Iedere dag champagne of kaas
Rolf
Kabelskabels: niks anders dan kabels
cssssss
'Kijk, daar rijdt papa'
De aanvallers van Theo de Rooy hebben elke dag wel iets te vieren
Ellen van L
wassr&vw]
4
DE STEM
SPORT
Centre Technique achter finish tovert Tour de huiskamer in
TOUR'96 KÖRfl
Krachttraining voor Van Bon
Den Bosch ziet nieuwe kans in 2002
Zabel zet handtekening...
TOUR'96 KM TOT KM
sport PRIJSVRAGEN
TOUR'96 IN CIJFERS
puntenklassement
algemeen"
Zeelenberg w
°p de motor
MAANDAG 15 JUL11996 gj
Superbesse/Tulle - Champagne en kaas, daarop lijkt de
Rabobank-ploeg deze Tour te draaien. Bijna iedere dag
hebben de mannen van Theo de Rooy en Adri van Houwe-
lingen wel iets te vieren in de Ronde van Frankrijk.
Is er geen champagne voor de rit
winnaar, de koppositie in het
ploegenklassement of de drager
van de bolletjestrui, dan krijgt er
altijd wel een zijn gewicht in
kaas uitbetaald, omdat hij die
dag de meest strijdlustige renner
is geweest. Zondag kwamen er
een koe en kalf bij, omdat Rolf
Sörensen de dag ervoor zo kien
was geweest de rit te winnen in
de streek van de Salers-runde-
ren.
Gegroeid
„Deze successen had ik voor de
Tour echt niet verwacht. De
ploeg is binnen een maand tijd
enorm gegroeid. Ik had gedacht
tijdens een aantal etappes in
beeld te zijn, maar niet dat we ze
ook zouden winnen," zei een dol
gelukkige Theo de Rooy zater
dagmiddag op de skihelling van
Superbesse-Sancy, nadat Sören
sen er de lastige mini-bergetappe
had gewonnen. „We drinken de
ze Tour bijna iedere avond
champagne. Ook als we eens een
keertje niet winnen, want de jon
gens vliegen er iedere dag in."
Aasgieren
De Rabo-renners ontwikkelen
zich in de schaduw van de teams
die uit zijn op de gele en groene
trui tot de aasgieren van het pe
loton. Wat de groten (Telekom,
Banesto, Mapei) laten liggen,
pikken de pupillen van manager
Jan Raas gretig op. De oranje
brigade won in de eerste twee
weken twee etappes (Boogerd en
Sörensen), haalde diverse ere
plaatsen (Nelissen tweede en
vierde), had enkele etappes de
drager van de bolletjestrui in
haar midden (Nelissen en Van
Bon) en leidde een dag tot veler
verrassing het ploegenklasse
ment.
Theo de Rooy: „Als de grote klas
sementsjongens gaan rijden,
hebben we geen kans. Maar zo
dra de Tour even in een kalme fa
se zit, maken onze jongens ge
bruik van de geboden ruimte. Ie
dere dag proberen ze aan te val
len waar het kan. Vrijdag pakten
we naast de zege, maar vandaag
(zaterdag, red.) hadden we dat
beetje geluk dat nodig is om te
winnen."
Samenspel
Blij verrast is hij vooral, want
een afdoende verklaring voor het
plotse succes heeft De Rooy niet
voorhanden. „Het is een samen
spel van heel veel factoren. Een
nieuwe ploeg met oudere en jon
gere renners, ploegleiders, mas
seurs en mecaniciens heeft tijd
nodig om een tot een eenheid te
groeien. Alles, van de sfeer tot de
vorm van de renners, moet klop
pen, wil je succes hebben. Deze
Tour is dat gebeurd."
Na een matig voorseizoen gaf
Theo de Rooy zijn renners in de
maand mei enkele weken rust.
„We hebben een ploeg met veel
jonge renners en de basis is smal.
In het voorjaar moesten we daar
om vaak een beroep doen op de
zelfde jongens. Dat houd je niet
het hele seizoen vol."
Versterkingen
„Dat is ook de reden waarom we
op zoek zijn naar versterkingen,"
liet Jan Raas zaterdag vanuit zijn
woonplaats 's-Heerenhoek we
ten. „De successen in deze Tour
had ook ik niet verwacht, alleen
maar gehoopt. Maar we mogen
als ploeg niet vergeten dat we in
het voorjaar de mannen misten
om mee te spelen in de wereldbe
kerwedstrijden. De renners die
dat wel kunnen, zullen we moe
ten aantrekken."
De Tour-successen brengen
voorlopig geen verandering in
die plannen. „We moeten de
ploeg in ieder geval in de breedte
uitbreiden. We hebben nu maar
amper achttien renners en dat
zullen er volgend jaar 21,22 of 23
moeten zijn. Ik weet alleen nog
niet wat voor de langere termijn
het beste is. Wat dat betreft,
heeft de manier waarop de jon
geren binnen de ploeg presteren,
me aan het denken gezet," zegt
Raas, die in het verleden een
paar maal op de koffie kwam met
dure aankopen.
Haalbaar
Van het aanvankelijke lijstje van
twintig namen zijn volgens de
Zeeuw nog twaalf kandidaten
over. Hij gaat uit van drie of vier
aankopen. Een renner voor de
top van het Tour-klassement
heeft Raas inmiddels uit zijn
hoofd gezet. „Van hen zijn er
slechts vier of vijf en die liggen
allemaal vast." Wie of wat wel
haalbaar is, zegt de Rabobank-
manager nog niet te weten. „De
renners beslissen zelf of ze naar
ons toe komen. Wij hebben een
prijs in ons hoofd en als de des
betreffende coureur daar toren
hoog boven zit, gaat het niet
door."
Zo is ieder geval Gianluca Borto-
lami afgevallen. „Via zijn mana
ger heb ik met hem gesproken,
maar hij kiest uiteindelijk voor
Festina. Dat zal alles te maken
hebben met het land (belasting
paradijs Andorra, red.) waarin
die ploeg gevestigd is. Daarnaast
speelt de taal bij Bortolami een
rol," aldus Raas, die zich in Bor
deaux weer bij zijn Tour-ploeg
voegt.
Rolf Sörensen met de koe, die hij won.
Van onze verslaggever
Tulle - Rolf Sörensen kon
zaterdag zijn geluk niet op,
nadat hij in Superbesse-
Sancy de dertiende etappe
van de Tour had gewonnen.
„Na mijn zege in Luik-Bas
tenaken-Luik van 1993 is
dit de mooiste overwinning
uit mijn carrière," zei de 31-
jarige Deen uit de Rabo
bank-ploeg.
Een paar dagen eerder, in Gap,
was hij al dicht bij de overwin
ning geweest. Toen werd hij in de
laatste honderden meters voor
bijgestoken door het peloton.
„Dat was een enorme teleurstel
ling voor me. Die zege had ik zo
hard nodig voor mezelf. Het is
dan ook geweldig dat ik vandaag
al een nieuwe kans heb gekregen
op een etappe-zege," vertelde de
Deen zaterdag na de finish.
Sörensen was met Savoldelli en
Rodrigues in de finale overgeble
ven van een groep van veertien
renners die na 113 kilometer in
de aanval was gegaan. Op de
laatste helling naar Superbesse
werden ze achterhaald door de
'klimgeiten' Leblanc en Viren-
que, die waren weggesprongen
uit de groep van de klassements
kanonnen. „Ik ben geen moment
bang geweest voor mijn eigen
kansen, nadat die twee hadden
aangesloten. Eigenlijk was ik wel
blij met hen, want Leblanc en Vi-
renque reden hard door om te
winnen."
FOTO ANP
In de laatste honderden meters
klopte Sörensen de Fransen met
tactisch vernuft. Hij versnelde al
voor de laatste bocht en die bleek
daarna zo scherp dat Leblanc en
Virenque het nakijken hadden.
Het was de derde zege (na Kuur-
ne-Brussel-Kuurne en de zeven
de etappe in de Tirreno-Adriati-
co) voor de Deen dit seizoen en
de 44e uit zijn hele prof carrière.
Sörensen: „Toen ik 's avonds
mijn vrouw belde, zei ze me dat
mijn zoontje voor het eerst had
geroepen: 'Kijk, daar rijdt papa'.
Dat was voor mij het mooiste
moment van de hele dag."
Wie de beelden en het geluid
van de Tour de France in zijn
huiskamer ontvangt, kan er
zich geen voorstelling van ma
ken hoe het kampje achter de
finish, het 'Centre Technique',
eruit ziet. Over dikke kabels,
dunne haren, een barbecue en
een veiligheidsspeld.
Overal liggen kabels en wel in dusdanige
hoeveelheden dat het geen doen is om er
overheen te stappen. Iedereen die pas
seert, moet er gewoon bovenop trappen
en over sommige hopen moet je bijna
klauteren. Ze kruipen in lange, brede
stromen over het terrein, onder auto's
door, over doorgangsweggetjes. Hier en
daar staan er tafeltjes en stoeltjes over
heen en soms een barbecue, want tussen
de middag willen de technici graag een
lammetje roosteren of wat kippen.
Dit is het 'Centre Technique' en het lijkt
op een soort kampje. Hier worden in iede
re etappeplaats alle zweetdruppels en pe
daalslagen, die via microfoon of camera
zijn geregistreerd, naar alle uithoeken
van de wereld doorgeseind. Er zijn vlieg
tuigjes en helikopters voor nodig, maar
uiteindelijk komen beelden en geluid hier
op dit terreintje bij elkaar. Via satelliet of
ander systeem worden ze geordend ver
der getransporteerd.
Veertigduizend meter
Daarvoor zijn kabels nodig. Ze komen in
enorme bundels uit opengeschoven voor
ruiten, uit achterkleppen, uit autodaken
en zijdeuren. Alles bij
elkaar staan hier iede
re dag naar schatting
bijna honderd radio-
en televisieauto's en de
technici rollen in to
taal iedere ochtend on
geveer veertigduizend
meter kabel uit.
Het gemakkelijkst uit te leggen hoe het
werkt, is bij de radio. De NOS heeft drie
verslaggevers die direct de koers volgen:
één op een motor, één in een auto en één
zit op de tribune. Dan zijn er nog mensen
in de studio in Hilversum. Het is de kunst
om al die mensen dusdanig snel met el
kaar te laten communiceren, dat het lijkt
alsof ze allemaal gezellig in één kamertje
zitten. Daarvoor is een vliegtuigje nodig,
dat zo hoog mogelijk moet vliegen, zeker
als de renners in de bergen zitten. Dat
vliegtuigje vangt de geluiden uit de mi
crofoons op en verstuurt ze naar een tus-
senauto ergens halverwege de etappe. Die
zendt dan alles via ISDN-kabels door
naar het zenuwcentrum op het kampje:
een grote bestelbus, waarin twee technici
zitten. Iedereen kan met iedereen praten.
Als de finish net midden in de nieuwsuit
zending valt, kan op
het laatste moment
worden ingegrepen.
Alleen deze auto al, die
in vergelijking met de
enorme schotel-wa
gens van televisiesta
tions niet meer is dan
een kruimeltje, heeft
vijfhonderd meter kabel bij zich.
Mannenpols
De dikste kabels hebben de omvang van
een mannenpols, daar gaat de kracht
stroom doorheen. De draadjes voor tele
foonaansluitingen zijn net haren.
Er zijn ook nog kabels voor geluid, voor
video en voor ISDN. Onder de achterklep
van een vrachtauto hangen zeven haspels
met eronder verbindingskasten en waar
de draden vandaan komen is niet duide
lijk, maar eerst zijn ze dik, zwart en geor
dend; een meter verder zijn ze opeeens
dun, massaal, warrig en geel met groen.
Hier ligt een bundel in alle kleuren van de
regenboog, daar liggen hopen die net op
reusachtige borden vol spaghetti lijken.
Zo gauw de winnaar door de finish is en
huldiging en persconferenties zijn beëin
digd, begint de grote afbraak die precies
hetzelfde is als wat 's morgens is gebeurd,
alleen in omgekeerde volgorde: het is net
of je een filmpje terugdraait.
Stekkers worden losgetrokken, appara
tuur gaat in speciale vakken in de auto's.
De kabels worden gevolgd tot aan hun
bron, opgerold en vastgebonden. Een op
gewonden stem achter een auto verraadt
dat de groene, die vlak voor je voeten
langsschiet, bij de Italiaanse televisie
hoort.
Dan verdwijnen de barbecues. Er rest nog
een koffiezetapparaat, een strandstoel en
de hangmat waarin iemand 's middags
heerlijk lag te slapen. De auto's rijden
weg. Wat achterblijft zijn lege blikjes,
een veiligheidsspeld en veel, heel erg veel
sigarettenpeuken.
UITSLAGEN
Dertiende etappe, Le Puy en Velay -
Superbesse Sancy.
1. Sörensen (Den/Rab) 177 km in
4.03.56,
2. Rodrigues (Por/Ban),
3. Virenque (Fra/Fes),
4. Leblanc (Fra/Pol) 0.02,
5. Savoldelli (Ita/Ros) 0.11,
6. Miguel Indurain (Spa/Ban) 0.23,
7. Boardman (GBr/GAN),
8. Brochard (Fra/Fes),
9. Dufaux (Zwi/Fes),
10. Olano (Spa/Map),
11. Riis (Den/Tel), 12. Luttenberger
(Oos/Car), 13. Jonker (Aus/ONC),
14. Piepoli (Ita/Ref), 15. Bartoii
(Ita/Mag) 0.35, 16. Hamburger
(Den/TVM) 0.51, 17. Ullrich
(Dui/Tel), 18. Bölts (Dui/Tel), 19.
Rominger (Zwi/Map), 20. Escartin
(Spa/Kei),
21. Chiappucci (Ita/Car), 22. Berzin
(Rus/Gew), 23. Tafi (Ita/Map), 24.
Oegroemov (Rus/Ros), 25. Gines
(Spa/Map) 1.34, 26. Abdoesjaparov
(Oez/Ref) 2.23, 27. Guerini (Ita/Pol)
3.12, 28. Cattai (Ita/Ros), 29. Gar-
mendia (Spa/ONC) 3.35, 30. Arsenio
Gonzalez (Spa/Map),
31. Roux (Fra/TVM), 32. Poelnikov
(Oek/TVM), 33. Echave (Spa/Map),
34. Ekimov (Rus/Rab), 35. Perona
(Ita/Gew), 36. Fincato (Ita/Ros), 37.
Elli (Ita/Mag), 38. Madouas
(Fra/Mot), 39. Zülle (Zwi/ONC), 40.
Sierra (Spa/ONC) 5.49,
41. Breukink (Ned/Rab), 42.
Bourguignon (Fra/Aub), 43, Aguirre
(Col/Kei), 44. Lanfranchi (Ita/Map),
45. Camenzind (Zwi/Cer). 46. Lelli
(Ita/Sae), 47. Rous (Fra/GAN), 48.
Den Bakker (Ned/TVM), 49. Munoz
(Col/Kei), 50. Arrieta (Spa/Ban),
51. Fondriest (Ita/Ros), 52. Vasseur
(Fra/GAN), 53. Prudencio Indurain
(Spa/Ban), 54. Mauri (Spa/ONC),
55. Saligari (Ita/Mag), 56. Cenghial-
ta (Ita/Gew), 57. Castelblanco
(Col/Kei), 58. Siboni (Ita/Car), 59.
Simon (Fra/GAN), 60. Lemarchand
(Fra/GAN),
61. Podenzana (Ita/Car), 62. Bour-
geot (Fra/Agr), 63. Casas (Spa/Fes),
64. Gualdi (Ita/Pol), 65. Tsjmil
(Mol/Lot), 66. Pellicioli (Ita/Car),
67. Roscioli (Ita/Ref) 7.35, 68. Boo
gerd (Ned/Rab) 7.47, 69. Thibout
(Fra/Mot), 70. Genty (Fra/Aub) 8.31,
71. Salvato (Ita/Ref) 11.04, 72.
Fornaciari (Ita/Sae), 73. Fois
(Ita/Cer), 74. Peeters (Bel/Map), 75.
Francesco Frattini (Ita/Gew), 76.
Vidal (Spa/Kei), 77. Moreau
(Fra/Fes), 78. Donati (Ita/Sae), 79.
Sunderland (Aus/Lot), 80. Stein-
hauser (Dui/Ref),
81. Zen (ita/Ros), 82. Stephens
(Aus/ONC), 83. Diaz Zabala
(Spa/ONC), 84. Ferrigato (Ita/Ros),
85. Montoya (Spa/Mot), 86. Baldato
(Ita/Mag), 87. Bertolini (Ita/Bre), 88.
Vanzella (Ita/Mot), 89. Talmant
(Fra/Aub), 90. Richard (Zwi/Mag),
91. Skibby (Den/TVM), 92. Chepe
Gonzalez (Col/Kei) 11.11, 93. Jimi-
nez (Spa/Ban) 12.29, 94. Piccoli
(Ita/Bre) 14.08, 95. Lesniewski
(Pol/Aub), 96. Zabel (Dui/Tel), 97.
Museeuw (Bel/Map), 98. Mattan
(Bel/Lot), 99. Colotti (Fra/Agr), 100.
De Vries (Ned/Pol),
101. Cristiano Frattini (Zwi/Bre),
102. Jaermann (Zwi/Mag), 103. Belli
(Ita/Cer), 104. Voskamp (Ned/TVM),
105. Dekker (Ned/Rab), 106. Baron-
ti (Ita/Cer), 107. Boscardin (Ita/Fes),
108. Van Hyfte (Bel/Lot), 109. Alon-
so (Spa/Ban), 110. Cabello
(Spa/Kei),
111. Gouvenou (Fra/Aub), 112.
Uriarte (Spa/Ban), 113. Guesdon
(Fra/Pol), 114. Hervé (Fra/Fes), 115.
Brasi (Ita/Pol), 116. Aparicio
(Spa/Ban), 117. Holm (Den/Tel),
il8. Pumar (Ven/Bre), 119. Aldag
(Dui/Tel), 120. Masdupuy (Fra/Agr),
i21. Heppner (Dui/Tel), 122. Mon-
cassin (Fra/GAN), 123. Chiesa
(Ita/Car), 124. Van Petegem
(Bel/TVM), 125. Cerioli (Ita/Gew),
126. Vedova (Ita/Bre), 127. Bottaro
(Ita/Gew) 15.15, 128. Andreu
(VSt/Mot), 129. Hincapie (VSt/Mot),
130. Laurent (Fra/Agr) 18.46,
131. Bouyer (Fra/Agr), 132. Durand
(Fra/Agr), 133. Wauters (Bel/Lot),
134. Farazijn (Bel/Lot), 135. Oesla-
mine (Rus/Ref), 136. Henn (Dui/Tel),
137. Blijlevens (Ned/TVM), 138. Ne
lissen (Ned/Rab), 139. Lietti
(Ita/Mag), 140. Imanaka (Jap/Pol),
141. Poli (Ita/Sae), 142. Biasci
(Ita/Sae), 143. en laatste Fleischer
(Dui/Lot).
Opgave: Cuesta (Spa/ONC) en Pi-
ziks (Lit/Rab).
Veertiende etappe, Besse - Tulle.
1. Abdoesjaparov 186,5 km in
4.06.29 (45,398 km/u),
2. Gualdi 0.07,
3. Madouas 0.09,
4. Rous 0.16,
5. Hamburger 0.31,
6. Bourguignon 3.56,
7. Jaermann 4.12,
8. Boscardin,
9. Tafi 4.15,
10. Cattai 4.17,
11. Cenghialta 4.26, 12. Skibby, 13.
Brochard 4.49, 14. Baldato 4.53, 15.
Piccoli, 16. Zabel, 17. Leblanc, 18.
Fondriest, 19. Virenque, 20. Dufaux,
21. Riis, 22. Luttenberger, 23. Ferri
gato, 24. Ullrich, 25. Olano, 26, Mi
guel Indurain, 27. Oegroemov, 28.
Roux, 29. Berzin, 30. Rominger,
31. Piepoli, 32. Moreau, 33. Arrieta,
34. Escartin, 35. Bolts, 36. Vasseur
4.59, 37. Arsenio Gonzalez, 38. Boo
gerd, 39. Bartoii, 40. Roscioli,
41. Guerini, 42. Lelli, 43. Camen
zind, 44. Siboni, 45. Boardman, 46.
Echave, 47. Munoz, 48. Thibout, 49.
Fincato, 50. Durand,
51. Chiappucci, 52. Perona, 53. Eki
mov, 54. Garmendia, 55. Savoldelli,
56. Gines, 57. Dekker, 58. Elli, 59.
Steinhauser, 60. Sierra,
61. Zen, 62. Casas, 63. Prudencio In
durain, 64. Sörensen, 65. Saligari,
66. Zülle, 67. Fois, 68. Alonso, 69.
Aguirre, 70. Castelblanco,
71. Uriarte, 72. Podenzana, 73. Jon
ker, 74. Sunderland, 75. Oeslamine,
76. Francesco Frattini, 77. Pellicioli,
78. Lemarchand, 79. Diaz Zabala,
80. Talmant,
81. Stephens, 82. Mauri, 83. Breuk
ink 5.17, 84. Peeters, 85. Aparicio
5.20, 86. Masdupuy 5.30, 87. Brasi
5.35, 88. Voskamp, 89. Guesdon
5.49, 90. Bottaro 5.56,
91. Lietti 5.58, 92. Simon 5.59, 93.
Holm, 94. Pumar, 95. Biasci 6.02, 96.
Jimenez 6.08, 97. Aldag, 98. Salvato
6.13, 99. Laurent, 100. Cabello,
101. Colotti, 102. Genty, 103. Rodri
gues, 104. Gouvenou, 105. Fornacia
ri, 106. Den Bakker, 107. Cristiano
Frattini, 108. Hervé, 109. Lanfran
chi, 110. Baronti,
111. Mattan, 112. Belli, 113. Vidal,
114. Farazijn, 115. Chepe Gonzalez,
116. Donati, 117. Van Petegem, 118.
Tsjmil, 119. Van Hyfte, 120. Bour-
geot,
121. Montoya, 122. Wauters, 123.
Moncassin, 124. Bertolini, 125. And
reu, 126. Poli, 127. Richard, 128.
Vanzella, 129. Chiesa, 130. Heppner,
131. De Vries 6.47, 132. Blijlevens,
133. Cerioli, 134. Henn, 135. Nelis
sen, 136. Museeuw, 137. Hincapie
34.45, 138. Lesniewski 36.51, 139.
Poelnikov, 140. en laatste Imanaka
41.23.
Opgave: Fleischer, Vedova en
Bouyer.
ALGEMEEN KLASSEMENT
1. Riis 65.11.40,
2. Olano 0.56,
3. Berzin 1.08,
4. Rominger 1.21,
5. Ullrich 2.06,
6. Luttenberger 2.38,
7. Virenque 3.16,
8. Miguel Indurain 4.38,
9. Dufaux 5.03,
10. Escartin 5.17,
11. Oegroemov 5.55, 12. Hamburger
6.38,13. Leblanc 6.47,14. Bolts 9.11,
15. Gines 9.31, 16. Piepoli 10.04, 17.
Zülle 11.45, 18. Garmendia 12.25,
19. Ekimov 15.10, 20. Cattai 18.03,
21. Fincato 20.15, 22. Jonker 21.00,
23. Brochard 21.21, 24. Madouas
21.38, 25. Skibby 22.57, 26. Arsenio
Gonzalez 24.16, 27. Elli 24.34, 28.
Boogerd 27.44, 29. Bartoii 28.03, 30.
Arrieta 32.03,
31. Boardman 33.20, 32. Sörensen
36.47, 33. Mauri 36.53, 34. Sierra
37.02, 35. Lelli 38.12, 36. Gualdi
39.53, 37. Richard 40.46, 38. Camen
zind 42.02, 39. Guerini 44.27, 40.
Roux 45.10,
41. Breukink 45.59, 42. Prudencio
Indurain 49.14, 43. Diaz Zabala
50.36, 44. Chiappucci 50.39, 45. Ji
menez 50.54, 46. Rodrigues 51.09,
47. Aparicio 51.23, 48. Casas 53.13,
49. Salvoldelli 53.33, 50. Tafi 53.36,
51. Belli 55.07, 52. Moreau 55.33, 53.
Bourgeot 56.25, 54. Fondriest 57.23,
55. Cenghialta 58.15, 56. Montoya
58.37, 57. Echave 58.56, 58. Rous
59.37, 59. Den Bakker 59.50, 60.
Hervé 1.01.15,
61. Donati 1.01.26, 62. Genty
1.01.44, 63. Baldato 1.01.49, 64. Si
boni 1.02.25, 65. Perona 1.03.56, 66.
Thibout 1.04.38, 67. Dekker 1.05.02,
68. Vanzella 1.05.27, 69. Poelnikov
1.06.19, 70. Ferrigato 1.07.23,
71. Zabel 1.07.33, 72. Pellicioli
1.07.37, 73. Tsjmil 1.07.46, 74.
Fornaciari 1.08.08, 75. Nelissen
1.08.21, 76. Piccoli 1.08.39, 77.
Bourguignon 1.09.06, 78. Zen
1.09.14, 79. Saligari 1.09.16, 80. Po
denzana 1.09.52,
81. Vasseur 1.11.43, 82. Castelblan
co 1.11.59, 83. Aldag 1.12.15, 84. Al
onso 1.12.33, 85. Jaermann 1.12.43,
86. Heppner 1.12.55, 87. Fois
1.13.33, 88. Lanfranchi 1.13.36, 89.
Tulle - Leon van Bon gaat deze winter het krachthonk in Dal
gebeurt op verzoek van de ploegleiding van de Rabobank Hp
is goed voor zijn ontwikkeling. Hij is sterk zat, maar zijn spieren
zijn niet in balans. Daar laten we in de winter iets aan doena|
dus ploegleider Theo de Rooy.
Tulle - Den Bosch volgt met argusogen de kandidatuur van d.
zogenoemde Vlaamse Gemeenschap voor de Tourstart in hel
jaar 2002. De Belgische ministers Vandenbrande en Martens
hebben de gemeenschap, die bestaat uit een aantal provincies
tijdens de rustdag in Gap officieel kandidaat gesteld.
Hans van Schaik, hoofd promotion stad Den Bosch en grote ani
mator achter 'Le Grand Départ' veertien dagen geleden, liet za
terdag in Le Puy en Velay voor het vertrek van de dertiende
etappe weten de ontwikkelingen met meer dan grote belangstel,
ling te volgen.
„Dat zou voor ons een goede gelegenheid zijn als aankomst-
plaats in aanmerking te komen," zei de Brabander. „De Tours-
tart moet een vervolg krijgen. De evaluatie is weliswaar nognief
afgerond, maar ik denk dat de raad er wel voor te porren is.
Van onze verslaggever
Tulle - Grote hilariteit zaterdag in het Village Départ in Le Puy
Erik Zabel zat gezellig met wat Rabo-renners een colaatje te drm.
ken, toen hij in het bijzijn van assistent-ploegleider Adri vaj
Houwelingen een handtekening zette op een aangereikt vodje,
„Het is gebeurd," gierden de Nederlanders het uit van de pret. Al"
dagen gaat immers het gerucht dat de Duitse sprinter volger
jaar voor Rabo rijdt. Zabel en Van Houwelingen lachten schaa;
achtig mee.
Ploegleider Theo de Rooy: „Het dochtertje van Adri is een grote
fan van Erik. Logisch dat hij een handtekening voor haar regelt
Zoals ik ook al een handtekening heb gevraagd aan Berzin voor
die kleine meid van mij. Ach, een naam extra op dat beroemd*
lijstje van Jan Raas kan er nog wel bij."
Ian
Jde derde maal h
Jonde van 81 sla
Llificaüe voor het
?an de Majors.
het Schots Open ma
Ld dat hij het kwal
!n de Brits Open aan z
„deMuntz: „Ik heb
hter elkaar gespee d
leen week vrij. Als ik
Lwalificeerd dan was
Lhaal geworden. Je m
'Irven stellen. Je kan n
ZATERDAG
0 km - 145 Renners starten in Le Puy en Velay voor de dertiende etap.
pe naar Superbesse Sancy over 177 km. De zon staat hoog aan de he
mel. De temperatuur is tot boven de dertig graden gestegen. De belang
rijkste obstakels zijn: Col des Fourches (3e categorie) na 82 km, Col de'
Toutee (4e) na 89,5 km, Cóte de Saint-Anastaise (2e) na 163,5 km en de:
klim naar Superbesse na 175 km.
23,5 km - Tussensprint: 1. Hervé (Fra), 2. Hamburger (Den), 3. Ferriga-L
to (Ita).
26 km - Erik Dekker is betrokken bij een uitbraak met Museeuw, Tafi,
Brochard, Rous, Roscioli, Ferrigato, Poelnikov en Carmenzind. Deont- 'i
snappping houdt 22 km stand. 1
49 km - Direct na de hergroepering rijdt gele truidrager Riis lek. Vijfjr
ploegmakkers wachten hem op.
73 km - Tijdens de beklimming van de Fourches rijden negentien ren
ners weg uit het peloton. Onder hen Berzin, Olano, Ullrich en Viren- I
que. Indurain persoonlijk roept de vluchters tot de orde.
82 km - Col des Fourches: 1. Cattai (Ita), 2. Bartoii (Ita) en Thibout;
(Fra). Het drietal heeft 0.24 voorsprong op het peloton.
89,5 km - Op de Col de Toutee heeft het trio 0.38 op Hamburger, Bro-
chard en Savoldelli. De grote groep volgt op 0.45.
113 km - Veertien renners rijden op kop: Rodrigues, Jonker, Tafi, Bar-'
toli, Thibout, Brochard, Sörensen, Boardman, Guerini, Chiappucci,
Cattai, Savoldelli, Hamburger en Abdoesjaparov.
130 km - Abdoe heeft zijn metgezellen verlaten en rijdt alleen opkop, 1
Het peloton volgt op 4.20, de dertien op 0.30.
160 km - Tijdens de beklimming van Saint-Anastaise voert Banesto het I
commando van het peloton. Luc Leblanc en Richard Virenque vallen
aan. Zülle en Rominger kunnen het tempo niet volgen. De kopgroep is
uit elkaar gevallen. Savoldelli, Sörensen en Rodrigues gaan gedrieën,
door. De voorsprong op de twee Fransen is 1.36 op het peloton 1.46.
175 km - Op de klim naar Superbesse voegen Virenque en Leblanc zich i
bij de drie koplopers.
177 km - Sörensen zet van kop af aan en verrast zijn medevluchters. De j
tweede ritzege van de Rabo-ploeg is een feit. Riis blijft leider.
ZONDAG
0 km - 143 Renners starten in Besse voor de veertiende etappe naar
Tulle over 186,5 km. De belangrijkste obstakels onderweg zijn: Col de
la Croix Morand (2e cat.), Cöte de Méjanesse (4e), Cóte des Aubazines
(4e), Cöte de Ventadour (4e) en de Puy Pincon als finish (3e). De zon
schijnt en de temperatuur overschrijdt de dertig graden.
11 km - Tussensprint: 1. Zabel (Dui), 2. Moncassin (Fra), 3. Durand
(Fra).
21,5 km - Aanval van dertien renners: Riis, Bölts en Ullrich (Telekom),
Olano, Bartoii, Richard, Berzin, Virenque, Brochard, Dufaux, Leblanc,J
Luttenberger en Roux. Rominger en Indurain hebben het nakijken.
45 km - De groep met gele-truidrager Riis heeft 1.00 voorsprong op de l
Indurain en Rominger. De ploegmakkers van Indurain leiden de jacht. 11
60 km - De vluchters worden tot de orde geroepen. Richard demarreert
en krijgt gezelschap van Brochard en Roux. Tien kilometer duurt de-
ontsnapping.
76 km - Hamburger (TVM) valt aan de voet van de Cöte des Aubazines
aan. Madouas en Lanfranchi volgen even.
80 km - Zestien renners voegen zich bij Madouas en Lanfranchi. Het1
zijn: Museeuw, Tafi, Jarmann, Saligari, Fornaciari, Gualdi, Cattai,.
Skibby, Abdoesjaparov, Tsjmil, Bourguignon en Chiesa.
130 km - Hamburger wordt bijgehaald op de Ventadour door Madouas,
Abdoe, Rous, Gualdi en Bourguignon. De laatste moet op 33 km van de
finish lossen.
184 km - Hamburger demarreert. Abdoesjaparov reageert, laat Ham
burger achter en gaat alleen door. Gualdi en Madouas proberen ver
geefs de Oezbeek terug te halen.
186,5 km - 'Abdoe' boekt zijn negende ritzege in de Tour, de eerste
bergop. Riis blijft leider.
Lotto 13 juli: 1 - 8 - 14-26 -32 -37. Reservegetal: 33.
Cijferspel: 212 488.
Duitse lotto: 10- 28-33-37-40-41. Reservegetal'. 18.
Supergetal: 2.
Spiel 77: 4 3 7 3 6 2 5.
Super 6: 0 0 8 0 7 9.
Belgische lotto: 6- 11 - 18 -32 - 35-39. Reservegetal: 34.
Joker: 6 3 6 5 2 0 2.
Toto 28: winnende kolom: 3-1-2-1-2-2-1-3-3-1-1-1
133, 3. Brochard (Fra) 111, 4. te-'
blanc (Fra) 108, 5. Rominger (Z«
107, 6. Miguel Indurain (Spa)»».»-
Nelissen 24, 34. Breukink 21.
Uriarte 1.13.43, 90. Museeuw
1.16.16,
91. Aguirre 1.17.35, 92. Stephens
1.17.57, 93. Brasi 1.17.58, 94. Cabel
lo 1.19.25, 95. Oeslamine 1.19.59, 96.
Munoz 1.20.08, 97. Lemarchand
1.20.09, 98. Abdoesjaprov 1.21.22,
99. Simon 1.21.43, 100. Henn
1.22.47,
101. Francesco Frattini 1.23.28,102.
Laurent 1.23.50,103. Pumar 1.23.54,
104. Cristiano Frattini 1.23.55, 105.
Holm 1.24.41, 106. Vidal 1.25.28,
107. Moncassin 1.25.31, 108. Chepe
Gonzalez 1.25.45, 109. Salvato
1.26.55, 110. Guesdon 1.27.49,
111. Boscardin 1.28.36,112. Sunder
land 1.29.47, 113. Voskamp 1.33.37,
114. Lietti 1.35.17, 115. Roscioli
1.36.33, 116. Peeters 1.41.35, 117.
Talmant 1.41.45, 118. Gouvenou
1.44.12, 119. Baronti 1.45.25, 120.
Bertolini 1.46.37,
121. Van Petegem 1.46.51, 122. De
Vries 1.47.45, 123. Andreu 1.50.32,
124. Durand 1.5050, 125. Bottaro
1.50.51, 126. Van Hyfte 1.51.55, 127.
Colotti 1.52.59, 128. Cerioli 1.53.39,
129. Farazijn 1.56.38, 130. Mattan
1.58.51,
131. Steinhauser 1.59.48, 132. Wau
ters 2.01.19, 133. Chiesa 2.01.40,
134. Hincapie 2.04.51, 135. Biasci
2.07.07, 136. Poli 2.18.44, 137. Blij
levens 2.19.16, 138. Masdupuy
2.34.47, 139. Lesniewski 2.38.04,
140. en laatste Imanaka 2.58.06.
BERGKLASSEMENT
1. Virenque (Fra) 224, 2. Riis (Den)
1. Zabel (Dui) 236, a. "'""rVu
(Fra) 189, 3. Baldato (Ita) lg°..f-
doesjaparov (Oez) 134, 5. Blijk
(Ned) 121, 6. Tsjmil (Mol) 82,22. Ne
lissen 48, 25. Boogerd 40.
JONGERENKLASSEMENT.
1. Ullrich, 2. Luttenberger 0.32,3.
Gines 7.25, 4. Piepoli 7-58, 5- B°
gerd 25.38, 6. Arrieta 29.57,26. Blil
levens 2.17.10.
DAGPLOEGENKLASSEMjNl 1
Dertiende etappe: 1.
12.29.17, 2. Telekom 1-19'3' M?? 6.
4. ZG Mobili 3.28, 5. Banes °5.A
Carrera6.17,8.TVM7.15,lO.Baöf
bank 8.38. 0 oPfin
Veertiende etappe: 1. TVM,
00.02, 3. Polti 0.09, 4. GAN 0.Z4,
Motorola 1.31.
PLOEGENKLAilEMENT.
18.06, 6. TVM 21.27. J
Op
In 1992 won Ellen
Spelen van Barcelo
sprint goud op de 8
naar uitzien dat die
ste grote internatio
kenmerken haar lo
ze vermoedelijk afh
Boor Frank van Geloven
Hoofddorp - Of ze er zei
gelooft? Tranen wellen
stem van Ellen van Lan
stikt. Nee dus. Op een
plaatsje van een riant pa
trum in Hoofddorp ve
haar verhaal van de afgel
ren en maanden. Een ges
nis vol bittere tegenva'
teleurstellingen.
Ellen van Langen, Ne
eerste atletiek-koningin
Fanny Blankers-Koen i
heeft inmiddels het gevoe
hele wereld tegen haar i
had ze gezet op Atlanta,
herhaling van het meg
van Barcelona. Zelfs me
zou ze daarbij genoegen
Maar een nieuwe bless
vierde grote sinds 199
I spelbreker te zullen word
Nu is het een klein scheu"
linkerbilspier. In 1993,
wereldkampioenschappe
Stuttgart, haakte ze af d
stressfractuur (een haar
tje) in het rechterscheen
1994 kwam ze nog naar T
voor de Europese tit
Maar na een dag vertrok
een voetblessure was te
En vorig jaar, bij de WK
thenburg, liep ze wel, ma-
kwam een nieuwe voet"
dat er meer in zat dan ee
'Geen lijn'
Het kan haast geen toev
zijn, zo'n waslijst aan bl
i tegenvallers. Insiders
ook dat ze te veel van
vergt tijdens trainingen,
arbeid-verhouding zou ni
zijn. Kenners vonden het
beeld dom om de af gelope
twee dagen voor haar g
rentree in Londen, nog ee
training in te lassen. Maa
'an Langen wil daar ni
weten.
„Ik word er ontzettend
loos van. Want het gevoel
(samen met haar trainer
Thuys) het niet goed doen
oog steeds niet. Bovendi
het steeds andere blessu:
mand die daar een lijn
ontdekken, mag het me
len."
„Het zijn iedere keer ande
sures op andere plekker
fi'ng ook perfect in het v
zoen. Okay, ik liep geen
Assen (anp) - Wilco Zeel
vierde zondag een opme
snelle rentree. De Blei:
motorcoureur maakte eei
eerder een zware valpai
hens de Grand Prix van
mnd in de Thunderbike-
undanks zijn rugblessure
^eelenberg zondag alwee
ie bij de races om het op
r'ands kampioenschap
Assen600' °P het TT"cir
Zeelenberg kon overigen
oofdrol spelen, hij eind
e eerste manche als zesd
hVeede als zevende. Jei
i rijS, winnaar van de WI
de Thunderbike-klasse
Assen als op de N
^>ng, zegevierde zondag
Manches. In de stand
P® NK behield Johnn
J de koppositie. De
(je Werd zondag derde ei
'n de 250 ec-klasse won IV
*™®k gemakkelijk,
diLervo^er Andre Rome
to® °P bijna 20 seconde
«nhcherpen was de sn<
zior, cc' de rijder ui
2j aveen was twee jaar