Koning Miguel I zit stevig op zijn troon
396
i i i i ryrn
Na 'Briangon' is ook de laatste twijfelaar om
S
POSTCODE
T^v
JREN OOK
RAVANS
onze showroom!
LMENVELD
->fcl
LJOEN-BOIM
NATIONALE
LOTERIJ»
Even wankelde de troon van koning
Miguel I. En even zag het er
naar uit dat Laurent 'Jaja' Jalabert
klaar was om de 31-jarige
Spaanse wielervorst na vijf
opeenvolgende Tour-triomfen
te verjagen'en Frankrijk
haar meest begeerde kroonjuweel
terug te schenken.
TE HOOG
OVERBLUFFEN
CONSTANTHEID
Alle etappes
op een rij
Erik Zabel
Bjarne Riis
Lance Armstrong Coördinator Van Schaik
Uitgebreide
kaart
Tour door
Nederland
o Dealer voor
geheel zeeland:
srdient.
Irke - Tel. 0118-592040
[Fax 593234
Ir uw occasioncaravan.
iedere deelnemer in dezelfde
L Zetfouten voorbehouden.
15 CK
2 BC
|1 BV
|2 CK
)8 AA
j8 RD
7 AL
LN 25,-
i LR 50,-
EJ 50,-
CD 1000,-
MB 25,-
JN 50,-
KL 25,-
TG 500,-
I CS 100,-
BE 50-
TD 500-
I NR 50-
XD 1000,-
JA 25,-
TC 25,-
BC 25,-
CM 25,-
CS SO,-
EX S0t-
KB SO,-
NK 25,-
I PA 100,-
i AL 100,-
I RX 25,-
I SK SO,-
PC 50,-
I AR 25,-
01 CC
XD
36 JG
PV
BM
1151 KW
'66 PH
É02 LD
ionale Postcode Loterij
a Jackpot.
:ging eenmaal per maand net
nde rekening af te schrijven,
er invullen in blokletters.
het reglement, op aanvraag
20,- (twee lotnummers)
10,- (één lotnummer)
dhr. mevr.
Banknummer:
I I I 1_J—1
~13T.96.07
Wielrennen leeft op, dat is in de afgelopen
'maanden wel duidelijk geworden. De re
creant toont volgens de fietsenhandelaren
weer meer interesse in de racefiets. Of dat
een gevolg is van de Tourstart in 's-Herto-
genbosch, zal wel altijd een vraagteken
blijven.
Vast staat wel dat de opleving hard nodig
was. Immers vorig jaar had in Europa nog
maar vijf procent van de totale fietsen-
markt betrekking op racefietsen. In Ne
derland was dit percentage zelfs maar
twee procent. Ter vergelijking: tien jaar
en, toen de Nederlanders ook nog
aardig meededen in de Tour, was dit per
centage nog dertien procent. Waar de
winst zit, is duidelijk: momenteel wordt
liefst 25 30 procent door ATB's in beslag
genomen.
De racefiets zat dus in de verdrukking.
Toch blijven de grote fabrikanten jaar-
vele miljoenen investeren om weer
nieuwe snufjes te ontwikkelen.
Momenteel wordt bijvoorbeeld
door Giant hard gewerkt aan een
'brekerlaag' tussen binnen- en
buitenband. Het doel daarvan is
duidelijk: eindelijk eens de vrees
van elke (top-)wielrenner wegne
men: lek rijden. De brekerlaag
moet een flinterdun, maar ijzer-
sterk laagje worden, dat aan de
binnenzijde van een tube of lucht
band wordt aangebracht. Spy
's, glasscherven of scherpe kiezeltjes
zouden er niet doorheen kunnen dringen.
Als de brekerlaag inderdaad met succes
wordt ontwikkeld, waar fietsfabrikanten
reikhalzend naar uitzien, zou dat een
kleine revolutie betekenen.
Minder revolutionair maar wel gloed
nieuw is de Shimano-pillon met negen
tandwielen achter. Deze tandwielen zijn
iets smaller, waardoor de pillon in totaal
niet breder wordt.
Ook de nieuw ontwikkelde ketting is iets
smaller. In het afgelopen half jaar is deze
'negen achter' uitvoerig getest door Shi-
mano.
Met succes, want de Rabobank-formatie
gaat er de Tour mee rijden. Ronde-renner
Eric Dekker van deze Nederlandse for-
i matie: „Ik vind dat een behoorlijk stap.
Eoen ik tien jaar geleden fietste, gingen
we van zes naar zeven. Dat was wat. Ver-
eigens werden het er acht en nu zelfs ne-
i. En iedere keer denk je: nu zal het wel
liet verder kunnen. Totdat het tegendeel
j! wordt bewezen."
Miguel Indurain (op kop) en Alex Zulle in actie tijdens een bergetappe in Ronde van Frankrijk van vorig jaar. Indurain won die editie en Zulle werd tweede.
FOTO HENK THEUNS
Eindredactie: Hein Groothuis
Vormgeving: Karei van der Pol
Door Ad Pertijs
e vierde etappe van de Dauphiné Libéré
jl finishte op de Mont Ventoux. Boven op
M de angstaanjagende berg, waarop Tom-
I jp my Simpson in 1967 het leven liet, ju-
belde heel de natie. Klimmer Virenque
had er samen met alleskunner Jalabert een gevoelige tik
van iets meer dan een minuut uitgedeeld aan Indurain.
Toen 'Jaja' de dag erop in de marathontijdrit (42,1 km) van
Gigondas naar Beaumes-de-Venise slechts 50 tellen terug
hoefde geven aan de Spaanse tempobeul, gingen kroon
prins Jalabert en zijn onderdanen hardop denken aan een
Tourzege.
De dag erop al verstoorde Indurain zelf die. droom op bru
te wijze. Onderweg naar het middeleeuwse vestingstadje
Brianqon deelde hij Jalabert een mentale mokerslag van
jewelste uit. Op de eerste serieuze berg, de Col d'Allos, liet
hij de nummer één van het UCI-klassement achter. De On-
ce-kopman finishte uiteindelijk op bijna twee minuten van
de herboren Spaanse etappe-winnaar. Weer een dag later
gaf 'Jaja' op en liet Indurain zich huldigen als eindwin
naar. „Weliggen weer op het vertrouwde schema," merkte
Indurains ploegleider José Miguel Echevarri fijntjes op,
herinnerend aan de voorgaande generale in de Dauphiné.
Na 'Brian?on' is de laatste twijfelaar om: Miguel Indurain
zal ook dit jaar moeilijk te kloppen zijn in de Grande Bou
clé. De 83e Ronde van Frankrijk kan hem boven Jacques
Anquetil, Eddy Merckx en Bernard Hinault doen uitstij
gen op de recordlijst. Nu nog heeft de man uit Pamplona
evenals het voornoemde drietal vijf Tour-zeges op zijn
naam staan, maar veel wijst erop dat het er over een
maand zes zullen zijn. Zelfs zijn concurrenten lijken daar
niet aan té twijfelen.
„We moeten gewoon wachten tot het moment dat Miguel
stopt. Dan pas zal er weer een open strijd zijn om de zege,"
meent Lance Armstrong, een van de jongeren die het in
zich heeft ooit de Tour te winnen. De wachtkamer raakt
vol met ongeduldig trappelende potentiële winnaars in de
toekomst. Alex Zülle, Evgeni Berzin, Pavel Tonkov, Abra
ham Olano, Chris Boardman en Armstrong kunnen het nog
wel opbrengen een jaartje te wachten. Voor Tony Romin-
ger, de eeuwige rivaal van de Spanjaard, wordt het zijn
laatste kans. De Zwitser, die tot dusverre in de Tour faal
de op de beslissende momenten, lijkt nu te oud voor een se
rieuze coup.
Jalabert is zo oud nog niet, maar de 27-jarige' Fransman
wil het ijzer smeden nu het heet is. De voormalige sprinter,
die in 1994 zwaar gewond achterbleef op het door een fo
tograferende agent tot slagveld omgetoverde asfalt van
Armentières, beëindigde de Tour vorig jaar niet alleen in
het groen, hij bleef tot ieders verrassing ook minder dan
twee minuten verwijderd van het podium. Na een lood
zwaar seizoen waarin de Fransman vanaf het begin (Pa-
rijs-Nice en Milaan-San Remo) wedstrijden won, wist Saiz
hem nog een keer op te laden voor de Ronde van Spanje.
Vijf ritzeges en de eindoverwinning betekenden Jalaberts
definitieve doorbraak als ronderenner. De koning van
Spanje is hij dus al, maar het opstapje naar de Franse
troon lijkt nog iets te hoog voor de man die in 1988 als mi
litair kampioen voor het eerst op de fiets mooie dingen
deed voor volk en vaderland.
Bjarne Riis was vorig jaar achter Indurain en Zülle de
knappe nummer drie. De Deen heeft net als de Spaanse ti
telverdediger zijn hele seizoen afgestemd op de Tour.. „Ik
ga weer voor de top-drie, maar de ronde winnen is een heel
ander verhaal," zegt Riis.
En dus is de verwachting dat Indurain weer dankbaar ge
bruik gaat maken van de status quo. Voor zover hij die no
dig heeft. Een ding is wel zekér: op papier is de komende
Tour de lastigste die de Banesto-kopman ooit voorgescho
teld kreeg. Zozeer zelfs, dat hier en daar gesproken wordt
van een anti-Indurain-parcours. Dat Bernard Hinault (de
man die zijn record dreigt te verliezen, is betrokken bij de
organisatie) daar mede de hand in zou hebben, wordt door
de Société du Tour de France uiteraard glashard ontkend.
„Want je kunt geen parcours maken dat pro of contra ie
mand is," zegt woordvoerder John Lelangue.
„Zwaar en gecompliceerd," zo omschrijft Indurain zelf de
drieweekse veldtocht die start in Den Bosch en via onder
meer de Alpen, het Centraal Massief en de Pyreneeën naar
de Champs Elysées in Parijs voert. Zwaar vanwege de vele
bergen en gecompliceerd vanwege het ontbreken van een
lange vlakke tijdrit op het einde van de eerste week.
In die chronorit legde Indurain meestal de basis voor zijn
zege. Het was een mooie gelegenheid om het klassement te
ordenen en een handvql concurrenten naar de rangen der
kanslozen te fietsen. Na de eerste tijdrit wist Indurain pre
cies jvie hij in de bergen in het oog moest houden en welke
klimgeit hij naar hartelust mocht laten aanvallen. Even
tuele laatste plooien kon hij altijd nog gladstrijken in de
tweede lange tijdrit, enkele dagen voor Parijs.
Dit jaar zal dat anders zijn. Zonder voorselectie zal Indu
rain in de eerste bergrit met iedereen rekening moeten
gouden en ook de klimtijdrit die daarop volgt, zal wat dat
betreft weinig duidelijkheid verschaffen. Na de Alpen vol
gen het pittige Centraal Massief en de Pyreneeën. Uitgere
kend in de rit naar zijn eigen Pamplona, een dag na zijn
32e verjaardag, lijkt Indurain het meest kwetsbaar. Het is
een monsterbergrit van 260 kilometer over vijf reuzen,
waaronder de Aubisque, Soudet en Larrau. Zelfs de Bask
fronste de wenkbrauwen, toen hij het betreffende etappe
kaartje onder ogen kreeg. Kortom, deze Tour heeft een ba
sis om de lange Spanjaard murw te rijden. „Maar dan
moeten zijn concurrenten wel de wil hebben om hem col
lectief aan te pakken," zegt Mapei-ploegleider Patrick
Lefèvere.
En daar zit hem nu net het probleem. Wie wil voor de an
der de kastanjes uit het vuur halen? In het zog van Indu
rain rijden ze liever naar een zekere ereplaats.
Zelfs binnen één ploeg is de eenheid soms ver te zoeken.
Neem Once. De Spanjaarden hebben een ambitieuze
Fransman (Jalabert) en een talentvolle Zwitser (Zülle).
'Jaja', die in korte tijd een enorme progressie maakte van
rappe rittenkaper naar serieuze Tour-kandidaat, meent
dat hij de enige kapitein op het schip is. Zülle lijkt zich te
laten overbluffen. Ploegleider Saiz zal in eerste instantie
kiezen voor de thuisrijder, de Fransman in het weer wie-
lergekke land van Marianne. Tonkov was beresterk in de
Giro, maar volgens de moderne wielerwetten kun je niet
tweemaal achtereen in zo'n. grote wedstrijd schitteren.
Berzin probeert dat wel, maar hij kwam er in Italië achter
dat zijn klimcapaciteiten enige verbetering behoeven.
Boardman meent op basis van zijn aanwezige talent als
tijdrijder en zijn latente klimmerscapaciteiten eveneens in
aanmerking te komen voor de Tourzege. „Maar niet nu al.
Ik geef me nog vijf jaar." Voor Armstrong geldt in grote lij
nen hetzelfde. De Tour staat bij hem in dienst van de
Olympische Spelen. „Want een ding is zeker: de Olympi
sche kampioen komt uit de Tour, zoals de wereldkampioen
uit de Vuelta komt," aldus de Amerikaan.
Blijft over Abraham Olano. De ploegleiding van Mapei
twijfelde lang over zijn deelname. De Spanjaard deed im
mers ook al een mislukte gooi naar de eindzege in de Giro.
„Mocht hij die gewonnen hebben, dan was Abraham zeker
thuisgebleven. Nu krijgt hij een kans op revanche," zegt
zijn ploegleider Lefèvere. De Belg is mede-sportdirecteur
.van een multinationale equipe. Hun Zwitser (Rominger)
heeft de onvoorwaardelijke steun van de meeste Spanjaar
den, maar het zal niet de eerste keer zijn dat de bewoners
van het Iberische schiereiland zich in stilte aansluiten bij
de winnaar. Bedenk daarnaast dat Indurain na het WK
van 1995 van Olano een wederdienst te goed heeft.
Miguel Indurain is immers geen alles verslindende kanni
baal als Merckx of een dictatoriale das als Hinault. Hij
gunt ook de anderen hun pleziertjes. De beminnelijke Ba
nesto-kopman bemoeit zich niet met de voor- of' najaars-
klassiekers. De Tour, de Spelen, het WK, die zijn voor hem
voldoende. Niet alleen tot genoegen van de rest. De mees
ter spaart ook zichzelf, wat hem door de Merckx-adepten
overigens niet in dank wordt afgenomen.
Het maakt allemaal onderdeel uit van de kracht van de
'man uit Pamplona', die geschapen lijkt voor de Tour. Ga
maar na: hij kan tijdrijden (als de beste), hij kan klimmen
(met de besten), hij heeft koersinzicht, hij heeft veel vrien
den in de wedstrijd en hij is zelfs in staat naar een ritzege
te sprinten.
Maar het belangrijkste van al is zijn constantheid. En juist
aan dat aspect werden Jalabert en co in Brianqon keihard
herinnerd.
Indurain herstelt als geen ander van gedane inspanningen.
Zelden heeft hij een zwak moment en zo die er al zijn, her
vindt hij zichzelf nog in dezelfde rit. Natuurlijk, Virenque
kan hem kloppen in de bergen, Riis kan hem aftroeven in
de tijdrit en Jalabert kan hem tegenwoordig het snot voor
ogen rijden in het middelgebergte. Maar over de volle 22
dagen geven ze allemaal een of meerdere keren 'niet thuis'.
Echavarri: „Het is daarom dat niet het zware parcours,
maar de factor 'herstelvermogen' de doorslag geeft. Reken
er dus maar op dat in Parijs de oude bekenden op het po
dium staan."
PAGINA E5
PAGINA E2
PAGINA E2
PAGINA E3
PAGINA E3
PAGINA E6
PAGINA E4
PAGINA E4