n Personages, geen personen Nieuwe roman van Laurens Spoor: heeft een gezochte structuur Broedelet >d overleden Toen 't in Australië nog een warboel was 1 feSr» ïff |tan Goddard KINDERBOEKEN BOEKENLEGGER ZOMERGIDS D2 JS IN Volwassen kinderen over hun vaders IN BEELD Een jubileum tentoonstelling Emily Boekhout Sex with girls INSTEM VRIJDAG 5 JULI 1996 DAG 5 JULI 1996 D1 ii jaar al ver versleten. Maar lijk ook niet alles als je met jch de hele winter maar be- avan hier weg, halen die i die stangen met pleisters er |find er niks meer aan, aan die in de container gooien." Ja, et me geen twee keer zeggen: [tytent kopen, je kent ze wel, en honderd gulden. Maar als In, moeten ze toch half buiten ik er gewoon ons oude tentje net zijn tweeën. Ja, ik blijf er Harmen is al 21, dus die gaan ou je niet meer tegen vandaag pld. Zit ze laatst op een ver- mijn broer Frits. Zegt ze de or elkaar, Frits heeft nog een t hem krijgen. Dat had ie nog van, die hij heeft ingerolen." feetje passen en meten aan en ntent niet aan tippen. Kunnen L staan als het regent. Ja, dat [er last van dan gemak maar je ier, voor de caravan, onder de Pilsje d'r bij en dan zeg ik te- meid, wat hebben we het toch sromannetje en zegt: „Ja Gijs, WORDT VERVOLGD Broedelet is woensdag op 92-ja- nsterdam overleden. Broedelet is ampert en echtgenote van wijlen nsterdam gecremeerd. i tv te zien. Ze speelde gastrollen De Bie en in programma's van |ol in de films Grijpstra en de Gier ag van Bert Haanstra. op 3 oktober 1903 geboren in Den r Johan Broedelet. tncessetoneel. In 1975 nam ze af- de Drie Zusters van Tsjechov. ütgebreid aan het woord in de te- Idi Nijhoff, Mary Dresselhuys en fleveringen over de toneelgeschie- -^^i'Wamans lt ze vervolgens aan. De oude •psgenoot en de lokale amateur- iedenis en trots. En wie door toe- nd beland is, gaat terug op pelgri- n oorsprong. Zijn joodse geslacht vege Poznan en Warschau. Voor 't joods. Jiddisch als moedertaal, ïr links gerichte Bundisten na, bijna elkaar in de oude stad. Met een sy- tnasium, een uitzonderlijk rijk k, sectarische gebedshuizen, kos- gen bakkers, schoenmakers, destil- terde lezingenavonden en veel ar- ereconstrueerd. Het religieuze le de culturele ambities, de onderlin- eeft iedereen die over is gesproken, en, in Israël, in Polen en in de ar id Konin, is een levend sjtetl op pa- i lijkt teruggekeerd, oekt vindt iets anders. Geen pro- r, geen jiddisch, Duits, Russisch en :aftans, peies of dansende chassi- •Iroutes, geen sjabat naast hoogmis- rbroekenblauw en lawaaierige ie muziekcassettes. en der een gerestaureerde architec- istische herinnering aan het vroegere n en een enkel monument. Wat van laakte is niets over. De joodse be- enschappelijke en culturele aspira te voorzichtig geopende deur naar dozijn. Het westen is vertegenwoor- nbetaalbaar dure Franse wijn en ae annex van een Sovjethotel. Op "el pop, obers die tegen teveel tip van driekwart liters wodka voor- spijzen en een handvol weinig zorg- lanspasje beamen, dgevulde dertigjarige in het Western bijna nooit, want ik zorg voor mi]11, reactie komt, behoudt ze zelf het ini jn zusje past op.Er blijkt meer aam likt haar lippen af en lispelt over een :k. Westerse mannen hebben in he' uitnodiging blijkbaar nodig. verklaart een collega van Danuta ollars landden in het damestasje. I'lil/.aam magnifieke llliriller 1.0 johan Diepstraten I m meesterlijk staaltje van ver- jij' schreef de New York Ti- l-ü „Een van de beste romans aik"sinds lange tijd heb gele ld Absoluut fascinerend," [.■deelde de thrillerecensent van Ij Washington Post. De ont- l#t tien jaar geleden van het [buut Past Caring van Robert I;.:ddard was overweldigend. I;:! zuinig steken daarbij de Ijs of drie sterren af die de Vrij [iderland Thriller Detective |s aan het werk van Goddard jent, Zuinig, hoewel de ster- [jiiiitdeler toegeeft dat 'het vrij- [i onmogelijk wordt nog te [sppen met lezen als de suspense Ianaal toeslaat'. [ife het niets, De Catalaanse Viij, Gesloten cirkel en Gestolen I jj heeft uitgeverij Bzztöh nu het [taut van Goddard op de markt [bracht onder de titel Verjaard 'ij. Zijn beste thriller? Al i is op deze plaats beweerd ii Goddard gerekend moet wor- I ja tot de absolute wereldtop en I rok dit debuut behoort tot die lam magnifieke thrillers [aarvan er maar een paar per laar verschijnen. [ie het werk van Goddard kent, [ietwat hem te wachten staat, t draait altijd weer om een afpot-affaire uit het verleden Ie een halve of driekwart eeuw [iter tot op de bodem wordt uit- ht. De hoofdpersonen zijn :n die op de een of andere manier een verkeerde wissel in ■hun leven namen. Ze lopen weg [sa hun eigen problemen en be en niet dat ze in wezen op It zijn naar zichzelf. Aan het [iade komen ze doorgaans gelou- [erduit de strijd. Goddard vertel- I it een jaar geleden in deze krant t hij geen morele boodschap- Ipen in zijn thrillers verwerkt, [aar de menselijke deugden staan toch wel erg hoog bij hem aangeschreven. De werkloze historicus Martin Redford in Verjaard bedrog heeft ooit als leraar een verhouding ge had met een scholiere en dat heeft hem zijn baan en zijn huwe lijk gekost. Een oud-studiegenoot haalt hem naar Madeira waar hij een lucratief aanbod krijgt: on derzoek doen naar een inmidd- dels vergeten politiek schandaal. Aan het begin van deze eeuw trad de Britse minister van Binnen landse Zaken Strafford af om te trouwen met de suffragette Eli zabeth. Als hij haar ten huwelijk vraagt, weigert ze botweg en Strafford belandt diep ontgoo cheld in Madeira als consul. Daar schijft hij zijn mémoires. Deze herinneringen van Straf ford zijn een roman op zich. De onbeantwoorde vraag mag hoofdpersoon Martin Redford oplossen: waarom wees Elizabeth zo plotseling haar geliefde af? Hij raakt verwikkeld in een fascine rend familiedrama en ontdekt het vervolg op de mémoires, geschre ven in 1951, als de consul nog één keer zijn Elizabeth in Engeland opzoekt. Pal daarop sterft hij. Vermoord natuurlijk, volgens de wetten van het thrillergenre. De 90-jarige Elizabeth wordt een bondgenoot van Redford in zijn pogingen de waarheid te ontdek ken. Naar goed gebruik verwerkt Goddard verschillende levens verhalen (van Strafford, van Eli zabeth Couchman, van Martin Redford, van opdrachtgever Leo Sellick) om op een denderende fi nale af te stevenen. 'The Prince of Plot' wordt Goddard in de An gelsaksische landen genoemd. Niet alleen in het bedenken van een fantastische plot is Goddard een grootmeester. Robert Goddard: 'Verjaard be drog'. Uitg. Bzztöh. Prijs 39,50. Door Muriël Boll Cms Middag is poëziecriticus, essayist en (mede)bezorger van ie Nagelaten Gedichten' van S. Vestdijk en van de Verzamelde Gedichten van Chr. J. van Geel. Wat doet die in een rubriek over kinderboeken, vraagt u zich mischien af. Wel, Middag schreef verhaaltjes voor de Kinderpagina tan NEC Handelsblad. Die verhaaltjes zijn gebundeld verschenen onder de titel Ik uiuafc nooit iets mee en daar krijgt hij over een paar maanden ffl Gouden Griffel voor. Oor spronkelijk waren ze niet uitge geven als kinderboek omdat de inhoud bepaald niet alleen door kinderen gewaardeerd wordt. Maar inmiddels heeft de uitgever W boek ook met een voor kinde ren aantrekkelijk omslag op de markt gebracht. 411e verhalen beginnen met de riunen 'Ik maak nooit iets mee. Maar vorige week (of vroeger) wi', en dan volgt er iets als Want toen zat ik een auto die karder reed dan ik ooit gereden Md' of 'Want toen werkte ik 's soniers in een supermarkt, bij de groentenaf deling. Ribbelaars Vervolgens gaat het verder met Jat hij toen heeft meegemaakt en Jat wordt iets heel bijzonders or de gedachtenkronkels die vervolgens bij de schrijver opko- Wandelend door Siena mort hij bijvoorbeeld vrolijke "geluiden ergens vandaan ko- ®n, begeleid door rustig babbe lde stemmen. Het blijken stra- «iribbelaars te zijn die met een «nbeitel het plaveisel minder M maken. Rustig tikkend gin- 8® ze in slakkentempo de bocht De steensplinters gooiden ze effl stalen kooitje, een ijzeren gockeygoaltje. Dat goaltje laat udag mijmeren over een wens B vroeger: voetballen in een dat ans'. ^ein> laag stadion zo- Me tijdens de wedstrijd nog t van de omgeving kunt zien: "J cypressen of een stadje op ntikiUVe'.'Maar nu lijkt straten- sch h S'ena' lekker in de fat w "keltjes beitelen in um l'en(le steegjes, een veel oeP' Als vanzelf komt kin* ns een gedicht zijn hoofd wwandelen. Een gedicht Van V jLicix gcuiuiii/ an Geel over een tekenaar: I dp yen man e met een hamer slaat e^Stenen *n z*in tuinPad Gedicht k'6 paaltjes worden zo met WnrRt ^gesloten en dat «ou o lnSelei(i met de zin 'En nu Cgre"enlen gedicht'. °p die ma- pm °jdt elk avontuur zowel in als in poëzie beschreven. De verantwoording achter in het boek sluit Middag af met het be kende gedicht van Han G. Hoeks tra: De wonderen zijn de wereld nog niet uit maar of dat waar is moet je zelf ontdekken. De verhalen van Middag helpen je daar een handje bij en geven een duwtje aan je eigen gedach ten. Over sneeuw schrijft hij bij voorbeeld: een gedicht lijkt op eeuwige sneeuw: „Je denkt dat het er al heel lang is, maar eigen lijk is het steeds weer vers." En dan volgt het klassieke sneeuw- gedicht Een sneeuw ligt in den morgen vroeg van J.H.Leopold. Middags verhalen zijn mini-es says over poëzie waar je van ge niet omdat ze zo losjes en spits geschreven zijn. 'Verhalen om niet te verdwalen' is een beeldschoon uitgevoerd boekje, samengesteld door het Kindermuseum van het Tropen museum in Amsterdam. Het krijgt een Vlag en Wimpel. Djarrewarre Aan het boek zit met een touwtje een geïllustreerd landkaartje ge hecht van het 'Land van de Wilde Honing'. In het boek staan verha len en informatie over de Droom tijd, toen het in Australië nog één grote warboel was. Bomen, rot sen en sterren lagen door elkaar. Water vloeide weg in het zand. Er waren geen rivieren. Geen her kenningspunten. mensen konden er niet leven. Djarrewarre, het Wilde-Honingwezen heeft orde in de warboel gebracht, zeggen de Aborigines, de eerste bewo ners van Australië. Hun kinderen luisteren naar liederen die de ouders zingen, ze doen dansen na, ze zien wat kunstenaars schilde ren en ze horen de verhalen. Fo to's van mensen, van hun dansen en hun muziekinstrumenten, wis selen de scheppingsverhalen af. Tekst en beeld zijn evenwichtig gerangschikt. Het boekje is ge maakt voor de gelijknamige ten toonstelling die tot en met april 1997 in het museum te bekijken is. Scheppingsmythen uit diverse culturen staan in Scheppingsver halen uit alle windstreken. Ze zijn op een aangename verteltoon geschreven door Margaret Mayo van wie eerder 'Sprookjes uit alle windstreken' verscheen. De ver halen geven kleur aan het beken de christelijke scheppingsver haal. Guus Middag: 'Ik maak nooit iets mee'. Uitg. De Bezige Bij. Prijs 29,50 (vanaf 12 jaar) 'Verhalen om niet te verdwalen'. Uitg. Kon. Inst. voor de Tropen. Prijs 12,50. (Te koop bij het museum) Margaret Mayo: 'Schepping halen uit alle windstreken', i Christofoor. Prijs 32,50. Door Johan Diepstraten Aan het einde van de roman Per sonen, personages van Laurens Spoor vindt er een ware veldslag plaats. Iemand maakt een einde aan zijn leven, een meester-in- breker wordt levensgevaarlijk gewond bij een schietpartij, een vrouw blijkt waarschijnlijk sero positief te zijn en weer een ander wordt vermoord. Al deze gebeur tenissen leveren ongeveer vier re gels op: de alwetende verteller in de roman iaat de lezer en passant weten dat het met een aantal per sonen verdraaid slecht is afgelo pen. De personen, die personages zijn in de roman, verdwijnen van het toneel, het licht gaat uit. Portret In die zin verwijst Personen, per sonages naar de volledig over schatte - 'geraffineerd, verras send, geestig, blijmoedig, inge nieus' - debuutroman met de on mogelijke titel Kwartsiet (1993) van Laurens Spoor. Op de omslag daarvan staat een portret van een farao die als het ware doormid den is geklieft. Dat portret geeft het thema van de roman precies weer. Er ontbreekt een helft, wat zoveel wil zeggen als: de symbio tische liefde is geen lang leven beschoren. Het verhaal gaat over een ik-figuur die met de moed der wanhoop een verloren liefde ach terna reist. Inbreker In Personen, personages handelt het om de vier hoofdpersonen Noor, Alexander, Roel en Mirjam die problemen hebben met hun wederhelft. De kleedster Noor is in de steek gelaten door de merk waardige inbreker Just die musea afschuimt en vervolgens al het gestolene zonder morren terug geeft. De oude homoseksuele ac teur Alexander is tevergeefs naar Canada afgereisd om zijn relatie met een jong vriendje te besten digen. De souffleur Roel wordt hinderlijk achtervolgd door een vroegere geliefde en de actrice Mirjam leest in een afscheids brief van haar vriend Bob dat hij plotseling verliefd is geworden op een Marokkaans meisje. „Denk maar aan al m'n shitei- genschappen. Je vindt vast gauw iemand beters," luidt de opge wekte afsluiting. Toneelwereld Het is niet verwonderlijk dat Laurens Spoor de roman heeft gesitueerd in de toneelwereld. Na de toneelschool werd hij acteur en vertaalde bovendien Franse toneelklassieken. De achtergrond voor Laurens Spoor is veelbelo vend: een aankomend roman schrijver die de toneelwereld kent, kan uit eerste hand schrij ven over de twijfels, crises, huil- Laurens Spoor: moddervette ego's buien en vetes die kennelijk bij veel toneelprodukties voorko men. Zoals Harry Mulisch in Hoogste tijd al heeft laten zien, FOTO MAARTEN ARNTZEN1US kunnen in deze ambiance ook schijn en werkelijkheid vervloch ten worden tot een werkelijkheid die alleen in de roinanwereld be staat. In Hoogste tijd gebeuren dingen die in de dagelijkse reali teit niet kunnen, maar die toch aannemelijk zijn voor de lezer. De souffleur Roel in Personen, personages houdt zich, in navol ging van Mulisch, met 'de derde werkelijkheid' bezig. Uit erva ring kent hij de blackout bij ac teurs, een soort shock die ook wel de staat van verlichting wordt genoemd. „Tijdoevers versmolten en verleden en toekomst smolten samen, oftewel de tijd hield op te bestaan en alleen het pure be wustzijn bleef over. Zij het door drenkt van paniek in plaats van gemoedsrust." Geen wonder dat de souffleur geïnteresseerd is in de derde werkelijkheid: via an- troposofen, rozenkruisers en soe- fi's verzeilt hij bij de Bhagwan en is nu op zoek naar het Uiteinde lijke Zelf. Gluiperig Hoe anders is de realiteit van de kleedster. Het wereldbeeld van Noor wordt bepaald door de rod delbladen. Doodzieke Frank Govers stopt ermee. Meneer wel! Willeke's derde huwelijk kapot. 'Goed zo,' bedenkt de verteller namens Noor. „Maakte die ook eens wat mee. Stralend een songfestival verliezen kon Noor per slot ook." Noor is er een van het gluiperige type. In de rij voor de kassa dringt ze geroutineerd voor en al tijd is ze op zoek naar een manke ment zodat ze kledingstukken goedkoper kan krijgen. „Als ze niks vond, schroeide ze met een sigaret een gaatje op een onop vallende plek." Tegenover deze Noor en Roel plaatst Laurens Spoor de oude acteur en de jonge actrice, de eer ste (Alexander) constant filosofe rend over de pijn om verlaten te worden, de andere (Mirjam) over weggaan. Mirjam raakt in haar leven geblokkeerd door haar tan te in Jeruzalem die altijd weer Door René van der Velden Wat voor vader had je of heb je? Een eenvoudige vraag die in het juiste gezelschap gemakkelijk uitnodigt tot een goed gesprek. Ingeborg van Teeseling wist maar liefst dertig volwassen min of meer bekende Nederlanders te verleiden tot zo'n gesprek. En ze mocht het allemaal nog op schrijven ook. Het heeft geleid tot het boek Nooit genoeg, volwassen kinde ren over hun vaders, een absolu te aanrader voor de vakantie- koffer. Van Teeseling heeft de dertig in terviews thematisch gerang schikt in tien groepen, zoals de stimulerende vader, de beroem de vader, de voorbeeldvader, de inspirerende vader en de legen darische vader. Binnen die groe pen zijn de verhalen, voor het grootste deel jeugdherinnerin gen, op een logische manier bij elkaar gebracht. Verteld wordt door onder anderen Peter Tuin man, Linda van Dijck, Ronald Jan Heijn, Yvonne Kroonen- berg, Erwin Koeman, Ellen Brusse, Ivonne Lex, Carolyn Li- lipaly, Alexander Rinnooy Kan en Gerrit Jan Wolffensperger. Nergens wordt het gênant. Hooguit de anecdotes van John ny Kraaykamp jr. over de de pressieve, dronken periodes van zijn beroemde vader zouden in 'de bladen' niet misstaan. Ver der ademt het hele boek de sfeer van openhartige interviews en een integere benadering. Uiterst onderhoudend voor an dere 'volwassen kinderen' om hun herinneringen/ervaringen te vergelijken. En hoewel vader dag net voorbij is, uiterst nuttig voor vaders. Want bij vrijwel al le geïnterviewden komt die ene frustratie terug: 'Vader kon nooit eens zeggen dat hij van me hield'. Ingeborg van Teeseling: 'Nooit genoeg'. Uitg. Atlas. Prijs 34,90. een claim op haar legt met het verzoek: „Wanneer zie ik je te rug?" „Haar pleegouders hadden dikwijls genoeg, op duizend-en- één directe en indirecte manieren een appel gedaan op haar weder liefde, oftewel op haar dankbaar heid, oftewel op haar schuldge voel." Première Wanneer zie ik je terug? De zin is ook het motto van de roman, een notenbalk met daaronder When will I see you again? van The Three Degrees. Het is ook de af sluitende zin van het toneelstuk Deelgenoten waarbij de vier hoofdpersonen zijn betrokken. Zij komen in de maand augustus bij elkaar ais voorbereiding op de première na de zomer. Het to neelstuk is gebaseerd op de histo rische ontmoeting van de jonge koningin Wilhelmina met de be jaarde koningin Victoria in 1895. „Komt u eens terug naar Londen. Wanneer zie ik u weer," zegt Vic toria spontaan en in verlegenheid gebracht antwoordt Wilhelmina.' „Ik weet het niet..." Bij de repeti tie met publiek - de eerste try out - gaat het aan dit einde helemaal mis. Een blackout. Iedereen blijft ontredderd achter. Noor verstijft, Alexander verstart, Mirjam staat verlamd en Roel zit versteend volgens de alwetende verteller. „Ze huilen zacht. Zonder echt te weten waarom. Ieder voor zich, het lot voor hen alleen." De lezer kent inmiddels de vreselijke tij dingen, de personages hebben een vaag vermoeden van wat hen te wachten staat. Compositie De compositie van de roman is identiek aan de opbouw van het toneelstuk dat zij instuderen. De hoofdstuktitels (Landen-Steden- Gebouw-Zaal-Kamer) geven de trechtervorm aan. Uitgangspunt van deze wat ge zochte structuur is dat elke epi sode de vier personen scherper in beeld moet brengen, maar vreemd genoeg gebeurt het omge keerde. Juist aan het einde houdt Laurens Spoor zich in, waar een A. F. Th. van der Heijden-achtig schrijven in de breedte op zijn plaats was geweest. Dat neemt niet weg dat Personen, personages een verdienstelijke roman is. Kleurrijke karakters, treffende dialogen, aardige beeldspraak en mooie typeringen over 'de mod dervette ego's' uit de toneelwe reld. Maar de personages worden geen echte personen, zodat de ramp spoed die hen treft, de lezer niet erg van zijn stuk brengt. Laurens Spoor: 'Personen, perso nages'. Uitg. Van Gennep. Prijs f 29,90 Door Frits de Coninck Een aantal kunstenaars uit het zuiden des lands hebben zich aaneengesloten in een vereni ging die met een weidse naam Vereniging van Beroeps Beel dende Kunstenaars Zuid-Ne derland heet, en die club bestaat 20 jaar. Dat betekent dus een tentoonstelling, in dit geval in een paar zalen in het Markie zenhof in Bergen op Zoom. Zesentwintig kunstenaars zijn met enkele werken aanwezig, wat heel veel kunst oplevert in betrekkelijk kleine ruimtes. Daarbij opgeteld de verschei denheid van techniek, het ver uiteenlopen van stijlen, motie ven en artistieke potentie en je komt tot de vaststelling dat dit geen echte tentoonstelling is. De enige samenhang is de geografi sche herkomst en die bevindt zich buiten het artistieke do mein. Eén overeenkomst is er wel, en dat is de over het algemeen ma tige kwaliteit. Er zijn wat uit zonderingen, in ieder geval din gen die positief opvallen. Van Piet-Hein Stulemeijer uit Breda is er een aardige fotoregistratie van de veranderingen die zich in de tijd in het buitengebied vol trekken. Hij heeft op vaste mo menten foto's gemaakt van wat zich heeft afgespeeld in het uit breidingsgebied De Haagse Beemden bij Breda. Een reeks van tien panoramische foto's: de eerste laat twee landelijke we gen zien met een maisakker, de laatste is een volwassen stads wijk op precies dezelfde plaats. Daartussenin de tijd die ver sneld zichtbaar wordt. Het boe renland ligt nog vredig, niets vermoedend van een ingreep die het lijdzaam zal ondergaan. Wij die gewend zijn aan het rijtjes huis in de nieuwbouwwijk kij ken in verbazing terug en zien de metamorfose als in een te snel afgedraaide film. •Michael Jepkes is vertegen woordigd met twaalf etsaqua- tinten, voorstellende de sterren beelden. Technisch zijn die bla den prima: het levert een beeld op dat natuurlijk grafisch is maar met een schilderkunstig karakter. De pentekeningen van topografische plekken in Breda en omstreken zijn obligaat: leu ke plaatjes voor in de gang. Jan van Lisdonk uit Dongen maakt installatie-achtige beelden die leunen op watersymboliek. Maar bijna alles is stijf en blijft aan de oppervlakte, behalve drie schitterende foto's van een Frans landschap. Van Lisdonk heeft in die groen-gele verlaten heid een kobaltblauwe stroom gemanipuleerd die dat gewone landschap op vreemde wijze te kent en bezielt. Wat zo'n bonte verzameling ver moeiend maakt om te zien is, be halve die naar alle kanten uit waaierende stijlopvattingen, toch eigenlijk het goedbedoelde amateurisme dat je bij een aan tal leden van de vereniging ziet. In alle welwillendheid kun je bij hun werk zoiets als 'verdienste lijk' mompelen, maar daar schiet ook niemand iets mee op. De Vereniging heeft ter gelegen heid van het jubileum een boek werk uitgegeven waarin de le den zich met in kleur afgedrukt werk presenteren. Prijs 40,-. Het Markiezenhof, Steenberg- sestraat 8, Bergen op Zoom, open van 11.00-17.00 uur, behal ve op maandag. Tot 25 augustus. Op klein formaat is het werk van Emily Boekhout interes sant. Ze werkt onder andere in gemengde techniek en speelt hecentlx lent picas v" KEN I? Al.B'üH AMD TC i G\ct ice 'ÖVT OF TH£ F '.bate (U SU» rOD.THJ UFI OF TOE iWNbfered eoM a» ml - -w - 'Mms or thé t a*»aiM7 wiel WIT BS JEE H [rivxiSÉRS.üWte Vè tww-h'r-r \T b I u HERË YEi' KTERIN6 -T "DON'T HATE ME, kinda Foétry .OYfjgjgöSLai SivtHEVo^i-Ove RTj» f0®!Ïam pabio eictóse ..TV HM» that FEEDS SH iT.mgJY Tjjju AtiiTf UTQ;V ÉTP:-: WaU 'MvSERS.ÜOfcï o HF f:. Colin Lowe, Roddy Thomson (1996), in De Verschijning Tilburg dan een overzichtelijk spel met abstracte motieven, met de tech niek, met het papier. Het levert mooie, zachte beelden op die misschien niet schokkend zijn, maar waar wel wat te zien is. Alles hangt mooi in evenwicht; wat er aan vorm is, staat compo sitorisch op de goede plaats. An ders gezegd: er is met de beste wil niks verontrustends of af wijkends te ontdekken. Waar het werk meer wil zijn, waar het formaat groter wordt, waar het meer wil bedoelen, gaat het mis. De hand wil klaar blijkelijk vrijheid, gaat losser schilderen en gaat aan de zicht bare en herkenbare vorm voor bij. Maar dit werk heeft iets concreets nodig, ook al is het een nonfiguratief beeld. Dat zoge naamde vrije schilderen levert bij haar niks op. Het ontbeert spanning en expressie. En in eens zijn de kleuren dan ook heel flauw. Dat grotere schilder werk heeft geen uitdrukking, zegt helemaal niks. Op klein for maat, met nauwere grenzen, is er bij haar veel meer aanleiding tot een vorm en zo tot een nonfi- guratieve voorstelling die een mooi beeld oplevert, wat het ook moge betekenen. Het interessantst zijn haar pen seeltekeningen. Stille, lege bla den van rijstpapier waarop met enige aarzeling het penseel met inkt zijn eigen gang gaat. Een landschap verborgen in de nevel waaruit heel voorzichtig vormen opdoemen die naar het land schappelijke verwijzen. Emily Boekhout (1956) is opge leid aan Sint Joost en woont en werkt in Breda. Tongerlohuys, Molenstraat 2, Roosendaal, open van 14.00- 17.00 uqr, behalve op maandag. Tot 29 juli. Het is de nieuwe trend in de beeldende kunst om de eigen omgeving, vooral de directe so ciale omgeving als materiaal te gebruiken. Geluiden, voorwer pen, situaties, alles wat vooral heel gewoon is, wat geen enkele bijzondere status heeft en wat enkel in een alledaags verband FOTO DE VERSCHIJNING bestaat, wordt daaruit getild en zo in het isolement van een ex positieruimte geplaatst. Het zijn vooral de installatiekunstenaars die dat doen. De Nederlander Job Koelewijn heeft als afstudeerproject zijn moeder en drie tantes, allen in Spakenburger klederdracht ge stoken, de vensters van het Riet veldpaviljoen laten wassen. Als het geen bijzondere plek was, zou je er zo aan voorbij gelopen zijn. De biografie van de kunstenaar is kennelijk een nieuwe bron van inspiratie en materiaal. In De Verschijning in Tilburg heb ben twee kunstenaars uit Lon den, Colin Lowe en Roddy Thomson, een deel van hun ei gen particuliere bestaan met be hulp van teksten, voorwerpen, foto's en geluid gereconstrueerd. Alsof ze een poging hebben ge daan wat zich in hun binnenwe reld afspeelt zonder enige selec tie of stilering zichtbaar te ma ken. De expositieruimte lijkt een chaos en eigenlijk is die dat ook. Op de grond de uitvergrote let ters Fuckin, een ledikant met een van onhandige tekst voor ziene sprei, daarnaast een arm- stuk, aan de wand een dwang buis en heel veel tekst met vilt stift, kleurpotlood of pen op los se stukken papier en vooral heel slordig. In de gauwigheid neer gepend, alsof het er allemaal niet zo toe doet wat er te lezen valt. Wat er staat zijn Engelse teksten over het fictieve personage Ste ve Stickleback en zijn sex with girls, de titel ook van deze pre sentatie. Verder kreten, overge schreven teksten uit kranten, in een houterig handschrift dat geen enkele aanzet tot stilering verraadt. Er hangt een reeks correspondentie met bekende instellingen waarin de kunste naars om allerlei curieuze zaken vragen (met verborgen toespe lingen op de kunstgeschiedenis van de eigen tijd) en de geadres seerde daar meestal ernstig op antwoordt en een enkele keer de humor ervan inziet. Er wordt gescholden op de kunstelite (Saatchi 'n' mother fuckin), er wordt aangeklaagd, geshockeerd en vrij gefanta seerd. En door alles heen klinkt de bandopname van het onge structureerde lawaai van een bijeenkomst in een kleine ruim te van een aantal figuren die drinken, hoesten, rauw lachen en over van alles ouwehoeren. Het is allemaal heel overdone, toevallig en dus heel inwissel baar. Een installatie als deze mist het raffinement dat een En gelse low profile kunstenaar als Sarah Lucas wel heeft. Die werkt met resten van onze weg werpcultuur en gebruikt die al leen maar met een duidelijke sexuele toespeling, maar altijd getuigend van een idee, van een scherpe bedoeling. Dat is wat hier ontbreekt. Alles is heel erg fucking zonder dat het de kijker duidelijk is wat en waarom. De Verschijning, Lanciersstraat 42, Tilburg; open donderdag t/m zondag van 13.00-17.00 uur. Tot 15 juli.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 21