edCar flink ii de ode cijfers T TTSoftware-politie' richt zich op modebranche na inval bij Mexx Ictiegroepen in VS Ireigen Heineken net grote boycot De jonge honden-mentaliteit van TCC Zorgen op Antillen om terugval toerisme STEM ECONOMIE A6 bade beperkt door meevaller ecord winst 'cé verwart e beleggers Bredaas reclamebureau heeft landelijke ambities Is nederigheid een teken van kracht? ECONOMIE KORT Icffl ZATERDAG 6 JULI 1996 \- 1111 ZATERDAG 6 JULI 1996 -U1- d, J. J.\_y flfj,t;him/Houten (anp) - de binnen-en buitenlandse vesti- gaat BSA echter niet akkoord, het hoog op en willen de zaak zo meer om binnen de eigen onder- Zaandam en Haarlem een gro leid." Disk House kan dat zol lig beweren, omdat het bi over bewijsmateriaal beschik Toen dwarsligger Bakker bii derlandse platenmaatschat» cd's wilde inkopen, kreeg hii het machtige Arcade per bri( horen dat hij als klant werd weigerd omdat hij zich niet de 'geldende prijsafspd hield. Bovendien, stelde Ari kunnen we met Disk House zaken doen omdat we dan ot relaties met andere afnemei het spel zetten. Voor de ECD was dat aanleid voor een nieuw onderzoek d het cd-kartel. Opsporingsai naar Roeleveld: „Die brie! ons zeer van pas." Op de hielen De druk op de platenmaatsck pijen is zelden zo groot gew als nu. Niet alleen zit de EC cd-handelaren op de hielen de concurrentie van Disk B wordt steeds heviger. Zeke het Epese bedrijf volgende w een cd-dienst op Internet be waarbij vele duizenden cd's sequent onder de verkoopad prijs zullen worden aangebo „Nu ze niet meer om ons 1 kunnen, worden de conta met de platenmaatschappijei eens veel beter. Ik krijg nu druk dat we wel zaken ki doen", zegt de Disk House-i teur. Als Bakker voortaan cd's bi grote maatschappijen kan pen zonder zich aan de pril spraken te hoeven houden, is cd-kartel in feite doorbro „Dan zullen andere detailli snel volgen en wordt de cd- in feite vrij. Dat scheelt de klant op een smak geld." cterdam/Houten (anp) stichting Business Soft ij Alliance (BSA), een we- IStfjjd opererende organisa- fjgt als belangrijkste doel «volledig uitbannen van Lare-piraterij, is een cam- je begonnen tegen het ge- tfjvan illegale software in Ldebranche. Ueiding tot deze grootscheep- Ljtatie vormt een succesvolle y van de 'software-politie' bij de binnen- en buitenlandse vesti gingen van het Nederlandse be drijf Mexx. Bij de kantoren van het kleding concern in Houten, Voorschoten en Brussel wist BSA beslag te leggen op grote hoeveelheden il legale computerprogrammatuur. Naar verluidt wil Mexx - omzet 600 miljoen gulden, duizend werknemers - eventuele vervol ging afkopen door bij de origine le fabrikanten alsnog de legale versies aan te schaffen. Daarmee gaat BSA echter niet akkoord. Momenteel heeft er druk overleg plaats tussen de advocaten van beide organisaties om te komen tot een voor beide partijen bevre digende oplossing. Mexx-directeur H. Ouwendijk bevestigt dat er bij het bedrijf in vallen hebben plaatsgevonden waarbij illegale software is aan getroffen. „Ik kan u wel zeggen dat de gehele directie hierdoor behoorlijk geschokt is. Het heeft ons compleet verrast. Wij nemen het hoog op en willen de zaak zo snel mogelijk uit de wereld heb ben." Voor BSA is het resultaat in ieder geval dusdanig alarmerend, dat de organisatie een campagne start tegen het gebruik van ille gale software in de gehele mode branche. De organisatie stuurt alle grote fabrikanten en distri buteurs van merkkleding en -ar tikelen brieven, waarin zij wijst op de mogelijke implicaties. BSA adviseert de bedrijven onder meer om binnen de eigen onder neming na te gaan in hoeverre er voldoende licenties aanwezig zijn. BSA heeft het afgelopen jaar stappen ondernomen tegen enke le tientallen Nederlandse organi saties. In de meeste gevallen wer den deze zaken in onderling over leg geschikt. In een aantal geval len legde de BSA beslag op de aangetroffen software. In samenwerking met BSA rolde de Economische Controle Dienst (ECD) in april in onder meer Zaandam en Haarlem een grote bende op, die zich bezighield met de productie en distributie van il legale software. Daarbij werden acht verdachten aangehouden en onder meer 14.000 illegale cd- roms in beslag genomen. BSA denkt dat met de handel in illegale software in Nederland een omzet is gemoeid van onge veer 4 miljard gulden. Deelne mers in de stichting zijn grote softwareproducenten als Micro soft, Novell en Lotus. onze verslaggever Autofabrikant NedCar in Born heeft vorig jaar officieel verlies geleden van 33 miljoen gulden. In werkelijkheid be- seghet verlies echter 170 miljoen gulden. En zelfs dat laatste Iris nog aan de geflatteerde kant. i de 1 2,00 112,50f 05/07 05/07 5253 851850 (7388 5615209 72021 2413284 f3920 420373 ©2016 242926 B5973 1570852 585176 927403 155205 273431 'i 50553 282567 -47148 511109 41796 650712 39636 801178 38506 630390 131406 242633 30503 433346 30304 312511 j 27533 336976 26581 95215 23702 123105 23662 513738 22177 134286 21656 392539 19547 482625 18582 813429 17141 647188 16727 265156 16476 89532 15864 274622 14509 363020 13391 239893 ties 05/07 429569 324845 253194 231940 195381 187610 167086 155090 152139 148406 121684 121000 97461 79415 78968 63176 57256 48720 31140 30027 25725 20080 17382 16665 14560 11215 f3 1 0700 10638 10300 ermijnmarkt I Bintje 50mm levering )28 contracten verhan- |0-20,50. De stemming was kalm prijshoudend. advieskoers vorige koers slotkoers gisteren laten bieden ex claim ex dividend gedaan /bieden gedaan/laten bieden en ex dividend laten en dividend gedaan en laten ex dividend gedaan en bieden ex dividend jül 92,50 550 1,30 b jul 95,00 541 0,40 oOO 85,00 429 8,10 okt 80,00 500 0,70 a jul 30,00 1000 1,60 b jan 27,50 1239 1,50 jul 175,00 420 4,50 jul 26,00 1060 0,40 a okt 26,00 10 52 0,90. jan 25,00 500 1,00 jul 555,00 1410 10,20 jul 560,00 1020 6,40 jul 565,00 1197 3,60 b jul aug 570,00 1101 2,00 570,00 527 5,50 jan 590,00 452 10,50 b jul 530,00 471 0,30 jul 535,00 1140 0,50 jul 550,00 861 1,20 jul 555,00 835 1,80 a jul 560,00 2222 3,00 jul 565,00 1802 5,40 jul 570,00 523 8,50 aug 540,00 1512 2,40 aug 560,00 1746 7,50 okt 510,00 1003 2,00 jan 540,00 470 11,00 jul 65,00 646 3,20 okt 60,00 1976 2,50 jul 50,00 678 1,30 okt 44,00 600 0,60 a oOO 48,00 493 5,50 jul 55,00 609 1,60 jul 55,00 578 0,90 jul 250,00 1058 16,50 jul 265,00 503 4,00 jul 270,00 2410 1,50 okt 260,00 1497 11,30 okt 280,00 422 2,90 jan 280,00 470 5,90 jul 250,00 503 0,20 jul 255,00 680 0,50 jul 55,00 1232 1,30 a okt 57,50 1558 2,50 jul 55,00 509 1,00 jul 57,50 1651 2,50 okt 55,00 1613 3,10 jul 870,00 435 10,00 jul 900,00 1125 1,00 jul 870,00 537 4,60 0,80 0,20 8,40 0,60 1,70 1,50 3,90 0,30 1,20 0,90 7,50 4,30 b 2,20 1,00 4,20 9,00 0,40 0,80 1,60 2,80 4,60 7,50 12,00 a 3,00 9,20 2,50 12,00 4,40 3,10 1,20 0,50 5,70 1,20 1,10 13,80 2,80 1,10 10,00 2,50 5,503 0,20 0,50" 0,90 2,10 1,40 3,40 3,30 6,50 0,60 7,60 ftr noteerde vorig jaar een dtiêle meevaller' van ruim en gulden. Die meeval- .tetaat hieruit dat de onder lig de komende jaren nog nacht 260 miljoen gulden te jitnen op de verkoop van on- voor de Volvo 400, aan de productie geleidelijk rilt beëindigd. Daar staat te- dat de onderneming er- _aat dat de productie van nodellenserie uiteindelijk af tten wordt met een verlies 115 miljoen gulden. NedCar rckent dat verlies nu in een f met die verwachte opbreng- Hit toekomstige onderdelen- open. 994 boekte NedCar officieel een winst van 1,5 miljoen la. Dat cijfer was niet 'ver- üd' door incidentele mee- of mailers. far schrijft de verliezen over li toe aan een complex van ten. Er was volgens het be- if niet alleen sprake van hevi- «currentie op de automarkt, i werd het bedrijf benadeeld «de harde gulden, waardoor exportpositie verslechterde, las waren er grote verliezen 'g van grote aanlooppro- iien met de productie van de n modellen, die sinds vorig iraBom van de band lopen, elaatste verliezen waren de di to aanleiding voor het vertrek «de complete top van NedCar, kief bestuursvoorzitter F. wtem. Als nieuwe sterke is inmiddels naar voren ge wen de Belg C. Dewulf, af- van Volvo in Gent. Hij «t de ernstige productiepro- emen zo snel mogelijk oplossen. dCar maakte vorig jaar ruim Mfl auto's, 6000 meer dan in maar niettemin bijna minder dan aanvankelijk in dat jaar de bedoeling was. Er werden bijna 19.000 Carisma's van Mitsubishi gemaakt en 1100 Volvo's S40. De productie van Volvo's uit de 400-serie liep met ruim 13.500 terug tot 78.500. De omzet van NedCar steeg vorig jaar door al die tegenvallers slechts met twee procent tot 2.106 miljard gulden. De toege voegde waarde in de fabriek daalde zelfs met vier procent tot 580 miljoen gulden. De bedrijfs lasten stegen daarentegen explo sief met bijna 120 miljoen gulden tot 705 miljoen. NedCar schrijft die forse stijging toe aan de inzet van extra uitzendkrachten, over werk en toegenomen afschrijvin gen door de ingebruikname van de nieuwe productielijnen. Ook dit jaar is het nog maar zeer de vraag of NedCar uit de rode cijfers komt. Zo kampt de onder neming nog steeds met grote pro ductieproblemen. Het bedrijf wil dit jaar 160.000 auto's maken, maar heeft nu al een productie achterstand van 10.000 stuks. Om die achterstand in te lopen, moet de productie worden opgevoerd van 500 stuks per dag tot 800. Om die aantallen te halen, wordt nu al elke zaterdag overgewerkt. Ook overlegt het bedrijf met de vakbonden over de invoering van een speciale ploeg, die alleen in de weekeinden werkt. Ondanks al die problemen bestu deert NedCar in opdracht van de aandeelhouders Mitsubishi en Volvo de mogelijkheden om de productie in Bom op termijn nog verder uit te breiden tot 280.000 stuks. Mitsubishi wil die extra capaciteit in Born gebruiken voor de productie van een mini-busje en Volvo voor de productie van grotere aantallen Volvo's S40 en V40. ®t«dam (anp) - Amerikaanse actiegroepen bereiden een je boycot voor van Heineken, wegens de investeringen van «brouwer in Myanmar, het voormalige Birma. Nederland- 'ttegroepen willen nog niet overgaan tot een boycot. )eP om Heikenen-bier te staan, is afkomstig van di- s Amerikaanse groepen die f® tegen de ernstige schen- 8 van de mensenrechten in Zij menen dat Heineken j banden maakt, omdat de bouwerij in het Zuidoost- «che land in nauwe samen- j,n§ ®et het militaire regime gebouwd. steden, waaronder San Fran- 'Ie-Het Venlose concern Océ- 1 er Grinten heeft beleggers en verrast met een record- van bijna 69 miljoen gul- h!er de eerste helft van het '"de boekjaar. eurs reageerde aanvankelijk euforisch op de cijfers. ij e' van Océ steeg met Solden tot een nog nooit eer- In»n waarde van 182,50 '1 vLt ^eest werd echter al i-, arven doordat beleggers aronaT Winst te verzilveren, ddeton707erSminaviifgulden "'Wt 177 gulden. 11.0,8, met die 69 miljoen G winst' die 41 pro- Se hpift15 dan de winst in de t ut van het vorige boek- cisco, en de staat Massachusetts hebben zich al aangesloten bij de Amerikaanse boycot van bedrij ven die in Birma investeren. On der druk van protestacties, voor al op universiteiten, besloot Pep- si eerder dit jaar af te zien van een directe investering in Birma. De Amerikaanse actiegroepen willen dat de cola-producent nu ook de franchise-overeenkomst met een plaatselijke fabriek op zegt. Heineken lijkt niet uit te sluiten dat het onder druk van de protes ten afziet van de omstreden in vestering. De onderneming zegt steeds opnieuw een afweging te maken op basis van commerciële en maatschappelijke overwegin gen, waaronder ook de gevolgen van een boycot. „Natuurlijk staan we in de samenleving", al dus een woordvoerder. De Ame rikaanse protesten hebben vol gens Heineken tot nu toe geen ge volgen gehad voor de verkoopcij fers. De Nederlandse bierbrouwer veroordeelt de schendingen van de mensenrechten in Birma, maar meent tegelijkertijd met zijn aan wezigheid een bijdrage aan ver beteringen te kunnen leveren. Een boycot van Birma zou niet de beste manier zijn om veranderin gen te bewerkstelligen. „Zolang wij op onze voorwaarden kunnen werken, vervullen wij een voor beeldfunctie", aldus de Heine- ken-woordvoerder. Cees Faes (l) en Lodewijk Varossieau: risico's nemen FOTO KEES VAN DONGEN Door Paul Verlinden Breda - In het logo van The Communication Company prijkt een hond. „Honden zijn enthousiast, trouw, alert en bijten van zich af. Die kwalificaties passen ook bij ons," zegt Lodewijk Varos sieau (28), mede-direc- teur/eigenaar van het Breda se reclamebureau. De ambities van The Communi cation Company (TCC) zijn groot. Het bureau wil landelijk meetellen en dat begint nu, in het zesde jaar van zijn bestaan, ook aardig te lukken. Deze week publiceerde het vak blad Nieuws Tribune een ima go-onderzoek. TCC scoort in de categorie 'runners-up' een ster ke derde plaats, wat betekent dat het bedrijf volgend jaar zo goed als zeker tot de categorie 'merkbureaus' zal toetreden. Merkbureaus, waarvan er circa 50 zijn, worden door adverteer ders beschouwd als volwaardig op alle terreinen van marketing en reclame. De klantenkring van TCC krijgt dan ook steeds meer nationale allure. Het bu reau werkt onder andere voor Fuji, Interbrew, Verkade, Prin cess, Van Gils en NAC. Met een campagne voor horecagroot- handel ISPC won TCC vorig jaar een Accent, een prestigieu ze prijs in de reclamewereld. Ook qua inkomsten behoort TCC niet meer tot kleintjes. Varossieau: „Dit jaar verwach ten we een bureau-inkomen van 3 miljoen gulden. Dat is een stij ging met 50 procent ten opzich te van vorig jaar." Na zijn studie aan de European University in Brussel was Varossieau aanvankelijk niet van plan het reclamevak in te gaan. Hij kende het vak wel, want zijn vader, Loek Varos sieau, is een bekende naam in reclame-land. Maar nadat hij een jaartje gewerkt had in het wereldje, kreeg ook Varossieu junior de smaak te pakken. Hij ging in 1990 in zee met Chris Meeusen, die een eigen bureau wilde beginnen. „Chris had één klant, ik had één klant. Het was dus echt knokken om opdrach ten te krijgen." Vooroordelen Ondertussen moest Varossieau ook nog de vooroordelen weg poetsen die zijn achternaam losmaakten. „Mensen gaan veel van je verwachten, of ze lachen je uit en zeggen: 'je moet niet denken dat jij kan wat je vader kan'. Maar het heeft ook voor delen. Het geeft naamsbekend heid en ik kan een beroep op de ervaring van mijn vader doen." TCC overleefde de beginjaren door hard en enthousiast te werken en door zich te onder scheiden met gedurfd, creatief materiaal. Na zes jaar leeft die 'jonge honden-mentaliteit' nog 'steeds. Alleen is het team - on dergebracht in een fraai pand aan de Ulvenhoutselaan - nu uitgebreid tot zestien mensen. De gemiddelde leeftijd is 27 jaar. Eén van die jonge mensen die snel zijn draai gevonden heeft, is Cees Faes (25). Hij vormt samen met Varossieau één accountteam. „Door met z'n tweeën verant woordelijk te zijn voor een klant, is er altijd iemand van ons aanwezig om met die klant te overleggen," legt Faes de werkwijze van TCC uit. Volgens Faes is één van de ster ke punten van TCC, dat de me dewerkers bereid zijn zich hele maal in te leven in een product. „Bij de traditionele bureaus is die benadering vaak afstande lijker." De betrokkenheid van TCC bij hun klanten gaat zo ver dat de medewerkers zelf bijvoorbeeld geregeld in Van Gils-pakken rondlopen en in het café om Lieve (het nieuwe amberbier van Interbrew) vragen. „Zeker als we weten dat een café geen Lieve schenkt, vragen we er naar. Om de kroegbaas er ver volgens op te wijzen vooral dat bier in huis te halen," zegt Faes. TCC profileert zich zelf graag als een full-service-bureau. Aan de naam is dan ook de onderti tel Not just advertising toege voegd. „Wij willen de totale communicatie van een product doen. Dus niet alleen de adver tenties, maar ook de logo's, huisstijlen en verpakkingen," zegt Varossieau. „Die verpakkingen worden steeds belangrijker in de totale communicatiemix," voegt Faes daaraan toe. „Een goede ver pakking onderbouwt de positio nering van een product. Het is bovendien de laatste adverten tie die een klant onder ogen krijgt voor hij tot aankoop over- Varossieau roemt de platte, flexibele structuur van het be drijf. Zelf werkt hij volop mee en besteedt slechts een deel van zijn tijd aan het runnen van de organisatie. „Iedereen denkt hier met elkaar mee. Ook de te lefoniste komt af en toe met een idee aanzetten, waar we dan se rieus naar kijken." Is hij niet bang dat de snelle groei de organisatie logger gaat maken? „Het is inderdaad wel een dilemma. Heb je succes, dan groei je. Maar ik denk dat we dat tegen die tijd op kunnen vangen door bepaalde discipli nes te verzelfstandigen. Daar mee blijft de structuur per dis cipline hetzelfde als die nu is." Een voorzichtige stap naar het buitenland heeft TCC inmiddels gemaakt door een samenwer kingsverband met een bureau in Antwerpen aan te gaan. Uit breiding in Oost-Brabant mis lukte eerder. TCC stak vorig jaar geld in het kwakkelende Eindhovense bureau Kothuis. Die participatie mocht echter niet baten, want het bureau redde het niet. Rebels Het nemen van risico's hoort echter bij het vak, meent Varos sieau. Ook in de richting van de klanten weigert TCC op safe te spelen. Het bureau houdt ervan op een rebelse manier te adver teren. Een voorbeeld daarvan is de advertentie die het bureau maakte voor de zaken voor ex clusieve herenmode van Piet Thielen. De advertentie laat een lange rij met naakte mannen zien met daarbij de tekst 'Echte heren dringen nooit voor'. „Wij lopen een risico om met zo'n concept te komen. Je ziet echter dat die zaak vervolgens het risico wil nemen om het te gebruiken. Dat zijn dus klanten die bij ons passen," zegt Faes. „De advertentie heeft boven dien effect," zegt Varossieau. „Er komen nu meer jonge men sen bij Piet Thielen en de omzet stijgt." De rebelse benadering betekent niet dat TCC de klanten een be paalde richting opdringt. Varossieau: „Veel reclamebu reaus denken al snel dat ze meer van een product weten dan de klant zelf. Wij blijven luisteren naar de klant, want die kent zijn eigen product het beste." Willemstad (anp) - Op de Ne derlandse Antillen is be zorgdheid ontstaan over de teruggang van het toerisme. Vooral op de grootste twee ei landen blijven de toeristen weg, met name die uit Neder land en de Verenigde Staten. De toestand is vooral op St. Maarten ernstig. Daar over weegt hoteleigenaar Rosario Spadaro de sluiting van twee van de grootste hotels op het ei land, het Maho Beach en Great Bay Beach Hotel. Op Curagao heeft het Caribbean Hotel don derdag aangekondigd bijna een kwart van het personeel te zul len ontslaan. De gevolgen van de sluiting van Maho Beach en Great Bay zullen nog grotere gevolgen hebben. Samen bieden de twee hotels werk aan bijna 1500 mensen. Daar ook de bij de hotels horen de winkels en dienstencentra dicht gaan, komen nog ongeveer vijfhonderd mensen op straat te staan. De tegenvallende toerisme-cij- fers richten aan de economie van beide eilanden in het bijzonder, en aan die van de Antillen in het algemeen, grote schade aan. Ruim 20 procent van de inkom sten en een kwart van de devie zen worden opgebracht door de toeristische sector. Spadaro, een Italiaan die al se dert 1975 op St. Maarten woont, heeft volgende week een ont moeting met de overige aandeel houders. De Italiaanse zakenman zegt dat de vanaf 1 juli door de overheid ingevoerde inkomstenverhogen- de maatregelen voor hem de deur dicht doen. „De twee hotels lijden maandelijks al een geza menlijk verlies van bijna twee miljoen gulden. Als de overheid daar bovenop de benzine-accijns verhoogt en ook een omzetbelas ting invoert, is sluiting nu on vermijdelijk geworden." Het verkopen van de twee hotels ziet Spadaro niet zitten. Maho Beach en Great Bay Beach heb ben na de orkaanramp van sep tember het toerisme op St. Maarten op gang gehouden. Hoewel beide schade opliepen, bleven ze ook tijdens de herstel werkzaamheden open. Op Curasao heeft de verwachte groei van het aantal toeristen uit Nederland en de Verenigde Sta ten dit jaar niet doorgezet. Het hele Caribische gebied heeft overigens te kampen met een achteruithollend toerisme. In ge zamenlijk verband, via de de Ca ribische Toerisme Organisatie (CTO), voeren de Caribische ei landen nu gezamenlijke promo tiecampagnes. Hierbij wordt het hele Caribische gebied in diverse Het zou aldus kunnen gebeuren: een Neder lands/Britse aanne- mersgroep heeft na hevige competitie met een keur van andere consortia het lot van de Shell-reuzendobber Brent Spar in handen gekregen. Shell UK heeft de Britse rege ring er toch van kunnen over tuigen dat slopen aan de wal de beste keus is. Het kantelen van de 93 meter lange tankconstructie, om die vervolgens op een schip en daarna aan de wal te manoeu vreren, is het meest riskante onderdeel van de operatie. Halverwege die operatie breekt een zware noordwester storm los en begeven de stalen wanden, die rechtstandig ge noeg sterkte hebben, maar niet bestand zijn tegen de on gewone krachten in een hel lende toestand, het. In tweeën zinkt de Brent Spar de diepte in. De bergers was sen hun handen in onschuld, Shell zweert dat het echt een ongeluk was, Greenpeace schampert. Duikers stellen vijf jaar later vast dat flora en fau na het zeemansgraf van het meest besproken stuk oud ij zer van het westelijk halfrond hebben omgetoverd in een on derwaterparadijsje. Shell weet nog net een 'zie-je-wel'-reactie te onderdrukken. Shell maakte deze week een voorlopige keus uit een lange lijst van voorsteilen uit de we reld van de offshore, bergers en slopers. Na het akkefietje van vorig jaar, toen luttele da gen voor het afzinken van de Brent Spar de milieu-organisa tie Greenpeace met één van haar succesvolste campagnes uit de geschiedenis de publie ke opinie tegen Shell mobili seerde, heeft Shell het pro bleem 'aangeboden' aan de in ternationale markt. Iedereen met een idee is welkom. Een maatschappelijke discussie moet uitmonden in een breed uitgesproken publiek vertrou wen. Shell wil hoofden en har ten bereiken, zegt de verant woordelijke manager Eric Faulds braaf. Experts stelden vorig jaar vast dat de Brent Spar-affaire pijn lijk aan het licht bracht dat Shell een contactgestoorde mammoet was. Binnen het concern zelf groeide dat besef, zeker toen daar nog de te rechtstelling van de Nigeriaan Ken Saro-Wiwa overheen kwam. Het was geen geringe zaak dat dit voorjaar op de aandeelhoudersvergadering in Londen een moment van stilte in acht werd genomen voor de omgebrachte Ogoni-leider en dat de Nederlandse topman Herkströter schuldbewust sprak van de noodzaak tot dia loog met de maatschappelijke organisaties. Toch doet het tafereel rond de Brent Spar deze week wat on gemakkelijk aan. Toen Shell geen raad meer wist met het geval, heeft het concern het probleem vervolgens 'ge dumpt' in de samenleving, lijkt het wel. Maar veel anders kon Shell ook niet meer doen. Uit voerige studies waren uitge mond in de conclusie dat 'af zinken' de beste oplossing was, ook met het oog op het milieu. Alleen op gezag van anderen zal de publieke opinie dat mis schien alsnog accepteren. En als anderen willen instaan voor een andere optie, dan kan Shell daar ook met minder ge zichtsverlies aan meewerken. De 'dialoog' is ook een manier om de lange tenen van de Brit se regering te ontzien, die he vig geïrriteerd was toen Shell vorig jaar boog voor het maat schappelijk verzet. De over heid zal geen 'nee' kunnen zeggen tegen een 'breed ge dragen' alternatief en alsnog met sloop of een andere be stemming instemmen. Is de nieuwe nederigheid van Shell nu een teken van kracht of van radeloosheid? In elk ge val past die houding niet bij het bericht dat het zakenblad Forbes deze week over Ko ninklijke/Shell verspreidde: het concern heeft General Mo tors vorig jaar gepasseerd als 'het machtigste concern ter wereld'. Op criteria als omzet, winst, bezittingen en markt waarde is de Brits-Nederland se groep nu nummer één. Macht is iets anders dan om vang. Shell is in elk geval gróót, zo veel is zeker. En groot maakt kwetsbaar, dat geldt zowel voor drijvende olietanks als voor onderne mingen. Ze vormen een machtig doel wit. continenten als ideaal vakantie oord aangeprezen. Resultaten zijn echter uitgebleven. Op Curasao zijn de gevolgen duidelijk merkbaar. Taxichauf feurs hebben nu de grootste moeite het hoofd boven water te houden, winkels en restaurants doen slechte zaken. De hotels hebben een bezettings graad van gemiddeld nog geen 60 procent. „De hotels die over een casino beschikken, kunnen nog net rondkomen, maar het wordt wel steeds moeilijker", zegt een mede-eigenaar van één van de grote hotels op Curagao. Het eilandsbestuur wil de zaken nu drastisch aanpakken. Er zijn plannen andere functio narissen te benoemen op het Toerismebureau, dat de promo tie in het buitenland verzorgt en op het eiland werkt aan de ver betering van het toeristische product. "Benzine en diesel opnieuw duurder Rotterdam (anp) - Benzine en diesel worden opnieuw duurder. Maandag gaan de literprijzen met één cent per liter omhoog, na dat er donderdag ook al sprake was van een prijsverhoging. Een liter loodvrije benzine gaat maandag 2,00 gulden per liter kos ten. Superbenzine zonder lood gaat naar 2,05 gulden en super met lood naar 2,19 gulden per liter. De prijs van diesel gaat met 1,6 cent omhoog naar 1,141 gulden per liter. Aannemers: snelle hulp zieke bouwvakkers Den Haag - Het Algemeen Verbond Bouwbedrijf (AVBB) stu deert op mogelijkheden om zieke bouwvakkers sneller geholpen te laten worden in ziekenhuizen. Een woordvoerster bevestigde gisteren dat er plannen worden ontwikkeld, maar voegde eraan toe dat de organisatie van aannemers pas in het najaar met defi nitieve voorstellen komt. Het AVBB is bereid extra te betalen voor snellere hulp, zodat de ziekenhuizen extra capaciteit kun nen creëren. Overleg bonden en Akzo zonder resultaat Ede - Het overleg tussen de vakbonden en het chemieconcern Akzo Nobel over de verhuizing van een deel van de productie van Ede naar Polen, waardoor 600 van de 1250 banen verloren gaan, is gistermiddag zonder enig resultaat afgebroken. De bon den gaan zich bezinnen op acties. Een bezetting van de fabriek in Ede wordt voor mogelijk gehouden, verklaarde districtsbe stuurder W. Brand van de Industriebond FNV na afloop van de onderhandelingen. Voorafgaand aan het overleg toonden de werknemers van de Akzo-vestiging zich al strijdlustig. Zij leg den gedurende een uur het werk neer. Prolin Software naar Nasdaq Amsterdam - Het Amsterdamse softwarebedrijf Prolin wil in maart 1997 naar de Nasdaq, de elektronische schermenbeurs in New York. De beursintroductie gaat gepaard met een emissie van nieuwe aandelen. De opbrengst zal worden benut voor de fi nanciering van verdere expansie. Prolin, opgericht in 1987, produceert en verkoopt software die de doelmatigheid moet vergroten van het beheer en onderhoud van informatiesystemen. De onderneming behaalde vorig jaar een omzet van 8 miljoen gulden met 75 werknemers. Dit jaar zal het personeelsbestand verder toenemen tot 100. Hurks neemt Oosthoek/Kemper over Eindhoven - Het Eindhovense bouwbedrijf Hurks neemt Oost hoek/Kemper in Tilburg over van Readymix Nederland. Hier mee wordt Hurks marktleider op het gebied van betonnen ele menten voor de woning- en utiliteitsbouw. De overname betreft de divisie bouwelementen van Oosthoek/Kemper, met 85 mede werkers en een omzet van 25 miljoen gulden. Een bedrijfsonder deel dat met 25 medewerkers betonnen keerwanden maakt, blijft bij Readymix. 80 Procent werknemers bij arbodienst Den Haag - Het aantal werkgevers dat een contract heeft met een arbodienst, is de eerste helft van dit jaar fors toegenomen. Van de bedrijven met minder dan 10 werknemers heeft inmid dels 51 procent zo'n contract. Bij bedrijven met 10 tot 100 werk nemers is dat 76 procent en bij de grotere bedrijven 91 procent. Een en ander houdt in bijna 80 procent van de 5,6 miljoen werk nemers in Nederland valt onder een contract met een arbo dienst. Werkgevers in risicovolle bedrijfstakken zijn sinds 1 januari van dit jaar verplicht zich aan te sluiten bij een arbodienst, die moet waken over arbeidsomstandigheden en ziekteverzuim. Voor de overige bedrijfstakken geldt die verplichting vanaf 1 januari 1998.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 7