IQW bv e kunst van de nabije toekomst )E STEM Gele truien en petjes in het museum Acht jonge cineasten presenteren hnn films ïakers B.V. mg Malies londerd eindexamenkandidaten van Sint Joost tonen hun werk Het levenswerk van Eddy Posthuma de Boer )rp geprijsde korting ?E AUTO'S het Pannenhuis) 77 llateur JiTVOEBING m Isdienst. ke apparaten. Postbus 366 el. 0164 - 24 09 30* Exposities rond de start van de Tour de France D1 Expositie in De Beyerd in Breda TE Bouwj.: 01-94 06-91 04-94 05-93 02-95 09-92 01-90 04-92 09-92 01-90 03-93 06-91 01-89 07-94 01-93 02-93 10-87 09-94 01-91 03-94 02-93 05-94 05-93 04-94 03-95 03-94 02-89 08-90 03-94 06-93 04-91 04-88 03-92 02-93 01-88 06-94 09-93 01-91 08-93 Prl|i: 27.950, 16.950, 16.950, 15.950, 42.950, 42.950, 19.950, 39.950, 39.950, 22.950, 14.950, 9.950, 9.950, 17.950, 34.950, 42.500, 15.950, 18.950, 29.950, 22.950, 18.950, 24.950, 21.950, 25.950, 29.950, 19.950, 10.950, 15.950, 28.950, 17.950, 12.950, 6.950, 12.950, 17.950, 6.950, 27.950, 29.950, 13.950, 14.950, scherp geprijsde auto's, gebruikte auto's lot 20.30 uur. Zomer-Gids ze filmredactie Bm liefst zestien films, laaronder veel korte docu- lentaires en slechts een enke- I korte speelfilm, behoren dit [ar tot de eindexamenoogst Ln de afdeling 'audiovisueel Werpen en programma ma- ,n> van kunstacademie St. jost, gemakkelijker gezegd: s fiimafdeling. De zeer uit kopende films zijn ge laakt door acht jonge cineas- L die ze deze en volgende leék presenteren in het aca demiegebouw in Breda. jdere afgestudeerde maakte een kje film en een opdrachtfilm. rtistiek bevlogen onderwerpen h een gedurfde, niet-realistische Irm komen aan de orde, maar L meer prozaïsche onderwer- pen die in een degelijke docu mentaire vorm zijn gegoten. Zo maakte Reinier Selen een por tret van Oosteind, een laatste dorp, een film over het lintdorpje bij Oosterhout; een hechte ge meenschap die door de eeuwen heen organisch is ontstaan. Het plan om 5000 nieuwbouwwonin gen te bouwen naast de oude kern tast de ziel van de mensen en van het dorp definitief aan. Deze do cumentaire werd gemaakt in op dracht van de Vereniging Belan gen Oosteind. Reinier Selen (niet te verwarren met de Bredase ci neast Joost Seelen) maakte ook een film over de dans, Denken met je voeten. Twee opvallend fraaie semi-do- cumentaires over een kunstzinnig leven werden gemaakt door Xan- dra Schipperheijn. Kijk naar mij is een documentaire over de ac trice Loes Wouterson. Gaande weg blijkt dat de filmmaakster ervan droomt zelf aan de andere kant van de camera te staan, ac trice te zijn dus. Ook speelt deze film met de vage grens tussen fic tie en realiteit. Schipperheijns Verborgen Land schap is een documentaire over de overleden Bergense land schapsschilder Jaap Min. Via diens zeven kinderen leren we de vader en de kunstenaar Min ken nen. Zeven verschillende visies dus, waarbij het innerlijke en het uiterlijke landschap bij Min aan de orde komen. Pepijn Achterberg presenteert een documentaire over sportfoto- grafie, Klik, en een opdrachtfilm over verstandelijk gehandicap ten, Onze buren; een voorlich tingsfilm ten behoeve van de So ciaal Pedagogische Dienst Breda. Peter Boonstra is vertegenwoor digd met Grondpersoneel, waarin het ritueel voorafgaande aan de aankomst van een vliegtuig met belangrijke personen een niet ge heel realistische belichting krijgt, en met De Mislukte Uitvinder, gebaseerd op een verhaal van de Argentijnse schrijver Roberto Arit. Tevens maakte Boonstra de film Poolster, een filmische kun stenaarsportret van de Franse componist Edgar Varèse. Anke Gielen vertoont een film verhaal over de relatie tussen moeders en dochters, Splinters, en Intenties - De Vogels, een afle vering voor een serie televisie programma's over nooit uitge voerde kunstzinnige projecten. Deze pilot gaat over het theater project De Vogels van Aristopha nes van Helène Min en Klaas Govers. Grondtoon heet de film, die Ca- lixte Govaarts maakte over een grotestads- muzikant, die het Limburgse dorp America bezoekt na het horen van de liedjes van Jack Poels van Rowwen Hèze, waarin dit dorp liefdevol wordt bezongen. De werkelijkheid blijkt toch anders. Govaarts maakte tevens drie korte landen programma's voor het VPRO- kinderprogramma Primus. Chris de Ruiter filmde een ver haal over twee hoogbejaarde da mes die terugblikken op hun le ven in isolement, Hartenaas. Freddy Veenstra presenteert Het Verschijnsel Bob Evers, een do cumentaire over de schrijver Wil ly van der Heide, die voortleeft in zijn legendarische reeks Bob Evers-boeken. Ook is hij verte genwoordigd met Telemachos, een filmvertelling over onbereik baarheid in de liefde geïnspireerd door de mythologische geschie denis van Odysseus. Vandaag draait een selectie van het filmprogramma (16.00-20.00 uur), morgen is het complete pro gramma te zien, (10.00-15.45 uur), zondag (13.00-16.00 uur) een selectie, maandag 1 juli en dinsdag 2 juli alle films (10.00- 15.45 uur). Het adres is St. Joost, Beuken laan la in Breda. jor Hans Rooseboom e wil weten welke kant het opgaat i de actuele beeldende kunst, _jeft een kleine week de kans om ich daarvan haarfijn op de hoogte te dellen. Tot en met dinsdag zijn de istenaars van de nabije toekomst n in Breda. de kop af honderd studenten doen dit ar eindexamen aan de academie voor «ldende kunsten Sint Joost. Traditie- trouw geven de kandidaten him visite- artje af in de vorm van een tentoon- ïlling in het eigen academiegebouw, tentoonstelling gaat vanmiddag om )0 uur voor het publiek open, na de iploma-uitreiking en de toekenning van Sint Joost-penning (ƒ5000) aan de ite student van deze lichting, het waar is dat kunststudenten ge lige kompasnaalden zijn die feilloos ontwikkelingen aangeven in de itwereld, dan is deze eindexamenex- sie een verhelderende ervaring. Het sn fraaie tentoonstelling, waar je rus een paar uur zoet bent. |et speelt zich af in de gangen, kabinet- In en lokalen op twee verdiepingen van |nt Joost - voormalig seminarie - en in ■t atrium, de overdekte binnenplaats, 'ie in de afgelopen twee jaar nog geen et in het gebouw heeft gezet, moet nu aar eens gaan kijken hoe mooi behuisd geoutilleerd Sint Joost is. Nog afge- ffl van het monumentale park waar 'sxposeerd kan worden, honderd eindexamenkandidaten zijn leeld over de volgende studierichtin- architectonisch ontwerpen en inte- r (11), audiovisueel ontwerpen en igramma maken (8), fotografie (11), fiek (7), grafisch ontwerpen (27), mo- ontwerpen en mode-illustratie (11), Iptuur (14), schilderen (11). jet atrium van Sint Joost is een ideaal |lichte tentoonstellingsruimte (600 irkante meter). Hier zijn de eindexa- inproducten van de afdelingen schil den en fotografie ondergebracht. Wat i de schilderijen onmiddellijk in het l springt zijn de ruime formaten, het (mik van veel en felle kleuren en een merkelijke hang naar figuratie. Zoals 't al uit recente tentoonstelling in De tyerd bleek, is er overduidelijk een te- jgkeer naar het ouderwetse schilderen, r het ezelschilderij. Ij de foto's is de blikvanger een serie Het atrium, de gangen, kabinetten en lokalen van de kunstacademie in Breda zijn met werkstukken van de studenten. van Britt Straatemeier, zes grote foto's van interieurs van identieke afmeting, met steeds een andere menselijke invul ling, benepen situaties van werken, eten, tv-kijken en slapen, maar wel met een humoristisch of absurdistisch tintje, in kleuren die mooi zijn van lelijkheid. De hele afdeling fotografie getuigt van iro nisch hyperrealisme. Architectonische vormgeving is te zien in de voormalige kapel. Dit is een respect afdwingend onderdeel van de tentoon stelling. Vorig jaar viel in deze afdeling de Sint Joost Penning. Sommige studen ten in deze richting hebben gekozen voor een oplossing van stedebouwkundige knelpunten in Breda: tekeningen plus maquettes voor een pand in de Nieuw- straat, voor het Sportfondsenbad, voor nieuwbouw op de hoek van de Molen straat en het Kloosterplein. De producten van de afdelingen Mode en Grafische Vormgeving zijn te zien in de ruimten waarin ze zijn gemaakt. De be zoeker krijgt zo tegelijk een leerzaam kijkje in de werkplaatsen. Bij Mode valt, na een periode van milieubewustzijn, een terugkeer naar dure stoffen als zijde op. Bij Grafische Vormgeving is er een sterke nadruk op het communicatieve. Deeltijd Wat menigeen niet weet is dat al deze studierichtingen zowel in volle tijd (dag opleiding) als in deeltijd kunnen worden genoten (avondopleiding). Het einddi ploma is in beide gevallen gelijk. Het aantal studenten dat de opleiding in deeltijd volgt loopt terug. En die terug loop wil de directie van Sint-Joost tot staan brengen. „De avond-opleiding hóórt bij Sint-Joost," vindt directeur M. Regouin. „De avond- en de dagopleiding zijn twee gelijkwaardige poten van de zelfde HBO-opleiding. Over de deeltijd opleiding doen de studenten een jaar langer, maar zowel de deeltijd- als de voltijd-opleiding leiden tot hetzelfde di ploma." De avondstudenten zijn in het algemeen gemotiveerder dan hun dag-collega's. „Ze komen soms van ver. Vier maal in de week 's avonds op en neer uit Zeeuwsch- Vlaanderen, dan ben je echt wel gedre ven. Het zijn vaak iets oudere mensen die alsnog kiezen voor een beroepsopleiding in de kunst. Vaak hebben die mensen een Door Dirk Vellenga gele trui die Wim van Est zijn schouders kreeg in U951 - de allereerste voor Nederland - had knoopjes, Swee borstzakjes en mouw- lies met iets van elastiek in öe randen. Heel anders is de gele trui van 1980. Het [exemplaar dat Joop Zoete melk triomfantelijk naar Parijs bracht, heeft geen [zakjes meer en ook geen raoopjes. Er is een ritsje in de hals en de mouwtjes zijn [een stuk korter. Pe verandering in de snit van de poillot jaune is een van de aar- pige ontdekkingen die men kan poen op de expositie Tour de [trance, Nederlandse tourren- 'ers in beeld. De tentoonstelling beslaat niet meer dan een galerij 1 het Noordbrabants Museum 3 Den Bosch, maar de Iiefheb- Per vindt, freewheelend langs de latrines, voldoende details die de rwbeelding prikkelen. Fat leert de bolletjestrui van pert-Jan Theunisse, de bergko- jragvan 1989, ons bijvoorbeeld? J?6halve de woorden Café de Co lombia zien we de beroemde ro- r.e st'ppen. Maar in die stippen nl3 met de losse hand bergen ge milderd! Het zijn kleine kunst- i erkjes die de Alpe d'Huez op ansen en in de laatste, smalle «ometers door honderden han- den worden aangeraakt. Wim van Est, de onvergetelijke Westbrabantse Tour-held, leen de behalve een van zijn gele truien en drie sjerpen die horen bij etappe-overwinningen (in '51, '53 en '58), ook een foto-al bum, waarvan de bezoeker ove rigens alleen de twee opengesla gen bladzijden kan bekijken. De foto's zijn voorzien van uitleg, met de hand geschreven in een schrift en toen uitgeknipt en in het boek geplakt. Het hand schrift is duidelijk niet van Wim zelf. Van Gerrit Schulte, de Bossche vedette, is een knipsel-album uit de jaren '30 tot en met '50 te zien. De organisatoren leggen uiteraard de meeste nadruk op Schulte's etappe-overwinning in 1938, toen hij met een leeglopen de achterband als eerste over de meet ging in Nantes. Vrij bekend zijn de foto's die het Nederlands Sportmuseum in Le lystad beschikbaar stelde. Jan Nolten in een dolle solo, Wim van Est in het ravijn, Jan Jansen als winnaar in 1968. Komisch is de foto waarop Wout Wagtmans in de gele trui wordt gehesen door een Franse schone met Jan Jansen in zijn gloriejaar 1968 foto wim amels - sportmuseum sombrero en de altijd aanwezige Kees Pellenaars. Woutje trekt een van zijn onweerstaanbare grimassen, het is zijn manier om zijn tomeloze vreugde te laten demarreren. Een andere foto toont Wout Wagtmans, Wim van Est, Daan de Groot en de ge broeders Gerrit en Adri Voorting in de trein in Roosendaal (in 1955) met bestemming Parijs. Gewone jongens in een gewone trein op weg naar een klus in Frankrijk... Wout en Wim namen ooit het plaatje Tour de France op, waar van het hoesje nu in Den Bosch is te zien. In de platenhoek is verder Johan is kampioen aan wezig van Jac van Opstal en de Supporters, een eerbetoon aan Johan van de Velde in 1980. Henk Lubberding stond twee petten en twee vaantje af en ook medailles voor het uitrijden van de Tour, een soort Elfsteden- kruis, een troostprijsje voor de genen die drie weken lang niks hebben gewoonen. Jean-Paul van Poppel droeg twee zilveren landkaarten van Frankrijk bij, waarop de etappe geel is ge maakt die door hem werd ge wonnen. Erik Breukink stond een tijdrit-helm en een prisma- bril af, maar niet de zakdoekjes waarin zijn beroemde snotkegels werden opgevangen. Joop Zoete melk leverde zijn zege-vaas uit 1968 en Jan Janssen een van zijn brillen. Jeroen Blijlevens sprint op een van de meest recente foto's van de tentoonstelling naar de over winning en ook kunnen we de Rabobank-ploeg van Jan Raas voor de Tour van '96 bewonde ren. Maar dan voel je tegelijker tijd de wielerarmoede in Neder land op dit moment en loop je even snel terug naar de pagina uit Het Vrije Volk van 27 juli 1953, waarop de legendarische Jan Liber de vaderlandse equipe, bovenaan in het ploe- genklassement, bejubelt: 'Welk een aangrijpend moment was dat voor ons, Nederlanders, die het troepje dapperen zo lang op hun zware weg naar hun triomf, die zij ten koste van zovele nau welijks te dragen krachtsinspan ningen hebben moeten banen, hebben gevolgd - die zeven ster ke gebruinde jongens...' 'Tour de France. Nederlandse tourrenners in beeld'. Noordbra bants Museum, Verwerstraat 41, Den Bosch. Open di. tot en met vrij. 10-17 uur, za. en zo. 12-17 uur. Tot en met 14 juli. Van 20 juli tot en met 1 september in het Nederlands Sport Museum in Le lystad. Er zijn meer tentoonstellingen rond de Tour de France: Expositie 'Woorden tussen de wielen. Een eeuw wielrennen in de Nederlandse literatuur'. Met o.a. handschriften van bekende auteurs en oude jeugdboeken. In het Letterkundig Museum in Den Haag, tot en met 15 september. Het bijbehorende boek, met ver halen en gedichten van Tim Krabbé, Jan Mulder, Freek de Jonge, Jan Kal, Herman Gorter (I), A.F.Th, van der Heijden, Kees van Kooten e.a. is uitgegeven door L.J. Veen, prijs 27,90 Expositie 'De wielersport. Van keramiek tot brons, van staal tot steen'. Ecart, Gemertseweg 27 in Bakel. Vanaf 28 juni. Expositie 'Le Grand Départ'. Vijf tig kunstenaars geïnspireerd door de Tour. De catalogus is een cd waarop een overzicht van de Tour de France wordt gegeven. In Galerie Hüsstegen, Verwers- straat 28, Den Bosch. VRIJDAG 28 JUNI 1996 Deze foto maakte Eddy Posthuma de Boer in 195 7 van de schrijver Nescio (J.H.F. Grönloh). foto de beyerd Van onze kunstredactie Meer dan veertig jaar heeft fotograaf Eddy Posthuma de Boer rusteloos over de aarde gezworven. Op alle continen ten heeft hij het menselijk leven vastgelegd. Er is geen aspect van het leven dat Posthuma de Boer ongemoeid heeft gelaten. Alle gradaties van drama en humor heeft hij in zwart-wit vastgelegd. Op verzoek van De Beyerd in Breda heeft Eddy Posthuma de Boer zijn werk een paar maan den stilgelegd om de productie van die veertig jaar uit te zoe ken en er een selectie uit te ma ken voor een tentoonstelling. Ongeveer 500 van die foto's, daterend van de jaren '50 tot in 1996, hangen vanaf zaterdag langs de wanden van De Bey erd. Zonder poespas, gewoon een hoop foto's om naar te kij ken. Minister Hans van Mierlo opent de tentoonstelling om 16.00 uur. Eddy Posthuma de Boer heeft zich ook binnen de Nederland se grenzen actief getoond. Ja renlang trok hij door het land met het doel de wereld van de lach vast te leggen zoals die tot uitdrukking komt in het circus, in het theater en tijdens carna val. Eén zaal in De Beyerd is ingericht als portrettengalerij: Posthuma de Boer heeft in de jaren vijftig honderden 'beken de Nederlanders' gefotogra feerd: geen snapshots maar mooie geposeerde portretstu dies van acteurs, schrijvers en beeldend kunstenaars - vaak met een recent portret als pen dant. Tezelfdertijd wordt zaterdag in De Beyerd een tweede exposi tie geopend, met affiches van Gielijn Escher. Grafisch vorm gever Escher streeft naar een zo groot mogelijke eenvoud in de voorstelling. Hij werkt ge heel ambachtelijk en doet alles nog met de hand. foto cor viveen baan of een gezin." „Wanneer de deeltijd-studie van Sint- Joost wordt afgeschaft, dan is er niet één deeltijd-kunstopleiding meer tussen Vlissingen en Maastricht," aldus de di recteur van de Bredase academie. „Eind- hoven en Tilburg hebben de parttime studie al eerder afgestoten." Het behoud van de avond-opleiding is belangrijk voor het functionneren van Sint Joost zelf. Regouin: „Het academie gebouw blijft nu de hele avond open, de werkplaatsen, de computerruimten en de bibliotheek. De academie leeft continu door. De expositie in Sint Joost is vandaag geo pend van 16.00-21.00 uur, zaterdag van 10.00-17.00 uur, zondag van 13.00-17.00 uur en maandag en dinsdag van 10.00- 17.00 uur. De criticus is een uitzondering. De enige die de volgende dag met gezag en slem verheffing zijn mening mag verkondigen en daarom uit angst voor geheugenzwakte op hoogtepunten de voorstel ling verstoort met geritsel en balpenkliks, maar ook een van de weini ge betaalde beroepsdeskundigen. Publiek komt naar het theater omdat het van het genre, de ster of de pauzes houdt. De criticus omdat hij moet, maar tegelijk omdat hij denkt dat er wel eens wat nieuws, bijzonders of uitstekends vertoond kan worden. Publiek laat zich overhalen door pr-campagnes, recensenten worden daardoor achterdochtig. Zoemt heel kunstminnend Europa dat er een talent is opgestaan, wil de criticus zich daarvan eerst zelf overtui gen. Wat impresario's, festivaldirecteuren en kunstcommerciële tour operators uitzonderlijk en top noemen, is voor de journalist verdacht. Hij gaat af op eigen mening, hoe hard publiek en snobs ook lopen. Heel Europa 's zomercircuit heeft dit jaar de handen ineengeslagen. Wenen, Avignon, Parijs, Amsterdam en Boekarest hebben met steun van New Yorks geld een gezamenlijke festivalproductie op poten ge zet. Meer dan honderd spelers op het toneel, een grote naam achter de regietafel en een verloren gegaan klassiek-Grieks vierluik in recon structie. Aischylos, Silviu Purcarete en vijf en twintig eeuwen toneel geschiedenis op toernee langs de eerste theaters van de oude wereld. De publiciteit gaf tevoren hoog op van het spektakelniveau. Het eve nement van het jaar. De grootste productie van het seizoen. De ont staansgeschiedenis van Europa en de westerse beschaving in'120 mi nuten. De beau monde haastte zich naar de kassa. De recensenten bleven sceptisch, want wat goed is voor de box office, is niet vanzelf sprekend kwaliteit voor de zich onafhankelijk wanende kenner. Het publiek was tevreden na de Amsterdamse Holland Festival-voor stellingen van 'Les Danaïdes'. Fors applaus, behoorlijke discussie in de etablissementen rond het Waterlooplein, maar terughoudendheid en teleurstelling in de ochtendbladen. Wat hoogtepunt had moeten zijn, ivns plaatjeskijkerij, eerder ver toond en langdradige verveling. Avant garde van drie kwarteeuw her, te opvoedend en niet spannend. Bewegend beeldhouwwerk, ge jatte trucs, kunst for the millions'. De criticus was weer eens uilzondering. Want in de kroegen nader hand weerklonk wel wat kritiek, maar veel meer opgetogenheid. Zelfs uit monden van theatergangers die evenveel zien als de doorsnee-re censent. Natuurlijk was het twee uur lang vooral prachtige tableaux vivants, maar dat zijn de Audi-ensceneringen ook en die vindt de pers prachtig. De ondersteunende muziek was veel te mager en het is een gemis dat niet op die manier geprobeerd is meer spanning en lijn in het stuk te krijgen. Er zat meer esthetiek dan drama in de avond. Maar de schoonheid was zo overweldigend, de massascénes waren zo geslaagd geome trisch gechoreografeerd, de trucs liepen zo goedgerepeteerd geolied en de paar requisieten bleken zo voor alles en zo onverwacht bruik baar dat het een genoegen was honderdtwintig minuten mee te mogen bladeren in het fraai vormgegeven, gereconstrueerde boek. 'Les Danaïdes' is niet de beste voorstelling van de eeuw en het kan ook geen kwaad de commerciële pretentie door te prikken. Maar de recensent die van de weeromstuit in recalcitrantie de avond weg schrijft, bewijst niet meer te horen bijzijn theaterpubliek. Hij heeft zich los gezongen van zijn kunst. t

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 19