)E STEM In de illegale wereld is 't gevaarlijk' Een festival van tegenstellingen ardenburg 'unctie' li 'Magie Friends' gaan na 15 jaar uit elkaar liet Bambergen: komiek die niet om zichzelf lachte Markt verzadigd: Disney gaat minder films maken SCHIJF >RT Vernielingen Mishandeling nel-C ambier: L Bambergen werd vooral be lijd als oprichter van het popu |,P. Windhorst publiceert eerste Westbrabantse politieroman D1 MUZIEKFESTIVAL WEST-BRABANT Beethoven/Liszt Berlioz Offenbach BZN viert verjaardag in Breda NSDAG 18 JUNI 1996 C3 het krieken van de dag, tWee mannen uit zijn schuur weglo pen. Er was een poging onder nomen om het koelaggregaat te demonteren, waarschijnlijk met de bedoeling om het appa raat mee te nemen. Het tweetal werd tijdens de 'werkzaamhe den' gestoord. Waarschijnlijk hadden ze er geen rekening mee gehouden dat een melk! veehouder heel vroeg opstaat Terneuzen - In de Axelsestraat werd het afgelopen weekend een telefooncel vernield. Terneuzen - De beheerder van een jongerencafé in de Korte Kerkstraat deed aangifte van mishandeling en vernieling. In de nacht van zaterdag op zon dag werd hij in zijn gezicht ge slagen door een man, die hij er op aangesproken had zich te gedragen. De beheerder werd ook nog aan zijn haren getrok ken en in zijn rug getrapt. De dader kreeg hulp van enkele anderen. Er brak een vechtpar tij uit waarbij ook wat meubi lair sneuvelde. Hoop Biervliet, 50 duiven 1326,42mpm: 1 en 6. C. dé Graaf, 2, 4, 7 en 9. A. en E, de Boevere, 3. J. du Puy en zoon, 5 en 8. C. de Regt en zoon, 10. A. Neve. De Snelle Duif Clinge, 157 dui ven, 1457,61mpm: 1. Comb. Beeldens, 2. Comb. Danckae- rt/Van Riel, 3 en 10. A. Thijs en zoon, 4 en 6. Ed. van Goethem, 5. L. van Kerkhoven, 7 en 8. L. van Vliembergen, 9. J. van Goet hem. Herleving Kloosterzande, 171 duiven, 1420,77mpm: 1. W. Voet en zoon, 2. G. Vioen, 3 en 9. R. de Nijs, 4. E. Kint, 5. Comb. Bis schop/De Waal, 6. E. de Bakker, 7. Comb. Verschuren/Andries- sen, 8. Jo. Dobbelaar, 10. G. Platjouw. Nieuiv Leven Koewacht, 90 dui ven, 1459,56mpm: 1. J. Leenkne- gt, 2, 4, 5 en 7. L. de Feijter, 3. R. van Damme, 6. Gebrs. Van Hou- te, 8. G. Schalkens, 9. Th. de Block, 10. R. van de Bilt. Met Moed Vooruit Boschkapel- le, 91 duiven, 1412,91mpm: 1, 2, 4, 5 en 8. J. Cappendijk, 3. D. Dobbelaar, 6. Th. van Damme, 7. R. de Cock, 9. A. Schuren en zoon, 10. J. Willemse. Eendracht Maakt Macht Ter neuzen, 72 duiven, 1344,94mpm: 1. D. Evers, 2„;3 ,<eni,4. W. van Hoeve en zoon, 5 en 6. Gebrs. Scheele, 7 en 9. P. de Vos, 8. J. de Jonge, 10. H. Zegérs. De Zeeuw Goes, 415 duiven, 1383,78mpm: 1 en 2. C. van Strien, 3, 6, 9 en 10. G. Meuwese, 4 en 8. J. Kaho, 5 en 7. J. de Wit te. De Snelvliegers Oostburg, 102 duiven, 1461,29mpm: 1 en 2. J. de Smet, 3. R. Peeman, 4, 5 en 9. G. Tas, 6. A. Scheele, 7. A. de Wever en dochter, 8. J. Boer man, 10. C. de Cock. VZV Hoofdplaat, 80 duiven, 1330,19mpm: 1, 5 en 9. H. Calon, 2. Comb. Waebeke/Lucieer, 3 en 6. Ch. de Poorter, 4. J. de Poor ter, 7. J. van de Ameele, 8 en 10. Mevrouw Martens. Eerste de Beste Schoondijke, 50 duiven, 1270,30mpm: 1. W. Tanghe, 2. E. de Wever, 3. L. vaan de Leije, 4, 5, 6 en 7. P. de Jonge. Steeds Sneller IJzendijke, 87 duiven, 1351,41mpm: 1, 2 en 7. P. de Smet, 3. J. van de Sande, 4, 8 en 10. M. Rodts, 5. A. du Puij,6. F. Dieleman, 9. G. de Boevere. De Getrouwe Duif Cadzand, 109 duiven, 1322mpm: 1. J. de Mey, 2 en 9. G. Schrier, 3. D. van Kerkhoven, 4 en 7. M. de Lijser, 5. C. Riemens, 6. Aart Vasseur, 8. J. Kools, 10. W. de Die. Nog Sneller Breskens, 1327,90mpm: 1, 2, 7, 9 en 10. H. Mookhoek en zoon, 3. Comb. Mulken/Mookhoek, 4 en 8. Ge brs. Pijcke, 5. J. de Poorter, 6. W. Daansen. Aardenburg is zaterdag na een nd door wethouder A. Keijmel- ie voldoet nu aan de eisen van de i t een belangrijke functie voor de eens onderschat," aldus de wet-i door wethouder J. du Fossé be- vestigd. 'I „Het belangrijkste was om het zwembad weer open te krijgen De rest, zoals het tegelpad, volgt misschien later nog. Dit zwem bad moet gewoon weer een up- to-date zwembad worden," zei Du Fossé. Het zwembad in Aardenburg wordt op topdagen door vijftien* honderd zwemliefhebbers be zocht. „We zijn nu langer open en ik hoop dat we de vijfentwintig duizend bezoekers van vorig Jaa nu kunnen overtreffen," aldu badjuffrouw Marina Cockuyt za terdagmiddag, die evenals haa collega's van de firma Leenhou nieuwe shirts kreeg aangeboden Het zwembad is nu geopend op maandag tot en met vrijdag va 10.00 tot 12.00 uur, 13.30 tot 17.00 uur en 18.00 tot 19-30uur Op zaterdag en zondag van 13-J tot 17.00 uur. Zomer-Gids „Tom Smeets lam - „Gek hè, ik kan Lom me eige lachen", zei |tt Bambergen ooit. Intussen takte hij humor waarmee -miljoenen amuseerde. De -tiiek overleed afgelopen eekeinde op het Griekse ei- L Kreta. Hij is 66 jaar ge- orden. Piet Bambergen was •bezoek bij zijn dochter, die Kreta woont, toen hij door j hartaanval werd getrof- L laire, komische duo De Mounties. Hij werkte eerst samen met Fred Plezier. Na diens dood - eveneens door een hartaanval - ging hij met René van Vooren verder. Hij stond jarenlang in de schouwbur gen en maakte veel tv-shows, eerst bij de AVRO, later bij de TROS. Hij trad ook regelmatig op als gast in de shows van Rudi Carrell. In de jaren zeventig maakte Piet Bambergen een aantal speelfilms onder regie van Nicolaï van der Heyde: Help, de dokter verzuipt (1974), Sherlock Jones (1975) en Laat de dokter maar schuiven (1980). Net als z'n meeste tv-rol- len waren de films een school voorbeeld van schmieren, het ac teren met grove effecten. Zijn laatste glansrol in het thea ter speelde de komiek afgelopen seizoen in de musical My Fair La dy. Hij speelde daarin de levensge nieter Doolittle. Een maand na de première in oktober 1994 werd hij door een beroerte voor drie maanden uitgeschakeld. Nauwe lijks weer op het toneel werd hij opnieuw geveld, nu door een maagbloeding. „Een goede komiek is eigenlijk een stuk fruit, hoe rijper hoe be ter", zei hij ooit in een interview. En ook: „Een artiest is een zeep bel. Je leeft bij de gratie van de mensen. Als je uit de gratie raakt is het gedaan met je succes." Hij heeft vaak verteld veel te hebben geleerd van de dood van Fred Plezier. „Na zijn dood heb ben de mensen misschien nog twee maanden over die jongen gesproken. Daarna niet meer. Ik ben me toen gaan realiseren dat dit vak helemaal niet belangrijk is. Natuurlijk, je doet het zo goed mogelijk. Daar ben je vakman voor. Maar eerst komt m'n gezin. Daarna een hele tijd niks en dan komt m'n vak. Realiseer het je maar goed, hoor. Je bent hele maal niemand. Je moet blij zijn als je succes hebt. Maar sla je niet op de borst van: ik ben zo goed. M'n vader zei altijd: blijf met je benen op de grond, jongen. Er zijn hogere bomen omgewaaid." Piet Bambergen werd geboren in de Amsterdamse Jordaan, waar hij tot zijn huwelijk zou blijven wonen. Voordat hij het variétévak in ging, werkte hij eerst als dia mantslijper. De laatste jaren woonde hij in De Rijp, op een soort schiereiland. Hij fungeerde er af en toe als havenmeester. IjiorHans Rooseboom la lijk tegen een dijk in llanddaarbuiten, een villa in Bouwse Plantage, een loods Meijningen, een flat in Bre- 1-Noord, een tuinder in Ma li en een politiebureau in pergen op Zoom: de detective- ItMan Vuile Praktijken speelt IjWest-Brabant, geen twijfel |ïojelijk. West-Brabantse recher- i, de oudere Ed Sacher en lijongere Paul Ruczinski, lossen |(j moord op, en stuiten daarbij de buitenlanders, inter- |itaale antieksmokkel, prosti- Kie en drugs. Het staat allemaal li Vuile praktijken, een thriller «schreven door Peter Pim (P.P.) I&dhorst, journalist van be ep. Hij is programmaleider van iiroep Brabant, dat wil zeggen lief van de redactie West-Bra- |tat, standplaats Breda. Wind- t (1958) woont in Breda, de latrale stad in de regio die hij |s!s achtergrond heeft gekozen nor zijn romans. |Me Praktijken is Windhorsts Issie boek. Het is voorzover be llend ook de eerste detective-ro- n die geheel in West-Brabant |ifeelt. Wie weet worden de na- ii Sacher en Ruczinski ooit be llend, net als die van hun auteur. |?.P. Windhorst. IJlt boek wordt op het omslag hiyekondigd als 'de eerste Sa tin en Ruczinski-detective' Het l-ordt dus een serie. I-Zo heb ik het boek niet aange beden aan de uitgever, maar ik |hd dat wel in mijn achterhoofd lidens het schrijven. De twee po litiemannen Ed Sacher en Paul zijn zo geconcipieerd liat ik er mee verder kan. Tot I rijn verrassing stelde de uitgever |®lf voor om er een serie van te n. Ik ben nu halverwege het |'s bet niet een beperking dat pensen buiten West-Brabant de ■chtergrond van het boek niet Verkennen? J.Dat hoeft niet. Ik houd bijvoor- I Md van thrillers die op het En- platteland spelen. Die en ken ik ook niet precies. --J het boek ook in Amster- *®i kunnen laten spelen, maar |~ar spelen zich al zo veel detec- "Womans af. Of in het Gooi, waar ik vandaan kom. Voor ik naar Brabant kwam, werkte ik als journalist bij de Gooi- en Eemlander. Maar tenslotte werk ik nu hier, ik ken het gebied. Daarom heb ik voor West-Bra bant gekozen. Maar ik heb niet de bedoeling gehad om de heemkun dekringen ter wille te zijn." Is er toch iets specifiek West-Bra bants aan het boek? „Ik denk het niet. Het boek wordt ook niet op het omslag gepresen teerd als een streekthriller. Het is niet streekgebonden, er wordt geen dialect gesproken. Ik denk dat alle plaatsnamen vervangen kunnen worden door andere. Hooguit zijn een paar dingen ty perend voor West-Brabant, zoals de naam Ruczinski. Ik vond dat wel een aardig element om te ge bruiken, het feit dat West-Bra bant mede door Polen is bevrijd." Hoe ben je ertoe gekomen om een boek in dit genre te schrijven? „Ik had ongeveer alle bestaande detective-romans gelezen die er zijn, vooral Engelse. Dat was al jaren geleden, ik woonde nog in Hilversum. Ik wilde het zelf gaan proberen. Op een gegeven mo ment kreeg ik ook nog een tekst verwerker, en toen had ik geen smoes meer om niet te beginnen." Wat was de aanleiding om juist dit boek te schrijven, dat onder andere over illegale buitenlan ders gaat? „Nederland is zo'n afgrijselijk geregeld en georganiseerd land. Er gebeurt niets onverwachts of spannends. Behalve in de illegale wereld, daar is het gevaarlijk, daar worden mensen onder druk gezet. Dat is aantrekkelijk voor een detective-schrijver. De eigen lijke aanleiding was een kranten bericht over de actiegroep De witte jas, dat zijn dokters die in hun vrije tijd gratis medische hulp verlenen aan illegale asiel zoekers. Dokter Karin Vermeent in mijn boek houdt zich ook met illegalen bezig, maar ze is niet zo edel en het loopt slecht met haar af." Heeft je journalistieke achter grond geholpen bij het schrijven? „Dat denk ik wel. Zakelijk schrijven is een journalistieke er fenis. Hoewel, de uitgever vond dat er ongeveer een kwart uit kon. Dat heb ik gedaan. Er zat te veel vet aan, dat moest worden weggesneden. Ik moet bekennen dat het schrijven van een thriller lang niet zo rationeel gaat als men vaak denkt. Mijn volgende boek schrijf ik volgens een veel strakker schema." Als journalist kom je bovendien met veel zaken in contact, bij voorbeeld met het politiewerk. „Ja. Op ons werk krijgen we aan het einde van de middag de faxen van de politie binnen en die be kijk ik altijd met speciale belang stelling. Ik ben trouwens heel be nieuwd wat de politie van mijn boek vindt. Ik ben me ervan be wust dat de poiitiewereld die ik beschrijf niet helemaal overeen komstig de werkelijkheid is. Net zoals wij journalisten direct zien dat tv-series over journalistiek nooit kloppen. Ik heb voor poli tiemensen als hoofdpersonen ge kozen en niet bijvoorbeeld voor een private eye, omdat het poli tiebureau een plaats is waar alle informatie bij elkaar komt. Zo'n plaats kan ik gebruiken." Je kiest partij voor het politie werk, in de strijd tegen het kwaad? „Ik voel wel een sympathie voor de politie omdat zij het vuile werk opknappen, de rotzooi voor ons opruimen, een soort vuilnis mannen. Maar verder denk ik niet zo zwart-wit, niet zo in goed en kwaad. Er zitten geen bendes is die elkaar achterna zitten. De dader is geen top-crimineel maar een tragische man die ik uitein delijk groot gelijk geef. Ik houd ook niet zo van die harde Ameri kaanse thrillers, eerder van de subtiele Engelse detectivero mans. Het gaat weliswaar om moord, maar je kunt er in ko men." Wat zijn je favoriete schrijvers of series? „Dat zijn inderdaad Engelse schriijvers als P.D. James en Re ginald Hill. Inspector Morse vind ik erg goed, de tv-serie overigens beter dan de boeken. En dan nog een serie: Frost. Ik ben anglofiel." Wil je iets kwijt in je boeken? Een boodschap? Maatschappijkri tiek? Peter Pim Windhorst: „Ik ben heel benieuwd wat de politie van mijn boek vindt.foto cor viveen „Ik heb laatst wat boeken van Sjöwall en Wahlöö herlezen. Vroeger vond ik die heel goed, nu vond ik dat ze zeurden, over Amerika bijvoorbeeld. De wereld is in de jaren '90 minder getui gend geworden, minder idealis tisch. Ik heb geen boodschap, ik wil geen opvatting uitdragen. Wat ik nastreef? Als iemand met de trein van Bre- DINSDAG 18 JUNI 1996 Piet Bambergen foto dijkstra Een goed festival is een festival van tegenstellingen. Het Mu ziekfestival West-Brabant is een goed festival. Want waar vind je een hele avond Metro- pole Orkest én een hele avond Stravinsky binnen één festival? Nog een tegenstelling: je lokt een zaal vol met twaalfhonderd liefhebbers van de King's Sin gers, en 24 uur later komen er in Roosendaal twee betalende bezoekers opdagen. Ook dan mag je spreken van een festival van tegenstellingen. Om op dat laatste even door te gaan: het lag niet aan het pro gramma dat er bij het optreden van het Rubin Kwartet in Roosendaal slechts vier perso nen in de zaal zaten (die twee, plus recensent en organisator). Het strijkkwartet Der Tod und das Madchen van Schubert is werkelijk niet zo publiekson- vriendelijk dat deze avond 'een kwartet voor een kwartet' werd, zoals heel geestig in de krant stond. Nee, het moet een ongelukkige cumulatie geweest zijn van on gunstige factoren. De boosdoe ners waren de onbekendheid van de locatie Erato-zaal, de fraaie voortzetting van een mooie zomerzondag en het EK voetbal op de televisie, en niets anders. Kan gebeuren. De komende dagen zal er van lege zalen geen sprake zijn. Vanavond kan men in het Chassé Theater in Breda te recht voor de immer populaire Jahreszeiten van Haydn, en morgenavond wordt één van de grote avonden van het Muziek festival. De Basiliek van Sint Jan in Oosterhout zal op z'n kop staan tijdens de première van het Requiem van Hector Berlioz. De 450 zingende en spelende medewerkers brengen vanzelf al een hoop zaalvulling mee. Maar er is plek voor meer publiek, en wie eventueel niet kan: donderdag a.s. wordt het Reguiem-spektakel herhaald in de Gertrudiskerk in Bergen op Zoom en woensdag 26 juni in de Grote Zaal van het Chassé Theater in Breda. Voor de volledigheid: dit Re quiem met voorgeschreven ruimtelijke opstelling van 32 koperblazers en slagwerk op volle sterkte is vocaal een puur West-Brabantse aangelegen heid: Princenhage's Mannen koor, Gemengd Koor Ooster- heide, Koninklijke Toonkunst koor Oosterhout, Oosterhouts Kamerkoor, Projectkoor Ber gen op Zoom. Igor Roma En dan het eenmalige optreden van de piano-ontdekking van 1996: Igor Roma. De winnaar van het Internationale Franz Liszt Pianoconcours in Utrecht 1996 speelt woensdagavond in het Chassé Theater in Breda. Igor Roma won de eerste prijs met moeiteloze superioriteit. Niet alleen zijn virtuositeit viel op maar evenzeer zijn artistici teit en muzikale intelligentie. Deze 27-jarige stamt uit de pianistenhogeschool in Imola, Italië. Wat ze daar afleveren zijn pianisten die een totale symbiose met het instrument weten te bereiken. Igor Roma horen en zien aan de vleugel, dat is een ervaring die je nooit meer vergeet. Komt dat zien! HANS ROOSEBOOM New York (ap) - Walt Disney Company zal het aantal jaarlijks uit te brengen films met de helft verminderen. Zo meldde de krant de New York Times gisteren. Hiermee is Disney het eerste bedrijf in Hollywood dat zijn productie gaat beperken wegens de verzadiging van filmmarkt. Veel films in de Verenigde Staten overleven tegenwoordig nauwelijks hun openings weekeinde en de kosten voor het maken en promoten van films wor den steeds hoger. Veel Disneyfilms zijn de afgelopen tijd geflopt, me de doordat het publiek vaak van hetzelfde laken een pak krijgt. Op het ogenblik brengt Disney 35 tot 40 films per jaar uit en dat zal te ruggebracht worden tot 20, aldus Joe Roth, voorzitter van Walt Dis ney Studios. The Magic Friends, Sjors Fröhlich en Peter Plaisier, gaan na ja renlange samenwerking uit elkaar. Plaisier mag na de zomer al leen verder op de werkdagen tussen 15.00 en 17.00 uur, met op vrijdag de Interactieve Top 50. da naar Groningen reist, en in die tijd mijn boek met plezier leest, dan is dat voor mij genoeg." P.P. Windhorst: 'Vuile praktijken'. Uitg. BZZTÖH, prijs f 29,50. Fröhlich heeft ervoor gekozen zijn aanwezigheid op Radio 1 en 2 uit te breiden. Op dit moment presenteert hij al de NCRV-programma's Cappuc cino, Hier en Nu Nieuwspoort en Langs de Lijn van de NOS. Daar dis je niet van Beethoven houdt, niet van Liszt, en niet van Pianomuziek, dan houdt het ver- Paal hier op. Het onderstaande is 'oer voor pianisten en pianolief- Pebbers. Het gaat over de transcripties voor piano twee handig die Franz Liszt maakte 'an de symfonieën van Beetho ven. liszt vervaardigde pianoversies 'an alle muziek die hij kon ge- riiken. Hij begon zijn Beetho- 'en-transcripties in 1837, tien laar na de dood van Beethoven, e toen al heiligverklaard was. oor Liszt betekende deze ar- eid een uitbreiding van zijn concertrepertoire, maar ook een '«dieping van zijn inzichten als nponist. Want bewerken is al- reerst analyseren. nitr .ne8en Beethoven-symfo- Lif m de bewerking van Franz z' zijn opgenomen door de Parust Cyprien Katsaris. Wat eet gunstig opvalt is dat h»k inS pyhhonieën mét alle I,., 7Pbngen speelt (bij eerste be- dis if1?® bet alsof Liszt in dp ,1 bng nog wijzigingen in t ^J^nptie toepast), ke.m zi°b overigens nauw- 8 aan de oorspronkelijke Hector Berlioz partituur als aan de 'heilige schrift' (zijn eigen woorden). Voor Liszt, die aartsbewerker en -parafraseur, moet die terughou dendheid moeilijk zijn geweest. Toch, ondanks die trouw aan het origineel, zijn Beethovens sym fonieën na de behandeling van Liszt geen symfonieën meer, foto dg maar pianowerken. Beethovens symfonieën blijven ook als pianowerk recht over eind. Als je niet zou weten wat hier gespeeld werd - maar dat is natuurlijk een onmogelijke voor onderstelling - zou je finaal door de knieën gaan voor deze absolu te meesterwerken. (Beetho ven/Liszt: Symphonies nos. 1 2, door Cyprien Katsaris, piano. Teldec/Warner, 4509-97952-2) HANS ROOSEBOOM Een ronduit heerlijke cd: drie spetterende ouvertures van Ber lioz plus zijn symfonie Harold en Italië (ook wel aangeduid als concert voor altviool en orkest). Berlioz' ouvertures Benvenuto Cellini en Le Carnaval romain waren beide bedoeld ais intro ductie tot een opera over de Ro meinse kunstenaar Benvenuto Cellini. De opera flopte, de ou vertures bleven. Ook de derde ouverture op deze cd, Le Corsaire, is een stuk dat tomeloos inzet. Bij Berlioz geen inleiding, of een inleiding tot een inleiding. Nee: direct ter zake, en de zaken voortvarend afwikke len tot het einde. Hoofdmoot is de Symfonie Harold en Italië, dat toppunt van de muzikale Romantiek, vol ber gen, rovers, pelgrims en verliefde zangers. Berlioz schreef het op verzoek van de violist Paganini, die voor de verandering eens een concert voor altviool wilde. Het werd echter iets heel anders. Toen het klaar was toonde Paga nini zich zwaar teleurgesteld. Hij heeft het stuk nooit gespeeld. Maar bij de première bleek het een groot succes. De uitvoeringen op deze schijf zijn van het hoogste niveau. Wat zou je anders verwachten van het briljante Orchestre de l'Opéra Bastille o.l.v. vaste diri gent Myung-Whun Chung. De dirigent (geboren 1953) heeft zich de afgelopen jaren ontpopt als een specialist in Franse mu ziek. Voor DG maakte hij opna men van o.a. Berlioz, Saint- Saëns, Bizet, Messiaen en Dutil- leux. De opnamen voor deze Berlioz- schijf zijn gemaakt in november 1993 in de Gounod-zaal van de Opéra Bastille. (DG 447 102-2) HR Offenbach is zijn carrière als componist van komische operet tes pas begonnen nadat hij eerst serieuze pogingen had gedaan om naam te maken als cello-vir tuoos. Dat verrassende feit blijkt uit het boekje bij de nieuwste cd van de Canadees-Israelische cel liste Ofra Harnoy. Jacques Offenbach, in 1819 ge boren in Keulen maar opge groeid en opgeleid als een Frans musicus, reisde in de jaren '40 MUZIEKRECENSIES door Europa ais solocellist. Be kend is bijvoorbeeld dat hij in 1844 in London een trio vormde met Felix Mendelssohn aan de piano en Joseph Joachim (toen 13) op viool. Zelfs een Ecole du violoncelle heeft Offenbach op zijn naam staan (nog altijd in gebruik) en naar nu dus blijkt een virtuoos concert voor cello en orkest, da terend uit 1847. De componist heeft de solopartij niet helemaal uitgeschreven en alleen een or kestratie van het eerste deel na gelaten. De cellist Jean-Max Clément heeft het concert kant en klaar voor gebruik gemaakt. Het is een openbaring dat dit werk bestaat. De onbekendheid van dit Offenbach-concert mocht best doorbroken worden. Dat is met deze cd gebeurd. Me nig cellist zal dankbaar zijn voor deze uitbreiding van het reper toire. Muziek van het hoogste ni veau is het niet, maar wel uitste kende en aangename muziek. Het celloconcert doet overigens niet denken aan de frivoliteiten waarin Offenbach zich korte la ter de specialist zou tonen. Wel bewijst de componist ook hier al zijn melodieënrijkdom. De celliste Ofra Harnoy comple teert de cd met een uitvoering van het veel bekender Cellocon cert van Edouard Lalo (1876). Na Offenbach valt het op dat je hier muziek hoort van een echte vakman op het gebied van de symfonische en concertante compositie, en bovendien van een voortreffelijk instrumenta- tor. De cd is dus de moeite waard zowel vanwege het curiosum van Offenbach als vanwege Lalo's echte meesterwerk. De uitvoe ring is professioneel: behalve Ofra Harnoy het Bournemouth Symphony Orchestra o.l.v. Anto nio de Almeida. (RCA Victor Red Seal/BMG 09026 68420 2) HR komt nu ook de uitzending van Hier en Nu op de maandagoch tend bij. De NCRV overweegt tevens hem in te zetten als presentator op televisie. Het duo Fröhlich Plaisier kwam toen beiden 14 jaar oud waren bij de omroep. Zij werkten 15 jaar samen. Govert van Brakel, al 17 jaar de vaste stem van de NCRV, wisselt van omroep en treedt in dienst van de NOS. Van onze verslaggever Breda - Dertig jaar hebben ze het zonder naam volgehou den. Popgroep BZN viert dat jubileum dit seizoen en geeft twee speciale concerten in de grote zaal van het Chassé Theater in Breda. Met telkens 1200 fans in de zaal neemt BZN op vrijdag 21 en za terdag 22 juni een nieuwe cd op. Er wordt aan meegewerkt door een orkest onder leiding van Har ry Van Hoof en het koor De Zan gertjes van Rotterdam. De TROS maakt opnamen tijdens de twee optredens. De cd bevat voor het eerst covers (nummers van andere artiesten), o.a. van Michel Fugain en Gilbert Bécaud. In oktober ligt de schijf in de winkel. riS'isp,

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 17