[enaissance van 'Saint' Luc Leblanc 'en klein figuurtje, alleen tegen de Madeleine op Wie/er M TOT KM »han Bruyneel komt met de schrik vrij na val in ravijn iUSVRAGEN Wout Wagtmans: meer dan doldrieste waaghals Na de tijdrit Boardman: illusies en portefeuille kwijt KORl gTEM SPORT B3 appe onzeker ende etappe TOUR/96 Tussentijden klimtijdrit puntenklassement bergklassementI alg.jongeren- klassement dagpl0egen- klassement alg.pl0egen- KLASSEMENL___ TOUR/96 Ito.. "l® als een g°d de top berg over te gaan- Hét tijdschrift voor de wielersport. Volg de Tour op de voet met Wieier Revue. ANDAG 8 JULI 1996 MAANDAG 8 JULI 1996 'en uur komen de Tourdirecti, tear om een beslissing te nemi van de start voor de negend 'oorspellmgen zijn van dusda? fe(2770 meter) na 14 küoZ i) een temperatuur van mi„ ;al:Sur-Arc,26,5kUomêteTvJ gelijkse formaliteiten zoals het dan wel gewoon plaats rvolgens per ploegleiderswaso. d. De rit gaat dan over 163 kilo etappe erdag tijdens de zevende evallen. Les Arcs stapten Leon van Bon' 'lage al vrij vroeg in de 200 kilo" >le-truidrager Stéphane Heulot mng van de Cormet de Roselend ir een knieblessure, waren Zenon Jaskula (P01) stophe Radaelli en de Fransmar rd Inigo Cuesta uit de ONCE. 'mietvan48.il. ■flsère (anp) - Mietje heet hij U in het peloton. Het minder L koosnaampje heeft Luc Le lie danken aan zijn eeuwige ge- (0k als hij niets mankeert. Ook ju verleden, omdat hij ooit pries- i worden. 'Saint Luc' liet zich t ompraten door zijn beroemde it uit Limoges, Raymond kjor, en koos voor het wereldse Li van wielrenner. (kend het mietje stond zaterdag op Jum in Les Arcs 1700, na de veld- E de Alpen, waartoe hijzelf als eerste Let had gegeven aan de voet van de j> la Madeleine. Met als eerste voor- slachtoffer zijn landgenoot Laurent t. De eerste aanval kwam te vroeg, de tweede in de beklimming naar Les Arcs was raak en ontketende een revolutie in de Tour. In het ski-oord boekte Leblanc zijn tweede ritzege in de Tour, na de dagprijs in Haut- acam in 1994, toen hij in Parijs als vierde eindigde. Drie jaar eerder droeg Leblanc een dag de gele trui, het jaar waarin Miguel Indurain zijn eerste Ronde van Frankrijk won. Le blanc werd vijfde. Sindsdien ging het voor het eerst bergaf waarts. In 1992 stapte hij af, in 1993 selec teerde zijn toenmalige ploegleider Gui- mard hem niet. Kwaad stapte Leblanc op en tekende een contract bij Festina. Hij won in 1994 een Tourrit en liet zich in Agrigento kronen tot wereldkampioen. De regenboogtrui was voor hem een ex treem zware last, zoals wel meer voor we reldkampioenen. Hij sukkelde, zo veron derstelde hij, met tal van lichamelijke on gemakken. Het bleken psychische proble men te zijn. Hij consulteerde tal van art sen, psychologen en soms kwakzalvers. Zijn nieuwe werkgever Le Groupement had niet veel aan hem, omgekeerd Leblanc ook niet aan Le Groupement. Want vier dagen voor de start van de Tour ging het discutabele postorderbedrijf failliet. Lang bleef Leblanc niet zonder ploeg. Voor een berg geld contracteerde de Italiaanse ploeg Polti de instabiele renner. Onder de hoede van manager Stanga en trainer Zenoni begon de renaissance van 'Saint Luc'. De zoveelste. „Het is een rare 'seigneur', weet de Neder lander Gerrit de Vries, vaste adjudant van de Fransman. „Met hem weet je het nooit. Hij was al af geschreven, maar Stanga en Zenoni heb ben hem met engelengeduld uit een diep dal gehaald. Hebben hem vanaf het begin alle vertrouwen gegeven." In de nieuwe omgeving schijnt hij ook be vrijd van (schijn)blessures. Sinds zijn laat ste operatie vorig jaar aan zijn rechterdij been en een bezoek aan de Kroatische arts, bij wie ook Marco van Basten (ten einde raad) en Goran Ivanisevic om advies aan klopten, heeft niemand Leblanc meer ho ren klagen. Desondanks kon hij het zaterdag niet ach terwege laten zijn reputatie te bevestigen: „Ik heb de afgelopen week veel pech ge had; anders had ik al eerder gewonnen. Zoals vrijdag, toen ik drie keer van fiets moest wisselen en een keer ten val kwam." Vrolijker: „Ik heb echter bewezen terug op mijn oude niveau te zijn." Luc Leblanc wint in de zevende etappe. kon dood geweest zijn9 i de stromende regen en bij een: |r de zevende etappe, de eerste éry naar Les Arcs op een hoogte werkelijkheid was volgens feen de coureurs dne Alpencok j n et veel anders. „Ik eleine (buiten categorie 2000 m, E d'Isère - De tv-beelden van de val van Johan Bruy- zaterdag tijdens de afdaling van de Cormet de Rose- jvaren angstaanjagend en deden denken aan de ver ia over de beroemde 'vlucht' van Wim van Est. 7,9), na 163 km Cormet de Ro- 199 km (finish) Montee des Arcs jer etappe naar Les Arcs I tot een redelijk goed wie Roux (Fra), Durand (Fra) j, proberen vergeefs te ontsnap- olletjestrui af, in gezelschap van bel (Dui), 2. Hamburger (Den), 3, Uoet van de Col de la Madeleine i groep. Jalabert, Chiappucci en geloste renners. 31 Renners vor- - Indurain, Zülle, Jonker en Riis, Virenque, Ekimov, Leblanc, burger. Virenque, 2. Indurain, 3. Zülle. op 1.34, Boardman op 2.55, de in de aanval. De groep met Heu- prliest nog meer tijd in de afda- na een val van Rominger. Aan- de Zwitser zijn pols heeft gebro- Dngedeerd. Bölts, Jonker en Elli harreerd. chtmakkers op de Cormet de Ro- llot met een knieblessure opgeeft, [ts is gestapt. Virenque gaat in de Banc. Bölts, 2. Dufaux 1.15, 3. groep uyneel het ravijn in. Wonder bo de Rabo-ploeg de val van 10 me- vervolgen. Zülle komt tot twee beklimming naar Les Arcs 1700 urger gaat in de achtervolging, et peloton. pert Dufaux. Achter hem voeren Indurain en Zülle moeten Ios- eblanc passeert als eerste de fi le en de Oostenrijker Luttenber- ïieuwe gele-truidrager. Indurain liest vele minuten op zijn voor ste verliezer is Laurent Jalabert; i'dood geweest zijn," zei hij in fcstvlaams, nadat de Rabo- (je(20e op 7.05 van winnaar te) had gebracht. De Belg Idgeen blessures over aan zijn aculeuze avontuur, ileb vannacht zelfs prima ge ien. Uiteraard heb ik de beel- i gezien en ik kan er alleen ji van zeggen dat ik zoiets een keer moet doen," zei gistermiddag. ïyneel suisde zaterdagmiddag ie eerste groep de 'Roselend' De afdaling van die col van de ■ste categorie is razendsnel. Op halfnatte weg bereikten de »rs snelheden van honderd «ter per uur. In een flauwe cht naar links, drong een ren- :lg naar de buitenkant, (ie het is geweest, weet ik nog ris niet," aldus Bruyneel, aar ik kon ieder geval geen itmeerop." Hij dook voorover igs een muurtje de diepte in. maar rollen en rollen. :en einde aan te komen, Kikme aan een boom vast kon impen. Ik dacht: 'Die laat ik toitmeer los'." looy zat te ver achter de :pom iets te zien, maar Cees hiem zag hem voor zijn ogen de Vein verdwijnen. „Ze konden eerst niet vinden," aldus de Nadat de Belg was getra- 4 werd hij via een menselijke '(hing van vier personen, onder ie enkele fotografen, naar bo- getrokken. Daar stond een ets klaar en zonder aar- h vervolgde Bruyneel zijn Door Ad Pertijs „De eerste bocht daarna viel me reuze mee. Ik heb dan ook geen moment meer met 'bibbers' op de fiets gezeten." Redden Omdat Bruyneel al had gezien dat zijn ploegleiders boven aan de weg stond, had hij geen enkele moeite gedaan om zijn fiets mee naar boven te nemen. In een Ne derlandse ploeg gooit men echter niet gemakkelijk een duur rijwiel weg. Rabo-topman Wijffels, die als gast de etappe volgde in de wagen van Theo de Rooy, hielp zelf mee om een deel van het teamkapitaal te redden. Nadat een mecanicien de fiets had opge vist, trok de voorzitter van de hoofddirectie de aangereikte 've- lo' aan het voorwiel op de kant. Het karretje bleek amper bescha digd en gisteren reed Bruyneel er dan ook al weer de tijdrit mee. De valpartijen van Zülle (hij werd bij zijn schuiver richting ravijn 'gered' door een boomtop) en Bruyneel leiden opnieuw tot discussies over de gevaren van dergelijke passages. Vorig jaar liet Fabio Casartelli het leven op de Porte d'Aspet. Ooggetuige Priem: „Valt Johan Bruyneel vijf meter verder, dan was de ramp niet te overzien geweest." Vandaag trekken de renners van af de- start over de Col d'Iseran. De afdaling is razendsnel, en overal gapen de afgronden. Bo men om je aan vast te houden, zijn er niet.... Spiel 77: 3 3 1 7 1 8 7. Super 6: 1 0 7 O 9 5. Belgische lotto: 2-13-20-25-30-31. Reservegetal: 6. Joker: 9 2 3 6 8 0 7.Sportprijsvra- gen 1.16.23, 150. Arnould 1.16.43, [151. Roscioli 1.17.15, 152. Bertotai 1.19.02, 153. Bouyer 1.22.19, 154. l'Biasci 1.22.44, 155. Masdupuy 1.24.50, 156. Imanaka 1.27.15, 157. en laatste Marie 1.33.05. 9,3 km 15,7 km 24 km 30,5 km .Berzin (Rus) 2. Riis (Den) 3-01ano (Spa) t Rominger (Zwi) •j. Indurain (Spa) 11.50 26.30 44.52 51.33 12.11 26.44 45.08 52.28 12.06 27.03 45.39 52.38 12.10 27.02 45.44 52.54 12.13 27.10 45.35 52.54 Ullrich (Dui) 12.06 26.55 45.23 53.00 '•Luttenberger (Oos) 12.41 27.10 45.42 53.29 J-Boardman (GBr) 12.19 27.41 46.48 54.23 JflZülle(Zwi) 12.30 27.35 47.01 54.29 W.Bolts (Dui) 12.48 27.59 47.28 55.02 Johan Bruyneel klimt uit het ravijn. Rabo-topman Wijffels zou later hoogstpersoonlijk assistentie verlenen om de fiets van de renner te bergen. foto cor vos |1. Moneassin (Fra) 164, 2. Zabel (Dui) 154, 3. Blijlevens (Ned) 121, ÏBaldato (Ita) 115, 5. Traversom (Itaj fill, 6. Minali (Ita) 80. ll. Virenque 102, 2. Luttenberger 74, 3. Rominger 73, 4. Indurain 67, a Riis 62, 6. Dufaux 59. 1. Ullrich 41.41.23, 2. Luttenberger 0.58, 3. Piepoli 8.16, 4. Gines 8.40, a- Boogerd 15.57. Zaterdag: 1. Mapei, 2. Telekom 0-66, 3. Festina 12.09, 4. Once Rabo 16.28, 6. ZG Mobili 17.53. Zondag: 1. Telekom 2.40.13, 2. pei 1.38, 3. ONCE 5.07, 4. Festina 7.19, 5. Polti 8.55, 6. Gewiss 9.3», Rabo 9.49,12. TVM 11.49. 1. Telekom 125.09.26, 2. Mapei l1!!) 3. ONCE 17.06, 4. Festina 20.""' g Rabo 21.31, 6. Roslotto 27.45, TVM 41.17. |®en Blijlevens kan niet nen en zijn eerste con- ie met een berg was za- Over duwtjes, afzien ''verwinnen. Een sprinter steile flanken van de Door Celine Rutten eerste heuvels van de Ar- Werd hij het vorig jaar na tappe-overwinning in Duin- 81 zonder moeite gelost. Za- 1.5l te Jeroen Blijlevens, jetwen sprinter en veel te deleme tegemoet. Zijn eer- de Tour de France en lis 61 categ°rie', zo zwaar rnadigTs.ge8n Cijfertje V00r jjd regent staart van het pe- hsmofL aan rii volgwa- "tichth P ,egleic'ers zien hoe de lep u-i ar„ ^uit renners verder- jliw ,ge<traagt. Breekt het pe- fant' r)an re0kt °ok deze rij, lpl°egleidergaSt er meteen een R rtSwagen mee naar vo- IWetv. zemwagen is het sil- |ö(p: Lena6611 tr0Urig rugëetie te f%p rL iVa,n n was °P Bet |%kni. afgestapt, omdat kdewiw vercler wilde. iSs tl. n Mar boven nog volop 8 de bew°°nde wereld gaat. tobt een renner. Hij slingert, aar zelt, slingert weer en staat dan stil. Zenon Jaskula stapt af met een zieke maag. In 1993 eindigde hij nog als derde in Parijs, nadat hij twee etappes had gewonnen. Tussen een moestuintje en een wei vol koeien voltrekt zich een drama bijna zonder toeschou wers. Gelost En een goede kilometer verderop kan Jeroen Blijlevens niet meer aan een groepje blijven plakken. Hij is gelost. Hij oogt heel eenzaam en zijn tempo is onrustig: twee, drie pe daalslagen. Dan gaat hij weer voor lange tijd uit het zadel. Hier helemaal in de staart van het peloton proberen de sprin ters, die twee, drie dagen geleden altijd fier vooraan te vinden wa ren, nu naar boven te kruipen. In iedere haarspeldbocht kijkt Blij levens achterom op zoek naar lot genoten. Hij blijft alleen. Er is pas negen kilometer van de Alpenreus bedwongen; het is nog dertien kilometer naar de top. Het gat voor zijn wiel wordt met iedere pedaalslag groter. Ver voor hem uit ontstaat een bus, een groep van renners, voor wie het hoogst bereikbare is voor de tijdslimiet binnen te komen. Ze sluiten dicht op elkaar aan en sleuren zo elkaar naar boven. De bus wordt steeds voller, maar Jeroen kan hem niet halen. Omdat lijden, vechten en afzien nu eenmaal het mooiste is wat er bestaat in deze sport, klappen de omstanders extra hard voor deze eenzamen. Een boer van enorme afmetingen ziet Blijlevens in zijn eenzame strijd aankomen, doet een stap op de weg, zet zijn han den tegen de billen van de renner en geeft een zwiep. Het helpt tien meter. Jeroen Blijlevens lijdt. Vanuit de volgauto praat de as sistent-ploegleider Ad Wijnands op hem in. Even pakt de coureur de buitenspiegel, houdt hem tien seconden vast en probeert het dan weer alleen. Hij zit nu op 14 kilometer. Hier staan ook ner gens Nederlanders; niemand is er speciaal in geïntereseerd of hij het zal halen. Ja toch, een Frans jongetje begint opeens hard te klappen en met een koeienbel te zwaaien. Hij roept tegen zijn vra gende vader: Blielevéns. Winnaar Jeroen Blijlevens eenzaam op de Madeleine. foto cor vos van een etappe. Maar toen was de weg vlak geweest. Ploffen Het regent niet meer, er drijven alleen plukken mist over de weg en die mist maakt hem aangrij pend: een kleine figuurtje, ietwat wazig, helemaal alleen vechtend tegen een weg die niet wil ophou den te stijgen. Even heeft hij weer steun van een duwtje, nu van een man met een oranje petje op. De manier waarop hij iedere keer weer op zijn zadel belandt, ver andert: vijf kilometer terug ging hij nog gewoon zitten, nu is het meer een zaak van ploffen. Als hij kan, hangt hij even achter een auto, maar die lost hem ook. Een buitenspiegel is nog zijn enige houvast, maar het is maar voor even, want het is verboden. Motoren met fotografen erop ra ken geïnteresseerd. Ze rijden voor hem, om het lijden in zijn gezicht te pakken. Ze zakken af naar achteren om de wanhoop in zijn rug. De ogen van Blijlevens kijken, maar ze zien niks meer. Dan eindelijk is de top in zicht. Ad Wijnands houdt nu niet meer op met op hem in te praten. En dan is hij er. Hij heeft zijn eerste Alp geno men. Hij krijgt een rood jasje aangereikt, Wijnands geeft gas en is verdwenen naar plekken in het peloton waar hij harder nodig is. Blijlevens duikt diep over het stuur, vliegt met een vaart van negentig kilometer de berg af en heeft na een kwartier de bus te pakken. We zien hem nog lang gaan: een rood stipje, midden in de reddende groep. Hij eindigt twee colls verder op meer dan een half uur achterstand, maar ruim binnen de tijdslimiet en in het ge zelschap van mannen met gouden namen: Fabio Baldato, Andrei Tsjmil, Maximilian Sciandri en de Italiaanse wereldster Maurizio Fondriest. Later: 'Ja, ik heb het moeilijk ge had op de Madeleine, maar ik heb bewezen dat ik meer kan dan sprinten. Ik weet zeker dat ik Pa rijs ga halen.' De verovering van de gele trui door Wim van Est in 1951 en vooral zijn miraculeuze val in datzelfde jaar hebben ervoor gezorgd dat Neder land in de ban van de Tour kwam. Dat het zo gebleven is, was niet al leen de verdienste van 'IJzeren Wil lem' maar evenveel, zo niet sterker, van zijn ploegleider Pellenaars en van mede-coureurs als Faanhof, Nolten, Van Breenen, Dekkers, Voorting, maar eerst en vooral van Wout Wagtmans. Wout Wagtmans is een unieke figuur geweest, een man aan wie de wieler sport voor altijd schatplichtig zal zijn. Hij werd wel eens de fietsende clown genoemd, Door Frans Oudejans maar zoals de ras- echte down alleen kan optreden wan neer hij zijn acts serieus doordenkt en de ernst erin verborgen zit, zo wist Woutje heel goed wat hij deed. Hij was meer dan een doldrieste waaghals die op avontuur uitging om te zien hoe het zou uitpakken. Maar omdat hij zonniger leek dan dorpsgenoot Van Est, had het de schijn alsof het allemaal spontaan opkwam. Overigens speelde Pellen aars de twee graag en nogal eens met succes tegen elkaar uit om ze tot prestaties te prikkelen Het is ondenkbaar een erelijst als die van Wagtmans op te bouwen die ge baseerd is op toevalstreffers Wan neer dit ergens is aangetoond, dan wel in de Tour de France. In 1950, net prof geworden, werd hij voor het eerst geselecteerd Hij was toen nog 20 jaar en veel te jong en onervaren Het liep dan ook uit op een fiasco. Hoewel hij er het volgende jaar weer bij was, zou het even duren eer er echt sprake was van de toprenner die een legende werd. In 1952 ging het al behoorlijk, maar pas in de Tour van een jaar later schaarde hij zich definitief bij de allerbesten. Onder weg won hij twee ritten, een keer met behulp van Gerrit Voorting, en hij eindigde op de vijfde plaats, de beste prestatie van een Nederlander tot dan. Voor Nederland was 1954 een be langrijk jaar: de Tour startte in Am sterdam. Wout Wagtmans gaf recht aan de verkregen eer door de eerste rit te winnen. Nog sterker: hij vero verde op die ma nier meteen het geel en hij hield de trui drie dagen aan. Zo zetten succesvolle Tour jaren zich voort. Ook buiten de Tour boekte '/7F/I/ Wout Wagtmans goede resultaten. Overwinningen in de Ronde van Romandië, de Ron de van de Vier Kantons, in Giro-rit ten en reeksen ereplaatsen bewezen zijn kwaliteit. In latere jaren behoor de hij als stayer tot de wereldtop. In negen Tours won Wout Wagt mans alles bij elkaar vier ritten. Hij staakte vijf keer voortijdig de strijd, maar droeg twaalf keer de gele trui en zeker zoveel dagen de groene trui. Zijn beste jaar was 1956, toen hij, tot enkele dagen voor de finish, zicht had op de eindzege. Toen volg de een verschrikkelijke inzinking, nog wel in de Alpen. De renner stap te af, wilde opgeven, dook uitgeput in een voerbak voor koeien, maar werd ontdekt door ploegmaat Daan de Groot, die hem overhaalde weer op te stappen. De man die de eerste Nederlandse Tour-winnaar had kun nen zijn, eindigde tenslotte als zes de. Twee jaar geleden, slechts 64 jaar oud, overleed Wout Wagtmans. Hij mag worden herdacht als een der allerbesten, want dat was hij. Wout Wagtmans (midden), Sjefke Janssen (links) en Henk de Hoog wachten op de start van een Tour-etappe. Journalisten gieren als Indu rain om negen minuten voor half vijf over de streep in Val d'Isère komt. Een kind wordt volledig onder de voet gelopen in de spurt om de eerste woorden. Michael Boogerd, wat eerder binnen, ziet het en begint te schelden. Niemand reageert: er is alleen maar Indurain. Op het moment dat het duide lijk is geworden dat het tijd perk van zijn moeiteloze al leenheerschappij voorbij is, is hij de enige die kalm blijft. Vanaf de voorbank van een luxe busje beantwoordt hij een half uur lang vriendelijk de een of twee vragen, die steeds maar weer opnieuw door steeds weer andere journalisten worden ge steld. Soms lacht hij vriende lijk. Hij eet onophoudelijk biscuit jes. Als alle journalisten naar be hoefte zijn bediend, gaat het raampje dicht en onmiddellijk weer open: hij maakt zich zor gen over een tochtstrip die niet meer helemaal op zijn plaats zit. Pas als dit detonerende de tail in zijn streven naar perfec tie naar bevrediging is gere geld, wordt het raampje echt gesloten. Nu heeft hij alle aan dacht voor iemand naast hem, met wie hij uitslagen door neemt van verreden ritten, ter wijl buiten een menigte op de ruiten staat te bonzen, came ra's flitsen en mensen blijven gapen. Achter mij zegt iemand: 'Heb ben we vijf jaar lang gehoopt dat die absolute kampioen zou breken; nu gebeurt het en nou zijn we allemaal aangeslagen.' Het blijft lang stil. Val d'Isère (anp) - Chris Boardman had zaterdag weinig reden tot lachen. Eerst verdwenen in de zevende etappe van Cham- béry naar Les Arcs 1700 alle illusies op een goede eindklasse ring. Vervolgens ontdekte de Engelsman bij aankomst op zijn kamer van Hotel du Golf in Les Arcs dat zijn portefeuille, hor loge en trouwring waren gestolen. Boardman eindigde zaterdag op bijna een half uur van winnaar Luc Leblanc. De tijdrijder sprak van de vreselijkste dag uit zijn loopbaan. Op de Col de la Made leine klom hij nog gemakkelijk met de eerste groep achter de koplopers. Op de Roselend kreeg de olympische kampioen achter volging echter een hongeraanval en klapte in elkaar. Het belang rijkste doel van Boardman in de 83e Tour is nu Parijs bereiken. In de voorgaande twee jaren mis lukte dat streven. In 1994 stapte hij in de elfde etappe af, nadat hij de proloog in Lille in een record tijd had gewonnen. Verleden jaar was zijn Tour in de proloog al voorbij. De Engelsman nam op het spekgladde circuit te veel ri sico's, kwam ten val en belandde met een gebroken sleutelbeen in het ziekenhuis. „Dit jaar wil ik wel in Parijs aankomen, dat is het doel dat me in de Tour houdt." Zondag herstelde hij zich redelijk en finishte in de klimtijdrit als achtste op 2.30 van Berzin. (ADVERTENTIE) L11ÜU1 Nu voor 6,95 bij boekhandel en kiosk

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 13