fe f- J VOORVORK De racefiets heeft zich de afgelopen decennia in een recordtempo ontwikkeld. In de eerste jaren van de Tour de France kronkelden de reservebanden als slangen over de schouders van de wie- Ierhelden. De voorvork heeft in alle tijden het gewicht en de kracht van de wielrenner op moeten vangen. rat»© 5q> is cLSM q gSs-sJ'S g I i 1 11.a s ga 11 ft s ag sn g gg-s g s s s K>N^Ot3()>flo3NaN^rd^a)N-PN^^W) W mTJ N'OrO-SQ.5)>5i> W)5 2 4 UJ M 'M 3 =3 O c Üp: 3 O O O (jj j X5 C -J3 f^T®s g-c uïï -- °^9<32(1'ö'-- N N e w a> wjl c -^ -O o S^§-êt;l|9- ,E '3 2 8 a. «5 o QmcnmuimNNo: w d «w c. v g CO G3 T3 -i-I M s-sr 0J 03 03 9" 06' V •M jr oJ^lS -gf °lj|§25 nJ^ln la '3 £j F- ■S^.WoQ S s o i2Ho™a><v_bFo3: ji BO'S c Sj|lg'S.B)S »-ii ri-ïi is ■fS* "E IB t< fc rsj 3 ai a; a; «37; 3 C3 Q ÜJ3 N O - C x 2 ssf J>I-§qJ s^l e„.S .2 00 .g C g -2 as* J -C«:So,»t,5g.5^ Saal s'gg i.aM.s a-i gj - M<^ ,ü's SUS S-S-S s 03 03 I i S c"S .0 ÏOS^-H P! C C»S«3 <u -J-, n a ra ai «0 e ra o> 8 -n,-0. a ïflS'B - w, 3 xj +J 4-»" X X3 fX x! 2 m 03 8 g s y S AD J-. 03 tL f' xi M3s5 C 03 03 gj Sh •f=^» 03 ^3 CO $3-3 "3 O q c I SS 8f S s fc -s N a> ss «0 s C Mm ra Q g^CT3 - - N +J h 5 O o O. 03 PH 3 0) CO 3 W g Q, H P"5 O n c r* fl 3m p 03 m CO CXaj 03 03 ^03-2 5 C O) x> 0 03 CO f! 03 w? oj S9 u.g-3-0 - I S 'So Z 0) h gQ! Pr. Beatrixstraat Drielseweg Provincialeweg Wordenseweg Kerkstraat Maasbanddijk Pietersdijk Berm Provinciate weg N322 Raamsdonksveer Provincialeweg N267 Brug over Maas Parallelweg Polderweg Blaasbalgweg Valkenvoortweg Wetering weg Kfoosterheulweg Hertog Janstraat Taxandriaweg Laageindsestoep Mofenvlietstraat V. Prinstererlaan Teisterbantlaan Van der Merwedel. Akkerlaan Drunenseweg Overlaatweg A latsheuvel fe"~i O Mfl C c S S :3?-£ o N §3 _Q S 1 OCJp30oï^_ Ertveld Plas 'CgSo JS O'S g 0 s^ss w f CO 03 C/3 03 5 I'S S W3 3 co ffa co <3 O 03 3» QJ 2 co 73 •-P >-rt f-i r y flj I P. xi XJ fl E c :p\£ 03 fP o 03 43 N w c 5 c 'H Fp 03 p< 03 b w 2 0) N ki tn ■g g x> 03 co B «2 T g -q 0 t, 73 a> SJ |-"S S SO aPdi1§BSïg,l„ s|^eÈ:Mi''g.Scs gg'0'S4(SSM5JS-2 5poSi>Ë««.ï-^ S C S^-c tO-rr» o 03 X3 N O i 3>f-o g fS-IS>'S - e s g g g g s al 2^ w w 6 8 N g 0 C 03 c b rn «s I g-2» s >J! i» 1 cel" ."3 s M-g 0 .S3 g g 5 0 g g-slg e o| S-0-3-Ö3-SA; °i'p ffl- •Is s5 S is U'S S S 03 S CO 7~j 'rt co °P:; 03 03 I XJ X3 C C Pi'? 8 co o 2 CUD C 03, co c; r 5P 03 .b O -5 03 Q3 C 03 Wf o.^ »isg I.ëi> oj cu O 03 G fX G 1? 2,.2 S 03 03 u Sr C 03 ©3 a> Tl ST1 Eerste coureur 16.20 uur Bosscheweg Vughterweg Heetmanplein Vlijmenseweg Helftheuvelweg Rietveldenweg Rietveldenweg Oude Vlijmenseweg Oude Engelensewec Veemarktweg Boschdijkstraat Orthenseweg Orthen Hambakenweg Orthen Treurenburg Oranje Nassa /Koningsv^g, 7 Oss ^rongêj'ens&fwaterings^oaa OFFICIËLE START 1® ETAPPE Gestelseweg Bossche baan Rondweg Rondweg Zuid Wilhelminastraat Birgittinessentr. Marktstraat Past. Spieringstr. Violierstraat Guldenberg De Heikant Runsvoort Biezenmortelsestr. Groenstraat Loonop Zand Breda Van Kalmthoutlaan Van Anrooylaan Beethovenlaan Brucknerlaan Heikantlaan Quirijnstoklaan Ringbaan Noord m Julianapark Goirkestraat Hasseltstraat Kwaadeindstraat Waterhoefstraat Philip Vinboomstraat Jan Heynstraat St. Ceciliastraat Hart van Brabantlaan Noordhoekring Schouwburgring Lange Schijf straat Lieve Vrouwenplein Turnhoutsebaan (Grensovergang) Slimstraat Kuil Houtsestraat Waalwijkseweg Quirijnstokstraat Rugdijk Vlashoflaan Nieuwe Udenseweg Volkel Rudigerstraat Antoniusstraat Zeelandsedijk Boekei Brabantstraat Volkelseweg Molenstraat Julianastraat Kerkstraat R. van Herpenstr. Arendstraat Arendnest Broeder Hogardstr. D. de Brouwerstr. Korvelseweg Laarstraat Oude Goirleseweg Tilburgseweg Popi Richting Wasquehal (Fr.) (Finish ±17.06 uur) SB PROLOOG, Zaterdag 29 juni 1996, Lengte 9,4 km T EERSTE ETAPPE, Zondag 30 juni 1996, Lengte 209 km Le Tour Pater Petrusstr. P. Castelijnsstr. O.L. Vrouwestraat Handelseweg Scheïweg Oost-Om Zuid-Om Boekent Zandstraat De Stap St. Antoniusstr. Oude Molenweg Bakelseweg Kivitsbraak Neerstraat Gemertseweg BdtRSrist wielrenners 1e etappe bij een gem. snelheid van 44 km per uur. De tourkaravaan passeert 1 uur eerder. TWEEDE ETAPPE, Maandag 1 juli 1996, Lengte 247,5 km (Den Bosch WWwitist wielrenners 2® etappe bij een gem. snelheid van 44 km per uur. De tourkaravaan passeert 1 uur eerder. Bonificatiesprint Wasquehal) Bevoorrading renners Satelliet parkeerplaatsen alleen PROLOOG Busvervoer naar Den Bosch Satelliet parkeerplaatsen PROLOOG EERSTE ETAPPE Busvervoer naar Den Bosch Parkeerplaatsen touringcars PROLOOG EERSTE ETAPPE Helmondsestraat Benthem Bakelsebrug Rotonde N279 Deurneseweg Lagedijk Engelseweg Houtse Parallelweg Heeklaan Geldropseweg Industrieweg Brugstraat Markstraat Dorpsstraat Sandheuvel-West Geldropseweg Geldrop Mierloseweg Nieuwendijk Eindhovenseweg Geldropseweg Infografiek Julius Wintermans 'C> Venlo De voorvork van de fiets van Erik Dekker. „Op zo'n carbonvork moet je wel kunnen vertrouwen. FOTO TON VAN DE MEULENHOF Door John Graat De voorvork is een noodzakelijk kwaad op de racefiets. Noodzakelijk, maar belang rijk, omdat de vork niet alleen het voor wiel vasthoudt, maar ook veel kracht en gewicht opvangt. Voor één specifieke koers is zelfs een speciale voorvork ont wikkeld: voor Parijs-Roubaix. Om de per manente klappen van de kasseien goed op te vangen, rijdt praktisch het hele peloton in deze klassieker met deze verende voor vork. Een 'kwaad' is de voorvork echter oo,k omdat dit 'uitstekende' deel van het frame als eerste in aanraking komt met i de wind: De mate waarin dit on derdeel aërodynamisch is, is dus heel belangrijk. Mike Burrows, de man die ver- j antwoordelijk is voor het ont werp van de fiets waarmee Chris Boardman vier jaar geleden het werelduurrecord in Barcelona scherper stelde, beseft het be lang van de voorvork als geen ander. Inmiddels in dienst van de Nederlandse fabrikant Giant is hij bezig een nieuw type voor vork te ontwikkelen. Deze vork wordt mo menteel in windtunnels in de Amerikaan se staat Texas getest. Het gaat om een composiet-vork die am per zeshonderd gram weegt en de meest aërodynamische is, die tot op heden is ont wikkeld. Door het gebruik van carbonfi- ber is de wegligging stabiel en soepel. Burrows ontwierp de vork ook geheel vol gens de regels van de aërodynamica: de verhouding lengte dikte is 1:4. De meeste tot nu toe ontwikkelde vorken hebben een verhouding van 1:2 (halfrond) of 1:1 (rond). De nieuwe l:4-buis van Burrows heeft de druppelvorm, van voren bol en aan beide zijkanten ook rond. Hierdoor is de 'flow' (de luchtstroom), zeer natuurlijk: de lucht 'glijdt' langs de vork af. Dit effect is fraai te illustreren door de vork onder een wa terstraal te houden. Het water zal vloei end langs de buis lopen en niet in het rond spetteren. „Het grote voordeel van een carbonvork is het gewicht," beseft Erik Dekker, die er nog niet mee heeft gereden. „Want bij mijn carbonfiets is de vork nu misschien even zwaar als de voorvork. Dat is eigen lijk idioot. Maar, op zo'n carbonvork moet je wel kunnen vertrouwen."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 28