DE STEM {iis neemt wraak op B er zin Weer krijgt de Tour klein Gkfudemans De natuur dirigeert alles Warme kleren WÊÊBBBBÊÊÊÈÊKm enners in ploegleiderswagens over besneeuwde bergtoppen :ht VANDAAG Ideale samenstelling vedetten en knechten ZONWERING Kleintjes iloperij K. Prescher Kleintje qes Kleintje TOUR TOUR/96 1 TOUR'96 2°8,5 km Riis dankt kracht aan Fignon DINSDAG 9 JULI 1996 175,00 6'/. NWB 96-06 12.40 f 13,70 f 7100,00 A Wall Street 38,00 4,30 allied signal amer.brands amer.tel.tel amoco corp 08/07 asarcoinc. 808984 677194 baan company bethl. steel 2578889 boeing co 1169981 burlington sfe 492357 can.pacific 1456005 chevron 2994797 cbiquita 165772 chrysler 896770 467186 citicorp cons.edison 331352 digit.equipm. 528620 dupontnemours 828536 dow chemical 157256 eastman kodak 348587 exxon corp 156301 ford motor 144634 gen. electric 991037 gen. motors 130791 goodyear 165423 hewlett-pack. 372484 int. bus.mach. 188428 itt industries 429375 kim airlines 417842 kpn 278430 mcdonnell 229439 merckco. 226264 mobil oil 44304 omega financ. 22302 philips 209392 royal dutch sears roebuck texaco inc. travelers united techn. westinghouse whitman corp woolworth gevelprodukten bv wtrtm I Bredaseweg 106-Oosterhout '(romao! Telefoon 0162-455894 Sport 11111 DINSDAG 9 JULI 1996 B1 WiQtra3«a|Hg en schudt alle concurrenten van zich af in mini-etappe A advieskoers vk vorige koers sk slotkoers gisteren a laten b bieden c ex claim d ex dividend e gedaan/bieden f gedaan /laten g bieden en ex dividend laten en dividend ,Ad Pertijs jjères - Voor Bjarne Riis !(|e mini-etappe van giste- veelte kort. De Deen voel- jch sterk en had op de Ise- iiiGalibier een waar slag- tiillen aanrichten. daarom vandaag maar een in de aanval gegaan," zei na zijn indrukwekkende ■a-inning in het kille Sestriè- caar Alex Zülle als enige je Tourkandidaten veel tijd ff. jt flanken van de Italiaanse volttrok zich een afreke- Riis had nog een appeltje iillen met zijn voormalige genoot Evgeni Berziri. De "trui van de Rus werkte als rode lap op de ontketende «kampioen. eigenzinnige Berzin weigerde jaar Riis te steunen in 5 jacht op de gele trui. De reRus kon het niet verkrop pen dat de Deen hem binnen de Gewiss-ploeg naar het tweede plan had verdreven. In plaats van te 'knechten' stap te Berzin doodleuk uit de Tour. En dat heeft Riis hem nooit meer vergeven. „Het was kinderachtig van hem om af te stappen op het moment dat ik hem nodig had," zei Riis. De Deen trok er zijn conclusies uit en verliet Gewiss. Bij Tele kom kon hij de absolute kopman worden en ploegleider Walter Godefroot liet Riis zijn hele pro gramma afstemmen op de Tour. Met ijzersterke knechten als Udo Bolts en Jan Ullrich sloopte Riis gisteren de man die hij minacht. Lange tijd verdedigde Berzin met verve zijn leiderspositie, maar op enkele kilometers onder de top betaalde de Gewiss-top man de tol voor die inspanning en de krachtsexplosie van de dag ervoor in de tijdrit. Op het mo ment dat Leblanc, Virenque, Luttenberger en Indurain van achter zijn rug versnelden, haakte Berzin af. In de laatste drie kilometer verloor hij bijna een minuut op het groepje, dat hij lange tijd aanvoerde. Bjarne Riis was op de klim van de Col de Montgenèvre uit de snel gestarte groep van favorie ten ontsnapt. In de afdaling nam hij vervolgens alle risico's en daarna stormde hij op de 'grote molen' de elf kilometer lange fi- nishberg op. Klassementsrijders als Romin- ger, Olano, Leblanc, Indurain en Luttenberger lieten de achter volging over aan Berzin. Alex Zülle was door een lekke band al snel achterop geraakt. De Zwit ser verloor uiteindelijk meer dan vier minuten op zijn concurren ten. Vooraan reed Riis zich langzaam maar zeker in de richting van de gele trui. Op vier kilometer van de streep werd Berzin bedankt voor zijn sleurwerk en lieten de ontketende concurrenten hem achter. Tot grote vreugde van al zijn fans bleek Indurain met een vol le maag nog altijd te kunnen ver snellen op een berg. Mede onder impuls van de man uit Pamplona werd de voorsprong van Riis op de streep gehalveerd. In het spoor van Le Blanc, Virenque en Rominger kwam de Spanjaard als vijfde boven. De korte rit naar Sestrières voerde de spanning in deze ener verende Tour nog verder op. In durain lijkt de grootste klap te boven te zijn en Riis, Olano en Rominger hebben de vorm om hem achter zich te houden. Riis: „Ik heb vandaag gezien hoezeer mijn concurenten in de problemen komen wanneer ik versnel; dat geeft me moraal voor de komende weken." De zwaarste Alpen-beklimmin gen hebben de renners nu achter Bjarne Riis trekt de gele trui aan. FOTO REUTER de rug. Wat volgt, is een ver vaarlijk golvend parcours rich ting de Pyreneeën, waar volgen de week dinsdag de grote cols weer op het programma staan. Erik Dekker en Michael Boogerd waren gisteren de snelste Neder landers. Het Rabobank-duo ver loor in de 46 kilometer korte rit drieëneenhalve minuut op Riis. Boogerd handhaafde zich daar mee in de top-25 van het klasse ment. Erik Breukink kwam in de groep van pechvogel Zülle over de streep. De Nederlander lijkt her steld van de diarree-aanval van het afgelopen weekeinde. k gedaan en laten ex dividend 0 1 gedaan en bieden ex dividend 951 2,10 b 1,10 92^50 1077 0,80 0,40 1 90,00 755 4,00 3,20 H 95,00 2808 2,10 1,50 100,00 90,00 420 448 2,20 0,90 1,70 1,50 i 25,00 757 4,30 4,10 530,00 2046 30,00 a 25,00 550,00 1046 10,50 b 7,50 555,00 2582 7,50 4,60 560,00 1855 4,30 b 2,20 565,00 1027 2,20 1,20 570,00 2131 1,00 0,50 lg 555,00 lg 560,00 688 679 10,80 7,70 b 8,50 6,20 b 590,00 739 3,50 2,90 530,00 635 0,40 0,50 1 535,00 1236 0,80 0,90 1 540,00 544 0,80 1,20 1 545,00 428 1,10 a 1,80 1 550,00 2640 1,60 a 2,60 a 1 555,00 2890 2,80 4,50 560,00 1235 4,60 7,20 t 480,00 355 0,80 1,20 ft 510,00 635 2,50 3,10 n 510,00 606 4,80 5,60 1 54,00 fg 32,50 1460 437 0,90 7,40 0,80 6,20 •g 33,80 820 6,20 4,80 g 35,00 557 5,10 3,50 t 65,00 387 2,40 2,30 60,00 400 1,00 0,90 t 50,00 402 2,50 2,00 t 52,00 359 1,70 1,30 i 48,00 412 4,50 4,10 t 48,00 729 1,40 2,00 265,00 380 2,80 1,40 270,00 766 1,10 0,40 0 230,00 536 12,60 b 13,40 55,00 1301 3,20 3,10 t 60,00 1289 1,50 1,30 55,00 441 55,00 1575 57,50 900 4,50 9,10 9,00 5,00 1,40 3,30 4,70 13,00 2,00 a 4,90 1,30 3,40 5,00 8,50 2,00 a I t/m '95. 184287. O S rio, bj 1975, 17.500,- evt. inruil 614127. R3i, kl. wit, ek., in st.v. §7635. worden dagelijks geplaatst in de gehe le oplage van DE STEM en BRABANTS NIEUWSBLAD. Oplage: ma. t/m vrij. 165.153 zat. 174.440 U bereikt met uw advertentie bij de KLEINTJES 385.900 lezers (Bron: Summo- scanner 1995) Door Ad Pertijs Sloopauto's gevr. 100,-tOt/ 10.000,- lw loop-sloop-en schadeauto's, vrijwaringsbewijs. Tevens onderdelen t.K. Jehek 90, Breda. 076-5418353 ian ''s )p en luto's 125,- Idelen t.k. lof 542120 Een nieuw pluspunt in uw reclame: Het plaatsen van KLEINTJE vormt een zenlijke bijdrage tot het r liseren van uw doel. DUIZENDEN lezen u I «trières - Het weer heeft de Tour gisteren voor de eerste srinzijn na-oorlogse bestaan klein gekregen. «uw en storm op de hoogste «tergen van het evenement de organisatie tot een iike maatregel. Uit bezorgd- ai over de veiligheid van de ireurs (sinds de dood van Fa- oCasartelli vorig jaar een ge- ceiig onderwerp) werd de op •pier loodzware etappe van Val iire naar Sestrières ingekort leen ritje van 46 kilometer. De fflers hoefden slechts een col- je van de tweede categorie en (klim naar het koude Italiaan- rwintersportplaatsje te nemen, e gevreesde Iseran (2770 m) en alibier (2640 m), met een le- ügevaarlijke afdaling, pas- aden de renners in de warme ioejleiderswagen. ti staan machteloos," sprak tar-directeur Jean-Marie Le- nadat rond het middaguur inslebourg voor de tweede Krwas besloten de start van de naar te verplaatsen. „De- 'Tour ontwikkelt zich op alle Smien tot een historische Ron- it" aldus Leblanc. tót eerst 's morgens om 8.30 de besneeuwde Iseran uit de Jïtewas genomen, bleek ook de 'iibier een onneembare berg. de top lag sneeuw. „Maar de 'ind is daar het gevaarlijkst. Er windstoten van 100 kilome- gemeten en de dranghekken 'aaien er omver," meldde Le- iajcde verzamelde ploegleiders jury in het dorpshuis van wurg. In gezamenlijk werd unaniem besloten "startte verleggen naar Le Mo- 'fe-les-Bains, waar in het ttspronkelijke routeschema ki- 'terpaaltje 143 geplaatst De warm gemasseerde ren te konden na een oponthoud 'aneen uurtje terug de auto's in. Ochtends hadden ze nog wel gewoon in Val d'Isère (dat grof teald had voor de start) hun ®wekening gezet op de pre- •tielijst. Zondagavond al had -e organisatie de sneeuwbui zien 'gelijks de gehe- van Jl en NTS LAD. t/m vrij. 174.440 net uw bij de JES ezers Timo- 1995) DAIHATSU Daihatsu Feroza Resintop EL injection, '91, geel K^' Thys Mann Tel. 076-514538ü_ 3EN RE, bj. '87, ►r. 1350,-. 4. MERCEDES MERCEDES 3000*^ perf.st weing_, in eig. Tel. 00-3214699322. RENAULT 10"° ETAPPE IINSDAG 9 JULI \0ulx_ M°nlgenèvre^ Brianijof 4 Roche- j. Je-Rame C\ '.94' e £>Mont-Daup1iin-Gare I fe2 rf VV?Embrun\ winel/gWines-le-Lac TURIJN -ll'.JN MontgenÈvre '190m D RENAULT 19 05/94, 19.500,-. 076; diesel Europa 78 OOOkm, I .-5610224 'OOOm l* GAP Sentinelle A3 ver hangen en een noodplan opge steld. Dat voorzag aanvankelijk in een start in Bonneval-sur-Arc, een plaatsje van 250 inwoners, aan de andere kant van de Ise ran. Gistermorgen werd echter besloten uit te wijken naar het grotere en 45 km van Val d'Isère verwijderde Lanslebourg. De re clamekaravaan en motorrijders werden vanuit Val d'Isère via Grenoble richting Sestrières ge dirigeerd. „Het is een goede beslissing," sprak Rogier Legeay namens de ploegleiders, nadat daar tot een tweede uitstel was besloten. „De veiligheid van de renners moet voorop staan." Vanuit de auto konden de ren ners met eigen ogen zien welk leed en ellende hen bespaard was gebleven. Vooral op de Galibier spookte het. „Bergop rijden zou nog wel gegaan zijn," meldde Maarten den Bakker, „maar de afdalingen waren niet te doen." Bart Voskamp had het over ijs- plekken, maar volgens zijn assis tent-ploegleider Ad Wijnands kwamen de wagens probleem loos de cols over. „Je had echt geen sneeuwkettingen nodig." Het publiek langs de kant - de meeste toeschouwers hadden de avond daarvoor al hun tenten opgeslagen op de twee ijskoude cols - begroetten de renners af wisselend met boe-geroep en ap plaus. Zoals ook in het gekooide peloton de stemming verdeeld was. De erkende klimmers zagen een laatste kans om in de Alpen veel tijd te pakken aan hun neus voorbij gaan, maar het overgrote deel van de renners reed opge lucht richting 'derde startplaats'. Maarten den Bakker: „Ik zat in de wagen met Peter Petegem en Jeroen Blijlevens. Onderweg hebben we veel grapjes gemaakt. 'Wat rijd ik toch gemakkelijk de Galibier op,' zei Jeroentje." Ondanks alle luim had Den Bak ker liever op de fiets gezeten. „Het moet een keertje afgelopen zijn met het weer. We hebben re gen, storm en sneeuw gehad. Het wordt tijd dat de zon zich eens laat zien. Het hele peloton loopt te klagen. We zijn niet bang voor een druppeltje regen, maar ie dereen is in topconditie naar de Tour gekomen. Je hebt geen grammetje te veel vet en je bent daardoor heel vatbaar voor ziek tes." Jean-Marie Leblanc zei dat de winterse etappe van gisteren niet te voorzien was geweest. „Dit weer is ons in juli nog nooit eer der overvallen," aldus de Tour baas. Het afblazen van de gehele etappe is volgens hem nooit ter sprake gekomen. „Want een mi ni-etappe is altijd nog beter dan niets." In de Giro gebeurt het regelmatig dat ritten vanwege de sneeuw worden afgelast. De Ronde van Italië staat echter eerder in het De ploegleiderswagens rijden door het noodweer in de besneeuwdse bergen. FOTO REUTER In volle ochtend leefde het dorpje Lanslebourg, in het dal achter de Col de l'Iseran, in de illusie onverwacht tot startplaats verheven te worden. Uiteindelijk werd de kans op naamsvermelding in wielerboeken weggeblazen door een orkaan op de Galibier. De Col de l'Iseran, die wij zon dagavond laat nog met de dood schrik in het lijf door regen en vooral veel mist waren overge trokken op weg naar het hotel, ziet nu spierwit. Bovenop zijn sjovels bezig de 30 centimeter sneeuw de afgronden in te du wen. De renners zouden na de start in Val d'Isère op deze moei lijke col meteen uit het zadel hebben gemoeten, nu zien ze hem vanuit de auto's, want hij is veel te gevaarlijk om op te fiet sen. Wat niemand zich uit de ge schiedenis van de Tour kan her inneren, is nu gebeurd: de start plaats is verlegd. Dit wordt een historische start. Zonder recla mekaravaan, rennersbussen en motoren. Die moeten helemaal omrijden via Grenoble. Jean Pierre Jorcin beheert het hotel-restaurant Alpazur en is in zijn vrije tijd burgemeester van Lanslebourg, een plaatsje achter de col met 647 inwoners. Hij weet maandagmorgen om half negen niet wat hem over komt, als hij hoort dat de start vanwege de sneeuw is opgescho ven naar zijn gemeente. Hij staat breeduit te lachen voor het ge bouw, waarin beneden het toe ristenbureau is gevestigd en bo ven een toneelzaal. „En we heb ben er geen cent voor hoeven te betalen. Wij hier zeggen: de na tuur dirigireert alles." Hij lacht nog harder. Als burgemeester mocht Jorcin de plek bepalen, waar de start lijn ligt en hij wijst op een denk beeldige streep op het asfalt. „Daar, naast die vlaggen. Dat leek me wel geschikt." Buiten is vlug-vlug een speaker geïnstal leerd. Eerst komen er veel tonen van Mozart uit, dan het duet uit 'De Parelvissers' en daarna leek een stukje 'Negende' van Beet hoven een geschikt muziekje. Van heinde en ver komen men sen in kleine groepjes aanlopen en druppelt het dorpje vol. Ie dereen staat gewoon langs de kant, nergens zijn dranghekken. Hier en daar is een rood-wit lint gespannen, totdat de voorraad op was en die bleek niet groot. Wel staan overal agenten. De burgemeester: „Het zijn er hon derdtwintig. Ze zijn vanuit alle plaatsen in de vallei gekomen. Ze waren er al na een kwartier. Er gaat een siddering door het publiek als een helikoptertje vlak naast de stoeprand landt en vervolgens weer het luchtruim kiest. Alle bakkers uit de wijde omge ving hebben hun croissantjes in geleverd. Ze staan op lange ta fels boven in de toneelzaal, waar in allerijl de stoelen zijn verwij derd. Ze staan in hoge stapels langs de kanten. Het super marktje zit voorlopig zonder pakken jus d'orange en de groenteboer zonder fruit. Jorcin: „Dat is allemaal voor de ren ners." En dan wat excuserend: „En voor de pers natuurlijk ook." De eerste auto's rijden vanaf de col het dorpje in en de inzitten den zien bleek. „Ik ben nog nooit zo bang geweest. Iedere auto moet op vijftig meter afstand blijven van zijn voorganger. Het sneeuwde keihard en dat wegge tje is akelig smal, en meteen er naast liggen de ravijnen." Coureurs parkeren hun fiets voor het toeristenbureautje, klimmen de trap op naar de to neelzaal en zoeken een plekje uit. Die van Agrigel en Festina zitten breeduit voor het toneel. Banesto zit opzij. Indurain trekt een stoel van een stapel en be gint zijn schoentjes aan te doen. Hij rommelt in zijn tas, vindt-, een paar sokken en trekt die over de schoenen aan: het is bui ten ijskoud. Halfblote renners laten hun rug masseren en de hele zaal ruikt naar de olie. Het oogt allemaal heel huiselijk en gezellig. Er trilt onverwacht iets van on rust in de zaal: de Tourdirectie en de ploegleiders gaan in ver gadering, want op de Galibier waaien de dranghekken de berg af. Het besluit komt hard aan. De startplaats verhuist op nieuw, nu honderd kilometer verderop naar Le-Monetier-les- Bains. De natuur dirigeert in derdaad alles. De renners stappen in de ploeg leiders-auto's en zijn weg. Al leen de lucht van de massage olie blijft nog hangen. Goed, beter: Sestrières (anp) - Jarenlang was Bjarne Riis een meester knecht. Van achtereenvolgens Jeff Bernard (Toshiba), Lau rent Fignon (Castorama), Mo reno Argentin (Ariostea) en Pjotr Oegroemov (Gewiss). Nu is hij bij Telecom een waardi ge kopman. „Van Fignon heb ik geleerd wat afzien is, lijden. Wat echte pijn is. Wat ze in het metier bedoelen met nooit opgeven. De kracht van vandaag heb ik grotendeels aan Fignon te danken. Hij heqft me inhoud gegeven," zei de nieu we gele-truidrager maandag. In La Grand Bouclé van 1993 kwam voor het eerst tot uiting dat Riis veel in zijn mars had in het rondewerk. Hij eindigde als vijfde. Verleden jaar stond hij in Parijs op het erepodium, naast Miguel Indurain en Alex Zülle (2e). Na die topprestatie kreeg Riis een geweldig aanbod van de ploeg van Indurain. De nu 32-ja- rige Deen sloeg het af en koos voor het kopmanschap bij Tele kom, ondanks minder salaris. „Wie derde in de Tour eindigt, kan de ronde ook winnen", klonk het overtuigend uit zijn mond. „Dan ga je je eigen kansen toch niet weggooien. Kennelijk had den ze in de gaten dat ik een van de belangrijkste concurrenten zou kunnen worden. Zowel in de tijdrit als in het hooggebergte," zei hij maandag na zijn vierde ritzege in de Tour. De taxatie van kopman van Te lekom bleek tot nu de juiste. Door Frans Oudejans Franc-tireurs werden ze in de jaren '50 genoemd, vrijbuiters, despera do's, maquis en wat verder als com pliment kon gelden voor een groep renners die ongestoord haar gang ging, altijd uit op een dagprijs. De mannen van Pellenaars, die van hun voorgangers een lege buidel meekregen, kweekten zelf hun kapitaal, niet alleen fi nancieel, maar ook als het ging om good will bij de Tour organisatie en om populariteit in eigen land. Populair waren ze, zonder weerga. Zoals een jongen tegenwoordig het elftal van Ajax ook buiten het sei zoen kan opdreunen, zo identifi ceerde de jeugd zich destijds met de grote mannen uit de Tour. Wim van Est en Wout Wagtmans natuurlijk als vaandeldragers, met in hun spoor Henk Faanhof, Hein 'Tarzan' van Breenen, Gerrit Voorting, Jan Nolten, Hans Dekkers en anderen. Goed voorbeeld doet goed volgen: de euforie van toen werkte na in uitstekende opvolgers, toen de co ryfeeën van die jaren in ruste wa ren. In 1953 was Toür-directeur Jacques Goddet zo onder de indruk van de Nederlanders, dat hij hen op één plaats stelde met de grote wielerna- ties: een team van tien man. Met naast de vaste kern de terugkeer na jaren van de inmiddels 34-jarige Jef Janssen en nieuwe gezichten, Adri Suykerbuyk, Adri Voorting, de acht jaar jongere broer van Gerrit, de achteraf gezien te jonge Limburger Henk Stevens, en Thijs Roks, die een jaar eerder debuteerde, maar zich nu zou waar maken. Deze West-Brabander nam slechts drie keer deel, verrichtte ei genlijk geen wonderen, maar sprak zo aan, dat ook hij ging behoren tot de voorbeeld-renners, tegen wie de jeugd opkeek. Naast zijn grandioze rol als helper droeg zijn goede hu meur hieraan bij. Henk Faanhof ontbrak; niet in vorm volgens zijn ploegleider. Vedetten en knechten in een ideale samenstelling. Pellenaars, een echte premieja ger, dacht niet aan een hoofd prijs, zelfs niet toen Wagtmans oprukte in het klassement (en als vijfde zou eindigen). Lie-' ver plukte hij de dag: in zoveel mogelijk ritten mannen vooraan, want dat leverde het meest op. Het lukte wonderwel. Vijf keer won een Nederlander een etappe (Gerrit Voorting, Nolten, Van Est, twee keer Wagtmans) en het aantal renners dat bij de eerste tien eindigde, werd niet eens meer bijgehouden. Met Wagtmans als vijfde in de eindstand en Van Est, Gerrit Voorting en Nolten bij de eer ste twintig werd dit een schitte rende Tour. Nog zwaarder woog dat de zeven die Parijs haalden - ook Roks, Suy kerbuyk en Van Breenen reden de Tour uit - daar extra'werden geëerd, omdat de Nederlandse equipe win naar was geworden van het landen- klassement. Wagtmans werd uitge roepen tot de meest strijdlustige van de hele Tour met Wim van Est op de tweede plaats. Een dag later liep het Olympisch Stadion vol om de helden te bejube len. 'Zulke kokende geestdrift is al leen mogelijk bij onze koude noor derburen,' schreef het Brusselse Het Nieuwsblad erover. De weken erna deden Apeldoorn, Geleen, Kerkra- de, Maastricht, Chaam en een hele serie plaatsen het over. Nederland was voorgoed in de ban van de Tour de France. *Drie van de ritwinnaars tijdens de Tour van 1953, v.l.n.r. Jan Nolten, Wout Wagtmans en Gerrit Voorting. Voor het ver trek had de huisarts nog gewaar schuwd: „Koop alsje blieft een goe de zonnebril. Die zul je nodig hebben." Ik niet flauw en koop een Rayban. Nu rent iedereen die iets met de Tour te maken heeft Sestrières in om iets aan te schaffen wat enige bescherming biedt tegen de snijdende wind. Het geeft niet wat, als het maar warm is. En natuurlijk heeft niemand voor dat ene dagje in Italië de goede munten bij zich. De plaatselijke middenstand rea geert feilloos op de invasie door onmiddellijk de waarde van de lire dusdanig op te schroeven, dat iedere eigenaar van een klerenwinkel nog lang op deze lucratieve dag terug kan kij ken. Iemand komt terug met een trui, die, vanuit Franse francs omgerekend, bijna 400 gulden heeft gekost. Iemand anders kwam goedkoop weg voor 280 gul den en voor een jas, waar je je in Neder land niet mee op straat durft te verto- nen, is 800 gulden neergelegd. Maar iemand was heel slim: hij ontdekte een marktje, ging flink afdingen en pronkt nu met een jack voor iets meer dan tachtig gulden. Hij is welis waar twee maten te klein, maar alleen de warmte telt. Ik doe hetzelfde en zit nu te tikken in iets van pure kunst stof, dat versierd is met vaal paarse, roze, gele en oranje bloemen. Hiermee durf ik zelfs straks de Nederlandse grens niet over uit angst als 'onge wenst' teruggestuurd te wor den. Maar hij heeft een hoge kraag en hij kostte nog geen twee tientjes. Vanmorgen heb ik in de chaos van de bagage heel erg lang gezocht naar die dure zonnebril. Want in zoveel sneeuw kun je niet zonder.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 7