MING in van it Vertraging uitdiepen onbekend' iO.950,- lYuripgj Plat als een pannenkoek I I I DE STEM -pienter enen— Winkels voortaan op zondag open 'Duidelijkheid over tolkaartje tunnel' I School roept ouders op tot waakzaamheid Voor de zoveelste keer: Misschien morgen... Ton compensatie voor boeren in Zeeland HAIR WAVE STUDIO 'roviiicie geeft vier ton voor restauratie van Hulster basiliek Voorstel uit Terneuzense raad: [inister Jorritsma tijdens debat over Scheldeverdrag in Eerste Kamer: /OORDEEL Snelheidsduivel reed 77 kilometer te hard 1^ GESPECIALISEERD IN HAARVERLENGING. C1 dag 26 juni in wij ropruiming, Terneuzen ENTIEIN DE STEM LEZERS IN HET ZUIDWESTEN. lATIE BEL (076)5312550 Aanrijding A58 met odelijke afloop iikenprocessierups rukt op in Hulst LAND VAN OVERKANTEN Wegens beschermde dieren op hun land DAGWINNAARS DE STEM 1 Verscheidene technieken afhankelijk van iyi uw eigen haarsoort. Geschikt voor Euro- pees, Aziatisch en kroeshaar. Verkrijgbaar in steil, slag- of krullend haar in alle kleu ren. Wij verlengen van 2 tot 60 cm. Achter de Kerk 3, tel. 0115-618000. Zeeland Tl WOENSDAG 26 JUNI 1996 „n onze verslaggever jddelburg - De provincie Zeeland (eeft vier ton over voor de restaura- fevan de basiliek in Hulst. ■deputeerde Bruinooge maakte dat dsteren bekend tijdens de presentatie L (je voorjaarsnota, een financieel stuk jn Gedeputeerde Staten, waarin een jorschot wordt genomen op de provin- •oting 1997. toooge noemde de vier ton een fikse lariating, aangezien de provincie voor 1997 'slechts' 1,5 miljoen heeft te beste den. „Maar we zijn nu eenmaal verplich tingen met Hulst aangegaan. En die ko men we na, ondanks het gegeven dat we volgend jaar minder te besteden hebben. De vier ton wordt overgemaakt." Dat bedrag is bedoeld voor de eerste fase van de reconstructie. De provincie trekt in totaal 1,1 miljoen gulden uit de knip voor dit project. De provincie heeft volgend jaar minder financiële ruimte dan in voorgaande ja ren, omdat twee tegenvallers de voor jaarsnota domineren. Ze krijgt een kor ting van 1,2 miljoen op het provincie fonds en wacht nog steeds op negen ton van de wegenbelasting van de belasting dienst. „Onze normale budgetruimte is zo'n 3,5 miljoen, maar we moeten het volgend jaar met 2,1 miljoen minder doen," aldus Bruinooge. De Zeeuwse automobilist hoeft overi gens niet bang te zijn voor een verhoging van de wegenbelasting. „Ik ontken een verhoging van de wegenbelasting. We zijn nog steeds in overleg met de belas tingdienst en ik ben optimistisch over de afloop. Ik verwacht dat we er binnenkort uitkomen." Bruinooge erkende dat de provincie op deze manier wel wat rente misloopt. Gedeputeerde Staten hebben voor het overgrote deel van de 1,5 miljoen al een bestemming gevonden, maar houden 3,5 ton nog even in de knip voor eventuele tegenvallers. „Het is altijd verstandig een buffer te hebben. Als over een maand of vier blijkt dat de tegenvallers meeval len of er niet zijn kunnen we de 3,5 ton gebruiken voor zaken die nu niet op de prioriteitenlijst staan." Op de lijst van prioriteiten staan verder onder andere 90.000 gulden structureel voor archeologie - waarmee het Provin ciaal Depot voor de Bodemvondsten uit de brand is - een incidenteel bedrag van 150.000 gulden voor projecten om ver draagzaamheid te bevorderen en één keer negentigduizend gulden voor Vrou wenhulpverlening. ZIE OOK ZEELAND C-2 Den Haag (anp) - Minister Jorritsma (Verkeer en Water staat) weet nog niet hoeveel vertraging het uitdiepen van fe Westerschelde oploopt door een recente uitspraak van de Raad van State. Omdat door vertraging de veiligheid |an het scheepvaartverkeer kan worden bedreigd, zal de jewindsvrouw al het mogelijke doen om de werkzaamhe- i zo snel mogelijk van start te laten gaan. ÜÜf§ irritsma zei dat dinsdag in de iste Kamer tijdens een debat het verdrag dat Nederland iet Vlaanderen heeft gesloten ver verdieping van de Wester- chelde. Het uitdiepen moet de aven van Antwerpen beter toe- :elijk maken. De minister liet ;en nogal bezorgd te zijn over uitspraak van de Raad van die oordeelde dat voor iggerwerkzaamheden een mi- luvergunning en dus een nieu- procedure noodzakelijk is. alleen dreigt de verdieping de vaarweg forse vertraging te lopen, ook de baggerwerk- laraheden die tot het normale ivieronderhoud behoren, moeten l worden opgeschort, laardoor kan de veiligheid van it scheepvaartverkeer worden igd, aldus Jorritsma. „Dat ildt niet alleen voor de Wester- an onze verslaggever apelle - De 58-jarige W. Hirdes tKrabbendijke is gistermorgen verleden nadat hij op de A 58, ar hoogte van Kapelle, was aan reden door een bestelauto. slachtoffer reed vanwege ilevorming met geringe snelheid zijn motor over de rechter 'eghelft. De bestuurder van de estelauto zag te laat dat er in ile gereden werd en raakte al mimend het voor hem rijdende achtoffer. De motorrijder over- ter plaatse aan zijn verwon- ingen. ar krachtige zestienkleps- I lankelijke wielophanging m hier borg voor. ■en de Lantra 1.6 GLS is nu Bij aanschaf van de Lantra melijk een uitgestelde be- 'Olgend jaar tot een maxi- .000,-**. Voor beide uitvoeringen gens talloze opties moge- gerust eens langs voor een En vergeet niet uw auto nemen. een Hyundai Lantra vanaf N GEEN AFLOSSING (IANTBA 1-6 CL)-, schelde. De uitspraak heeft ook gevolgen voor andere vaarwegen. Ik maak me daar zorgen over", aldus de minister. Volgens Jorritsma valt haar de partement weinig te verwijten. Tot voor kort volstond voor bag- gerwerkzaamheden alleen een vergunning op basis van de Wet Verontreiniging Oppervlaktewa ter (WVO). „Er zijn kennelijk an dere opvattingen gaan heersen bij de Raad van State," aldus de minister. Jorritsma zei verder dat de vraag of er in Zeeland als gevolg van de verdieping moet worden ontpol- derd, wat haar betreft nog steeds open is. „Het gaat er om dat elke goede oplossing bespreekbaar is." Ze zei dat in reactie op de op merking van CD A-senator Evers- dijk dat ontpolderen wat zijn fractie betreft een gepasseerd station is. Jorritsma wil binnen kort een commissie van twee 'wijze personen' benoemen, die haar moet adviseren over een na- tuurherstelplan. De herstelmaatregelen zijn no dig, omdat door de voorgenomen verdieping van de Westerschelde enkele honderden hectare na tuurgebied verdwijnen. Het plan van de Heidemij om polders op nieuw onder water te laten lopen, stuitte dit voorjaar op veel pro test in Zeeland. Jorritsma zei dinsdag wel dat de compensatie voor het verlies aan natuurgebied ter plaatse moet gebeuren. Ze wees het idee van GroenLinks- senator Pitstra van de hand om stroomopwaarts naar oplossin gen te zoeken. sn onze verslaggever ulst - Op het speelplein van de Hulster basisschool Moer- bans zijn gisteren opnieuw zo'n honderd exemplaren van de ivreesde eikenprocessierups ontdekt. e bevonden zich op de stam van tzelfde eikenboom, waarop ook laandag al een aantal exempla- van deze rups was aangetrof- Medewerkers van de ge- leente Hulst hebben ook dit keer e rupsen met een gasbrander TOietigd. De boom, die midden P het schoolplein staat, wordt angstvallig in de gaten gehou- en' Er is namelijk een goede dat er nog meer rupsen van- kruin zullen afdalen. IS.M. ABBN BV TE WASSENAAR. EIKE KREDIET lij HET BKR TE Tl EL ,NTRA 1.6 GLS. *ACTIEPERIODE VAN DEZE ACTIE GELDT ALLEEN VOOR GLS EN NIET IN COMBINATIE TE RUILEN AUTO MOET MINSTENS DP EIGEN NAAM GEREGSTREER LUSIEF BTW EN BPM. EXCLUSIEF N EN VERWIJDERINGSBIJDRAGE. WE WERELDMERK De school heeft alle kinderen in middels een stencil mee naar huis gegeven, waarin de ouders wordt gevraagd waakzaam te zijn. In de omgeving van de school, waar veel kinderen spelen, bevindt zich namelijk nog een flink aan tal eikenbomen. De eikenprocessierups is bedekt met duizenden brandhaartjes, die bij aanraking kunnen lijden tot enorm pijnlijke jeuk, ontstekin gen en zelfs blindheid. Moedeloos, na de zoveelste toezegging, wachten de eigenaren van de huizen in het recreatiepark Village Scaldia in Hoofdplaat op de dingen die gaan komen. Vorige week beloofde project-directeur Resink van Aan de Stegge Verenigde Bouwbedrijven (AVB) uit Deventer dat de resterende zeventien van de 64 woningen in de eerst fase eindelijk worden afge bouwd. Resink sprak die woorden in de overtuiging dat Aan de Stegge de in finan ciële moeilijkheden gekomen hoofdaanne mer Ibens uit Antwerpen zou overnemen. Maar dan nog zijn de bewoners maar half op weg geholpen, omdat die toezegging alleen geldt voor de woningen. Geld voor de aanleg van infrastructuur is er dan nog steeds niet. De onderhandelingen tussen Ibens, met vijftig procent grootaandeel houder van opdrachtgever Village Scaldia bv (de andere partners zijn René Coltof Beheer en Innovast), en Aan de Stegge zijn nog steeds niet afgerond. Wellicht dat eind van de week meer duidelijkheid komt. Maar de bewoners krijgen al meer dan een jaar hetzelfde antwoord:...mis schien morgen. foto camile schelstraete <an onze verslaggever I Hulst - Geflitst: een bestuurder die in Hulst met een vaart- I !e van 157 kilometer per uur over een weg rijdt waar een I Maximum snelheid van tachtig geldt. I j?e man of vrouw die maandagavond over de Hulsterweg (tussen I erste Verkorting en Kijkuit) reed heeft flink pech, want op tus- I 19.15 en 2.25 uur hield de politie er een snelheidscontrole. "e politie kon gisteren niet vertellen of het om een automobilist IH pf1 m°lorrijder ging. Ook de hoogte van de boete was nog niet I '-"'lelijk. Wie zeventig kilometer per uur of meer boven de maxi- I J1®1 snelheid rijdt, krijgt direct een dagvaarding voor de kanton- I 'ihter. Die bepaalt vervolgens de straf. I Mgens politiewoordvoerder J. van Mourick gaat het in zo'n ge- I 1p J'gauw om 'enkele honderden guldens'. De politietabel I ut voor nverschrijdingen tussen de vijftig en zeventig kilo- rek uur a* °P Hen gulden per te hard gereden kilometer ge- I «end moet worden. Wellicht moet de overtreder zelfs vrezen oor inbeslagname van zijn voertuig. I colv men in totaal 134 voertuigen langs de controlepost van de IL en daarvan reden er behalve genoemde uitschieter nog is twintig harder dan wettelijk is toegestaan. VANDAAG MOET ik wat be loften nakomen en het eindelijk eens serieus gaan hebben over de oude emigrant Isaac Cappon uit Retranchement. De man die als zeventienjarige jongen aan boord van een schip sprong, en op zijn 61e nog trouwde met een meisje van 26, wat hem als eer ste burgemeester van de stad Holland in behoorlijke proble men bracht. Maar morgen gaat mijn vlieg tuig terug naar Nederland, en daar ga ik grotere verhalen ma ken, met foto's, over het toen en het nu van Zeeland in Michigan, waarvoor ik hier zit tenslotte. Isaac Cappon hoort in het toen en ik heb nog wel wat losse din getjes te vertellen over het nu, in Michigan. Zoals een ontmoeting vandaag met meneer Raak. Een fruitteler en exporteur van fruit en groen te, die nog aardig wat Neder lands sprak. Raak was in Ne derland een frisdrank, dat wist hij wel. Ik reed over een stille, loeihete weg naar het zuiden met Bob Dylan op de radio (Lay Lady Lay) en de airco op vol, toen ik zijn bord zag: Dutch Farm Mar ket, open today. Het bleek een grote boeren schuur te zijn waar meneer Raak kersen, appels en allerlei groenten verkocht. Zijn kersen Door Cees Maas waren de eerste zoete van de streek en dat trok nogal klandi zie. Waarom ze altijd de eersten van de regio waren, snapte me neer Raak zelf niet. „Toen ik hier kwam stonden die kersen bomen er al, ik weet niet welk ras het is, maar ze zijn altijd de vroegste, dus zou ik een stom meling zijn als ik die bomen zou rooien, maar de mensen zeggen, het is die Hollander weer," zei hij met een slim lachje. Ik proef de een kers. Zoet, maar nog niet heel zoet. Wel lekker. Ik vroeg hem naar het binnen land en hij zei: „Plat als een pannenkoek, maar vol met bo men." Dat laatste klopte wel, ik heb nog nooit zoveel bomen gezien als de afgelopen week. Veel wit te pijnbomen, het symbool trou wens van deze staat, en verder tal van andere soorten, waaron der hoge loofbomen. Echt hoge bomen. Het landschap glooide licht en het leek op Holland, op de Ach terhoek nog het meest. Ik kon me voorstellen waarom juist die Zeeuwen hier hun stadje sticht ten. Alleen het klimaat, dat is gans anders. Overdag is het broeierig warm, de vochtige be nauwdheid van de moerassen die hier overal nog zijn, en de winters, die moeten extreem koud zijn. In elk geval, rijdend door het binnenland, weg van de villaT wijken, zag ik een ander Michi gan. Dat van de armere blan ken, de zwarten en de Spaan- staligen. De mensen die in de grote fabrieken van Holland en Zeeland werken. Ze wonen veelal in stacaravans of wrakke huizen. Ik reed door binnenwe gen en daar zaten ze, voor hun huis te praten met elkaar. En om de kilometer kwam ik een 'yard sale' of een 'garage sale' tegen. Dan stond de voortuin of de garage van een huis vol met tweedehands spulletjes, die ze aan voorbijgangers of buurtge noten trachtten te verkopen. Een zwart jongetje op een fiets je, stopte en trok zijn T-shirt recht toen hij me zag aankomen. 'Atlanta '96', stond erop. Ik stak mijn duim op. Overal waren mensen gazons aan het maaien, want het gras veld lijkt voor de Amerikaan nog heiliger dan voor de Engels man. Ze beplanten hun voortui nen niet zo als wij gewend zijn, ze laten het gras tot aan de weg groeien, en haten tuinhekjes. En ook al is het huis met het gazon erom nog zo klein, er staat altijd wel zo'n grasmaaiertractortje bij. Het binnenland dus. Levend wild zag ik er niet, wel veel doodgereden wasbeertjes, mar ters, vossen, herten, en eenmaal een grote kat, een linx. Ik stopte bij zo'n rommelmarkt en zag er dezelfde gebruikte spulletjes als op een spulletjes- markt in Zeeland. Van gebruik te aardappelstampers tot lam penkappen. En boeken. Alleen hier in het Engels. Vanavond heb ik voor de be hoorlijke prijs van negen dollar een stevige steak gekocht, bij wijze van afscheid aan Ameri ka. Niet zo maar een stukje vlees, maar een heuse 'Slowly Grilled 10 OZ Sissling New York Prime Rib'. In hoofdletters op de menukaart geschreven. 'Het beste dat u kunt kopen in de USA,' zei de serveerster zonder een spier te vertrekken. Ik zette mijn mes erin en proefde alweer... Ame rika. Van onze verslaggever Terneuzen - De Terneuzense raadsfracties van Groenlinks, PvdA, WD en D66 hebben een initiatief raadsvoorstel in- diend, dat de winkeliers in het centrum van de Scheldestad de mogelijkheid geeft om 52 zondagen per jaar open te gaan. De gemeenteraad heeft op ba sis van de verordening plaatse lijk toerisme de mogelijkheid die beslissing te nemen. Echter, er moet dan wel aangetoond worden dat er sowieso vol doende toeristen de weg naar Terneuzen weten te vinden. Volgens de genoemde raads fracties is er voldoende plaat selijk toeristisch draagvlak. Verwezen wordt naar het slui- zencomplex (Portaal van Vlaanderen), de Scheldeboule- vard, Scheldorado en De Braakman. Ondernemersvereniging City Terneuzen had - vooruitlopend op een algehele zondagopen stelling- er eerder bij de ge meente al op aangedrongen om de winkelopenstelling te ver ruimen. In december vorig jaar schreven de ondernemers een brief waarin een verzoek ge daan werd om het aantal win kelzondagen uit te breiden van acht naar achttien. Volgens de winkeliers is dat noodzakelijk gezien de uitbrei ding van de winkeloppervlakte in Terneuzen. Bovendien, zo vindt City Terneuzen, is er in de Scheldestad eerder sprake van koopkrachtafvloeiing dan -toevloeiing. De genoemde raadsfracties voeren bovendien het argument aan dat, indien Terneuzen de centrumfunctie binnen Zeeuws-Vlaanderen claimt ten aanzien van wonen en werken, dat ook op winkel gebied zo moet zijn. Het dagelijks gemeentebestuur van Terneuzen is verdeeld over de verdere verruiming van de openstelling van de winkels op zondag. De meerderheid (de burgemeester en de twee CDA- wethouders) heeft zich tot te genstander verklaard. Ook de kleine christelijke partijen, SGP en GPV/RPF voelen niets voor verruiming van van de zondagopenstelling. Ook een aantal winkeliers heeft signa len in die richting afgegeven. Behalve principiële bezwaren spelen ook de betrekkelijkheid van (extra) omzet en de ver mindering van sociale contac ten een rol. VERVOLG VAN VOORPAGINA PvdA en D66 vinden bovendien dat er meer duidelijkheid moet komen over de prijs van een tolk aartje voor de tunnel. Het D66- Kamerlid Van 't Riet wil daartoe nu al de toekomstige tariefsont wikkeling aan banden leggen. Jorritsma vindt dat echter onno dig. Ze beklemtoonde dat het rijk, als grootaandeelhouder in de tunnel-NV, hoe dan ook be slist over de toltarieven. Het tol tarief is bij de oplevering van de tunnel in ieder geval gelijk aan de prijs van een kaartje voor de veerboot. De minister wil wel on derzoeken of inwoners van Zeeuws-Vlaanderen voor een korting in aanmerking kunnen komen. „Dat vind ik sympa thiek." Jorritsma slaagde er gisteren niet in een Kamermeerderheid ervan te overtuigen dat het rijk met de tunnelbouw geen grote financiële risico's loopt. Vooral het RPF- Kamerlid Van Dijke toonde zich zeer beducht voor tegenvallers. „Hoewel ik voor de tunnel ben, moeten we problemen zoals des tijds bij de aanleg van de dam in de Oosterschelde voorkomen." PvdA, CDA en D66 hebben er grote moeite mee dat Jorritsma slechts een financiële reserve heeft ingebouwd van vijf procent van de aanbestedingssom. Bij an dere grote projecten is dat in de regel 10 procent. Maar Jorritsma ziet het niet zo somber in. De aannemer draait op voor de risi co's van ontwerp en uitvoering. De wereldwijde ervaring met het boren van tunnels is bovendien groot. „Verder is er uitgebreid bodemonderzoek gedaan en we ten we waar scheepswrakken lig gen. Alleen ultieme risico's als natuurrampen zijn onbekend. Maar daar kan je je niet tegen verzekeren." Van onze verslaggever Middelburg - De provincie Zeeland wil boeren compenseren voor schade als gevolg van de aanwezigheid van beschermde dieren op hun land. Deze beesten vreten het land kaal en de boeren mogen ze niet afschieten. Gedeputeerde Staten hebben voor deze compensatie een struc tureel bedrag van een ton gere serveerd voor agrarisch natuur beheer op de lijst van wenselijke prioriteiten. Deze lijst is onder deel van de voorjaarsnota, de voorloper op de begroting 1997. „De vogelverenigingen, Zeeuwse Milieu Federatie en landbouwers zijn hiermee content," aldus ge deputeerde Bruinooge. „Op deze manier worden beschermde dier soorten in stand gehouden zonder dat de boeren schade hebben. Dat gebeurt dan in de vorm van het afsluiten van een beheersover eenkomst." Op de wenselijke prioriteitenlijst is ook eenmalig een ton opgenomen voor een on derzoek naar het openbaar ver voer in Zeeland. De provincie moet namelijk binnenkort het openbaar vervoer gaan regelen en krijgt hiervoor zo'n dertig mil joen gulden van het rijk. De rijks overheid stoot deze taak af. „We willen dus goed beslagen ten ijs komen als het zover is. Vandaar het onderzoek. We willen het openbaar vervoer in kaart heb ben en willeh.bijvoorbeeld van de Zeeuwen weten wat ze wel of niet willen met het openbaar vervoer. Het is de bedoeling dat het on derzoek volgend jaar is afge rond." Bruinooge zei gisteren ook tien procent te willen uittrekken voor de kosten van de aanleg van de zogenaamde ecologische ver bindingszone in de Kanaalzone. Een soort van groenstrook ten zuiden van de Axelse Vlakte om het wonen en werken van elkaar te scheiden. De aanleg van deze zone is geraamd op tien miljoen gulden. „Die ecologische verbin dingszone lijkt wat in de verge telheid te raken. Met die tien pro cent bewijzen we dat dit niet zo is. Uiteraard doen we een beroep op de andere partners voor co-fi nanciering zoals ministeries en gemeenten. Ook valt te denken aan financiering uit landinrich tingsprojecten." (ADVERTENTIE) Dhr. van Beijsterveldt,Heiveld 39, 4891VD Rijsbergen.tel. 076-5961878. Dhr. J. van Hassel.Polderstr. 20, 4844 BJ Terheijden.tel. 076-5932367. I

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 13