)E STEM
geloof
niet alles
wat ik zeg
?>s
De Daily Planet is jarig
Moeilijke keus
uit rijk aanbod
Rillingen over de rug
bij BerliozRequiem
ï-
{unter Tylo zal onderbreking in 4The Bold and The Beautiful' nog lang heugen
INTERFACE
D1
GEZOCHT!!!
ac
MUZIEKFESTIVAL WEST-BRABANT
Zomer-Gids
ZATERDAG 22 JUNI 1996
an morgen....
\llCATIE
i zijn, kunnen nu voor een
nt een enthousiaste
iet leesplezier thuisbezorgt.
erdiensten, prima begelei-
i van een eigen
ier in de leesmap ook zelf
kontakt opnemen met
esplezier
5 AA Houten, Tel. 030 - 6371024
<rd q#
Voor de camera loopt ze over van begrip. Hunter Tylo, de
bloedmooie psychiater Taylor Forrester in 'The Bold and
The Beautiful', is het toonbeeld van redelijkheid en eer
lijkheid. Thuis in Las Vegas maakt het drukke huishou
den en de twee kinderen van veertien en zeven jaar, dat ze
die rol razendsnel vergeet. Maar wat ze nooit meer kwijt
raakt zijn de duivelse ervaringen na haar verblijf in In
dia, waar ze de mini-serie 'The Maharaja's Daughter' op
nam. „Toen ik terugkwam was mijn huis bezeten van de
monen."
Door Anja van den Akker
Ondanks haar modelkarakter blijft
ikter Taylor Forrester toch heel geloof-
iardig. Omdat ze zo menselijk is", nu-
iceert Hunter Tylo de vredelievende
ap-teksten die ze zo vaak moet uit
reken. Hoewel ze later in het gesprek
iltoegeven, dat het ook haar af en toe te
irtig wordt: „Dan ga ik een discussie
ttde tekstschrijvers niet uit de weg."
Taylor begint als de dokter die heel
volgens de regels handelt. Dan
ordt ze verliefd op de mode-ontwerper
.dge Forrester, die een bepaald gevoel
oor humor bij haar naar boven haalt.
ji niet te vergeten haar sexy kanten,
aylor offert zich geheel op voor deze
Ji. En als je het mij vraagt een beetje
veel", klinkt het opnieuw kritisch.
Jngzamerhand wordt Taylor toch
ter een beetje sterker. Maar dat moeten
te in Nederland nog gaan zien."
(figuur Taylor Forrester verdween in
W tijdelijk uit The Bold, omdat Hun-
rTylo een rol aannam in de mini-serie
it Maharaja's Daughter. De opnames
lirvoor in India en Canada waren niet
combineren met het draaischema van
dagelijkse soap. Omdat Nederland
zig is aan de afleveringen uit 1993,
it dat vertrek hier nog even op zich
achten.
Me onder druk van de vele fans, keer-
Hunter Tylo terug in The Bold and
lc Beautiful. Niet als psychiater dit
Kr, maar als prinses Leila. Compleet
ïtsluier!
ïotisch
ttterTylo schiet hevig in de lach als ze
deze periode terugdenkt. „Ja, ik'
indhet zelf ook wel een beetje bizar al-
Haal. Die oplossing ging volgens mij
Ss te ver. In één aflevering moest ik
|fs dansen met mijn slangen. Alles bij
*aar heeft deze verhaallijn wel een jaar
rd. Langer dan de drie maanden
'f we aanvankelijk voor ogen hadden.
Maar het publiek keek. Vond het blijk
baar prachtig. Voor de kijkers betekende
het een tijdelijk exotisch tintje aan The
Bold and The Beautiful."
Hunter Tylo hoort inmiddels alweer een
jaar of 6,5 tot de .vaste Bold and Beauti
ful- cast. Af en toe stuit ze op een andere
rol. „Het gekke is dat ik vooral een baan
krijg als ik er niet te veel moeite voor
doe. Neem het geval van The Maharaja's
Daughter. Mijn man en ik wilden net
weer van Los Angeles naar New York,
waar onze wortels liggen. Tot het tele
foontje kwam voor die auditie. Ik teken
de uiteindelijk een contract voor drie
maanden en mijn man vertrok naar
Spanje voor een rol in de film Zorro. We
spraken af om na die periode alsnog naar
New York te verhuizen. Het is er niet
meer van gekomen."
Zalvend
„Inmiddels vergen de kinderen een hele
boel tijd van me. Het puur moeder-spe
len is voorbij, geleidelijk aan kom je met
hen op hetzelfde niveau. Word je als het
ware vriendjes. We doen steeds meer
dingen samen, zoals tennissen of naar
christelijke concerten gaan. Ik ben reli
gieus, ja."
„Die overgang in de opvoeding kost
energie en veel improvisatievermogen.
Daarom heb ik mijn medische studie aan
de universiteit ook even opgegeven. Mijn
interesse ligt onder meer bij genetisch
onderzoek voor medische doeleinden, om
ziektes te bestrijden. Nee, in de psychia
trie zoek ik het niet."
Voor haar teksten als psychiater in The
Bold and The Beautiful gaan de schrij
vers regelmatig te rade bij dr. Carol Lie-
bermann, die de scripts op realiteitsge
halte toetst. Daardoor hebben de welge
meende adviezen die Hunter Tylo ten
overstaan van 200 miljoen kijkers in 80
landen geeft, een degelijke basis. Hoewel
ze zelf soms het idee heeft dat haar tek-
Hunter Tylo, die de rol van Taylor Forrester speelt in 'The Bold and the Beautiful': „Misschien ga ik wel weer
klassiek theater doen. Ik moet kiezen. Of een paar films per jaar doen, óf iedere dag in een soap zitten. Een com
binatie kan bijna niet met een gezin.foto henny miltenburg
sten wat al te zalvend zijn. „Ik geloof
niet altijd alles wat ik zeg."
De scriptschrijvers bedenken kwesties
als: wat doe je als een vriend bij je in the
rapie komt? Hoe scheid je je gevoelens?
Zo komt er op een gegeven moment een
voormalige mentor bij haar langs, dr. Ja
mes Warrick, die vroeger seksueel mis
bruikt blijkt te zijn.
„Soms ga ik de discussie weieens aan",
bekent ze. „Ik vind dat veel series de ver
keerde boodschappen uitdragen. De kij
ker wordt vaak misleid. Wél leuk aan dit
vak is het vertolken van emoties. In juni
loopt mijn contract hier af. Misschien ga
ik wel weer klassiek theater doen. Ik
moet kiezen. Of een paar films per jaar
doen, óf iedere dag in een soap zitten.
Een combinatie kan bijna niet met een
gezin. Die lering heb ik wel getrokken
uit de periode waarin ik The Maharaja's
Daughter deed."
Een andere les uit die tijd is dat je .je
nooit moet inlaten met godsdiensten die
Dat wordt zeker weer een mooi verhaaltje in de krant', riep
ten overbuurvrouw donderdagmiddag vrolijk, toen ik, voor
tje zoveelste keer, met die computer op mijn nek naar de
van de voordeur stond te zoeken. Nou nee, even af-
n, maar de gremlin die ergens in een diepe krocht
t3n die big tower leeft, was toch weer even bezig geweest,
'i tod aan de binnenkant een stekkertje losgetrokken
wardoor de parallel-poort plotsklaps afwezig bleek te zijn
de printer dienst weigerde. Verder heeft-ie nog een paar
eer een streek uitgehaald. De hele boel viel stil, opstarten
®maar, hard-disks zogenaamd pleite, en nog wat van dat
»ort grappen.
toe dat stekkertje in die toren losgeraakt is wist de leveran-
niet, maar voor dat op tilt slaan van het BIOS (het Basic
Output System) had hij wel een verklaring: statische
elektriciteit. 'Komt bij sommigen dagelijks voor als het zo
™°9 is als de afgelopen weken' meldde hij droog, 'ge-
woon even in het BIOS de defaults terugzetten, en dan is al-
es weer goed'. Mooi niet dus, want dat was precies wat ik
Waan had en die printer bleef dood. 'Hmmmrri, even kij-
e", oh ja, da's waar ook, er zit bij jou een apart parallel
aartje iri en daarom moet er in het BIOS disabled in plaats
enabled staan'. Ja, ja, zo blijven we aan de gang.
0|gens mij bouwen sommige leveranciers tijdbommetjes in
'aapparaten, zodat je om de paar maanden met de hele
andel terug moet. De handigste onder hen repareren die
l"9 3rat's en proberen je vervolgens een nieuw moeder-
te praten, of een nóg grotere hardere schijf. Die
mij leest mee, dus ik zeg hier even met nadruk dat ik
m niet bedoel, echt niet. Intussen heb ik wel weer twee
Paloze nachten gehad van de nieuwe grafische kaart met
i e terabyte videogeheugen én een nieuw moeder-
d 1zo'n 166 of 200 megahertz Pentium, waar hij me tij-
j, 5 reparatie lekker mee heeft staan maken. Freak,
mJ, i en ^aar meewa|ï9 denken. Maar ja, natuurlijk,
stont k een l(eer zo n 166 Megahertz met een flinke
mJk l ,u9en aan boord hebt zien lopen, is het thuis
naar behelpen.
heb/' nUJ een ^'nux met 'aatste versie van XWindows
«,nn'en aaien °P 2°'n vette bak, want dat is toch wat ik
dr,,ion ,een". Paar maanden als enige besturingssysteem
Qeu "°e^l bebben Twee problemen, zoals altijd: tijd en
minste te 'eren beheersen zou ik mezelf daarmee
os een of twee uur per dag bezig moeten houden en
zo'n mogderboard met een 166 megahertz kost nu nog om
en nabij een rooie rug. Nog maar even wachten dus, want
in september is dat misschien weer dertig procent gezakt,
en tijd kom ik alleen maar tekort.
Trouwens, ook dat OS/2 dat besturingssysteem van IBM,
dat zogenaamd op sten/en na dood was, zou ik best wel
eens een keertje willen proberen. Er komt een nieuwe ver
sie aan, Merlin, en dat schijnt qua snelheid en stabiliteit, net
als Linux, Windows 95 zijn hielen te laten zien.
Genoeg gedroomd. Afgelopen woensdag was de Daily Pla
net jarig, hetgeen de hartelijke gelukwensen voor Francisco
van Jole rechtvaardigt. Hij maakt die Daily Planet in zijn een
tje, hetgeen hem nou onderhand vierkante ogen opgele
verd moet hebben. Ik zit donderdagmorgen wel eens op
mijn nagels te bijten als er weer een Interface geboren moet
worden: computer hele week niet kapot geweest, waar zal
die in de laatste nieuwtjes over Internet geïnteresseerd is.
Hij verschijnt iedere middag op het adres
http://www.pi.net, waar hij voor iedereen met een Internet
aansluiting te bekijken is. Maar ook mensen die alleen maar
E-mail hebben en niet over de mogelijkheden tot surfen en
browsen willen of kunnen beschikken, kunnen de Planet
dagelijks gratis in de elektronische brievenbus krijgen.
Abonneren is simpel: stuur een E-mail naar het adres list-
serv@pi.net met als enige tekst: subscribe Daily Planet,
Voornaam Achternaam. Ter controle komt er vijwel onmid
dellijk een mailtje terug dat u met behulp van de reply-func
tie moet beantwoorden. U verwijdert er alle tekst uit en
plaatst alleen op de eerste regel de tekst: OK. Dat OK terug
sturen en u bent gratis abonnee en u vindt hem dagelijks in
uw postbakje.
Ik lees de Daily Planet iedere dag, ook al omdat er altijd wel
Door Léon Krijnen
Reacties: E-mail: 100445.2062@compuserve.com
ik het nu weer eens over hebben? De Daily Planet verschijnt
iedere dag, en hij is iedere dag bijna net zo lang als de dui
zend millimeters die ik hier één keer in de week moet vul
len. Hier op de krant praten wij altijd over millimeters ko
lomlengte, en een meter geleuter komt neer op om en na
bij de achtduizend bytes. Probeert u dat vanavond voor de
gein zelf maar eens bij elkaar te tikken, dan leest u deze ru
briek voortaan met hele andere ogen.
Duizend millimeter per dag, da's een hele hap, en voor
Francisco daar aan begint moet-ie minstens een paar uur
nieuwsgroepen uitgevogeld en home-pages nagelopen
hebben. Die Daily Planet is een aanradertje voor iedereen
iets verrassends te vinden is, terwijl er ook de nodige humor
uit de aanpak spreekt. Volgens een onafhankelijk onder
zoeksbureau wordt de uitgave dagelijks door circa tiendui
zend mensen gelezen en dat aantal groeit gestaag. Daar
mee zou de Daily Planet de grootste Nederlandstalige net-
publicatie zijn die bijvoorbeeld meer dan drie keer zoveel le
zers trekt als de Internet-editie van NRC Handelsblad. De
Stem Online, nu nog under construction, wordt nu dagelijks
tussen de twee- en vierhonderd maal bezocht.
De inhoud van de Daily Planet wordt grotendeels gedestil
leerd uit postings, oftewel berichten, in newsgroups. Daar
toe worden iedere werkdag meer dan duizend newsgroups
doorgeploegd, van alt.2600 tot en met wcw.general. Het
betekent dat Francisco van Jole dagelijks zo'n dertigduizend
berichten onder ogen krijgt. Het lijkt me sterk dat-ie die ook
allemaal leest, temeer daar voor de selectie geen speciale
software gebruikt wordt. Hoe dan ook, het resultaat van dit
monnikenwerk is wel dat de Daily Planet vrijwel altijd als
eerste melding maakt van belangrijke gebeurtenissen op
het net en dat niet uren per dag zelf door die nieuwsgroe
pen hoef te worstelen.
De dunste uitgave van de Daily Planet verscheen op 25 sep
tember. Hij bevatte één berichtje, maar er werd wel massaal
op gereageerd: Vandaag verschijnt er geen editie van de
Daily Planet omdat de redactie is getroffen door een griep
aanval. Excuses voor het ongemak....
Waar met computers gewerkt wordt, gaat vroeg of laat iets
fout. De onontkoombaarheid aan de wet van Murphy lever
de einde april een hoop ellende op voor dé Daily Planet. Na
een ongelukje tijdens het schonen van het abonnee-be
stand op foutieve en in onbruik geraakte E-mail-adressen
bleek de oplage ineens gehalveerd te zijn. Dat betekende
een paar weken overwerk voordat een groot gedeelte van
de kwijtgeraakte adressen weer teruggevonden was. De
verzendlijst van de Daily Planet werd in het afgelopen jaar
ook een aantal malen gekraakt. Zo vervaardigde hacker
Mark Reijnders een piratenversie, waarin'zijn eigen home
page werd aangeprezen en stuurde die middels een gat in
de beveiliging op zaterdag 14 oktober aan alle abonnees.
Mede daardoor werd overgestapt-op andere software.
De naam Daily Planet is afgeleid uit het feit dat Planet Inter
net dagelijks deze gratis nieuwsbrief rondstuurt. Het is ech
ter ook een verwijzing naar de beroemdste niet-bestaande
krant ter wereld, omdat de uitgave weliswaar verspreid
maar nooit gedrukt wordt: de Daily Planet waar Superman,
alias Clark Kent, werkzaam was (of is?).
Leuke tip uit de ju.bileum-Planet: kijk eens op http://hui-
zen.dds.nl/~cerl/os. Iemand heeft daar vrolijke satire op de
Nederlandse Spoorwegen op het net gezet, maar daar zijn
ze op het hoofdkantoor van de NS helemaal niet blij mee.
Na een protest bij de desbetreffende provider- werd-ie ver
wijderd, waarna hij, zoals dat op het nog steeds anarchis
tische Internet gelukkig nog steeds zo gaat, onmiddellijk
opdook op een handvol andere adressen.
Zoals: http://www.hhs.nl/~v94218/ns/ns.html
Of: http://www.dsl.nl/~foutzit
Negen van de 41 concerten van
het Muziekfestival West-Bra
bant vallen in dit weekeinde:
zaterdag drie stuks en zondag
zes. Muziekliefhebbers krijgen
het nog moeilijk om uit al die
rijkdom een keuze te maken.
Vanavond speelt Het Brabants
Orkest a.l.v. Jacques Mercier in
de Gertrudiskerk in Bergen op
Zoom. Een Franse dirigent met
een Frans programma: Le
chausseur maud.it van Franck,
het Orgelconcert van Poulenc
en de Derde Symfonie Orgel
symfonievan Saint-Saëns. Or
ganist is Ruud Huijbregts.
In de Vredeskerk aan de Rul-
straat in Oosterhout zingt van
avond het onvermoeibare koor
Tjebe Pojem uit Krasnojarsk.
Zondagavond staan de zangers
in de (tot nu toe schandelijk
slecht bezochte) Eratozaal in
Roosendaal.
In Breda bereikt het Festival
zaterdagvond één van z'n
hoogtepunten met het concert
van de Braziliaanse pianiste
Christina Ortiz in de concert
zaal van De Nieuwe Veste. Zij
speelt een uitgebreid program
ma: Lyrische Stücke opus 43
(Grieg), Jeu d'eau (Ravel), de
len uit Iberia (Albeniz), Deux
Arabesques (Debussy), Ideali
zed Indian Themes (Cadm'an),
Night of late Summer (Sten-
hammer), Suite uit Guia Prati-
co (Villa-Lobos) en als uitsmij
ter de Grande Fantaisie sur
Hymno National Brésilien van
Gottschalk.
Zondag speelt de fameuze cel
list Mischa Maisky, begeleid
door de pianiste Daria Hovora,
in schouwburg De Maagd in
Bergen op Zoom: Variaties op
Die Zauberflöte (Beethoven),
Arpeggione-sonate (Schubert),
Vocalise (Rachmaninov), Sona
te op. 119 (Prokofiev).
Zondagmiddag (14.00 uur) is in
Het Markiezenhof in Bergen op
Zoom nog eens het duo Vjatjes-
lav Semjonov (accordeon) en
Natalja Semjonova (bajan) te
horen. Ze spelen eigen compo
sities, bewerkingen van klas
sieke muziek (o.a. Brahms) en
Russische volksmuziek.
Barokliefhebbers komen zon
dag aan hun trekken bij het
concert in de Waalse Kerk in
Breda (16.00 uur). Dan speelt
het Corelli Ensemble, bestaan
de uit Reine-Marie Verhagen
(blokfluit), Bernadette Verha
gen (viool), Lidewij Scheifes
(cello) en Tini Mathot (clave-
cimbel). Het programma ver
meldt composities van Tele-
mann, Corelli, J.S. Bach en
C.P.E. Bach.
Zondagavond komt het Swee-
linck Conservatorium uit Am
sterdam naar'het Chassé Thea
ter in Breda met een opmerke
lijk programma. Onder leiding
van dirigent Bas Pollard klin
ken dan de Orkestsuite Le
grand jeu (Eisler), Aubade,
Concerto choreographique
voor piano en 18 instrumenten)
(Poulenc), Die sieben Todsün-
den (Weill). Toelichting om
19.30 uur door Peter Korz.
En ook Oosterhout komt aan
bod. In het Slotje Limburg
speelt zondagavond het En
semble Amadé, bestaande uit
Liesbeth Niesten (fluit), Marij-
'ke van Koten (viool), Frank
Brakkee (altviool), Albert
Brüggen (cello) en Godelieve
Schrama (harp). Hier worden
werken gespeeld van Scarlat-
ti/Frangaix, Mozart, Spohr,
Schubert en Stravinsky,
Alle concerten van het Muziek
festival West-Brabant begin
nen om 20.30 uur, tenzij anders
vermeld.
Er zijn twee programmawijzi
gingen in het Muziekfestival
West-Brabant te melden, die
beide te maken hebben met de
zelfde locatie. Het is de Erato
zaal in Roosendaal, waar het
publiek niet heen te branden is.
Daarom is het concert van de
Laureaten van de Stichting
Jong Muziektalent op donderT
dag 27 juni verplaatst naar de
hal van het stadskantoor Bre
da. Zelfde datum, 20.30 uur. Er
wordt gespeeld door Johan de
Jong en Catelijne Smit, piano.
Het programma vermeldt on
der meer de Waldsteinsonate
van Beethoven en Gaspard de
la Nuit van Ravel.
Een ander concert in de Erato
zaal is maar gewoon geschrapt.
Dat betreft het geplande optre
den van het pianotrio New Na-
■mes uit Rusland op zaterdag 29
juni. De festivalorganisatie
heeft het trio laten weten dat ze
niet hoeven te komen.
HANS ROOSEBOOM
je niet beheerst. „Ik had een paar souve
nirs meegenomen uit India. Dacht ik.
Een paar beeldjes. Het waren geen af
beeldingen van goden, maar demonen.
Het ging spoken in mijn huis. Deuren
gingen zonder enige aanleiding open en
dicht. Ik weet dat dit absurd klinkt,
maar toch was het echt zo. We hebben
deze demonen er letterlijk uit moeten
gooien, met de hulp van God. Die erva
ring heeft een heel ander licht op ons le
ven geworpen."
Oosterhout - St. Jansbasiliek.
Grande Messe des Morts van
Hector Berlioz. Philips Symfo
nie Orkest en diverse koren
o.l.v. Jules van Hessen. Ge
hoord: 19 juni 1996. Nog te be
luisteren op 26 juni in het
Chassé Theater Breda.
Door Joep Moonen
Een grandioze, unieke muzi
kale gebeurtenis werd de ver
klanking van de Grande Mes-
se des Morts van Hector Ber
lioz in de Oosterhoutse Basi
liek van Sint Jan. Door de om
vangrijke bezetting die dit
werk vraagt, heb je eigenlijk
nooit de kans een uitvoering
te horen, maar in het kader
van het Muziekfestival West-
Brabant is het mogelijk geble
ken.
Tjebe Pojem, Concertkoor Bergen
op Zoom, Gemengd Zangkoor
Oosterheide, Oosterhouts Ka
merkoor, Toonkunstkoor Aurora
en het Princenhaags Mannenkoor
zijn na repetities met de eigen di
rigenten door Paul van Gulick tot
een bijzonder fraai klinkend, on
gelooflijk soepel en verstaanbaar
zingend groot koor gesmeed.
Heel opvallend is de zeer goede
balans: een gemengd koor waarin
de heren niet onderbezet zijn.
Excellent klinken sopranen en
tenoren.
Het koor met een voorbeeldig
musicerend Philips Symfonie Or
kest en leden van het Brabants
Fanfare Orkest geven Jules van
Hessen die Zeer geconcentreerd,
bevlogen en inspirerend dirigeer
de, de mogelij Idieid een weerga
loze uitvoering te realiseren.
Het is ongelooflijke muziek met
een dramatische tekstschilde
ring. Muziek, orkestratie, klank
voorstellingen zijn tot dan niet
gehoord. In het Kyrie wordt di
rect duidelijk welk dynamisch
verloop met dit reusachtige
klankapparaat mogelijk is. Het
koor klinkt bewonderenswaardig
zuiver, ook in de geheimzinnige
quasi-spre.ekkoren.
In het Dies Irae zitten schitte
rende lange melodielijnen van so-
pranen, die worden gebro
ken/aangevallen door marcato
bassen en tenoren. En dan splijt
de aarde open. Schetterend koper
komtvan alle kanten, er zijn
vreeswekkende pauken. Je krijgt
tranen in je ogen, rillingen over je
rug. Prachtig is de verstilling in
Judicanti responsura. Het is for
midabel hoe alle uitvoerenden
onder aanvoering van Van Hes
sen alles zo perfect voor elkaar
krijgen.
Sterk contrasterend is het ver
volg, het hulpeloze Quid sum mi
ser. Klein en smekend is de weke
klank van de Engelse hoorn.
Door de toegepaste muziek laat
Berlioz je tijdens het Rex tremen-
dae werkelijk opgewonden be
ven.
Het publiek geniet van de opti
male koorklank, a capella, in
Querens me. Haast bizarre flar
den klank monden uit in een
reusachtige climax uitlopend in
een desolaat decrescendo, zach
ter dan zachter dan zacht. In het
Offertorium beperkt het koor
zich tot slechts twee tonen: a en
bes. Het klinkt bijzonder, mede
door de krachtige trombones in
Hostias.
In Sanctus valt de verschrikke
lijk krachtige, gespierde bijdrage
vari tenor Robert Bruins op. Hij
mist geen enkele hoge Bes en dat
zijn er nog al wat. Toch zou een
minder Wagneriaanse, zeg maar
Franse aanpak, dit gedeelte min
der uit de toon hebben doen val
len.
In het verstilde etherische Agnus
Dei raakt de muziek van Berlioz
de eeuwigheid.