Drie bakvissen in Londen Beelden in Zoersel KINOERBOEKEN EXPOSITIES Eenzame zielen bij Judith Belinfante DE STEM ZOMER-GIDS Erik de Kuyper vervolgt zijn familiekroniek L Ti Zombies, vampiers, weerwolvj te STEM Jubileumexpositie De Ringeloor Beelden en schilderijen in Tongerlohuys Martin van Vreden in Chassé Galerie Figuratief werk in Woudrichem Schilderijen en meubelontwerpen VRIJDAG 28 JUNI 1996 Dj fmr:. 1 4 t tyj V-5A >ji a J.U V^.. T -*• -» -J Judith Belinfante foto anp Door Marjan Mes Elk jaar intrigeerde zij mij weer, met haar enorme, dikke bos wijd uitstaand krulhaar, zonder fees telijke hoed, maar met een don- kergerande bril en haar kleine ge stalte volstrekt het tegendeel van de Koningin, die zij snel en effi ciënt stappend vergezelde. Dit jaar was zij er niet meer bij op 4 mei, Dodenherdenking op de Dam. Haar plaats werd ingeno men door een veel meer doorsnee Hollands type, maar ik moest toch nog even aan haar denken: Judith Belinfante, de historica en directeur van het Joods Histo risch Museum, die als voorzitter van de 4 mei-herdenking jaarlijks een intrigerende verschijning was bij het Monument. Een verrassing was het dan ook om een recensie-exemplaar te ontvangen van een debuutbundel met korte verhalen, 'miniaturen', van haar hand: Een glimp van de eeuwigheid. Onmiddellijk sloeg ik het verhaal 4 Mei op, want daarover zou Belinfante mis schien wel eens iets heel bijzon ders te vertellen kunnen hebben. Enige verwarring sloeg toe, want ik wist werkelijk niet of ik dit verhaal nou wel zo goed vond. Toch was ik getroffen. In drie kleine pagina's wordt de herinnering van een vrouw aan een dodenherdenkingsritueel met haar vader beschreven, toen tus sen hen een zwijgende, intense vorm van saamhorigheid bestond. Die mist zij nu zij alleen het mo nument bezoekt. Eenzaamheid en buitensluiting zijn haar deel. 'De mens kan in het kwaad zijn eigen grenzen, zijn eigen maat verliezen en onmenselijk worden. Wie dat heeft ondergaan kan zijn nietig heid niet delen, noch zijn on macht om zichzelf nog als mens te zien.' Blijkbaar heeft de vrouw het bui ten gesloten zijn van haar vader meegekregen, maar ze weet ook dat ze iets van de saamhorigheid terug zal vinden als haar eigen kind groter zal zijn en zij hem ie der jaar iets meer zal kunnen ver tellen en hem mee zal nemen naar het monument. Eenzaamheid en isolatie vormen het thema van al deze miniaturen. De mannen en vrouwen die erin voorkomen, zoeken die eenzaam heid ook vaak zelf, als een nood zakelijke vorm van bestaan. Vaak zijn het mensen die opgesloten zitten in een vast stramien van verantwoordelijkheden voor hun gezin en werk en die daaraan wil len ontsnappen omdat ze weten dat dit leven eigenlijk niet het hunne is. Soms is er ook nog een verborgen, buitenechtelijke lief desrelatie. Allemaal zijn het korte moment opnamen uit een leven, waarin een kleine gebeurtenis tot inzicht in de eigen situatie leidt of tot eenzame berusting. Mooi vooral zijn de verhalen Depressie en Kanker, waarin de schrijfster zich het minst bezondigt aan cliché-zinnen en die dus het dichtst in de buurt van literatuur komen. In Depressie wordt een man ge kweld door de depressieve toe stand van de vrouw van wie hij houdt. In Kanker moet een vrouw die zich altijd schrap heeft gezet tegen het leven zich nu schrap zetten tegen de dood. Altijd is ze zorgelijk en bang geweest voor een vroegtijdig overlijden van man of kinderen, maar nooit heeft zij zich voorgesteld dat zij zelf wel eens eerder zou kunnen over lijden. Zelden zag ik eerder menselijke eenzaamheid zo meedogenloos eerlijk en in haar kale essentie be schreven als in deze verhalen. Te gelijkertijd raakte ik niet echt overtuigd van Belinfantes literai re talent vanwege de weinig origi neel gekozen woorden en zinnen. Judith Belinfante: 'Een glimp van de eeuwigheid'. Uitgeverij De Prom, prijs 24.90. Door Johan Diepstraten De opening van de familiekro niek Drie zusters in Londen is op zijn minst dramatisch te noemen: Marie-Jeanne, Juli enne en Jeannot verblijven in 1914 met hun moeder op een vluchtelingenboot op weg naar Engeland. Hun hoeden dozen durven ze niet bij de bagage in het ruim achter te laten en daarom zitten ze - harde regen, storm op komst - aan het dek met hun beste zondagse hoed op. En dan gebeurt het: een mede passagier moet overgeven en doet dat op de paarse hoed met lichtpaarse rozen van moeder. 'Met de besmeurde hoed in de hand baande ze zich een weg door de menigte mensen. Ze strompelde naar de reling. Ze blikte over de zee en toen hief ze heel plechtig met een breed ge baar de hoed in de lucht. Toen had ze haar hand geopend en de hoed was als een verschrikte paarse vogel weggevlogen.' Het lijkt een tafereel van niks, en dat geldt voor alle gebeurtenis sen van de familie Cornellie die Eric de Kuyper heeft opgetekend in Drie zusters in Londen. Maar juist die alledaagse voorvallen geven een prachtig beeld van de eerste ontreddering van een geëvacueerde familie in Enge land. Het zijn 'herinneringen van herinneringen', want Eric de Kuyper heeft de kroniek geschre ven op basis van de verhalen die hij later hoorde van zijn moeder en tantes. Jeugdjaren Die familieleden zijn bekend. De Kuyper is bezig aan een serie au tobiografische kronieken waar van inmiddels vijf delen zijn ver schenen. Aan zee (1988), De hoed van tante Jeannot (1989), Mow- gli's tranen (1990), Grand Hotel Solitude (1991) en Bruxelles, he re I come (1993) geven een beeld van de jeugd- en jongelingsjaren van de uitzonderlijke adolescent die opgroeide in Schaarbeek (Brussel), Antwerpen en Oosten de. De Kuyper is in de literaire kritiek al uitgemaakt voor een grenzeloze ijdeltuit omdat hij zijn eigen leven zo bijzonder schijnt te vinden dat hij er een hele serie aan wijdt. Ook nu weer zullen de stemmen zijn te horen van recensenten die zich afvra gen wat ze in hemelsnaam te ma ken hebben met andersmans her inneringen en dan nog wel uit tweede hand. Het zijn twee onzinnige verwij ten. Wie de serie kent, kan moei lijk volhouden dat De Kuyper een standbeeld voor zichzelf op richt en herinneringen 'van ho ren zeggen' kunnen omgezet worden in 'echte' literatuur. Wat er in Drie zusters in Londen staat beschreven, zijn niet zomaar voorvallen met een anekdotisch karakter, maar mythisch beladen herinneringen aan een vervlogen paradijs, zoals De Kuyper ze in het nawoord terecht noemt. Erik de Kuyper Het is een wonderlijke geschie denis. De familie arriveert in Londen en neemt haar intrek in het Cannon Street Hotel, een soort sprookjespaleis waar ban ketten, recepties en bals worden georganiseerd. Als kinderen arri veren de drie meiden in Londen en als volwassenen vertrekken zij enkele jaren later. Toen pas wa ren ze echt ontredderd en in pa niek, want eenmaal thuis moes ten ze weer het gewone leven lei den en het huishouden doen waar ze zo'n hekel aan hadden. Van daar dat de drie zussen in ijltem po in een overhaast huwelijk stappen. Ze trouwen, alle drie, zonder veel nadenken, met drie broers omdat die 'bij de hand waren'. Op het moment dat ze de over steek maken, zijn ze op de vlucht voor de oorlog. De vader die geen enkele rol in de familiekroniek speelt, werkt bij de Engelse spoorwegen. In het hotel leiden ze een verhoudingsgewijs luxu eus leven, al is het wel zuinigheid troef. Elke dag verkleden ze zich drie keer. Voor elke maaltijd in het restaurant moeten ze hun zondagse kleren aantrekken. Ze hebben maar één stel en het risi co van slijtage is reëel, dus ze moeten zuinig zijn. 'De zondag was de enige dag waarop ze niet alle maaltijden in het hotel gebruikten. Alleen dan mochten ze hun niet-zondagse kleren aanhouden. Ook bij het ontbijt. Op zondag waren er toch maar weinig gasten in het hotel. Het was de wereld op zijn kop, maar het was nu eenmaal oorlog.' Zeppelins Van de oorlog merken ze niets, afgezien van de krantenkoppen, geldinzamelingsacties voor de jongens aan het front en af en toe zeppelins ('een soort vliegende walvissen') boven Londen. Ze komen alleen in aanraking met het andere Engelse leven als ze 'buiten' op jacht gaan naar koop jes op de markt. Het liefst mijden ze de volksbuurten, want het is er armoedig en deprimerend. Het stinkt, er naar fish and chips. 'Kinderen, in lompen gehuld, staarden hen aan. Zij waren im mers veel te deftig gekleed en een beetje bang voor de bedelaars en dronkaards. Niet zelden wer den ze door de mensen op straat uitgescholden.' In de autobiografische serie gaat het Eric de Kuyper voortdurend om tegenstellingen en ook hier zijn ze weer volop aanwezig. Ui terlijke tegenstellingen (varië rend van oorlog-vrede, rijkdom- armoede tot hotel van de gasten- hotel van het personeel), maar vooral innerlijke. De korte perio de in de mondaine wereld vormt het karakter van de drie zussen. foto taco anema Jeannot bijvoorbeeld komt in aanraking met de Kunst en Cul tuur van Londen - aardig om te lezen wat toen in de mode was - en zal later van het ene theater in het andere stappen en geen feest maal of familiebijeenkomst over slaan. Julienne, de moeder van Eric de Kuyper, ontdekt de 'ma gie van de fictie': de creativiteit van het woord zodat nieuwe we relden ontstaan. Van haar moet De Kuyper alles geërfd hebben. In korte taferelen vertelt Eric de Kuyper na wat hij van zijn moe der en tantes heeft gehoord. Het blijft bij alledaagse voorvallen: de etiquette in de Dining Room, het afdalen van de hoteltrap - belangrijk, want iedere gast keek in de grote wandspiegel -, het le ren dansen, maar ook de way of life van de zakenlieden uit de Ci ty die hun avonden (en nachten) met een 'nichtje' doorbrengen. Alledaags en weinig opzienba rend lijkt dit mondaine leven, maar Eric de Kuyper roept een hele wereld op. Een onbegrijpe lijke wereld ook: wie 's ochtends 'het ontbijt gebruikte' in de mod derige loopgraven, kon 's avonds swingen in een Londense club. Deze Drie zusters in Londen wordt de prachtige proloog van het verzamelde werk dat ooit van Eric de Kuyper gaat verschijnen. Eric de Kuyper: 'Drie zusters in Londen'. Uitg. Sun, prijs 24,50. Toen Tijl Uilenspiegel dringend om onderdak 'en voedsel verlegen zat, klopte hij in arren moede aan bij het kasteel van een vorst. Hij stelde zich voor als een beroemd meester-schilder die graag bereid was een heel bijzonder doek te maken, in ruil voor verblijf. Na tuurlijk zou dat enige tijd vergen. Tijl liet zich een behandeling welgevallen overeenkomstig zijn aangemeten status. Toen de vorst, nieuwsgierig en vol ongeduld, na een week of wat informeerde naar de vordering van hetkunstwerk, verzekerde Uilenspiegel hem dat hij het de volgende dag zou onthullen. Maar, voegde hij eraan toe, het zou enkel te begrijpen te zijn voor de ware kenner, iemand die vol doende ontwikkeld was en ver stand van de schone kunsten had. De vorst voelde zich al gevleid, 's Nachts spande Uilenspiegel een grote lap stof aan het begin van de zaal waar hij zogenaamd gewerkt had en sneed daarin een klein kijkgat. In de zaal was ver der uiteraard niets te zien. Toen de vorst op het moment van de grote onthulling door het gaatje keek en eigenlijk niks zag, weer hielden zijn trots en zijn ijdelheid hem ervan te vragen waar nou het kunstwerk was. Liever deed hij alsof, de hovelingen mochten eens denken... Mechanisme In Zoersel, tussen Antwerpen en Breda, in het schitterende do mein rond het kasteel dat als ge meentehuis dienst doet, is een aantal werken geïnstalleerd die dat Uilenspiegel-verhaal voor de geest halen. Er is in de publieke ruimte van het park een beelden tentoonstelling, een met reputa tie bovendien, en dus zien we daar kunst. Dat is een mechanis me, een soort afspraak die in on ze cultuur zo werkt. De tentoon stelling, met alles wat daarbij hoort, zoals de catalogus, de cu rator, de vernissage, is een binnen onze cultuur afgesproken context waarin de objecten fungeren als kunstwerk. Kunst is tenslotte wat wij kunst noemen. Daar is niks op tegen, mits er metterdaad sprake is van werk dat op die plek en op dat moment bestaat en dat als artistieke daad een relatie aangaat met de kijker. Als dat niet zo is, dan is wat wij als kunstwerk verwachten niet meer dan schaamteloos aanleu nen tegen het tentoonstellings imago en daaraan vooral de eigen belangrijkheid ontlenen. Dan is het zogenaamde kunstwerk niets meer dan een naam en een plaats je in de catalogus. En blijft de kij ker met het frustrerende gevoel achter eigenlijk helemaal niks te zien daar waar de catalogus een kunstwerk situeert. Irritatie Dat gevoel krijg je bij wat Guy Mees (Mechelen, 1935) voor de gelegenheid geïnstalleerd heeft. De plattegrond wijst het oude koetshuis aan als de plek waar het om gaat. Maar bij eerste ver kenning is daar niets te ontdek ken wat zich als kunstwerk zou kunnen laten benoemen. Alles wat daar op het eerste oog te zien is, lijkt heel gewoon en functio neel en zich niet bijzonder van zijn bestaan bewust. Tot, met toenemende irritatie, het oog valt op een plint in de fietsen stalling van het koetshuis. Vol gens de catalogus blijkt het werk inderdaad Plint te heten. De plint is weliswaar rood geschilderd, maar als die plint niet benoemd was in de context van deze mani festatie had ik hier nooit gestaan en had ik er al helemaal niet over geschreven. Dit brengt niet meer teweeg dan het gevoel bij de neus genomen te worden. Iets soortgelijks ervaar ik bij de installatie van de Brit Richard Veniet, in België woonachtig en werkzaam. Hij heeft verspreid over het domein zestien lichtme talen paaltjes geplaatst. Ze staan daar alleen maar, hebben geen enkele betekenis als object, ze wijzen niks aan, ze markeren geen enkele route. Niks. Ze staan zo willekeurig dat er zelfs geen bewustzijn op gang gebracht wordt van de ruimte waarin de kijker zich bevindt. Belgisch Met deze demystificaties is na tuurlijk niet alles gezegd over Zoersel '96. Er is een mooi, oud park, er is een aantal interessante installaties (van Marthe Wéry, Joëlle Tuerlinckx, Mare de Roover) en er is een zekere tradi tie van beeldententoonstelling. Zoersel '93 was een schitterende manifestatie. De curator, Menno Meewis van het Antwerpse Mid- delheimmuseum, heeft voor deze aflevering gekozen voor concep tuele kunst van kunstenaars van Belgische komaf of buitenlanders die in België werkzaam zijn. Conceptuele kunst, dat is kunst die uitgaat van een idee waarbij het er niet toe doet door wie het gerealiseerd wordt, en soms zelfs niet eens of het wel gerealiseerd wordt. De basis van conceptuele kunst is de gedachte, de bewust wording (meestal in de vorm van taal zoals bij Joseph Kosuth en Lawrence Weiner) die het 'beeld' tot stand brengt in de verbeel ding en ervaring van de kijker. Conceptuele kunst ziet dus af van het concrete, exclusieve (ver koopbare) en anecdotische beeld. In de jaren '60 en '70 had dit erf goed van Marcel Duchamp een belangrijke impact, maar dat zui verende effect is al weer lang voorbij. Merkwaardig dus eigen lijk dat voor zo'n actuele mani festatie als Zoersel '96 weer te ruggegrepen wordt naar iets wat zijn tijd gehad heeft. En het moet gezegd, bij de meeste installaties is het idee erachter, het concept, vliesdun. Het is de context die de zaak bij elkaar moet houden en van enige status moet voorzien. Licht Een werk dat geen enkele valse steun nodig heeft, is de indruk wekkende installatie van Marthe Wéry (Brussel, 1930). Haar do mein is een oude boerenschuur, terzijde van het park. De schuur staat er leeg en werkloos bij, een ruwe vloer, bakstenen muren en een in verhouding hoge, houten dakconstructie. Door versleten, kierende deuren en een enkel hoog raam valt schaars daglicht rechtstreeks naar binnen. Over de rest van het licht heeft Marthe Wéry zich ontfermd. Ze heeft be zit genomen van vier smalle ra men in de lange muur, niet meer dan broodnodige uitsparingen in een ruw stenen vlak. Voor elk van de vier ramen heeft zij een plaat van plexiglas gemonteerd (40 cm breed en 80 cm hoog) en die be werkt met gesso en fosforesce- rende pigmenten. Het effect is van een betoverende schoonheid. Het daglicht dat, ze- De installatie OP/EN van Peter Downsbrough bij het kasteel van Zoersel. foto zoersel'96 ker op een regenachtige dag, mondjesmaat binnenvalt wordt gevangen in het web van Marthe Wéry en wordt vervolgens gefil terd en verdeeld voordat het de ruimte instroomt. Die plexiglas plaat is een schildering aan de oppervlakte, een bewerking in schilderkunstige zin maar met voorbijgaan aan enige compositie of een persoonlijke signatuur. Wat die plaat wel heeft is een duidelijke textuur, zo bewerkt en dooraderd als die is. In die zin heeft hij veel weg van melkwitte en bruin dooraderde albasten ra men die je nog kunt tegenkomen in romaanse kerken op het Itali aanse platteland. Het persoonlijke brengt Marthe Wéry wel op een andere manier teweeg, in de perceptie van de kijker die daar heel alleen in die tijdloze ruimte staat. Het licht wordt weliswaar eerst gevangen en naar het lijkt even stilgezet, maar daarna van een intimiteit voorzien die de ruimte een heel subtiel, eigen aanzien geeft. Het anonieme licht van buiten wordt in de handen van de kunstenaar een grijpbare materie die deze ruimte tot een intiem en tijdloos domein maakt. Een buitenge woon eenvoudige en doeltreffen de ingreep. Een werk dat indruk maakt en misschien wel het enige om echt te onthouden van wat deze zomer in Zoersel te zien is. Gelukkig regende het pijpenste len en was ik alleen. In dat schit terende park van Zoersel. Hoefde ik niemand iets uit te leggen, hoefde ik niets te verdedigen. En hoefde ik zeker niet te doen alsof. Alsof inderdaad altijd alles kunst is wat wij kunst noemen. Beelden in Zoersel duurt tot 8 sep tember en is elke dag open van 14.00 tot 19.00 uur, behalve op maandag. Het domein ligt in St.- Antonius-Zoersei, te bereiken via de E 19 (Breda-Antwerpen), af slag Brecht, Westmalle, St.-Anto- nius. Volg bordje 'Gemeentehuis'. Door Muriel Boll Kinderen lezen het liefst spannende boeken, en als het even kan, moeten ze er nog bij kunnen griezelen ook. Dat bleek maar weer bij de uitreiking van de prijzen van de Nederland se Kinderjury dié vorige week op de televisie te zien was. De meester van het griezelverhaal, Paul van Loon, won twee prijzen, één voor Meester Kikker in de categorie 6 t/m 9 jaar, en één voor Nooit de buren bijten voor kinderen van 10 t/m 12 jaar. De schrijver, die zich graag achter een geheimzinnige donkere bril verschuilt, is één van de populairste kinderboekenschrijvers van deze tijd. Eerder, in 1993, '94 en '95, was hij ook al genomineerd door de Kinderjury. Van Loon schrijft geen angstaanjagende verhalen waar kinderen nachtmer ries van krijgen, maar het zijn wel verhalen die je de wereld van zombies, vampiers en weerwol ven intrekken en daar moet je van houden. Gelukkig eindigen ze al tijd zo dat je het boek met een zucht van opluchting dicht doet. Na De Griezelbussen 1 en 2 is nu net De griezelbus 3 verschenen, waarin heel gevarieerde spannen de avonturen staan. Vier leerlin gen van de Sjoerd Kuyperschool, genoemd naar een collega-kin derboekenschrijver, zijn met hun klas op excursie naar het Autot- ron. Hun onderwijzer, meester Jacques, is een aardige man die zich graag door zijn fantasie en een enkele keer ook door een driftbui laat leiden. (Stond schrijver en vroeger ook onder wijzer Jacques Vriens daar model voor?) Terwijl meester Jacques vol over gave voor bommenwerper speelt, knijpen Lydia, Shakir, Beriy en Richard er tussenuit en gaan ze naar de videospelletjes. Plotse ling licht een videoscherm fel op; het gezicht van een jongen met een zonnebril en stekeltjeshaar nodigt hen uit om iets te beleven wat ze zelfs in hun dromen nooit hebben meegemaakt. Met een flits verdwijnt de jongen weer en dan valt de stroom uit. Vanuit het schemerdonker komt een reus achtig monstertor aangekropen. 'Koplampen', lacht Lydia na de hevige eerste schrik. De tor blijkt een bus te zijn. De jongen met het stekeltjeshaar, Eddy C. (Eddy C. Bertin is een andere griezelschrijver van uitge verij Elzenga) stapt uit en nodigt hen uit de Andere Werkelijkheid te leren kennen, waar nachtmer ries de werkelijkheid worden. Hebben ze nooit 's nachts slaap dronken een kromme heks met gebogen klauwen naast hun bed zien staan, of een vampier? Op zo'n moment bevind je je even in de AW. Doe je het licht aan, dan is die heks gewoon een stoel waar je kleren op hangen. Maar wat zou er gebeurd zijn als je niet het licht had aangeknipt? Met het goedkope trucje 'Of dur ven jullie soms niet?' lukt het Ed dy C. de kinderen de bus in te lok- Tekening van Camilla 'De griezelbus 3' Fialko lil ken. Ze komen terecht in des tere wereld van P. Oim schrijver van griezelverhalen! bus, met het skelet Beentjes j ter het stuur, brengt hen i AW. Alleen hun geest, li blijft in de bus bij Eddy C.;l in de AW kunnen de kinderen] kaar gewoon zien, alleen heklj ze geen massa, ze grijpen gem door de ander heen. Onnoval laat de kinderen eens nuscript zien, dat helaas noggd boek is geworden omdat hij vm tijdig dood is gegaan, heeft het vuige plan de 1 in zijn boek te laten stappen, d kan hij zelf zijn graf weemili in de echte wereld verder te leiij Hij zal ze de griezelverhalen lala beleven waar ze zo van 1 De kinderen zien van hee bij hoe een jongen, Randy, ii via een interactief computes letje in een vampier verandert! een ander verhaal voelen: angst van Arno. Is zijn overled opa echt een zombie in e bloemde zwembroek gew De volgende dag vertelt oma dat de zwembroek van o plotseling verdwenen is. De kinderen vinden de AW spul nender dan een film of een hoekf in zoverre is de list van P. val gelukt. Maar zelf vampiJ worden of lijfelijk te maken krij| gen met een weerwolf is z dat ze uit het boek willen, i lukt via een verrassende i ping. Daardoor wordt ineens i delijk waar het ge' verhaal van de eerste twee j na's van het boek op slaan. De verhalen worden uit! aan elkaar geregen en vormen# hecht geheel. Van Loon een paar zinnen veel sug je voelt direkt een geheimzfflijj sfeer om je heen. Dat is hetvoi wat de verhalen zo boei maakt. Dubbele bodems en 1 wijzingen van het ene naar andere verhaal doen daar i eens een schepje bovenop. De Bredase illustrator Cae Fialkowski geeft die sfeer luchtig weer in zwart-wit. Paul van Loon: 'De griezelbusJl Uitg. Elzenga, prijs 27,95. V®' 9 jaar. NEDERLAND 1 ,5 34 Kerkepad, reportage-serie 16 oo Journaal 6 05 Murder She Wrote, misdaad 653 Kookgek [705 passie voor tuinen, tummz ne 1720 Tussen kunst en kitsch 13 ja, natuurlijk: Nieuw leven, over het voortbestaan in d tuur 1905 wildlife International, nati rie: Filippijnen: het land van pu-Lapu ,931 oe rijdende rechter, serie een rechter uitspraak doet conflicten tussen burgers !(l0C Journaal/Weeroverzicht [0 30 Duel over de grens; Spanje 1124 Vreemde praktijken, comed 11 57 Emergency Room, serie 12 47 Ik zie 'n ster, satirische talksl 1319 Dokument: Kunst aan de ran New York, reportage over c zen die in Central Park zingi toneelspelen (tot 00.06) NEDERLAND 2 Kijk uit! Afl. 1 t/m 6 (tot 11.0 Kids for Animals, reportage Captain Scarlet, poppenserie Mega Top 50 2Vandaag, actualiteiten me 17.30 en 18.00 Journaal; Sportjournaal en vanaf Hoofdpunten uit het nieuw volgd door het weer 119,00 Verrassend Nederland, vaka magazine f 19,25 Zoovenirs, reportage-serie dierentuinen 19,55 Op nieuwe toeren, muziek 1 20.33 Te land, ter zee en in de li Tobbedansen Dit was het nieuws, satir nieuwquiz Wlbi Soerjadi, klassieke muz EK-Journaal, voetbalmagazii (Socutera) Laat kinderen spelen, uitzending ten bel UNICEF Nederland Journaal Online, serie over multime ontwikkelingen 00.01 World League Volleybal te terdam (tot 01.01) 121.28 21.59 22.45 23.22 23.30 23.35 NEDERLAND 3 1 07.00 Journaal 07.05 Klokhuis 07.22 Verhalenverteller 07.29 Ontbijt-tv met elk half uur naai 09.00 Journaal 09.05 (PP): PvdA 09.08 Kook-tv 09.29 Opdat zij u kennen 10.11 American Cinema: De Westf 11.06 Internationaal milieubeleic 11.13 Allemaal familie 12.00 Journaal 12.07 Angela Groothuizen 12.34 Theatercafé 13.00 Journaal 13.08 Herexamen BELGIË FRANS 1 16.30 Blamatoscope 17.30 Chips, p< serie 18.30 Régions soir 18.45 Le c dien des sports 18.55 Maguy, serie 1 Nieuws 20.10 Les carnets du bourling reportage 20.45 Les grandes familie niserie. Afl. 3 22.15 Grand document talgies postcoloniales, documentaire Zaïre, dertig jaar na de onafhankelij 23.15 Ethnicolor: muziek voor sitar taar 00.45 Nieuws In de galerie en de fraai aangelegde achtertuin viert De Ringeloor® ze zomer z'n tienjarig bestaan. In die tien jaar heeft de galeri" Nieuwstraat 27a in Gilze zich geprofileerd door middel van keramiek en beelden. De galeriehouders Yvonne de Dauw en chout zijn tevens al die tijd vertegenwoordigd geweest op de Hollas Art Fair in Den Haag en Lineart in Gent. De jubileumexpositie» werk van 26 kunstenaars is open vanaf zondag 30 juni in het vele®' len verbouwde voormalige fabriekspand in Gilze. Openings") woensdag t/m zondag 13.30-17.30 uur. Op zondag 30 juni wordt in het Tongerlohuys in Roosendaal (Mol® straat 2) een tentoonstelling geopend met werk van de Br' dend kunstenaar Emily Boekhout. Archeologie, tekens, s; Oostaziatische filosofie zijn haar inspiratiebronnen. In de tuin Tongerlohuys zijn tot en met 29 juni beelden te zien van Jeanine 1 nissen, Henk de Jong, Barbara de Clercq, Henny van der Mee Adriaan Seelen. Schilderijen en werken op papier van Martin van Vreden zijn zaterdag 29 juni te zien in de Chassé Galerie in het gelijknamige 1 ter in Breda. De kunstwerken van Martin van Vreden bestaan ste jaren uit op het oog realistische weergave van bloemen, jf) onderwaterwerelden. De tentoonstelling wordt zaterdag om 1»; geopend door Jurrie Poot, hoofdconservator van het Steden] seum in Amsterdam. De galerie is op zondag gesloten, en het Theater gaat dicht van 8 juli tot 19 augustus, (t/m 18 sept.) In De Kazerne te Woudrichem, de tentoonstellingsruimte van turele kring van Heusden en Altena, wordt op zaterdag 29 - .j tentoonstelling geopend met acryl- en olieverfschilderijen v Haakman. Sprookjesachtige taferelen, mensen, dieren en Pla" f, men net niet haarscherp op uit een wazige achtergrond. De Vissersdijk 35, Woudrichem, is geopend op zaterdag en zon 14.00-17.00 uur. (t/m 4 augustus). i de Cu-' Op zondag 30 juni vindt de vernissage plaats van een van schilderijen van Marlies Kempers in Designcentrum/ga mVast, Liesboslaan 291, Breda. VormVast toont in zijn nu sentatie ontwerpen van Jos Laugs, een van de vooraanstaa werpers van Nederland. Gepresenteerd worden onder mee, jjjf ontwerpen in esdoorn, glas en aluminium. Geopend maan 18.00 uur, dinsdag t/m vrijdag 10.00-18.00 uur, zaterdag donderdag tot 21.00 uur. tentoonst ;tell»! BELGIË FRANS 2 18.00 Le Blamatoscope 19.00 Cheva sion 19.25 Paardenkoersen 19.30 Ni 20.00 Agenda vert 20.05 La musique te au 21: Fragmenten van opera'; Leoncavallo, Verdi en Puccini, uitge door Koor en Orkest van de Munt o.l. tonio Pappanö met solisten 22.00 Ni Aansl.: Le jeu des jeux 22.20 Les géar stade, portretten van sporters (tot 22. DUITSLAND 1 05.30 Morgenmagazin 09.00 Tages 09.03 Dallas, soap 09.45 Fit Forever, tendgymnastiek 10.00 Tagesschau Koter Adler an Afrikas Küste, documi re: Grossfriedrichsburg- Deutsche S| 'n Ghana 10.50 Hunder Meisterv 11.00 Tagesschau 11.04 Die volkstün hitparade 12.10 Abenteur Zoo: Ra Samba in Brazilië 12.55 Presseschau Tagesschau 13.05 Mittagsmagazin Wirtschafts-Telegramm 14.00 Tages 14.03 Höchstpersönlich: operaz Gunther Emmerlich 14.30 Die Turbi tekenfilm 14,45 Auf dem Wildere: jeugdfilm 16.00 Tagesschau 16.03 rückwarts, interactieve terugblik op t gamma's 16.30 Alfredissimo! culina gazine 17.00 Tagesschau 17.10 Bi Magazine 17.55 Verbotene Liebe, ,18.25 (S) Marienhof, serie 18.54 EM 'K-magazine 20.00 Tagesschau ™enn der weisse Flieder wieder speelfilm 21.50 Exklusiv 22.20 Tag; ■Pen 22.55 Verhangnisvolle Affaren ow °fa Stranger, speelfilm 00.25 I rtiagazin 00.45 Ein Vater für zwei, cc 01-10 If it's Tuesday, This Must Be Bel speelfilm DUITSLAND 2 05.30 Zie Duitsland 1 13.45 Dalli Petje 14.15 Die Brüder Löwe '^dserie 14.38 Theos Geburtstac '40 Sailor Moon, jeugdserie 15.00 met het Internationaal Ruite o°i CHIO Aken: Prix des Nations «oendmagazin 17.55 Forsthaus Fall, sne 19.00 Heute 19.25 Hagedorns r, serie 20.15 Faust, misdaadserie "te Reportage: Een echtpaar op Is al jaren met veel liefde een bic

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 20