DE STEM
{iis neemt wraak op B er zin
Weer krijgt de Tour klein
Gkfudemans
De natuur dirigeert alles
Warme kleren
WÊÊBBBBÊÊÊÈÊKm
enners in ploegleiderswagens over besneeuwde bergtoppen
:ht
VANDAAG
Ideale samenstelling
vedetten en knechten
ZONWERING
Kleintjes
iloperij K. Prescher
Kleintje
qes
Kleintje
TOUR
TOUR/96
1
TOUR'96
2°8,5 km
Riis dankt
kracht
aan Fignon
DINSDAG 9 JULI 1996
175,00
6'/. NWB 96-06
12.40 f
13,70 f
7100,00 A
Wall Street
38,00
4,30
allied signal
amer.brands
amer.tel.tel
amoco corp
08/07
asarcoinc.
808984
677194
baan company
bethl. steel
2578889
boeing co
1169981
burlington sfe
492357
can.pacific
1456005
chevron
2994797
cbiquita
165772
chrysler
896770
467186
citicorp
cons.edison
331352
digit.equipm.
528620
dupontnemours
828536
dow chemical
157256
eastman kodak
348587
exxon corp
156301
ford motor
144634
gen. electric
991037
gen. motors
130791
goodyear
165423
hewlett-pack.
372484
int. bus.mach.
188428
itt industries
429375
kim airlines
417842
kpn
278430
mcdonnell
229439
merckco.
226264
mobil oil
44304
omega financ.
22302
philips
209392
royal dutch
sears roebuck
texaco inc.
travelers
united techn.
westinghouse
whitman corp
woolworth
gevelprodukten bv
wtrtm I Bredaseweg 106-Oosterhout
'(romao! Telefoon 0162-455894
Sport
11111
DINSDAG 9 JULI 1996 B1
WiQtra3«a|Hg
en schudt alle concurrenten van zich af in mini-etappe
A advieskoers
vk vorige koers
sk slotkoers gisteren
a laten
b bieden
c ex claim
d ex dividend
e gedaan/bieden
f gedaan /laten
g bieden en ex dividend
laten en dividend
,Ad Pertijs
jjères - Voor Bjarne Riis
!(|e mini-etappe van giste-
veelte kort. De Deen voel-
jch sterk en had op de Ise-
iiiGalibier een waar slag-
tiillen aanrichten.
daarom vandaag maar
een in de aanval gegaan," zei
na zijn indrukwekkende
■a-inning in het kille Sestriè-
caar Alex Zülle als enige
je Tourkandidaten veel tijd
ff.
jt flanken van de Italiaanse
volttrok zich een afreke-
Riis had nog een appeltje
iillen met zijn voormalige
genoot Evgeni Berziri. De
"trui van de Rus werkte als
rode lap op de ontketende
«kampioen.
eigenzinnige Berzin weigerde
jaar Riis te steunen in
5 jacht op de gele trui. De
reRus kon het niet verkrop
pen dat de Deen hem binnen de
Gewiss-ploeg naar het tweede
plan had verdreven.
In plaats van te 'knechten' stap
te Berzin doodleuk uit de Tour.
En dat heeft Riis hem nooit meer
vergeven. „Het was kinderachtig
van hem om af te stappen op het
moment dat ik hem nodig had,"
zei Riis.
De Deen trok er zijn conclusies
uit en verliet Gewiss. Bij Tele
kom kon hij de absolute kopman
worden en ploegleider Walter
Godefroot liet Riis zijn hele pro
gramma afstemmen op de Tour.
Met ijzersterke knechten als Udo
Bolts en Jan Ullrich sloopte Riis
gisteren de man die hij minacht.
Lange tijd verdedigde Berzin
met verve zijn leiderspositie,
maar op enkele kilometers onder
de top betaalde de Gewiss-top
man de tol voor die inspanning
en de krachtsexplosie van de dag
ervoor in de tijdrit. Op het mo
ment dat Leblanc, Virenque,
Luttenberger en Indurain van
achter zijn rug versnelden,
haakte Berzin af. In de laatste
drie kilometer verloor hij bijna
een minuut op het groepje, dat
hij lange tijd aanvoerde.
Bjarne Riis was op de klim van
de Col de Montgenèvre uit de
snel gestarte groep van favorie
ten ontsnapt. In de afdaling nam
hij vervolgens alle risico's en
daarna stormde hij op de 'grote
molen' de elf kilometer lange fi-
nishberg op.
Klassementsrijders als Romin-
ger, Olano, Leblanc, Indurain en
Luttenberger lieten de achter
volging over aan Berzin. Alex
Zülle was door een lekke band al
snel achterop geraakt. De Zwit
ser verloor uiteindelijk meer dan
vier minuten op zijn concurren
ten.
Vooraan reed Riis zich langzaam
maar zeker in de richting van de
gele trui. Op vier kilometer van
de streep werd Berzin bedankt
voor zijn sleurwerk en lieten de
ontketende concurrenten hem
achter.
Tot grote vreugde van al zijn
fans bleek Indurain met een vol
le maag nog altijd te kunnen ver
snellen op een berg. Mede onder
impuls van de man uit Pamplona
werd de voorsprong van Riis op
de streep gehalveerd. In het
spoor van Le Blanc, Virenque en
Rominger kwam de Spanjaard
als vijfde boven.
De korte rit naar Sestrières
voerde de spanning in deze ener
verende Tour nog verder op. In
durain lijkt de grootste klap te
boven te zijn en Riis, Olano en
Rominger hebben de vorm om
hem achter zich te houden.
Riis: „Ik heb vandaag gezien
hoezeer mijn concurenten in de
problemen komen wanneer ik
versnel; dat geeft me moraal
voor de komende weken."
De zwaarste Alpen-beklimmin
gen hebben de renners nu achter
Bjarne Riis trekt de gele trui aan.
FOTO REUTER
de rug. Wat volgt, is een ver
vaarlijk golvend parcours rich
ting de Pyreneeën, waar volgen
de week dinsdag de grote cols
weer op het programma staan.
Erik Dekker en Michael Boogerd
waren gisteren de snelste Neder
landers. Het Rabobank-duo ver
loor in de 46 kilometer korte rit
drieëneenhalve minuut op Riis.
Boogerd handhaafde zich daar
mee in de top-25 van het klasse
ment.
Erik Breukink kwam in de groep
van pechvogel Zülle over de
streep. De Nederlander lijkt her
steld van de diarree-aanval van
het afgelopen weekeinde.
k
gedaan en laten ex dividend
0
1
gedaan en bieden ex dividend
951
2,10 b
1,10
92^50
1077
0,80
0,40
1 90,00
755
4,00
3,20
H 95,00
2808
2,10
1,50
100,00
90,00
420
448
2,20
0,90
1,70
1,50
i 25,00
757
4,30
4,10
530,00
2046
30,00 a
25,00
550,00
1046
10,50 b
7,50
555,00
2582
7,50
4,60
560,00
1855
4,30 b
2,20
565,00
1027
2,20
1,20
570,00
2131
1,00
0,50
lg 555,00
lg 560,00
688
679
10,80
7,70 b
8,50
6,20
b 590,00
739
3,50
2,90
530,00
635
0,40
0,50
1 535,00
1236
0,80
0,90
1 540,00
544
0,80
1,20
1 545,00
428
1,10 a
1,80
1 550,00
2640
1,60 a
2,60 a
1 555,00
2890
2,80
4,50
560,00
1235
4,60
7,20
t 480,00
355
0,80
1,20
ft 510,00
635
2,50
3,10
n 510,00
606
4,80
5,60
1 54,00
fg 32,50
1460
437
0,90
7,40
0,80
6,20
•g 33,80
820
6,20
4,80
g 35,00
557
5,10
3,50
t 65,00
387
2,40
2,30
60,00
400
1,00
0,90
t 50,00
402
2,50
2,00
t 52,00
359
1,70
1,30
i 48,00
412
4,50
4,10
t 48,00
729
1,40
2,00
265,00
380
2,80
1,40
270,00
766
1,10
0,40
0 230,00
536
12,60 b
13,40
55,00
1301
3,20
3,10
t 60,00
1289
1,50
1,30
55,00 441
55,00 1575
57,50 900
4,50
9,10
9,00
5,00
1,40
3,30
4,70
13,00
2,00 a
4,90
1,30
3,40
5,00
8,50
2,00 a
I t/m '95.
184287.
O S
rio, bj 1975,
17.500,-
evt. inruil
614127.
R3i, kl. wit,
ek., in st.v.
§7635.
worden dagelijks
geplaatst in de gehe
le oplage van
DE STEM en
BRABANTS
NIEUWSBLAD.
Oplage: ma. t/m vrij.
165.153 zat. 174.440
U bereikt met uw
advertentie bij de
KLEINTJES
385.900 lezers
(Bron: Summo-
scanner 1995)
Door Ad Pertijs
Sloopauto's
gevr. 100,-tOt/ 10.000,-
lw loop-sloop-en schadeauto's,
vrijwaringsbewijs. Tevens onderdelen t.K.
Jehek 90, Breda. 076-5418353
ian
''s
)p en
luto's
125,-
Idelen t.k.
lof 542120
Een nieuw pluspunt in uw
reclame:
Het plaatsen van
KLEINTJE vormt een
zenlijke bijdrage tot het r
liseren van uw doel.
DUIZENDEN lezen u I
«trières - Het weer heeft de Tour gisteren voor de eerste
srinzijn na-oorlogse bestaan klein gekregen.
«uw en storm op de hoogste
«tergen van het evenement
de organisatie tot een
iike maatregel. Uit bezorgd-
ai over de veiligheid van de
ireurs (sinds de dood van Fa-
oCasartelli vorig jaar een ge-
ceiig onderwerp) werd de op
•pier loodzware etappe van Val
iire naar Sestrières ingekort
leen ritje van 46 kilometer. De
fflers hoefden slechts een col-
je van de tweede categorie en
(klim naar het koude Italiaan-
rwintersportplaatsje te nemen,
e gevreesde Iseran (2770 m) en
alibier (2640 m), met een le-
ügevaarlijke afdaling, pas-
aden de renners in de warme
ioejleiderswagen.
ti staan machteloos," sprak
tar-directeur Jean-Marie Le-
nadat rond het middaguur
inslebourg voor de tweede
Krwas besloten de start van de
naar te verplaatsen. „De-
'Tour ontwikkelt zich op alle
Smien tot een historische Ron-
it" aldus Leblanc.
tót eerst 's morgens om 8.30
de besneeuwde Iseran uit de
Jïtewas genomen, bleek ook de
'iibier een onneembare berg.
de top lag sneeuw. „Maar de
'ind is daar het gevaarlijkst. Er
windstoten van 100 kilome-
gemeten en de dranghekken
'aaien er omver," meldde Le-
iajcde verzamelde ploegleiders
jury in het dorpshuis van
wurg. In gezamenlijk
werd unaniem besloten
"startte verleggen naar Le Mo-
'fe-les-Bains, waar in het
ttspronkelijke routeschema ki-
'terpaaltje 143 geplaatst
De warm gemasseerde ren
te konden na een oponthoud
'aneen uurtje terug de auto's in.
Ochtends hadden ze nog wel
gewoon in Val d'Isère (dat grof
teald had voor de start) hun
®wekening gezet op de pre-
•tielijst. Zondagavond al had
-e organisatie de sneeuwbui zien
'gelijks
de gehe-
van
Jl en
NTS
LAD.
t/m vrij.
174.440
net uw
bij de
JES
ezers
Timo-
1995)
DAIHATSU
Daihatsu Feroza Resintop
EL injection, '91, geel K^'
Thys Mann
Tel. 076-514538ü_
3EN
RE, bj. '87,
►r. 1350,-.
4.
MERCEDES
MERCEDES 3000*^
perf.st weing_,
in
eig.
Tel.
00-3214699322.
RENAULT
10"° ETAPPE
IINSDAG 9 JULI
\0ulx_
M°nlgenèvre^
Brianijof
4 Roche-
j. Je-Rame
C\ '.94' e £>Mont-Daup1iin-Gare
I fe2 rf
VV?Embrun\
winel/gWines-le-Lac
TURIJN
-ll'.JN
MontgenÈvre
'190m
D
RENAULT 19
05/94,
19.500,-. 076;
diesel Europa
78 OOOkm, I
.-5610224
'OOOm
l*
GAP
Sentinelle
A3
ver
hangen en een noodplan opge
steld. Dat voorzag aanvankelijk
in een start in Bonneval-sur-Arc,
een plaatsje van 250 inwoners,
aan de andere kant van de Ise
ran. Gistermorgen werd echter
besloten uit te wijken naar het
grotere en 45 km van Val d'Isère
verwijderde Lanslebourg. De re
clamekaravaan en motorrijders
werden vanuit Val d'Isère via
Grenoble richting Sestrières ge
dirigeerd.
„Het is een goede beslissing,"
sprak Rogier Legeay namens de
ploegleiders, nadat daar tot een
tweede uitstel was besloten. „De
veiligheid van de renners moet
voorop staan."
Vanuit de auto konden de ren
ners met eigen ogen zien welk
leed en ellende hen bespaard was
gebleven. Vooral op de Galibier
spookte het. „Bergop rijden zou
nog wel gegaan zijn," meldde
Maarten den Bakker, „maar de
afdalingen waren niet te doen."
Bart Voskamp had het over ijs-
plekken, maar volgens zijn assis
tent-ploegleider Ad Wijnands
kwamen de wagens probleem
loos de cols over. „Je had echt
geen sneeuwkettingen nodig."
Het publiek langs de kant - de
meeste toeschouwers hadden de
avond daarvoor al hun tenten
opgeslagen op de twee ijskoude
cols - begroetten de renners af
wisselend met boe-geroep en ap
plaus. Zoals ook in het gekooide
peloton de stemming verdeeld
was. De erkende klimmers zagen
een laatste kans om in de Alpen
veel tijd te pakken aan hun neus
voorbij gaan, maar het overgrote
deel van de renners reed opge
lucht richting 'derde startplaats'.
Maarten den Bakker: „Ik zat in
de wagen met Peter Petegem en
Jeroen Blijlevens. Onderweg
hebben we veel grapjes gemaakt.
'Wat rijd ik toch gemakkelijk de
Galibier op,' zei Jeroentje."
Ondanks alle luim had Den Bak
ker liever op de fiets gezeten.
„Het moet een keertje afgelopen
zijn met het weer. We hebben re
gen, storm en sneeuw gehad. Het
wordt tijd dat de zon zich eens
laat zien. Het hele peloton loopt
te klagen. We zijn niet bang voor
een druppeltje regen, maar ie
dereen is in topconditie naar de
Tour gekomen. Je hebt geen
grammetje te veel vet en je bent
daardoor heel vatbaar voor ziek
tes."
Jean-Marie Leblanc zei dat de
winterse etappe van gisteren niet
te voorzien was geweest. „Dit
weer is ons in juli nog nooit eer
der overvallen," aldus de Tour
baas. Het afblazen van de gehele
etappe is volgens hem nooit ter
sprake gekomen. „Want een mi
ni-etappe is altijd nog beter dan
niets."
In de Giro gebeurt het regelmatig
dat ritten vanwege de sneeuw
worden afgelast. De Ronde van
Italië staat echter eerder in het
De ploegleiderswagens rijden door het noodweer in de besneeuwdse bergen.
FOTO REUTER
In volle ochtend leefde
het dorpje Lanslebourg,
in het dal achter
de Col de l'Iseran, in de
illusie onverwacht tot
startplaats verheven te
worden. Uiteindelijk
werd de kans op
naamsvermelding in
wielerboeken
weggeblazen door een
orkaan op de Galibier.
De Col de l'Iseran, die wij zon
dagavond laat nog met de dood
schrik in het lijf door regen en
vooral veel mist waren overge
trokken op weg naar het hotel,
ziet nu spierwit. Bovenop zijn
sjovels bezig de 30 centimeter
sneeuw de afgronden in te du
wen. De renners zouden na de
start in Val d'Isère op deze moei
lijke col meteen uit het zadel
hebben gemoeten, nu zien ze
hem vanuit de auto's, want hij is
veel te gevaarlijk om op te fiet
sen. Wat niemand zich uit de ge
schiedenis van de Tour kan her
inneren, is nu gebeurd: de start
plaats is verlegd. Dit wordt een
historische start. Zonder recla
mekaravaan, rennersbussen en
motoren. Die moeten helemaal
omrijden via Grenoble.
Jean Pierre Jorcin beheert het
hotel-restaurant Alpazur en is
in zijn vrije tijd burgemeester
van Lanslebourg, een plaatsje
achter de col met 647 inwoners.
Hij weet maandagmorgen om
half negen niet wat hem over
komt, als hij hoort dat de start
vanwege de sneeuw is opgescho
ven naar zijn gemeente. Hij staat
breeduit te lachen voor het ge
bouw, waarin beneden het toe
ristenbureau is gevestigd en bo
ven een toneelzaal. „En we heb
ben er geen cent voor hoeven te
betalen. Wij hier zeggen: de na
tuur dirigireert alles." Hij lacht
nog harder.
Als burgemeester mocht Jorcin
de plek bepalen, waar de start
lijn ligt en hij wijst op een denk
beeldige streep op het asfalt.
„Daar, naast die vlaggen. Dat
leek me wel geschikt." Buiten is
vlug-vlug een speaker geïnstal
leerd. Eerst komen er veel tonen
van Mozart uit, dan het duet uit
'De Parelvissers' en daarna leek
een stukje 'Negende' van Beet
hoven een geschikt muziekje.
Van heinde en ver komen men
sen in kleine groepjes aanlopen
en druppelt het dorpje vol. Ie
dereen staat gewoon langs de
kant, nergens zijn dranghekken.
Hier en daar is een rood-wit lint
gespannen, totdat de voorraad
op was en die bleek niet groot.
Wel staan overal agenten. De
burgemeester: „Het zijn er hon
derdtwintig. Ze zijn vanuit alle
plaatsen in de vallei gekomen.
Ze waren er al na een kwartier.
Er gaat een siddering door het
publiek als een helikoptertje
vlak naast de stoeprand landt en
vervolgens weer het luchtruim
kiest.
Alle bakkers uit de wijde omge
ving hebben hun croissantjes in
geleverd. Ze staan op lange ta
fels boven in de toneelzaal, waar
in allerijl de stoelen zijn verwij
derd. Ze staan in hoge stapels
langs de kanten. Het super
marktje zit voorlopig zonder
pakken jus d'orange en de
groenteboer zonder fruit. Jorcin:
„Dat is allemaal voor de ren
ners." En dan wat excuserend:
„En voor de pers natuurlijk
ook."
De eerste auto's rijden vanaf de
col het dorpje in en de inzitten
den zien bleek. „Ik ben nog nooit
zo bang geweest. Iedere auto
moet op vijftig meter afstand
blijven van zijn voorganger. Het
sneeuwde keihard en dat wegge
tje is akelig smal, en meteen er
naast liggen de ravijnen."
Coureurs parkeren hun fiets
voor het toeristenbureautje,
klimmen de trap op naar de to
neelzaal en zoeken een plekje
uit. Die van Agrigel en Festina
zitten breeduit voor het toneel.
Banesto zit opzij. Indurain trekt
een stoel van een stapel en be
gint zijn schoentjes aan te doen.
Hij rommelt in zijn tas, vindt-,
een paar sokken en trekt die
over de schoenen aan: het is bui
ten ijskoud. Halfblote renners
laten hun rug masseren en de
hele zaal ruikt naar de olie. Het
oogt allemaal heel huiselijk en
gezellig.
Er trilt onverwacht iets van on
rust in de zaal: de Tourdirectie
en de ploegleiders gaan in ver
gadering, want op de Galibier
waaien de dranghekken de berg
af. Het besluit komt hard aan.
De startplaats verhuist op
nieuw, nu honderd kilometer
verderop naar Le-Monetier-les-
Bains. De natuur dirigeert in
derdaad alles.
De renners stappen in de ploeg
leiders-auto's en zijn weg. Al
leen de lucht van de massage
olie blijft nog hangen.
Goed, beter:
Sestrières (anp) - Jarenlang
was Bjarne Riis een meester
knecht. Van achtereenvolgens
Jeff Bernard (Toshiba), Lau
rent Fignon (Castorama), Mo
reno Argentin (Ariostea) en
Pjotr Oegroemov (Gewiss). Nu
is hij bij Telecom een waardi
ge kopman.
„Van Fignon heb ik geleerd wat
afzien is, lijden. Wat echte pijn
is. Wat ze in het metier bedoelen
met nooit opgeven. De kracht
van vandaag heb ik grotendeels
aan Fignon te danken. Hij heqft
me inhoud gegeven," zei de nieu
we gele-truidrager maandag.
In La Grand Bouclé van 1993
kwam voor het eerst tot uiting
dat Riis veel in zijn mars had in
het rondewerk. Hij eindigde als
vijfde. Verleden jaar stond hij in
Parijs op het erepodium, naast
Miguel Indurain en Alex Zülle
(2e).
Na die topprestatie kreeg Riis
een geweldig aanbod van de
ploeg van Indurain. De nu 32-ja-
rige Deen sloeg het af en koos
voor het kopmanschap bij Tele
kom, ondanks minder salaris.
„Wie derde in de Tour eindigt,
kan de ronde ook winnen",
klonk het overtuigend uit zijn
mond.
„Dan ga je je eigen kansen toch
niet weggooien. Kennelijk had
den ze in de gaten dat ik een van
de belangrijkste concurrenten
zou kunnen worden. Zowel in de
tijdrit als in het hooggebergte,"
zei hij maandag na zijn vierde
ritzege in de Tour.
De taxatie van kopman van Te
lekom bleek tot nu de juiste.
Door Frans Oudejans
Franc-tireurs werden ze in de jaren
'50 genoemd, vrijbuiters, despera
do's, maquis en wat verder als com
pliment kon gelden voor een groep
renners die ongestoord haar gang
ging, altijd uit op een dagprijs. De
mannen van Pellenaars, die van hun
voorgangers
een lege buidel
meekregen,
kweekten zelf
hun kapitaal,
niet alleen fi
nancieel, maar
ook als het
ging om good
will bij de Tour
organisatie en
om populariteit
in eigen land.
Populair waren ze, zonder weerga.
Zoals een jongen tegenwoordig het
elftal van Ajax ook buiten het sei
zoen kan opdreunen, zo identifi
ceerde de jeugd zich destijds met de
grote mannen uit de Tour. Wim van
Est en Wout Wagtmans natuurlijk
als vaandeldragers, met in hun
spoor Henk Faanhof, Hein 'Tarzan'
van Breenen, Gerrit Voorting, Jan
Nolten, Hans Dekkers en anderen.
Goed voorbeeld doet goed volgen:
de euforie van toen werkte na in
uitstekende opvolgers, toen de co
ryfeeën van die jaren in ruste wa
ren.
In 1953 was Toür-directeur Jacques
Goddet zo onder de indruk van de
Nederlanders, dat hij hen op één
plaats stelde met de grote wielerna-
ties: een team van tien man. Met
naast de vaste kern de terugkeer na
jaren van de inmiddels 34-jarige Jef
Janssen en nieuwe gezichten, Adri
Suykerbuyk,
Adri Voorting, de acht jaar jongere
broer van Gerrit, de achteraf gezien
te jonge Limburger Henk Stevens,
en Thijs Roks, die een jaar eerder
debuteerde, maar zich nu zou waar
maken. Deze West-Brabander nam
slechts drie keer deel, verrichtte ei
genlijk geen wonderen, maar sprak
zo aan, dat ook hij ging behoren tot
de voorbeeld-renners, tegen wie de
jeugd opkeek. Naast zijn grandioze
rol als helper droeg zijn goede hu
meur hieraan bij. Henk Faanhof
ontbrak; niet in vorm volgens zijn
ploegleider.
Vedetten en knechten in een ideale
samenstelling.
Pellenaars, een
echte premieja
ger, dacht niet
aan een hoofd
prijs, zelfs niet
toen Wagtmans
oprukte in het
klassement (en
als vijfde zou
eindigen). Lie-'
ver plukte hij de
dag: in zoveel
mogelijk ritten mannen vooraan,
want dat leverde het meest op. Het
lukte wonderwel.
Vijf keer won een Nederlander een
etappe (Gerrit Voorting, Nolten,
Van Est, twee keer Wagtmans) en
het aantal renners dat bij de eerste
tien eindigde, werd niet eens meer
bijgehouden. Met Wagtmans als
vijfde in de eindstand en Van Est,
Gerrit Voorting en Nolten bij de eer
ste twintig werd dit een schitte
rende Tour.
Nog zwaarder woog dat de zeven
die Parijs haalden - ook Roks, Suy
kerbuyk en Van Breenen reden de
Tour uit - daar extra'werden geëerd,
omdat de Nederlandse equipe win
naar was geworden van het landen-
klassement. Wagtmans werd uitge
roepen tot de meest strijdlustige
van de hele Tour met Wim van Est
op de tweede plaats.
Een dag later liep het Olympisch
Stadion vol om de helden te bejube
len. 'Zulke kokende geestdrift is al
leen mogelijk bij onze koude noor
derburen,' schreef het Brusselse Het
Nieuwsblad erover. De weken erna
deden Apeldoorn, Geleen, Kerkra-
de, Maastricht, Chaam en een hele
serie plaatsen het over. Nederland
was voorgoed in de ban van de
Tour de France.
*Drie van de ritwinnaars tijdens de Tour van 1953, v.l.n.r. Jan
Nolten, Wout Wagtmans en Gerrit Voorting.
Voor het ver
trek had de
huisarts nog
gewaar
schuwd:
„Koop alsje
blieft een goe
de zonnebril.
Die zul je nodig hebben." Ik
niet flauw en koop een Rayban.
Nu rent iedereen die iets met de
Tour te maken heeft Sestrières
in om iets aan te schaffen wat
enige bescherming biedt tegen
de snijdende wind. Het geeft
niet wat, als het maar warm is.
En natuurlijk heeft niemand
voor dat ene dagje in Italië de
goede munten bij zich. De
plaatselijke middenstand rea
geert feilloos op de invasie door
onmiddellijk de waarde van de
lire dusdanig op te schroeven,
dat iedere eigenaar van een
klerenwinkel nog lang op deze
lucratieve dag terug kan kij
ken. Iemand komt terug met
een trui, die, vanuit Franse
francs omgerekend, bijna 400
gulden heeft gekost. Iemand
anders kwam goedkoop weg
voor 280 gul
den en voor
een jas, waar
je je in Neder
land niet mee
op straat
durft te verto-
nen, is 800
gulden neergelegd.
Maar iemand was heel slim: hij
ontdekte een marktje, ging
flink afdingen en pronkt nu
met een jack voor iets meer dan
tachtig gulden. Hij is welis
waar twee maten te klein, maar
alleen de warmte telt.
Ik doe hetzelfde en zit nu te
tikken in iets van pure kunst
stof, dat versierd is met vaal
paarse, roze, gele en oranje
bloemen. Hiermee durf ik zelfs
straks de Nederlandse grens
niet over uit angst als 'onge
wenst' teruggestuurd te wor
den. Maar hij heeft een hoge
kraag en hij kostte nog geen
twee tientjes. Vanmorgen heb
ik in de chaos van de bagage
heel erg lang gezocht naar die
dure zonnebril. Want in zoveel
sneeuw kun je niet zonder.