Terneuzen Made in Terneuzen iting, rneuzen :ar 'Amerikanen zijn vereerd als er een burgemeester bij zit' 25 jaar 0ESTEM E5 M. van Nunen, directeur Cerestar Sas van Gent en voorzitter BZW J. Duerloo, directeur Hydro Agri Sluiskil Yesü Eén keer heeft hij het mee gemaakt. Het absolute yes- gevoel. Toen de Finse staalfa briek in 1991 definitief voor de Axelse Vlakte koos. Meer dan een jaar werk zat erin. Soms dag en nacht. En dan die kick: ze komen! FRUSTREREND DROOMREISJES STROMEN POLITIEK Van melkpakken tot bubbels in het glaasje fris ZATERDAG 22 JUNI 1996 ird de Ruyter 8 <A Vlissingen «n (0118) 48 95 00 intoof (0118)41 2831 irtweg 23 B Terneuzen on (0115) 620020 1115)614991 #M. van Nunen...vooruitgang... foto camile 5chelstraete „Gedurende de 25 jaar dat het Haven schap Terneuzen nu bestaat is er in de ha ven qua industriële infrastructuur veel veranderd en daarmee veel vooruitgang geboekt. Toen het ha venschap officieel werd ingesteld was de hoeveelheid omgezette goe deren nog niet de helft van nu. Dat betekent dat ook de daarmee sa menhangende activiteiten van de bedrijven aanzienlijk minder wa ren dan nu het geval is. Wat opvalt is dat de economische groei zich niet zozeer heeft geuit in de vestiging van de nieuwe bedrij ven, die waren er zeker ook (Blo- caot, Engelhard, maar vooral ook door uitbreiding van de activitei ten van reeds gevestigde bedrijven. Daarbij heeft het Havenschap als faciliërende instelling en als part ner steeds een erg positieve rol ge speeld. Vaak is het zo dat voor de infrastructurele ontsluiting de hulp van de overheid, en in dit ge val het Havenschap, onontbeerlijk is. Dat geldt voor bijvoorbeeld ka devernieuwing, havenaanleg, we gen op bedrijfsterreinen en derge lijke. Het natuurlijke partnership tussen havenschap en bedrijven of, zo men wil, hun complementaire functie speelde even zeer een rol bij het aantrekken van nieuwe goederenstromen en bedrijven. Vaak gaan de belangen van overheid en bcdrijvei) daarbij hand in hand. De ervaringen van de bedrijven met het Havenschap zijaiiL... de afgelopen 25 jaren zonder uitzondering hijzonder positief te noemen." Duerloo...troeven... foto archief de stem ,.0p het vlak van regionale ontwikkeling en bij het aantrekken van nieuwe bedrij vigheden speelt het Havenschap een duidelijke hoofdrol. Het haven landschap in de Schelde-Maas Del- i Ja is momenteel sterk in ontwikke- HOI ung. De twee grote wereldhavens, Rotterdam en Antwerpen, beseffen stilaan dat zij alle activiteiten niet •anger in eigen huis kunnen houden an hebben een begin gemaakt met gjfcssj de vorming van een havennetwerk, dk met hun eigen satellieten. Aan Belgische zijde groeit er samenwer- HL'jjj ''ng tussen Antwerpen en Zeebrug- ge, terwijl Vlissingen en Rotterdam jl j hSM hebben opgericht, een maat- Li il schappij die 135 ha grond wil ont- LP**W wikkelen voor de behandeling van WL- ij neo-bulk in het Vlissingse havenge- fcjT-fl wed. In dit bredere verband dient I haven van Terneuzen haar eigen - 5 Plaats te vinden. Een nauwere sa- j' HITl menwerking met de Gentse zeeha- ven ligt voor de hand en is een pure noodzaak bij het uitvoeren van grensoverschrijdende infrastrue- Ètjgjfj nur, zoals een betere aansluiting - ^3 P net Belgische auto- en spoorwegennet. h geloven we dat het Havenschap Ter neuzen over een aantal uitstekende troe- en beschikt voor het aantrekken van euwe industrieën. Het terugtreden van et Rijk met inbreng van nieuwe financië- e middelen zie ik eerder als een positieve an een negatieve ontwikkeling. Korte be- issmgslijnen en meer autonomie moeten ,e havenschap toelaten om resoluut een gen koers te varen, al dient een regio ook eds op nationaal vlak gewicht in de s°haal te kunnen leggen." Het yes-gevoel van een pr-man Door Frank Deij den Hemel van het Havenschap Terneuzen kan er nog elke dag van genieten. „Dat motiveert me en masseert elke teleurstelling weg. Ik hoef er maar een keer langs te rijden en dan kan ik er weer voor een jaar tegen. Het feit dat mensen er een baan hebben gekregen geeft voldoe ning. Het is ook een bedrijf dat precies past in wat we willen hebben: milieuvriendelijk, tra fiek, werkgelegenheid, investering. Maar ook voor Outokumpu zelf. Dat ze tevreden zijn over de keus. Als een bedrijf na een jaar zich bijvoorbeeld niet gelukkig zou voelen heb ik mijn werk niet goed gedaan. Want als het be ter in Antwerpen had kunnen zitten dan had het daar moeten zitten, zo simpel is het ge woon. Dat meen ik oprecht." Acht jaar gaat hij nu voor het havenschap op pad om bedrijven aan te trekken of de grote logistieke giganten als Ovet (kolenoverslag) en Verbrugge International (houtproducten) mee te helpen om nieuwe goederenstromen naar Terneuzen te krijgen. Hij gaat vanaf zijn eerste jaar als pr-man met Ovet mee naar Coaltrans, een grote internationale beurs, waar de kolenwereld samenkomt. De laatste drie jaar gaat hij ook met Verbrugge Interna tional mee naar Pulp en Paper International (PPI), een soortgelijke beurs. Goed voor Ver brugge maar ook goed voor de haven. „We la ten zo zien dat de lijnen met de bedrijven en de autoriteiten kort en goed zijn. Maar het binnenhalen van trafieken blijft de verant woordelijkheid voor Ovet en Verbrugge. Zij doen de business." Hij heeft zijn netwerk van contacten van de grond af moeten opbouwen. „Toen ik begon was er nagenoeg niets op het gebied van ac quisitie en promotie. Als er wat geregeld moest worden, gebeurde dat door iemand die wat tijd overhad. Het is langzaam gegroeid, Het begon eigenlijk met het jaarverslag dat ze niet meer op gecopieerde A-viertjes wilden hebben. Dat moest er wat professioneler uit zien." Bij het aantrekken van nieuwe bedrijvigheid ligt het initiatief duidelijk bij het haven schap. „Wij coördineren alles. Wij gaan ach ter de benodigde informatie aan zodat bedrij ven daar niet zelf achteraan moeten. Dat ze niet bij Delta Nutsbedrijven op de stoep moe ten staan voor de prijs van nutsvoorzienin gen. Dat doen wij." Jaarlijks krijgt het havenschap met zo'n tien tot twintig bedrijven te maken die hun voel sprieten in de kanaalzone uitsteken. „Er zijn er bij waar je soms dag en nacht werk in moet steken omdat zaken voor een bepaalde tijd af moeten zijn. Of een heel diepgaand onderzoek voor moet verrichten om die mensen van dienst te kunnen zijn. Als het dan niet door gaat zou dat frustrerend moeten zijn. Maar zo Commercieel manager Frans van den Hemel: 'Als een bedrijf na een jaar zich bijvoorbeeld niet gelukkig zou voelen heb ik mijn werk niet goed gedaan.' foto camile schelstraete heb ik het nog nooit ondervonden. Natuurlijk is het niet leuk als het niet doorgaat. Maar je leert ervan. Bij elk nieuw contact kan ik pro fiteren van het werk dat ik voor het vorige be drijf heb gedaan. Zo pak ik dat op." Onderzoek naar de ontwikkelingsmogelijkhe den van de Axelse Vlakte en het opgaan' van Terneuzen en Vlissingen in een havenschap vergroten binnenkort zijn armslag. Naast di recteur J. Philippen worden vier mensen full time ingezet voor acquisitie en promotie. Het budget wordt een veelvoud van de gemiddeld 125.000 gulden die hij tot nu toe tot zijn be schikking had. Een aanbeveling uit het ont wikkelingsplan Axelse Vlakte luidt dat een budget van 500.000 gulden voor pr en acqui sitie zichzelf 'snel zal terugbetalen. De Raad van Bestuur moet de omvang nog vaststellen, maar het wordt in ieder geval een verbete ring. Van den Hemel: „Ik denk dat we nu een goede balans hebben gevonden. Ik kan hier best wel tien man nuttig werk laten doen maar zo'n investering loopt niet parallel met de kansen om meer bedrijvigheid binnen te halen. "In de dynamische wereld van Peter Stuyvesant heeft hij zichzelf nooit geweld moeten aandoen om een stuk grond te verko pen aan een bedrijf, vindt hij. „In het alge meen gesteld kan een 'goede' pr-man of een vertegenwoordiger alles verkopen, ook al ge looft ie er zelf niet in. Bij mij werkt dat niet zo. Ik kan alleen maar iets verkopen als ik daar zelf volledig achter sta. Ik ben er van overtuigd dat, als je praat over bedrijfsvesti ging, een bedrijf hoort te zitten op een plek waar dat het allerbest zit. Zodra ik het gevoel zou hebben dat Terneuzen niet de beste plek zou zijn dan heb ik er geen moeite mee als Terneuzen niet wordt gekozen. Dan ga ik ook geen gekke dingen uitvoeren om dat om te I draaien. Het werkt in deze business alleen I maar op een honderd procent vertrouwensba- I sis. Je moet zaken niet beter voorspiegelen. Dat komt toch uit. Het komt er op aan om zo :,j goed mogelijk informatie te geven. Dat je niets over het hoofd ziet. Als je een gebied wilt ontwikkelen is het belangrijk dat de rela tie duurzaam is." Maar een havenschap trekt toch wel de tru cendoos open om bedrijven te paaien? „Nou ja, kijk," glimacht hij. „Amerikanen zijn bij voorbeeld zeer vereerd als er een burgemees ter bij de eerste contacten zit. Dat krijg je in Amerika absoluut niet voor elkaar. Barbé wil zich daarvoor wel vrijmaken. Maar je moet het nooit overdrijven. Niet met helicopters gaan werken om je gasten het gebied te laten zien. Of de bloemetjes buiten zetten in Ant werpen. Acht op de tien keer werkt dat ave rechts. Mensen komen om zaken te doen en willen hun tijd nuttig besteden. Een buiten staander ziet die reizen en etentjes als droom- reisjes en feesten. Ik kan je vertellen dat het allemaal functioneel is. Ik ben met Verbrugge naar Philadelphia geweest. Ik heb niets van de stad gezien. De dag die we gereserveerd hadden om bij te komen hebben we benut om snel naar New York te vliegen omdat we nog een potentiële klant voor de Axelse Vlakte wilden spreken. Daarna snel het vliegtuig te rug. En geloof me, om tot diep in de nacht met klanten in een bar te praten is heel wat anders dan met je eigen vrienden op stap gaan. Maar je kunt in zo'n sfeer wel zaken doen. Ik geloof wel in die ambiance." Zijn tripjes naar het buitenland hebben hem er van overtuigd dat het inzicht verkrijgen in markten, het opbouwen van een netwerk en het opzoeken van klanten de enige manier is om nieuwe goederenstromen of bedrijven binnen te halen. „Je zult het toch zelf moeten doen. Je kan dan wel weer een duur rapport laten maken door een consultant bureau maar het is zaak om je eigen kennis te vergaren. Je moet er op uit. De markt komt niet naar jou toe. Je moet weten hoe stromen lopen, waar om ze zo lopen en wie de spelers zijn. Je kunt dan veel beter achter je trafiek aangaan dan af te wachten." Van den Hemel constateert een cultuurom slag in Zeeland. „Het wordt steeds gemakke lijker om mensen mee te krijgen. Bij Delta r bijvoorbeeld zie je nu dat mensen heel snel en vrijwillig meewerken als je informatie nodig hebt. Bedrijven hebben vaak snel allerlei ge gevens nodig van allerlei instanties. Vroeger duurde dat allemaal veel langer, maar nu ze daar meer bij betrokken worden, hebben ze ook meer begrip gekregen voor mijn situatie. Ik heb dat ook nodig want anders kan ik mijn werk niet goed doen." En ook zijn eigen bestuurders zijn er nu van overtuigd dat een goede acquisitie van belang is. Soms, wil hij kwijt, gaat het nog niet snel genoeg naar zijn zin. Maar hij heeft, zegt hij, geaccepteerd dat de organisatiestructuur van het havenschap het niet altijd toelaat zijn tempo te volgen. „Ik werk in een organisatie waarin je mijn werk kunt vergelijken met dat bij een commercieel bedrijf, terwijl het ha venschap nog steeds een politiek gestuurd lichaam is. Dat maakt het wel eens lastig. Ik heb geleerd dat ik begrip en geduld moet heb ben voor politieke situaties waarbij het niet altijd mogelijk is om snel op ontwikkelingen te reageren. Je kunt het bestuur ook niet al tijd overal voor bij elkaar roepen. Dat begrijp ik ook wel, maar ik wil een klant nu eenmaal honderd procent terwille zijn. Daarbij past snelheid van handelen. Dat frustreert soms wel eens. Maar ik heb geleerd: het is beter om niet ongeduldig te zijn." Door Cees Maas uw» YW "Z* "«ms, «3 Lopend langs de haven van Terneuzen zie ik grote schepen zeewaarts gaan. Rollen vers staal als blanke soldaten op de kade staan. Alles lijkt groot hier, alles enorm. Betonnen drinkputten liggen op een fabriekserf te wachten op de transporteur. Nissenhutten tot aan de horizon. Als bolle worsten liggen ze tussen de Heras-hekwerken. Er knarst een poort, een loods met de om vang van een vliegtuighangar herbergt een machine zo groot als een half woonhuis, een reactor of zo. Twee mannen op een steiger zandstralen achter plastic de romp van het ding. De algemene indruk van dit bedrijvencen trum is dat alles er zo reusachtig is. Hoe vind je het kleine hier? Het leuke? Hoe vind je wat mensen nu uiteindelijk gebrui ken van deze handelschaos van half-fabri- katen, gassen en rollen karton? En zijn ze er wel, die kleine producten? Teveel om op te noemen eigenlijk, zo blijkt al gauw. Soms ook is het nauwelijks zichtbaar. In de Verpakking van Elopak, koolzuur van Hydro Agri. foto camile schelstraete bekleding van auto's zitten vlamvertragers van Broomchemie. In diezelfde auto's zitten producten van Dow Benelux, een dashboard, een stuk portierbekleding. Bijna iedereen kent de Dow-platen, de blauwe isolatiepla ten, en grote kans dat de kunstmest waar mee de boer onder Hulst zijn aardappelveld je prepareerde, van Hydro Agri komt. Maar dat is niet zo bekend bij de mensen. Het pak melk dan, 's ochtends op de ontbijt tafel, het is made in Terneuzen. Grote kans tenminste, dat Elopak bv het heeft gemaakt en dat het binnenste laagje polyethyleen er op is aangebracht door het dochterbedrijf Elocoat bv. Gebruikte melkpakken worden ingezameld en gaan voor hergebruik met een schip richting Finland. Uit de vertrekhaven Terneuzen. Zo'n simpel melkpak, het had ook de ver pakking van andere zuivel of vruchtensap kunnen zijn, Elopak levert aan groten als Melkunie en Albert Heijn en heeft naast an dere productiebedrijven in Engeland en Duitsland haar hoofdkantoor in Noorwegen. Het glas van het ultra-moderne World Trade Centre in Rotterdam komt uit Sas van Gent (Sas Glas), en wie in een Mars bijt, zet zijn tanden in zetmeel van Cerestar. Maar nu zijn we weer zo groot bezig. Terug, naar het kleine. Een flesje Spa, een blikje Coca Cola, een flesje Bavariabier. Proost, met de groeten van Terneuzen, want de bub bels in die drankjes komen uit de koolzuur- units van Hydro Agri. Wat nu, u boert na een forse slok? Ook uw boer is made in Terneu zen'. Hydro Agri maakt heel zuiver koolzuurgas dat onder het predikaat Food Great Quality in levensmiddelen mag worden gebruikt. Het koolzuurgas is een nuttig bijproduct van de fabricage van ammoniak, en de markt groeit. In 1979 produceerde het bedrijf 100.000 ton C02-gas, op dit moment is dat al 300.000 ton. En weer dwalen we af naar groot, naar gro ter. Een taartje dus, u aangereikt in het vliegtuig op weg naar de zon. Nu is het ont dooid, maar de cateraar heeft het ingevroren met behulp van Terneuzens koolzuurgas. Dat is min 29 graden en zo schoon dat er na het ontdooien geen resten overblijven. Het bosje bloemen tenslotte. Beschouw de grote harde gebouwen van Hydro Agri en denk dan aan een viooltje uit de kas. Een teer bloemetje. De link is niet snel gelegd, maar dat viooltje, en ook die ruiker narcissen of die mooie bos rozen, ze staan er zo fris bij omdat de kwe kers in het Westland koolzuurgas afnemen van Hydro Agri. Planten ademen koolzuur in en zuurstof uit en, voor die extra stimule rende teug plantenadem, zorgt het koolzuur gas. Made in Terneuzen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 43