'Archeologische vindplaatsen worden voor eeuwig verwoest' De melatonine-gekte ni 1996 20.00 uur asluiten SCHIJF ZOMER-GIDS ïofdingelanden Rogier Bedaux voert kruistocht tegen kunstroof asions topas Bovaggarantie ïogelijk uilgarantie ITE BV in Roosendaal 'gen op Zoom Patti Smith I IT'S BEEN A HARD time and I when it rains, it rains on me, zingt Patti Smith in Farewell I "eel, het slotnummer op haar I nieuwe cd Gone Again. Smith I de afgelopen jaren inder- I naad tegenslag op tegenslag te I vwwerken. In korte tijd verloor w dierbare vrienden, haar echt- I Sffioot en haar broer. Ann Peebles Dick Dale Vernon Reid X 7 WOENSDAG 26 JUNI 1996 IHIHI1Q3 pakt bekend dat op maandag i openbare bijeenkomst van de dering komt ondermeer aan de titeitsbeheer Markiezaatsmeer voor het opstellen van peilbe- ;ruren ter inzage op het water de voorzitter voornoemd, p ML. Franken Postbus 80 4724 ZH Wouw Tel. 0165-30 46 06 Fax 0165-304366 M E D E D E L terhuishouding Noord-Brabant :hapshuis. De Wijper 2 te Heer- en Halsteren en bij het Hoog- eda ter inzage liggen de ont- leven die het waterschap gedu- gebied zal aanhouden. Daarbij ;ten (ƒ35,00) verkrijgbaar. ijn zienswijze over de ontwerp- ren brengen. Schriftelijke reac- iten voor het einde van genoem- d. Mondelinge reacties kunnen acht na het (telefonisch) maken een hoorzitting worden gehou- ienswijzen toe te lichten dan wel :dering van hoofdingelanden van rden betrokken. bestuur van Het Scheldekwartier, De voorzitter, nk RM.L. Franken Postbus 80 4724 ZH Wouw Tel. 0165-304606 Fax 0165-30 43 66 I Door Peter Janssen I Rogier Bedaux, conservator I Afrika van het Rijksmuseum Ivoor Volkenkunde in Leiden, bladert in de dikke catalogus J995 van de Tefaf, de grote I kunst- en antiekbeurs die jaarlijks in Maastricht wordt gehouden. Hij stopt bij een eeuwenoud portret van aarde- werk uit Nigeria, aangeboden door een Brusselse handelaar. .Gestolen", zegt hij beslist. Bedaux voert al jaren een kruistocht tegen het leegroven van archeologische vindplaat- 1 sen. I Hij is zeker van zijn zaak. Nee, I het beeld komt niet uit een parti- culiere collectie die misschien al «men in westers bezit is. „Niet 1 als zo'n handelaar er een stuk of IHjftig in de aanbieding heeft." Bedaux wijst ook op de wel erg I ruime datering van het beeld: 1 tussen 500 vóór en 500 na Chris- I tus. „Daaraan kun je zien dat het I r.iet uit een officiële opgraving t, Dan zou het goed geda- ll[uJ zijn, aan de hand van de I laag waaruit het komt. Maar die- I ven zetten gewoon de schop in de ■ond." p de vraag of de handel louche |is, antwoordt hij heel diploma- ek: „Juridisch niet". Ze is in I.Vederland namelijk niet verbo- Jen. Waar het om gaat, is het feit Idat de spullen in het land van herkomst zijn gestolen en illegaal land uitgebracht. Maar de Ihandelaren weten van de prins Igeen kwaad. „Bewijs maar eens |dat ze te kwader trouw hande- n," zegt Bedaux. [Verdrag |Binnenkort is dat misschien afge- Als het goed is, onderte kent Nederland deze zomer nog leen verdrag de Unidroit dat lie handelaar onder meer ver plicht deugdelijke exportpapie- Iren te hebben uit het land van herkomst. Heeft hij die niet, dan [kunnen de waren worden terug gevorderd. ie Unidroit is een afgezwakte ^ersie van een Unesco-verdrag it 1970. Nederland en een aantal idere westerse landen hebben it nooit ondertekend, mede door een sterke lobby van de an tiekhandel. Met als gevolg dat in de haven Ivan Rotterdam een schip kan binnenvaren, zoals onlangs nog Igebeurde, met aan boord eeu wenoude reliëfs die dieven heb- [ben weggekapt uit de Angkor |ïad in Cambodja, een tempel- omplex dat op de wereldmonu- |mentenlijst van de Unesco staat. 5n bedenk dan dat Nederland |meebetaalt aan de instandhou- J van die monumenten. Pat het in ieder geval niet netjes p wat ze doen, weten de handel- ren natuurlijk drommels goed. de haven van Rotterdam wer- i vorig jaar oktober oude Jeddhabeelden aangetroffen, een Maastrichtse handelaar asiatica 'gewoon' in Bangkok id gekocht. Ze waren 17.000 lden waard, zei hij. Maar de ibassadeur van Thailand, die 'slag liet leggen op de beelden, [sprak van minstens 100.000 dol- ïr' De handelaar deed vrijwillig 'stand van de partij. Is de douane dit soort goederen "Treft, moet ze ze gewoon orlaten. Juridisch is er niks f in de hand. Maar soms vindt ze 'e opgegeven waarde aan de lage kant. Dan wordt een extern des kundige ingeschakeld, Bedaux bijvoorbeeld. En vaak blijkt het dan om archeologische spullen te gaan met een veel grotere waar de. Dan kan een tevreden douane de invoerrechten verhogen. Bedaux meldt illegale partijen aan bij de Rijksdienst Beeldende Kunst, die er vervolgens nauwe lijks iets mee kan. Hoogstens mo rele druk uitoefenen op een han delaar om de spullen terug te ge ven. Soms lukt dat. Dan vindt de handelaar goede contacten met de Ghanese autoriteiten meer waard dan de ingevoerde waar. Geschiedenis Wat het grote probleem is van de handel? Archeologische vind plaatsen worden voor eeuwig verwoest, zegt Bedaux. „Je kunt de geschiedenis niet meer goed reconstrueren. Het zijn vaak lan den met weinig schriftelijke bronnen. Door al dat geplunder vernietig je de geschiedenis van hele bevolkingsgroepen. Boven dien beroof je ze van zaken met een grote esthetische waarde." Het gaat tegenwoordig op gigan tische schaal, zegt Bedaux. „Zo'n beeldje als op de Tefaf brengt nu enkele tienduizenden guldens op, terwijl je er vroeger nog tonnen voor kreeg. Maar nu komen ze met kisten tegelijk op de markt. Het gaat echt om gigantisch veel spul. In Mali zijn duizenden ar cheologische vindplaatsen en zestig procent van die opgravin gen is door antiekrovers aange tast. En dat percentage stijgt op dit moment met tien procent per jaar." De precieze omvang van de han del kent Bedaux niet. Toevallig heeft hij gelezen dat het in Enge land om 3,5 miljard per jaar gaat, en daar zitten ook gestolen schil derijen uit Europa bij. Maar in Nederland? Ook een woordvoerder van de CRI, de Centrale Recherche In formatiedienst, heeft geen idee. Hij gaat ervan uit dat wat hier wordt onderschept slechts een fractie is van de totale hoeveel heid. „Dat is een van de kenmer ken van een illegale activiteit", zegt hij laconiek, „dat ze zich aan je waarneming onttrekt." Hij be nadrukt dat het een probleem is van het land van herkomst. De handel zelf is niet illegaal. Dieren En dat is precies de reden waar om weieens 'stiekem' een ambas sade wordt getipt, als het echt te bar is. Het land van herkomst kan dan proberen de spullen te rug te vorderen. Het is eigenlijk gek dat in Nederland nog steeds niks geregeld is. Bedaux: „Met ivoor is dat bijvoorbeeld wel al lang het geval. Daar is een aparte wet voor. Tsja, dieren hè. Daar zijn wij buitengemeen gevoelig voor. De kunst- en antiekhandel is tegen de Unidroit. Het bete kent voor hen een hele papier winkel. Je moet dan zelf kunnen bewijzen dat je te goeder trouw bent. Je moet een database van gestolen objecten raadplegen, je moet deugdelijke uitvoerpapie- ren hebben. Maar zo ingewikkeld is het natuurlijk niet. En het is ook heel normaal. Dat moet bij een tweedehandsauto ook." Vindt hij de handel verwerpelijk? „Ze maken gebruik van het feit dat die landen arm zijn. Het is niet chic, maar zo werkt de han del nu eenmaal. Kijken waar je je spullen het goedkoopst krijgt. Mali is heel arm. Als iemand daar niet met zijn gezin kan rondko men en hij krijgt vijf gulden voor zo'n gestolen ding, of laten we het heel bont maken: een tientje, dan zal ik de laatste zijn die hem dat kwalijk neemt. Maar het gebeurt alleen omdat er een markt voor is in het Westen." Legaal Als de Unidroit wordt onderte kend, is het mogelijk cultureel erfgoed terug te eisen dat zich ten onrechte in een ander land be vindt, zegt Bedaux. Maar kan een instituut als het Rijksmuseum van Volkenkunde de tent dan niet sluiten? Bedaux: „De wet geldt natuurlijk niet met terugwerkende kracht. Bovendien is het meeste hier le gaal binnengekomen. We hadden toestemming van de autoriteiten, of we waren er zelf de baas." Hij lacht de wat cynische lach die bij zo'n opmerking hoort. „Maar je kunt de geschiedenis niet gaan omdraaien. In Madrid hangen ook schilderijen van ons, die de Spanjaarden in de Tachtigjarige Oorlog hebben meegenomen. Je kunt nu niet gaan zeggen: jon gens, wij willen onze spullen te rug." Maar staatssecretaris Nuis denkt er wel serieus over de Mosasau rus-schedel terug te vragen, die de Fransen in de achttiende eeuw uit Maastricht hebben meegeno men. Bedaux: „Kan Nederland leven zonder Mosasaurus? Kijk, als het nou om het stokje van 01- denbarneveldt ging." Het Nigeriaanse beeldje in de Tefaf-catalogus dat volgens Be daux gestolen is. Rogier Bedaux in de tuin van het Rijksmuseum voor Volkenkunde. FOTO'S JACQUES PEETERS „De laatste tijd kunnen we het niet aangesleept krijgen," zegt de drogist enthousiast. Een of twee pilletjes melatonine, zo blijkt uit onderzoek, brengt wellicht het verstoorde slaap- ritme in het gareel bij jetleg en ploegendienst. Maar dat niet alleen. In Ameri ka heeft dit natuurlijke hor moon het vitamine C opgevolgd als het middel tegen bijna alle kwalen. Een pilletje per dag zou wonde ren verrichten bij kanker, hart infarct, de ziekte van Alzhei mer, diabetes, troebeling van de ooglens, aids, schizofrenie, wiegedood, depressie, epilepsie, autisme, de ziekte van Parkin son en griep. Het seksleven ver betert dankzij melatonine, je valt er van af en je blijft er lan ger gezond en jong bij, zegt men. Dit alles voor 24,95 per potje met zestig pillen. Melatonine is een hormoon van de pijnappelklier, een erwtgroot kliertje midden in de hersenen waarvan men heel lang niet heeft geweten waar het voor dient. Er waren anatomen die dachten dat het een in onbruik geraakt orgaan was, wellicht een overblijfsel van een ooit be staand derde oog. René Descartes, de Franse filo soof, meende dat daar onze ziel huist. Pas in de jaren vijftig ont dekte men dat de pijnappelklier precies op het ritme van dag en nacht een hormoon aan het bloed meegeeft: 's nachts een overmaat aan melatonine en overdag praktisch niets. Alle gewervelde dieren hebben een melatonine producerende pijn appelklier en als men bij de wat primitievere soorten de klier verwijdert dan raakt hun dag en nachtritme helemaal ontre geld. Bij de ho gere zoogdieren gebeurt dat niet al raakt bij hen wel de jaarlijkse voortplantingscyclus in de war. Dat komt omdat de eb en vloed van melatonine ook de wisse ling van de seizoenen volgt: in de lange winternachten produ ceert de pijnappelklier meer melatonine dan in de korte nachten van de zomer. Hoe ouder je wordt hoe meer de pijnappelklier verkalkt. Oude mensen produceren nau welijks melatonine. Bijna veertig jaar na de ontdek king van het melatonine weet de wetenschap nog steeds niet pre cies waar het hormoon voor dient. De meeste onderzoekers zijn het er over eens dat de pijn appelklier iets te maken heeft met de biologische ritmes: het dagelijkse ritme en ook het rit me van de seizoenen. Meer weet men niet met zeker heid, maar speculeren staat vrij. Het is heel goed denkbaar dat het melatonine het slaap-waak- ritme regelt. Omdat melatoni- neproductie in verband staat met de wisseling van de seizoe nen kan het hormoon iets te ma ken hebben met seizoensgebon den verschijnselen als neer slachtigheid in de winter en (bij de meeste dieren) seks in het voorjaar. Omdat bejaarden vaak weinig of geen melatonine produceren is het verleidelijk om te denken dat de pijnappel klier een fontein is van eeuwige jeugd. Vandaar de reputatie van melatonine als natuurlijk slaap middel, als opwekker van vlese lijke lusten en bron van geluk en eeuwige jeugd. Is die reputa tie verdiend? In januari van dit jaar versche nen zowel in het medische tijd schrift The Lancet als in het we tenschapsblad Nature twee ar tikelen waarin bijna niets over bleef van de reputatie als won dermiddel. Josephine Arendt en David Klein, Amerikaanse on derzoekers op het gebied van melatonine, denken dat melato nine nog het meest bruikbaar is als middel om een verstoord slaap- en waakritme in het ga reel te krijgen. Met het hormoon kun je de interne klok voor- of achteruit zetten. In een hon derdtal onderzoeken bleek een pilletje melatonine (in te nemen twee uur voor het slapen gaan) de gevolgen van jetleg met de helft te verminderen. Over de gunstige effecten bij ploegen dienst is nauwelijks onderzoek gedaan. Voorlopige resultaten zouden wijzen op een verbeter de slaap bij rust en minder sla perigheid tijdens het werk. Dat is alles. Meer is er wetenschap pelijk niet bewezen. Alle andere claims van dit mid del zijn of niet bewezen, of be wezen onwaar, of nog niet on derzocht. Zo zou melatonine helpen tegen seizoensgebonden depressie (die anders dan de meeste mensen denken vooral in de winter pleegt toe te slaan). Maar omdat de productie van melatonine in de winter het hoogst is, zou een extra dosis de situatie alleen maar verergeren. Bovendien, het is bewezen dat lichttherapie helpt tegen derge lijke depressies en licht verlaagt juist het melatoninepeil in het bloed. Dan de seks. 'Als je ooit een erotische droom hebt gehad of seksueel opgewonden raakte, mag je daar je pijnappelklier dankbaar voor zijn', zo hijgt een reclametekst voor melatonine. Maar als het hormoon al wat doet, dan doet het vooral de ge- slachtsklieren bij proefdieren verschrompe len. Voor de levens verlengende werking geldt de volgende proef als bewijs. Men plantte de pijnappelklier van jonge mui zen in oude muizen en andersom, waarna de jonge muizen korter en de oude muizen langer bleken te leven dan verwacht. Maar de onder zoekers vergaten er bij te vertel len dat het om bewerkte pijnap- pelklieren ging die geen melato nine produceerden. Verder be wijs ontbreekt. Zo is er ook geen snipper bewijs voor het heilza me effect op hartziekte, kanker en alle andere opgemelde ziek ten en kwalen. Waarom nu in eens al die opwinding over me latonine? Het spul leidde veertig jaar lang een onopvallend be staan waarna het in 1995 plot seling een tweede carrière be gon als wondermiddel. In dat jaar verschenen twee boeken die melatonine de hemel in pre zen als middel tegen alles wat slecht is: The Melatonine Mira cle van W. Pierpoli en W. Re- gelson en (het ook in het Neder lands vertaalde boek) Melatoni ne van R. Reiter en J. Robinson. Melatonine werd in Amerika van kust tot kust in iedere praatshow het gesprek van de dag en Time zette het spul op de omslag. Omdat de spraakma kende gemeente voornamelijk elkaar napraat, werd zo de me- latoninegekte geboren. 'Het is zonneklaar dat deze 'natuurlij ke' stof niet meer of minder is dan de fontein van de eeuwige jeugd voor de nu snel ouder wordende babyboomers' schreef Fred Turek sarcastisch in het wetenschappelijk blad Nature. Turek houdt zich al ja ren bezig met onderzoek van melatonine en reeg beide boe ken aan het mes. Jammer, jammer, vindt hij, want melatonine heeft beslist geneeskrachtige mogelijkhe den, alleen moeten die eerst heel degelijk worden bewezen. Terewell Reel draagt Smith op I aan haar overleden man, de I ™°nnalige MC5-gitarist Fred I Tnith. Hoewel ze een lijdensweg I Moet leggen, verzekert ze hem I dat ze zich door het leed heen zal I slaan: ...and well I cried, but I'll I 9ct by, salute our love, send you I nsmilc and move on. I Doorgaan met het leven, bete- I sent voor Smith ook doorgaan l de muziek, of beter het weer I "Ppaken van de muziek, want I He Again is haar tweede cd in I zeventien jaar! I n de tweede helft van de jaren I jWfnt'8 was Smith met haar I .J u^'ike, felle rock op platen I s Horses en Wave een van de I ^hikken in de Amerikaanse |S wave-scene. Na Wave trok 17i u Z'C'? teru§ uat de P°Pmu- I «ra 0m z'c'1 aan haar ëezin te I Wen. Alleen in 1988 maakte ze nog een cd met haar man. Van optreden was echter geen spra ke. Nu is de 50-jarige Smith hele maal terug aan het front. Voor haar nieuwe cd heeft ze onder anderen Lenny Kaye en Jay Dee Daugherty (beiden lid van haar legendarische band) opgetrom meld. Maar ook tijdgenoten als John Cale en Tom Verlaine ma ken hun opwachting. Het resultaat van de hernieuwde samenwerking is een krachtige cd. Vanaf de eerste typische Smith-snik in het titelnummer springt de intensiteit er vanaf en grijpt Smith de luisteraar bij de strot. Natuurlijk staat de cd in het teken van de dood en kan het er zwaarmoedig aan toe gaan, maar tegelijkertijd straalt Smith ook veel levenskracht uit. Ook muzikaal is het een behoor lijk zware plaat geworden, met afwisselend stevige rock, akoes tische (folk)nummers en donke re wave-songs. De muziek is niet altijd even toegankelijk, al is de single Summer Canibal (een van de twee nummers die ze samen met haar man schreef) een heer lijke rocksong. Met Gone Again heeft Smith een indrukwekkend document afge leverd. Niet vaak maken arties ten zo'n geslaagde come-back. Maar daar heeft ze dan ook heel wat tranen voor moeten laten. (Arista/BMG) PAUL VERLINDEN I CAN'T STAND the rain geldt nog steeds als een van de mooi ste soul-songs ooit gemaakt. Verantwoordelijk daarvoor is Ann Peebles, met Al Green en Otis Clay in de jaren zeventig een van de sterren uit de Hi-stal in Memphis. Na vijftien jaar uit de schijnwerpers te zijn verdwe nen, dook Ann Peebles begin ja ren '90 weer op in de Memphis Soul-revue en maakte ze in 1992 een aardige come back-cd. De opvolger van die cd heeft vier jaar op zich laten wachten. Dat wachten is de moeite waard ge bleken want Fill This World With Love is een lekkere plaat geworden met pittige r&b en vlotte soul. De doorleefde, ruige zang van Peebles - die nu een jaar of vijf tig is - gaat nog steeds door merg en been. Prachtig zijn de twee duetten die ze samen met soul-diva Mavis Staples op plaat gezet heeft. Maar ook de samen zang met haar partner Don Bry ant, die ook als producer en co- writer optreedt, mag er wezen. De composities op de cd zijn over het algemeen goed, maar wat vooral te prijzen valt, is dat het geen gelikt product is ge worden, zoals bij zoveel moder ne soul-platen. Peebles en Bry ant weten de ruige southern soul-sfeer vast te houden, mede door gebruik te maken van afge meten blazers (die soms wel iets teveel op de achtergrond opere ren) en een gedegen ritme-sectie. Fill This World With Love is het bewijs dat in de jaren '90 nog steeds ouderwetse soul gemaakt kan worden. (Bullseye Blues/CRS) PAUL VERLINDEN EEN ROCKER IN hart en nie ren, die Dick Dale. De koning van de surfgitaar valt bijna om van ouderdom maar kan het werk, muziek maken, niet laten. Optreden was echter niets voor hem. Hij kon zijn familie, zijn huisdieren niet missen. Maar het zou anders lopen. Dale werd herontdekt. Mensen gingen naar zijn oude, verstofte platen luisteren. Filmmaker Quentin Tarantino gebruikte Dale's nummer Misirlou uit 1962 als begintune voor de cultfilm Pulp MUZIEKRECENSIES Fiction. De oude snarentrekker vond die erkenning zo mooi, dat hij zijn podiumangst overwon. En zie: Dick kan het niet meer laten. „Ik kan niet meer stoppen, moet het podium op. Ik kan twee uur spelen, daarna val ik om. Ik wil niet sterven in een schom melstoel. Als ik ga, dan ga ik op het podium in een explosie van lichaamsdelen." De reislust bracht Dale ook naar Nederland. Hij liet het Pink Pop-publiek kennis maken met zijneigenzinnige gitaargeluid. De mensen die dat optreden ge mist hebben, kunnen altijd nog Calling Up Spirits aanschaffen, de nieuwe cd van Dale. Hij heeft de muziek met zijn band in zes dagen tijd opgenomen. Hulp kreeg hij onder meer van toetse nist Vince Welnick van The Gra teful Dead. De korte samenwerking leidde naar dertien typische Dale nummers. Druk, hard, overheer send en hier en daar vals. Power heeft Dale genoeg. Zo hakt het openingsnummer Nitrus er be hoorlijk in. Leuk is ook de Dale uitvoering van de Jimi Hendrix- klassieker Third Stone from the Sun. Maar echt wild word ik niet van Calling Up Spirits. De nummers lijken nogal op elkaar. Dale past steeds dezelfde trucjes toe. Het is leuker om het fenomeen op het podium te zien, dan om thuis naar zijn muziek te luisteren. Nee, zo'n ouwe knakker moet je live aan het werk zien. En wie weet: misschien maak je die ex plosie van lichaamsdelen wel mee. (Beggars Banquet) PETER VIERENHALM 'KIND VAN de regenboog' is de titel van de biografie over Jimi Hendrix geschreven door de Amerikaanse auteur Charles Shaar Murray. Hij draagt dit werk uit 1989 op aan de zwarte gitarist Vernon Reid, toen nog actief binnen het metal-gezel- schap Living Colour en aan de door hem opgerichte Black Rock Coalition. Volgens Murray was en is Reid één van 's werelds beste gitaristen na Hendrix. Na het uiteenvallen van de po pulaire formatie Living Colour was het niet meer dan logisch dat de excentrieke gitarist/com ponist Vernon Reid op de solo toer zou gaan. Nu ligt zijn de buut Mistaken Identity in de winkel en op dit album kiest Reid niet de meest gemakkelijke weg. Integendeel zelfs! Reid's geesteskind is een cross over waarin rock, blues, jazz en zelfs hip hop op een ingenieuze wijze aaneengesmeed zijn. De geluidsfragmenten lijken op het eerste gehoor op pure improvi satie, maar als je goed luistert ontdek je wel degelijk structuur. Reid nam voor Mistaken Iden tity producer Teo Macero ((Miles Davis, Charles Mingus en Thelo- nius Monk) in de arm en ook hip-hopper Prince Paul (De La Soul) drukte een belangrijk stempel op de plaat. Na de opheffing van Living Co lour dook Reid meteen de studio in en verzamelde een aantal klasse-muzikanten rond hem heen en formeerde de groep Masque. Langdurige sessies re sulteerden in ruim veertig ge luidsfragmenten waarvan er zestien op dit album zijn ver schenen. Naast samples (onder andere van John Lee Hooker en Special AKA) is ook de klarinet nadruk kelijk aanwezig. Draaitafel kunstenaar Jay Logic pakt hef tig uit en Leon Gruenbaum be speelt zijn Samchillian Tip Tip Tip Cheeepeeee, een door hem uitgevonden toetseninstrument. In een interview zegt Reid dat de totstandkoming van Mistaken Identity een zelfonderzoek is ge weest om zijn contact met de pu re spelvreugde te herstellen en dat dit proces tot nu toe meer vragen dan antwoorden heeft opgeleverd. In ieder geval heeft het een boeiende muzikale collage opge leverd met opvallende muziek. Luister maar eens naar Light- nin' (opgedragen aan Lightnin' Hopkins) en Saint Cobain, een ode aan, jawel....Kurt van Nir vana. En als je denkt dat het al bum na zestien nummers is afge lopen, moet je de cd-speler nog maar een tijdje laten lopen. (Epic/Sony) KAREL VAN DER POL

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 21