MING
in van it
Vertraging uitdiepen onbekend'
iO.950,-
lYuripgj
Plat als een pannenkoek
I
I
I
DE STEM
-pienter
enen—
Winkels voortaan
op zondag open
'Duidelijkheid over
tolkaartje tunnel'
I
School roept ouders
op tot waakzaamheid
Voor de zoveelste keer: Misschien morgen...
Ton compensatie voor
boeren in Zeeland
HAIR WAVE STUDIO
'roviiicie geeft vier ton voor restauratie van Hulster basiliek Voorstel uit Terneuzense raad:
[inister Jorritsma tijdens debat over Scheldeverdrag in Eerste Kamer:
/OORDEEL
Snelheidsduivel reed
77 kilometer te hard
1^
GESPECIALISEERD IN
HAARVERLENGING.
C1
dag 26 juni
in wij
ropruiming,
Terneuzen
ENTIEIN DE STEM
LEZERS IN HET ZUIDWESTEN.
lATIE BEL (076)5312550
Aanrijding A58 met
odelijke afloop
iikenprocessierups rukt op in Hulst
LAND VAN
OVERKANTEN
Wegens beschermde dieren op hun land
DAGWINNAARS
DE STEM
1
Verscheidene technieken afhankelijk van
iyi uw eigen haarsoort. Geschikt voor Euro-
pees, Aziatisch en kroeshaar. Verkrijgbaar
in steil, slag- of krullend haar in alle kleu
ren. Wij verlengen van 2 tot 60 cm.
Achter de Kerk 3, tel. 0115-618000.
Zeeland
Tl
WOENSDAG 26 JUNI 1996
„n onze verslaggever
jddelburg - De provincie Zeeland
(eeft vier ton over voor de restaura-
fevan de basiliek in Hulst.
■deputeerde Bruinooge maakte dat
dsteren bekend tijdens de presentatie
L (je voorjaarsnota, een financieel stuk
jn Gedeputeerde Staten, waarin een
jorschot wordt genomen op de provin-
•oting 1997.
toooge noemde de vier ton een fikse
lariating, aangezien de provincie voor
1997 'slechts' 1,5 miljoen heeft te beste
den. „Maar we zijn nu eenmaal verplich
tingen met Hulst aangegaan. En die ko
men we na, ondanks het gegeven dat we
volgend jaar minder te besteden hebben.
De vier ton wordt overgemaakt."
Dat bedrag is bedoeld voor de eerste fase
van de reconstructie. De provincie trekt
in totaal 1,1 miljoen gulden uit de knip
voor dit project.
De provincie heeft volgend jaar minder
financiële ruimte dan in voorgaande ja
ren, omdat twee tegenvallers de voor
jaarsnota domineren. Ze krijgt een kor
ting van 1,2 miljoen op het provincie
fonds en wacht nog steeds op negen ton
van de wegenbelasting van de belasting
dienst. „Onze normale budgetruimte is
zo'n 3,5 miljoen, maar we moeten het
volgend jaar met 2,1 miljoen minder
doen," aldus Bruinooge.
De Zeeuwse automobilist hoeft overi
gens niet bang te zijn voor een verhoging
van de wegenbelasting. „Ik ontken een
verhoging van de wegenbelasting. We
zijn nog steeds in overleg met de belas
tingdienst en ik ben optimistisch over de
afloop. Ik verwacht dat we er binnenkort
uitkomen." Bruinooge erkende dat de
provincie op deze manier wel wat rente
misloopt.
Gedeputeerde Staten hebben voor het
overgrote deel van de 1,5 miljoen al een
bestemming gevonden, maar houden 3,5
ton nog even in de knip voor eventuele
tegenvallers. „Het is altijd verstandig
een buffer te hebben. Als over een maand
of vier blijkt dat de tegenvallers meeval
len of er niet zijn kunnen we de 3,5 ton
gebruiken voor zaken die nu niet op de
prioriteitenlijst staan."
Op de lijst van prioriteiten staan verder
onder andere 90.000 gulden structureel
voor archeologie - waarmee het Provin
ciaal Depot voor de Bodemvondsten uit
de brand is - een incidenteel bedrag van
150.000 gulden voor projecten om ver
draagzaamheid te bevorderen en één
keer negentigduizend gulden voor Vrou
wenhulpverlening.
ZIE OOK ZEELAND C-2
Den Haag (anp) - Minister Jorritsma (Verkeer en Water
staat) weet nog niet hoeveel vertraging het uitdiepen van
fe Westerschelde oploopt door een recente uitspraak van
de Raad van State. Omdat door vertraging de veiligheid
|an het scheepvaartverkeer kan worden bedreigd, zal de
jewindsvrouw al het mogelijke doen om de werkzaamhe-
i zo snel mogelijk van start te laten gaan.
ÜÜf§
irritsma zei dat dinsdag in de
iste Kamer tijdens een debat
het verdrag dat Nederland
iet Vlaanderen heeft gesloten
ver verdieping van de Wester-
chelde. Het uitdiepen moet de
aven van Antwerpen beter toe-
:elijk maken. De minister liet
;en nogal bezorgd te zijn over
uitspraak van de Raad van
die oordeelde dat voor
iggerwerkzaamheden een mi-
luvergunning en dus een nieu-
procedure noodzakelijk is.
alleen dreigt de verdieping
de vaarweg forse vertraging
te lopen, ook de baggerwerk-
laraheden die tot het normale
ivieronderhoud behoren, moeten
l worden opgeschort,
laardoor kan de veiligheid van
it scheepvaartverkeer worden
igd, aldus Jorritsma. „Dat
ildt niet alleen voor de Wester-
an onze verslaggever
apelle - De 58-jarige W. Hirdes
tKrabbendijke is gistermorgen
verleden nadat hij op de A 58,
ar hoogte van Kapelle, was aan
reden door een bestelauto.
slachtoffer reed vanwege
ilevorming met geringe snelheid
zijn motor over de rechter
'eghelft. De bestuurder van de
estelauto zag te laat dat er in
ile gereden werd en raakte al
mimend het voor hem rijdende
achtoffer. De motorrijder over-
ter plaatse aan zijn verwon-
ingen.
ar krachtige zestienkleps-
I lankelijke wielophanging
m hier borg voor.
■en de Lantra 1.6 GLS is nu
Bij aanschaf van de Lantra
melijk een uitgestelde be-
'Olgend jaar tot een maxi-
.000,-**.
Voor beide uitvoeringen
gens talloze opties moge-
gerust eens langs voor een
En vergeet niet uw auto
nemen.
een Hyundai Lantra vanaf
N GEEN AFLOSSING (IANTBA 1-6 CL)-,
schelde. De uitspraak heeft ook
gevolgen voor andere vaarwegen.
Ik maak me daar zorgen over",
aldus de minister.
Volgens Jorritsma valt haar de
partement weinig te verwijten.
Tot voor kort volstond voor bag-
gerwerkzaamheden alleen een
vergunning op basis van de Wet
Verontreiniging Oppervlaktewa
ter (WVO). „Er zijn kennelijk an
dere opvattingen gaan heersen
bij de Raad van State," aldus de
minister.
Jorritsma zei verder dat de vraag
of er in Zeeland als gevolg van de
verdieping moet worden ontpol-
derd, wat haar betreft nog steeds
open is. „Het gaat er om dat elke
goede oplossing bespreekbaar
is." Ze zei dat in reactie op de op
merking van CD A-senator Evers-
dijk dat ontpolderen wat zijn
fractie betreft een gepasseerd
station is. Jorritsma wil binnen
kort een commissie van twee
'wijze personen' benoemen, die
haar moet adviseren over een na-
tuurherstelplan.
De herstelmaatregelen zijn no
dig, omdat door de voorgenomen
verdieping van de Westerschelde
enkele honderden hectare na
tuurgebied verdwijnen. Het plan
van de Heidemij om polders op
nieuw onder water te laten lopen,
stuitte dit voorjaar op veel pro
test in Zeeland. Jorritsma zei
dinsdag wel dat de compensatie
voor het verlies aan natuurgebied
ter plaatse moet gebeuren. Ze
wees het idee van GroenLinks-
senator Pitstra van de hand om
stroomopwaarts naar oplossin
gen te zoeken.
sn onze verslaggever
ulst - Op het speelplein van de Hulster basisschool Moer-
bans zijn gisteren opnieuw zo'n honderd exemplaren van de
ivreesde eikenprocessierups ontdekt.
e bevonden zich op de stam van
tzelfde eikenboom, waarop ook
laandag al een aantal exempla-
van deze rups was aangetrof-
Medewerkers van de ge-
leente Hulst hebben ook dit keer
e rupsen met een gasbrander
TOietigd. De boom, die midden
P het schoolplein staat, wordt
angstvallig in de gaten gehou-
en' Er is namelijk een goede
dat er nog meer rupsen van-
kruin zullen afdalen.
IS.M. ABBN BV TE WASSENAAR. EIKE KREDIET
lij HET BKR TE Tl EL
,NTRA 1.6 GLS. *ACTIEPERIODE VAN
DEZE ACTIE GELDT ALLEEN VOOR
GLS EN NIET IN COMBINATIE
TE RUILEN AUTO MOET MINSTENS
DP EIGEN NAAM GEREGSTREER
LUSIEF BTW EN BPM. EXCLUSIEF
N EN VERWIJDERINGSBIJDRAGE.
WE WERELDMERK
De school heeft alle kinderen in
middels een stencil mee naar huis
gegeven, waarin de ouders wordt
gevraagd waakzaam te zijn. In de
omgeving van de school, waar
veel kinderen spelen, bevindt
zich namelijk nog een flink aan
tal eikenbomen.
De eikenprocessierups is bedekt
met duizenden brandhaartjes, die
bij aanraking kunnen lijden tot
enorm pijnlijke jeuk, ontstekin
gen en zelfs blindheid.
Moedeloos, na de zoveelste toezegging,
wachten de eigenaren van de huizen in
het recreatiepark Village Scaldia in
Hoofdplaat op de dingen die gaan komen.
Vorige week beloofde project-directeur
Resink van Aan de Stegge Verenigde
Bouwbedrijven (AVB) uit Deventer dat de
resterende zeventien van de 64 woningen
in de eerst fase eindelijk worden afge
bouwd. Resink sprak die woorden in de
overtuiging dat Aan de Stegge de in finan
ciële moeilijkheden gekomen hoofdaanne
mer Ibens uit Antwerpen zou overnemen.
Maar dan nog zijn de bewoners maar half
op weg geholpen, omdat die toezegging
alleen geldt voor de woningen. Geld voor
de aanleg van infrastructuur is er dan nog
steeds niet. De onderhandelingen tussen
Ibens, met vijftig procent grootaandeel
houder van opdrachtgever Village Scaldia
bv (de andere partners zijn René Coltof
Beheer en Innovast), en Aan de Stegge
zijn nog steeds niet afgerond. Wellicht dat
eind van de week meer duidelijkheid
komt. Maar de bewoners krijgen al meer
dan een jaar hetzelfde antwoord:...mis
schien morgen. foto camile schelstraete
<an onze verslaggever
I Hulst - Geflitst: een bestuurder die in Hulst met een vaart-
I !e van 157 kilometer per uur over een weg rijdt waar een
I Maximum snelheid van tachtig geldt.
I j?e man of vrouw die maandagavond over de Hulsterweg (tussen
I erste Verkorting en Kijkuit) reed heeft flink pech, want op tus-
I 19.15 en 2.25 uur hield de politie er een snelheidscontrole.
"e politie kon gisteren niet vertellen of het om een automobilist
IH pf1 m°lorrijder ging. Ook de hoogte van de boete was nog niet
I '-"'lelijk. Wie zeventig kilometer per uur of meer boven de maxi-
I J1®1 snelheid rijdt, krijgt direct een dagvaarding voor de kanton-
I 'ihter. Die bepaalt vervolgens de straf.
I Mgens politiewoordvoerder J. van Mourick gaat het in zo'n ge-
I 1p J'gauw om 'enkele honderden guldens'. De politietabel
I ut voor nverschrijdingen tussen de vijftig en zeventig kilo-
rek uur a* °P Hen gulden per te hard gereden kilometer ge-
I «end moet worden. Wellicht moet de overtreder zelfs vrezen
oor inbeslagname van zijn voertuig.
I colv men in totaal 134 voertuigen langs de controlepost van de
IL en daarvan reden er behalve genoemde uitschieter nog
is twintig harder dan wettelijk is toegestaan.
VANDAAG MOET ik wat be
loften nakomen en het eindelijk
eens serieus gaan hebben over
de oude emigrant Isaac Cappon
uit Retranchement. De man die
als zeventienjarige jongen aan
boord van een schip sprong, en
op zijn 61e nog trouwde met een
meisje van 26, wat hem als eer
ste burgemeester van de stad
Holland in behoorlijke proble
men bracht.
Maar morgen gaat mijn vlieg
tuig terug naar Nederland, en
daar ga ik grotere verhalen ma
ken, met foto's, over het toen en
het nu van Zeeland in Michigan,
waarvoor ik hier zit tenslotte.
Isaac Cappon hoort in het toen
en ik heb nog wel wat losse din
getjes te vertellen over het nu,
in Michigan.
Zoals een ontmoeting vandaag
met meneer Raak. Een fruitteler
en exporteur van fruit en groen
te, die nog aardig wat Neder
lands sprak. Raak was in Ne
derland een frisdrank, dat wist
hij wel.
Ik reed over een stille, loeihete
weg naar het zuiden met Bob
Dylan op de radio (Lay Lady
Lay) en de airco op vol, toen ik
zijn bord zag: Dutch Farm Mar
ket, open today.
Het bleek een grote boeren
schuur te zijn waar meneer
Raak kersen, appels en allerlei
groenten verkocht. Zijn kersen
Door Cees Maas
waren de eerste zoete van de
streek en dat trok nogal klandi
zie. Waarom ze altijd de eersten
van de regio waren, snapte me
neer Raak zelf niet. „Toen ik
hier kwam stonden die kersen
bomen er al, ik weet niet welk
ras het is, maar ze zijn altijd de
vroegste, dus zou ik een stom
meling zijn als ik die bomen zou
rooien, maar de mensen zeggen,
het is die Hollander weer," zei
hij met een slim lachje. Ik proef
de een kers. Zoet, maar nog niet
heel zoet. Wel lekker.
Ik vroeg hem naar het binnen
land en hij zei: „Plat als een
pannenkoek, maar vol met bo
men."
Dat laatste klopte wel, ik heb
nog nooit zoveel bomen gezien
als de afgelopen week. Veel wit
te pijnbomen, het symbool trou
wens van deze staat, en verder
tal van andere soorten, waaron
der hoge loofbomen. Echt hoge
bomen.
Het landschap glooide licht en
het leek op Holland, op de Ach
terhoek nog het meest. Ik kon
me voorstellen waarom juist die
Zeeuwen hier hun stadje sticht
ten. Alleen het klimaat, dat is
gans anders. Overdag is het
broeierig warm, de vochtige be
nauwdheid van de moerassen
die hier overal nog zijn, en de
winters, die moeten extreem
koud zijn.
In elk geval, rijdend door het
binnenland, weg van de villaT
wijken, zag ik een ander Michi
gan. Dat van de armere blan
ken, de zwarten en de Spaan-
staligen. De mensen die in de
grote fabrieken van Holland en
Zeeland werken. Ze wonen
veelal in stacaravans of wrakke
huizen. Ik reed door binnenwe
gen en daar zaten ze, voor hun
huis te praten met elkaar. En
om de kilometer kwam ik een
'yard sale' of een 'garage sale'
tegen. Dan stond de voortuin of
de garage van een huis vol met
tweedehands spulletjes, die ze
aan voorbijgangers of buurtge
noten trachtten te verkopen.
Een zwart jongetje op een fiets
je, stopte en trok zijn T-shirt
recht toen hij me zag aankomen.
'Atlanta '96', stond erop. Ik stak
mijn duim op.
Overal waren mensen gazons
aan het maaien, want het gras
veld lijkt voor de Amerikaan
nog heiliger dan voor de Engels
man. Ze beplanten hun voortui
nen niet zo als wij gewend zijn,
ze laten het gras tot aan de weg
groeien, en haten tuinhekjes. En
ook al is het huis met het gazon
erom nog zo klein, er staat altijd
wel zo'n grasmaaiertractortje
bij.
Het binnenland dus. Levend
wild zag ik er niet, wel veel
doodgereden wasbeertjes, mar
ters, vossen, herten, en eenmaal
een grote kat, een linx.
Ik stopte bij zo'n rommelmarkt
en zag er dezelfde gebruikte
spulletjes als op een spulletjes-
markt in Zeeland. Van gebruik
te aardappelstampers tot lam
penkappen. En boeken. Alleen
hier in het Engels.
Vanavond heb ik voor de be
hoorlijke prijs van negen dollar
een stevige steak gekocht, bij
wijze van afscheid aan Ameri
ka. Niet zo maar een stukje
vlees, maar een heuse 'Slowly
Grilled 10 OZ Sissling New
York Prime Rib'.
In hoofdletters op de menukaart
geschreven. 'Het beste dat u
kunt kopen in de USA,' zei de
serveerster zonder een spier te
vertrekken. Ik zette mijn mes
erin en proefde alweer... Ame
rika.
Van onze verslaggever
Terneuzen - De Terneuzense raadsfracties van Groenlinks,
PvdA, WD en D66 hebben een initiatief raadsvoorstel in-
diend, dat de winkeliers in het centrum van de Scheldestad
de mogelijkheid geeft om 52 zondagen per jaar open te
gaan.
De gemeenteraad heeft op ba
sis van de verordening plaatse
lijk toerisme de mogelijkheid
die beslissing te nemen. Echter,
er moet dan wel aangetoond
worden dat er sowieso vol
doende toeristen de weg naar
Terneuzen weten te vinden.
Volgens de genoemde raads
fracties is er voldoende plaat
selijk toeristisch draagvlak.
Verwezen wordt naar het slui-
zencomplex (Portaal van
Vlaanderen), de Scheldeboule-
vard, Scheldorado en De
Braakman.
Ondernemersvereniging City
Terneuzen had - vooruitlopend
op een algehele zondagopen
stelling- er eerder bij de ge
meente al op aangedrongen om
de winkelopenstelling te ver
ruimen. In december vorig jaar
schreven de ondernemers een
brief waarin een verzoek ge
daan werd om het aantal win
kelzondagen uit te breiden van
acht naar achttien.
Volgens de winkeliers is dat
noodzakelijk gezien de uitbrei
ding van de winkeloppervlakte
in Terneuzen. Bovendien, zo
vindt City Terneuzen, is er in
de Scheldestad eerder sprake
van koopkrachtafvloeiing dan
-toevloeiing. De genoemde
raadsfracties voeren bovendien
het argument aan dat, indien
Terneuzen de centrumfunctie
binnen Zeeuws-Vlaanderen
claimt ten aanzien van wonen
en werken, dat ook op winkel
gebied zo moet zijn.
Het dagelijks gemeentebestuur
van Terneuzen is verdeeld over
de verdere verruiming van de
openstelling van de winkels op
zondag. De meerderheid (de
burgemeester en de twee CDA-
wethouders) heeft zich tot te
genstander verklaard. Ook de
kleine christelijke partijen,
SGP en GPV/RPF voelen niets
voor verruiming van van de
zondagopenstelling. Ook een
aantal winkeliers heeft signa
len in die richting afgegeven.
Behalve principiële bezwaren
spelen ook de betrekkelijkheid
van (extra) omzet en de ver
mindering van sociale contac
ten een rol.
VERVOLG VAN VOORPAGINA
PvdA en D66 vinden bovendien
dat er meer duidelijkheid moet
komen over de prijs van een tolk
aartje voor de tunnel. Het D66-
Kamerlid Van 't Riet wil daartoe
nu al de toekomstige tariefsont
wikkeling aan banden leggen.
Jorritsma vindt dat echter onno
dig. Ze beklemtoonde dat het
rijk, als grootaandeelhouder in
de tunnel-NV, hoe dan ook be
slist over de toltarieven. Het tol
tarief is bij de oplevering van de
tunnel in ieder geval gelijk aan de
prijs van een kaartje voor de
veerboot. De minister wil wel on
derzoeken of inwoners van
Zeeuws-Vlaanderen voor een
korting in aanmerking kunnen
komen. „Dat vind ik sympa
thiek."
Jorritsma slaagde er gisteren niet
in een Kamermeerderheid ervan
te overtuigen dat het rijk met de
tunnelbouw geen grote financiële
risico's loopt. Vooral het RPF-
Kamerlid Van Dijke toonde zich
zeer beducht voor tegenvallers.
„Hoewel ik voor de tunnel ben,
moeten we problemen zoals des
tijds bij de aanleg van de dam in
de Oosterschelde voorkomen."
PvdA, CDA en D66 hebben er
grote moeite mee dat Jorritsma
slechts een financiële reserve
heeft ingebouwd van vijf procent
van de aanbestedingssom. Bij an
dere grote projecten is dat in de
regel 10 procent. Maar Jorritsma
ziet het niet zo somber in. De
aannemer draait op voor de risi
co's van ontwerp en uitvoering.
De wereldwijde ervaring met het
boren van tunnels is bovendien
groot. „Verder is er uitgebreid
bodemonderzoek gedaan en we
ten we waar scheepswrakken lig
gen. Alleen ultieme risico's als
natuurrampen zijn onbekend.
Maar daar kan je je niet tegen
verzekeren."
Van onze verslaggever
Middelburg - De provincie Zeeland wil boeren compenseren
voor schade als gevolg van de aanwezigheid van beschermde
dieren op hun land. Deze beesten vreten het land kaal en de
boeren mogen ze niet afschieten.
Gedeputeerde Staten hebben
voor deze compensatie een struc
tureel bedrag van een ton gere
serveerd voor agrarisch natuur
beheer op de lijst van wenselijke
prioriteiten. Deze lijst is onder
deel van de voorjaarsnota, de
voorloper op de begroting 1997.
„De vogelverenigingen, Zeeuwse
Milieu Federatie en landbouwers
zijn hiermee content," aldus ge
deputeerde Bruinooge. „Op deze
manier worden beschermde dier
soorten in stand gehouden zonder
dat de boeren schade hebben. Dat
gebeurt dan in de vorm van het
afsluiten van een beheersover
eenkomst." Op de wenselijke
prioriteitenlijst is ook eenmalig
een ton opgenomen voor een on
derzoek naar het openbaar ver
voer in Zeeland. De provincie
moet namelijk binnenkort het
openbaar vervoer gaan regelen en
krijgt hiervoor zo'n dertig mil
joen gulden van het rijk. De rijks
overheid stoot deze taak af. „We
willen dus goed beslagen ten ijs
komen als het zover is. Vandaar
het onderzoek. We willen het
openbaar vervoer in kaart heb
ben en willeh.bijvoorbeeld van de
Zeeuwen weten wat ze wel of niet
willen met het openbaar vervoer.
Het is de bedoeling dat het on
derzoek volgend jaar is afge
rond." Bruinooge zei gisteren ook
tien procent te willen uittrekken
voor de kosten van de aanleg van
de zogenaamde ecologische ver
bindingszone in de Kanaalzone.
Een soort van groenstrook ten
zuiden van de Axelse Vlakte om
het wonen en werken van elkaar
te scheiden. De aanleg van deze
zone is geraamd op tien miljoen
gulden. „Die ecologische verbin
dingszone lijkt wat in de verge
telheid te raken. Met die tien pro
cent bewijzen we dat dit niet zo
is. Uiteraard doen we een beroep
op de andere partners voor co-fi
nanciering zoals ministeries en
gemeenten. Ook valt te denken
aan financiering uit landinrich
tingsprojecten."
(ADVERTENTIE)
Dhr. van Beijsterveldt,Heiveld 39,
4891VD Rijsbergen.tel. 076-5961878.
Dhr. J. van Hassel.Polderstr. 20,
4844 BJ Terheijden.tel. 076-5932367.
I