)E STEM geloof niet alles wat ik zeg ?>s De Daily Planet is jarig Moeilijke keus uit rijk aanbod Rillingen over de rug bij BerliozRequiem ï- {unter Tylo zal onderbreking in 4The Bold and The Beautiful' nog lang heugen INTERFACE D1 GEZOCHT!!! ac MUZIEKFESTIVAL WEST-BRABANT Zomer-Gids ZATERDAG 22 JUNI 1996 an morgen.... \llCATIE i zijn, kunnen nu voor een nt een enthousiaste iet leesplezier thuisbezorgt. erdiensten, prima begelei- i van een eigen ier in de leesmap ook zelf kontakt opnemen met esplezier 5 AA Houten, Tel. 030 - 6371024 <rd q# Voor de camera loopt ze over van begrip. Hunter Tylo, de bloedmooie psychiater Taylor Forrester in 'The Bold and The Beautiful', is het toonbeeld van redelijkheid en eer lijkheid. Thuis in Las Vegas maakt het drukke huishou den en de twee kinderen van veertien en zeven jaar, dat ze die rol razendsnel vergeet. Maar wat ze nooit meer kwijt raakt zijn de duivelse ervaringen na haar verblijf in In dia, waar ze de mini-serie 'The Maharaja's Daughter' op nam. „Toen ik terugkwam was mijn huis bezeten van de monen." Door Anja van den Akker Ondanks haar modelkarakter blijft ikter Taylor Forrester toch heel geloof- iardig. Omdat ze zo menselijk is", nu- iceert Hunter Tylo de vredelievende ap-teksten die ze zo vaak moet uit reken. Hoewel ze later in het gesprek iltoegeven, dat het ook haar af en toe te irtig wordt: „Dan ga ik een discussie ttde tekstschrijvers niet uit de weg." Taylor begint als de dokter die heel volgens de regels handelt. Dan ordt ze verliefd op de mode-ontwerper .dge Forrester, die een bepaald gevoel oor humor bij haar naar boven haalt. ji niet te vergeten haar sexy kanten, aylor offert zich geheel op voor deze Ji. En als je het mij vraagt een beetje veel", klinkt het opnieuw kritisch. Jngzamerhand wordt Taylor toch ter een beetje sterker. Maar dat moeten te in Nederland nog gaan zien." (figuur Taylor Forrester verdween in W tijdelijk uit The Bold, omdat Hun- rTylo een rol aannam in de mini-serie it Maharaja's Daughter. De opnames lirvoor in India en Canada waren niet combineren met het draaischema van dagelijkse soap. Omdat Nederland zig is aan de afleveringen uit 1993, it dat vertrek hier nog even op zich achten. Me onder druk van de vele fans, keer- Hunter Tylo terug in The Bold and lc Beautiful. Niet als psychiater dit Kr, maar als prinses Leila. Compleet ïtsluier! ïotisch ttterTylo schiet hevig in de lach als ze deze periode terugdenkt. „Ja, ik' indhet zelf ook wel een beetje bizar al- Haal. Die oplossing ging volgens mij Ss te ver. In één aflevering moest ik |fs dansen met mijn slangen. Alles bij *aar heeft deze verhaallijn wel een jaar rd. Langer dan de drie maanden 'f we aanvankelijk voor ogen hadden. Maar het publiek keek. Vond het blijk baar prachtig. Voor de kijkers betekende het een tijdelijk exotisch tintje aan The Bold and The Beautiful." Hunter Tylo hoort inmiddels alweer een jaar of 6,5 tot de .vaste Bold and Beauti ful- cast. Af en toe stuit ze op een andere rol. „Het gekke is dat ik vooral een baan krijg als ik er niet te veel moeite voor doe. Neem het geval van The Maharaja's Daughter. Mijn man en ik wilden net weer van Los Angeles naar New York, waar onze wortels liggen. Tot het tele foontje kwam voor die auditie. Ik teken de uiteindelijk een contract voor drie maanden en mijn man vertrok naar Spanje voor een rol in de film Zorro. We spraken af om na die periode alsnog naar New York te verhuizen. Het is er niet meer van gekomen." Zalvend „Inmiddels vergen de kinderen een hele boel tijd van me. Het puur moeder-spe len is voorbij, geleidelijk aan kom je met hen op hetzelfde niveau. Word je als het ware vriendjes. We doen steeds meer dingen samen, zoals tennissen of naar christelijke concerten gaan. Ik ben reli gieus, ja." „Die overgang in de opvoeding kost energie en veel improvisatievermogen. Daarom heb ik mijn medische studie aan de universiteit ook even opgegeven. Mijn interesse ligt onder meer bij genetisch onderzoek voor medische doeleinden, om ziektes te bestrijden. Nee, in de psychia trie zoek ik het niet." Voor haar teksten als psychiater in The Bold and The Beautiful gaan de schrij vers regelmatig te rade bij dr. Carol Lie- bermann, die de scripts op realiteitsge halte toetst. Daardoor hebben de welge meende adviezen die Hunter Tylo ten overstaan van 200 miljoen kijkers in 80 landen geeft, een degelijke basis. Hoewel ze zelf soms het idee heeft dat haar tek- Hunter Tylo, die de rol van Taylor Forrester speelt in 'The Bold and the Beautiful': „Misschien ga ik wel weer klassiek theater doen. Ik moet kiezen. Of een paar films per jaar doen, óf iedere dag in een soap zitten. Een com binatie kan bijna niet met een gezin.foto henny miltenburg sten wat al te zalvend zijn. „Ik geloof niet altijd alles wat ik zeg." De scriptschrijvers bedenken kwesties als: wat doe je als een vriend bij je in the rapie komt? Hoe scheid je je gevoelens? Zo komt er op een gegeven moment een voormalige mentor bij haar langs, dr. Ja mes Warrick, die vroeger seksueel mis bruikt blijkt te zijn. „Soms ga ik de discussie weieens aan", bekent ze. „Ik vind dat veel series de ver keerde boodschappen uitdragen. De kij ker wordt vaak misleid. Wél leuk aan dit vak is het vertolken van emoties. In juni loopt mijn contract hier af. Misschien ga ik wel weer klassiek theater doen. Ik moet kiezen. Of een paar films per jaar doen, óf iedere dag in een soap zitten. Een combinatie kan bijna niet met een gezin. Die lering heb ik wel getrokken uit de periode waarin ik The Maharaja's Daughter deed." Een andere les uit die tijd is dat je .je nooit moet inlaten met godsdiensten die Dat wordt zeker weer een mooi verhaaltje in de krant', riep ten overbuurvrouw donderdagmiddag vrolijk, toen ik, voor tje zoveelste keer, met die computer op mijn nek naar de van de voordeur stond te zoeken. Nou nee, even af- n, maar de gremlin die ergens in een diepe krocht t3n die big tower leeft, was toch weer even bezig geweest, 'i tod aan de binnenkant een stekkertje losgetrokken wardoor de parallel-poort plotsklaps afwezig bleek te zijn de printer dienst weigerde. Verder heeft-ie nog een paar eer een streek uitgehaald. De hele boel viel stil, opstarten ®maar, hard-disks zogenaamd pleite, en nog wat van dat »ort grappen. toe dat stekkertje in die toren losgeraakt is wist de leveran- niet, maar voor dat op tilt slaan van het BIOS (het Basic Output System) had hij wel een verklaring: statische elektriciteit. 'Komt bij sommigen dagelijks voor als het zo ™°9 is als de afgelopen weken' meldde hij droog, 'ge- woon even in het BIOS de defaults terugzetten, en dan is al- es weer goed'. Mooi niet dus, want dat was precies wat ik Waan had en die printer bleef dood. 'Hmmmrri, even kij- e", oh ja, da's waar ook, er zit bij jou een apart parallel aartje iri en daarom moet er in het BIOS disabled in plaats enabled staan'. Ja, ja, zo blijven we aan de gang. 0|gens mij bouwen sommige leveranciers tijdbommetjes in 'aapparaten, zodat je om de paar maanden met de hele andel terug moet. De handigste onder hen repareren die l"9 3rat's en proberen je vervolgens een nieuw moeder- te praten, of een nóg grotere hardere schijf. Die mij leest mee, dus ik zeg hier even met nadruk dat ik m niet bedoel, echt niet. Intussen heb ik wel weer twee Paloze nachten gehad van de nieuwe grafische kaart met i e terabyte videogeheugen én een nieuw moeder- d 1zo'n 166 of 200 megahertz Pentium, waar hij me tij- j, 5 reparatie lekker mee heeft staan maken. Freak, mJ, i en ^aar meewa|ï9 denken. Maar ja, natuurlijk, stont k een l(eer zo n 166 Megahertz met een flinke mJk l ,u9en aan boord hebt zien lopen, is het thuis naar behelpen. heb/' nUJ een ^'nux met 'aatste versie van XWindows «,nn'en aaien °P 2°'n vette bak, want dat is toch wat ik dr,,ion ,een". Paar maanden als enige besturingssysteem Qeu "°e^l bebben Twee problemen, zoals altijd: tijd en minste te 'eren beheersen zou ik mezelf daarmee os een of twee uur per dag bezig moeten houden en zo'n mogderboard met een 166 megahertz kost nu nog om en nabij een rooie rug. Nog maar even wachten dus, want in september is dat misschien weer dertig procent gezakt, en tijd kom ik alleen maar tekort. Trouwens, ook dat OS/2 dat besturingssysteem van IBM, dat zogenaamd op sten/en na dood was, zou ik best wel eens een keertje willen proberen. Er komt een nieuwe ver sie aan, Merlin, en dat schijnt qua snelheid en stabiliteit, net als Linux, Windows 95 zijn hielen te laten zien. Genoeg gedroomd. Afgelopen woensdag was de Daily Pla net jarig, hetgeen de hartelijke gelukwensen voor Francisco van Jole rechtvaardigt. Hij maakt die Daily Planet in zijn een tje, hetgeen hem nou onderhand vierkante ogen opgele verd moet hebben. Ik zit donderdagmorgen wel eens op mijn nagels te bijten als er weer een Interface geboren moet worden: computer hele week niet kapot geweest, waar zal die in de laatste nieuwtjes over Internet geïnteresseerd is. Hij verschijnt iedere middag op het adres http://www.pi.net, waar hij voor iedereen met een Internet aansluiting te bekijken is. Maar ook mensen die alleen maar E-mail hebben en niet over de mogelijkheden tot surfen en browsen willen of kunnen beschikken, kunnen de Planet dagelijks gratis in de elektronische brievenbus krijgen. Abonneren is simpel: stuur een E-mail naar het adres list- serv@pi.net met als enige tekst: subscribe Daily Planet, Voornaam Achternaam. Ter controle komt er vijwel onmid dellijk een mailtje terug dat u met behulp van de reply-func tie moet beantwoorden. U verwijdert er alle tekst uit en plaatst alleen op de eerste regel de tekst: OK. Dat OK terug sturen en u bent gratis abonnee en u vindt hem dagelijks in uw postbakje. Ik lees de Daily Planet iedere dag, ook al omdat er altijd wel Door Léon Krijnen Reacties: E-mail: 100445.2062@compuserve.com ik het nu weer eens over hebben? De Daily Planet verschijnt iedere dag, en hij is iedere dag bijna net zo lang als de dui zend millimeters die ik hier één keer in de week moet vul len. Hier op de krant praten wij altijd over millimeters ko lomlengte, en een meter geleuter komt neer op om en na bij de achtduizend bytes. Probeert u dat vanavond voor de gein zelf maar eens bij elkaar te tikken, dan leest u deze ru briek voortaan met hele andere ogen. Duizend millimeter per dag, da's een hele hap, en voor Francisco daar aan begint moet-ie minstens een paar uur nieuwsgroepen uitgevogeld en home-pages nagelopen hebben. Die Daily Planet is een aanradertje voor iedereen iets verrassends te vinden is, terwijl er ook de nodige humor uit de aanpak spreekt. Volgens een onafhankelijk onder zoeksbureau wordt de uitgave dagelijks door circa tiendui zend mensen gelezen en dat aantal groeit gestaag. Daar mee zou de Daily Planet de grootste Nederlandstalige net- publicatie zijn die bijvoorbeeld meer dan drie keer zoveel le zers trekt als de Internet-editie van NRC Handelsblad. De Stem Online, nu nog under construction, wordt nu dagelijks tussen de twee- en vierhonderd maal bezocht. De inhoud van de Daily Planet wordt grotendeels gedestil leerd uit postings, oftewel berichten, in newsgroups. Daar toe worden iedere werkdag meer dan duizend newsgroups doorgeploegd, van alt.2600 tot en met wcw.general. Het betekent dat Francisco van Jole dagelijks zo'n dertigduizend berichten onder ogen krijgt. Het lijkt me sterk dat-ie die ook allemaal leest, temeer daar voor de selectie geen speciale software gebruikt wordt. Hoe dan ook, het resultaat van dit monnikenwerk is wel dat de Daily Planet vrijwel altijd als eerste melding maakt van belangrijke gebeurtenissen op het net en dat niet uren per dag zelf door die nieuwsgroe pen hoef te worstelen. De dunste uitgave van de Daily Planet verscheen op 25 sep tember. Hij bevatte één berichtje, maar er werd wel massaal op gereageerd: Vandaag verschijnt er geen editie van de Daily Planet omdat de redactie is getroffen door een griep aanval. Excuses voor het ongemak.... Waar met computers gewerkt wordt, gaat vroeg of laat iets fout. De onontkoombaarheid aan de wet van Murphy lever de einde april een hoop ellende op voor dé Daily Planet. Na een ongelukje tijdens het schonen van het abonnee-be stand op foutieve en in onbruik geraakte E-mail-adressen bleek de oplage ineens gehalveerd te zijn. Dat betekende een paar weken overwerk voordat een groot gedeelte van de kwijtgeraakte adressen weer teruggevonden was. De verzendlijst van de Daily Planet werd in het afgelopen jaar ook een aantal malen gekraakt. Zo vervaardigde hacker Mark Reijnders een piratenversie, waarin'zijn eigen home page werd aangeprezen en stuurde die middels een gat in de beveiliging op zaterdag 14 oktober aan alle abonnees. Mede daardoor werd overgestapt-op andere software. De naam Daily Planet is afgeleid uit het feit dat Planet Inter net dagelijks deze gratis nieuwsbrief rondstuurt. Het is ech ter ook een verwijzing naar de beroemdste niet-bestaande krant ter wereld, omdat de uitgave weliswaar verspreid maar nooit gedrukt wordt: de Daily Planet waar Superman, alias Clark Kent, werkzaam was (of is?). Leuke tip uit de ju.bileum-Planet: kijk eens op http://hui- zen.dds.nl/~cerl/os. Iemand heeft daar vrolijke satire op de Nederlandse Spoorwegen op het net gezet, maar daar zijn ze op het hoofdkantoor van de NS helemaal niet blij mee. Na een protest bij de desbetreffende provider- werd-ie ver wijderd, waarna hij, zoals dat op het nog steeds anarchis tische Internet gelukkig nog steeds zo gaat, onmiddellijk opdook op een handvol andere adressen. Zoals: http://www.hhs.nl/~v94218/ns/ns.html Of: http://www.dsl.nl/~foutzit Negen van de 41 concerten van het Muziekfestival West-Bra bant vallen in dit weekeinde: zaterdag drie stuks en zondag zes. Muziekliefhebbers krijgen het nog moeilijk om uit al die rijkdom een keuze te maken. Vanavond speelt Het Brabants Orkest a.l.v. Jacques Mercier in de Gertrudiskerk in Bergen op Zoom. Een Franse dirigent met een Frans programma: Le chausseur maud.it van Franck, het Orgelconcert van Poulenc en de Derde Symfonie Orgel symfonievan Saint-Saëns. Or ganist is Ruud Huijbregts. In de Vredeskerk aan de Rul- straat in Oosterhout zingt van avond het onvermoeibare koor Tjebe Pojem uit Krasnojarsk. Zondagavond staan de zangers in de (tot nu toe schandelijk slecht bezochte) Eratozaal in Roosendaal. In Breda bereikt het Festival zaterdagvond één van z'n hoogtepunten met het concert van de Braziliaanse pianiste Christina Ortiz in de concert zaal van De Nieuwe Veste. Zij speelt een uitgebreid program ma: Lyrische Stücke opus 43 (Grieg), Jeu d'eau (Ravel), de len uit Iberia (Albeniz), Deux Arabesques (Debussy), Ideali zed Indian Themes (Cadm'an), Night of late Summer (Sten- hammer), Suite uit Guia Prati- co (Villa-Lobos) en als uitsmij ter de Grande Fantaisie sur Hymno National Brésilien van Gottschalk. Zondag speelt de fameuze cel list Mischa Maisky, begeleid door de pianiste Daria Hovora, in schouwburg De Maagd in Bergen op Zoom: Variaties op Die Zauberflöte (Beethoven), Arpeggione-sonate (Schubert), Vocalise (Rachmaninov), Sona te op. 119 (Prokofiev). Zondagmiddag (14.00 uur) is in Het Markiezenhof in Bergen op Zoom nog eens het duo Vjatjes- lav Semjonov (accordeon) en Natalja Semjonova (bajan) te horen. Ze spelen eigen compo sities, bewerkingen van klas sieke muziek (o.a. Brahms) en Russische volksmuziek. Barokliefhebbers komen zon dag aan hun trekken bij het concert in de Waalse Kerk in Breda (16.00 uur). Dan speelt het Corelli Ensemble, bestaan de uit Reine-Marie Verhagen (blokfluit), Bernadette Verha gen (viool), Lidewij Scheifes (cello) en Tini Mathot (clave- cimbel). Het programma ver meldt composities van Tele- mann, Corelli, J.S. Bach en C.P.E. Bach. Zondagavond komt het Swee- linck Conservatorium uit Am sterdam naar'het Chassé Thea ter in Breda met een opmerke lijk programma. Onder leiding van dirigent Bas Pollard klin ken dan de Orkestsuite Le grand jeu (Eisler), Aubade, Concerto choreographique voor piano en 18 instrumenten) (Poulenc), Die sieben Todsün- den (Weill). Toelichting om 19.30 uur door Peter Korz. En ook Oosterhout komt aan bod. In het Slotje Limburg speelt zondagavond het En semble Amadé, bestaande uit Liesbeth Niesten (fluit), Marij- 'ke van Koten (viool), Frank Brakkee (altviool), Albert Brüggen (cello) en Godelieve Schrama (harp). Hier worden werken gespeeld van Scarlat- ti/Frangaix, Mozart, Spohr, Schubert en Stravinsky, Alle concerten van het Muziek festival West-Brabant begin nen om 20.30 uur, tenzij anders vermeld. Er zijn twee programmawijzi gingen in het Muziekfestival West-Brabant te melden, die beide te maken hebben met de zelfde locatie. Het is de Erato zaal in Roosendaal, waar het publiek niet heen te branden is. Daarom is het concert van de Laureaten van de Stichting Jong Muziektalent op donderT dag 27 juni verplaatst naar de hal van het stadskantoor Bre da. Zelfde datum, 20.30 uur. Er wordt gespeeld door Johan de Jong en Catelijne Smit, piano. Het programma vermeldt on der meer de Waldsteinsonate van Beethoven en Gaspard de la Nuit van Ravel. Een ander concert in de Erato zaal is maar gewoon geschrapt. Dat betreft het geplande optre den van het pianotrio New Na- ■mes uit Rusland op zaterdag 29 juni. De festivalorganisatie heeft het trio laten weten dat ze niet hoeven te komen. HANS ROOSEBOOM je niet beheerst. „Ik had een paar souve nirs meegenomen uit India. Dacht ik. Een paar beeldjes. Het waren geen af beeldingen van goden, maar demonen. Het ging spoken in mijn huis. Deuren gingen zonder enige aanleiding open en dicht. Ik weet dat dit absurd klinkt, maar toch was het echt zo. We hebben deze demonen er letterlijk uit moeten gooien, met de hulp van God. Die erva ring heeft een heel ander licht op ons le ven geworpen." Oosterhout - St. Jansbasiliek. Grande Messe des Morts van Hector Berlioz. Philips Symfo nie Orkest en diverse koren o.l.v. Jules van Hessen. Ge hoord: 19 juni 1996. Nog te be luisteren op 26 juni in het Chassé Theater Breda. Door Joep Moonen Een grandioze, unieke muzi kale gebeurtenis werd de ver klanking van de Grande Mes- se des Morts van Hector Ber lioz in de Oosterhoutse Basi liek van Sint Jan. Door de om vangrijke bezetting die dit werk vraagt, heb je eigenlijk nooit de kans een uitvoering te horen, maar in het kader van het Muziekfestival West- Brabant is het mogelijk geble ken. Tjebe Pojem, Concertkoor Bergen op Zoom, Gemengd Zangkoor Oosterheide, Oosterhouts Ka merkoor, Toonkunstkoor Aurora en het Princenhaags Mannenkoor zijn na repetities met de eigen di rigenten door Paul van Gulick tot een bijzonder fraai klinkend, on gelooflijk soepel en verstaanbaar zingend groot koor gesmeed. Heel opvallend is de zeer goede balans: een gemengd koor waarin de heren niet onderbezet zijn. Excellent klinken sopranen en tenoren. Het koor met een voorbeeldig musicerend Philips Symfonie Or kest en leden van het Brabants Fanfare Orkest geven Jules van Hessen die Zeer geconcentreerd, bevlogen en inspirerend dirigeer de, de mogelij Idieid een weerga loze uitvoering te realiseren. Het is ongelooflijke muziek met een dramatische tekstschilde ring. Muziek, orkestratie, klank voorstellingen zijn tot dan niet gehoord. In het Kyrie wordt di rect duidelijk welk dynamisch verloop met dit reusachtige klankapparaat mogelijk is. Het koor klinkt bewonderenswaardig zuiver, ook in de geheimzinnige quasi-spre.ekkoren. In het Dies Irae zitten schitte rende lange melodielijnen van so- pranen, die worden gebro ken/aangevallen door marcato bassen en tenoren. En dan splijt de aarde open. Schetterend koper komtvan alle kanten, er zijn vreeswekkende pauken. Je krijgt tranen in je ogen, rillingen over je rug. Prachtig is de verstilling in Judicanti responsura. Het is for midabel hoe alle uitvoerenden onder aanvoering van Van Hes sen alles zo perfect voor elkaar krijgen. Sterk contrasterend is het ver volg, het hulpeloze Quid sum mi ser. Klein en smekend is de weke klank van de Engelse hoorn. Door de toegepaste muziek laat Berlioz je tijdens het Rex tremen- dae werkelijk opgewonden be ven. Het publiek geniet van de opti male koorklank, a capella, in Querens me. Haast bizarre flar den klank monden uit in een reusachtige climax uitlopend in een desolaat decrescendo, zach ter dan zachter dan zacht. In het Offertorium beperkt het koor zich tot slechts twee tonen: a en bes. Het klinkt bijzonder, mede door de krachtige trombones in Hostias. In Sanctus valt de verschrikke lijk krachtige, gespierde bijdrage vari tenor Robert Bruins op. Hij mist geen enkele hoge Bes en dat zijn er nog al wat. Toch zou een minder Wagneriaanse, zeg maar Franse aanpak, dit gedeelte min der uit de toon hebben doen val len. In het verstilde etherische Agnus Dei raakt de muziek van Berlioz de eeuwigheid.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 25