'Massaspurt is groot pokerspel' 'uitse De Tsj. 'Alsof je vier kiezen moet laten trekken sys Azzuat 'Het worden tien belangrijke kilometers' De politiek en de Toolibero Matthias De TVM-trein van Blijlevens komt zondag al vroeg op gang Deelnemerslijst Ronde van Frankrijk TOUR/TC DE STEM SPORT Miguel Indurain wil in proloog al zijn eerste slag slaan TOUR/96 ZATERDAG 29 JUN11996 TOUR/96 Jeroen Blijlevens eerste Nederlander Nijboer gids van Indurain Thuisblijver Jelle Nijdam over 'Het prolooggevoel' iSTBM Schoolreisje' selee TOUR'96 TV RADI De Tour start in Roosen 111 Van onze verslaggever Den Bosch - Voor Miguel In- durain is de Tour-proloog van vandaag niet zomaar een op warmertje. „Het worden tien belangrijke kilometers," liet de Spanjaard gisteren in Den Bosch weten. Indurain beschouwt de ouverture door de Brabantse hoofdstad als een compensatie voor de wegge vallen vlakke tijdrit in de eerste week. „Gezien de afstand is deze proloog meer een mini-tijdrit en daarmee een mooie gelegenheid om tijdwinst te pakken." Op die manier denkt Indurain alsnog met een voorsprong op de klimmers de bergen in te trekken. „Die drie dagen in de Alpen zul len de Tour niet beslissen, maar ze zijn uiteraard wel belangrijk. Persoonlijk vind ik de ritten tus sen de Alpen en de Pyreneeën het gevaarlijkst. In die semi-bergen kan een vluchtgroep zomaar een hoop tijd winnen." Omdat de Tour dit jaar slechts één lange vlakke tijdrit telt in plaats van twee, heeft Indurain naar eigen zeggen extra getraind in de ber gen. „Ik heb de afgelopen maan den hard gewerkt en ik voel me goed, zowel fysiek als mentaal." Het feit dat hij de komende we ken de kans krijgt op het breken van een historisch record (de eer ste renner die zesmaal de Ronde van Frankrijk op zijn naam schrijft), laat hem vooralsnog koud. „Ik wil de Tour winnen en dan volgt dat historisch record van zelf. Trouwens, ook wanneer ik verlies, zal dat een historisch feit zijn." Indurain deed overigens een op merkelijke oproep waarin hij de ETA vroeg het gezonde verstand te gebruiken. Vorige week stuur de de Baskische afscheidingsbe weging een dreigbrief naar de Société du Tour de France, de or ganisatie van de Ronde van Frankrijk. Hoewel officieel niets over de inhoud werd bekend ge maakt, is duidelijk dat de ETA een aantal eisen heeft gesteld. Zo wensen ze onder meer dat tijdens de Tour-passage in het Basken land op 17 en 18 juli een omroe per in de Baskische taal de toe schouwers informeert. Dat ver zoek is inmiddels ingewilligd. „Ik hoop dat de ETA vreedzaam demonstreert en niet zoals vier jaar geleden," zei Indurain. Daarmee doelend op de bomaan slagen tijdens de Tourstart in San Sebastian vier jaar geleden. Door Ad Pertijs Den Bosch - Jesper Skibby en Maarten den Bakker sturen zondag de TVM-trein die Jeroen Blijlevens in Den Bosch als etappewinnaar moet afleveren. Half Nederland rekent er trouwens op dat 'Jerommeke', de kleine krachtpatser uit Rijen, de te verwachten massaspurt 'wel even' gaat winnen. Ook al omdat de Bossche finishstraat 2/4 kilome ter lang, kaarsrecht en breed is. Jesper Skibby licht een tipje op van de dienstregeling bij zo'n massasprint. „Bo Hamburger en Vladimir Poelnikov kunnen zich sparen voor het klassement en ook Lau rent Roux hoeft niet per se mee te werken. Jeroentje zelf mag uiter aard niets doen en en dus blijven er vijf renners over om hem te helpen." „Zo'n massapurt en de aanloop er naar toe is in feite één groot po- kerspel. Wie durft te wachten, wie wil het vuile werk opknap pen en wanneer begin je te rij den? Iedere spurt is weer anders, net als een kaartspel." „Van de 22 ploegen zullen er zon dag liefst vijftien gokken op een massaspurt. De meeste hebben immers een snelle sprinter in hun midden. Voor ons is het zaak zo lang mogelijk te wachten met werken. Servais Knaven blijft de hele dag in de buurt van Jeroen. Die twee voelen elkaar goed aan. Servais moet er voor zorgen dat Jeroen geen trap teveel doet in de aanloop." „De echte finale begint zo'n 30 a 40 kilometer voor de streep. Als Jeroen aangeeft dat hij goed is, gaan we voor hem werken. Bij andere ploegen gebeurt dat ook. Zo voel je aan welke andere sprinters goed zijn en met wie je rekening moet houden." Slotfase Hoofdscenario twee is een ont snapping van enkele renners in de slotfase. Skibby: „Wie rijdt dan het gat dicht? Op minder dan tien kilometer van de finish en met een achterstand van meer dan dertig seconden, mag je niet aarzelen. Als Jeroen aangeeft dat hij goed is, beginnen we meteen dat gat dicht te rijden. Dan moet je niet gaan zitten gokken op de andere ploegen. Alleen de teams van wie de sprinter zich niet su per voelt, doen dat." Als alles te samen komt, begint op enkele kilometers voor de fi nish de eigenlijke sprint. „Het is aan mannen als Voskamp, Kna ven en Den Bakker om Jeroen naar de juiste plek te rijden. Dat is meestal zo rond de 20e stek, waar alle sprinters zitten. Van Petegem of ik (dat is nog niet af gesproken) nemen hem in de laat ste kilometer op sleeptouw." „Maar het liefst komt Jeroen uit het wiel van een andere sprinter. Het beste kan hij dat van Cipolli- ni zoeken, maar dat willen de meesten. Wanneer dat niet lukt, zorgt Peter of ik ervoor dat Jeroen in ieder geval zo dicht mo gelijk bij hem blijft. Naast hem bijvoorbeeld. Hij blijft net zo lang in ons wiel zitten tot het spel openklapt en de sprinters over de weg uitwaaieren. Daarna is het aan Jeroen om het karwei af te maken. Lukt hem dat niet, dan is er niemand boos of teleurgesteld. De volgende dag komt er immers weer een kans." Half Nederland verwacht zondag dit beeld in Den Bosch: een juichende Jeroen Blijlevens. foto cor vos Den Bosch - Jeroen Blijlevens is zaterdag de eerste Nederlander die start voor de proloog in Den Bosch. De sprinter start zes mi nuten na de Pool Marek Lesniewski, die om 16.20 uur de 83e Ronde van Frankrijk met een tijdritje over 9,4 kilometer opent. Vijfvoudig Tourwinnaar Miguel Indurain sluit de rij om 19.37 uur. Belangrijkste starttijden: 16.26 uur: Jeroen Blijlevens (152); 16.40: Pa trick Jonker (15); 16.48: Bart Vos kamp (159); 17.16: Danny Nelissen (86); 17.38: Michael Boogerd (82); 18.00: Leon van Bon (89); 18.22: Erik Dekker (84); 18.38: Servais Knaven (154); 18.44: Erik Breukink (83); 19.00: Maarten den Bakker (151); 19.04: Gerrit de Vries (114); 19.06: Vjatceslav Ekimov (85); 19.12: Abra ham Olano (37); 19.14: Laurent Jala- bert (11); 19.17: Thierry Marie (207); 19.23: Piotre Ugrumov (141); 19.29: Richard Virenque (71); 19.30: Lance Amstrong (61); 19.31: Chris Board man (91); 19.32: Evgeni Berzin (51); 19.33: Pascal Richard (48); 19.34: To ny Rominger (31); 19.35: Bjarne Riis (21); 19.36: Alex Zülle (19); 19.37: Miguel Indurain (1). Den Bosch - Erwin Nijboer ver werkte gisteren de teleurstelling manmoedig. De op het laatste moment voor de Tour gepasseer de Denekamper hield zijn ploeg- makkers van Banesto gezelschap en functioneerde als gids tijdens de verkenning van de eerste etap pe. Die tocht verliep echter niet zon der problemen. Aan de hand van het routeboek loodste de 32-jari- ge Nederlander vijfvoudig Tour winnaar Miguel Indurain door het Brabantse land. In het land van Heusden en Altena stuitte de groep op de pont van Dronge- len.... Door Ad Pertijs Den Bosch - Jelle Nijdam is er morgen niet bij als 198 van zijn collega's met de bekende proloog aan hun Tour-avon tuur beginnen. „Twee jaar ge leden had ik daar problemen mee, nu niet," zegt de man die in 1987 in Berlijn de Tour proloog won. De afgelopen dagen had Nijdam eindelijk de tijd om eens rustig rond te kijken in het Tour-cir cus. „Als renner komt dat er nooit van." Zoals hij vandaag ook op gemak de ouverture gaat bekijken. „Twee jaar geleden was ik zo kwaad dat ik er niets van gezien heb." Dit keer blikt Nijdam met ple zier vooruit. En hij benijdt ze niet, de mannen die vanmiddag en vanavond alles uit de kast ha len voor een toptijd in de pro loog. „Vlak voor de start voel je een misselijk makende spanning opkomen. Alsof er iets gaat ge beuren waar je enorm tegenop ziet. Ik vergelijk het altijd maar met de gang naar de tandarts als je al weet dat die man vier kie zen gaat trekken. Een proloog doet ook pijn. Niet alleen in je benen, je wordt er doodziek van. De gedachte daaraan beheerst alles. Tijdens die rit zit je alleen maar aan die pijn te denken." Voorbereiding „De voorbereiding op zo'n pro loog begint uiteraard al lang te voren. De meesten verkennen het parcours vier of vijf keer. Al leen op de fiets (en op snelheid) kom je erachter waar de grenzen en problemen liggen. „Wanneer het niet regent, ga je vol en dus zo hard mogelijk van het podium af. Bij de lagere ca tegorieën zie je nog wel eens dat iemand daarbij zijn achterwiel los trapt, maar als prof vertrouw je erop dat de mecanicien zijn werk gedaan heeft. Als alles goed aangedraaid is, kan er niets mis gaan. Het algemene verhaal van een proloog is dat je nergens een seconde mag laten liggen. Krachten sparen heeft geen zin, want de tijd die je in het begin laat liggen, maak je nooit meer goed." „Binnen een paar hon derd meter wordt je hartslag op gejaagd van 60 (rust) naar 180 slagen per uur. Vervolgens ben je alleen maar met jezelf bezig." (Na enkele honderden meters maken de renners voor het par keerterrein van de Brabanthal len een dubbele, redelijk wijde bocht naar rechts, waarna de weg iets oploopt). „Die mensen zie je niet. Zelfs van de hele ambiance krijg je niets mee. Je gaat er ook geen meter sneller door rijden. Je zit immers al aan je top en die pro beer je door de pijngrens heen vast te houden. Een proloog kent ook geen opbouw. Het is simpel weg zo lang mogelijk zo hard mogelijk rijden. Ga je kapot, dan ga je maar kapot. Het is de dood of de gladiolen." Het rechte stuk „Na minder dan 300 meter lig gen de groten op topsnelheid. Met het huidige verzet van 55 voor en naar ik verwacht 11 ach ter, betekent dat een snelheid van 57 a 58 km/u. Ook hier geldt dat ze niet harder kunnen, want tijdverlies maak je nooit meer goed. Met wind in de rug gaat het uiteraard wel iets harder." „Zo'n bocht als die bij de Bruis- tensingel kun je in principe vol aansnijden. Net als een autocou reur kies je vanaf de buitenkant de ideale lijn om er zo hard mo gelijk uit te komen. Hooguit schakel je even terug naar 55x13 of 55x14." „Renners als Indurain en Zülle hebben zoveel macht dat ze daar vol overheen vliegen. In mijn hoogtijdagen was zo'n stijging voor mij overigens ook geen pro bleem. Naar beneden moet je uitkijken dat je je benen niet op blaast. Na die brug kun je in principe een heel eind vol door rijden. Hooguit hier en daar de trappers even stil houden in de bocht." (Voor het NS-station duiken de renners een tunneltje in) „Voor de grote jongens is dat geen pro bleem, anderen kunnen er zo vlak voor de finish op kapot gaan." (Linksaf na de tunnel ligt een strook straatklinkers). „Als je goed bent, is dat zo kort voor de finish wel lekker. Daarop kun je nog even flink gas bijgeven, terwijl je .weet dat de rest daar pijn lijdt." Kapot „Je stelt je helemaal in op die fi nishlijn. Ik had ook steeds het gevoel dat die streep geen tien meter verder had moeten liggen. Zo kapot ben je. Dat is ongeacht de lengte van de proloog. Ik moest het in principe hebben van kortere ritten, maar als je negen kilometer moet rijden, haal je die streep ook. „Ik reken op een gemiddelde van rond de 53 km/u. Die 55.152 van Boardman werd in 1994 gereden op een parcours met slechts een paar bochten. Wat ik er van ge hoord heb althans. Want ik heb er in 1994 dus niets van gezien." BANESTO Ploegleider: Echavarri (Spa) 1. Miguel Indurain (Spa) 2. Marino Alonso (Spa) 3. Vicente Aparicio (Spa) 4. Jose Luis Arrieta (Spa) 5. Prudencio Indurain (Spa) 6. Jose Maria Jimenez (Spa) 7. Carmelo Miranda (Spa) 8. Orlando Rodrigues (Spa) 9. Jose Ramon Uriarte (Spa) ONCE Ploegleider: Saiz (Spa) 11. Laurent Jalabert (Fra) 12. Inigo Cuesta (Spa) 13. Herminio Diaz Zabala (Spa) 14. Aitor Garmendia (Spa) 15. Patrick Jonker (Aus) 16. Melchor Mauri (Spa) 17. Roberto Sierra (Spa) 18. Neil Stephens (Aus) 19. Alex Zülle (Zwi) TELEKOM Ploegleider: Godefroot (Bel) 21. Bjarne Rüs (Den) 22. Rolf Aldag (Dui) 23. Udo Bolts (Dui) 24. Christian Henn (Dui) 25. Jens Heppner (Dui) 26. Brian Holm (Den) 27. Mario Kummer (Dui) 28. Jan Ullrich (Dui) 29. Erik Zabel (Dui) MAPEI-GB Ploegleider: Lefevere (Bel) 31. Tony Rominger (Zwi) 32. Federico Echave (Spa) 33. Manuel Fernandez Gines (Spa) 34. Arsenio Gonzalez (Spa) 35. Paolo Lanfranchi (Ita) 36. Johan Museeuw (Bel) 37. Abraham Olano (Spa) 38. Wilfried Peeters (Bel) 39. Andrea Tafi (Ita) MG Ploegleider: Ferretti (Ita) 41. Fabio Baldato (Ita) 42. Michele Bartoli (Ita) 43. Alberto Elli (Ita) 44. Carlo Finco (Ita) 45. Rolf Jaermann (Zwi) 46. Marco Lietti (Ita) 47. Roberto Pistore (Ita) 48. Pascal Richard (Zwi) 49. Marco Saligari (Ita) GEWISS Ploegleider: Bombini (Ita) 51. Evgeni Berzin (Rus) 52. Dario Bottaro (Ita) 53. Bruno Cenghialta (Ita) 54. Ivan Cerioli (Ita) 55. Francesco Frattini (Ita) 56. Ivan Gotti (Ita) 57. Nicola Minali (Ita) 58. Da vide Perona (Ita) 59. Stefano Zanini (Ita) MOTOROLA Ploegleider: Ochowicz (VSt) 61. Lance Armstrong (VSt) 62. Frankie Andreu (VSt) 63. George Hincapie (VSt) 64. Laurent Madouas (Fra) 65. Jesus Montoya (Spa) 66. Kaspars Ozers (Let) 67. Maximilian Sciandri (GBr) 68. Bruno Thibout (Fra) 69. Flavio Vanzella (Ita) FESTIN A Ploegleider: Roussel (Fra) 71. Richard Virenque (Fra) 72. Bruno Boscardin (Ita) 73. Laurent Brochard (Fra) 74. Laurent Dufaux (Zwi) 75. Felix Garcia Casas (Spa) 76. Pascal Hervè (Fra) 77. Emmanuel Magnien (Fra) 78. Christophe Moreau (Fra) 79. Jean-Cyril Robin (Fra) RABOBANK Ploegleider: De Rooy (Ned) 81. Johan Bruyneel (Bel) 82. Michael Boogerd (Ned) 83. Erik Breukink (Ned) 84. Erik Dekker (Ned) 85. Vjatjeslav Ekimov (Rus) 86. Danny Nelissen (Ned) 87. Arvis Piziks (Lit) 88. Rolf Sörensen (Den) 89. Leon van Bon (Ned) GAN Ploegleider: Legeay (Fra) 91. Chris Boardman (GBr) 92. Stephane Heulot (Fra) 93. Fran?ois Lemarchand (Fra) 94. Frederic Moncassin (Fra) 95. Francis Moreau (Fra) 96. Didier Rous (Fra) 97. Eddy Seigneur (Fra) 98. Francois Simon (Fra) 99. Cedric Vasseur (Fra) SAECO Ploegleider: Salutini (Ita) 101. Mario Cipollini (Ita) 102. Simone Biasci (Ita) 103. Giuseppe Calcaterra (Ita) 104. Massimo Donati (Ita) 105. Gian Matteo Fagnirü (Ita) 106. Paolo Fornaciari (Ita) 107. Massimiliano Lelli (Ita) 108. Eros Poli (Ita) 109. Marco Scirea (Ita) POLTI Ploegleider: Stanga (Ita) 111. Luc Leblanc (Fra) 112. Erik Baldinger (Dui) 113. Rossano Brasi (Ita) 114. Gerrit de Vries (Ned) 115. Mirco Gualdi (Ita) 116. Giuseppe Guerini (Ita) 117. Frederic Guesdon (Fra) 118. Daisuke Imanaka (Jap) 119. Sergei Oetsjakov (Oek) CERAMICA Ploegleider: Algeri (Ita) 121. Wladimir Belli (Ita) 122. Alessandro Baronti (Ita) 123. Davide Bramati (Ita) 124. Oscar Camenzind (Zwi) 125. Roberto Conti (Ita) 126. Valentino Fois (Ita) 127. Sergio Previtali (Ita) 128. Zbigniew Spruch (Pol) 129. Jan Svorada (Tsj) CARRERA Ploegleider: Boifava (Ita) 131. Claudio Chiappucci (Ita) 132. Mario Chiesa (Ita) 133. Peter Luttenberger (Oos) 134. Oscar Pellicioli (Ita) 135. Massimo Podenzana (Ita) 136. Marcello Siboni (Ita) 137. Mario Traversoni (Ita) 138. Enrico Zaina (Ita) 139. Beat Zberg (Zwi) ROSLOTTO Ploegleider: Ghirotto 141. Pjotr Oegroemov (Rus) 142. Stefano Cattai (Ita) 143. Andrea Ferrigato (Ita) 144. Marco Fincato (Ita) 145. Maurizio Fondriest (Ita) 146. Alexandre Gontsjenkov (Rus) 147. Pascal Lino (Fra) 148. Paolo Savoldelli (Ita) 149. Marco Zen (Ita) TVM Ploegleider: Priem 151. Maarten den Bakker (Ned) 152. Jeroen Blijlevens (Ned) 153. Bo Hamburger (Den) 154. Servais Knaven (Ned) 155. Vladimir Poelnikov (Oek) 156. Laurent Roux (Fra) 157. Jesper Skibby (Den) 158. Peter van Petegem (Bel) 159. Bart Voskamp (Ned) REFIN Ploegleider: Franchini 161. Djamo. Abdoesjaparov (Oez) 162. Mauro Bettinn (Ita) 163. Stefano Colage (Ita) 164. Heinz Imboden (Zwi) 165. Sergie Oeslamine (Rus) 166. Leonardo Piepoli (Ita) 167. Fabio Roscioli (Ita) 168. Cristian Salvato (Ita) 169. Tobias Steinhauser (Dui) LOTTO Ploegleider: Vandenbroucke 171. Andrei Tsj mil (Mol) 172. Gilles Bouvard (Fra) 173. Peter Farazijn (Bel) 174. Thomas Fleischer (Dui) 175. Oleg Kolitzine (Kaz) 176. Nico Mattan (Bel) 177. Scott Sunderland (Aus) 178. Paul van Hyfte (Bel) 179. Mare Wauters (Bel) KELME Ploegleider: Pino 181. Fernando Escartin (Spa) 182. Juan Cesar Aguirre (Col) 183. Hernan Buenahora (Col) 184. Francisco Cabello (Spa) 185. Joaquim Castelblanco (Col) 186. Laudelino Cubino (Spa) 187. Chepe Gonzalez (Spa) 188. Federico Munoz (Col) 189. José Angel Vidal (Spa) BRESCIALAT Ploegleider: Bordonali 191. Mariano Piccoli (Ita) 192. Alessandro Bertolini (Ita) 193. Claudio Camin (Ita) 194. Marco Delia Vedova (Ita) 195. Cristiano Frattini (Ita) 196. Luca Gelfi (Ita) 197. Zenon Jaskula (Pol) 198. Omar Pumar (Ven) 199. Mauro Radaelli (Ita) AGRIGEL Ploegleider: Durant 201. Jacky Durand (Fra) 202. Dominique Arnould (Fra) 203. Jean-Pierre Bourgeot (Fra) 204. Franck Bouyer (Fra) 205. Jean-Claude Colotti (Fra) 206. Thierry Laurent (Fra) 207. Thierry Marie (Fra) 208. Jean-Luc Masdupuy (Fra) 209. Michel Vermote (Bel) AUBERVILLIERS Ploegleider: Javalet 211. Christophe Capelle (Fra) 212. Thierry Bourguignon (Fra) 213. Laurent Genty (Fra) 214. Thierry Gouvenou (Fra) 215. Marek Lesniewski (Pol) 216. Fréderic Pontier (Fra) 217. Cyril Saugrain (Fra) 218. Gilles Talmant (Fra) 219. Francisque Teyssier (Fra) Tientallen jaren hebben officials het gepredikt als betrof het een heilige leerstelling: sport en politiek heb ben niets met elkaar te maken. Voor hen was dit een uitleg voor halfslachtig gedrag, een vlucht uit de verantwoordelijkheid. Ook bestuurders uit de wielerwe- reld spraken dergelijke zinnen niet zonder gretigheid uit zodra het hun te pas kwam. Zelfs toen de kans zich voordeed deel te nemen aan een Tour de France. Neemt niet weg dat Nederland wie weet hoe lang had moeten wachten op deel neming aan de grootste wielerwed strijd die denkbaar is, wanneer er geen politieke aanleiding was ge weest. In 1936, nu precies 60 jaar geleden, werd een Nederlandse ploeg voor het eerst goed genoeg gevonden voor een plaatsje in de Ronde van Frankrijk. Weliswaar moet er al in 1910 een landgenoot zijn geweest, die in de Tour van start ging- Cor- neille Marijnissen uit Roosendaal - maar veel meer dan zijn naam is er niet van bekend Het betrof overi gens een alternatieve Tour, want in die tijd richtten ook concurrenten van dagblad-directeur Henri Des- grange zo'n Ronde in. Met een gerust hart mogen we dus 1936 als eerste echt Nederlands Tour-jaar aanhouden. Met een poli tieke aanleiding, die van veel eerder - exact 100 jaar geleden - dateert. In 1895 trokken Italiaanse troepen, belust op uitbreiding van het kolo niale gebied in Afrika, de eeuwen oude staat Abessinië (thans Ethiopië geheten) binnen om het land te on derwerpen. Maar op 25 maart 1896 strafte een leger onder leiding van negus Menelik II de binnendringer zo genadeloos af, dat de naam Adowa, waar de slag werd gele verd, tientallen jaren de Italiaanse schaamte voedde. Het was de eer ste keer dat Afrikanen blanke kolo nisten van zich af hielden. Veertig jaar later meende de de toenmalige Italiaanse fascistische leider Mussolini dat het uur van de wraak was aangebroken. Weer vie len troepen Abessinië binnen, nu in gigantische aantallen Met mos terdgas als wapen werd Adowa In genomen, de oorlog liep verder voorspoedig, maar de wereld ging over tot sancties tegen de agressor. Waarna Mussolini krampachtig rea geerde. Bijvoorbeeld door Italiaanse wielrenners te verbieden deel te ne men aan de Ronde van Frankrijk. Voor de Tour-organisatie een pijnlij ke aderlating. Desgrange ging op de hoeken van de Europese straten staan om het gat op te vullen. Oos tenrijkse, Joegoslavische en Neder landse renners kregen opeens toe stemming te starten. De laatsten dank zij aandringen van de wieier- journalist Joris van den Bergh. De Nederlandse Wielerunie moest er niets van weten en vreesde een af gang. Daarop wees de Tour-organi satie zelf twee In Frankrijk wonende Nederlanders aan. Van den Bergh, die ploegleider werd, zocht twee anderen. Ook voor de wielersport op de weg waren de crisisjaren '30 mager. In die tijd was bij ons alles geconcen treerd op de baan, waarop ons land tot de grote wielernaties gerekend werd, met cracks als Piet en Jan van Kempen, Pijnenburg, Slaats, Wals en niet te vergeten Pellenaars. Kees Pellenaars, jaren later de man die meehielp om Nederland Tour- gek te maken, maar in de vooroor logse tijd een der beste renners. In 1934 was hij de eerste landgenoot die wereldkampioen op de weg werd, zij het als amateur. Nadat hij in 1936 de landstitel had veroverd, lag het voor de hand dat Joris van den Bergh de Brabander uitnodigde voor de eerste Tour-ploeg. Maar 'de Pel' zag de weg innmid- dels als niet meer dan een vorm van broodwinning tussen de vele lucra tieve baanwedstrijden in. Toen hij al cijferend - en dat kon hij als één van Theo Middelkamp. Door Frans Oudejans de besten - ontdekte maand Tour de France ampertj verdienen viel, trok hij zijn mi kelijke toezegging in. Geen 'Pellenaars dus, wel dein de elfde keer sinds de twee Duitse voetbal pronken met eK 0f WK. Geen enkele anc dat de Duitsers nazeggen. D tsland morgen in Londen ee t denken aan de EK-finale v enka met een geschepte stra ts besliste voor Tsjechoslowr1 alty leeft nog altijd voort in het dorre Duitse voetbal op altijd geen sprankelende vi< aakt. den - Ver weg van het kniest en knort Lothar itthaus. De babbelkous Beieren wordt niet eens 1st in de Duitse voet- ploeg. Zonder hem heeft 'e Mannschaft' de finale •eikt. Nog erger voor itthaus: op de door hem begeerde libero-positie ,tpopt Matthias Sammer :h tot de grote persoon- eid in de Duitse ploeg, lige eigenlijk ook. mder Sammer is Duitsland een heel gewone ploeg," teert Miljan Miljanic. De rot uit Joegoslavië, nu idsvoorzitter in zijn land, A de halve finale tegen Enge- d in het Wembley-stadion als hnisch expert van de wereld- ■tbalfederatie FIFA. Miljanic, bondscoach van Joegoslavië voormalig coach van Rode r Belgrado en Real Madrid, weinig nieuwe snufjes ont- Albert en Antoon van Sctei Len in het Duitse spel. eveneens Brabanders, maar aljr geëmigreerd naar Zuid-Fa* ejd voor de toekomst. Mecha- Meer dan hun prestaties gj: doorslag dat ze deel uitai* van een Franse fabrieksploeg. ich voetbal van middelmatig reau, veel meer is het niet. Er weinig oorspronkelijks aan," ze vloeiend Frans spraken,'wBrdeelt Miljanic met de blik van ook gezien als een voordek* i oude havik, die vergeefs naar hen werd een 22-jarige Zeeuwj rakke plekken bij zijn prooi kozen, Theophiel Middelkamp,! eurt, als onafhankelijke aardige diig igeland heeft de kwetsbare pntjes in het Duitse spel maar el sporadisch kunnen bloot jgen. Duitsland stoomt door had gedaan. Een week voor start, na het terugtrekken vank leraars, toonde Albert Gijzen rk bereid het avontuur mee tem* ar de finale. Berti Vogts, de Zo ging een kwartet Nedetla* de strijd aan, volkomen onraij reid. Ze kenden elkaar ampertii veer en Romain Mies, Félicien vaecke, Archambaud, Magne, Spi cher, Ezquerre en de Luxembui broers Clemens? De vier 'cal ro's' maakten er het beste van dat bleek heel wat. De stevij bouwde Gijzen haalde het niet! 'uitsland is geen positief voor- ndscoach die volgens Bild 'te ein van postuur en te miezerig n uitstraling is' gniffelt slechts Tour nog minder. En dat moest!* 1 de aanmerkingen op het Duit- opnemen tegen kanonnen alsS 3e Mannschaft toont al ander if jaar karakter," stelt Vogts. at kan geen toeval zijn dat de litse bondscoach de grens trekt de 122e en laatste interland m Lothar Matthaus. Een zware essure schakelde hem eind 1994 I.u. k,fJt ngdurig uit; een mooi moment lm'- L,: n oor, A,, <V7.....V, aan de 'Mannschaftsdienlich- it', te gaan werken, vond Vogts. atthias Sammer is zijn nieuwe rlengstuk in het veld, veel be- ngrijker ook dan Jürgen Klins- ann of Andy Möller. „Op het ld is Matthias Sammer de lei- r in onze ploeg, bijgestaan door Irgen Klinsmann en Thomas illmer. Sammer beslist welke itiatieven worden genomen: of e achteraan op een lijn spelen, wan acht wan neer midi aam tievr daar zijn rol Bori Dei het mal: beel mm daa: dan San aarc vari gart ken Mil. was clut 'K. Bij zijn trek de hee Ier kun „Zc en mezi voe aan der pen spe Sin slig terl ver de) is Ier het Bir - e: ner var pra hei EK spi op „W spe bei der ZATERDAG Eurosport begint vanmiddag als eerste, om 17.45 uur, met het' slag vanuit Den Bosch waar dan de proloog wordt gereden var. Tour de France (9,4 kilometer). De NOS komt vanaf 17.50 uit de uitzending van Studio Sport met dit begin van de Ronde' Frankrijk. Het wielerspektakel is vanaf 18.00 uur ook te vol, via BRT 2. En om 23.00 brengt BRT 1 de eerste editie traditionele Tourjournaal. ZONDAG De NOS brengt al vanaf 12.05 uur op Nederland 2 beelden va eerste etappe van de Tour de France, Den Bosch-Den B°S™1 km). Deze uitzending duurt tot 13.30 uur. Daarna pakt de NV' draad op om 15.20 uur. Bij de BRT is de rit vanaf 15.30 te zien, Eurosport brengt de^ vanaf 16.00 uur op de buis. De sportzender komt verder om met een samenvatting van een uur. een overmaat aan a stapte hij op de negende dajif rff, Maar Albert van Schendel etfjr in deze loodzware Ronde op M erlengstuk plaats en broer Antoon op de3!t Onderweg veroverden beidt» 8 aantal ereplaatsen. De absolute verrassing te Middelkamp. De man dieat leven geen berg had gezien,)' op de cols mee met de bestenJw eerste Alpen-etappe moesten Telegraph en Galibier wordenge nomen. De rit werd een slagveld voor h rennersveld. Zelfs recente Touw' naars als Speicher en Romain W staakten de strijd. De Zeeuwses butant tartte iedereen Samen r' de besten van die tijd dartelde over de bergen. En bij aankomJj Grenoble mocht iedereen zijn' terwiel bewonderen. De eerste Nederlandse Tour ent® land SSvSi' fiechië §aat morgenavond in stand, maar vond het wel heel»' ley-stadion proberen de Eurc dig. 976 een vervolg te geven. Net en is Duitsland de tegenstanc 'nden - Dark horse wordt de tjechische voetbalploeg ge temd. Naar het gevreesde Warte paard' dat als volsla- ■n outsider met een klinkend alle prognoses van de ftkmakers doorkruist. Want 'e zou nou met zijn gezonde rstand geld op Tsjechië als ekomstig Europees voetbal- "ttpioen hebben gezet? Jch draven de Tsjechische ijverig door. Ze kwamen |n de start met een notering van "1. Elke ingezette gulden bij n Weddenschap zou bij de titel °r Tsjechië 66 gulden opleve- icces lollen' J^DW_RTENTIE)_ Bent u toe oon een nieuuje racefiets, don moet u beslist eens Romen kijken bij flzzuri noor onze talloze aanbiedingen. WIELER-, SKEELER-EN SCHAATSSPECIALIST NISPENSESTRAAT 72 .ROOSEND 0165 - 55 24 83 MAANDAGOCHTEND GESLOTEN Ta6n ze!*en 6e Tsjechen samen 6e Duitsers aan voor de eind- rmt. Wie nu een gulden gokt op Europese titel voor Tsjechië 'igt bij winst nog maar 3,25 terug. De cijfers van de -«kantoren geven een haar- eip beeld van de veranderde a atle- Voor alle andere deelne- s' favorieten en kanslozen, en de hindernissen te hoog. J sneuvelden als in de Grand 'onal. De Tsjechische paar- ten wel nog in de race. Het J0Qmamelijk boerenknollen, va r tlet voor terugdeinzen de "n-io *last °P hun schouders te n' ™aar er lopen ook een iroi ^?sPaardjes tussen. Zoals ,kjt. Poborsky, de man van het erende doelpunt in de kw be ine is,' Du B De Ts in sic fii Ts Clc aa Dl ik m Zc pe Pc h< hc ui bc bc P< H dc in tj ti h( h ei P W U

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 12