), 3. Durand (Fra). 21,5 km - Aanval van dertien renners: Riis, Bölts en Ullrich (Telekom), Olano, Bartoii, Richard, Berzin, Virenque, Brochard, Dufaux, Leblanc,J Luttenberger en Roux. Rominger en Indurain hebben het nakijken. 45 km - De groep met gele-truidrager Riis heeft 1.00 voorsprong op de l Indurain en Rominger. De ploegmakkers van Indurain leiden de jacht. 11 60 km - De vluchters worden tot de orde geroepen. Richard demarreert en krijgt gezelschap van Brochard en Roux. Tien kilometer duurt de- ontsnapping. 76 km - Hamburger (TVM) valt aan de voet van de Cöte des Aubazines aan. Madouas en Lanfranchi volgen even. 80 km - Zestien renners voegen zich bij Madouas en Lanfranchi. Het1 zijn: Museeuw, Tafi, Jarmann, Saligari, Fornaciari, Gualdi, Cattai,. Skibby, Abdoesjaparov, Tsjmil, Bourguignon en Chiesa. 130 km - Hamburger wordt bijgehaald op de Ventadour door Madouas, Abdoe, Rous, Gualdi en Bourguignon. De laatste moet op 33 km van de finish lossen. 184 km - Hamburger demarreert. Abdoesjaparov reageert, laat Ham burger achter en gaat alleen door. Gualdi en Madouas proberen ver geefs de Oezbeek terug te halen. 186,5 km - 'Abdoe' boekt zijn negende ritzege in de Tour, de eerste bergop. Riis blijft leider. Lotto 13 juli: 1 - 8 - 14-26 -32 -37. Reservegetal: 33. Cijferspel: 212 488. Duitse lotto: 10- 28-33-37-40-41. Reservegetal'. 18. Supergetal: 2. Spiel 77: 4 3 7 3 6 2 5. Super 6: 0 0 8 0 7 9. Belgische lotto: 6- 11 - 18 -32 - 35-39. Reservegetal: 34. Joker: 6 3 6 5 2 0 2. Toto 28: winnende kolom: 3-1-2-1-2-2-1-3-3-1-1-1 133, 3. Brochard (Fra) 111, 4. te-' blanc (Fra) 108, 5. Rominger (Z« 107, 6. Miguel Indurain (Spa)»».»- Nelissen 24, 34. Breukink 21. Uriarte 1.13.43, 90. Museeuw 1.16.16, 91. Aguirre 1.17.35, 92. Stephens 1.17.57, 93. Brasi 1.17.58, 94. Cabel lo 1.19.25, 95. Oeslamine 1.19.59, 96. Munoz 1.20.08, 97. Lemarchand 1.20.09, 98. Abdoesjaprov 1.21.22, 99. Simon 1.21.43, 100. Henn 1.22.47, 101. Francesco Frattini 1.23.28,102. Laurent 1.23.50,103. Pumar 1.23.54, 104. Cristiano Frattini 1.23.55, 105. Holm 1.24.41, 106. Vidal 1.25.28, 107. Moncassin 1.25.31, 108. Chepe Gonzalez 1.25.45, 109. Salvato 1.26.55, 110. Guesdon 1.27.49, 111. Boscardin 1.28.36,112. Sunder land 1.29.47, 113. Voskamp 1.33.37, 114. Lietti 1.35.17, 115. Roscioli 1.36.33, 116. Peeters 1.41.35, 117. Talmant 1.41.45, 118. Gouvenou 1.44.12, 119. Baronti 1.45.25, 120. Bertolini 1.46.37, 121. Van Petegem 1.46.51, 122. De Vries 1.47.45, 123. Andreu 1.50.32, 124. Durand 1.5050, 125. Bottaro 1.50.51, 126. Van Hyfte 1.51.55, 127. Colotti 1.52.59, 128. Cerioli 1.53.39, 129. Farazijn 1.56.38, 130. Mattan 1.58.51, 131. Steinhauser 1.59.48, 132. Wau ters 2.01.19, 133. Chiesa 2.01.40, 134. Hincapie 2.04.51, 135. Biasci 2.07.07, 136. Poli 2.18.44, 137. Blij levens 2.19.16, 138. Masdupuy 2.34.47, 139. Lesniewski 2.38.04, 140. en laatste Imanaka 2.58.06. BERGKLASSEMENT 1. Virenque (Fra) 224, 2. Riis (Den) 1. Zabel (Dui) 236, a. "'""rVu (Fra) 189, 3. Baldato (Ita) lg°..f- doesjaparov (Oez) 134, 5. Blijk (Ned) 121, 6. Tsjmil (Mol) 82,22. Ne lissen 48, 25. Boogerd 40. JONGERENKLASSEMENT. 1. Ullrich, 2. Luttenberger 0.32,3. Gines 7.25, 4. Piepoli 7-58, 5- B° gerd 25.38, 6. Arrieta 29.57,26. Blil levens 2.17.10. DAGPLOEGENKLASSEMjNl 1 Dertiende etappe: 1. 12.29.17, 2. Telekom 1-19'3' M?? 6. 4. ZG Mobili 3.28, 5. Banes °5.A Carrera6.17,8.TVM7.15,lO.Baöf bank 8.38. 0 oPfin Veertiende etappe: 1. TVM, 00.02, 3. Polti 0.09, 4. GAN 0.Z4, Motorola 1.31. PLOEGENKLAilEMENT. 18.06, 6. TVM 21.27. J Op In 1992 won Ellen Spelen van Barcelo sprint goud op de 8 naar uitzien dat die ste grote internatio kenmerken haar lo ze vermoedelijk afh Boor Frank van Geloven Hoofddorp - Of ze er zei gelooft? Tranen wellen stem van Ellen van Lan stikt. Nee dus. Op een plaatsje van een riant pa trum in Hoofddorp ve haar verhaal van de afgel ren en maanden. Een ges nis vol bittere tegenva' teleurstellingen. Ellen van Langen, Ne eerste atletiek-koningin Fanny Blankers-Koen i heeft inmiddels het gevoe hele wereld tegen haar i had ze gezet op Atlanta, herhaling van het meg van Barcelona. Zelfs me zou ze daarbij genoegen Maar een nieuwe bless vierde grote sinds 199 I spelbreker te zullen word Nu is het een klein scheu" linkerbilspier. In 1993, wereldkampioenschappe Stuttgart, haakte ze af d stressfractuur (een haar tje) in het rechterscheen 1994 kwam ze nog naar T voor de Europese tit Maar na een dag vertrok een voetblessure was te En vorig jaar, bij de WK thenburg, liep ze wel, ma- kwam een nieuwe voet" dat er meer in zat dan ee 'Geen lijn' Het kan haast geen toev zijn, zo'n waslijst aan bl i tegenvallers. Insiders ook dat ze te veel van vergt tijdens trainingen, arbeid-verhouding zou ni zijn. Kenners vonden het beeld dom om de af gelope twee dagen voor haar g rentree in Londen, nog ee training in te lassen. Maa 'an Langen wil daar ni weten. „Ik word er ontzettend loos van. Want het gevoel (samen met haar trainer Thuys) het niet goed doen oog steeds niet. Bovendi het steeds andere blessu: mand die daar een lijn ontdekken, mag het me len." „Het zijn iedere keer ande sures op andere plekker fi'ng ook perfect in het v zoen. Okay, ik liep geen Assen (anp) - Wilco Zeel vierde zondag een opme snelle rentree. De Blei: motorcoureur maakte eei eerder een zware valpai hens de Grand Prix van mnd in de Thunderbike- undanks zijn rugblessure ^eelenberg zondag alwee ie bij de races om het op r'ands kampioenschap Assen600' °P het TT"cir Zeelenberg kon overigen oofdrol spelen, hij eind e eerste manche als zesd hVeede als zevende. Jei i rijS, winnaar van de WI de Thunderbike-klasse Assen als op de N ^>ng, zegevierde zondag Manches. In de stand P® NK behield Johnn J de koppositie. De (je Werd zondag derde ei 'n de 250 ec-klasse won IV *™®k gemakkelijk, diLervo^er Andre Rome to® °P bijna 20 seconde «nhcherpen was de sn< zior, cc' de rijder ui 2j aveen was twee jaar

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 10