DE STEM
i^hbh!
BASF niet
gerust over
toekomst
Stekeligheden op Zijde-route
ILDE
Knullige introductie cd-i in VS kost Philips 1,7 miljard
Op weg naar Egypte
Ex-Interbrew-directeur naar KPN
Zekatel B.V.
Aannemingsbedrijf
Sebr. van der Poel B.V.
pe a:
ip
MP-4
0
ear
I- r*
1 -
JS
Yflf
l
1r
IP
1Hf
Ondanks aantrekken economie
Nederland met
productie aan
top in Europa
Rommeltje rond
de streepjescode
ECONOMIE KORT
Japan breekt werkloosheidsrecord
Hollandse Signaal uit de rode cijfers
PTT Telecom heeft recht op eigen groen
Boekingen reizen trekken weer aan
X 102
programmapakket
fel Zeeland te ont-
huidige frequen
te voor doorgifte
ontvangen wordt
92.9 MHz.
4536 HM Terneuzen
00 Fax: 0115-621161
Imen bedragen voor:
Ipaktementen
1269.400.-
ppartementen
PEA:
f 265.600.-
ppartementen
type b:
234.900.-
vgeboxen
Ji. 23.500.-
vrij op naam en incl.
7.5 b.t.w.
tze medewerkers
heten u van
harte welkom
Ook een bezoek
op afspraak is
mogelijk
MBIT BI v-O.n.
Economie
Amsterdam (anp) - Philips
1 heeft de introductie van het
interactieve cd-i in de Vere
nigde Staten zelf verprutst.
De onderneming vestigde te veel
hoop op technologie die snel ver
ouderde, had geen idee van de
wensen van de Amerikaanse
rkt en organiseerde de marke-
,„,g op uiterst knullige wijze. Bo
vendien was de speler te duur.
Dat schrijft het invloedrijke The
Wall Street Journal. In een uit
voerig artikel signaleert de Ame
rikaanse zakenkrant ernstig
amateurisme bij het elektronica
concern uit Eindhoven: „Het Ne
derlandse management introdu
ceerde de technologie in een
markt die het niet begreep."
En: „Philips vestigde zijn hoop te
sterk op een technologie die ver
ouderd was op het moment dat de
producten uit de fabriek rolden."
Een aantal betrokkenen schat dat
Philips tot nu toe één miljard dol
lar (ongeveer 1,7 miljard gulden)
heeft verloren op het project.
Philips-president Jan Timmer er
kende eerder dit jaar dat het 'niet
goed' gaat met de introductie van
cd-i in de Verenigde Staten. Hij
onderstreepte echter dat de opge
dane ervaring in de toekomst zal
zorgen voor een spin-off.
Het cd-i-systeem is nu zo goed als
verdwenen van de Amerikaanse
markt, verdrongen als het is door
personal computers en geavan
ceerde videospelletjes.
In vijf jaar tijd verkocht Philips
in de Verenigde Staten circa
200.000 cd-i-spelers. Ter verge
lijking: In minder dan een jaar
tijd verkocht Sony een miljoen
exemplaren van zijn PlayStation.
Een van de oorzaken voor de mis
lukking is volgens The Wall
Street Journal dat cd-i te inge
wikkeld was om te kunnen ver
kopen aan Amerikanen. Uitleg
van het systeem kostte al snel een
half uur en dat was te veel, zowel
voor de potentiële klant als voor
de verkoper.
Bovendien had het systeem niet
de snelheid van apparaten waar
mee alleen spelletjes kunnen
worden gespeeld.
Bij de marketing ontbeerde Phi
lips een gerichte strategie. De on
derneming prees cd-i eerst aan
als een leermiddel voor kinderen
en hun ouders. Een van de spelle
tjes die Philips aanbood was een
interactieve schaakpartij met een
Russische grootmeester. Toen
Philips overschakelde op science
fiction was het te laat.
Ook de prijs was een oorzaak van
het debacle, meent een voormalig
Philips-topman uit de Verenigde
Staten. Philips was vastbesloten
de cd-i-speler op de markt te
brengen voor een prijs van 800
dollar, terwijl tal van deskundi
gen een introductieprijs van 400
dollar adviseerde.
„Steeds weer zei ik: neem een
verlies op de spelers. We verdie
nen ons geld wel met de spelletjes
en de films. Maar Philips is een
hard-ware-onderneming en ze
wilden niet luisteren," aldus de
voormalige Philipsmedewerker.
Jan Timmer
..niet goed..
DoorRomain van Damme
Antwerpen - Ondanks het aantrekken van de economie waar
door de tegenvallende resultaten in het eerste kwartaal van dit
jaar ongetwijfeld gecompenseerd worden, ziet BASF de toe
komst enigszins bezorgd tegemoet.
De Duitse chemiegigant die in
Antwerpen op 600 hectare 49 fa
brieken heeft staan, zegt dat de
concurrentie de komende tijd on-
getwijfeld dichterbij kruipt.
„We hebben weinig mogelijkhe-
den meer om bijvoorbeeld het
energieverbruik terug te dringen.
De concurrentie wel," legt direc
tielid Werner Wüchner uit.
BASF is al jaren bezig het extern
gebruik van energie dat uit
stookolie en aardgas gehaald
wordt, terug te dringen. „Dat is
aardig gelukt," zegt Jan Langens
die zich binnen het bedrijf vooral
bezig houdt met energie.
Voordeel verdwijnt
„We hebben die energie nodig
voor de productie van stoom, on
ontbeerlijk in de chemieproduc-
tie. Maar liefst 88 procent van de
totale stoombehoefte halen we
met speciale technieken uit recy
cling van gassen. Slechts 12 pro
cent halen we nog van buiten. En
dat is dan nog vaak bedoeld om
installaties op te starten."
Jarenlang leverde het BASF ten
opzichte van de concurrentie veel
voordeel op. „Maar dat voordeel
I verdwijnt langzaam maar zeker,"
zegt topman Werner Wüchner.
„Natuurlijk zoeken we nog naar
gen om zoveel mogelijk voor-
:1 te winnen. Een uitgebreid
intern onderzoek dat binnenkort
wordt afgesloten, leert ons echter
dat de mogelijkheden klein zijn."
Wel moet BASF steeds meer be
talen aan de Vlaamse overheid.
En dat zint Wüchner niet. Wüch
ner vindt dat de industrie te veel
belast wordt. „Vlaanderen heeft
een grote achterstand in het sa
neren van het oppervlaktewater.
Wij, de industrie, moeten in ver
houding nu veel meer betalen dan
bijvoorbeeld de landbouw, het
verkeer en de gezinnen."
De enorme stijging van de over-
heidsheffingen - ook op koelwa-
tergebruik en waterzuivering -
speelt volgens BASF de buiten
landse concurrentie eveneens in
<je kaart. „Als dan ook nog eens
de elektriciteitsprijs stijgt door
de energietax, wordt het nog
moeilijker," vreest Langens.
"Neem onze collega's in de Vere
ngde Staten. Die betalen dertig
Procent minder."
BASF maakte de wat sombere
toekomstvisie bekend op een bij
eenkomst in Antwerpen waar
Brussel - Nederland steekt wat
betreft de groei van de industrië-
'e productie met kop een schou-
I uers uit boven de andere landen
n de Europese Unie. Dit blijkt
tot cijfers van het Europese bu-
eau voor de statistiek Eurostat.
I over het algemeen is de indus-
nele productie binnen de EU het
perste kwartaal van dit jaar nau-
eüjks veranderd ten opzichte
loqd0 laatste drie maanden in
"5. Er was slechts een groei
Procent. Nederland pres
ide met 2,7 procent het beste,
enemarken met een daling van
'a Procent het slechtste.
MHsbhi
I 11
met de nodige trots gesproken
werd over het milieu dat BASF
ondanks een grotere productie (7
procent meer in 1995), steeds
meer ontziet.
In totaal ging er vorig jaar 15
procent minder vervuiling de
deur uit dan in 1994. Die vervui
ling is verpakt in duizenden ton
nen stoffen die in het water of de
lucht terecht komen.
De grootste winst werd behaald
in het terugdringen van de lucht
vervuiling. De uitstoot van zwa
veldioxide twerd bijna gfhaj-
veerd. Ook was er een grote da
ling (van 471 ton naar 304 ton)
van de uitstoot van vluchtige or
ganische stoffen. Die stoffen zijn
uitermate schadelijk voor de
ozonlaag.
Het lozen van verontreinigende
stoffen op het oppervlaktewater
van de Schelde steeg licht met 1,2
procent tot 1773 ton. „Dat komt
vooral door de gestegen produc
tie," verklaart Hei-man Vander-
sypen die zich bezighoudt met
het Leefmilieu.
„We hebben vorig jaar enkele
nieuwe installaties in gebruik ge
nomen. Vandaar die lichte stij
ging maar volgens de normen zit
ten we nog altijd aan de goede
kant. Bovendien blijven we zoe
ken naar manieren om de lozing
van verontreinigende stoffen zo
veel mogelijk terug te dringen."
Vorig jaar investeerde BASF 568
miljoen Belgische franken, onge
veer 30 miljoen gulden, in allerlei
projecten om het milieu te ont
zien. Jan Langens: „Het wordt
steeds duurder, terwijl we steeds
minder kunnen winnen. Aanvan
kelijk was de daling van het ex
tern energiegebruik spectaculair,
maar alles kent een einde waar
door de winst de komende jaren
marginaal is, terwijl de kosten
wel stijgen."
Bij 1HC Holland in Kinderdijk is gisteren de snijkopzuiger Mashour op transport gezet naar Rotterdam. De snijkopzuiger, waarvan
de bouw een jaar in beslag heeft genomen, zal enkele weken in de Maasstad proefdraaien en wordt daarna vervoerd naar Egypte. Daar
zal het baggerwerktuig worden ingezet voor het verbreden en verdiepen van het Suez-kanaal. Met de order was een bedrag van 180 mil
joen gulden gemoeid. foto anp
Van onze verslaggever
Breda - De vorige maand opgestapte directeur van Interbrew
Nederland, J. van Baardwijk (47), treedt in dienst van het
KPN-concern, Hij wordt per 1 september directeur Netwerken
van PTT Telecom in Den Haag.
Van Baardwijk vertrok bij Interbrew wegens een verschil van inzicht
over het te voeren beleid bij de bierbrouwer. Hij was tot begin 1995 al
gemeen directeur van Oranjeboom in Breda, dat toen door Allied Do-
mecq werd verkocht aan het Belgische Interbrew. Vervolgens leidde
hij de integratie van Oranjeboom en de Oostbrabants Interbrew-doch-
ter Dommelsch.
In zijn functie bij KPN wordt Van Baardwijk verantwoordelijk voor
het hele telecom-netwerk in Nederland en voor de deelnemingen van
het concern in onder meer Indonesië en Tsjechië.
„Het is een enorme uitdaging om voor zo'n bedrijf te gaan werken,"
zegt Van Baardwijk. „KPN moet nog steeds wennen aan de markt en
krijgt de komende jaren bovendien met veel concurrentie te maken."
De overstap van de bier- naar de telecombranche, vindt hij geen pro
bleem. „Ik heb in mijn leven al in veel verschillende sectoren ge
werkt," aldus Van Baardwijk, die voor zijn Oranjeboom-tijd onder
meer werkzaam was bij Philips, Credit Lyonnais en de Deli-maat-
schappij.
J. van Baardwijk
foto de stem/johan van gurp
Den Haag (anp) - Er moet een
eind komen aan rommelige
streepjescodes op producten. Fa
brikanten moeten zich beter aan
de afgesproken regels houden.
De Centraal Bureau levensmid
delenhandel (CBL) gaat druk uit
oefenen op fabrikanten die er een
rommeltje van maken.
Volgens het CBL struikelen de
kassa's maandelijks honderden
keren over verkeerd aangebrach
te streepjescodes. Dat kost geld
door tijdverlies en administratie
problemen en het irriteert de
klanten.
Het CBL inventariseert nu in
vijftien supermarkten bij welke
producten de code vaak hapert.
Met die gegevens in de hand zul
len de fabrikanten tot beter werk
worden aangespoord.
De Chinese vice-voor-
zitter voor luchtvaart
Bao Peide is optimis
tisch over de verbete
ring van de relaties
tussen de volksrepu
bliek en Nederland, nu
KLM voor het eerst in
de geschiedenis op Pe
king mag vliegen.
Maar KLM belandt
daar in een gecompli
ceerde driehoeksver
houding. KLM mag
niet met de leidende
Chinese luchtvaart
maatschappij Air Chi
na in zee. Die heeft net
met 'KLM-partner!'
North West een ver
gaande samenwer-
kingsdeal gesloten.
KLM moet de Zijde
route met tweede keus
China Southern Airli
nes gaan onderhouden.
Intrigerende feiten aan
de vooravond van het
bezoek van minister
Jorritsma en KLM-pre-
sident Bouw aan
Peking.
Door Willem Reijn
Peking - Donderdagochtend
vroeg landt de KL897 op de
internationale luchthaven van
de Chinese hoofdstad Beijing.
De helft van de stoelen is ge
vuld, het vrachtruim zit goed
vol met onder meer 24.000
kuikens.
Het is een historisch ogenblik,
want niet eerder mocht KLM
meeproeven van de snelst
groeiende luchtvaartmarkt ter
wereld.
Bijna twee decennia heeft de
volksrepubliek KLM landings
rechten geweigerd omdat KLM
ook op Taiwan vliegt, dat door
China als een opstandige provin
cie wordt beschouwd.
In navolging van British Airways
heeft KLM nu voor die activiteit
'Asia' aan haar naam toegevoegd
en na wat masseren van minister
Jorritsma mag KLM nu twee keer
per week op Peking vliegen.
Liever had KLM overigens op
Shanghai gevlogen, omdat deze
wereldstad meer passagiers en
lading aantrekt. Maar met Pe
king is in elk geval een stap in de
goede richting gezet en KLM
hoopt in de komende tijd zowel
meer frequenties als bestemmin
gen te krijgen in het land van de
ontwakende draak.
En om het offensief goed in te
zetten arriveren hier morgen mi
nister Jorritsma en KLM-presi-
dent Bouw met de feestelijke eer
ste officiële - maar feitelijk dus
de tweede - Chinavlucht van
KLM.
Vrachtminister Bao Peide heeft
tijdens een ontmoeting met de
Nederlandse pers lovende woor
den voor de Nederlandse lucht
vaartmaatschappij.
KLM heet zelfs 'een oude vriend',
wat uitermate hartelijk is voor
een relatie die op dat moment pas
precies 27 uur eerder is bezegeld.
„Wij hopen te leren van onze Ne
derlandse vrienden, van KLM en
van Schiphol, die wij bewonde
ren vanwege de bijzondere effi
ciënte bedrijfsvoering."
De Chinese overheid heeft China
Southern als partner voor KLM
aangewezen, vertelt hij ook:
Southern mag dus net als KLM
twee keer per week de 'Zijde
route' gaan onderhouden.
Die keuze is verbazingwekkend.
„Tot nu toe hebben we elke nieu
we 'internationale route ontwik
keld voor China," zegt vice-pre
sident Jiwu Wang van Air China
op zijn hoofdkantoor. Bovendien
heeft Southern niet Peking maar
Guangzhoe als thuishaven.
Maar het opmerkelijkste is toch
wel dat Air China net een samen
werkingscontract heeft getekend
met KLM-partner North West
Airlines. De enigszins gebrouil
leerde partners zouden hun pro
fijtelijke alliantie juist in Peking
letterlijk wereldomvattend ma
ken.
De overeenkomst tussen Air Chi
na en North West is de meest ver
gaande alliantie die de leidende
Chinese luchtvaartmaatschappij
met een buitenlander is aange
gaan.
KLM is nu uitgesloten van deze
samenwerking, die goede toegang
biedt tot een markt die 1,2 mil
jard potentiële consumenten om
vat en jaarlijks een nergens
geëvenaarde groei van 25 procent
laat zien.
„Wij zullen KLM graag verwel
komen als partner voor een van
onze luchtvaartmaatschappijen,"
zegt Bao Peide hartelijk. Maar
niet met de grootste, leidende N-
partner van de KLM-partner dus.
Toeval. „Wij zijn nu de grootste
maatschappij van China en we
willen straks de grootste combi
natie ter wereld worden," zegt
Air China directeur Wang.
I I I I I
ZATERDAG 29 JUNI 1996
Sommige dingen kunnen
niet echt. Begrafenison
dernemers die naar je ge
zondheid informeren. Ban
kiers in een casino. Slagers
met rouwrandjes. Longspecia
listen die een sigaret aanbie
den of vakbondbestuurders in
een Mercedes. Andere dingen
kunnen ook niet, maar gebeu
ren wel. Politici die dansen.
Koks die hun neus snuiten.
Een autotest van de Lada of
dikke billen in een korte
broek.
Onder de categorie van wat
niet kan maar wel gebeurt, valt
langzamerhand ook een be
hoorlijk deel van de corres
pondentie van verzekeraars.
Na elke bezuiniging van de
overheid op de collectieve
voorzieningen hangen ze
steeds opdringeriger in de
deurpost. Eerst bieden ze ge
nereus aan het gat te komen
dichten. Vervolgens wijzen ze
op de grote risico's en tenslot
te komen ze met een ultima
tum: nu verzekeren of het is te
laat.
Een spel dat weer op volle toe
ren draait, want op 1 juli gaat
de Algemene Weduwen en
Wezenwet op de helling.
Kreeg tot nu toe elke weduwe,
weduwnaar of wees geld, na
die datum komt nog slechts
een fractie van de nabestaan
den voor een uitkering in aan
merking. Wie geboren is na
1949 ziet na het droevige ver
scheiden van de partner
slechts geld als er kinderen on
der de 18 jaar zijn en men zelf
nauwelijks inkomen geniet.
Handenwrijvend verspreiden
verzekeraars en pensioenfond
sen op grote schaal het slechte
nieuws. Evenals bij het gat in
de WAO zien ze ruimschoots
mogelijkheden om de burger
in de toekomst bij de rand van
het bestaansminimum weg te
houden, mits men zo verstan
dig is nu stevig te lappen. Even
een handtekening zetten en
weg is weer een stukje inko
men. De overheid tracht door
alle bezuinigingen op de col
lectieve voorzieningen om de
kloof tussen bruto- en netto in
komen, de zogenaamde 'wig',
te dichten. Gelijktijdig vergro
ten de verzekeraars fluitend
het gat tussen het netto inko
men en het netto besteedbaar
inkomen. Een steeds groter
deel van het salaris gaat op aan
voorzieningen waarvoor de
overheid vroeger de verant
woordelijkheid droeg. De
doorsnee burger wordt door
gaans geen cent wijzer van de
terugtredende overheid.
Het dreigen met hel en ver
doemenis levert de verzeker
aars geen windeieren op. Sinds
het gerommel met de arbeids
ongeschiktheidsverzekering,
waarmee rond 1991 het start
schot voor de terugtredende
overheid werd gegeven, wordt
er jaarlijks in ons land maar
liefst 12,1 miljard gulden meer
aan particuliere verzekerings
premies geïnd.
De Oeso in Parijs verzamelt
jaarlijks keurig van alle landen
hoeveel er aan verzekerings
premies wordt betaald. In 1994
was dat in Nederland 54,4 mil
jard gulden tegen nog 42,3 mil
jard in 1991. In 1984 betaalden
we de verzekeraars met 24,5
miljard gulden zelfs nog bijna
dertig miljard minder. Van el
ke gulden die we in dat jaar in
Nederland verdienden, vloei
de 5,9 cent naar de verzeker
aars. In 1994 was dat opgelo
pen, tot 8,9 cent. Een stijging
van drie cent in tien jaar.
De rekening van
het leed
dat men vreest
Overigens mag die drie cent
niet voiiedig in de schoenen
van de overheid worden ge
schoven. Het wegzakken van
de moraal in de vorm van
meer inbraken en overvallen;
hogere schade bij ongevallen
en de ongekende voorliefde
voor koopsompolissen bij be
paalde bevolkingsgroepen
droegen ook hun steentje bij
tot deze fikse groei. Wel is het
zo dat de premies voor levens
verzekeringen, waarmee voor
tijdig overlijden en het moge
lijk inkomensleed in de toe
komst wordt afgekocht, het
snelst zijn gestegen en inmid
dels meer dan de helft van de
premies omvatten, terwijl dit
in de jaren tachtig circa 40 pro
cent was.
Door de verzekeraars werd in
1994 per Nederlander gemid
deld 3.126 gulden aan premies
opgestreken. Dat lag ruim
schoots boven het Europese
gemiddelde van 2.469 gulden.
Mogelijk is het een schrale
troost dat in Frankrijk, Japan,
Zwitserland, de VS en in En
geland nog meer betaald werd.
Vooral de Zwitsers lijken dol
op betalen, met een jaarlijkse
premie van 6.526 gulden ofwel
een dubbeltje per verdiende
gulden.Als de Nederlandse
overheid zich in hetzelfde tem
po blijft terugtrekken uit het
collectieve vlak kunnen we
waarschijnlijk nog voor de
eeuwwisseling de Zwitsers
naar de kroon steken. De re
kening van het leed dat men
vreest, maar dat waarschijnlijk
nooit komt.
„Wij zijn nu de alliantie met
North West aan het invullen en
die zal voor ons zeer vruchtbaar
worden.
Dan maakt hij een snelle draai.
„En als het niet goed uitpakt,
kunnen we misschien wel met
KLM in zee."
Het verlangen van KLM om
Shanghai met zijn vele Neder
landse bedrijven aan te mogen
doen staat voor minister Bao Pei
de niet hoog genoteerd. „We heb
ben nog heel wat andere bestem
mingen."
Bouw en Jorritsma weten derhal
ve de komende dagen een volle
agenda voor zich met gespreks
partners, die geen haast hebben
omdat de hele wereld naar hun
hand dingt.
KLM doet overigens onbedoeld
een pleister op de wonde. Want in
het eerste jaar dat een nieuwe
verbinding draait moet KLM ge
woonlijk flink aanloopverliezen
voor lief nemen.
Bij de introductie van deze ver
binding kost een week Peking in
clusief 4-sterren hotel bij de
touroperator 1600 gulden. China
Southern beschikt echter niet
over de vliegtuigen om deze lange
afstanden te vliegen, dus weet
KLM zich even monopolist.
Daarom verwacht KLM binnen
afzienbare tijd quitte te kunnen
spelen op de verder zo stekelige
Zijde-route.
Tokyo - Het aantal werklozen in Japan heeft in mei een voor dat
land ongekende hoogte bereikt. Het percentage werklozen steeg
met eentiende procent ten opzichte van april tot 3,5 procent van
de beroepsbevolking. Sinds Japan in 1953 werkloosheidspercen
tages begon te registreren is de werkloosheid er niet zo hoog
geweest.
Hengelo - Hollandse Signaal is voor het eerst sinds 1990 uit de ro
de cijfers. De onderneming leed de afgelopen jaren verlies door de
afschrijving van goodwill die was overeengekomen na de overna
me in 1990 door het Franse concern Thomson-CSF. Dankzij de
beëindiging van de afboekingen behaalde de producent van wa-
penelektronica vorig jaar een resultaat na belastingen van 52,2
miljoen gulden. Over de toekomst is de onderneming uit Hengelo
vol optimisme. De onderneming zegt op tijd te hebben ingespeeld
op de opkomst van vredesoperaties.
In lijn met de betere verwachtingen lijkt ook het dieptepunt in het
personeelsbestand bereikt. Vorig jaar daalde het aantal arbeids
plaatsen nog met 150 tot 2650 maar is ook weer een voorzichtig
begin gemaakt met het aantrekken van een klein aantal nieuwe
medewerkers.
Den Haag - PTT Telecom heeft het exclusieve gebruik op de eigen
kleur groen, die het bedrijf als merk heeft gedeponeerd. Dat bete
kent dat het telecommunicatiebedrijf Lacis uit Utrecht deze kleur
groen en daar dichtbij liggende tinten, niet meer in zijn adverten
ties mag gebruiken.
Ook mag Lacis in de opmaak van zijn advertenties niet meer zo
nauw aansluiten bij die van PTT Telecom.
Dat heeft de president van de rechtbank in Den Haag bepaald in
het kort geding dat PTT Telecom tegen Lacis had aangespannen.
De conclusie van Numann betekent dat de KPN-dochter volledig
gelijk heeft gekregen in het conflict met Lacis.
Hoofddorp - Het aantal boekingen voor zomervakantiereizen lag
in juni nog maar 4 procent achter bij vorig jaar. De brancheorga
nisatie van reisbureaus ANVR spreekt van een positief beeld.
De vakantieganger boekt zijn reis steeds later. In februari bleek
het aantal boekingen 12 procent lager te liggen dan in dezelfde
maand vorig jaar. Deze achterstand wordt langzamerhand inge
lopen. De cijfers over juni, die gisteren bekend werden, geven aan
dat de consument zich de laatste maanden toch nog tot een boe
king heeft laten verleiden.
si
■I