d geest i Weekend geland aan de overkant Negen vragen én antwoorden over AOW, pensioen en VUT ten FARY Premies lopen uit de hand fcSTEM E2 IROPE B.V., RS rERKERS/- iU ZUIDGEEST Duinroosje M/V De aanstaande ouderen hebben, kopzorgen. Ze zijn met te velen. Vervroegd uittreden staat ter discussie of is al aan het vervagen. Pre-pensioen is een zekerder, maar duur alternatief. En als de eindstreep op 65 - of verschuift die ook?.- eenmaal is bereikt, is het nog maar de vraag of de AOW nog wel is wat-ie geweest is. Intussen drei gen ook de pensioenpremies uit de hand te lopen. Het kabinet wil naast de AOW-premie ook belasting gaan heffen voor de financiering van deze basisregeling. Tegelijk lopen discussies over ingrepen in de aanvullende pensioenen. De onzekerheid lijkt evenredig toe te nemen met de welvaart. Zien we daar zilv'ren draden tussen 't goud? Negen vragen en antwoorden over 'de oude dag'. ZATERDAG 13 JULI 1996 Tel. O16S-58760n;r Fax. 0162-5877S5 art of Kawasaki Steel f- We are a rapfdfy today's market is of position, ■ly to: NDBUREAU ids- en nieuwbouw- hemische bedrijven in Zoom en Groningen 'eiligheid 1 kenisse, tel. 0181-623022 147049) j van Mammoet Ji hijswerkzaamheden, m/v pranen van SBW. I bezitten hebben de bereid daarheen te voornamelijk ndustrie. nmoet Stoof V.O.F., schriftelijk reageren, stbus 3469, 4800 DL Vervolg van vorige pagina j, Zeeland wonen 5600 mensen," ver ijlt de burgemeester, „maar tussen zes L's ochtend en zes uur s'avorids ko la er ruim tienduizend bij. Dat zijn de «etsen die in onze bedrijven werken en „as vanuit een andere staat op en neer «delen." [(ondernemer Howard Miller, die zijn Nederlandse naam Molenaar aanpaste, (honk miljoenen guldens aan de stad ((or de bouw van een schitterende nieu- ,e bibliotheek annex stadscentrum. De burgemeester deed de fondswerving, in- iachtigzijn overleden vader,' Frank Hoogland, die ooit in een garage een bi bliotheek begon. Het is normaal dat gro- tt bedrijven, fors bijdragen aan de ge meenschap. Zeeland als stad heeft een riante finan- jjêle reserve van .10 miljoen gulden, [oor de eigen waterzuivering, een ande- Ktrots van de stad, is het drinkwater er «oedkoper dan in de rest van Michigan. Ditzelfde geldt voor elektriciteit. Een grote trots is ook het ziekenhuis. Dit werd uitgekozen tot een van de hon- jird beste ziekenhuizen van de hele USA. De christelijke lagere scholen met "iü leerlingen draaien zonder een cent subsidie. Kerk en ouders betalen alles, ie ouders zelfs 3588 dollar per jaar per lind. Kom daar in het oude land eens om. Terug naar het Zeelandgevoel. Ik zie het jde Zeeuwse koppen om me heen. Ik ontdek het ook in een gesprek met direc- trice Ann L. Query van de lokale Kamer m Koophandel. Ze schrijft de welvaart van Zeeland toe aan het Calvinistische arbeidsethos van de kolonisten en hun ilstammelingen. „We werken hard en staken nooit. De infrastructuur is uit stekend en de grondprijs laag. De grote bedrijven komen hier graag." Het was op een persconferentie vorig jaar in Middelburg in het oude 'land. Daar werden de opvallend goede resul taten van de Zeeuwse zeehavens gepre- senteerd. Als een voorname oorzaak voor dat succes werd gezegd dat de Zeeuwen internationaal zo bekend staan als harde werkers. Het oude bloed blijft kennelijk voortbestaan aan beide zijden van de oceaan. 11 wandel nog wat langs de monumen ten. Het eerbetoon aan de stichters, do minee Cornelius van der Meulen en de rijke boer Van de Luijster. Ik lees op een marmeren zuil in klaar Nederlands: 'hier rusten onze eerste doden'. Het meegesmokkelde Zeeuwse duinroosje komt nu van pas. Ik leg het verfrommel- iebloemetje aan de voet. Hierzo. Alleen een roodborstje ziet dit wat knullige eerbetoon. Langs de kerk, die ooit is gemaakt uit de bouwtekenmingen van de Axelse kerk. De begraafplaats met de namen: de Og- gels.de Wiskerks, de DeFeijters, de Ver- meulens en de Steketee's. Als die pioniers vanonder hun grafsteen tens konden zien wat er geworden is van Je ellendige plek vol muskieten, moe rassen en boomstronken, waar zij 150 jaar geleden hun ruggen op braken om het te ontginnen. De poen, de welvaart. In het lokale museum, het Dekker Huis, sla ik wat verloren bij de verweerde klompen van Janriis van de Luijster. Dat zijn nog eens monumenten. Ik wrijf even °ver de keukenstoel, waar zijn vrouw Dina Naaije. op zat tijdens de barre overtocht naar hier. Ze kwam van Bier vliet. 10545 sn kranten, landelijke en eld NAC, PSV Supporter, hoog htgevers, uidelijk, iaste kollega's die vanaf kantoor in Breda opgeleid i prima salaris, undaire doorgroeimogelijkheden n eft gewekt, ssen nemen met: ag op werkdagen tijdens kantooru^^ n de overkant heeft duizend verhalen die niemand opschrijft. Je Lomt er blanco op ontdekkingsreis en je Mdigtwat stilletjes bij een paar versle- ta klompen. Zo moet het zijn. /Pe Zeeuwse leeuw op de arm van een menkaanse volitieman FOTO CEES MAAS haren van de oude dag Door Louis van de Geijn w ie krijgt er AOW en wie betaalt de rekening? De financiële basis van elke oude dag is de AOW. De Sociale Verzekerings Bank sluisde vorig jaar 33,4 miljard gulden door naar ruim twee miljoen Nederlanders van 65 jaar en ouder. De AOW voor een gehuwde bedraagt per 1 juli van dit jaar 992,77 per maand, inclusief vakantiegeld. Een 65-plus echtpaar komt dus aan 1985,54, i-uim 500 meer dan een al leenstaande AOW-er. De AOW-rekening wordt geïnd door de fis- cus.In het tarief over de eerste belastingschijf is een premie vervat van (op dit moment) 15,4 procent. De premievrije voet van 7003 in aanmerking genomen, betekent dat een maxi mal e AOW-premie van 5901,59 per jaar. De AOW-kosten worden telkenjare omgesla gen en verhaald op dé belastingbetaler. An ders dan bij een aanvullend pensioen wordt - afgezien van een klein bufferfonds - dus geen vermogen gespaard. Er wordt wel gekeken naar het aantal jaren dat iemand premie be taalt. Voor een volledige AOW moet dat vijf tig jaar zijn, dus twee procent per jaar. Wie bijvoorbeeld drie jaar in het buitenland heeft gewerkt en in die periode geen AOW-premie heeft afgedragen, krijgt als 65-plusser een korting van zes procent. In 1995 gold zo'n gekorte AOW voor ruim 197.000 mensen. Blijft de oude dag betaalbaar In 1957, toen de AOW begon, kwamen ruim 700.000 mensen voor dit wettelijke basispen sioen in aanmerking. De uitkering bedroeg in het begin ongeveer 1400 (per jaar). Het aan tal AOW-gerechtigden is nadien onafgebro ken gestegen tot 2.186.201 eind 1995. Daarbij speelt ook een rol dat vrouwen vanaf 1985 zelfstandig recht op AOW hebben gekregen en gehuwde 65-plussers dus elk een 'halve' AOW-uitkering ontvangen. De groei van het grijze leger gaat voort. De Sociale Verzekerings Bank houdt voor het jaar 2005 rekening met ruim 2,5 miljoen AOW-gerechtigden. Geleerde adviseurs van de regering becijferden in 1993 dat Neder land in het jaar 2035 zelfs twee maal zo veel 65-plussers zal tellen als in het begin van de jaren negentig. Dat is dan een kwart van de dan vermoede bevolking. Die 65-plussers gaan steeds langer mee. In 1957 was de gemiddelde levensverwachting van mannen 71,5 jaar, van vrouwen 74,7. In 1994 hadden mannen er drie jaar bij gekregen (74,6) en vrouwen bijna zes jaar (80,3). Al die levenslustige ouderen presenteren een gepe perde rekening aan de werkenden. Er zijn prognoses dat over vijfentwintig jaar AOW- en pensioenpremie als gevolg daarvan samen al veertig procent van het loon opslok ken. Nu is dat ongeveer 22 procent. Dat zit 'm vooral in het steil oplopen van de pensioen premies, minder dan in het stijgen van de AOW-premie. Maar er zijn ook experts die beweren dat, bijvoorbeeld door slimmer be leggen van de pensioenvermogens, die stij ging veel beperkter kan blijven. Welke potjes staan er op het vuur Als de inkomsten de uitgaven niet meer dek ken, kan daar op twee manieren iets aan wor den gedaan: de inkomsten verhogen of de uit gaven beperken. In de eerste categorie hoort het jongste plan van het kabinet om de tekorten op de AOW op de korte termijn te dekken door de belasting tarieven wat te verhogen. Die belastingverho- Voor de huidige generatie VUTters, AOW-ers en gepensioneerden ziet de oude dag er nog redelijk zonning uit. Voor wie na hen komt, doemen donkere wolken op aan de horizon. FOTO OO VISSER ging gaat voorbij aan mensen die alleen AOW hebben. Die zou immers als gevolg van de koppeling aan het netto minimumloon alleen maar leiden tot een opgehoogde AOW-uitke ring. Mensen met een aanvullend pensioen of an dere inkomsten gaan als gevolg van deze be lastingverhoging echter wel bijdragen aan het financieren van hun eigen AOW. Door er voor te kiezen de AOW-lasten. voor een deel uit de 'algemene middelen' te betalen, geeft het kabinet aan dat de AOW eigenlijk geen echte verzekering is. Het is het begin van de fiscalisering van de AOW, het (althans voor een deel) dekken van de financieringslast door middel van belastingheffing in plaats van premies. Misschien gaat het met andere volksverzekeringen ook wel die kant op. Een andere manier om de inkomsten op te voeren, is ook in de tweede en/of de derde be lastingschijf (dat is boven de ƒ45.325) een AOW-premie te heffen. Het heffen van pre mie over de belastingvrije som (sinds 1990 ge staakt) zou de grondslag voor de AOW-hef- fing eveneens kunnen vergroten. In het eerste geval worden de hogere inkomens extra be last, in het tweede geval krijgen de lager be taalden juist een onevenredig zware rekening gepresenteerd. De tweede categorie van maatregelen stuurt aan op een verlaging van de uitgaven. Een daarvan is het (met name door de WD en VNO/NCW naar voren gebrachte) voorstel om de AOW-gerechtigde leeftijd te verhogen. Minder uitkeringsjaren leveren uiteraard een sterke besparing op. Een argument zou kun nen zijn dat 65-plussers gezonder zijn, meer levensjaren voor de boeg hebben en dus ook best nog wat langer aan de slag zouden kun nen blijven dan een halve eeuw geleden. In de praktijk blijkt echter dat maar een handvol Nederlanders' tot aan de AOW-leef- tijd werkt en dat een verhoging van de pen sioenleeftijd op zichzelf dus'nauwelijks effect heeft op het aantal werkenden. Het zet alleen zoden aan de dijk als de mensen dan ook lan ger blijven werken, later van de VUT of pre pensioen gebruik maken en niet in de WAO (arbeidsongeschiktheid) 'geduwd' worden. Als het over 'uithoudingsvermogen' gaat, is er natuurlijk een groot verschil tussen een kan toorbaan of werk in de industrie of in de bouw. Hoe belangrijk.zijn aanvullende pensioenen? Negen van de tien werkende Nederlanders zijn bezig een aanvullend pensioen op te bou wen. Dat is een toefje op het wettelijke basis pensioen, de AOW. Omdat de pensioenvoor ziening pas na de oorlog en dan ook nog gelei delijk tot ontwikkeling is gekomen, zijn jon gere generaties in het algemeen beter af dan oudere. Van de huidige AOW-ers heeft een op de vijf alleen die minimumuitkering, overi gens meestal wel aangevuld door huursubsi die of wat rente-inkomsten en dergelijke. Het aanvullende pensioen stelt in veel geval len niet zo veel voor. De Sociale Verzekerings Bank berekende uit CBS-cijfers over 1994 dat 264.000 AOW-ers die een aanvullend pen sioen genoten, er ten hoogste 200 per maand bij hadden. Voor een volledig pensioen - zeventig procent van het laatste loon - moet je tenminste 35 jaar aan een en dezelfde pensioenregeling hebben deelgenomen. Twee van de drie werk nemers halen dat niet, omdat zij van baan veranderd zijn en hun eerdere pensioenpotje is verpieterd. Pas de laatste jaren is het grote euvel van de pensioenbreuk verholpen. Niet temin zijn er nog 'witte vlekken'; mensen die geen baan hebben, of op tijdelijk contract werken bouwen in het algemeen geen pen sioen op en dat geldt ook voor werknemers die niet meer dan het minimumloon ontvan gen. Waarom zouden die ook: de AOW, zit op hetzelfde peil... Uitgaande van het modale inkomen (rond 46.000) komt een maximaal pensioen zo op ruim 32.000, dat wil zeggen een aanvulling op de AOW van zo'n 700 bruto per maand. Aanvullende pensioenen worden echter van jaar tot jaar belangrijker. Stijging van lonen en toename van de levensverwachting uiten zich ook in de premie: die zou van zo'n zeven procent op dit moment bij ongewijzigd beleid kunnen oplopen naar 25 procent (van het bruto inkomen) in. het jaar 2025. Wat is het verschil tussen eindloon en middel loon? Het leeuwendeel van de pensioenregelingen in Nederland is gebaseerd op 'eindloon', dat wil zeggen dat het salaris in de jaren voor de pensioendatum bepalend is voor de hoogte van het (aanvullende) pensioen. De laatste ja ren is er meer aandacht gekomen voor het middelloon-systeem, dat wil zeggen een uit kering op basis van het gemiddeld verdiende salaris. De bedragen worden daarbij wel aan gepast aan de hand van de geldontwaarding. Een van de argumenten voor dit 'opbouwsys teem' is dat de eindloonregeling een 'omge keerde solidariteit' vergt van lager betaalde werknemers met collega's die in latere jaren carrière maken. Het oplopende salaris vergt bijstorting in de pensioenpot en dit bedrag wordt door alle deelnemers in het pensioen fonds (én de werkgever) gezamenlijk opge bracht. Middelloonpensioen biedt bovendien ruimte om oudere werknemers 'in de luwte te zetten' met een minder salaris, zonder dat dat met een ook nare gevolgen heeft voor het pen- Hoe is het pensioen verzekerd? De meeste werknemers zijn verplicht verze kerd bij het pensioenfonds van hun werkge ver of bij een bedrijfstakfonds waarbij die is aangesloten. Premies (meestal van werkge vers en werknemers samen) en beleggingsop brengsten voeden het pensioenvermogen waaruit de gepensioneerden van nu en straks hun uitkering krijgen. Dat is dus een spaar systeem, in tegenstelling tot het omslagsys teem dat voor de AOW zorgt. Internationaal wordt deze mengvorm in de financiering van de oude dag in Nederland beschouwd als een gelukkige mix die de risico's goed spreidt. De pensioenvermogens zijn de afgelopen tien jaar ruwweg verdubbeld van driehonderd tot zeshonderd miljard gulden. En dan is er nog. zo'n driehonderd miljard ingelegd bij levens verzekeraars, onder anderen door mensen die bovenop de AOW en het aanvullend pensioen nog een lijfrente of iets dergelijks willen. Die pensioenreserves groeien met zo'n tien procent per jaar. Dat komt vooral door de waardestijging van de beleggingen. Het geld wordt steeds meer in effecten belegd, speciaal in aandelen. Tien jaar geleden werd gemid deld nog geen tien procent in aandelen be legd, nu loopt dat naar dertig procent en som mige pensioenfondsen willen wel de helft van hun vermogen in aandelen steken. Beleggingsexperts menen dat op de lange ter mijn het deelnemen in de groei (en de risico's) van ondernemingen veel meer rendement op levert dan het kopen van staatsobligaties met een vaste rente. Pensioenfondsen hebben in het algemeen een 'lange adem' en kunnen zich dus veroorloven over de dagelijkse ups en downs van de aandelenbeurzen heen te kijken naar het gunstige lange-termijnrendement. Een uitgekiend beleggingsbeleid kan een be langrijke bijdrage leveren aan het betaalbaar houden van de hoge pensioenambities. Een procentje meer rendement brengt bij de geza menlijke pensioenfondsen per jaar al vijf mil jard gulden extra in het laatje. Dat is genoeg om de pensioenpremies van dit moment der tig procent te verlagen. Pensioen is onderdeel van de arbeidsvoor waarden, dus wat heeft de overheid daar ei genlijk mee te maken De lasten van pensioenregelingen zijn van in vloed op de loonkosten en hebben zo ook hun uitwerking op de werkgelegenheid waarover de overheid zich druk maakt. Pensioenpre mies zijn fiscaal aftrekbaar, maar de overheid geeft de grenzen daarvan aan. Er mag nor maal gesproken niet meer dan twee procent per jaar pensioen worden gespaard. Boven dien heeft het ministerie van Sociale Zaken een vinger in de pap als het gaat om het alge meen verbindend verklaren van afspraken over arbeidsvoorwaarden tussen werkgevers en werknemers. Pensioenregelingen zijn daarvan een onder deel. Minister Zalm van Financiën wil dat af spraken die op 70 procent van het eindloon 30% 25% 20% 15% 10% 1 Pensioenpremie aow-premie 1995 2000 2005 2010 2015 2020 2025 2030 2035 2040 Bron: R.M.A. Jansweijer blijven mikken, niet langer opgelegd moeten worden aan alle betrokken bedrijven. Hij vindt dat de keuze op middelloon moet val len, of dat bij eindloonpensioen de lat wordt gelegd bij ten hoogste 60 procent. Pensioenregelingen zijn ook gebaseerd op de 'inbouw' van de AOW. Als daar aan wordt ge sleuteld, schudt het hele pensioengebouw op zijn grondvesten. Ook langs die weg beïn vloedt de overheid de 'vrije' pensioenvoorzie ningen. Wat kun je zelf doen als je niet genoeg pen sioen hebt kunnen sparen? Nu de eerste twee verdiepingen van 'Huisje Weltevree' scheuren gaan vertonen, richt de aandacht zich meer en meer op de derde eta ge: de individuele aanvulling. Levensverze keraars en in toenemende mate ook pensioen fondsen bombarderen het welvarende deel van Nederland met aanbiedingen voor een comfortabelé oude dag. Zo'n regeling kan de vorm-hebben van een lijfrenteverzekering, waarvan de premie aftrekbaar en de uitke ring te zijner tijd belast is. Het is ook moge lijk een kapitaalverzekering af te sluiten. Zo dra het te vormen kapitaal gedurende 15 of 20 jaar wordt geblokkeerd, is de aangroei van dat vermogen bij uitkering vrij van inkom stenbelastingbelasting. Nu er zo veel signalen zijn dat de belasting- hef f er het inkomen van de 65-plussers minder gaat ontzien, lijkt er meer te zeggen voor zo'n kapitaalverzekering dan voor het ophogen van het latere inkomen. Deskundigen vermoeden dat nogal wat Ne derlanders eerder oververzekerd zijn dan dat ze straks op een houtje zullen bijten. Een pen sioen pakt netto gunstig uit omdat er geen so ciale premies verschuldigd zijn. Er zit boven dien een flink vermogen bij de 65-plussers, veelal in de vorm van de niet (meer) met hy potheek belaste eigen woning. Het CBS komt op basis van cijfers over 1993 tot een gemid deld vermogen per huishouden in deze leef tijdscategorie van 178.000. Maar welke be jaarde neemt een hypotheek om wat royaler te kunnen leven? Eerder stoppen, wat kost dat? Vervroegd uittreden begint in veel bedrijfs takken onbetaalbaar te worden. De financie ring van de VUT is, naar het voorbeeld van de AOW, gebaseerd op omslag. De huidige wer kenden brengen de uitkeringen op van de huidige VUTters. Nu voor die brave pre miebetalers het uitzicht op de VUT vervaagt, moet er snel een andere oplossing worden ge vonden. Vaak gaat die in de richting van pre pensioen, dat wil zeggen een uitkering op ba sis van een in de loop der jaren opgebouwd vermogen, zoals ook het aanvullend pensioen is gefinancierd. Maar pensioen mag bouwen op de AOW en die begint pas bij 65. Pre-pensioen is derhal ve peperduur. Een rekenvoorbeeld 'op de manchet' voor iemand die op zijn 25e gaat werken en met 55 wil stoppen: hij/zij zal ge durende dertig jaar eenderde van zijn salaris opzij moeten zetten om de tien jaar naar zijn pensioen te overbruggen. Ook aan een minder extreem vervroegd pen sioen hangt een stevig prijskaartje, waardoor- sommigen deze regeling al als 'elitair' hebben bestempeld. Zouden pensioen- en AOW-pre- mies blijven oplopen als voorzien, dan kan de 'oude dag' samen met de kosten van pre-pen sioen wel de helft van het brutosalaris in be slag gaan nemen. Je moet wel veel appeltjes hebben om er zo veel voor de dorst te kunnen bewaren.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 31