KLM en NorthWest sluiten rijen GOED KOOP v.' Roze Zaterdag: 4Je lust en je leven' Markt roept KLM en NorthWest tot de orde Japans invoertarief varkensvlees fors omhoog Politie onderzoekt motorongeluk op A27 Bel gratis 06-0789 Mega-alliantie British Airways/American Airlines dwingt partijen in gareel De leukste stop is maar een paar uurtjes rijden bestem BINNENLAND BUITENLAND A3 J^erioden met Iveral droog. It van bergge len velden en' j. Een opste- Ind. Middag- jpveer 24 gra- bntische kust Ier, in de Pro- ledoc hier en braden. 27 'Gemeente Arnhem voert illegaal gedoogbeleid drugs' Vermoorde Epenaar infiltrant beaphar MET REPPERS IN DE GROND KOMT ER GEEN KAT OF HOND! BINNENLAND KORT Dronken rijder sleurt meisje mee Cabaretier Teeuwen weigert prijs Proef spitsstrook na de zomer voortgezet Krakers verlaten 'Iraakse ambassade' ZACHTE WITTE BOLLETJES MAANDAG 1 JULI 1996 |"6 Al |en Ierland: i bewolkt en Jsschien met Kt dan stevig. In Engeland ■ingen. Maxi- 1 graden in pnd tot 19 jn purg: Naast af en toe ndag enkele Itemperatuur In-Frankrijk: 1 afgewisseld hier en daar Tdden dinsdag Jger. Middag- tveer 20 gra- paalkust koe- I en warm. In maxima op- de 40 graden, I graden, maar yte kust lagere eend zonnig, fden soms ook Vaarschijnlijk name in het warm met s 35 en 40 gra- neeste kusten Jiur rond 30 langs de Golf Verkelijk lage- tnden: Flinke In en droog, ■xima rond 31 p: Overwegend diddagtempe- 30 graden. nige perioden, |rden meer be- nkele regen- of kima uiteenlo- feraden in het [lier en daar in Kreta: Vrij Maxima van/ fetranden tot 35, ld. bewolking en buien, mogelijk lel met maxima In het noorden pen. lalf tot zwaar Roral aan de |e Alpen enkele met onweer. |uur uiteenlo den in de noor tot 25 in de no. 1 9 10 11 I16 21 36 139 44 54 60 |65 JP70 1 Hoogslaper; 7. boord; 11. geluid; Jdelen; 14. verpot- Èferavond; 18. mis- bollen; 2. vaak; 3. Ir; 4. hofkapel; 5. B. knollen; 8. bui- pend; 16. poreus. JFS imsterdam (anp) - Japan ver hoogt het invoertarief voor diepgevroren varkensvlees ,anaf vandaag met 24 pro- tent. Nederlandse producen ten en exporteurs ondervin den van de maatregelen zowel direct als indirect schade. Dat heeft het Productschap voor Vee en Vlees zaterdag bekend gemaakt. ge tariefsverhoging die tot 1 jpril volgend jaar van kracht is, jjl de Nederlandse export van varkensvlees naar Japan tot vrij wel nul terugbrengen. Nederland verkoopt slechts een klein deel van zijn productie aan Japan. Vo rig jaar ging van de totale export van 845.000 ton varkensvlees zo'n 5.500 ton naar Japan. Niet temin is Japan volgens het pro ductschap een interessante markt, omdat het varkensvlees goede prijzen opbrengt. De indirecte schade voor Neder land is waarschijnlijk groter, om dat de feitelijke afsluiting van de Japanse markt leidt tot scherpere concurrentie in Europa. „De De nen voerden vorig jaar zo'n 150.000 ton varkensvlees uit naar Japan. Een deel daarvan zal nu op de Europese markt terecht ko men, met name de Engelse ba- conmarkt. En daar is Nederland de belangrijkste concurrent," al dus een woordvoerder van het productschap. Met het verhoogde tarief gaat Ja pan zijn boekje niet te buiten. Volgens afspraken binnen de GATT (Algemene overeenkomst inzake tarieven en handel) mag het land de invoertarieven voor varkensvlees verhogen, indien het invoervolume met meer dan 19 procent stijgt ten opzichte van voorgaande periodes. In het ver leden maakte Japan al geregeld gebruik van de mogelijkheid de invoer van varkensvlees te beper ken. „Als ze voldoende binnen hebben, gaan de tarieven om hoog," aldus de woordvoerder. Op basis van lopende besprekin gen tussen de Europese Commis sie en Japan heeft het producte schap wel goede hoop dat Japan in de toekomst soepeler zal zijn, óf door de invoertarieven minder sterk te verhogen óf door de ver hogingen langer uit te stellen. Nederlandse exporteurs zullen Brussel wel vragen om een ver goeding voor de opslag van het varkensvlees, dat zij na 1 april alsnog aan Japan hopen te verko pen. Verkoop elders is weinig lu cratief, omdat het varkensvlees voor de Japanse markt aan spe ciale voorwaarden voldoet en daardoor duurder is. Door Willem Reijn Peking - De KLM en NorthWest willen de rijen sluiten na een jaar van diepgaande conflicten. KLM-topman Pieter Bouw en zijn North West-collega John Dasburg zijn vrij dag overeengekomen dat de partners nieuwe contracten zullen sluiten die de samenwerking op lange termijn moe ten garanderen. Bouw maakte dat gistermiddag bekend tijdens een bijeenkomst met de Nederlandse pers in de Chinese hoofdstad Peking. Bouw en minister Jorritsma waren daar 's ochtends aangekomen met de eerste officiële vlucht van de KLM op China. „We hebben een eerste stap gezet om de lucht tussen KLM en NorthWest op te klaren," zei Bouw. Hij zei zelf het initiatief te heb ben genomen tot de gsprekken met Dasburg. Het vrijdag bereik te principe-akkoord, waarin KLM nog eens officieel verklaart geen uitbreiding van de juridi sche zeggenschap na te streven boven 25 procent, moet de sa menwerking op lange termijn Arnhem (anp) - De gemeente Arnhem gedoogt dat er in de drugssoos in die stad een ruimte is, waar harddrugsge bruikers hun gang kunnen gaan. Het Openbaar Ministe rie zou het experiment voor verslaafden: oogluikend toe staan, totdat er een officieel besluit over is. Het Rijk heeft echter begin dit jaar al een aanvraag uit Arnhem voor een experiment met heroï neverstrekking afgewezen. Dat stelt de fractie van GPV/RPF in de Arnhemse raad. Zij wil het college vanavond tijdens de raadsvergadering over de kwestie interpelleren. Volgens de fractie is het experi ment van het Gelders Centrum voor Verslavingszorg illegaal. „Gedogen van harddrugsgebruik leidt onherroepelijk tot het gedo gen van de handel en dat gebeurt nu ook rondom de soos." Volgens fractievoorzitter P. van Dijk ne geert de gemeente wetten en re gels. De fractie wil de raad maandag avond voorstellen een nieuw ex periment te starten met zoge noemde sociale pensions voor verslaafden. Er zouden op ver schillende plekken pensions moe ten komen waar verslaafden kun nen overnachten. Op die wijze zijn zij volgens GPV/RPF goed bereikbaar, terwijl het beter mo gelijk is handelaren buiten de deur te houden. veilig stellen. Dan kunnen pro jecten worden aangepakt als het afstemmen van automatiserings systemen en de integratie van de vrachtactiviteiten, die de lucht vaartmaatschappijen opnieuw tientallen miljoenen gulden per jaar kostenvoordeel opleveren. Als posiief signaal ziet de Bouw de overeenkomst met NorthWest om 6650 preferente aandelen te rug te kopen, die KLM eerder als een soort lening had aangekocht. KLM ontvangt voor het pakket 650 miljoen gulden, incluslief een boekwinst van circa 325 miljoen gulden. De maatschappij krijgt na betaling (zestig procent in '96, de rest volgend jaar) een oorlogs kas van liefst 3,5 miljard gulden, die zogewenst met een bijzondere krdietfaciliteit van de banken tot 5 miljard kan stijgen. Het gewone aandelenbelang van KLM veran dert niet: negentien procent nu, met een omstreden optie op 5,5 procent. De tegenspelers van de KLM, de grootaandeelhouders Checci en Wilson, moeten officieel hun fiat nog geven aan de vredesverkla- ring. Maar zonder hun instemming zou Dasburg niet tot een akkoord met Bouw hebben kunnen komen, wordt verondersteld. De verhoudingen tussen KLM en NorthWest raakten vertroebeld toen NorthWest onder invloed van Checci en Wilson de invloed van KLM in de maatschappij be perkte met een zogeheten gifpil- constructie. KLM kreeg geen stemrecht voor nieuwe aandelen die haar belang volgend jaaar vergroten van 19 naar 25 procent. KLM trok vervolgens haar drie vertegenwoordigers terug uit de Raad van Commissarissen een stapte naar de rechter. De aangekondigde mega-allian- tie tussen British Airways en American Airlines, de grootste in de burgerluchtvaart, heeft de ru ziënde partners doen beseffen dat zij hun eigne profijtelijke allian tie moeten veiligstellen om de verhardende concurrentie bij te kunnen benen, zo lichtte Bouw toe. De rechtszaken die KLM tegen NorthWest Airlines heeft aange spannen vanwege de beperking van haar rechten, blijven op de rol staan, zei Bouw. De verwach ting is echter dat KLM in de on derhandelingen die nu zullen vol gen de rechtszaken zal laten val len, als NorthWest bereid is om KLM tegemoet te komen in haar wensen de samenwerking op lan ge termijn te intensiveren. In het zwart'geklede deelnemers aan de optocht van Roze Zater dag in Haarlem foto anp Door Yvonne Hamar de la Brethonière (anp) Haarlem - Een fel roze kleed siert het altaar van de kleine St. Bavo in Haarlem. Rieten manden, gevuld met roze spekjes en roze snoepjes, staan klaar om later rondgedeeld te worden als hostie. Gezang met het speciale roze koor en bezoekers wordt enthousiast geoefend als de mooie kerk aan de Leidsevaart langzaam voller wordt. Uiteindelijk is de helft van de bankjes vol. Er zijn kleine kinde ren en bejaarden en ongeveer evenveel homoseksuele mannen als vrouwen. De roze oecumeni sche kerkdienst kan beginnen. Uitgangspunt van de dienst is 'Je lust en je leven', waarmee aan dacht wordt geschonken aan de waarde om zonder angst van het leven te kunnen genieten. De vier voorgangers zijn actief in de LKP en Verkeerd Verbonden, twee stichtingen voor christelijke en homoseksuele mensen. „Wie aan dit bestaan verloren; nieuw begin heeft afgezworen; wie het houdt bij wat zij/hij heeft; sterven zal zij/hij onge- leefd. Tijd van leven om met ve len; brood en ademtocht te delen; wie niet geeft om zelfbehoud; le ven vindt zij/hij honderdvoud (vrij naarMattheus 10,16-33). De Roze Zaterdag komt na de kerkdienst goed op gang met de parade, waarbij zich in totaal on geveer vijfduizend mensen aan sluiten. De kleurrijke stoet, bege leid door enkele lokale drum bands, gaat dwars door het cen trum naar de Haarlemmerhout, maar doet net niet de echte win kelstraten aan. Langs de route hebben enkele middenstanders en enthousiastelingen roze bal lonnen en linten opgehangen. De mars trekt veel bekijks. Men sen klappen enthousiast met de groep cowboys mee, anderen blij ven bijna perplex of glimlachend staan. Onvervalste Haarlemse bloemenmeisjes delen roze anjers uit aan omstanders, van wie som migen eigenlijk nog niet weten waar het precies voor is. Zo kleurt Haarlem langzaam maar zeker roze. Epe (anp) - De Epenaar Rob Kouffeld, die bijna exact een jaar geleden werd vermoord in zijn woning in het Gelderse plaatsje, werkte sinds begin jaren negentig als infiltrant voor de Crimi nele Inlichtingen Dienst (CID) in Amsterdam. Drugsbaronnen, die zich verraden voelden door Kouffeld, hebben hem koelbloe dig om het leven laten brengen. Dat melden 'politie- en justitie- bronnen', in het Gelders Dag blad. Eerder was al bekend dat (ADVERTENTIE) Beaphar Reppers Afweerkorrels en speciaal ontwikkelde Verdampers kunnen effectief worden ingezet op plaatsen waar honden en katten zich ongewenst ophouden. Vraag ernaar bij de dieren- en tuinspeciaalzaak. de politie er van uit ging, dat de dood van Kouffeld een afreke ning in het criminele cricuit was. De bronnen stellen dat de Epen aar kind aan huis was bij de Am sterdamse CID, terwijl omge keerd Amsterdamse rechercheurs hem op zijn privé-adres bezoch ten. Kouffeld kwam volgens de zegs lieden in 1991 in contact met de CID in Amsterdam. Hij was divi siehoofd van een Turkse en een Marokkaanse drugslijn. Hij ge noot het vertrouwen van belang rijke Nederlandse drugsbaron nen. In maart '94 verloor Kouf feld het vertrouwen van de drugsmaffia, toen hij twee zee containers met daarin een com pleet xtc-laboratorium liet par keren voor de deur van een poli tiebureau in Amsterdam. Daarlerveen - Een 21-jarige automobilist uit Den Ham heeft vrij dagavond een ware ravage aangericht in Daarlerveen. De man reed onder invloed van alcohol met hoge snelheid over de weg, schampte een vluchtheuvel en reed vervolgens twee 17-jarige meisjes uit respectievelijk Vroomshoop en Daarlerveen aan. Bei den raakten zwaar gewond. De twee meisjes stonden in de berm met elkaar te praten toen zij werden aangereden. Eén van hen werd op de motorkap meegesleurd. Iets verderop botste de man met zijn voertuig tegen een geparkeerde auto, daarbij viel het meisje op het trottoir. Omstanders probeerden de dader aan te houden, maar dat lukte niet om dat hij hen zeer agressief bejegen de. De politie kreeg de man uiteindelijk te pakkeh. In de surveil lance-auto zag hij kans de achterruit te vernielen. Den Haag - Hans Teeuwen zal de hem toegekende Scheveningen Cabaret Prijs 1996 weigeren. De onderscheiden cabaretier heeft dat de organisatoren laten weten. Teeuwen is van mening dat de prijs te weinig niveau heeft. De prijs is hem toegekend voor zijn programma Met een Breierdeck. De Scheveningen Cabaretprijs is een initiatief van de Stichting Bevordering Cabaretkunst Neder land. In het recente verleden ging de prijs onder meer naar het duo Mini en Maxi. Utrecht - De proef met de spitsstrook op de rijksweg A28, waar bij de vluchtstrook tijdens de ochtendspits als extra rijbaan wordt gebruikt, wordt na de zomer met minstens een jaar ver lengd. Rijkswaterstaat is tevreden over de resultaten van het ex periment. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat gaat ook op andere plaatsen spitsstroken in gebruik nemen. Tijdens de zomer maanden stopt Rijkswaterstaat met de proef, omdat dan wegens het geringere verkeersaanbod geen files te verwachten zijn. Den Haag - De ongeveer dertig krakers die in de nacht van zater dag op zondag in Den Haag de leegstaande ambassade van Irak kraakten, hebben het pand zondagmiddag omstreeks vijf uur weer verlaten. Volgens de politie deden ze dat vrijwillig. De kra kers hadden in het gebouw willen gaan wonen en er een interna tionaal vredescentrum willen inrichten. Het pand staat sinds de Golfoorlog leeg. Het terrein is van de staat Irak. Den Haag (anp) - De ver keerspolitie in Driebergen on derzoekt of werk aan de weg zaterdag de oorzaak is ge weest van de dood van een motorrijder en zijn passagier. Het tweetal verongelukte 's ochtends op de A27 tussen knooppunt Lunetten en Ever- dingen. Morgen brengt de po litie verslag uit aan de officier van justitie. De groeven in het wegdek in combinatie met stortregens wa ren fataal voor het tweetal. Nog vijf andere motorrijders slipten in soortgelijke omstandigheden, aar voor hen liep het beter af. Veilig Verkeer Nederland vindt dat de wegbeheerders, zoals Rijkswaterstaat, meer aandacht moeten geven aan de kwetsbaar heid van motorrijders waar het gaat om de toestand van het weg dek en bij wegwerkzaamheden en -markeringen. In het weekeinde deden zich nog verscheidene andere ongevallen voor met dodelijke afloop. In Em- men kwam een 25-jarige vrouw om het leven toen een automobi list die door rood reed, haar van haar brommer schepte. Een 19- jarige bromfietser verloor het le ven in zijn woonplaats Harden- berg, toen hij tegen een gepar keerde vrachtauto botste. Ook een 43-jarige bromfietser uit Eindhoven kwam om toen hij te gen een vluchtheuvel reed en zijn helm verloor. In Dalfsen verongelukten twee Zwollenaren (22 en 23 jaar) toen hun auto tegen een boom botste. Volgens de politie verloor de 22- jarige bestuurder de macht over het stuur verloor. Een 76-jarige vrouw uit Doetin- chem kwam onder de wielen van een stoptrein en overleed. Op de spoorwegovergang kon zij niet meer ontkomen, toen de bomen sloten. Verder kwam een 23-jari- ge man uit Klazienaveen om toen hij in Assen door een streekbus werd overreden. De vele grote evenementen in het land zorgden nergens voor grote problemen. (ADVERTENTIE) zak 6 stuks vanM EDELVRUCHT na APPELSAP W| literpak van 445" MORA FRIKANDELLEN 20 stuks van^29r Aanbiedinge n geldig /an ma. 1 juli t/m wo. 3 juli 1996. A&P Services B.V. tel. 035-5483333. ELKE DAC GOED NIEUWS Door Willem Reijn Peking - Er lijkt leven na de hel. De alliantie van KIM en NorthWest levert alleen Ne derlanders al een voordeel van zo'n tweehonderd mil joen gulden per jaar op, maar de knetterende ruzies tussen de partners dreigden de kip met de gouden eieren te slachten. Nu zien de partijen in dat dat zij hun verhouding wel moeten verbeteren, wil len ze niet ondergaan in de prijsslag die de luchtvaart opnieuw diep in de rode cij fers drukt. KLM-topman Pieter Bouw neemt in Peking drie uur de tijd om de Nederlandse pers bij te praten over de ontwikkelingen in de luchtvaart in het algemeen en bij KLM in het bijzonder. Hij is ontspannen, nu de in ruzies vastgelopen relatie met North West eindelijk weer lijkt te kun nen worden vlotgetrokken. Bouw had voor de gesprekken zelf het initiatief genomen. „Ik vind dat NorthWest en wij de voordelen die onze samenwer king genereert en nog kan gene reren niet emotioneel mogen weggooien." De stap voorwaarts was hoog nodig, want na twee jaar van redelijke winsten, voelt KLM de hete adem van de con currentie in de nek. Hij onderstreept dat de overeen stemming nog slechts 'een eerste stap' is in het proces om de lucht te klaren. Toch lijkt dat proces al een eind op streek als hem wordt gevraagd of hij bereid is de rechtszaken te laten vallen als KLM en NorthWest overeen komsten over langdurige sda- menwerking op deelgebieden bereiken. Hij weifelt lang bij die vraag. Wil weten of het een openbare uitspraak wordt en als dat antwoord positief is, ver klaart hij: „Dan zeg ik 'neen'. Want dat moet ik wel zeggen, omdat ik anders in het Ameri kaanse rechtssysteem mijn juri dische positie ondermijn." Bouw onderscheidt in zijn uit eenzettingen ('U weet dat ik graag college geef') zijn ruzie met de aandeelhouders Checci en Wilson van de zo lucratieve samenwerking op de werkvloer. In praktijk bleken die zaken overigens helemaal niet gemak kelijk te ontwarren. De KLM wilde geen nieuwe projecten aanpakken die 'onomkeerbaar' zouden zijn, omdat KLM de za kenlieden Checci en Wilson er van verdacht hun belang in NorthWest snel te willen verko pen aan concurrerende maat schappijen, zodra zij eind 1997 het recht krijgen om hun belang te vervreemden. Aan zo'n bedrijf wil KLM zich niet uitleveren. Ondertussen verdacht North West KLM ervan haar belang te willen uitbreiden om volledige controle over NorthWest te krij gen. Nieuwe sprongen voorwaarts bleven daardoor uit. En de con currentie zat niet stil. De mega- alliantie tussen British Airways en American Airways brngt de markt in een stroomversnelling, beaamt Bouw. „Dat is de funda- menetele reden dat we weer aan de praat zijn gekomen. Zij gaan een alliantie aan met belangrijke elementen, waarvoor potdikkie KLM en NorthWest het voor beeld hebben gegeven. Dat gege ven heeft Dasburg en mij het in zicht gegeven dat het zonde is om al die gezamenlijkke investe ringen van de afgelopen periode niet zo maar overboord te gooien. De samenwerking zorgt immers voor grote kostenvoordelen. De nieuwe Brits-Amerikaanse sa menwerking zal opnieuw voor een enorme prijsdruk zorgen, zo menen waarnemers. De even tot betrekkelijke rust gekomen markt zal opnieuw een snelle neerwaartse prijsspiraal laten zien. Beleggingskantoor Van Meer James Capel schrijft in een kersvers rapport over de lucht vaart dat de groei van de volu mes, de introductie van nieuwe, goedkoper vliegende toestellen en de liberalisering van de luchtvaart tot een aanhoudende prijs-erosie leiden. En de analis ten trekken de conclusie dat de eens zo glamoureuze luchtvaart opvallende trekjes van de ordi naire containervaart vertoont. Alleen bedrijven die het geld hebben om voortdurend aan schaalvergroting te doen en zo kostenvoordelen te behalen, kunnen overleven. De markt heeft KLM en North West zo tot de orde geroepen. De operationele winst van de KLM valt de laatste maanden hard te gen. Waar beleggers er nog op rekenden dat in de slappe maan den januari tot en met maart KLM quitte zou kunnen spelen, moest het bedrijf een verlies van honderd miljoen rapporteren. Lufthansa dreigt ook in de goede maanden al weer in de rode cij fers te glijden en British Air ways geeft aan een miljard pond te willen bezuinigen. KLM en NortWest moeten dus vooruit. Projecten genoeg die goed geld kunnen besparen, weet Bouw. „De automatise ringssystemen van beide bedrij ven kunnen we op elkaar af stemmen." Daardoor kunnen KLM en NorthWest de dure tickets afschaffen en passagiers op (bijvoorbeeld) credit-cards laten reizen. Dat scheelt enkele procenten aan de kostenkant. De integratie van de zwaar onder druk staande vrachtdivisies kan tot een noodzakelijke kostensa- nering leiden. Routes die nu op basis van tijdelijkheid worden uitgevoerd door NortWest, zou den definitief kunnen worden overgedragen. Maar niet aan een gewantrouwde partner. De 'pittige gesprekken' die Das burg en Bouw sinds 14 juni heb ben gevoerd, lijken Bouw nieuw vertrouwen te hebben gegeven, hoewel de echte onderhandelin gen over concrete zaken de ko mende maanden klaarheid moe ten brengen. „Tot voort kort wa ren zaken als lange termijncon tracten niet bespreekbaar, nu wel," verklaart Bouw zijn opti misme. Ondertussen moet de KLM ook in eigen huis flink aan de slag om de kosten te drukken. Voor de komende drie jaar wil KLM met slimmer werken in reële ter men tien tot vijftien procent kosten besparen. „Dat wil zeg gen dat de kosten niet mogen stijgen ondanks de inflatie en daarnaast moeten nieuwe me thodes nog eens vijf tot tien pro cent kostenreductie opleveren." Wat is er mooier dan met de kinderen de vakantie na een paar uurtjes al te beginnen? Disneyland Parijs ligt vrijwel aan iedere route naar het zuiden. Ook ideaal voor een korte vakantie. Een hele dag entree tot 's avonds laat, kinderen Fl 50,- (150 FF) en volwassenen Fl 65,- (195 FF). Een arrangement in een Disney hotel met ontbijt en twee dagen park is er deze zomer al vanaf Fl 191,- p.p.(575,-FF)*. of ga naar het reisburo Prijs gebaseerd op 4 volwassenen in een kamer in Hotel Santé Fe op bepaalde data. Prijzen in guldens alleen ter indicatie. Kindertarief: 3 t/m 11 jaar. iad 'saiieji 'dguoi

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 3