fe f-
J
VOORVORK
De racefiets heeft zich de
afgelopen decennia in een
recordtempo ontwikkeld. In
de eerste jaren van de Tour de
France kronkelden
de reservebanden als slangen
over de schouders van de wie-
Ierhelden. De voorvork heeft
in alle tijden het gewicht en
de kracht van de wielrenner
op moeten vangen.
rat»©
5q>
is cLSM
q gSs-sJ'S g I i 1 11.a s ga 11 ft s ag sn g gg-s g s s s
K>N^Ot3()>flo3NaN^rd^a)N-PN^^W) W mTJ N'OrO-SQ.5)>5i> W)5 2
4 UJ M 'M
3 =3 O c Üp:
3 O O O (jj
j X5 C -J3
f^T®s g-c
uïï --
°^9<32(1'ö'--
N N e w a>
wjl
c -^ -O o
S^§-êt;l|9-
,E '3 2 8 a. «5 o
QmcnmuimNNo:
w d «w
c. v g CO
G3 T3 -i-I M
s-sr
0J 03 03
9"
06'
V
•M jr
oJ^lS
-gf °lj|§25
nJ^ln la '3 £j F-
■S^.WoQ S s o
i2Ho™a><v_bFo3:
ji BO'S c
Sj|lg'S.B)S
»-ii ri-ïi is
■fS*
"E IB t< fc rsj
3 ai a; a; «37; 3
C3 Q ÜJ3 N O -
C
x 2
ssf
J>I-§qJ s^l
e„.S .2 00 .g C g -2
as* J
-C«:So,»t,5g.5^ Saal
s'gg i.aM.s a-i gj
- M<^ ,ü's SUS S-S-S s
03 03
I
i S c"S .0
ÏOS^-H
P! C
C»S«3
<u -J-, n a
ra ai «0
e ra
o> 8 -n,-0. a
ïflS'B
- w, 3 xj +J 4-»"
X X3 fX x! 2 m
03 8 g s y S
AD J-. 03
tL f' xi
M3s5 C
03 03 gj
Sh
•f=^» 03 ^3 CO $3-3
"3 O q c
I SS 8f
S s fc -s
N a> ss «0
s C Mm ra
Q g^CT3
- - N +J
h 5
O o
O. 03 PH
3 0) CO 3 W
g Q, H
P"5 O n c r*
fl 3m p 03 m
CO CXaj 03 03
^03-2 5 C
O) x> 0 03
CO
f! 03
w? oj
S9 u.g-3-0
- I S 'So
Z 0) h
gQ!
Pr. Beatrixstraat
Drielseweg
Provincialeweg
Wordenseweg
Kerkstraat
Maasbanddijk
Pietersdijk
Berm
Provinciate weg
N322
Raamsdonksveer
Provincialeweg
N267
Brug over Maas
Parallelweg
Polderweg
Blaasbalgweg
Valkenvoortweg
Wetering weg
Kfoosterheulweg
Hertog Janstraat
Taxandriaweg
Laageindsestoep
Mofenvlietstraat
V. Prinstererlaan
Teisterbantlaan
Van der Merwedel.
Akkerlaan
Drunenseweg
Overlaatweg
A
latsheuvel
fe"~i
O Mfl C
c S S
:3?-£ o
N §3 _Q S 1
OCJp30oï^_
Ertveld Plas
'CgSo
JS O'S
g 0
s^ss
w f
CO 03 C/3 03
5 I'S S
W3 3
co ffa
co <3 O 03
3» QJ 2
co 73
•-P >-rt f-i
r y flj
I P. xi XJ
fl E c :p\£
03 fP o 03 43 N
w c 5 c 'H
Fp 03 p< 03 b
w 2 0) N ki tn
■g g x> 03 co
B «2 T
g -q 0 t, 73 a> SJ
|-"S S SO
aPdi1§BSïg,l„
s|^eÈ:Mi''g.Scs
gg'0'S4(SSM5JS-2
5poSi>Ë««.ï-^
S C S^-c
tO-rr» o 03 X3
N O
i 3>f-o g fS-IS>'S - e
s g g g g
s al 2^
w w
6 8
N g 0
C 03 c b rn
«s I g-2» s
>J! i» 1
cel"
."3 s M-g
0 .S3 g
g 5 0 g g-slg e
o| S-0-3-Ö3-SA; °i'p ffl-
•Is s5 S is U'S S S
03 S CO
7~j 'rt co °P:;
03 03 I
XJ X3 C
C Pi'? 8
co o 2
CUD C 03,
co c; r 5P
03 .b O -5
03 Q3 C 03
Wf o.^
»isg
I.ëi>
oj cu O
03
G fX G 1?
2,.2 S
03 03
u Sr
C
03 ©3 a> Tl ST1
Eerste coureur
16.20 uur
Bosscheweg
Vughterweg
Heetmanplein
Vlijmenseweg
Helftheuvelweg
Rietveldenweg
Rietveldenweg
Oude Vlijmenseweg
Oude Engelensewec
Veemarktweg
Boschdijkstraat
Orthenseweg
Orthen
Hambakenweg
Orthen
Treurenburg
Oranje Nassa
/Koningsv^g,
7 Oss
^rongêj'ens&fwaterings^oaa
OFFICIËLE START
1® ETAPPE
Gestelseweg
Bossche baan
Rondweg
Rondweg Zuid
Wilhelminastraat
Birgittinessentr.
Marktstraat
Past. Spieringstr.
Violierstraat
Guldenberg
De Heikant
Runsvoort
Biezenmortelsestr.
Groenstraat
Loonop Zand
Breda
Van Kalmthoutlaan
Van Anrooylaan
Beethovenlaan
Brucknerlaan
Heikantlaan
Quirijnstoklaan
Ringbaan Noord
m
Julianapark
Goirkestraat
Hasseltstraat
Kwaadeindstraat
Waterhoefstraat
Philip Vinboomstraat
Jan Heynstraat
St. Ceciliastraat
Hart van Brabantlaan
Noordhoekring
Schouwburgring
Lange Schijf straat
Lieve Vrouwenplein
Turnhoutsebaan
(Grensovergang)
Slimstraat
Kuil
Houtsestraat
Waalwijkseweg
Quirijnstokstraat
Rugdijk
Vlashoflaan
Nieuwe Udenseweg
Volkel Rudigerstraat
Antoniusstraat
Zeelandsedijk
Boekei Brabantstraat
Volkelseweg
Molenstraat
Julianastraat
Kerkstraat
R. van Herpenstr.
Arendstraat
Arendnest
Broeder Hogardstr.
D. de Brouwerstr.
Korvelseweg
Laarstraat
Oude Goirleseweg
Tilburgseweg
Popi
Richting Wasquehal (Fr.)
(Finish ±17.06 uur)
SB PROLOOG,
Zaterdag 29 juni 1996, Lengte 9,4 km
T EERSTE ETAPPE,
Zondag 30 juni 1996, Lengte 209 km
Le Tour
Pater Petrusstr.
P. Castelijnsstr.
O.L. Vrouwestraat
Handelseweg
Scheïweg
Oost-Om
Zuid-Om
Boekent
Zandstraat
De Stap
St. Antoniusstr.
Oude Molenweg
Bakelseweg
Kivitsbraak
Neerstraat
Gemertseweg
BdtRSrist wielrenners 1e etappe
bij een gem. snelheid van 44 km per uur.
De tourkaravaan passeert 1 uur eerder.
TWEEDE ETAPPE,
Maandag 1 juli 1996,
Lengte 247,5 km (Den Bosch
WWwitist wielrenners 2® etappe
bij een gem. snelheid van 44 km per uur.
De tourkaravaan passeert 1 uur eerder.
Bonificatiesprint
Wasquehal) Bevoorrading renners
Satelliet parkeerplaatsen
alleen PROLOOG
Busvervoer naar Den Bosch
Satelliet parkeerplaatsen
PROLOOG EERSTE ETAPPE
Busvervoer naar Den Bosch
Parkeerplaatsen touringcars
PROLOOG EERSTE ETAPPE
Helmondsestraat
Benthem
Bakelsebrug
Rotonde N279
Deurneseweg
Lagedijk
Engelseweg
Houtse Parallelweg
Heeklaan
Geldropseweg
Industrieweg
Brugstraat
Markstraat
Dorpsstraat
Sandheuvel-West
Geldropseweg
Geldrop Mierloseweg
Nieuwendijk
Eindhovenseweg
Geldropseweg
Infografiek Julius Wintermans
'C> Venlo
De voorvork van de fiets van Erik
Dekker. „Op zo'n carbonvork moet je
wel kunnen vertrouwen.
FOTO TON VAN DE MEULENHOF
Door John Graat
De voorvork is een noodzakelijk kwaad op
de racefiets. Noodzakelijk, maar belang
rijk, omdat de vork niet alleen het voor
wiel vasthoudt, maar ook veel kracht en
gewicht opvangt. Voor één specifieke
koers is zelfs een speciale voorvork ont
wikkeld: voor Parijs-Roubaix. Om de per
manente klappen van de kasseien goed op
te vangen, rijdt praktisch het hele peloton
in deze klassieker met deze verende voor
vork.
Een 'kwaad' is de voorvork echter oo,k
omdat dit 'uitstekende' deel van het frame
als eerste in aanraking komt met i
de wind: De mate waarin dit on
derdeel aërodynamisch is, is dus
heel belangrijk.
Mike Burrows, de man die ver- j
antwoordelijk is voor het ont
werp van de fiets waarmee Chris
Boardman vier jaar geleden het
werelduurrecord in Barcelona
scherper stelde, beseft het be
lang van de voorvork als geen
ander. Inmiddels in dienst van
de Nederlandse fabrikant Giant
is hij bezig een nieuw type voor
vork te ontwikkelen. Deze vork wordt mo
menteel in windtunnels in de Amerikaan
se staat Texas getest.
Het gaat om een composiet-vork die am
per zeshonderd gram weegt en de meest
aërodynamische is, die tot op heden is ont
wikkeld. Door het gebruik van carbonfi-
ber is de wegligging stabiel en soepel.
Burrows ontwierp de vork ook geheel vol
gens de regels van de aërodynamica: de
verhouding lengte dikte is 1:4. De meeste
tot nu toe ontwikkelde vorken hebben een
verhouding van 1:2 (halfrond) of 1:1
(rond).
De nieuwe l:4-buis van Burrows heeft de
druppelvorm, van voren bol en aan beide
zijkanten ook rond. Hierdoor is de 'flow'
(de luchtstroom), zeer natuurlijk: de lucht
'glijdt' langs de vork af. Dit effect is fraai
te illustreren door de vork onder een wa
terstraal te houden. Het water zal vloei
end langs de buis lopen en niet in het rond
spetteren.
„Het grote voordeel van een carbonvork is
het gewicht," beseft Erik Dekker, die er
nog niet mee heeft gereden. „Want bij
mijn carbonfiets is de vork nu misschien
even zwaar als de voorvork. Dat is eigen
lijk idioot. Maar, op zo'n carbonvork moet
je wel kunnen vertrouwen."