'Massaspurt is groot pokerspel'
'uitse
De Tsj.
'Alsof je vier kiezen moet laten trekken
sys
Azzuat
'Het worden tien belangrijke kilometers'
De politiek en de Toolibero Matthias
De TVM-trein van Blijlevens komt zondag al vroeg op gang
Deelnemerslijst Ronde van Frankrijk
TOUR/TC
DE STEM
SPORT
Miguel Indurain wil in proloog al zijn eerste slag slaan
TOUR/96
ZATERDAG 29 JUN11996
TOUR/96
Jeroen Blijlevens
eerste Nederlander
Nijboer gids
van Indurain
Thuisblijver Jelle Nijdam over 'Het prolooggevoel'
iSTBM
Schoolreisje' selee
TOUR'96 TV RADI
De Tour start in Roosen
111
Van onze verslaggever
Den Bosch - Voor Miguel In-
durain is de Tour-proloog van
vandaag niet zomaar een op
warmertje. „Het worden tien
belangrijke kilometers," liet
de Spanjaard gisteren in Den
Bosch weten.
Indurain beschouwt de ouverture
door de Brabantse hoofdstad als
een compensatie voor de wegge
vallen vlakke tijdrit in de eerste
week. „Gezien de afstand is deze
proloog meer een mini-tijdrit en
daarmee een mooie gelegenheid
om tijdwinst te pakken."
Op die manier denkt Indurain
alsnog met een voorsprong op de
klimmers de bergen in te trekken.
„Die drie dagen in de Alpen zul
len de Tour niet beslissen, maar
ze zijn uiteraard wel belangrijk.
Persoonlijk vind ik de ritten tus
sen de Alpen en de Pyreneeën het
gevaarlijkst. In die semi-bergen
kan een vluchtgroep zomaar een
hoop tijd winnen." Omdat de
Tour dit jaar slechts één lange
vlakke tijdrit telt in plaats van
twee, heeft Indurain naar eigen
zeggen extra getraind in de ber
gen. „Ik heb de afgelopen maan
den hard gewerkt en ik voel me
goed, zowel fysiek als mentaal."
Het feit dat hij de komende we
ken de kans krijgt op het breken
van een historisch record (de eer
ste renner die zesmaal de Ronde
van Frankrijk op zijn naam
schrijft), laat hem vooralsnog
koud.
„Ik wil de Tour winnen en dan
volgt dat historisch record van
zelf. Trouwens, ook wanneer ik
verlies, zal dat een historisch feit
zijn."
Indurain deed overigens een op
merkelijke oproep waarin hij de
ETA vroeg het gezonde verstand
te gebruiken. Vorige week stuur
de de Baskische afscheidingsbe
weging een dreigbrief naar de
Société du Tour de France, de or
ganisatie van de Ronde van
Frankrijk. Hoewel officieel niets
over de inhoud werd bekend ge
maakt, is duidelijk dat de ETA
een aantal eisen heeft gesteld. Zo
wensen ze onder meer dat tijdens
de Tour-passage in het Basken
land op 17 en 18 juli een omroe
per in de Baskische taal de toe
schouwers informeert. Dat ver
zoek is inmiddels ingewilligd.
„Ik hoop dat de ETA vreedzaam
demonstreert en niet zoals vier
jaar geleden," zei Indurain.
Daarmee doelend op de bomaan
slagen tijdens de Tourstart in San
Sebastian vier jaar geleden.
Door Ad Pertijs
Den Bosch - Jesper Skibby en Maarten den Bakker sturen
zondag de TVM-trein die Jeroen Blijlevens in Den Bosch
als etappewinnaar moet afleveren. Half Nederland rekent
er trouwens op dat 'Jerommeke', de kleine krachtpatser
uit Rijen, de te verwachten massaspurt 'wel even' gaat
winnen. Ook al omdat de Bossche finishstraat 2/4 kilome
ter lang, kaarsrecht en breed is.
Jesper Skibby licht een tipje op
van de dienstregeling bij zo'n
massasprint.
„Bo Hamburger en Vladimir
Poelnikov kunnen zich sparen
voor het klassement en ook Lau
rent Roux hoeft niet per se mee te
werken. Jeroentje zelf mag uiter
aard niets doen en en dus blijven
er vijf renners over om hem te
helpen."
„Zo'n massapurt en de aanloop er
naar toe is in feite één groot po-
kerspel. Wie durft te wachten,
wie wil het vuile werk opknap
pen en wanneer begin je te rij
den? Iedere spurt is weer anders,
net als een kaartspel."
„Van de 22 ploegen zullen er zon
dag liefst vijftien gokken op een
massaspurt. De meeste hebben
immers een snelle sprinter in hun
midden. Voor ons is het zaak zo
lang mogelijk te wachten met
werken. Servais Knaven blijft de
hele dag in de buurt van Jeroen.
Die twee voelen elkaar goed aan.
Servais moet er voor zorgen dat
Jeroen geen trap teveel doet in de
aanloop."
„De echte finale begint zo'n 30 a
40 kilometer voor de streep. Als
Jeroen aangeeft dat hij goed is,
gaan we voor hem werken. Bij
andere ploegen gebeurt dat ook.
Zo voel je aan welke andere
sprinters goed zijn en met wie je
rekening moet houden."
Slotfase
Hoofdscenario twee is een ont
snapping van enkele renners in
de slotfase. Skibby: „Wie rijdt
dan het gat dicht? Op minder dan
tien kilometer van de finish en
met een achterstand van meer
dan dertig seconden, mag je niet
aarzelen. Als Jeroen aangeeft dat
hij goed is, beginnen we meteen
dat gat dicht te rijden. Dan moet
je niet gaan zitten gokken op de
andere ploegen. Alleen de teams
van wie de sprinter zich niet su
per voelt, doen dat."
Als alles te samen komt, begint
op enkele kilometers voor de fi
nish de eigenlijke sprint. „Het is
aan mannen als Voskamp, Kna
ven en Den Bakker om Jeroen
naar de juiste plek te rijden. Dat
is meestal zo rond de 20e stek,
waar alle sprinters zitten. Van
Petegem of ik (dat is nog niet af
gesproken) nemen hem in de laat
ste kilometer op sleeptouw."
„Maar het liefst komt Jeroen uit
het wiel van een andere sprinter.
Het beste kan hij dat van Cipolli-
ni zoeken, maar dat willen de
meesten. Wanneer dat niet lukt,
zorgt Peter of ik ervoor dat
Jeroen in ieder geval zo dicht mo
gelijk bij hem blijft. Naast hem
bijvoorbeeld. Hij blijft net zo
lang in ons wiel zitten tot het spel
openklapt en de sprinters over de
weg uitwaaieren. Daarna is het
aan Jeroen om het karwei af te
maken. Lukt hem dat niet, dan is
er niemand boos of teleurgesteld.
De volgende dag komt er immers
weer een kans."
Half Nederland verwacht zondag dit beeld in Den Bosch: een juichende Jeroen Blijlevens.
foto cor vos
Den Bosch - Jeroen Blijlevens is
zaterdag de eerste Nederlander
die start voor de proloog in Den
Bosch. De sprinter start zes mi
nuten na de Pool Marek
Lesniewski, die om 16.20 uur de
83e Ronde van Frankrijk met een
tijdritje over 9,4 kilometer opent.
Vijfvoudig Tourwinnaar Miguel
Indurain sluit de rij om 19.37 uur.
Belangrijkste starttijden: 16.26 uur:
Jeroen Blijlevens (152); 16.40: Pa
trick Jonker (15); 16.48: Bart Vos
kamp (159); 17.16: Danny Nelissen
(86); 17.38: Michael Boogerd (82);
18.00: Leon van Bon (89); 18.22: Erik
Dekker (84); 18.38: Servais Knaven
(154); 18.44: Erik Breukink (83);
19.00: Maarten den Bakker (151);
19.04: Gerrit de Vries (114); 19.06:
Vjatceslav Ekimov (85); 19.12: Abra
ham Olano (37); 19.14: Laurent Jala-
bert (11); 19.17: Thierry Marie (207);
19.23: Piotre Ugrumov (141); 19.29:
Richard Virenque (71); 19.30: Lance
Amstrong (61); 19.31: Chris Board
man (91); 19.32: Evgeni Berzin (51);
19.33: Pascal Richard (48); 19.34: To
ny Rominger (31); 19.35: Bjarne Riis
(21); 19.36: Alex Zülle (19); 19.37:
Miguel Indurain (1).
Den Bosch - Erwin Nijboer ver
werkte gisteren de teleurstelling
manmoedig. De op het laatste
moment voor de Tour gepasseer
de Denekamper hield zijn ploeg-
makkers van Banesto gezelschap
en functioneerde als gids tijdens
de verkenning van de eerste etap
pe.
Die tocht verliep echter niet zon
der problemen. Aan de hand van
het routeboek loodste de 32-jari-
ge Nederlander vijfvoudig Tour
winnaar Miguel Indurain door
het Brabantse land. In het land
van Heusden en Altena stuitte de
groep op de pont van Dronge-
len....
Door Ad Pertijs
Den Bosch - Jelle Nijdam is er
morgen niet bij als 198 van
zijn collega's met de bekende
proloog aan hun Tour-avon
tuur beginnen. „Twee jaar ge
leden had ik daar problemen
mee, nu niet," zegt de man die
in 1987 in Berlijn de Tour
proloog won.
De afgelopen dagen had Nijdam
eindelijk de tijd om eens rustig
rond te kijken in het Tour-cir
cus. „Als renner komt dat er
nooit van." Zoals hij vandaag
ook op gemak de ouverture gaat
bekijken. „Twee jaar geleden
was ik zo kwaad dat ik er niets
van gezien heb."
Dit keer blikt Nijdam met ple
zier vooruit. En hij benijdt ze
niet, de mannen die vanmiddag
en vanavond alles uit de kast ha
len voor een toptijd in de pro
loog. „Vlak voor de start voel je
een misselijk makende spanning
opkomen. Alsof er iets gaat ge
beuren waar je enorm tegenop
ziet. Ik vergelijk het altijd maar
met de gang naar de tandarts als
je al weet dat die man vier kie
zen gaat trekken. Een proloog
doet ook pijn. Niet alleen in je
benen, je wordt er doodziek van.
De gedachte daaraan beheerst
alles. Tijdens die rit zit je alleen
maar aan die pijn te denken."
Voorbereiding
„De voorbereiding op zo'n pro
loog begint uiteraard al lang te
voren. De meesten verkennen
het parcours vier of vijf keer. Al
leen op de fiets (en op snelheid)
kom je erachter waar de grenzen
en problemen liggen.
„Wanneer het niet regent, ga je
vol en dus zo hard mogelijk van
het podium af. Bij de lagere ca
tegorieën zie je nog wel eens dat
iemand daarbij zijn achterwiel
los trapt, maar als prof vertrouw
je erop dat de mecanicien zijn
werk gedaan heeft. Als alles
goed aangedraaid is, kan er niets
mis gaan. Het algemene verhaal
van een proloog is dat je nergens
een seconde mag laten liggen.
Krachten sparen heeft geen zin,
want de tijd die je in het begin
laat liggen, maak je nooit meer
goed." „Binnen een paar hon
derd meter wordt je hartslag op
gejaagd van 60 (rust) naar 180
slagen per uur. Vervolgens ben je
alleen maar met jezelf bezig."
(Na enkele honderden meters
maken de renners voor het par
keerterrein van de Brabanthal
len een dubbele, redelijk wijde
bocht naar rechts, waarna de
weg iets oploopt).
„Die mensen zie je niet. Zelfs
van de hele ambiance krijg je
niets mee. Je gaat er ook geen
meter sneller door rijden. Je zit
immers al aan je top en die pro
beer je door de pijngrens heen
vast te houden. Een proloog kent
ook geen opbouw. Het is simpel
weg zo lang mogelijk zo hard
mogelijk rijden. Ga je kapot, dan
ga je maar kapot. Het is de dood
of de gladiolen."
Het rechte stuk
„Na minder dan 300 meter lig
gen de groten op topsnelheid.
Met het huidige verzet van 55
voor en naar ik verwacht 11 ach
ter, betekent dat een snelheid
van 57 a 58 km/u. Ook hier geldt
dat ze niet harder kunnen, want
tijdverlies maak je nooit meer
goed. Met wind in de rug gaat
het uiteraard wel iets harder."
„Zo'n bocht als die bij de Bruis-
tensingel kun je in principe vol
aansnijden. Net als een autocou
reur kies je vanaf de buitenkant
de ideale lijn om er zo hard mo
gelijk uit te komen. Hooguit
schakel je even terug naar 55x13
of 55x14."
„Renners als Indurain en Zülle
hebben zoveel macht dat ze daar
vol overheen vliegen. In mijn
hoogtijdagen was zo'n stijging
voor mij overigens ook geen pro
bleem. Naar beneden moet je
uitkijken dat je je benen niet op
blaast.
Na die brug kun je in principe
een heel eind vol door rijden.
Hooguit hier en daar de trappers
even stil houden in de bocht."
(Voor het NS-station duiken de
renners een tunneltje in) „Voor
de grote jongens is dat geen pro
bleem, anderen kunnen er zo
vlak voor de finish op kapot
gaan." (Linksaf na de tunnel ligt
een strook straatklinkers). „Als
je goed bent, is dat zo kort voor
de finish wel lekker. Daarop kun
je nog even flink gas bijgeven,
terwijl je .weet dat de rest daar
pijn lijdt."
Kapot
„Je stelt je helemaal in op die fi
nishlijn. Ik had ook steeds het
gevoel dat die streep geen tien
meter verder had moeten liggen.
Zo kapot ben je. Dat is ongeacht
de lengte van de proloog. Ik
moest het in principe hebben
van kortere ritten, maar als je
negen kilometer moet rijden,
haal je die streep ook.
„Ik reken op een gemiddelde van
rond de 53 km/u. Die 55.152 van
Boardman werd in 1994 gereden
op een parcours met slechts een
paar bochten. Wat ik er van ge
hoord heb althans. Want ik heb
er in 1994 dus niets van gezien."
BANESTO
Ploegleider: Echavarri (Spa)
1. Miguel Indurain (Spa)
2. Marino Alonso (Spa)
3. Vicente Aparicio (Spa)
4. Jose Luis Arrieta (Spa)
5. Prudencio Indurain (Spa)
6. Jose Maria Jimenez (Spa)
7. Carmelo Miranda (Spa)
8. Orlando Rodrigues (Spa)
9. Jose Ramon Uriarte (Spa)
ONCE
Ploegleider: Saiz (Spa)
11. Laurent Jalabert (Fra)
12. Inigo Cuesta (Spa)
13. Herminio Diaz Zabala (Spa)
14. Aitor Garmendia (Spa)
15. Patrick Jonker (Aus)
16. Melchor Mauri (Spa)
17. Roberto Sierra (Spa)
18. Neil Stephens (Aus)
19. Alex Zülle (Zwi)
TELEKOM
Ploegleider: Godefroot (Bel)
21. Bjarne Rüs (Den)
22. Rolf Aldag (Dui)
23. Udo Bolts (Dui)
24. Christian Henn (Dui)
25. Jens Heppner (Dui)
26. Brian Holm (Den)
27. Mario Kummer (Dui)
28. Jan Ullrich (Dui)
29. Erik Zabel (Dui)
MAPEI-GB
Ploegleider: Lefevere (Bel)
31. Tony Rominger (Zwi)
32. Federico Echave (Spa)
33. Manuel Fernandez Gines (Spa)
34. Arsenio Gonzalez (Spa)
35. Paolo Lanfranchi (Ita)
36. Johan Museeuw (Bel)
37. Abraham Olano (Spa)
38. Wilfried Peeters (Bel)
39. Andrea Tafi (Ita)
MG
Ploegleider: Ferretti (Ita)
41. Fabio Baldato (Ita)
42. Michele Bartoli (Ita)
43. Alberto Elli (Ita)
44. Carlo Finco (Ita)
45. Rolf Jaermann (Zwi)
46. Marco Lietti (Ita)
47. Roberto Pistore (Ita)
48. Pascal Richard (Zwi)
49. Marco Saligari (Ita)
GEWISS
Ploegleider: Bombini (Ita)
51. Evgeni Berzin (Rus)
52. Dario Bottaro (Ita)
53. Bruno Cenghialta (Ita)
54. Ivan Cerioli (Ita)
55. Francesco Frattini (Ita)
56. Ivan Gotti (Ita)
57. Nicola Minali (Ita)
58. Da vide Perona (Ita)
59. Stefano Zanini (Ita)
MOTOROLA
Ploegleider: Ochowicz (VSt)
61. Lance Armstrong (VSt)
62. Frankie Andreu (VSt)
63. George Hincapie (VSt)
64. Laurent Madouas (Fra)
65. Jesus Montoya (Spa)
66. Kaspars Ozers (Let)
67. Maximilian Sciandri (GBr)
68. Bruno Thibout (Fra)
69. Flavio Vanzella (Ita)
FESTIN A
Ploegleider: Roussel (Fra)
71. Richard Virenque (Fra)
72. Bruno Boscardin (Ita)
73. Laurent Brochard (Fra)
74. Laurent Dufaux (Zwi)
75. Felix Garcia Casas (Spa)
76. Pascal Hervè (Fra)
77. Emmanuel Magnien (Fra)
78. Christophe Moreau (Fra)
79. Jean-Cyril Robin (Fra)
RABOBANK
Ploegleider: De Rooy (Ned)
81. Johan Bruyneel (Bel)
82. Michael Boogerd (Ned)
83. Erik Breukink (Ned)
84. Erik Dekker (Ned)
85. Vjatjeslav Ekimov (Rus)
86. Danny Nelissen (Ned)
87. Arvis Piziks (Lit)
88. Rolf Sörensen (Den)
89. Leon van Bon (Ned)
GAN
Ploegleider: Legeay (Fra)
91. Chris Boardman (GBr)
92. Stephane Heulot (Fra)
93. Fran?ois Lemarchand (Fra)
94. Frederic Moncassin (Fra)
95. Francis Moreau (Fra)
96. Didier Rous (Fra)
97. Eddy Seigneur (Fra)
98. Francois Simon (Fra)
99. Cedric Vasseur (Fra)
SAECO
Ploegleider: Salutini (Ita)
101. Mario Cipollini (Ita)
102. Simone Biasci (Ita)
103. Giuseppe Calcaterra (Ita)
104. Massimo Donati (Ita)
105. Gian Matteo Fagnirü (Ita)
106. Paolo Fornaciari (Ita)
107. Massimiliano Lelli (Ita)
108. Eros Poli (Ita)
109. Marco Scirea (Ita)
POLTI
Ploegleider: Stanga (Ita)
111. Luc Leblanc (Fra)
112. Erik Baldinger (Dui)
113. Rossano Brasi (Ita)
114. Gerrit de Vries (Ned)
115. Mirco Gualdi (Ita)
116. Giuseppe Guerini (Ita)
117. Frederic Guesdon (Fra)
118. Daisuke Imanaka (Jap)
119. Sergei Oetsjakov (Oek)
CERAMICA
Ploegleider: Algeri (Ita)
121. Wladimir Belli (Ita)
122. Alessandro Baronti (Ita)
123. Davide Bramati (Ita)
124. Oscar Camenzind (Zwi)
125. Roberto Conti (Ita)
126. Valentino Fois (Ita)
127. Sergio Previtali (Ita)
128. Zbigniew Spruch (Pol)
129. Jan Svorada (Tsj)
CARRERA
Ploegleider: Boifava (Ita)
131. Claudio Chiappucci (Ita)
132. Mario Chiesa (Ita)
133. Peter Luttenberger (Oos)
134. Oscar Pellicioli (Ita)
135. Massimo Podenzana (Ita)
136. Marcello Siboni (Ita)
137. Mario Traversoni (Ita)
138. Enrico Zaina (Ita)
139. Beat Zberg (Zwi)
ROSLOTTO
Ploegleider: Ghirotto
141. Pjotr Oegroemov (Rus)
142. Stefano Cattai (Ita)
143. Andrea Ferrigato (Ita)
144. Marco Fincato (Ita)
145. Maurizio Fondriest (Ita)
146. Alexandre Gontsjenkov (Rus)
147. Pascal Lino (Fra)
148. Paolo Savoldelli (Ita)
149. Marco Zen (Ita)
TVM
Ploegleider: Priem
151. Maarten den Bakker (Ned)
152. Jeroen Blijlevens (Ned)
153. Bo Hamburger (Den)
154. Servais Knaven (Ned)
155. Vladimir Poelnikov (Oek)
156. Laurent Roux (Fra)
157. Jesper Skibby (Den)
158. Peter van Petegem (Bel)
159. Bart Voskamp (Ned)
REFIN
Ploegleider: Franchini
161. Djamo. Abdoesjaparov (Oez)
162. Mauro Bettinn (Ita)
163. Stefano Colage (Ita)
164. Heinz Imboden (Zwi)
165. Sergie Oeslamine (Rus)
166. Leonardo Piepoli (Ita)
167. Fabio Roscioli (Ita)
168. Cristian Salvato (Ita)
169. Tobias Steinhauser (Dui)
LOTTO
Ploegleider: Vandenbroucke
171. Andrei Tsj mil (Mol)
172. Gilles Bouvard (Fra)
173. Peter Farazijn (Bel)
174. Thomas Fleischer (Dui)
175. Oleg Kolitzine (Kaz)
176. Nico Mattan (Bel)
177. Scott Sunderland (Aus)
178. Paul van Hyfte (Bel)
179. Mare Wauters (Bel)
KELME
Ploegleider: Pino
181. Fernando Escartin (Spa)
182. Juan Cesar Aguirre (Col)
183. Hernan Buenahora (Col)
184. Francisco Cabello (Spa)
185. Joaquim Castelblanco (Col)
186. Laudelino Cubino (Spa)
187. Chepe Gonzalez (Spa)
188. Federico Munoz (Col)
189. José Angel Vidal (Spa)
BRESCIALAT
Ploegleider: Bordonali
191. Mariano Piccoli (Ita)
192. Alessandro Bertolini (Ita)
193. Claudio Camin (Ita)
194. Marco Delia Vedova (Ita)
195. Cristiano Frattini (Ita)
196. Luca Gelfi (Ita)
197. Zenon Jaskula (Pol)
198. Omar Pumar (Ven)
199. Mauro Radaelli (Ita)
AGRIGEL
Ploegleider: Durant
201. Jacky Durand (Fra)
202. Dominique Arnould (Fra)
203. Jean-Pierre Bourgeot (Fra)
204. Franck Bouyer (Fra)
205. Jean-Claude Colotti (Fra)
206. Thierry Laurent (Fra)
207. Thierry Marie (Fra)
208. Jean-Luc Masdupuy (Fra)
209. Michel Vermote (Bel)
AUBERVILLIERS
Ploegleider: Javalet
211. Christophe Capelle (Fra)
212. Thierry Bourguignon (Fra)
213. Laurent Genty (Fra)
214. Thierry Gouvenou (Fra)
215. Marek Lesniewski (Pol)
216. Fréderic Pontier (Fra)
217. Cyril Saugrain (Fra)
218. Gilles Talmant (Fra)
219. Francisque Teyssier (Fra)
Tientallen jaren hebben officials het
gepredikt als betrof het een heilige
leerstelling: sport en politiek heb
ben niets met elkaar te maken.
Voor hen was dit een uitleg voor
halfslachtig gedrag, een vlucht uit
de verantwoordelijkheid.
Ook bestuurders uit de wielerwe-
reld spraken dergelijke zinnen niet
zonder gretigheid uit zodra het hun
te pas kwam. Zelfs toen de kans
zich voordeed deel te nemen aan
een Tour de France. Neemt niet
weg dat Nederland wie weet hoe
lang had moeten wachten op deel
neming aan de grootste wielerwed
strijd die denkbaar is, wanneer er
geen politieke aanleiding was ge
weest.
In 1936, nu precies 60 jaar geleden,
werd een Nederlandse ploeg voor
het eerst goed genoeg gevonden
voor een plaatsje in de Ronde van
Frankrijk. Weliswaar moet er al in
1910 een landgenoot zijn geweest,
die in de Tour van start ging- Cor-
neille Marijnissen uit Roosendaal -
maar veel meer dan zijn naam is er
niet van bekend Het betrof overi
gens een alternatieve Tour, want in
die tijd richtten ook concurrenten
van dagblad-directeur Henri Des-
grange zo'n Ronde in.
Met een gerust hart mogen we dus
1936 als eerste echt Nederlands
Tour-jaar aanhouden. Met een poli
tieke aanleiding, die van veel eerder
- exact 100 jaar geleden - dateert. In
1895 trokken Italiaanse troepen,
belust op uitbreiding van het kolo
niale gebied in Afrika, de eeuwen
oude staat Abessinië (thans Ethiopië
geheten) binnen om het land te on
derwerpen. Maar op 25 maart 1896
strafte een leger onder leiding van
negus Menelik II de binnendringer
zo genadeloos af, dat de naam
Adowa, waar de slag werd gele
verd, tientallen jaren de Italiaanse
schaamte voedde. Het was de eer
ste keer dat Afrikanen blanke kolo
nisten van zich af hielden.
Veertig jaar later meende de de
toenmalige Italiaanse fascistische
leider Mussolini dat het uur van de
wraak was aangebroken. Weer vie
len troepen Abessinië binnen, nu in
gigantische aantallen Met mos
terdgas als wapen werd Adowa In
genomen, de oorlog liep verder
voorspoedig, maar de wereld ging
over tot sancties tegen de agressor.
Waarna Mussolini krampachtig rea
geerde. Bijvoorbeeld door Italiaanse
wielrenners te verbieden deel te ne
men aan de Ronde van Frankrijk.
Voor de Tour-organisatie een pijnlij
ke aderlating. Desgrange ging op
de hoeken van de Europese straten
staan om het gat op te vullen. Oos
tenrijkse, Joegoslavische en Neder
landse renners kregen opeens toe
stemming te starten. De laatsten
dank zij aandringen van de wieier-
journalist Joris van den Bergh. De
Nederlandse Wielerunie moest er
niets van weten en vreesde een af
gang. Daarop wees de Tour-organi
satie zelf twee In Frankrijk wonende
Nederlanders aan. Van den Bergh,
die ploegleider werd, zocht twee
anderen.
Ook voor de wielersport op de weg
waren de crisisjaren '30 mager. In
die tijd was bij ons alles geconcen
treerd op de baan, waarop ons land
tot de grote wielernaties gerekend
werd, met cracks als Piet en Jan van
Kempen, Pijnenburg, Slaats, Wals
en niet te vergeten Pellenaars.
Kees Pellenaars, jaren later de man
die meehielp om Nederland Tour-
gek te maken, maar in de vooroor
logse tijd een der beste renners. In
1934 was hij de eerste landgenoot
die wereldkampioen op de weg
werd, zij het als amateur. Nadat hij
in 1936 de landstitel had veroverd,
lag het voor de hand dat Joris van
den Bergh de Brabander uitnodigde
voor de eerste Tour-ploeg.
Maar 'de Pel' zag de weg innmid-
dels als niet meer dan een vorm van
broodwinning tussen de vele lucra
tieve baanwedstrijden in. Toen hij al
cijferend - en dat kon hij als één van
Theo Middelkamp.
Door Frans Oudejans
de besten - ontdekte
maand Tour de France ampertj
verdienen viel, trok hij zijn mi
kelijke toezegging in.
Geen 'Pellenaars dus, wel dein
de elfde keer sinds de twee
Duitse voetbal pronken met
eK 0f WK. Geen enkele anc
dat de Duitsers nazeggen. D
tsland morgen in Londen ee
t denken aan de EK-finale v
enka met een geschepte stra
ts besliste voor Tsjechoslowr1
alty leeft nog altijd voort in
het dorre Duitse voetbal op
altijd geen sprankelende vi<
aakt.
den - Ver weg van het
kniest en knort Lothar
itthaus. De babbelkous
Beieren wordt niet eens
1st in de Duitse voet-
ploeg. Zonder hem heeft
'e Mannschaft' de finale
•eikt. Nog erger voor
itthaus: op de door hem
begeerde libero-positie
,tpopt Matthias Sammer
:h tot de grote persoon-
eid in de Duitse ploeg,
lige eigenlijk ook.
mder Sammer is Duitsland
een heel gewone ploeg,"
teert Miljan Miljanic. De
rot uit Joegoslavië, nu
idsvoorzitter in zijn land,
A de halve finale tegen Enge-
d in het Wembley-stadion als
hnisch expert van de wereld-
■tbalfederatie FIFA. Miljanic,
bondscoach van Joegoslavië
voormalig coach van Rode
r Belgrado en Real Madrid,
weinig nieuwe snufjes ont-
Albert en Antoon van Sctei Len in het Duitse spel.
eveneens Brabanders, maar aljr
geëmigreerd naar Zuid-Fa* ejd voor de toekomst. Mecha-
Meer dan hun prestaties gj:
doorslag dat ze deel uitai*
van een Franse fabrieksploeg.
ich voetbal van middelmatig
reau, veel meer is het niet. Er
weinig oorspronkelijks aan,"
ze vloeiend Frans spraken,'wBrdeelt Miljanic met de blik van
ook gezien als een voordek* i oude havik, die vergeefs naar
hen werd een 22-jarige Zeeuwj rakke plekken bij zijn prooi
kozen, Theophiel Middelkamp,! eurt,
als onafhankelijke aardige diig igeland heeft de kwetsbare
pntjes in het Duitse spel maar
el sporadisch kunnen bloot
jgen. Duitsland stoomt door
had gedaan. Een week voor
start, na het terugtrekken vank
leraars, toonde Albert Gijzen rk
bereid het avontuur mee tem* ar de finale. Berti Vogts, de
Zo ging een kwartet Nedetla*
de strijd aan, volkomen onraij
reid. Ze kenden elkaar ampertii
veer en Romain Mies, Félicien
vaecke, Archambaud, Magne, Spi
cher, Ezquerre en de Luxembui
broers Clemens? De vier 'cal
ro's' maakten er het beste van
dat bleek heel wat. De stevij
bouwde Gijzen haalde het niet!
'uitsland is geen positief voor-
ndscoach die volgens Bild 'te
ein van postuur en te miezerig
n uitstraling is' gniffelt slechts
Tour nog minder. En dat moest!* 1 de aanmerkingen op het Duit-
opnemen tegen kanonnen alsS
3e Mannschaft toont al ander
if jaar karakter," stelt Vogts.
at kan geen toeval zijn dat de
litse bondscoach de grens trekt
de 122e en laatste interland
m Lothar Matthaus. Een zware
essure schakelde hem eind 1994
I.u. k,fJt ngdurig uit; een mooi moment
lm'- L,: n oor, A,, <V7.....V,
aan de 'Mannschaftsdienlich-
it', te gaan werken, vond Vogts.
atthias Sammer is zijn nieuwe
rlengstuk in het veld, veel be-
ngrijker ook dan Jürgen Klins-
ann of Andy Möller. „Op het
ld is Matthias Sammer de lei-
r in onze ploeg, bijgestaan door
Irgen Klinsmann en Thomas
illmer. Sammer beslist welke
itiatieven worden genomen: of
e achteraan op een lijn spelen,
wan
acht
wan
neer
midi
aam
tievr
daar
zijn
rol
Bori
Dei
het
mal:
beel
mm
daa:
dan
San
aarc
vari
gart
ken
Mil.
was
clut
'K.
Bij
zijn
trek
de
hee
Ier
kun
„Zc
en
mezi
voe
aan
der
pen
spe
Sin
slig
terl
ver
de)
is
Ier
het
Bir
- e:
ner
var
pra
hei
EK
spi
op
„W
spe
bei
der
ZATERDAG
Eurosport begint vanmiddag als eerste, om 17.45 uur, met het'
slag vanuit Den Bosch waar dan de proloog wordt gereden var.
Tour de France (9,4 kilometer). De NOS komt vanaf 17.50 uit
de uitzending van Studio Sport met dit begin van de Ronde'
Frankrijk. Het wielerspektakel is vanaf 18.00 uur ook te vol,
via BRT 2. En om 23.00 brengt BRT 1 de eerste editie
traditionele Tourjournaal.
ZONDAG
De NOS brengt al vanaf 12.05 uur op Nederland 2 beelden va
eerste etappe van de Tour de France, Den Bosch-Den B°S™1
km). Deze uitzending duurt tot 13.30 uur. Daarna pakt de NV'
draad op om 15.20 uur.
Bij de BRT is de rit vanaf 15.30 te zien, Eurosport brengt de^
vanaf 16.00 uur op de buis. De sportzender komt verder om
met een samenvatting van een uur.
een overmaat aan a
stapte hij op de negende dajif rff,
Maar Albert van Schendel etfjr
in deze loodzware Ronde op M erlengstuk
plaats en broer Antoon op de3!t
Onderweg veroverden beidt» 8
aantal ereplaatsen.
De absolute verrassing
te Middelkamp. De man dieat
leven geen berg had gezien,)'
op de cols mee met de bestenJw
eerste Alpen-etappe moesten
Telegraph en Galibier wordenge
nomen.
De rit werd een slagveld voor h
rennersveld. Zelfs recente Touw'
naars als Speicher en Romain W
staakten de strijd. De Zeeuwses
butant tartte iedereen Samen r'
de besten van die tijd dartelde
over de bergen. En bij aankomJj
Grenoble mocht iedereen zijn'
terwiel bewonderen.
De eerste Nederlandse Tour ent®
land SSvSi' fiechië §aat morgenavond in
stand, maar vond het wel heel»' ley-stadion proberen de Eurc
dig. 976 een vervolg te geven. Net
en is Duitsland de tegenstanc
'nden - Dark horse wordt de
tjechische voetbalploeg ge
temd. Naar het gevreesde
Warte paard' dat als volsla-
■n outsider met een klinkend
alle prognoses van de
ftkmakers doorkruist. Want
'e zou nou met zijn gezonde
rstand geld op Tsjechië als
ekomstig Europees voetbal-
"ttpioen hebben gezet?
Jch draven de Tsjechische
ijverig door. Ze kwamen
|n de start met een notering van
"1. Elke ingezette gulden bij
n Weddenschap zou bij de titel
°r Tsjechië 66 gulden opleve-
icces
lollen'
J^DW_RTENTIE)_
Bent u toe oon een nieuuje racefiets,
don moet u beslist eens Romen
kijken bij flzzuri noor onze talloze
aanbiedingen.
WIELER-, SKEELER-EN SCHAATSSPECIALIST
NISPENSESTRAAT 72 .ROOSEND
0165 - 55 24 83
MAANDAGOCHTEND GESLOTEN
Ta6n ze!*en 6e Tsjechen samen
6e Duitsers aan voor de eind-
rmt. Wie nu een gulden gokt op
Europese titel voor Tsjechië
'igt bij winst nog maar 3,25
terug. De cijfers van de
-«kantoren geven een haar-
eip beeld van de veranderde
a atle- Voor alle andere deelne-
s' favorieten en kanslozen,
en de hindernissen te hoog.
J sneuvelden als in de Grand
'onal. De Tsjechische paar-
ten wel nog in de race. Het
J0Qmamelijk boerenknollen,
va r tlet voor terugdeinzen de
"n-io *last °P hun schouders te
n' ™aar er lopen ook een
iroi ^?sPaardjes tussen. Zoals
,kjt. Poborsky, de man van het
erende doelpunt in de
kw
be
ine
is,'
Du
B
De
Ts
in
sic
fii
Ts
Clc
aa
Dl
ik
m
Zc
pe
Pc
h<
hc
ui
bc
bc
P<
H
dc
in
tj
ti
h(
h
ei
P
W
U