'Over een paar jaar moeten we etappeplaats worden' TOURÊ&6 'Over twee jaar is de strijd weer open' Lance Armstrong wacht rustig%p het goede moment om de Tour te winnen de eerste jaren van de Tour de France kronkelden de reservebanden als slangen over de schouders van de wielerhelden. Versnellings- en remkabels lagen nogal eens in de weg. Tegenwoordig is er nauwelijks een kabeltje zichtbaar. Hans van Schaik voerde zes jaar strijd om Tour naar Den Bosch te halen De Ronde van Zwitserland is voor veel Tour-renners de laat ste kans om zich in vorm te rij den. Gespannen kopjes derhalve bij veel coureurs. De Amerikaan Lance Armstrong was daarente gen een oase van rust en ont De racefiets heeft zich de afgelopen decennia in een Door Ad Pertijs recordtempo ontwikkeld. In DE STEM spanning. Maar hij gunt zich dan ook nog twee jaar om een aanval te doen op het geel. Belangrijkste obstakels Er is natuurlijk altijd wel iemand die zich sterk maakt voor een etappeplaats van de Tour de France. Maar dat het vier dagen duren de start- en finish-festijn in Den Bosch louter en alleen te danken is aan de koppigheid en hartstocht van een man, is opmerkelijk. SCHAKELEN Door John Graat Fietsmaterialenfabrikant Shimano heeft een aantal jaren geleden een tamelijk re volutionaire vinding op de markt ge bracht: het geïntegreerde rem- en scha kelmechanisme. Het schakelmechanisme is hierbij aan de binnenkant van de rem gemonteerd, zodat remmen en schakelen vanuit dezelfde positie van de hand mogelijk zijn. De Italiaanse fabrikant Campagnolo heeft na de introductie door Shi mano een eigen variant hiervan op de markt gebracht. Met de duim kun je naar 'beneden' scha kelen, met de wijsvinger 'om hoog'. Het geïntegreerde rem- en scha kelmechanisme heeft als voordeel dat de versnellingskabels niet meer zichtbaar en dus minder kwetsbaar zijn. Bovendien buigt de rem - een uitstekend deel aan het stuur - bij een eventuele valpartij mee naar binnen, zo dat het mechanisme minder snel stuk gaat. Het systeem kost ongeveer 250 a 300 gul den. Het heeft het (veel minder kostbare) 'kliksysteem' op het frame in het profes sionele peloton grotendeels vervangen. Het schakelmechanisme bovenop het stuur - de zogenaamde gripshift-schake- ling - heeft in de traditionele wielersport geen opgang gevonden. Bij de ATB-sport is dit wel handig. Daar hebben de renners de handen praktisch altijd bovenop het stuur en gaan schakelen en sturen in één moeite door. „Elke wielrenner vindt het geïntegreerde rem- en schakelsysteem een goede uitvin ding," zegt Erik Dekker. „In het begin stonden nog wel een paar mensen er huiverig tegenover. Vooral de oudere mecaniciens hadden er last van. Renners vonden het alleen maar mooi. Schakelen en remmen gaan, zonder de handen te verplaatsen, in een beweging. Maar elk nieuw snufje moet in het we reldje even het vertrouwen winnen." Lance Armstrong (op deze foto aangemoedigd door ploegleider Hennie Kuiper): 'Om de Tour te winnen heb je een superteam nodig'. in Atlanta treft hij een parcours dat nog min der zwaar is dan van het door hem gewonnen WK in 1993. „Als ik de Tour had kunnen winnen, was die voorgegaan. Je kunt nu hooguit zeggen dat de olympische wegrace de belangrijkste dag wordt van de tweede helft van mijn seizoen." Hoe belangrijk is het wielrennen voor de Amerikanen? „Het heeft meer aanzien dan sporten als hand bal, maar wielrennen haalt het natuurlijk niet bij atletiek of basketbal. Dat geldt ook voor de waarde van het goud. „Mi chael Johnson wordt miljonair, dat is dui delijk. Voor een wiel renner als ik hangt veel af van je per soonlijkheid. Het be langrijkste is wat het publiek en de bedrij ven van je vinden. Ben je een type dat aanspreekt of populair is, dan valt er best wel wat te verdienen." Is hij populair in de States? „Ik weet het niet. Ik ben er ook niet zo in geïnteresseerd. Som migen vinden hun eigen populariteit zo be langrijk, dat ze dingen gaan faken. Ik ben echt en niet nagemaakt, dat garandeer ik je. LANCE ARMSTRONG Geboren: 18-9-1971 in Dallas Woonplaats: Austin (Texas) Profs sinds: 1992 Ploegen: Motorola Totaal aantal zeges: 31 Zeges dit seizoen: 6 Belangrijkste zeges: wereldkampi oen 1993, 2x Tour-etappe (1993 en 1995), Clasica Sebastian (1995), Waal se Pijl (1995) en 2x eindzege Tour Dupont. Als de bedrijven me willen voor hun reclame campagne, dan is dat mooi. Zo niet, even goe de vrienden." De drie belangrijkste deals die zijn manager Bill Stapleton heeft afgesloten, zijn een apar te overeenkomst met Motorola, eentje met een speelgoedfabrikant en de derde met Ni ke. „We vertellen ze er wel steeds bij dat ik vanwege het wielren nen heel vaak niet be schikbaar ben. Al thans niet in Amerika vertoef." Want dat is de heden daagse Armstrong. Een renner die via de triatlon in de wieler sport terecht kwam, daarin snel furore maakte en inmiddels alom gerespecteerd wordt vanwege zijn karakter en talent. Zoals door zijn ploeg leider Hennie Kuiper. „Hij spreekt recht uit het hart. Daarnaast is het een fijne vent. Lance heeft visie, is soms iets te radicaal in zijn opvattingen, maar hij weet waar hij heen wil." Naar Parijs bijvoorbeeld, om daar 'eerdaags met de gele trui op het vliegtuig richting Au stin te stappen. Over twee jaar (Armstrong is dan 26 jaar) denkt hij een eerste serieuze gooi naar de overwinning van de Tour te kunnen doen. „Voorlopig is Jndurain immers nog de beste. Over twee jaar, als hij gestopt is, is de.-,.: strijd weer wijd open. Er dient zich immers nog geen nieuwe Indurain aan. Of het moet Zülle worden." Tot die tijd is er nog een hoop werk aan de winkel. „Op vrijwel alle vlakken moet ik ver beteren. Op het gebied van tijdrijden ben ik het verst. Ik zit nu op 80 procent van mijn maximum. In de bergen is dat iets minder dan 50 procent. De korte klimmen gaan goed, maar wanneer ik drie of vier van die grote cols over moet, wordt het moeilijk. Ik ben ook nog nooit met de grote jongens omhoog gereden op die hellingen." SUPERTEAM Maar ook al zou hij klimmen als een berggeit en tijdrijden als een TGV, dan nog is dat geen garantie om de Tour te winnen, weet Arm strong. „Je zult ook drie weken lang dag-in- dag-uit binnen een etmaal moeten herstellen van al die inspanningen. En dan is er uiter aard nog de ploeg. Je hebt absoluut een su perteam nodig. Als je geen goede ploeg hebt, is alle inspanning voor niets. Een sterke equipe houd je in de aanloop naar de cols uit de problemen." Wie over twee jaar de Tour kan winnen, mag niet al te lang wachten met het opbouwen van een sterk team. „Ik zal daar inderdaad snel een begin mee moeten maken. Het kost ook minsten zes of zeven miljoen dollar." foto cor vos De Kabobank-equipe van Jan Baas en Theo dg Kooy lijkt een bruikbare optie. „Ik heb be grepen dat Jan me wil hebben en omgekeerd zou ik graag voor zo'n ploeg willen rijden. Maar het is op dit moment niet aan mij om de eerste stap te zetten." Veel hangt af van de toekomstplannen van zijn huidige teambaas Jim Ochowicz. Een ding is echter duidelijk. „Ik heb al eerder goede aanbiedingen gehad van Europese ploegen, maar tot dusverre koos ik voor een Amerikaans team. Ook al verdiende ik bij Motorola minder dan ik el ders had kunnen krijgen. Dat is nu afgelo pen. Als ik ergens anders veel meer kan van gen, ben ik weg." Een eigen team, een gedeeld kopmanschap, het maakt hem niet echt veel uit. „Ik heb er geen moeite mee om dingen te delen. Dat doe ik nu ook. Ik houd van hard werken en zo lang het team daardoor wint, win ik ook. En mezelf blijven, dat is ook heel belangrijk. Ik wil niet worden als Jalabert. Die man is niet alleen sportief enorm veranderd. Ook als mens is hij niet meer de Laurent van vroeger. Jalabert is arrogant geworden en hij scheldt zijn ploegmaats voor rot. Bij het publiek mag hij dan enorm populair zijn, binnen het peloton en zelfs zijn eigen ploeg is hij dat ze ker niet. Ik was vroeger een beetje zoals hij nu is. In het begin schold ik ook op alles. Nu weet ik dat je iedereen moet respecteren. Ze doen immers allemaal hun best. Ieder op zijn eigen manier." DINSDAG 25 JUNI 1996 hebben we toch nog iets eruit gesleept." Tot vijf maanden later, op 23 december de te lefoon ging. „Met Leblanc. Willen jullie nog?" „Hoezo, willen jullie nog...." „Willen jullie Grand Depart 1996 worden?" Het is toen eventjes heel stil geweest op die telefoonlijn. GROTE VENT Van Schaik kent geen officïele reden van de Tourdirectie om voor Den Bosch te kiezen. „Misschien heeft het echec van de Wereld Ruiterspelen meegespeeld. Daarnaast had Den Haag ook al de tegenvallende inkomsten van de grote Mondriaantentoonstelling moe ten verwerken en bovendien is het ook nog een artikel-twaalf-gemeente: iedere kosten post moet goedkeuring krijgen van GS. Fred Racké heeft tot aan zijn recente dood nooit iets anders gezegd dan: 'Wij hebben voor de Tour bedankt'." Uit een interne directievergadering in decem ber 1994 heeft Van Schaik bij monde van de directeur Organisatie, Agnes Pierret, gehoord dat toen het afhaken van Den Haag op de agenda stond, Leblanc zei: „Er komt ieder jaaer een hele grote vent naar de Tour met een hele grote snor, uit een kleine plaats in het zuiden van het land. Trek dat dossier eens...." Over de eer en roem die zo'n Grand Départ moet bezorgen, zegt Van Schaik: „Die naams bekendheid wordt pas echt bevestigd als Den Bosch over een paar jaar de finishplaats wordt van een etappe. Dus daar gaan we hier na aan werken." i Remmen en schakelen is voortaan vanuit dezelfde positie van de hand mo gelijk door het mechanisme aan de bin nenkant van de rem. foto ton van de meulenhof Bij de start van de 60e Ronde van Zwitserland doden ploegleider Hennie Kuiper en Lance Armstrong bij de wagen van Motorola de tijd met wat kijken en praatjes maken met passe rende bekenden. „Kijk, dat is Urs Freuler," wijst Kuiper zo onopvallend mogelijk in de richting van de voormalige Zwitserse sprinter, die er als pr- man van een communicatie-firma nog altijd even flitsend en verzorgd uitziet. Armstrong trekt een gezicht van 'nooit van gehoord'. Wanneer Kuiper enthousiast de erelijst van de voormalige Post-coureur oplepelt, ver schijnt er, achter de rug van de Twent, een ondeugend lachje op Armstrongs gezicht. Die Freuler interesseert hem immers echt niet. Kuiper houdt echter vol. „Misschien moeten we hem contracteren," besluit Armstrong met pretoogjes de conversatie. VERANDERD Armstrong is nog altijd de Amerikaan met een geringe kennis van de wielerhistorie, maar toch is hij de afgelopen jaren veran derd. Twee seizoenen geleden nog verkondig de Armstrong dat hij een Amerikaan (rasech te Texaan) is en dat zou blijven ook. Inmid dels noemt hij zich de beoefenaar van een Europese sport en laat hij zich leiden door de kalender van het cyclisme. „Als Amerikaan heb ik de Olympic Dream, als professional binnen een Europese sport niet. Het wielren nen heeft zoveel meer qoals dan de Spelen al leen." Het is volgens hem mede reden waarom hij zo ontspannen oogt. „Wanneer je als wielrenner een goed voorjaar achter de rug hebt, ben je relaxed." Armstrong won de Waalse Pijl en was heer en meester in de Dupont Tour. „Tot dusverre was het een goed seizoen, deze ron de van Zwitserland is niet zo belangrijk, de komende Tour iets meer en pas daarna ko men de Spelen. Ik mag dus ontspannen zijn op dit moment." 24 Jaar is hij nu, de man die op 21-jarige leef tijd wereldkampioen werd in Oslo. Arm strong staat erom bekend dat hij kan toele ven naar een bepaalde wedstrijd. Naar de Olympische Spelen bijvoorbeeld. Hij lijkt niet echt blij dat zijn naam nu al verbonden wordt met de olympische wegwedstrijd. Het is misschien daarom dat hij probeert zijn ei gen kansen te relativeren. „De favorietenrol wordt me opgedrongen. Veel mensen denken: hij is Amerikaan, het is in Amerika, het is een eendagswedstrijd en alles bij elkaar opgeteld, zal hij daar dan ook wel gaan winnen. Maar zo simpel ligt het niet. Neem alleen maar het circuit. Dat is ze ker niet perfect voor mij. Ik had liever het parcours van de Waalse Pijl gehad." In de Ardennen lust hij iedereen rauw, straks De belangrijkste beklimmingen tijdens de 83e aflevering van de Ronde van Frank rijk zijn: Zevende etappe, Chambéry - Les Arcs: col de la Madeleine (2000 m), Cormet de Rose- lend (1968 m), beklimming naar Les Arcs (1700 m). Achtste etappe, Bourg-Saint Maurice - Val d'Isére: beklimming naar Val d'Isère (1810 m). Negende etappe, Val d'Isère - Sestriere: col d'Iseran (2770 m), col de Galibier (2640 col de Montgenèvre (1870), beklim ming naar Sestrières (2030 m). Tiende etappe, Turijn - Gap: col de Mont genèvre (1870 m), col de la Sentinelle (981 m). Dertiende etappe, Le Puy-en-Velay - Su- Perbesse-Sancy: col des Fourches (970 m), col de Toutée (996 m), beklimming van de Superbesse (1275 m). Zestiende etappe, Agen - Lourdes-Hauta- cam: beklimming Hautaeam (1516 m). Zeventiende etappe, Argelès-Gazost - Pamplona: col d'Aubisque (1704 m), col de Spudet (1540 m), Port de Larrau (1600 m), cöte de Remendia 1040 m). Achttiende etappe: Pamplona - Hendaye: col d'Ispeguy (672 m), Puerto Otxonda (802 m). Door Celine Rutten Hans van Schaik is communicatie-advi seur Stadspromotie en meer dan zes jaar geleden al droomde hij ervan de Tour de France naar Den Bosch te halen. En in die dromen zag hij de stad niet als een een voudige etappeplaats fungeren, maar meer als hoofdrolspeelster van Le Grand Départ. In 1990 reisde hij, samen met een wethouder, af naar een etappeplaats om in zijn beste schoolfrans mijnheer Jean-Marie Leblanc de voortreffelijke kwaliteiten van Bois Le Due te schilderen. Leblanc was heel beleefd, keek wat wazig en stuurde het tweetal weer naar huis met de mededeling dat alleen verzoeken van burgemeesters serieus werden genomen. Na wat gesprekken in het stadhuis werd aan die voorwaarde voldaan, maar alles was zo vaag en leek zo onwaarschijnlijk, dat op het stadhuis niemand de pogingen van Van Schaik echt serieus nam. „Aan de ene kant kreeg ik alle ruimte en ook wel vertrouwen, aan de andere kant leunde dat toch een beet je tegen de gedachte: 'Laat maar gaan, dat redt-ie toch niet'." Het jaar daarop reisde Van Schaik tijdens de Tour opnieuw af naar Frankrijk in de hoop op een goed gesprek met Leblanc. Hij trof hem inderdaad, maar hij moest wel even opnieuw uitleggen wie hij was en waarvoor hij kwam. „Pas een jaar later herkende hij me. Maar ie dere keer als ik over Den Bosch begon, krab- beldde hij allerlei schetsjes van route-moge lijkheden en altijd traceerde hij de stad er gens heel ver buiten het papiertje." „In 1993 ging ik voor de derde keer en op weg naar Chalons, op een binnendoorweg bij Bouillon moest ik ontzettend nodig plassen. Stond ik in de berm naast een boom en daar kreeg ik een inzinking, zo vreselijk, dat ik nooit vermoed had dat zoiets bestond. Maar goed, ik ben uiteindelijk toch doorgereden, heb weer Leblanc ontmoet en weer was daar die schets en weer zweefde het potlood van de Tour-directeur ergens in de lucht." In 1994 was Van Schaik in etappeplaats Clu- ses. „En daar merkte ik dat we voor de eerste keer serieus werden genomen. Leblanc zat midden in een tv-interview, zag me en kwam Hans van Schaik: een hele grote vent met een hele grote snor. foto van de meulenhof eruit. Hij zei dat hij nu geen tijd had, maar dat hij een afspraak voor de volgende ochtend wilde maken. We waren met z'n drieën, twee wethouders en ik. Op die ochtend kregen we te horen dat hij niet over Le Grand Départ wilde praten, maar wel over Den Bosch als etappeplaats. Verdomme dacht ik. Nu hebben we het dus van Den Haag verloren." Want terwijl Van Schaik zijn strijd vanuit Den Bosch voerde, was in Den Haag wijlen Fred Racké als serieuze concurrent druk doende. Van Schaik: „Toen hebben we tegen elkaar gezegd: nou, goed, het is jammer, maar dan

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 25