NAFTA: frontlijn van de globalisering Pim Fortuyn houdt niet van de Euro Faillissement bedreigt Air France Europe Ex-gener DE STEM ECONOMIE pE STEM WOENSDAG 3 JULI 1996 A Groot was het enthousiasme toen president Clinton eind 1993 zijn handtekening onder het Noord-Amerikaanse vrijhandelsverdrag zette. FOTO REUTER Door Bert Ummelen 2 3 511 Nogales - Trots laat Donald Gentry de uitrusting van de tandartskamer zien; niet hypermodern maar zo te zien func tioneel. Gratis tandheelkundige hulp is onderdeel van de arbeidsvoorwaarden die zijn bedrijf ECS Inc. biedt. Het is moeder dag in Mexico. In de kantine is taart, en straks komen er mariachis, muzikanten. De grote assemblagehal raakt snel leeg. Verspreide plukjes arbeiders, jeugdig al lemaal en veel vrouwen, maken er hun productiekwantum vol. Telefoonsnoeren, chips. Op het zich uitbreidende industrieterrein achter de Mexicaanse grensstad Nogales is ECS een typisch voorbeeld van de maquyladore. Het principe ervan is simpel: Mexicaanse handen bewerken ingevoerd materiaal en het resultaat wordt weer uitgevoerd. Bedrijven als ECS (elektronische componenten en systemen) nemen een voorname plaats in onder het groeiende aantal buitenlandse ondernemingen in Mexico. Gentry is onderaannemer. Bij grote bedrijven als AT&T en General Instruments hengelt hij naar or ders met het lokaas van lage prijs en snelheid. Mexicaanse arbeid is een stuk goedkoper dan Amerikaanse. Het scheelt gemiddeld zo'n vijftien dollar per werknemer, zegt Gentry. En dan heeft hij de kosten van voorzieningen als de gratis tandarts ingecalculeerd. De helft van zijn loonsom bestaat trouwens uit bonussen. Die hel pen hem aan zijn tweede troef: snelheid. Zoals dat voor zijn collega-managers in Mexico geldt, is een van Gentry's zorgen het verloop onder zijn arbeiders. Vooral december is een moeilijke maand. De feestdagen drijven Mexicanen naar fa milie, en die woont vaak ver weg. Behalve met zorgvoorzieningen probeert Gentry zijn jonge werknemers met een opleidingsaanbod aan zijn bedrijf te binden, en hij is gaan samenwer ken met technische scholen in de buurt. Zo snijdt het mes aan twee kanten: ligt het aan Gentry, dan heeft ECS in de toekomst meer en meer ook ge schoolde arbeid te bieden. Volgens sommige politici en vakbondsleiders in de VS is de goedkope Mexicaanse arbeid een gesel voor de Amerikaanse samenleving. De Republikein Pat Buchanan maakte er het wervende thema van zijn verkiezingscampagne van en Jimmy Hoffa Jr., die het voorzitterschap van het Amerikaanse ver bond van vakverenigingen begeert, mag het onder werp ook graag aansnijden. Steen des aanstoots is het Noord-Amerikaanse vrijhandelsverdrag (NAFTA). Dat vernietigt Ame rikaanse banen, beweren ze. Helemaal onzin is dat niet. Het Amerikaanse ministerie van Arbeid gaat ervan uit dat sinds het begin van NAFTA, in 1994, tegen de veertigduizend banen verloren gingen als gevolg van het verdrag. Wat critici van NAFTA niet zeggen is dat in dezelf de periode de werkgelegenheid in de VS groeide met drie miljoen arbeidsplaatsen. De feitelijke in vloed van NAFTA is trouwens moeilijk aan te tonen. Demonisch „De praktische gevolgen van NAFTA?," peinst Gentry, en hij haalt zijn schouders op. De maquila- dore is een stuk ouder dan het verdrag. Zijn eigen Eindjaren tachtig werd er in de Mexicaanse hoofdstad nog gedemonstreerd tegen de grote buiten landse schulden. 'Die moeten, kunnen en willen we niet betalen', zo stond er op de spandoeken. Met NAFTA is de grote, boze wereld binnengehaald, is het gevoel dat nu onder vele Mexicanen heerst. FOTO ARCHIEF DE STEM bedrijf bestaat al acht jaar. „Het geeft vertrouwen in de toekomst, dat wel," zegt hij tenslotte. Een week lang zoek ik langs de grens tussen Arizo na en de Mexicaanse deelstaat Sonora naar de praktijk achter de demonische verhalen. Managers als Gentry, mensen van Kamers van Koophandel, economische consulenten en customs brokers: uit eindelijk vertellen ze allemaal hetzelfde verhaal. NAFTA sluit aan bij een onvermijdelijke ontwik keling, de voorstelling dat het daar de oorzaak van is, berust op bedrog. Ben Buehler-Garcia van de Kamer van Koophan del in Tucson zegt het zo: „We zitten hier aan de frontlijn van de globalisering van de economie. Dat is een proces dat pijn doet. Maar het Ameri kaanse publiek moet begrijpen dat de VS hun ar beidsintensieve industrie sowieso kwijt raken, is het niet aan Mexico dan is het aan de Filipijnen of een ander ontwikkelingsland. En als Mexico geen Amerikaanse werkplaats mag zijn, dan zal het een werkplaats voor Japan of West-Europa zijn." Inflatie Buehler-Garcia en zijn collega Dan Anderson ver tellen met smaak dat Buchanan, op campagne in Tucson, werd uitgejouwd. „Waarom? Omdat de mensen hier ook de positieve kant van het econo mische verkeer met Mexico zien. Tel op een zater dagochtend maar eens de Mexicaanse kentekens op de parkeerplaatsen van de supermarkten." Het is te vroeg voor een oordeel over NAFTA, daar zijn mijn gesprekspartners het ook over eens. NAFTA is een nog maar net begonnen, voorzichtig en langademig proces van vereenvoudiging van de handel tussen de VS, Canada en Mexico. Het begint er al mee dat de deelnemers het recht hadden produkten en diensten op grond van 'vitaal nationaal belang' buiten het verdrag te houden. Vervolgens mochten ze producten en diensten aan wijzen voor beperkte protectie. En de rest is onder worpen aan een geleidelijke harmonisering van handelsvoorwaarden. Als het grote voordeel van NAFTA ziet economisch consulent Bill Bourland dat er nu een structuur is om handelsgeschillen tussen de drie landen op te lossen. En voor de rest: „NAFTA heeft het Amerikaanse bedrijfsleven geattendeerd op de grensregio en in ternationaal heeft Mexico zijn economische profiel verbeterd. Het participeert per slot van rekening in een verdrag met twee van de sterkste economieën ter wereld." Bourland is ervan overtuigd dat er zonder de val van de peso, eind 1994, niet zo'n anti-NAFTA stemming was ontstaan. Mexicanen kochten plot seling geen Amerikaanse spullen meer. En het Amerikaanse handelsoverschot met Mexico sloeg om in een tekort van acht miljard dollar. Een na tionalistisch politicus als Buchanan rook zijn kans. Fred Johnson van de Kamer van Koophandel in het Amerikaanse Nogales ziet evenmin als zijn col lega's uit Tucson meteen de invloed van NAFTA op de economie van de grensregio. „Misschien heeft de soepeler afhandeling van goederen, als gevolg van uniformering van procedures, een fractie meer groei opgeleverd dan je anders gezien zou hebben. Toch waagt hij de stelling dat de peso dit jaar iets kon terugkomen (0,05 procent) dankzij het ver drag. Johnson: „Let wel, dat gebeurde in een perio de waarin de dollar ten opzichte van de mark in waarde toenam." De gierende inflatie in Mexico zal de munt waar schijnlijk weer wat terugdrukken, maar toch: NAFTA heeft het economische klimaat verbeterd. Volgens Johnson anticiperen Amerikaanse en an dere buitenlandse ondernemers op het herstel van de Mexicaanse economie en had die houding zon der NAFTA minder voor de hand gelegen. Zou het? Als ergens de vinger aan de pols wordt ge houden, dan is het bij de customs brokers. Het zijn bureaus die im- en exporteurs met een vergunning van het Amerikaanse ministerie van Financiën aan de benodigde douanebescheiden helpen. Het kan toorpand van William Joffroy in Nogales ademt welstand. En die indruk klopt, want Joffroy heeft zijn omzetgroei van zo'n tien procent per jaar zien versnellen tot vijftien a twintig procent. Een acce leratie die, meent hij, wel degelijk mag worden op gevat als een uitdrukking van toegenomen zakelijk grensverkeer. Joffroy waakt over de ziel van NAFTA. Dat is een papierberg die de zogeheten rules of origine bevat. Van alle in het verdrag opgenomen producten is precies vastgelegd welk deel van de waarden die het vertegenwoordigt minimaal in een van de drie landen moet zijn verkregen om een NAFTA-status te claimen. Je denkt bij vrijhandel niet meteen aan zoveel pa pier. Joffroy: „Vergeet het idee dat NAFTA een vrij handelsverdrag is. Het is een verdrag over be voorrechting in het handelsverkeer." NAFTA is feitelijk het raamwerk van allerlei sec- torgewijs afgesloten overeenkomsten. „Sterk poli tiek geïnspireerd allemaal," aldus Joffroy. Aan de andere kant van de grens, in het Mexicaan se Nogales, zegt directeur Francisco Trujillo van de Kamer van Koophandel dat het niet moeilijk is de echte slachtoffers van NAFTA aan te wijzen. Hier, aan deze kant, zijn ze te vinden. En de schul digen? Nee, niet de Amerikanen. De Mexicaanse regering. Trujillo: „Die heeft zich bij de onderhandelingen alleen maar op een paar grote ondernemingen ver laten. Het midden- en kleinbedrijf, toch de basis van onze economie, is nauwelijks geïnformeerd. Wij zijn overvallen, we hadden geen idee hoe NAF TA zou werken en wat de gevolgen zouden zijn." Neem de transportsector, zegt Trujillo. „Zestig procent van onze trucks zal nooit aan de veilig heids- en milieunormen kunnen voldoen. Die zijn gewoon te oud.Dat er over de transportsector nog geen akkoord is bereikt, komt alleen maar, zegt hij, omdat de Amerikanen de lage lonen van de Mexi caanse truckers vreesden. Volgens Trujillo groeit in Mexico het verzet tegen NAFTA. Kijk naar de truckers, kijk naar de lokale middenstand die wordt opgeslokt door Ameri kaanse supermarktketens. De im- en exportvoor waarden zijn niet toegesneden op de Mexicaanse maat, dat is zijn ene grote klacht. De andere is dat NAFTA geen eind heeft gemaakt aan allerlei verstikkende bureaucratische regels in Mexico. Hij doelt onder andere op de noodzaak voor middenstanders om geïmporteerde waren, voedsel en goederen, eerst uitgebreid te laten tes ten. En het is, vertelt Trujillo, niet zo dat een product, neem een type televisie, op een gegeven moment wordt goedgekeurd. Nee, elke winkelier die dat zelfde type tv wil gaan verkopen, moet het oök weer laten testen. Dat kost handenvol geld en die kosten moeten worden vertaald in de prijs, wil de winkelier zijn hoofd boven water houden. Het ge volg is dat hij duurder is dan zijn Amerikaanse col lega. Vooral in de grensregio werkt dat uiteraard fnuikend. Politieke cultuur Verkeerd vindt Joffroy het ook dat NAFTA geen betekenis heeft op het niveau van de burger, bui tenlander of Mexicaan. Nog altijd moet je je huur auto voor de grens laten staan, nog altijd vertellen grote borden dat maximaal voor 50 dollar mag worden ingevoerd. Goed, de laatste regel mag op Mexicaanse wijze worden uitgelegd: het is 50 dol lar per op te voeren familielid. „Zo'n commentaar is natuurlijk serieus," zegt, te rug in Tucson, economisch consulent Bill Bour land, „maar het slaat maar voor een deel op NAF TA." Bureaucratie en corruptie zijn bestanddelen van de Mexicaanse politieke cultuur, bedoelt hij. Daar zullen de Mexicanen in de eerste plaats zelf mee moeten afrekenen. Bourland: „Aan de andere kant, de frustraties on der de Mexicanen zijn maar al te begrijpelijk. NAFTA heeft Mexico de grote boze wereld binnen gehaald. Het betrekt het land in een proces dat diep ingrijpt in zijn sociaal-culturele bestel." Door Wido Smeets Maastricht - Twaalf miljard bankbiljetten, zeventig mil jard munten (in gewicht 300.000 ton), drie miljoen geldau tomaten. Er moet heel wat ingewisseld worden voordat de Euro zijn intrede heeft gedaan en alle nationale valuta hun waarde hebben verloren. De Euro moet als afsluiting dienen van de Economische en Monetaire Unie. En die unie (mits voltooid) zal ons méér welvaart, méér economische groei en een vrijere economi sche markt brengen. De unie zal ook zorgen voor het einde van de monetaire zelfstandig heid van de verschillende lan den. En daardoor het politieke evenwicht in Europa verster ken. Tot zover het ideale plaatje. In 1992 opgesteld in Maastricht, in 1995 nog eens bevestigd in Madrid. Wordt het daardoor tijd voor ondernemers om zich zorgen te gaan maken? Ja, vindt Pim Fortuyn, econo mie-professor te Rotterdam en zelfbenoemd geweten van Ne derland. Die Euro is er nog lang niet. En wat hem betreft, mag het best nog wel een tijdje duren. Zo niet Wim Boonstra, hoofd economisch onderzoek van de Rabobank. Boonstra vindt dat de Euro er zo snel mogelijk- moet komen. Niet dat hij de na delen van een snelle invoering niet ziet, maar uitstel, zo vreest hij, zal uiteindelijk afstel bete kenen. „Dan is elke stabiliteit verdwe nen, en valt het hele zaakje weer in elkaar. Dan zitten wij met een harde gulden, en de Belgische frank en de Franse franc zullen flink onderuit gaan. Met alle nadelige gevol gen van dien: binnen de kortste keren zitten we weer met di verse vormen van protectionis me. En dan zijn we weer net zo ver als twintig jaar geleden." Fortuyn en Boonstra waren on langs in Maastricht de sprekers tijdens de centrale vergadering van de Limburgse onderne mersvereniging LOZO. In het pleidooi van Boonstra voor een snelle invoering van de EMU zal ook een rol spelen dat de Rabobank al een eind op streek is bij de voorbereiding voor deze bancaire aardver schuiving. Uitstel en vervol gens afstel maakt de miljoe- nenvretende operatie in één klap zinloos. Die last draagt Fortuyn niet mee. Hij is tegenstander van de Euro. Beter gezegd: bekeerd te genstander. Ooit was hij vóór een Europese munt - en op termijn moet die er ook komen. Maar op dit moment, vindt hij, moet de politiek het lef hebben om voor uitstel te kiezen. Waarom? „Als landen econo misch en politiek naar elkaar toegroeien, is één munt van zelfsprekend. Ook Nederland kende vroeger verschillende munten, en daar is uiteindelijk onze gulden als eenheidsmunt uitgerold." Maar, weet Fortuyn, 'nog nooit is een muntunie voorafgegaan aan een politieke unie'. Volgens de Rotterdamse professor be gaat Europa een historische doodzonde door de politieke en culturele verschillen tussen de landen onderling te veronacht zamen. „In economisch opzicht kun nen we langzamerhand spre ken van een geïntegreerd Euro pa. Maar politiek en cultureel zijn we nog lang niet zover. Is het rijke Nederland bereid om solidair te zijn met het arme Zuid-Italië? Hoe democratisch is de besluitvorming in Brussel, waar zelfs de politici zelfs niet weten hoe besluiten precies tot stand komen?" In die omgeving kun je geen muntunie van start laten gaan, vindt hij. Zeker niet als zelfs de Duitsers, die aan de basis ston den van de Europese eenwor ding, niet kunnen voldoen aan de door hen zelf geformuleerde criteria. En wat te zeggen van de Fran sen en Belgen. „Die hebben be sloten in één jaar tijd hun boekhouding op orde te stellen. Terwijl in Frankrijk vorig na jaar Juppé zijn strijd voor be zuinigingen heeft verloren. Terwijl België, met de grootste staatsschuld, onmachtig is om de benodigde ombuigingen door te voeren." Fortuyn meent dat de voorge nomen opschoning van het huishoudboekje in de twee lan den maar tot één conclusie leidt: „Als het lukt, worden we belazerd. Dan gaat Nederland de EMU subsidiëren, zoals we vroeger de oorlog in Vietnam gesubsidieerd hebben." Wacht nou even met die munt, vindt Fortuyn. Een uitstel van minimaal vijf tot zes jaar vindt hij gewenst, om te zorgen dat de EMU niet het beginpunt, maar het sluitstuk wordt van de Europese integratie. „Ne derland heeft hier geen enkel voordeel bij." Door Wilko Voordouw Parijs - Om te voorkomen dat Air France Europe - het voorma lige Air Inter - over twee jaar failliet gaat, heeft topman Chris tian Blanc een drastisch bezuinigingsplan bekend gemaakt. Zo wil de Europese dochter van Air France alle verliesgevende lij nen sluiten en moet het personeel de buikriem aanhalen. Alle salarissen worden bevroren. „Als we nu niet ingrijpen tekenen we het doodvonnis van de onder neming. Maandelijks verliezen we 35 miljoen gulden, nadat we vorig jaar een verlies leden van 175 miljoen gulden. Nu met de handen over elkaar blijven zitten betekent het failliet van Air France Europe," liet directeur Christian Blanc weten. Monopolie Air France Europe is vorig jaar ontstaan uit het samensmelten van het voormalige Air Inter en de Europese vluchten van Air France. Die nieuwe maatschappij kreeg het gelijk erg moeilijk, om dat Parijs - gedwongen door de Europese regels - langzaam het monopolie op de vluchten in Frankrijk moest afbreken. Nu mogen ook andere Franse vliegmaatschappijen lijnvluchten openen tussen bij voorbeeld Pa rijs en Nice, of Parijs en Toulou se. Drie luchtvaartondernemin gen - AOM, Air Liberté en TAT, een volle dochter van British Air ways - zijn al actief. Zij ontke tenden op de meest winstgevende lijnen van Air Inter een ware prijzenslag. Daardoor verloor Air Inter vorig jaar maar liefst 1,3 miljoen passagiers en kwam er een einde aan de stelselmatig veel te hoge tarieven van de monopo list. Per 1997 mogen ook buitenlandse maatschappijen lijnen openen binnen Frankrijk. En het is juist die extra concurrentie waar Blanc tegen op ziet. Vandaar dat hij nu wil bezuinigen. De loon kosten bij Air France Europe moeten met 12 procent omlaag. Tot die inkrimping wil hij komen zonder gedwongen ontslagen. Aandelen Een van zijn toekomstige voor stellen is al duidelijk: de piloten van de dochter van Air France wordt gevraagd om een deel van hun salaris in te leveren, in ruil voor aandelen van de te privati seren maatschappij. Ook gaat Blanc alle niet rende rende lijnen sluiten. Daarmee komt een definitief einde aan een van de opdrachten, die publieke onderneming Air Inter heeft: het onderhouden van een zo dicht mogelijk lijnennet, om de territo riale eenheid te bewaren. Air Inter verdedigde altijd hoge tarieven op de winstgevende lijnen door te zeggen dat het be drijf van de overheid opdracht had gekregen om verlieslijdende lijnen open te houden. Maar de regelmatige vluchten op het Bre tonse Quimper, en de Midden- Franse steden Saint-Etierme Clermont-Ferrand lijken ten do de opgeschreven. De publ dienstverlening van Air France is dan afgelopen. Luchtbussen Blanc had overigens niet al slecht nieuws. Juist op de renderende lijnen wil hij dienstverlening gaan verbetert» Met ingang van oktober start rotatie van zogenaamde 'navet- tes', een soort luchtbussen. fis gaan onder meer vliegen tussen Parijs en Marseille, Touloust alsmede Nice, met een halfuur-0' een uurdienstregeling. Blanc houdt tevens vast aan de wens o® te worden geprivatiseerd. Als h« aan hem ligt is Air France Eurof eind 1997 een private onderne ming. De zeer actieve vakbond van lij»' dienstpiloten (SNPL) verklaard' vierkant tegen de plannen van d< directie te zijn. „Blanc schilde11 de situatie veel ernstiger af da' die in werkelijkheid is. Dat doe- zijn geloofwaardigheid ëeet goed. Het personeel zal gaan sta ken als al deze maatregelen wer' kelijkheid worden." Var onze correspondente Jeruzalem - Israel's premier, Benjamin Netai heeft gisteren de were pieuwe boodschap ge Scherp ondervraagd ov< politieke overwegingei Netanyahu in zijn eerst moeting met de buiten pers: „Ik wens niet de worden gelezen". Netanyahu veegde een rr jing van Yasser Arafat o\ -.r.' r- *Een Moskoviet belam Moskou - Vandaag de Russen voor het hun geschiedenis de k de zittende presider huis te sturen en een leider te kiezen. Scep ren ervan overtuigd, ris Jeltsin het nooi zou laten komen dat risico loopt weggest worden. Maar de president meest fundamentele der sche uitdaging aanged vanuit een bijna verlor tie heeft hij zich binnei maanden teruggevocht de top van de rang! voerde een uiterst slii goed doordachte verk campagne, waar geen tegenstanders aan kon 1 Maar er waren wat heidsfoutjes: Jeltsin we zijn adviseurs en medis zodanig opgekalefaterd beeld van een dronken hartkwalen binnen de keren verbleekte en dent weer de indruk van een vitale en door vader des vaderlands. De gedaanteverwisseli verbluffend, maar Jelts de de eindstreep net ni ^Tfjhieffoto van premiË mdel au pair Tania ShS

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 4