Belfast blaast toerisme nieuw leven in in de wreef Schande van Italië Grotwoningen van Matera zijn een pronkstuk zonder publiek Leven en dood van een admiraal in drijvend museum DE STEMTOERISME Matera Bruidstaart PËSTEM Eén hotel Noord-Ierland ruikt eindelijk kansen Bomaanslagen Goedkoop Politie Publieke schande Openluchtmuseum Vlaggeschip Nelson in Portsmouth Gebouw Pin Door smalle straten en trappen met elkaar verbonden wentelde zich de bewoning van het Italiaanse Matera als de garnering rond een bruidstaart naar het hoogste punt van de berg, waar uiteraard een fikse kathedraal prijkt. foto vnu - - t i oo.ro achtige terrein zich niet leent voor de aanleg van autowegen. Vanuit Rome is het vijf uur rij den naar Matera, de eerste keuze voor een toerist in dit land. Van uit Bari twee uur. Basilicata voor jou alleen, het lijkt er veel op. Zelfs in de Sassi van Matera is de kans gering dat je andere toeristen tegenkomt. Toch is dit een erkend pronk stuk, het staat op de 'World Her itage List' van VN's culturele or ganisatie Unesco en behoort als zodanig tot het 'Erfgoed van de Mensheid'. Matera is nu een stad van 55.000 inwoners, op het hoogste deel van een vrij platte, 400 meter hoge berg die eenzaam ligt in een vlakte. Onder langs de berg loopt een kloof met een riviertje. De wand van de kloof is van zandsteen. Bovenop de berg is pas zeer recentelijk de nieuwe stad gebouwd. Vroeger bestond heel Matera uit woningen die in de wand waren uitgehouwen. Op deze 'Sassi' is menige antro poloog en cultuurhistoricus af gestudeerd. In de grot woningen van Matera woonden vele dui zenden jaren mensen die elders verdwenen samenlevingsvormen intact hielden. De Ionische zee kust, even ten zuiden van de stad, was een typische 'aan- spoelkust' voor op drift geraakte mensen en gemeenschappen. Ne genduizend jaar geleden reeds trokken primitieve jagersvolken landinwaarts. Ze vonden de kloof van Matera waar de regen rivier altijd voor water zorgde. Ze vestigden zich in bestaande holen, diepten die uit, groeven nieuwe, bouwden quasi-gevels met balkons bij de ingangen, hakten trappen uit en effenden pleintjes. De jagers werden her ders, de vlaktes rond Matera wa ren geschikt voor hun kuddes. In de holen konden ze blijven wo nen. De herders werden land bouwers. De kloofwand van Ma tera bleef hun wooncentrum, slechts een zijhol hoefde te wor den uitgegraven voor de ezel. Nieuwe, steeds hoger gelegen grotwoningen werden gebouwd, steeds volgens hetzelfde pa troon. Eerst een vlak pleintje, daaromheen een dozijn grothui zen, per drie pleintjes een kapel, per twintig pleintjes een kerk hofje. Door smalle straten en trappen met elkaar verbonden wentelde zich de bewoning als de garnering rond een bruid staart naar het hoogste punt van de berg, waar uiteraard een fikse kathedraal kwam te prijken die met 'piazza' en al werd omwald als laatste vluchtplaats in tijden van oorlog. De heersers van Basilicata wis selden elkaar af: Grieken, Ro meinen, Gothen, Saracenen, Noormannen, Spanjaarden. Nieuwe volkeren spoelden aan. Maar elke nieuwe groep onder wierp zich aan de strikte regels die het leven onder zo primitieve omstandigheden dragelijk ma- NEDERLAND 1 MAANDAG 17 JUNI 1996 Door Jan Smets Zo groot als een derde van Ne derland. Zo warm en zonnig als alleen Zuid-Italië kan zijn. De Apennijnen lopen eruit naar zee, hun toppen halen de duizend meter niet meer, hun dalen zijn breed. Waar de natuur dat mo gelijk maakte, is het land gecul tiveerd sinds duizenden jaren. Lappendekens van bosschages, graanakkers, bermen vol brem, bemoste rotsvlaktes. Ook veel eeuwenoude olijfboomgaarden, wat wijnvelden. Geen spoor van industrie. Twee steden en hon derd dorpen, de meeste bovenop een heuvel, altijd plus kerk en soms met kasteel. Slechts zes honderdduizend mensen wonen er, de meesten in stille armoede. Toeristisch gezien is het een van de minst bekende gebieden van Zuid-Europa. Basilicata, ook luisterend naar de naam Lucania, zal nooit een gezocht reisdoel worden als an dere Italiaanse streken, als bij voorbeeld Toscane of Umbrië. Maar wie er geweest is, kan wel een mooi verhaal vertellen. Over de 'Sassi's' van Matera natuur lijk, maar ook over de lange, slingerende wegen door een mensenloos landschap waar je kilometers lang moederziel al leen de panorama's opslurpt. Of over veertig kilometer mooi strand aan een kraakheldere zee waarvan er maar vijf, bij de ruï- nenstad Metaponto, in exploita tie zijn. Alles beneden Napels, met uit zondering van Sicilië, geldt als toeristisch ontwikkelingsgebied. Er gaat veel geld heen voor ont wikkeling. Dat gaat grif op aan rapportenschrijvers, architecten en organisatoren van conferen ties. Of er ook concreet iets mee gebeurt, is een voor de hand lig gende vraag. Toerisme van enige omvang heeft het in elk geval nog niet opgeleverd, ook niet van Italianen zelf. Zoals op veel plaatsen in 'Mezzogiorno', zoals Zuid-Italië wel genoemd wordt, is in Basilicata een zo schrijnend gebrek aan redelijke hotels dat vrijwel geen reisorganisatie er rondreizen kan aanbieden. Van uit Nederland is het er precies één. De afstand speelt ook een rol. Alleen Bari heeft een vliegveld. De Autostrada mijdt Basilicata, naar men zegt omdat het berg- Een weekendje Belfast, niet veel Nederlanders zullen aan de Noord- Ierse stad denken bij het plannen van een tussendoorvakantie. Toch kan de Belfast City Break geboekt worden, net als andere vakanties in Ulster. De Noord-Ierse toeris- mebonzen stellen dat het Britse buitengebied op de drempel staat van een nieuw toeristisch leven. Door Johan vari Grinsven Bijna sinds mensenheugenis worden Belfast en Noord-Ierland vooral geassocieerd met haat, bloedvergieten, godsdienststrijd, belegering. Dus is het even wennen om in een brochure van een Nederlandse reisorganisatie een Belf ast City Break te zien staan. Belfast als be stemming voor een gezellige tussendoorvakan tie, die gedachte zal bij weinigen opkomen. 'De levendige hoofdstad van Noord-Ierland maakt zich op om toeristen te verwelkomen. De laatste jaren is enorm veel geïnvesteerd in nieuwe hotels en stadsvernieuwingsprojecten. Het vrijwel autovrije centrum is aantrekkelijk om in rond te wandelen, op zoek naar typische winkeltjes, of te lunchen in een van de authen tieke pubs', meldt Cityhopper Tours in de pas verschenen brochure voor het komende zomer seizoen. Joris Minne van de Northern Ireland Tourism Board in Belfast is trots op dat plekje in die brochure. Het is het bewijs dat Belfast, weer meetelt. En, net als heel Noord-Ierland, op de drempel van een nieuw leven staat. Minne toonde zich onlangs tijdens een blik sembezoek aan Nederland een ras-optimist. Hij betreurt de laatste bomaanslagen in Lon den sterk. „Sinds het begin van de vredesge- sprekken en het staakt-het-vuren in 1994 was de sfeer in Belfast uiterst optimistisch, uitgela ten zelfs. Nu is iedereen weer wat meer ge spannen, maar we blijven voorzichtig-optimis- tisch." Hij erkent dat Noord-Ierland in het buitenland een slechte reputatie heeft. Dat kan ook niet anders na ruim 25 jaar bloedige strijd tussen katholieken, protëstanten en het Britse leger. „Al dat geweld heeft ook een voordeel", meent Minne. „Mensen weten tenminste waar Noord- Ierland ligt. Vraag maar eens aan een wille keurig iemand waar Dominica ligt. We hoeven dus alleen nog maar Noord-Ierland als een toe ristische bestemming onder de aandacht te brengen." Het nog altijd fragiele bestand heeft Noord- Ierland - ook Ulster genoemd - op toeristisch vlak goed gedaan, aldus Minne. In 1994 kwa men er 1,29 miljoen mensen naar de kop van Ierland. Daarvan kwamen er 275.000 alleen voor een vakantie. In 1995, het eerste volle jaar van het bestand, steeg het aantal bezoekers tot boven de 1,5 miljoen, waarvan 430.000 vakan tiegangers. De anderen kwamen bijvoorbeeld (deels) voor zaken of om familie of vrienden te bezoeken. Volgens de Northern Ireland Tourist Board bezochten in 1995 zo'n 10.000 Neder landers dit deel van Engeland. Als de laatste bomaanslagen in Londen inci denten zijn, dan moet Noord-Ierland deze ster ke toeristische groei door kunnen zetten, zo denkt Minne. „Als we maar weer niet in een geweldsspiraal terecht komen." Maar liever verwijst hij naar twee hotelgroepen die on langs aankondigden in Belfast nieuwe hotels te willen bouwen. Voor de een 'n investering van 40 miljoen gulden, voor de ander gaat het om 25 miljoen gulden. En om het feit dat de twee Nederlandse reisorganisaties die Noord-Ier land de laatste jaren in hun aanbod hadden, inmiddels gezelschap hebben gekregen van en kele concurrenten van omvang: Arke, De Jong Intra Vakanties en OAD. En dat KLM City hopper dagelijks op Belfast vliegt. „Belfast heeft veel te bieden: muziek, pubs, de mensen, bezienswaardigheden zoals het stad huis, de botanische tuinen, de scheepswerf en het Ulster Museum. En het is er goedkoper dan in Londen. Dat weekeindarrangement van Ci tyhopper Tours is niet zo ongewoon, er komen ieder weekeinde veel Londenaren naar Belfast om uit te gaan. Er gaan niet voor niets dage lijks zo'n twintig vluchten tussen Belfast en Londen", aldus Minne's collega Aubrey Irwin. „Wij hebben goede restaurants in Belfast, er is in veel pubs live-muziek te horen. Niet alleen maar folk, maar ook rockmuziek. En wie wil, zit binnen twintig minuten vanuit de stad mid den in de natuur." Noord-Ierland is ongeveer zo groot als de drie noordelijke provincies van Nederland samen. De meeste bezienswaardigheden zijn binnen een meerdaagse tocht van 800 autokilometers te bekijken. Irwin: „En we hebben een rijke historie". Maar hoe zit het met de recente geschiedenis, de versperringen, de militairen en politiemen sen op straat, het geweld, de sfeer van doem en dreiging en de IRA die niet ingaat op de eis van de Britse en Ierse regering om het staakt-het- vuren te herstellen? Minne: „Zeker, voor ie mand die niet gewend is om veel politie op straat te zien, kan Belfast beangstigend zijn. Maar de situatie is sterk verbeterd vergeleken met de tijd voor de wapenstilstand. Nu word je op het vliegveld niet meer ontvangen door mi litairen met machinegeweren in schuttersput jes. Overigens is er bij al het geweld in Belfast nog nooit een toerist iets overkomen", gooit Minne er nog maar een schepje bovenop. Hij weet de situatie nög rooskleuriger te schil deren. „Die zware politieaanwezigheid heeft ook voordelen. Het maakt Belfast misschien wel de veiligste grote Europese stad. Als bij ons een toerist wordt beroofd, dan is het voor paginanieuws in de krant. Zo zelden komt het voor. Een onderzoek van Coopers&Lybrand heeft onlangs aangetoond dat negen van de tien toeristen die daadwerkelijk in Noord-Ier land zijn geweest, ook zeggen terug te komen. Dat is een haast ongelooflijk hoge score voor een toeristische bestemming. Nu hoeven we dus alleen nog maar te zorgen dat meer mensen die eerste keer komen." Brits Toeristenbureau (020-6855051), Iers Natio naal Bureau voor Toerisme (020-6223101), Nort hern Ireland Tourist Board, St. Anne's Court, 59 North Street, Belfast BT1 NB, Noord-lerland, (00- 44-1232-231221). Italië's contouren worden wel vergeleken met die van een laars die een bal wegschopt. De bal is Si cilië. De teen van de laars is Calabria. De hak is Puglia, de stad Bari en het land daaronder. Dan is er ook nog de 'wreef', de noordkust van een in ham van de Ionische Zee, Matera, Potenza, Meta ponto. 16.00 16.05 16.52 11.44 16.15 journaal Goeiemiddag! Sterkste mannen teams uit Groot-Bri Afrika, IJsland en N den om de titel Man Team Zo vader zo zoon, s Ingrid Haringa Blue Heelers, serie Jjjji Weg van de snelw; IJ29 Ambulance, report! 20 00 Journaal jq'30 Taxi, ontmoetingen 2124 Hier en nu, actualit 2153 Spanjer, reportage reld van de therapie 2238 Dokument: Geschei genoten praten ove te huwelijk 23,28 Cheers, comedy 23 52 Miniatuur: Breyten (tot 23.58) NEDERLAND 2 09.30 Kijk dieren! (tot 09. U 00 Huisje boompje 10.20) 1505 Alleen op de werel serie 1533 White Fang, jeugdst 17,01 De troon van Konii bit 1729 2Vandaag, actualite 17.30 en 18.00 Jot Sportjournaal en 1 punten uit het nie door het weer 19.01 Our House, serie 19,49 Een rare kwast, reb 20.00 Nature World - Ti Wildebeests, natuui re 20.49 Uitvinders, portrett Ie en minder succe: ders 21.21 AMC-TV, reportage-s 21.55 Man en Macht, praa 22.35 Peter, sketch 22.45 EK-journaal, voetba 23.30 Journaal 23.38 Wat is er aan de ha kunstenaars vertelle inspiratie en de drij hun werk (tot 00.08) NEDERLAND 3 01.00 Journaal 17.05 Klokhuis 07.22 Verhalenverteller 07.29 Ontbijt-tv, actueel nr elk halfuur NOS-Joui 09.00 Journaal 09.05 PP: Uitzending RPF 09.08 Kook tv 09.29 Eiland van de dorst 10.51 Kort concert 11.13 Goeiemiddag! 12.00 Journaal 12.07 Europa van het guit 1300 Journaal 13.07 Verrassend Nederla 13.32 De rijdende rechter 13,57 Jostiband 14.47 World Trade Show 15.32 The Wonder Years 16.00 Journaal 16.07 Lopende zaken '6.37 In Living Color, com 1707 Flying Doctors, serie 18.00 Villa Achterwerk, ki ne met Pingu; 18.06 18.09 Monty BELGIË FRANS 1 '6.35 Le blamatoscope, kim 17.30 Die Schwarzwaldklinik, Regions soir, regionale actual! Lequotidien des sports 18.55 '9.30 Nieuws 20.10 Opération ie, Franse film-komedie uit 1 bert Lamoureux met Michel eard Menez en Pierre Tornad n'a' magazine over de noord 22.35 Laatste nieuws (tot 22.5 BELGIË FRANS 2 '6.50 Top motos, motorspi "15 Autosport: GP van Canai Seants du stade, portretten '9.30 Nieuws 20.10 Michel Sei Opération Lady Marlène, Fra medie uit 1974 van Robert Lan «chel Serrault, Bernard Men Tomade 21.25 Voyage d'eni Mod, documentaire 22.20 N Partenaires 96, zakenm, Noord-Ierland komt al ruim 25 jaar voornamelijk met geweld in het nieuws, maar volgens de Northern Ireland Tourist Board heefi sinds het bestand in 1994 toeristen veel te bieden, óók natuur. foto archief oe 91 f '1 DUITSLAND 1 Morgenmagazin ™iL Mona Lisa 09.45 G Stretch-Band 10.00 Heüte ij. reportage 10.45 fall auf Fall-Jedem 11'°4 EM Extra: '2.55 Presseschau 09.00 f Gymnast: 10. Recht sein R EK-voe .00 M Presseschau 13.00 M k Wrtschafts-Tetegram gesschau um t,n. Söschau 14.03 Rehmsen, talk 3 Juliane A eantw talk: it, boul e Liebe, se i EM ext Tagessc natuurde i olifanten in M> 1 1 21. 4 Pro+Contra-TI i letzter W 3.00 Tat jazin 00.! Ceiling Zero 15.03 junane Tan- L 5 Jür9en fl'egea ragesschau 16.03 Flier 17-10 Brisa 17.55 Verbotene Lie perenhof, serie 18.54 I «jagazine 20.00 *ege, 2-delige Eermensen en olif "ralig Burma. Jagazme 21.44 Pro+C feS'e 21.45 Sein I «•30 Tagesthemen 2s.e memf1'30 Nachtma9azi Cagney-cyclUS: C °UITSLAND 2 Z'e Duitsland 1 11,00 h hoogtepunten uit Frö 12-35 Umschau 12.55 17 on°AkXtra/tennis: ATP"te Abendmagazin 17.51 19.00 Heute 19.2 41.00 auslandsjournal 22.15 White Mar 0 heute nacht. I ken. Het systeem van de Sassi bleef in wezen hetzelfde: een bij enkorf van kleine, sterk van el kaar afhankelijke gemeenschap pen die buiten hun eenkamer- huizen lief en leed, poep en pies, water en molenstenen, hout en kaarsen met elkaar deelden. Dat ging goed tot eind vorige eeuw de lange vingers van de in dustriële revolutie ook hier kwa men rommelen en de samenle vingen uiteen graaiden. Familie na familie vertrok, de beste eerst. De verpaupering sloop binnen. In de Tweede Wereld oorlog ging alles mis, de gemeen schappen waren op sterven na dood. Het moet er desolaat heb ben uitgezien en zo ook hebben geroken. Grote fotografen van over de hele wereld kwamen de ellende vastleggen. Matera werd de publieke schande van Italië. Premier Alcide de Gasperi nam een drastische maatregel. Hij liet begin jaren vijftig voor de vijftienduizend resterende Sas- si-bewoners flats bouwen bo venop de berg. De grotwoningen gingen op slot. Zoals ze werden achtergelaten, zo liggen ze er nog, met dit ver schil dat er grote schoonmaak is gehouden en dat hier en daar wat restauratiewerk is gepleegd. Vanuit de verte, van de overkant van de kloof, ziet Matera er uit als een slecht gevormde honing raat. Van dichtbij zie je de sa menhang en de logica van con structies zoals die om het regen water te bewaren en om wijn te maken in het balkon van een kapel. Groots, heel groots zijn de plan nen die Basilicata met de Sassi heeft. Dit moet een levend open luchtmuseum gaan worden waar vierduizend mensen leven en tienduizenden komen kijken. Hier komen kunstwinkels, stu dio's, muziekzaaltjes. Ja hoor, internationaal, de Actors Studio uit New York heeft al gezegd een dependance te willen vestigen in de grotwoningen. Hooggeplaat- sten en zeergeleerden barsten van de plannen. Ter plekke, in de Sassi, is de rust sereen. Een enkele hoekwoning is bewoond, krijgt licht uit een kabeltje dat vanaf de stad komt, water en gas uit een ondergrond se leiding. De tevreden kijkende oudere jongere die er woont, paardestaart en stoppelbaard, stelt vast dat het de gemeen schap vijf jaar en vele miljarden lires gekost heeft om dit beetje infrastructuur aan te leggen. „Ik ben niet van hier. De mensen van Matera zouden zelf de Sassi moeten ontwikkelen, maar dat doen ze niet, dertig procent is werkloos en mist geld en initia tief om iets te beginnen. Boven dien is de schande van hun va ders en moeders te vers." Nationaal Italiaans Verkeersbu- ro, Stadhouderskade 2 in Am sterdam (020-6168244). Het vlaggeschip van de Britse zeeheld Horatio Nelson is een toeristische attractie van jewelste in Portsmouth. Door Nico Koolsbergen Wie was Michiel de Ruyter? Benieuwd of Nederlanders be neden de dertig het antwoord weten. Vraag in Engeland wie Horatio Nelson was en reken maar dat iedereen begint te vertellen. Nelson was, net als De Ruyter, een zeeheld. Zijn naam is verbonden aan de zeeslagen van Calvi (1794, kost te hem het rechteroog), Tenerife (1797, kostte hem de rech terarm) en Trafalgar (1805, kostte hem het leven). Nelson en Trafalgar zijn begrip pen. De namen staan op gevels, borden, pleinen in heel Enge land. En zeker in Portsmouth, de basis van de Britse marine. De haven van het stadje ligt vol met het modernste gecompute riseerd oorlogstuig. Van die grijze schepen met allerlei bol lingen en uitstulpingen die ga rant staan voor dood en verderf. In die haven is een hoek met ge bouwen en oude schepen: het Royal Naval Museum. Hier ligt de HMS Victory, het originele vlaggeschip van Nelson. Het liep in 1765 van stapel, verkeert in prima staat en is een toeris tische attractie van jewelste. Niks computers maar eerlijke kanonnen. Niks radar of satel- lietnavigatie maar een kraaien nest. Er liggen nog andere historische schepen waaronder het wrak van de Mary Rose uit de tijd van Hendrik VIII. Dat wordt per manent besproeid met water en was om te voorkomen dat het hout vergaat. Pas over tien of twintig jaar kan de kraan mis schien dicht. Horatio Nelson was een groot man. Bij het bed van de held zie je pas hoe klein hij was: 1,55 meter. Het lijkt een kistje en dat is ook zo. Het bed van een Brit se admiraal was ook zijn dood kist. Een vlootvoogd zag altijd de dood onder ogen, zelfs in zijn slaap. De kist aan boord van de HMS Victory is een kopie. Want in het origineel rust Lord Hora tio Nelson. De Victory is een geweldig ge bouw van hout. De manschap pen kenden geen comfort, slie pen in hangmatten tussen de kanonnen en hadden geen pri vacy. Alleen de kok mocht ro ken, die speelde toch al de hele dag met vuur. De rest pruimde, vertelt Kevin, een gepensio neerde marineman die toeristen gidst. De officieren waren beter gehuisvest. Nelson sliep wel in een kist, maar zijn kwartier was zeer luxueus. Antiekliefhebbers kijken likkebaardend naar de tafel, de inktpot, de ganzeveren, de stoelen. Hier schreef de ad miraal een beroemd gebed, aan de vooravond van de slag bij Trafalgar. Voorvoelde hij zijn dood? Hij geeft zichzelf en 'de rechtvaardige zaak' waarvoor hij strijdt over aan 'de grote God die ik dien'. Bij Trafalgar werd de Frans/Spaanse vloot van Napo leon op 21 oktober 1805 versla gen. Brittannië heerste over de zeeën en zou dat blijven doen. Ieder jaar op 21 oktober - Tra falgar Day - komt de top van de Britse marine bijeen op de Victory om Nelson en zijn laat ste slag te herdenken. Een koperen plaat op het dek markeert de plek waar Nelson door een kogel uit een Frans musket werd getroffen. Enkele uren later stierf de admiraal in de ziekenboeg benedendeks. De sterfscène is afgebeeld op een schilderij. In werkelijkheid blijkt de ruimte stukken klei ner. Kevin vertelt smakelijk over het leven aan boord van toen. Zoals iedere gids heeft hij zijn vaste anecdotes. Voordat een omge komen marineman een zee mansgraf kreeg, stak men hem een pin door de neus. Om te controleren of hij echt dood was. „Want zelfs mensen in co ma krijgen dan nog water in de ogen. Is er iemand die wil pro beren of deze theorie klopt?" Portsmouth ligt ten zuidwesten van London aan het Kanaal, is te bereiken met auto of trein. Er zijn geregeld rondvaarten door de haven. De musea en histori sche schepen zijn ieder dag - behalve met kerst - te be zichtigen vanaf 10.00 uur.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 8