Weekend it m/v .MtWEW 'Den Haag vindt bomen belangrijker dan mensen' i De mens in het beest V de STEM E2 zijn op zoek naar: Jwi tclcfoM^rite frfcoperf m/v Politici kijken niet verder dan hun neus lang is. Neem nu eens de hogesnelheidslijn door Bra bant. Politiek Den Haag laat, zoals het er nu naar uit ziet, de Thalys bulderen over landerijen en langs dorpjes zonder zich daar al te druk om te maken. Dat is dom, vindt planoloog en stedebouwkundige Peter de Graaf, ontwerper van het plan voor tunnels bij Breda. „De politiek heeft tot nu toe helemaal niet gekeken naar het toekomstperspectief van het gebied." Dit najaar valt in Den Haag de beslissing over de hogesnel heidslijn. Belangrijker voor Bre da en Prinsenbeek is het ant woord op de vraag: komen er tunnels. Nee, zeggen Kok, Dijk stal, Jorritsma en De Boer. Dat willen we nog wel eens zien, sputtert een groot deel van de Kamer tegen. Gerard Overkamp en Dick Peters, docenten aan de Nederlandse Hogeschool voor Toerisme en Verkeer, zijn nog optimistisch. Zij durven hun geld te zetten op de tunnels. Want Breda speelt het slim, vinden zij. V ZATERDAG 29 JUNI 1996 iuys ehandellng biedt [Ie meer nodig oor opname In een Behandeling 3e behandeling tot ons programma apie en het pie staat het hier Jaar een Issen te hanteren id kan functioneren. :h referentiekader,- week te werken. 1-45. Zaken, brmeldlng van I Plus B.V. weikt al 15 jaar voor een j lomnieerde bedrijven en instellingen lusiaste ploeg bieden wij onze dién- marktonderzoek. telefoontrainingen 1 marketing-campagnes aan. enthousiaste mensen die met i bellen uit naam van één van Ihtgevers. Het is de bedoeling iken gaat maken voor de advi- p ze opdrachtgever. |s dat je-over een zekere type- beschikt en een opleiding Id op MAVO- of HAVO-niveau. r van en naar Breda kan even- n gezorgd. en zijn op maandag tot eh met (18.00 tot 21.00 uur en zater- 10.00 tot 16.00 uur. Reageer Iformatie kun je maandag toten tussen 10.00 en 12.00 uur of 0 en 17.00 uur bellen naar Vraag dan naar Remco de van Loenen. CALL CIITIRV ion Marketing Plus B.V. 2, <941 VP Raamsdonksveer 220, 4940 AE Raamsdonksveer 1162-520000, Fax: 0162-520608 Toch nog hoop op tunnels HSL De dieren staan weer op scherp. Dat zal u ook wel opgevallen zijn. Het begon met de eiken- processierupsen die wandeltochten organiseren door de natuurgebieden van zuidelijk Neder land. Wetenschappers houden zich dagelijks met dit verschijnsel bezig. Ik begin ondertussen te vermoeden dat ze in onstuitbare golven uit het oog van het Maria-beeld in Brunssum ko men, bijgelicht door honderden katholieke kaarsjes en opgejut door Limburgs en Brabants gebed. De dieren komen naar u toe deze zomer! In de slijmerige slipstream van de eikenprocessierups volgen ongetwijfeld reuzenspinnen die tussen de groente zitten, Nessies die het zwemmen onmogelijk maken, wandelende takken die de toegang tot de bossen versperren, scholeksters die in wisseldienst hele buitenwijken terrorise ren. Gekke koeien die de hele Europese Ge meenschap op de kop zetten. Je kunt het zo zot niet bedenken of we krijgen het in onze huiska mer in deze steeds maar langer wordende va kantieperiode. De haring maakt het voorlopig wel het bontst. Die laat zich uitroeien om in de schijnwerpers te komen. Zo zout hebben wij het nog niet gegeten. Deze maanden sukkelt de mensheid op minder dan halve kracht verder. Het dier grijpt zijn kans om nieuws te maken, op tv te komen, de ge schiedenisboekjes te halen. Ze krijgen het in juni plotseling op hun heupen, ontworstelen zich aan de aaihanden van Martin Gaus en Im- ca Marina en laten hun pootjes vrolijk trippelen en trappelen in de studio's van Journaal en ac tualiteitenprogramma's. In de zomer ligt de mens plat, hij hangt voor de tv of sproeit de dorre plantjes in zijn tuin. Hij zakt naar een lager bewustzijnsniveau en dan komt het beest naar boven. Den Haag is onbe mand, we zien het elk jaar weer. Ministers slen teren dan in korte broek door verre dierentui nen, voederen vreemde eenden, aaien struisvo gels en slaan visjes aan de haak in exotische ha venplaatsjes. Eentje zal in Den Haag moeten blijven. Zalm zegt u? Ja, maak er maar een grapje o^r. Nee, ik vrees dat het de zomer wordt van Margreet de Boer, de minister die over ons mileu gaat. Al le dieren vallen eigenlijk onder haar en ik denk dat ze niet veel verder zal komen dat het op hangen van patronen met seks-lokstof in de bo men. Ze kondigt verregaande maatregelen aan en laat dikke rapporten uitdelen, terwijl diverse plagen over de grens daveren en ons de stuipen op het lijf jagen. De politie zal de transporten wel weer oogluikend toestaan. Er zijn zelfs berichten verschenen dat de woes tijn oprukt. We krijgen straks opgewonden ver halen uit Marokko of Mexico van niets vermoe dende vakantievierders die op een morgen uit hun hotelraam kijken en in de verte een onme telijke zandvlakte zien naderen. Compleet met stofwolken, fata morgana's en Toearegs. Ze pakken hun koffers en racen in hun huurauto naar het vliegveld dat ondertussen door de woestijn is opgeslokt. In Nederland laten nieuwe dieren zich gelden. De kranten grijpen deze kans dankbaar aan: 'Man vindt prairiehond in wieg, baby onvind baar.'Later blijkt de man tijdelijk een geestelijke stroomuitval te hebben gehad en ligt het kindje te knuffelen met een grote speelgoed- beer. Maar dan constateert men op verschillen de plaatsen in de Randstad opeens kamelen- sporen in de achtertuin Is zo'n processie van kruipend gedierte nou iets bijzonders? Laat u niks wijs maken. Waarom zou zo'n brij behaarde rupsen bedreigender zijn dan een waaier wielrenners met een urenlange sliert volgers onder de Brabantse bomen? Erger dan een stroom auto's, al dan niet met oranje wimpels, die door de akkers kruipen en ons leefmilieu kaalvreten? Verontrustender dan twintig kilometer caravan op een vrijdag op weg naar een parkeerplaats aan zee? In het beest steekt de mens de kop op. Dat is al les. En de mens is tijdelijk dierlijk lui. Ik wens u heel veel sterkte met al die brandharen en aller gieën. De zomerjeuk wordt met de week hevi ger en zal aanhouden tot minstens september. Daarna wordt alles weer normaal. Voor onze service- en onderhoudster heden zoeken wij op korte termijn^ Voor deze afwisselende en interessante vragen wij: LTS/MTS-E opleiding; nbii^l ervaring in servicewerkiaamhede I beveiligingsbedrijf; f bereidheid om service-diensten goede contactuele eigenschappen' een commerciële instelling; een verklaring van goed gedrag, rijbewijs B; oqen. enthousiasme en doorzettingsve Wij bieden u een prettige werkk"n?.* digheid. enthousiaste collega s en salaris. Heeft u interesse? Stuur dan uw naar Van Dijnsen Beveiligingen, S. van Irsei. takkebijsters 58,4817 tel.:076 - 5728131. Door Ron Gregoor Begin november tekent de Tweede Kamer de hogesnel heidslijn in op de kaart van Brabant. Welke dorpen en steden de Thalys straks pas seert, is niet meer zo interessant. Nederland en België hebben al lang uitgemaakt dat die langs de rijksweg A16/E19 komt. Voor Bra bant is belangrijker hóe de HSL door het landschap getrokken wordt. Met andere woorden: in hoeverre hebben de inwoners daar last van. Peter de Graaf, planoloog en stedebouwkun dige van het bureau Zandvoort uit Utrecht weet wel hoe die problemen moeten worden opgelost. Sterker nog: er is maar één oplos sing: leg overal de A16 naast de HSL zodat je zo min mogelijk ruimte verliest. Zorg dat het station Prinsenbeek goed bereikbaar is en leg op de twee meest gevoelige plaatsen - Prin senbeek en Effen - voor zowel rijksweg als de spoorlijnen tunnels aan. De Graaf onderzocht in opdracht van Breda en Prinsenbeek de HSL- problematiek. Want de lijn zoals Rijkswaterstaat die in gedachte heeft splijt het tuinbouwgebied in Prinsen beek in tweeën. Zij vervreemt het dorp, dat straks Breda noord-west wordt, van de rest van de stad door een wel heel erg brede en ho ge barrière en bij Effen wordt toch een aardig stukje natuurgebied verwoest. „Je houdt altijd weerstanden. Het liefst zou den we de lijn in heel Brabant onder de grond aanleggen. Maar dat is veel te duur. We heb ben de ernstigste problemen bekeken en ge probeerd daar een oplossing voor te vinden." De oplossing van De Graaf kost 900 miljoen. „Dat is veel. Maar het gaat ook om iets. Je hebt het over een investering voor de komen de paar honderd jaar. We hebben heel goed gekeken of er ook nog andere, goedkopere op lossingen waren. Die zijn er niet. Alles wat je nu schippert komt de leefbaarheid in deze streek niet ten goede. Er is geen alternatief, tenminste niet als je de HSL langs de A16 wilt leggen. Als je een snelheidslijn aanlegt moet je dat goed doen, anders krijg je er halverwe ge de volgende eeuw spijt van," zegt hij. Honderd jaar De Graaf vindt het merkwaardig dat het ka binet en aanvankelijk een groot deel van de Kamer niets van zijn alternatief wilden we ten. „De Kamercommissie voor Verkeer en Waterstaat stapte op het station van Prinsen beek uit en keek om zich heen. 'Er is hier toch niets aan de hand. Wat huizen en landerijen, dat moet geen probleem zijn', werd er gezegd. Dat klopt ook, op het eerste gezicht. De poli tiek gaat voorbij aan al datgene wat er in de toekomst met dat gebied kan gebeuren. Rege ren is vooruitzien. Als je nu een beslissing I p m is; X - r v f vi 1* Peter de Graaf, ontwerper van het plan voor tunnels bij Breda: 'Politiek heeft gebrek aan toekomstvisie'. vli -1 neemt, leg je de bestemming voor meer dan honderd jaar vast. Breda/Prinsenbeek is een stedelijk probleem. Als je nu de HSL daar ver boven de grond aanlegt (de plannen zijn om dat op dertien meter hoogte te doen, RG) za del je Breda met een levensgroot probleem op. Want wat doe je straks dan met die lap grond? Er ligt dan bovendien nog een verschrikkelij ke barrière tussen de twee stadsdelen omdat ook nog eens de A16 wordt verbreed. Prinsen beek is een gebied waar je heel veel mee kan doen. Als je de HSL er bovengronds aanlegt kun je de locatie voor woningbouw vergeten. Niemand wil daar wonen. Een bedrijventer rein dan? Hoogwaardige bedrijven passen er voor om zich te vestigen op een terrein waar op meer dan tien meter hoogte het spoor loopt en dat slecht bereikbaar is. Ik voorspel dat dit een lelijk gebied wordt, waar niemand be langstelling voor heeft. Leg de A16, de gewo ne spoorlijn en de HSL op dit kleine stuk on der de grond aan en je kunt het gebied inrich ten zoals je wilt. En je behoudt je eenheid met de rest van de stad." Het doet de Utrechtste stedebouwkundige pijn als hij ziet dat Kok het Groene Hart van Holland wel een tunnel belooft en Brabant niet. „Ik begrijp er werkelijk niets meer van. In het Groene Hart hebben we het over bo men, in Prinsenbeek en Breda over mensen. In Holland loopt de HSL door een stukje na tuur. Daar moet iets aan gedaan worden, ze ker. Maar hier komt de lijn dwars door stede lijk gebied. Het is toch te gek dat men in Den Haag kennelijk bomen belangrijker vindt dan mensen. Het is heel simpel, als de HSL zo hoog een dorp passeert, hebben daar heel veel mensen last van. Niet alleen de bewoners, maar ook de mensen die er dagelijks langs moeten." Evenwichtig Toch hebben Jorritsma en Rijkswaterstaat De Graaf niet helemaal in de kou laten staan. Want de A16 komt straks naast het toekom stige HSL-traject. En er komt een plan om het station Prinsenbeek goed bereikbaar te maken. Alleen...de tunnels komen er niet. „En daar gaat het nu juist om. Ons plan is heel evenwichtig, dat wil zeggen dat als je het ene doet, je ook het andere moet doen. We hebben de snelweg naast de HSL geprojecteerd om zo weinig mogelijk grond te verliezen, geen ter reinen braak te laten liggen waar je straks al leen nog maar een paar koeien kunt laten gra zen. Dat heeft tot gevolg dat de directe hinder ge concentreerd wordt op de strook grond langs de HSL/A16. Dat is op zich geen probleem, alleen moet je dan wel zorgen dat die hinder acceptabel is. En op plaatsen waar mensen wonen of waar de lijn de toekomstmogelijk heden van de stad blokkeert, moet je een tun nel aanleggen." Breda en Prinsenbeek zijn zo goed als uitge praat. Met Rijkswaterstaat en Jorritsma zal nog wel even het onderzoek naar de gevolgen voor het milieu besproken worden, maar geld voor een of meer tunnels hoeft Brabant niet te verwachten. De Graaf: „Ik heb geen kritiek op Rijkswaterstaat en de NS. Er is simpelweg geen geld. En dan houdt het natuurlijk al snel op." Dikke voldoende Zoals de vlag er nu bijhangt komen die tun nels er niet. Toch houden deskundigen de moed erin. Gerard Overkamp en Dick Peters zijn docenten aan de Nationale Hogeschool voor Toerisme en Verkeer in Breda. Over kamp is docent planologie en Peters doet om- gevingsrecht. Zij hebben zich de laatste tijd voornamelijk bezig gehouden met de vraag: wat doe je als gemeente nu je in zo'n positie gemanoeuvreerd wordt. Volgens de twee krij gen de burgemeesters Rutten en De Vet een dikke voldoende voor hun strategie. „Het is heel goed dat Breda niet meteen ak koord gaat. Je moet uit die onderhandelingen zoveel mogelijk zien te halen. Maar er komt direct een moment dat de gemeente moet zeg gen: we doen het. Zij moet blijven praten over oplossingen, over voorwaarden. Dat is het be- 1 Verkeer-docenten Gerard Overkamp en Dick Peters durven hun geld te zetten op tunnels. FOTO COR VIVEEN FOTO HENK TUKKER langrijkste, je moet in gesprek blijven. Blijft Breda volharden in het nee, dan ben je geen partij meer. Dan neemt het Rijk de taken van de gemeente over. Rijkswaterstaat geeft dan vergunningen af en dan is het aan het Rijk om particulieren uit te kopen en om bestem mingsplannen erdoorheen te jagen. Dan kun je op je vingers natellen dat procedures in sneltreinvaart erdoor worden gejaagd," zegt Overkamp. Belgen Als de Kamer in november een besluit neemt over de HSL moet Breda zich daar dus bij neerleggen en niet verder dwars liggen. In het ergste geval - voor Breda dan - gaat de Ka mer akkoord met de voorstellen van Jorrits ma. „Breda zit nu in een ideale positie. De problemen boven de Moerdijk lijken opgelost. Nu spreekt Jorritsma met de Belgen. Die ko men er op een bepaald moment ook wel uit. Dan is Breda nog de enige zwakke schakel. Het Rijk heeft de gemeente heel hard nodig. Breda heeft tijd genoeg. Immers, als Jorrits ma niet tegemoet komt aan de wensen dan kan Breda heel erg dwars liggen. Procedures kunnen gigantisch vertraagd worden. Je kunt er jaren over doen om een bestemmingsplan vast te stellen. Je kunt extreem lang onder handelen over het kopen of onteigenen van grond en gebouwen, je kunt heel erg lang wachten met het afgeven van een bouwver gunning. Breda heeft de tijd, die het ministe rie niet heeft." Beide docenten zijn dan ook optimistisch over de goede afloop voor Breda. Peters.' „Breda heeft het achterste van de tong nog niet laten zien. Het zou ons niets verbazen als die tunnel bij Prinsenbeek er toch komt. Je ziet het in de Randstad: tunnels zijn nu be spreekbaar. En waarom niet voor het zui den?" Overwinning Jorritsma en Rutten komen er samen wel uit, denken Peters en Overkamp. „Breda speelt het spel goed. Maar bij Verkeer en Waterstaat zijn ze natuurlijk ook niet gek, die kennen het klappen van de zweep aan de onderhande lingstafel. Breda heeft de tunnels nodig en Jorritsma wil van Breda voortvarendheid in het uitvoeren van de plannen. Dat is hen bei den heel wat waard. Op het moment dat het gesprek tussen Den Haag en Breda alleen nog maar gaat over de hoogte van de gemeentelij ke bijdrage aan de tunnels is het pleit be slecht. Dat is voor beide partijen een grote overwinning. Want Breda verdient natuurlijk ook aan de ontwikkeling van het gebied dat door de aanleg van de tunnel bij Prinsenbeek vrijkomt," zegt Peters. Als er op de valreep nog een oplossing komt ligt dat volgens de docenten niet aan het goe de plan van De Graaf - 'want die heeft de va riant echt niet zelf bedacht' - maar omdat Breda het slim heeft gespeeld. Brabant heeft dus nog kansen. Vooral ook omdat na een uitputtende lobby van Breda en Prinsenbeek het tij in Den Haag lijkt te keren. „Brabant moet evenveel kansen krijgen als de Randstad," roepen bijna alle partijen man haftig. Of ze nog zo stoer zijn als Kok of Jor ritsma ze de rekening daarvan voorleggen, zullen we in november zien.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 39