Europees Hof verbiedt hoge belastingen Directeur Philips Roosendaal gaat naar concurrent 'Miljarden voor steun technologie beter besteden' Breda moet weer een Hero-gevoel krijgen Hypotheek Garantie wil meedoen plan koopwoning minima Philips viert in stilte veertig jaar in Japan Agressiever de markt op ECONOMIE A6 41! 19 en Kleintjes van 9.30- 17.30 uur 'Nederlands tarief ongeldig' I Luxemburg (anp) - Het verhoogde inkomstenbelastingtarief Idat Nederland vanaf 1990 hanteert voor zelfstandigen die in I het buitenland wonen en in Nederland werken en hier het leeu- I wendeel van hun inkomen verdienen is strijdig met artikel 52 I van het Verdrag van Rome. I Het Europese Hof van Justitie zei dit gisteren in een arrest. De woordvoerder van de staatssecre taris van Financiën zegt dat de Iuitspraak nu wordt bestudeerd. I Financiën contstateert op basis Ivan een eerste lezing al dat het |Hof belastingontwijking moge- Lijk maakt. Het budgettair verlies [daarvan is nog niet bekend. Fi nanciën zal er alles aan doen om [hetlek te repareren. [Het buitenlandertarief beloopt [25 procent over de inkomsten in de eerste belastingschijf (ruim 45 [mille) in plaats van de 6,35 pro- cent die Nederlandse onderdanen I betalen. ECONOMIE KORT Hagelunie betaalt deel premie terug Crisis bij Druk en Papier afgewend Stemmingsindex planten in Aalsmeer Minder afval ondanks stortverbod Raet sleept miljoenenorder binnen Betonfabrikanten niet optimistisch Aantal tweeverdieners met kinderen groeit Bestrijding witwassen beter aangepakt Synbra neemt Brits Vencel Resil over 28 JUNI 1996 /\5|®E STEM VRIJDAG 28 JUNI 1996 cons.edison digit.equipm. dupont nemours dow chemical eastman kodak exxon corp ford motor gen. electric gen. motors goodyear hewlett-pack. int bus.mach. itt industries klm airlines kpn mcdonnell merck co. mobi) oil omega financ. philips royal dutch sears roebuck texaco inc. travelers united techn. westinghouse whitman corp woolworth 79-/J TPfi 71 8V 31J1» 81 51 47Ji 95!» 91 21 315 375i 44 65 m 3iy« 31 t 15254 48V. 84y, 44'/, 114 19% 24% 21% ft I 7ft 7ft 7ft •ftj 3ft 55 «SJ lift' 32 3ft 15ft 4 85V <ft US/, 2ft 21'/, advieskoers vorige koers slotkoers gisteren laten bieden ex claim ex dividend gedaan/ bieden gedaan/laten bieden en ex dividend laten en dividend gedaan en laten ex dividend gedaan en bieden ex dividend 90,00 1173 2,40 2,4 92,50 1003 1,30 l.'Ö 7 95,00 429 0,50 o,w 87,50 322 5,50 5,10 a 90,00 866 4,20 0 97,50 412 1.60 1,10 a 90,00 840 6,00 5,10 90,00 380 1,40 1.» ii 95,00 927 uo 210,00 490 1,50 i,# 170,00 356 2,40 2,75 170,00 506 4.20 a 4,15 25,00 558 4,20 4,(D 26,00 621 1,30 1,4) 555,00 366 8,90 7,dl 560,00 346 6,00 4,4) 565,00 563 3,80 2,75 570,00 490 2,40 1,51 560,00 1005 12,00 a 10,41 535,00 343 1,10 b 1,4» 550,00 394 3,00 3,5» 555,00 853 4,30 5,51 560,00 562 6,40 7,81 50,00 372 2,00' 1,81 'b/ 50,00 378 4,80 5,9* 55,00 1650 ui>u 2,80 3 1.9» 55,00 630 3.54 60,00 429 0,90 1-4» 55,00 336 1,40 0,91; 52,00 1385 1,10 1,01 54,00 362 0,60 0,5G 50,00 457 3,30 3,10 54,00 527 1,60 1,50, 56,00 314 1,10 a 1,00 48,00 1020 0,30 0,20 48,00 60,00 313 373 4,70 1,10 4,70j 0,801 65,00 411 1,00 0,80 67,50 520 0,20 0,30 67,50 780 1,30 1,20 250,00 397 0,60 0,60 55,00 1670 1,70 1,30 60,00 409 0,30 0,20 55,00 647 3,90 3,50 60,00 426 1,80 1,70 70,00 1084 0,30 0,40 55,00 2618 1,30 b 1,60 a 55,00 417 3,00 3,40 240,00 319 7,90 6,60 185,00 318 6 8,00 65,60 [/oor l bew. £09280 worden dagelijks geplaatst in de gehe le oplage van DE STEM en BRABANTS NIEUWSBLAD. Oplage: ma. t/m vrij. 165.153 zat. 174.440 U bereikt met uw advertentie bij de KLEINTJES 385.900 lezers (Bron: Summo- scanner 1995) Honda Prelude HondaCRX Hyundai Scoupé Mazda MX3 Mazda 323 F Nissan Sunny Coupé Opel Tigra Opel Calibra Porsche 944 Porsche 924 Toyota Celica VW Golf GT VWVentoGT VW Corrado VWCorrado1.8G60 VW Golf GTi 1. 1 1 1 1 1 J. 1.1n rt v\ J Anr* ri 1 r /-J n 4- 1 n rt A T rt TIT vn KI A Cl A V1 A *1M TAl 1 IBrussel (anp) - De Europese Knie moet niet nog meer mil jarden gaan uitgeven [echnologiesteun, maar ■geld beter gaan besteden. aan dat Inat zei minister Wijers van Eco- Lmisehe Zaken gisteren in Brus- Lj waar ministers van 24 landen Im' vertegenwoordigers van de lEuropese Unie bijeen zijn voor de J jaarlijkse Eureka-conferentie. «Bet Nederlandse kabinet beraadt lach morgen over het vijfde ka- Iderprogramma van de Europese lltoie, dat geldt voor de periode 11998-2002. ■Wijers vindt dat dit programma Iniet duurder mag worden dan het 1 vierde, dat geldt voor de periode |tot 1998 en waarvoor dan 25 mil jard gulden was uitgetrokken. De bewindsman vindt bovendien dat er meer Europese strategi sche projecten moeten komen die ondersteund worden door zowel nationale overheden als de Euro pese Commissie en de industrie zelf. Er zou ook een scherpere se lectie moeten komen van die gro te projecten. „We moeten alleen op Europese schaal doen wat op nationale schaal niet kan." Het Europese technologiebeleid mag wat Wijers betreft niet ont aarden in een 'ruilbeurs van lan den', die hun eigen 'hobby's' uit oefenen en 'deelbelangen' nastre ven. De minister onderschrijft daar mee de kritiek van industriëlen, die stellen dat in het kaderpro gramma te veel wordt vastgehou den aan het beginsel van 'juste retour'(het verdelen van het tech nologie-geld over de landen in de mate waarin ze bijdragen aan de Europese Unie). Wijers pleit er ook voor om de 'dammen' tussen Eureka en het kaderprogramma weg te halen. De toenmalige Franse president Mitterrand nam tien jaar geleden het initiatief tot Eureka, om de industrie concurrerend te houden met die van de Verenigde Staten en Japan. Bedrijven moeten uit eigen bewe ging samenwerken met bedrijven uit andere landen en de nationale overheden kunnen bijdragen aan het ontwikkelen van prototypes of anderszins producten of dien sten van die bedrijven rijp maken voor de markt. Eureka is voor onderzoek dat is gericht op toepassingen, terwijl het kaderprogramma bedoeld is voor fundamenteel onderzoek. Wijers geeft dat nieuwe beleid in Nederland gestalte door de orga nisatie die belast is met de Ne derlandse inbreng in Eureka, Senter, te gaan samenvoegen met de instantie die belast is met de Nederlandse inbreng in het ka derprogramma, het bureau EG- Liaison. De minister vindt dat de techno logie-inspanningen in Europa te veel versnipperd zijn. Elk land heeft instituten op tal van onder zoeksgebieden. Afzonderlijke landen zouden zich binnen Euro pa meer moeten specialiseren en proberen te komen tot instituten die echt internationaal toonaan gevend zijn. Nederland zou een geschikte vestigingsplaats zijn voor instituten op het gebied van informatietechnologie (electroni- sche snelweg), voedingsmidde lentechnologie, biotechnologie en milieutechnologie. Wijers is zeer te spreken over Eu reka. De ministersconferentie geeft morgen goedkeuring aan zo'n 150 projecten, waarvan 39 met Nederlandse inbreng. De subsidiepot van Nederland voor de kleinere projecten be draagt niet meer dan 20 miljoen gulden per jaar, maar de projec ten beslaan budgetten tot 380 miljoen ECU, aldus Wijers. Inmiddels zijn 32 afgeronde 'Ne derlandse' Eureka-projecten on derzocht. Daarvan werden er 14 een com- Wijers FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURP mercieel succes en maken er 12 een reële kans dat alsnog te wor den. [Het verhoogde tarief is bedoeld [om het voordeel weg te nemen dat deze fiscale vluchtelingen ge- nieten doordat zij zijn vrijgesteld [van premies volksverzekeringen [van nu 31,15 procent over de eer- [ste 45 mille aan inkomsten. [DeBelastingkamer van de Hoge 1 had het Europese Hof ge- I vraagd om een tussenoordeel te [geven. De zaak is aangespannen door de diamantair P.H. Asscher (Accher Beheer, Diamond Centre Group, Amsterdamse Diamant Maat schappij, MS Kinsbergen/Exclu- sive Times en Willem Pampus BV). Asscher woont in België en blijft met zijn Nederlandse inko men onder de 90 procent van zijn totale inkomen die vereist voor toepassing van het buitenlander- tarief. Het buitenlandertarief is er ruim zes jaar geleden gekomen op inti- tiatief van de toenmalige Kamer leden W. Vermeend, H. Kom brink en R. Linschoten. De uitspraak van het Europese Hof heeft rechtstreekse geldings kracht zodat elke burger daar een beroep op kan doen. Het Europese Hof van Justitie plaatst in de marge van de uit spraak een kanttekening die voor de Nederlandse praktijk poten tieel zeer grote gevolgen heeft. De directeur-grootaandeelhouder - zoals Asscher en met hem vele tienduizenden ondernemers in Nederland - is geen werknemer maar zelfstandig ondernemer. Het verkoopteam van Hero op bezoek bij café De Beyerd in Breda. osEÜTOO FOTO CORVIVEEN [Den Haag - De Stichting Nationale Hypotheek Garantie ziet uitstekende mogelijkheden om aan te haken bij het PvdA-plan I om mensen met lage inkomens meer mogelijkheden te geven Leen huis te kopen. Het gaat daarbij om inkomens beneden [35.000 gulden per jaar, waarmee een hypotheek van ten hoogste 1 100.000 gulden verkregen kan worden. I NHG-directeur Schiffers ziet als I een van de mogelijkheden dat [rijn stichting zich garant stelt J 'oor de zogeheten vermogens- ie die optreedt als een wo- |mng in waarde is gezakt. Hij 1 zijn aanbod gisteren bij de [presentatie van het eerste jaar verslag van de NHG. bat betekent dat Schiffers met Strekking tot deze nieuwe groep I een stuk verder wil gaan met ga ranties dan tegenover de huidige huiseigenaren, die een woning met hypotheekgarantie kopen. Een van de problemen bij het ontwikkelen van de koopmarkt voor de laagste inkomenscatago- rie is dat er nauwelijks passende woningen beschikbaar zijn. Van alle koopwoningen hebben slechts 5000 een marktwaarde beneden de ton. Door Paul Verlinden Breda - „Hero is een belang rijk bedrijf voor Breda maar als ik over de Grote Markt loop, mis ik de Hero-uistra- ling. De horeca verkoopt het wel, maar je moet er naar zoe ken. Dat moet veranderen. Breda moet weer een Hero-ge voel krijgen." Dat zegt C. Steijger, verkooplei der grootverbruik van de jam- en drankenproducent uit Breda. Om dat Hero-gevoel er in te pom pen, startte het bedrijf gisteren een groot offensief in de Bredase binnenstad. Verkopers bezochten zo'n vijftig cafés en restaurants om de fruitige sapjes en dranken van Hero aan te bieden en recla- memateraal rond te strooien. „We moeten de handel er attent op maken dat Hero een Bredase fabrikant is. Die moet dat vervol gens aan de consumenten doorge ven, door Hero-dranken te serve ren en door het Hero-logo te laten zien," vat Steijger het doel van de actie samen. Volgens hem moet Hero de hand ook in eigen boezem steken als het gaat om de oorzaak waarom Breda de Hero-uitstraling mist. „Hero heeft zich niet erg gemani festeerd de laatste jaren. Nu wil len we ook meer aan sponsoring gaan doen. Zo zullen we bijvoor beeld te zien zijn in het nieuwe Nac-stadion." Ook op verkoopgebied opereerde de grootverbruik-tak van Hero de afgelopen jaren 'een beetje stoffig', meent Steijger, die zelf vorig jaar bij de Bredase fabri kant in dienst kwam na een loop baan bij snoepproducent Van Melle. Niet alleen in Breda, maar in heel Nederland bewerkt Hero de markt nu een stuk agressiever. Steijger introduceerde bij Hero 'het vijanddenken'. „Nu is het niet zo dat we de con currentie moeten verslinden maar onze mensen moeten wel weten wie de concurrentie is en vooral dat die een bedreiging vormt voor Hero," zegt Steijger. Hoewel er veel concurrentie op de grootverbruikersmarkt is, is Vrumona, de frisdranken-poot van Heineken, volgens Steijger de 'vijand nummer één'. Van de 60.000 verkooppunten in de Ne derlandse horeca heeft ongeveer de helft een band met Heineken, die daar vervolgens ook Vrumona (o.a. Schweppes) binnenbrengt. „Die 50 procent zijn voor ons moeilijk om te pakken, daarom concentreren we ons op de andere helft. Daar zitten de brouwers als Oranjeboom, Grolsch en Bavaria. Dat zijn in principe onze part ners." Maar veel potentiële partners hebben ook contracten met Vru mona. „Terwijl dat een merk van hun concurrent Heineken is. Daarom proberen wij hen duide lijk te maken dat ze beter mét ons samen kunnen werken," zegt Ste ijger. Met Grolsch heeft Hero inmid dels vergaande afspraken ge maakt, terwijl ook de samenwer king met Oranjeboom/Interbrew groeit. De frisdrankenmarkt in de Ne derlandse horeca wordt gedomi neerd door cola en mineraalwa ter. Hero moet het vooral van de kleinere deelsegmenten hebben. Zo is het Bredase bedrijf markt leider in de 'rode dranken' (cas sis, bosvruchten) en heeft het een goede positie in de sappen (ap pelsap, jus d'orange, tomaten sap). Verder zijn de verwachtin gen hooggespannen voor de jonge frisdrank Fruitspring (bronwater met fruitsap) en Hero's bitter le mon en tonic. Binnen de grootverbruikmarkt onderscheidt Hero drie deel markten: de horeca (goed voor 69 procent van de omzet), de institu tionele markt zoals ziekenhuizen (23 procent) en het 'grijze' kanaal (8 procent) waaronder de tank stations en de sportkantines val len. „In die laatste twee deel markten, kan Hero nog een flinke groei realiseren." Hoe groot het aandeel van groot- verbruik-tak is in Hero's totale Nederlandse omzet, houdt Steij ger voor zich. Wel beaamt hij dat de dranken en sappen een be langrijke bijdrage aan de winst leveren. „De marges zijn relatief groot. Bij dit soort producten speelt de prijs voor de consument een on dergeschikte rol. Als men in het café een drankje bestelt, gaat het vooral om kwali teit en sfeer. En dan vinden men sen het niet erg om 2,50 gulden voor een drankje te betalen," be sluit hij. Door Carolien van Tilburg Tokyo - Ruim veertig jaar ge leden stond de oprichter van Sony, Akio Morita, op het sta tionsplein in Eindhoven voor het beeld van Anton Philips, in zijn autobiografie schrijft Morita met ontzag over deze Nederlander, die vanuit een klein stadje in een onbedui dend landje een wereldbe- ddjf opzette. Morita droomde er destijds van °ok ooit zo groot te worden en schreef zijn vriend: 'Als Philips het kan, kunnen wij dat mis schien ook wel'. Vandaag de dag is Sony, samen jtiet een aantal andere Japanse bedrijven, toonaangevend in de wereld op het gebied van elek tronica. Het succes van deze be drijven is mede te danken aan de thuismarkt. in Japan gaan elektronische pro ducten als warme broodjes over toonbank. Elk half jaar ko men producenten met nieuwe snufjes op de markt en de Japan se consument is er gek op. dit walhalla der elektronica viert Philips deze week het feit et 40 jaar geleden een vestiging ri Japan werd geopend, eel reden om feest te vieren is er niet. Het Nederlandse ver koopkantoortje groeide welis waar uit tot een volwaardige vertegenwoordiging met een kleine 900 werknemers, maar het Japanse marktaandeel van Philips-producten is gering. De gloeilampengigant uit het zuiden van het land begon in 1956 in Japan met een verkoop kantoortje. Gloeilampen, radio's en cassettes deden het uitste kend in die tijd. Philips Japan werd gaandeweg steeds meer als een belangrijk kantoor gezien. Voordat hij voorzitter van de raad van bestuur werd stond Wisse Dekker hier een aantal ja ren aan het roer. Hoewel Philips Japan zichzelf steeds meer als een Japans be drijf begon te beschouwen - van de 875 werknemers is slechts een handvol Nederlander - bleven de touwtjes uiteindelijk in handen van Eindhoven. De flexibiliteit en slagvaardigheid van de Ja panse concurrenten kon men uiteindelijk niet evenaren. In Akihabara, het elektronisch hart van Tokyo, prijzen verko pers als marktkoopmannen het allerlaatste model draagbare te lefoon aan. Warenhuis na wa renhuis heeft verdiepingen vol met keukenapparatuur, video's, televisies, computers, haardro gers, hartslagmeters en stoelen met ingebouwde massage voor de vermoeide salariman. Als er een batterij in kan of als het een stekker heeft, is het in Akihaba ra te koop. Sony, Hitachi, Sanyo, Aiwa,' Toshiba en Panasonic staan pro minent in de schappen met ge luidsinstallaties in vele uitvoe ringen. Een simpele broodroos ter is er in dertig soorten. De overdadige variëteit is voor mij als koper eerder een hel dan een paradijs, maar de Japanse consument geniet zichtbaar van zoveel keus en maakt er voor dergelijke aankopen een gezellig dagje uit van. In heel Akihabara is het zoeken naar Philips-producten als het zoeken naar de spreekwoordelij ke speld in de hooiberg. Alleen in de scheerapparaten-hoek blinken de Philishaves overal bovenuit. Van de zestig elektri sche haarmaaiertjes is een derde van Philips. In antwoord op de vraag welk apparaat het best verkoopt, grijpt de verkoper direct naar een prachtig vormgegeven tur quoise Philishave. „Dit is een fantastisch model, doet het goed bij de jongeren en kan zo mee in de binnenzak, het is net een zaktelefoontje," jubelt hij. Vormgeving en kleurstelling zijn in Japan belangrijke verkoop punten. Bovendien geldt voor de meeste apparatuur de regel: hoe kleiner en lichter, hoe beter. Alleen wil de Japanse consu ment wel een bakbeest van een televisie in huis. Het liefst breedbeeld en met extraatjes zo als de mogelijkheid om twee ka nalen tegelijk te bekijken. Ook in het Japanse huishouden ont staat zo nu en dan blijkbaar een strijd om de afstandsbediening. Hoewel Philips met haar breed- beeld-tv de Europese prijs voor televisie van het jaar 1995 won, is deze echter niet in de schap pen van de Japanse winkel te vinden. Tussen de tientallen soorten televisies is geen Philips te bekennen. Philips is op deze markt van consumenten-elek- tronica een grote onbekende. Het meerderheidsbelang in Ma- rantz moet de positie op de Ja panse markt enigszins verster ken, maar ook dit merk is niet erg prominent aanwezig. Her en der zijn in de warenhui zen nog Philips koffiezetappara ten te vinden en daarmee houdt het op. Het is ook niet verwon derlijk. De winstmarges op der gelijke producten zijn dermate laag, dat Philips er niet veel aan dacht aan besteedt. Een woordvoerster van Philips zegt: „Het gaat ons er om op de markt aanwezig te zijn. Verko pen is niet de eerste prioriteit." Na veertig jaar is er niet veel re den tot feest. De naamsbekend heid is laag en van juichende omzetten is geen sprake. Philips Japan concentreert zich tegen woordig vooral op de inkoop van componenten voor andere Phi- lipsfabrieken in de hele wereld. De tijd dat een product geheel door één bedrijf wordt gemaakt behoort al lang tot het verleden. In televisies zitten onderdelen van zowel Sony, Toshiba, Matsushita als Philips. Wat de verkoop betreft richt Philips Japan zich op halfgelei ders, de kleine chips die in aller lei elektronica verborgen zitten. Deze verkoop vormt een aan zienlijk deel van de omzet van Philips Japan. Met een marktaandeel van slechts 0,3 procent is het bedrijf niet meer dan een kruimeldief en staat op de 34ste plaats van de- Japanse markt. De markt voor halfgeleiders groeit wereldwijd met zo'n 20 procent per jaar en Philips hoopt een graantje mee te pikken. In Japan groeit de halfgeleidersmarkt minder spec taculair, slechts zo'n 5 procent door de voortdurende recessie. Maar Philips blijft optimistisch en rekent zelfs op een aanzienlij ke stijging van de omzet in half geleiders. Een belangrijke troef is het tri-media project, een in Amerika ontwikkelde chip die de interactie tussen video, tv en computers moet realiseren. Eind dit jaar komt deze nieuwe gene ratie halfgeleiders op de markt en de verwachtingen zijn hoog gespannen. Het blijft wereldwijd echter een gok waar de markt van halfge leiders precies naar toegaat en in dergelijke miljardenprojecten moet Philips voorzichtig zijn. De blaren van mislukkingen als Vi deo 2000 en het Megachip-pro- ject zijn nog steeds voelbaar. Leidschendam - Hagelunie heeft in 1995 zo weinig schade-uitke ringen gedaan dat de coöperatieve verzekeraar een bedrag van ongeveer 20 miljoen gulden aan premie aan de verzekerde glas tuinders heeft terugbetaald. Het stabiele weer gedurende het grootste deel van het jaar heeft met zich meegebracht dat Hagel unie een resultaat voor belasting van 21,3 miljoen gulden kon be halen. In de glastuinbouw bedroeg het totaal van de schade-uitkeringen vorig jaar 18,9 miljoen gulden. In 1994 was dat nog 23,6 miljoen. De afgelopen winter leidde tot veel vorstschade aan de kassen. Amersfoort - Het bestuur van Druk en Papier, de grafische bond van de FNV, zal naar alle waarschijnlijkheid de crisis bezweren. Als de achterban akkoord gaat met een nieuw reorganisatieplan, stelt het nu demissionaire bestuur zich weer verkiesbaar. Vorige maand wees het congres een reorganisatieplan naar de prullemand en trad het bestuur vervolgens af. In het nieuwe plan schort de leiding de sluiting van drie van de vier regiokantoren op. De kantoren in Eindhoven, Woerden en Hoogeveen blijven open. Het regiokantoor in Amsterdam was al gesloten en blijft dicht. Aalsmeer - Bloemenveiling Aalsmeer komt na twee jaar voorbe reiding met een stemmingsindex voor planten. De zogeheten AP- index (Aalsmeer-Planten-index) biedt inzicht in de dagelijkse ontwikkelingen van de plantenhandel op de veiling. Volgens de onderneming geeft de index snel een goed beeld van het verloop van de handel, waardoor kopers en verkopers sneller en adequa ter kunnen reageren. Rotterdam - Afvalverwerking Rijnmond (AVR) heeft het eerste kwartaal van dit jaar 20 procent minder afval verbrand dan in de zelfde periode vorig jaar. De terugval, grotendeels veroorzaakt door bedrijven, staat haaks op de stortverboden voor verbrand baar afval die sinds 1 januari van dit jaar gelden. Daardoor zou de de AVR juist meer afval moeten krijgen. Ook sommige andere vuilverbranders in Nederland worstelen met een verminderd afvalaanbod. In Nijmegen luidde de plaatselijke afvalverwerking onlangs de noodklok. Doordat een aantal ge meenten de stortverboden slecht naleefde, kwamen de ovens niet vol. Amersfoort - Automatiseringsbedrijf Raet gaat de de geautomati seerde salarisadministratie van de rijksoverheid moderniseren en zes jaar lang beheren. Met de opdracht is 70 miljoen gulden ge moeid. Het computersysteem behandelt de salarissen van 230.000 men sen. In juni zorgde het bijvoorbeeld dat er 700 miljoen gulden net to naar de ambtenaren werd overgemaakt. Den Haag - De Nederlandse betonsector ziet voor de komende pe riode geen grote groeicijfers in het verschiet liggen. In 1994 was nog sprake van een sterke productiestijging, maar afgelopen jaar stabiliseerde het productievolume. De omzet in guldens steeg wel met 3 procent. Dat blijkt uit het jaarverslag 1995 van de Bond van Fabrikanten van Betonprodukten in Nederland. Den Haag - Het aantal huishoudens met minderjarige kinderen waar man en vrouw beiden een baan hebben is de afgelopen jaren sterk gestegen. In 1990 was het aantal eenverdieners onder paren met minderja rige kinderen nog even groot als het aantal tweeverdieners, name lijk 780.000. Vier jaarlater was dat beeld drastisch veranderd.-In 1-994-was het aantal gezinnen met kinderen waar maar één inkomen binnen- „kwam gedaald tot 560.000, terwijl het aantal tweeverdieners steeg tot ruim 950.000, meldt het Centraal Bureau voor de Statis tiek. Den Haag - De uitvoering van de Wet Melding Ongebruikelijke Transacties (MOT) krijgt geleidelijk vorm. De banken hebben de indruk dat de nieuwe regels witwassen be moeilijken. Om de witwaspraktijken doelmatiger te bestrijden, is een versterking van de financiële expertise bij justitie en politie nodig. Het MOT krijgt een nieuw automatiseringssyteem. Bovendien volgt er een herziening van de verwerking van de gegevens van verdachte transacties bij de opsporingsinstanties. Dit blijkt uit een evaluatie-onderzoek dat de ministers Sorgdrager van Justitie en Zalm van Financiën gisteren aan de Tweede Kamer hebben gestuurd. Van onze verslaggever Roosendaal/Eindhoven - Directeur J. Vieweger van Philips Lighting uit Roosendaal verlaat het electronicaconcern. Per 1 augustus treedt hij naar verluidt in dienst van de lichtdivisie van concurrent General Electric. Een woordvoerder van Philips zegt dat Vieweger is gevraagd voor een functie buiten Philips. In overleg met de Philips-top heeft hij zijn werkzaamheden binnen de Roosendaalse vestiging nu al neergelegd. „De uitwerktijd is bekort omdat hij voor zijn nieuwe baan naar het buitenland moet verhuizen. Om zich daarop voor te bereiden maakt hij gebruik van open staande vakantiedagen," aldus Philips-woordvoerder Reemers. Vieweger was voordat hij begin jaren negentig naar Philips in Roosendaal kwam ondermeer di recteur bij PDM Magnetics in Oosterhout. Zijn vertrek bij het Philipsconcern komt als een ver rassing. „We beschouwden hem als een echte Philipsman", aldus Unie BLHP-bestuurder Van Her pen. Transfers van topmensen naar de concurrent liggen in het bedrijfs leven altijd gevoelig. Dat wordt gevoed door de vrees dat vertrou welijke productinformatie bij de nieuwe werkgever bekend wordt. Zo ontstond twee jaar geleden grote commotie vanwege ver meende bedrijfsspionage toen VW chef-inkoper Lopèz overnam van General Motor-dochter Opel. Volgens Unie-bestuurder Van Herpen bestaat in de regel wel degelijk een concurrentiebeding om te voorkomen dat bij een overgang van topfunctionarissen naar een ander bedrijf interne ge gevens mee verhuizen. „Maar gaat het om echt geheime infor matie dan is dat zeker op dit ni veau vrij gemakkelijk te achter halen of daar echt misbruik van gemaakt wordt." Vieweger zelf was niet voor commentaar bereikbaar. Van onze redactie economie Etten-Leur - Synbra bv uit Etten-Leur neemt met terug werkende kracht per 1 janua ri 1996 de Britse onderneming Vencel Resil over. Vencel Resil maakt isolatiemate riaal uit EPS (geëxpandeerd po lystyreen) voor de bouw en heeft vijf vestigingen in Groot-Brittan- nië. Na de overname telt Synbra 1.300 medewerkers en wordt de omzet 500 miljoen gulden. De directie van Synbra (vijftig procent van Shell en vijftig pro cent van Ten Cate) noemt de overname 'een aantrekkelijke geografische uitbreiding van de activiteiten'. Synbra maakt naast isolatiemateriaal, ook kunststof producten voor de tuinbouw- markt en verpakkingen voor de industriële en foodsector.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 7