)E STEM
In de illegale wereld is 't gevaarlijk'
Een festival van
tegenstellingen
ardenburg
'unctie'
li
'Magie Friends' gaan
na 15 jaar uit elkaar
liet Bambergen: komiek die niet om zichzelf lachte
Markt verzadigd: Disney
gaat minder films maken
SCHIJF
>RT
Vernielingen
Mishandeling
nel-C ambier:
L Bambergen werd vooral be
lijd als oprichter van het popu
|,P. Windhorst publiceert eerste Westbrabantse politieroman
D1
MUZIEKFESTIVAL WEST-BRABANT
Beethoven/Liszt
Berlioz
Offenbach
BZN viert
verjaardag
in Breda
NSDAG 18 JUNI 1996 C3
het krieken van de dag, tWee
mannen uit zijn schuur weglo
pen. Er was een poging onder
nomen om het koelaggregaat te
demonteren, waarschijnlijk
met de bedoeling om het appa
raat mee te nemen. Het tweetal
werd tijdens de 'werkzaamhe
den' gestoord. Waarschijnlijk
hadden ze er geen rekening
mee gehouden dat een melk!
veehouder heel vroeg opstaat
Terneuzen - In de Axelsestraat
werd het afgelopen weekend
een telefooncel vernield.
Terneuzen - De beheerder van
een jongerencafé in de Korte
Kerkstraat deed aangifte van
mishandeling en vernieling. In
de nacht van zaterdag op zon
dag werd hij in zijn gezicht ge
slagen door een man, die hij er
op aangesproken had zich te
gedragen. De beheerder werd
ook nog aan zijn haren getrok
ken en in zijn rug getrapt. De
dader kreeg hulp van enkele
anderen. Er brak een vechtpar
tij uit waarbij ook wat meubi
lair sneuvelde.
Hoop Biervliet, 50 duiven
1326,42mpm: 1 en 6. C. dé
Graaf, 2, 4, 7 en 9. A. en E, de
Boevere, 3. J. du Puy en zoon, 5
en 8. C. de Regt en zoon, 10. A.
Neve.
De Snelle Duif Clinge, 157 dui
ven, 1457,61mpm: 1. Comb.
Beeldens, 2. Comb. Danckae-
rt/Van Riel, 3 en 10. A. Thijs en
zoon, 4 en 6. Ed. van Goethem,
5. L. van Kerkhoven, 7 en 8. L.
van Vliembergen, 9. J. van Goet
hem.
Herleving Kloosterzande, 171
duiven, 1420,77mpm: 1. W. Voet
en zoon, 2. G. Vioen, 3 en 9. R. de
Nijs, 4. E. Kint, 5. Comb. Bis
schop/De Waal, 6. E. de Bakker,
7. Comb. Verschuren/Andries-
sen, 8. Jo. Dobbelaar, 10. G.
Platjouw.
Nieuiv Leven Koewacht, 90 dui
ven, 1459,56mpm: 1. J. Leenkne-
gt, 2, 4, 5 en 7. L. de Feijter, 3. R.
van Damme, 6. Gebrs. Van Hou-
te, 8. G. Schalkens, 9. Th. de
Block, 10. R. van de Bilt.
Met Moed Vooruit Boschkapel-
le, 91 duiven, 1412,91mpm: 1, 2,
4, 5 en 8. J. Cappendijk, 3. D.
Dobbelaar, 6. Th. van Damme,
7. R. de Cock, 9. A. Schuren en
zoon, 10. J. Willemse.
Eendracht Maakt Macht Ter
neuzen, 72 duiven, 1344,94mpm:
1. D. Evers, 2„;3 ,<eni,4. W. van
Hoeve en zoon, 5 en 6. Gebrs.
Scheele, 7 en 9. P. de Vos, 8. J. de
Jonge, 10. H. Zegérs.
De Zeeuw Goes, 415 duiven,
1383,78mpm: 1 en 2. C. van
Strien, 3, 6, 9 en 10. G. Meuwese,
4 en 8. J. Kaho, 5 en 7. J. de Wit
te.
De Snelvliegers Oostburg, 102
duiven, 1461,29mpm: 1 en 2. J.
de Smet, 3. R. Peeman, 4, 5 en 9.
G. Tas, 6. A. Scheele, 7. A. de
Wever en dochter, 8. J. Boer
man, 10. C. de Cock.
VZV Hoofdplaat, 80 duiven,
1330,19mpm: 1, 5 en 9. H. Calon,
2. Comb. Waebeke/Lucieer, 3 en
6. Ch. de Poorter, 4. J. de Poor
ter, 7. J. van de Ameele, 8 en 10.
Mevrouw Martens.
Eerste de Beste Schoondijke, 50
duiven, 1270,30mpm: 1. W.
Tanghe, 2. E. de Wever, 3. L.
vaan de Leije, 4, 5, 6 en 7. P. de
Jonge.
Steeds Sneller IJzendijke, 87
duiven, 1351,41mpm: 1, 2 en 7.
P. de Smet, 3. J. van de Sande, 4,
8 en 10. M. Rodts, 5. A. du Puij,6.
F. Dieleman, 9. G. de Boevere.
De Getrouwe Duif Cadzand, 109
duiven, 1322mpm: 1. J. de Mey,
2 en 9. G. Schrier, 3. D. van
Kerkhoven, 4 en 7. M. de Lijser,
5. C. Riemens, 6. Aart Vasseur,
8. J. Kools, 10. W. de Die.
Nog Sneller Breskens,
1327,90mpm: 1, 2, 7, 9 en 10. H.
Mookhoek en zoon, 3. Comb.
Mulken/Mookhoek, 4 en 8. Ge
brs. Pijcke, 5. J. de Poorter, 6. W.
Daansen.
Aardenburg is zaterdag na een
nd door wethouder A. Keijmel-
ie voldoet nu aan de eisen van de i
t een belangrijke functie voor de
eens onderschat," aldus de wet-i
door wethouder J. du Fossé be-
vestigd. 'I
„Het belangrijkste was om het
zwembad weer open te krijgen
De rest, zoals het tegelpad, volgt
misschien later nog. Dit zwem
bad moet gewoon weer een up-
to-date zwembad worden," zei
Du Fossé.
Het zwembad in Aardenburg
wordt op topdagen door vijftien*
honderd zwemliefhebbers be
zocht. „We zijn nu langer open en
ik hoop dat we de vijfentwintig
duizend bezoekers van vorig Jaa
nu kunnen overtreffen," aldu
badjuffrouw Marina Cockuyt za
terdagmiddag, die evenals haa
collega's van de firma Leenhou
nieuwe shirts kreeg aangeboden
Het zwembad is nu geopend op
maandag tot en met vrijdag va
10.00 tot 12.00 uur, 13.30 tot
17.00 uur en 18.00 tot 19-30uur
Op zaterdag en zondag van 13-J
tot 17.00 uur.
Zomer-Gids
„Tom Smeets
lam - „Gek hè, ik kan
Lom me eige lachen", zei
|tt Bambergen ooit. Intussen
takte hij humor waarmee
-miljoenen amuseerde. De
-tiiek overleed afgelopen
eekeinde op het Griekse ei-
L Kreta. Hij is 66 jaar ge-
orden. Piet Bambergen was
•bezoek bij zijn dochter, die
Kreta woont, toen hij door
j hartaanval werd getrof-
L
laire, komische duo De Mounties.
Hij werkte eerst samen met Fred
Plezier.
Na diens dood - eveneens door
een hartaanval - ging hij met
René van Vooren verder. Hij
stond jarenlang in de schouwbur
gen en maakte veel tv-shows,
eerst bij de AVRO, later bij de
TROS. Hij trad ook regelmatig op
als gast in de shows van Rudi
Carrell.
In de jaren zeventig maakte Piet
Bambergen een aantal speelfilms
onder regie van Nicolaï van der
Heyde: Help, de dokter verzuipt
(1974), Sherlock Jones (1975) en
Laat de dokter maar schuiven
(1980). Net als z'n meeste tv-rol-
len waren de films een school
voorbeeld van schmieren, het ac
teren met grove effecten.
Zijn laatste glansrol in het thea
ter speelde de komiek afgelopen
seizoen in de musical My Fair La
dy.
Hij speelde daarin de levensge
nieter Doolittle. Een maand na de
première in oktober 1994 werd
hij door een beroerte voor drie
maanden uitgeschakeld. Nauwe
lijks weer op het toneel werd hij
opnieuw geveld, nu door een
maagbloeding.
„Een goede komiek is eigenlijk
een stuk fruit, hoe rijper hoe be
ter", zei hij ooit in een interview.
En ook: „Een artiest is een zeep
bel. Je leeft bij de gratie van de
mensen. Als je uit de gratie raakt
is het gedaan met je succes."
Hij heeft vaak verteld veel te
hebben geleerd van de dood van
Fred Plezier. „Na zijn dood heb
ben de mensen misschien nog
twee maanden over die jongen
gesproken. Daarna niet meer. Ik
ben me toen gaan realiseren dat
dit vak helemaal niet belangrijk
is. Natuurlijk, je doet het zo goed
mogelijk. Daar ben je vakman
voor. Maar eerst komt m'n gezin.
Daarna een hele tijd niks en dan
komt m'n vak. Realiseer het je
maar goed, hoor. Je bent hele
maal niemand. Je moet blij zijn
als je succes hebt. Maar sla je niet
op de borst van: ik ben zo goed.
M'n vader zei altijd: blijf met je
benen op de grond, jongen. Er
zijn hogere bomen omgewaaid."
Piet Bambergen werd geboren in
de Amsterdamse Jordaan, waar
hij tot zijn huwelijk zou blijven
wonen.
Voordat hij het variétévak in
ging, werkte hij eerst als dia
mantslijper.
De laatste jaren woonde hij in De
Rijp, op een soort schiereiland.
Hij fungeerde er af en toe als
havenmeester.
IjiorHans Rooseboom
la lijk tegen een dijk in
llanddaarbuiten, een villa in
Bouwse Plantage, een loods
Meijningen, een flat in Bre-
1-Noord, een tuinder in Ma
li en een politiebureau in
pergen op Zoom: de detective-
ItMan Vuile Praktijken speelt
IjWest-Brabant, geen twijfel
|ïojelijk.
West-Brabantse recher-
i, de oudere Ed Sacher en
lijongere Paul Ruczinski, lossen
|(j moord op, en stuiten daarbij
de buitenlanders, inter-
|itaale antieksmokkel, prosti-
Kie en drugs. Het staat allemaal
li Vuile praktijken, een thriller
«schreven door Peter Pim (P.P.)
I&dhorst, journalist van be
ep. Hij is programmaleider van
iiroep Brabant, dat wil zeggen
lief van de redactie West-Bra-
|tat, standplaats Breda. Wind-
t (1958) woont in Breda, de
latrale stad in de regio die hij
|s!s achtergrond heeft gekozen
nor zijn romans.
|Me Praktijken is Windhorsts
Issie boek. Het is voorzover be
llend ook de eerste detective-ro-
n die geheel in West-Brabant
|ifeelt. Wie weet worden de na-
ii Sacher en Ruczinski ooit be
llend, net als die van hun auteur.
|?.P. Windhorst.
IJlt boek wordt op het omslag
hiyekondigd als 'de eerste Sa
tin en Ruczinski-detective' Het
l-ordt dus een serie.
I-Zo heb ik het boek niet aange
beden aan de uitgever, maar ik
|hd dat wel in mijn achterhoofd
lidens het schrijven. De twee po
litiemannen Ed Sacher en Paul
zijn zo geconcipieerd
liat ik er mee verder kan. Tot
I rijn verrassing stelde de uitgever
|®lf voor om er een serie van te
n. Ik ben nu halverwege het
|'s bet niet een beperking dat
pensen buiten West-Brabant de
■chtergrond van het boek niet
Verkennen?
J.Dat hoeft niet. Ik houd bijvoor-
I Md van thrillers die op het En-
platteland spelen. Die
en ken ik ook niet precies.
--J het boek ook in Amster-
*®i kunnen laten spelen, maar
|~ar spelen zich al zo veel detec-
"Womans af. Of in het Gooi,
waar ik vandaan kom. Voor ik
naar Brabant kwam, werkte ik
als journalist bij de Gooi- en
Eemlander. Maar tenslotte werk
ik nu hier, ik ken het gebied.
Daarom heb ik voor West-Bra
bant gekozen. Maar ik heb niet de
bedoeling gehad om de heemkun
dekringen ter wille te zijn."
Is er toch iets specifiek West-Bra
bants aan het boek?
„Ik denk het niet. Het boek wordt
ook niet op het omslag gepresen
teerd als een streekthriller. Het is
niet streekgebonden, er wordt
geen dialect gesproken. Ik denk
dat alle plaatsnamen vervangen
kunnen worden door andere.
Hooguit zijn een paar dingen ty
perend voor West-Brabant, zoals
de naam Ruczinski. Ik vond dat
wel een aardig element om te ge
bruiken, het feit dat West-Bra
bant mede door Polen is bevrijd."
Hoe ben je ertoe gekomen om een
boek in dit genre te schrijven?
„Ik had ongeveer alle bestaande
detective-romans gelezen die er
zijn, vooral Engelse. Dat was al
jaren geleden, ik woonde nog in
Hilversum. Ik wilde het zelf gaan
proberen. Op een gegeven mo
ment kreeg ik ook nog een tekst
verwerker, en toen had ik geen
smoes meer om niet te beginnen."
Wat was de aanleiding om juist
dit boek te schrijven, dat onder
andere over illegale buitenlan
ders gaat?
„Nederland is zo'n afgrijselijk
geregeld en georganiseerd land.
Er gebeurt niets onverwachts of
spannends. Behalve in de illegale
wereld, daar is het gevaarlijk,
daar worden mensen onder druk
gezet. Dat is aantrekkelijk voor
een detective-schrijver. De eigen
lijke aanleiding was een kranten
bericht over de actiegroep De
witte jas, dat zijn dokters die in
hun vrije tijd gratis medische
hulp verlenen aan illegale asiel
zoekers. Dokter Karin Vermeent
in mijn boek houdt zich ook met
illegalen bezig, maar ze is niet zo
edel en het loopt slecht met haar
af."
Heeft je journalistieke achter
grond geholpen bij het schrijven?
„Dat denk ik wel. Zakelijk
schrijven is een journalistieke er
fenis. Hoewel, de uitgever vond
dat er ongeveer een kwart uit
kon. Dat heb ik gedaan. Er zat te
veel vet aan, dat moest worden
weggesneden. Ik moet bekennen
dat het schrijven van een thriller
lang niet zo rationeel gaat als
men vaak denkt. Mijn volgende
boek schrijf ik volgens een veel
strakker schema."
Als journalist kom je bovendien
met veel zaken in contact, bij
voorbeeld met het politiewerk.
„Ja. Op ons werk krijgen we aan
het einde van de middag de faxen
van de politie binnen en die be
kijk ik altijd met speciale belang
stelling. Ik ben trouwens heel be
nieuwd wat de politie van mijn
boek vindt. Ik ben me ervan be
wust dat de poiitiewereld die ik
beschrijf niet helemaal overeen
komstig de werkelijkheid is. Net
zoals wij journalisten direct zien
dat tv-series over journalistiek
nooit kloppen. Ik heb voor poli
tiemensen als hoofdpersonen ge
kozen en niet bijvoorbeeld voor
een private eye, omdat het poli
tiebureau een plaats is waar alle
informatie bij elkaar komt. Zo'n
plaats kan ik gebruiken."
Je kiest partij voor het politie
werk, in de strijd tegen het
kwaad?
„Ik voel wel een sympathie voor
de politie omdat zij het vuile
werk opknappen, de rotzooi voor
ons opruimen, een soort vuilnis
mannen. Maar verder denk ik
niet zo zwart-wit, niet zo in goed
en kwaad. Er zitten geen bendes
is die elkaar achterna zitten. De
dader is geen top-crimineel maar
een tragische man die ik uitein
delijk groot gelijk geef. Ik houd
ook niet zo van die harde Ameri
kaanse thrillers, eerder van de
subtiele Engelse detectivero
mans. Het gaat weliswaar om
moord, maar je kunt er in ko
men."
Wat zijn je favoriete schrijvers of
series?
„Dat zijn inderdaad Engelse
schriijvers als P.D. James en Re
ginald Hill. Inspector Morse vind
ik erg goed, de tv-serie overigens
beter dan de boeken. En dan nog
een serie: Frost. Ik ben anglofiel."
Wil je iets kwijt in je boeken? Een
boodschap? Maatschappijkri
tiek?
Peter Pim Windhorst: „Ik ben heel benieuwd wat de politie van mijn boek vindt.foto cor viveen
„Ik heb laatst wat boeken van
Sjöwall en Wahlöö herlezen.
Vroeger vond ik die heel goed, nu
vond ik dat ze zeurden, over
Amerika bijvoorbeeld. De wereld
is in de jaren '90 minder getui
gend geworden, minder idealis
tisch.
Ik heb geen boodschap, ik wil
geen opvatting uitdragen. Wat ik
nastreef?
Als iemand met de trein van Bre-
DINSDAG 18 JUNI 1996
Piet Bambergen foto dijkstra
Een goed festival is een festival
van tegenstellingen. Het Mu
ziekfestival West-Brabant is
een goed festival. Want waar
vind je een hele avond Metro-
pole Orkest én een hele avond
Stravinsky binnen één festival?
Nog een tegenstelling: je lokt
een zaal vol met twaalfhonderd
liefhebbers van de King's Sin
gers, en 24 uur later komen er
in Roosendaal twee betalende
bezoekers opdagen. Ook dan
mag je spreken van een festival
van tegenstellingen.
Om op dat laatste even door te
gaan: het lag niet aan het pro
gramma dat er bij het optreden
van het Rubin Kwartet in
Roosendaal slechts vier perso
nen in de zaal zaten (die twee,
plus recensent en organisator).
Het strijkkwartet Der Tod und
das Madchen van Schubert is
werkelijk niet zo publiekson-
vriendelijk dat deze avond 'een
kwartet voor een kwartet'
werd, zoals heel geestig in de
krant stond.
Nee, het moet een ongelukkige
cumulatie geweest zijn van on
gunstige factoren. De boosdoe
ners waren de onbekendheid
van de locatie Erato-zaal, de
fraaie voortzetting van een
mooie zomerzondag en het EK
voetbal op de televisie, en niets
anders. Kan gebeuren.
De komende dagen zal er van
lege zalen geen sprake zijn.
Vanavond kan men in het
Chassé Theater in Breda te
recht voor de immer populaire
Jahreszeiten van Haydn, en
morgenavond wordt één van de
grote avonden van het Muziek
festival. De Basiliek van Sint
Jan in Oosterhout zal op z'n
kop staan tijdens de première
van het Requiem van Hector
Berlioz. De 450 zingende en
spelende medewerkers brengen
vanzelf al een hoop zaalvulling
mee. Maar er is plek voor meer
publiek, en wie eventueel niet
kan: donderdag a.s. wordt het
Reguiem-spektakel herhaald in
de Gertrudiskerk in Bergen op
Zoom en woensdag 26 juni in
de Grote Zaal van het Chassé
Theater in Breda.
Voor de volledigheid: dit Re
quiem met voorgeschreven
ruimtelijke opstelling van 32
koperblazers en slagwerk op
volle sterkte is vocaal een puur
West-Brabantse aangelegen
heid: Princenhage's Mannen
koor, Gemengd Koor Ooster-
heide, Koninklijke Toonkunst
koor Oosterhout, Oosterhouts
Kamerkoor, Projectkoor Ber
gen op Zoom.
Igor Roma
En dan het eenmalige optreden
van de piano-ontdekking van
1996: Igor Roma. De winnaar
van het Internationale Franz
Liszt Pianoconcours in Utrecht
1996 speelt woensdagavond in
het Chassé Theater in Breda.
Igor Roma won de eerste prijs
met moeiteloze superioriteit.
Niet alleen zijn virtuositeit viel
op maar evenzeer zijn artistici
teit en muzikale intelligentie.
Deze 27-jarige stamt uit de
pianistenhogeschool in Imola,
Italië. Wat ze daar afleveren
zijn pianisten die een totale
symbiose met het instrument
weten te bereiken. Igor Roma
horen en zien aan de vleugel,
dat is een ervaring die je nooit
meer vergeet.
Komt dat zien!
HANS ROOSEBOOM
New York (ap) - Walt Disney Company zal het aantal jaarlijks
uit te brengen films met de helft verminderen. Zo meldde de
krant de New York Times gisteren.
Hiermee is Disney het eerste bedrijf in Hollywood dat zijn productie
gaat beperken wegens de verzadiging van filmmarkt. Veel films in de
Verenigde Staten overleven tegenwoordig nauwelijks hun openings
weekeinde en de kosten voor het maken en promoten van films wor
den steeds hoger. Veel Disneyfilms zijn de afgelopen tijd geflopt, me
de doordat het publiek vaak van hetzelfde laken een pak krijgt.
Op het ogenblik brengt Disney 35 tot 40 films per jaar uit en dat zal te
ruggebracht worden tot 20, aldus Joe Roth, voorzitter van Walt Dis
ney Studios.
The Magic Friends, Sjors Fröhlich en Peter Plaisier, gaan na ja
renlange samenwerking uit elkaar. Plaisier mag na de zomer al
leen verder op de werkdagen tussen 15.00 en 17.00 uur, met op
vrijdag de Interactieve Top 50.
da naar Groningen reist, en in die
tijd mijn boek met plezier leest,
dan is dat voor mij genoeg."
P.P. Windhorst: 'Vuile praktijken'.
Uitg. BZZTÖH, prijs f 29,50.
Fröhlich heeft ervoor gekozen
zijn aanwezigheid op Radio 1 en
2 uit te breiden.
Op dit moment presenteert hij al
de NCRV-programma's Cappuc
cino, Hier en Nu Nieuwspoort en
Langs de Lijn van de NOS. Daar
dis je niet van Beethoven houdt,
niet van Liszt, en niet van
Pianomuziek, dan houdt het ver-
Paal hier op. Het onderstaande is
'oer voor pianisten en pianolief-
Pebbers. Het gaat over de
transcripties voor piano twee
handig die Franz Liszt maakte
'an de symfonieën van Beetho
ven.
liszt vervaardigde pianoversies
'an alle muziek die hij kon ge-
riiken. Hij begon zijn Beetho-
'en-transcripties in 1837, tien
laar na de dood van Beethoven,
e toen al heiligverklaard was.
oor Liszt betekende deze ar-
eid een uitbreiding van zijn
concertrepertoire, maar ook een
'«dieping van zijn inzichten als
nponist. Want bewerken is al-
reerst analyseren.
nitr .ne8en Beethoven-symfo-
Lif m de bewerking van Franz
z' zijn opgenomen door de
Parust Cyprien Katsaris. Wat
eet gunstig opvalt is dat
h»k inS pyhhonieën mét alle
I,., 7Pbngen speelt (bij eerste be-
dis if1?® bet alsof Liszt in
dp ,1 bng nog wijzigingen in
t ^J^nptie toepast),
ke.m zi°b overigens nauw-
8 aan de oorspronkelijke
Hector Berlioz
partituur als aan de 'heilige
schrift' (zijn eigen woorden).
Voor Liszt, die aartsbewerker en
-parafraseur, moet die terughou
dendheid moeilijk zijn geweest.
Toch, ondanks die trouw aan het
origineel, zijn Beethovens sym
fonieën na de behandeling van
Liszt geen symfonieën meer,
foto dg
maar pianowerken.
Beethovens symfonieën blijven
ook als pianowerk recht over
eind. Als je niet zou weten wat
hier gespeeld werd - maar dat is
natuurlijk een onmogelijke voor
onderstelling - zou je finaal door
de knieën gaan voor deze absolu
te meesterwerken. (Beetho
ven/Liszt: Symphonies nos. 1
2, door Cyprien Katsaris, piano.
Teldec/Warner, 4509-97952-2)
HANS ROOSEBOOM
Een ronduit heerlijke cd: drie
spetterende ouvertures van Ber
lioz plus zijn symfonie Harold en
Italië (ook wel aangeduid als
concert voor altviool en orkest).
Berlioz' ouvertures Benvenuto
Cellini en Le Carnaval romain
waren beide bedoeld ais intro
ductie tot een opera over de Ro
meinse kunstenaar Benvenuto
Cellini. De opera flopte, de ou
vertures bleven.
Ook de derde ouverture op deze
cd, Le Corsaire, is een stuk dat
tomeloos inzet. Bij Berlioz geen
inleiding, of een inleiding tot een
inleiding. Nee: direct ter zake, en
de zaken voortvarend afwikke
len tot het einde.
Hoofdmoot is de Symfonie
Harold en Italië, dat toppunt van
de muzikale Romantiek, vol ber
gen, rovers, pelgrims en verliefde
zangers. Berlioz schreef het op
verzoek van de violist Paganini,
die voor de verandering eens een
concert voor altviool wilde. Het
werd echter iets heel anders.
Toen het klaar was toonde Paga
nini zich zwaar teleurgesteld.
Hij heeft het stuk nooit gespeeld.
Maar bij de première bleek het
een groot succes.
De uitvoeringen op deze schijf
zijn van het hoogste niveau. Wat
zou je anders verwachten van
het briljante Orchestre de
l'Opéra Bastille o.l.v. vaste diri
gent Myung-Whun Chung. De
dirigent (geboren 1953) heeft
zich de afgelopen jaren ontpopt
als een specialist in Franse mu
ziek. Voor DG maakte hij opna
men van o.a. Berlioz, Saint-
Saëns, Bizet, Messiaen en Dutil-
leux.
De opnamen voor deze Berlioz-
schijf zijn gemaakt in november
1993 in de Gounod-zaal van de
Opéra Bastille. (DG 447 102-2)
HR
Offenbach is zijn carrière als
componist van komische operet
tes pas begonnen nadat hij eerst
serieuze pogingen had gedaan
om naam te maken als cello-vir
tuoos. Dat verrassende feit blijkt
uit het boekje bij de nieuwste cd
van de Canadees-Israelische cel
liste Ofra Harnoy.
Jacques Offenbach, in 1819 ge
boren in Keulen maar opge
groeid en opgeleid als een Frans
musicus, reisde in de jaren '40
MUZIEKRECENSIES
door Europa ais solocellist. Be
kend is bijvoorbeeld dat hij in
1844 in London een trio vormde
met Felix Mendelssohn aan de
piano en Joseph Joachim (toen
13) op viool.
Zelfs een Ecole du violoncelle
heeft Offenbach op zijn naam
staan (nog altijd in gebruik) en
naar nu dus blijkt een virtuoos
concert voor cello en orkest, da
terend uit 1847. De componist
heeft de solopartij niet helemaal
uitgeschreven en alleen een or
kestratie van het eerste deel na
gelaten. De cellist Jean-Max
Clément heeft het concert kant
en klaar voor gebruik gemaakt.
Het is een openbaring dat dit
werk bestaat. De onbekendheid
van dit Offenbach-concert
mocht best doorbroken worden.
Dat is met deze cd gebeurd. Me
nig cellist zal dankbaar zijn voor
deze uitbreiding van het reper
toire. Muziek van het hoogste ni
veau is het niet, maar wel uitste
kende en aangename muziek.
Het celloconcert doet overigens
niet denken aan de frivoliteiten
waarin Offenbach zich korte la
ter de specialist zou tonen. Wel
bewijst de componist ook hier al
zijn melodieënrijkdom.
De celliste Ofra Harnoy comple
teert de cd met een uitvoering
van het veel bekender Cellocon
cert van Edouard Lalo (1876).
Na Offenbach valt het op dat je
hier muziek hoort van een echte
vakman op het gebied van de
symfonische en concertante
compositie, en bovendien van
een voortreffelijk instrumenta-
tor. De cd is dus de moeite waard
zowel vanwege het curiosum van
Offenbach als vanwege Lalo's
echte meesterwerk. De uitvoe
ring is professioneel: behalve
Ofra Harnoy het Bournemouth
Symphony Orchestra o.l.v. Anto
nio de Almeida. (RCA Victor Red
Seal/BMG 09026 68420 2)
HR
komt nu ook de uitzending van
Hier en Nu op de maandagoch
tend bij.
De NCRV overweegt tevens hem
in te zetten als presentator op
televisie.
Het duo Fröhlich Plaisier
kwam toen beiden 14 jaar oud
waren bij de omroep.
Zij werkten 15 jaar samen.
Govert van Brakel, al 17 jaar de
vaste stem van de NCRV, wisselt
van omroep en treedt in dienst
van de NOS.
Van onze verslaggever
Breda - Dertig jaar hebben ze
het zonder naam volgehou
den. Popgroep BZN viert dat
jubileum dit seizoen en geeft
twee speciale concerten in de
grote zaal van het Chassé
Theater in Breda.
Met telkens 1200 fans in de zaal
neemt BZN op vrijdag 21 en za
terdag 22 juni een nieuwe cd op.
Er wordt aan meegewerkt door
een orkest onder leiding van Har
ry Van Hoof en het koor De Zan
gertjes van Rotterdam.
De TROS maakt opnamen tijdens
de twee optredens.
De cd bevat voor het eerst covers
(nummers van andere artiesten),
o.a. van Michel Fugain en Gilbert
Bécaud.
In oktober ligt de schijf in de
winkel.
riS'isp,