DE STEM i^hbh! BASF niet gerust over toekomst Stekeligheden op Zijde-route ILDE Knullige introductie cd-i in VS kost Philips 1,7 miljard Op weg naar Egypte Ex-Interbrew-directeur naar KPN Zekatel B.V. Aannemingsbedrijf Sebr. van der Poel B.V. pe a: ip MP-4 0 ear I- r* 1 - JS Yflf l 1r IP 1Hf Ondanks aantrekken economie Nederland met productie aan top in Europa Rommeltje rond de streepjescode ECONOMIE KORT Japan breekt werkloosheidsrecord Hollandse Signaal uit de rode cijfers PTT Telecom heeft recht op eigen groen Boekingen reizen trekken weer aan X 102 programmapakket fel Zeeland te ont- huidige frequen te voor doorgifte ontvangen wordt 92.9 MHz. 4536 HM Terneuzen 00 Fax: 0115-621161 Imen bedragen voor: Ipaktementen 1269.400.- ppartementen PEA: f 265.600.- ppartementen type b: 234.900.- vgeboxen Ji. 23.500.- vrij op naam en incl. 7.5 b.t.w. tze medewerkers heten u van harte welkom Ook een bezoek op afspraak is mogelijk MBIT BI v-O.n. Economie Amsterdam (anp) - Philips 1 heeft de introductie van het interactieve cd-i in de Vere nigde Staten zelf verprutst. De onderneming vestigde te veel hoop op technologie die snel ver ouderde, had geen idee van de wensen van de Amerikaanse rkt en organiseerde de marke- ,„,g op uiterst knullige wijze. Bo vendien was de speler te duur. Dat schrijft het invloedrijke The Wall Street Journal. In een uit voerig artikel signaleert de Ame rikaanse zakenkrant ernstig amateurisme bij het elektronica concern uit Eindhoven: „Het Ne derlandse management introdu ceerde de technologie in een markt die het niet begreep." En: „Philips vestigde zijn hoop te sterk op een technologie die ver ouderd was op het moment dat de producten uit de fabriek rolden." Een aantal betrokkenen schat dat Philips tot nu toe één miljard dol lar (ongeveer 1,7 miljard gulden) heeft verloren op het project. Philips-president Jan Timmer er kende eerder dit jaar dat het 'niet goed' gaat met de introductie van cd-i in de Verenigde Staten. Hij onderstreepte echter dat de opge dane ervaring in de toekomst zal zorgen voor een spin-off. Het cd-i-systeem is nu zo goed als verdwenen van de Amerikaanse markt, verdrongen als het is door personal computers en geavan ceerde videospelletjes. In vijf jaar tijd verkocht Philips in de Verenigde Staten circa 200.000 cd-i-spelers. Ter verge lijking: In minder dan een jaar tijd verkocht Sony een miljoen exemplaren van zijn PlayStation. Een van de oorzaken voor de mis lukking is volgens The Wall Street Journal dat cd-i te inge wikkeld was om te kunnen ver kopen aan Amerikanen. Uitleg van het systeem kostte al snel een half uur en dat was te veel, zowel voor de potentiële klant als voor de verkoper. Bovendien had het systeem niet de snelheid van apparaten waar mee alleen spelletjes kunnen worden gespeeld. Bij de marketing ontbeerde Phi lips een gerichte strategie. De on derneming prees cd-i eerst aan als een leermiddel voor kinderen en hun ouders. Een van de spelle tjes die Philips aanbood was een interactieve schaakpartij met een Russische grootmeester. Toen Philips overschakelde op science fiction was het te laat. Ook de prijs was een oorzaak van het debacle, meent een voormalig Philips-topman uit de Verenigde Staten. Philips was vastbesloten de cd-i-speler op de markt te brengen voor een prijs van 800 dollar, terwijl tal van deskundi gen een introductieprijs van 400 dollar adviseerde. „Steeds weer zei ik: neem een verlies op de spelers. We verdie nen ons geld wel met de spelletjes en de films. Maar Philips is een hard-ware-onderneming en ze wilden niet luisteren," aldus de voormalige Philipsmedewerker. Jan Timmer ..niet goed.. DoorRomain van Damme Antwerpen - Ondanks het aantrekken van de economie waar door de tegenvallende resultaten in het eerste kwartaal van dit jaar ongetwijfeld gecompenseerd worden, ziet BASF de toe komst enigszins bezorgd tegemoet. De Duitse chemiegigant die in Antwerpen op 600 hectare 49 fa brieken heeft staan, zegt dat de concurrentie de komende tijd on- getwijfeld dichterbij kruipt. „We hebben weinig mogelijkhe- den meer om bijvoorbeeld het energieverbruik terug te dringen. De concurrentie wel," legt direc tielid Werner Wüchner uit. BASF is al jaren bezig het extern gebruik van energie dat uit stookolie en aardgas gehaald wordt, terug te dringen. „Dat is aardig gelukt," zegt Jan Langens die zich binnen het bedrijf vooral bezig houdt met energie. Voordeel verdwijnt „We hebben die energie nodig voor de productie van stoom, on ontbeerlijk in de chemieproduc- tie. Maar liefst 88 procent van de totale stoombehoefte halen we met speciale technieken uit recy cling van gassen. Slechts 12 pro cent halen we nog van buiten. En dat is dan nog vaak bedoeld om installaties op te starten." Jarenlang leverde het BASF ten opzichte van de concurrentie veel voordeel op. „Maar dat voordeel I verdwijnt langzaam maar zeker," zegt topman Werner Wüchner. „Natuurlijk zoeken we nog naar gen om zoveel mogelijk voor- :1 te winnen. Een uitgebreid intern onderzoek dat binnenkort wordt afgesloten, leert ons echter dat de mogelijkheden klein zijn." Wel moet BASF steeds meer be talen aan de Vlaamse overheid. En dat zint Wüchner niet. Wüch ner vindt dat de industrie te veel belast wordt. „Vlaanderen heeft een grote achterstand in het sa neren van het oppervlaktewater. Wij, de industrie, moeten in ver houding nu veel meer betalen dan bijvoorbeeld de landbouw, het verkeer en de gezinnen." De enorme stijging van de over- heidsheffingen - ook op koelwa- tergebruik en waterzuivering - speelt volgens BASF de buiten landse concurrentie eveneens in <je kaart. „Als dan ook nog eens de elektriciteitsprijs stijgt door de energietax, wordt het nog moeilijker," vreest Langens. "Neem onze collega's in de Vere ngde Staten. Die betalen dertig Procent minder." BASF maakte de wat sombere toekomstvisie bekend op een bij eenkomst in Antwerpen waar Brussel - Nederland steekt wat betreft de groei van de industrië- 'e productie met kop een schou- I uers uit boven de andere landen n de Europese Unie. Dit blijkt tot cijfers van het Europese bu- eau voor de statistiek Eurostat. I over het algemeen is de indus- nele productie binnen de EU het perste kwartaal van dit jaar nau- eüjks veranderd ten opzichte loqd0 laatste drie maanden in "5. Er was slechts een groei Procent. Nederland pres ide met 2,7 procent het beste, enemarken met een daling van 'a Procent het slechtste. MHsbhi I 11 met de nodige trots gesproken werd over het milieu dat BASF ondanks een grotere productie (7 procent meer in 1995), steeds meer ontziet. In totaal ging er vorig jaar 15 procent minder vervuiling de deur uit dan in 1994. Die vervui ling is verpakt in duizenden ton nen stoffen die in het water of de lucht terecht komen. De grootste winst werd behaald in het terugdringen van de lucht vervuiling. De uitstoot van zwa veldioxide twerd bijna gfhaj- veerd. Ook was er een grote da ling (van 471 ton naar 304 ton) van de uitstoot van vluchtige or ganische stoffen. Die stoffen zijn uitermate schadelijk voor de ozonlaag. Het lozen van verontreinigende stoffen op het oppervlaktewater van de Schelde steeg licht met 1,2 procent tot 1773 ton. „Dat komt vooral door de gestegen produc tie," verklaart Hei-man Vander- sypen die zich bezighoudt met het Leefmilieu. „We hebben vorig jaar enkele nieuwe installaties in gebruik ge nomen. Vandaar die lichte stij ging maar volgens de normen zit ten we nog altijd aan de goede kant. Bovendien blijven we zoe ken naar manieren om de lozing van verontreinigende stoffen zo veel mogelijk terug te dringen." Vorig jaar investeerde BASF 568 miljoen Belgische franken, onge veer 30 miljoen gulden, in allerlei projecten om het milieu te ont zien. Jan Langens: „Het wordt steeds duurder, terwijl we steeds minder kunnen winnen. Aanvan kelijk was de daling van het ex tern energiegebruik spectaculair, maar alles kent een einde waar door de winst de komende jaren marginaal is, terwijl de kosten wel stijgen." Bij 1HC Holland in Kinderdijk is gisteren de snijkopzuiger Mashour op transport gezet naar Rotterdam. De snijkopzuiger, waarvan de bouw een jaar in beslag heeft genomen, zal enkele weken in de Maasstad proefdraaien en wordt daarna vervoerd naar Egypte. Daar zal het baggerwerktuig worden ingezet voor het verbreden en verdiepen van het Suez-kanaal. Met de order was een bedrag van 180 mil joen gulden gemoeid. foto anp Van onze verslaggever Breda - De vorige maand opgestapte directeur van Interbrew Nederland, J. van Baardwijk (47), treedt in dienst van het KPN-concern, Hij wordt per 1 september directeur Netwerken van PTT Telecom in Den Haag. Van Baardwijk vertrok bij Interbrew wegens een verschil van inzicht over het te voeren beleid bij de bierbrouwer. Hij was tot begin 1995 al gemeen directeur van Oranjeboom in Breda, dat toen door Allied Do- mecq werd verkocht aan het Belgische Interbrew. Vervolgens leidde hij de integratie van Oranjeboom en de Oostbrabants Interbrew-doch- ter Dommelsch. In zijn functie bij KPN wordt Van Baardwijk verantwoordelijk voor het hele telecom-netwerk in Nederland en voor de deelnemingen van het concern in onder meer Indonesië en Tsjechië. „Het is een enorme uitdaging om voor zo'n bedrijf te gaan werken," zegt Van Baardwijk. „KPN moet nog steeds wennen aan de markt en krijgt de komende jaren bovendien met veel concurrentie te maken." De overstap van de bier- naar de telecombranche, vindt hij geen pro bleem. „Ik heb in mijn leven al in veel verschillende sectoren ge werkt," aldus Van Baardwijk, die voor zijn Oranjeboom-tijd onder meer werkzaam was bij Philips, Credit Lyonnais en de Deli-maat- schappij. J. van Baardwijk foto de stem/johan van gurp Den Haag (anp) - Er moet een eind komen aan rommelige streepjescodes op producten. Fa brikanten moeten zich beter aan de afgesproken regels houden. De Centraal Bureau levensmid delenhandel (CBL) gaat druk uit oefenen op fabrikanten die er een rommeltje van maken. Volgens het CBL struikelen de kassa's maandelijks honderden keren over verkeerd aangebrach te streepjescodes. Dat kost geld door tijdverlies en administratie problemen en het irriteert de klanten. Het CBL inventariseert nu in vijftien supermarkten bij welke producten de code vaak hapert. Met die gegevens in de hand zul len de fabrikanten tot beter werk worden aangespoord. De Chinese vice-voor- zitter voor luchtvaart Bao Peide is optimis tisch over de verbete ring van de relaties tussen de volksrepu bliek en Nederland, nu KLM voor het eerst in de geschiedenis op Pe king mag vliegen. Maar KLM belandt daar in een gecompli ceerde driehoeksver houding. KLM mag niet met de leidende Chinese luchtvaart maatschappij Air Chi na in zee. Die heeft net met 'KLM-partner!' North West een ver gaande samenwer- kingsdeal gesloten. KLM moet de Zijde route met tweede keus China Southern Airli nes gaan onderhouden. Intrigerende feiten aan de vooravond van het bezoek van minister Jorritsma en KLM-pre- sident Bouw aan Peking. Door Willem Reijn Peking - Donderdagochtend vroeg landt de KL897 op de internationale luchthaven van de Chinese hoofdstad Beijing. De helft van de stoelen is ge vuld, het vrachtruim zit goed vol met onder meer 24.000 kuikens. Het is een historisch ogenblik, want niet eerder mocht KLM meeproeven van de snelst groeiende luchtvaartmarkt ter wereld. Bijna twee decennia heeft de volksrepubliek KLM landings rechten geweigerd omdat KLM ook op Taiwan vliegt, dat door China als een opstandige provin cie wordt beschouwd. In navolging van British Airways heeft KLM nu voor die activiteit 'Asia' aan haar naam toegevoegd en na wat masseren van minister Jorritsma mag KLM nu twee keer per week op Peking vliegen. Liever had KLM overigens op Shanghai gevlogen, omdat deze wereldstad meer passagiers en lading aantrekt. Maar met Pe king is in elk geval een stap in de goede richting gezet en KLM hoopt in de komende tijd zowel meer frequenties als bestemmin gen te krijgen in het land van de ontwakende draak. En om het offensief goed in te zetten arriveren hier morgen mi nister Jorritsma en KLM-presi- dent Bouw met de feestelijke eer ste officiële - maar feitelijk dus de tweede - Chinavlucht van KLM. Vrachtminister Bao Peide heeft tijdens een ontmoeting met de Nederlandse pers lovende woor den voor de Nederlandse lucht vaartmaatschappij. KLM heet zelfs 'een oude vriend', wat uitermate hartelijk is voor een relatie die op dat moment pas precies 27 uur eerder is bezegeld. „Wij hopen te leren van onze Ne derlandse vrienden, van KLM en van Schiphol, die wij bewonde ren vanwege de bijzondere effi ciënte bedrijfsvoering." De Chinese overheid heeft China Southern als partner voor KLM aangewezen, vertelt hij ook: Southern mag dus net als KLM twee keer per week de 'Zijde route' gaan onderhouden. Die keuze is verbazingwekkend. „Tot nu toe hebben we elke nieu we 'internationale route ontwik keld voor China," zegt vice-pre sident Jiwu Wang van Air China op zijn hoofdkantoor. Bovendien heeft Southern niet Peking maar Guangzhoe als thuishaven. Maar het opmerkelijkste is toch wel dat Air China net een samen werkingscontract heeft getekend met KLM-partner North West Airlines. De enigszins gebrouil leerde partners zouden hun pro fijtelijke alliantie juist in Peking letterlijk wereldomvattend ma ken. De overeenkomst tussen Air Chi na en North West is de meest ver gaande alliantie die de leidende Chinese luchtvaartmaatschappij met een buitenlander is aange gaan. KLM is nu uitgesloten van deze samenwerking, die goede toegang biedt tot een markt die 1,2 mil jard potentiële consumenten om vat en jaarlijks een nergens geëvenaarde groei van 25 procent laat zien. „Wij zullen KLM graag verwel komen als partner voor een van onze luchtvaartmaatschappijen," zegt Bao Peide hartelijk. Maar niet met de grootste, leidende N- partner van de KLM-partner dus. Toeval. „Wij zijn nu de grootste maatschappij van China en we willen straks de grootste combi natie ter wereld worden," zegt Air China directeur Wang. I I I I I ZATERDAG 29 JUNI 1996 Sommige dingen kunnen niet echt. Begrafenison dernemers die naar je ge zondheid informeren. Ban kiers in een casino. Slagers met rouwrandjes. Longspecia listen die een sigaret aanbie den of vakbondbestuurders in een Mercedes. Andere dingen kunnen ook niet, maar gebeu ren wel. Politici die dansen. Koks die hun neus snuiten. Een autotest van de Lada of dikke billen in een korte broek. Onder de categorie van wat niet kan maar wel gebeurt, valt langzamerhand ook een be hoorlijk deel van de corres pondentie van verzekeraars. Na elke bezuiniging van de overheid op de collectieve voorzieningen hangen ze steeds opdringeriger in de deurpost. Eerst bieden ze ge nereus aan het gat te komen dichten. Vervolgens wijzen ze op de grote risico's en tenslot te komen ze met een ultima tum: nu verzekeren of het is te laat. Een spel dat weer op volle toe ren draait, want op 1 juli gaat de Algemene Weduwen en Wezenwet op de helling. Kreeg tot nu toe elke weduwe, weduwnaar of wees geld, na die datum komt nog slechts een fractie van de nabestaan den voor een uitkering in aan merking. Wie geboren is na 1949 ziet na het droevige ver scheiden van de partner slechts geld als er kinderen on der de 18 jaar zijn en men zelf nauwelijks inkomen geniet. Handenwrijvend verspreiden verzekeraars en pensioenfond sen op grote schaal het slechte nieuws. Evenals bij het gat in de WAO zien ze ruimschoots mogelijkheden om de burger in de toekomst bij de rand van het bestaansminimum weg te houden, mits men zo verstan dig is nu stevig te lappen. Even een handtekening zetten en weg is weer een stukje inko men. De overheid tracht door alle bezuinigingen op de col lectieve voorzieningen om de kloof tussen bruto- en netto in komen, de zogenaamde 'wig', te dichten. Gelijktijdig vergro ten de verzekeraars fluitend het gat tussen het netto inko men en het netto besteedbaar inkomen. Een steeds groter deel van het salaris gaat op aan voorzieningen waarvoor de overheid vroeger de verant woordelijkheid droeg. De doorsnee burger wordt door gaans geen cent wijzer van de terugtredende overheid. Het dreigen met hel en ver doemenis levert de verzeker aars geen windeieren op. Sinds het gerommel met de arbeids ongeschiktheidsverzekering, waarmee rond 1991 het start schot voor de terugtredende overheid werd gegeven, wordt er jaarlijks in ons land maar liefst 12,1 miljard gulden meer aan particuliere verzekerings premies geïnd. De Oeso in Parijs verzamelt jaarlijks keurig van alle landen hoeveel er aan verzekerings premies wordt betaald. In 1994 was dat in Nederland 54,4 mil jard gulden tegen nog 42,3 mil jard in 1991. In 1984 betaalden we de verzekeraars met 24,5 miljard gulden zelfs nog bijna dertig miljard minder. Van el ke gulden die we in dat jaar in Nederland verdienden, vloei de 5,9 cent naar de verzeker aars. In 1994 was dat opgelo pen, tot 8,9 cent. Een stijging van drie cent in tien jaar. De rekening van het leed dat men vreest Overigens mag die drie cent niet voiiedig in de schoenen van de overheid worden ge schoven. Het wegzakken van de moraal in de vorm van meer inbraken en overvallen; hogere schade bij ongevallen en de ongekende voorliefde voor koopsompolissen bij be paalde bevolkingsgroepen droegen ook hun steentje bij tot deze fikse groei. Wel is het zo dat de premies voor levens verzekeringen, waarmee voor tijdig overlijden en het moge lijk inkomensleed in de toe komst wordt afgekocht, het snelst zijn gestegen en inmid dels meer dan de helft van de premies omvatten, terwijl dit in de jaren tachtig circa 40 pro cent was. Door de verzekeraars werd in 1994 per Nederlander gemid deld 3.126 gulden aan premies opgestreken. Dat lag ruim schoots boven het Europese gemiddelde van 2.469 gulden. Mogelijk is het een schrale troost dat in Frankrijk, Japan, Zwitserland, de VS en in En geland nog meer betaald werd. Vooral de Zwitsers lijken dol op betalen, met een jaarlijkse premie van 6.526 gulden ofwel een dubbeltje per verdiende gulden.Als de Nederlandse overheid zich in hetzelfde tem po blijft terugtrekken uit het collectieve vlak kunnen we waarschijnlijk nog voor de eeuwwisseling de Zwitsers naar de kroon steken. De re kening van het leed dat men vreest, maar dat waarschijnlijk nooit komt. „Wij zijn nu de alliantie met North West aan het invullen en die zal voor ons zeer vruchtbaar worden. Dan maakt hij een snelle draai. „En als het niet goed uitpakt, kunnen we misschien wel met KLM in zee." Het verlangen van KLM om Shanghai met zijn vele Neder landse bedrijven aan te mogen doen staat voor minister Bao Pei de niet hoog genoteerd. „We heb ben nog heel wat andere bestem mingen." Bouw en Jorritsma weten derhal ve de komende dagen een volle agenda voor zich met gespreks partners, die geen haast hebben omdat de hele wereld naar hun hand dingt. KLM doet overigens onbedoeld een pleister op de wonde. Want in het eerste jaar dat een nieuwe verbinding draait moet KLM ge woonlijk flink aanloopverliezen voor lief nemen. Bij de introductie van deze ver binding kost een week Peking in clusief 4-sterren hotel bij de touroperator 1600 gulden. China Southern beschikt echter niet over de vliegtuigen om deze lange afstanden te vliegen, dus weet KLM zich even monopolist. Daarom verwacht KLM binnen afzienbare tijd quitte te kunnen spelen op de verder zo stekelige Zijde-route. Tokyo - Het aantal werklozen in Japan heeft in mei een voor dat land ongekende hoogte bereikt. Het percentage werklozen steeg met eentiende procent ten opzichte van april tot 3,5 procent van de beroepsbevolking. Sinds Japan in 1953 werkloosheidspercen tages begon te registreren is de werkloosheid er niet zo hoog geweest. Hengelo - Hollandse Signaal is voor het eerst sinds 1990 uit de ro de cijfers. De onderneming leed de afgelopen jaren verlies door de afschrijving van goodwill die was overeengekomen na de overna me in 1990 door het Franse concern Thomson-CSF. Dankzij de beëindiging van de afboekingen behaalde de producent van wa- penelektronica vorig jaar een resultaat na belastingen van 52,2 miljoen gulden. Over de toekomst is de onderneming uit Hengelo vol optimisme. De onderneming zegt op tijd te hebben ingespeeld op de opkomst van vredesoperaties. In lijn met de betere verwachtingen lijkt ook het dieptepunt in het personeelsbestand bereikt. Vorig jaar daalde het aantal arbeids plaatsen nog met 150 tot 2650 maar is ook weer een voorzichtig begin gemaakt met het aantrekken van een klein aantal nieuwe medewerkers. Den Haag - PTT Telecom heeft het exclusieve gebruik op de eigen kleur groen, die het bedrijf als merk heeft gedeponeerd. Dat bete kent dat het telecommunicatiebedrijf Lacis uit Utrecht deze kleur groen en daar dichtbij liggende tinten, niet meer in zijn adverten ties mag gebruiken. Ook mag Lacis in de opmaak van zijn advertenties niet meer zo nauw aansluiten bij die van PTT Telecom. Dat heeft de president van de rechtbank in Den Haag bepaald in het kort geding dat PTT Telecom tegen Lacis had aangespannen. De conclusie van Numann betekent dat de KPN-dochter volledig gelijk heeft gekregen in het conflict met Lacis. Hoofddorp - Het aantal boekingen voor zomervakantiereizen lag in juni nog maar 4 procent achter bij vorig jaar. De brancheorga nisatie van reisbureaus ANVR spreekt van een positief beeld. De vakantieganger boekt zijn reis steeds later. In februari bleek het aantal boekingen 12 procent lager te liggen dan in dezelfde maand vorig jaar. Deze achterstand wordt langzamerhand inge lopen. De cijfers over juni, die gisteren bekend werden, geven aan dat de consument zich de laatste maanden toch nog tot een boe king heeft laten verleiden. si ■I

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 7