11 Zomer-Gids 4Ik heb een grandioos leven' De houten charme van de Erato-zaal lichtere Tukker Herman Finkers mijdt boodschappen en engagement JZIEK D1 Nuis: nieuw voorstel 'vensterprogrammering9 1 vieren wij ons aan met 2 reserveren Dimitris 5KS SPECIALITEITEN- TAURANT Bierkaaistraat 12 st- Tel. 0114-312066 I MUZIEKFESTIVAL WEST-BRABANT .(ariëtte Euwe-van Wissen ((eerenveen gingen fans german Finkers ooit aar op de vuist na [zware nacht doorge it te hebben in een aak voor de schouw- 5 In Winterswijk werd ('een opdringende me- Rde glazen pui van het 6 ingedrukt. Kaarten zijn voorstellingen uhten op de zwarte it grof geld op. a van morgen.... 2710 V1UNICATIE Ig/ngs- ding rden. ïre leiding an: >osch. rocedure. De Wildkamp levert J 5.000 technische ortikelen uit voorraad o.o.: - leidingen, sproeiers en pompen - druppel- en sproeislangen koppelingen Deskundig ooms KlINSTSTDFLEiniMRSVSTEMEH RUCPHEN (N.Br.) lei. 0165-343508 g VEEN (H.8r.) III. 0416-694001 VRIJ VEILIG Informatie? Bel de GGU Aids-infoband 0164 - 25 12 22 Geslachtsziektenband 5 0164 -23 46 00 Ben Hur geschreven: iJuT' meer hij, waarvoor it, s f brul<le: Hulde Ben, hul denkt de nuchte- ;er uit Almelo dat het van die gekte, zoals Ütnoemt, wel voorbij is. „Al jjadacht maakte mij soms -tierig. Je begint te twijfelen iiie hooggespannen verwach- sivél kunt waarmaken." «stellingen van Finkers lebben minimaal twee din- jtiiieen: er is geen lijn in te ittten en ze hebben een enor- ppdichtheid. Het publiek it nauwelijks kans om op giekomen. Ook zal men in jnieuwe programma weer te- s naar enig engagement want Finkers heeft op het jan geen zware boodschap te vertellen. „Ik praat niet of over actuele poli- in binnen- of buiten- iikkan mijn teksten nu een- jilniet afwisselen met een lach traan. Ik wil alleen maar I §en maken. Als ik bij uitzon- ingwel eens iets droevigs doe, lik dat er een golf van op- ifcg door de zaal gaat als ik weer een grap vertel, itiaditie in het cabaret van de van de lach en de ti, heb ik altijd een beetje ■d gevonden." Id zijn werk om is Finkers IJegelijk geïnteresseerd in het iögebeuren. „Ik kan me niet rastellen dat iemand niet in po- resseerd zou zijn om- toch altijd met jezelf jteigen leefomgeving te maken 't Dat mensen politiek als zien, begrijp ik trouwens tt Politici zijn nooit recht door (moeten altijd maar compro- psen sluiten. Dat zou niets voor 1)81 verbaasde Herman Fin- uzijnfans nog door op het Mu- in Amsterdam tijdens i actie voor vluchtelingen uit ada een gedicht voor te lezen S een politieke boodschap, Insop Brussel' getiteld. Een zin gedicht: 'Er gaan nog treinen met joden naar Al heet Auschwitz of Kigali en zijn jo- s soms moslim, soms Hutu, «Tutsi of niets'. Jan Faber had het jaar Moor een landelijke oproep om naar aanleiding van tie in Bosnië massaal een «jaar Brussel te houden om protesteren. Te protesteren te- de laksheid van Europa bij «ormen van genocide over de ((wereld. Daar kwam eigenlijk geen reactie op en dat J mij in hoge mate om- 4 het toch een uitstekend idee tik heb toen contact met Fa- ®gezocht en we hebben ons af- waarom die mars nooit is. We kwamen er niet Waarschijnlijk is het berus- jSwnt berusting lijkt nu mode onderdeel van een intel- «aele status. Protesteren is uit 4 snode. Twintig jaar geleden 'smmen veel meer in actie te- J onrecht. Ik vond dat ik toch zeggen. Al is het alleen mensen dan denken: Finkers het zegt, moet «wel erg zijn," k „Ik zet in Berlijn m'n fiets tegen de muur, ik kom terug, muur weg!" JU Finkers behoort al ruim «ennium tot de categorie -ante Nederlanders'. Zelf is "eg het meest verbaasd over P succes. „Ik was vroeger een schuchter, onopvallend, ver- e.n ^terend jongetje. Ik l,"1; behoorlijk zwaar op de Jl ik na een mislukte alogie-studie op de Sociale u, ®,e zat> en men vroeg mij ,Jzei altijd 'Ik sluit me bij de f spreker aan' of 'dat vind ik kLu vreem<ie was dat ik op ta ten W61 °P het podium «kW ®aan staan. Op een of it ,..e,manier heb ik me ondanks JJfgenheid toch altijd aan- gevoeld tot het Po- I..j'ik m'n harmonica om- ik niet meer verlegen, je als het ware ach- NiuT"*1 0p het P°dium IbJbJ, nooit te stotteren." ft„,J.eers'e optreden was op itztSj letterlijk tussen «7®-^ hadeen ge- De aanwezigen moesten lachen, en na nog tien van dit soort ge dichten begon Herman ervan overtuigd te raken dat hij grappi ge dingen kon schrijven. Toen de jonge Finkers merkte dat hij op het. podium plots een heel ander mens werd en veel meer durfde, ging hij steeds meer tek sten schrijven en zich serieus op cabaret richten. Nadat hij in 1979 in Delft met drie prijzen het Ca- merettenfestival won, besloot Finkers definitief cabaretier te worden. Of liever gezegd 'ko miek/grappenmaker', want aan de betiteling cabaretier heeft hij een hekel. „Een echte cabaretier houdt meer van Chaplin, een ko miek kiest voor Laurel en Har dy", zei hij ooit. De eerste jaren wilde het, behalve in het oosten en noorden van het land, niet lukken met zijn carriè re. Zijn Twentse tongval zal er mede debet aan geweest zijn dat schouwburgdirecteuren in het westen Finkers niet wilden boe ken. En als het dan gebeurde, stond hij soms voor nog geen tien mensen te spelen wat hem toen de opmerking ontlokte: 'Het pro gramma kan vanavond niet door gaan want de toeschouwer heeft zich ziek gemeld'. Na een paar jaar breekt Finkers echter ook in de Randstad door en dan is er geen houden meer aan. Finkers wordt een hit en voor velen een 'must'. Woordspelingen Kenmerk van de Almeloër zijn de korte gedachtenkronkels. Ik ben niet getrouwd want mijn schoon ouders konden geen kinderen krijgen, Ik was zo aan mijn vrouw gehecht dat ik operatief verwij derd moest worden, Ik heb er van avond echt zin in, maar eerst moet ik nog twee uur optreden, Mijn broer doet nu een dansje van 42 seconden, dus u hoeft zich geen minuut te vervelen, of Ik ben zo'n trage slome geest, wat was dat voor wonderlijk sperma, dat van een paar duizend zaadcellen ik de snelste ben geweest. Een hele leu- ke is ook deze: Ik kom in Berlijn en zet mijn fiets tegen de muur. Kom ik een uur later terug... muur weg!. Typische Finkers-hu mor. „Mensen onthouden van mij bepaalde citaten", vertelt Fin kers. „Acts onthouden ze niet maar wel die gedachtenkronkels. Kennelijk zitten ze zo in elkaar dat mensen ze jaren later nog kunnen herhalen." Na de definitieve doorbraak van de cabaretier in 1985 met het pro gramma 'EHBO is mijn lust en mijn leven', komt de broer van Herman, Wilfried, full-time bij hem werken. Voor die tijd schreef Wilfried al incidenteel voor Her man. Samen schrijven ze de tek sten en bedenken ze de grappen. „Alleen zijn grappen kan ik ge bruiken", vertelt Finkers. „We hebben hetzelfde gevoel voor hu mor. Aan teksten of ideeën van anderen heb ik meestal niets." Wilfried (afgestudeerd bioloog) verschijnt tijdens een voorstelling ook af en toe op het podium. „Maar daar houdt het mee op", zegt Finkers. „Meer dan dat wil hij niet op het podium doen. Hij wil zo veel mogelijk op de achter grond blijven." Al vele malen is aan Finkers ge vraagd hoe hij zijn grappen toch 'maakt'. „Mijn broer en ik beden ken eerst originele losse zinnen. Die rollen vervolgens maanden lang door je hoofd en gaan dan op een gegeven moment 'aan elkaar vast zitten'. Ze horen niet bij elkaar maar er ontstaat toch een vorm die ze langs een achterdeur wel bij el kaar brengt." „Inspiratie halen we puin- uit ons zelf. Niet uit dingen die we bij voorbeeld op straat of op televisie zien. Ik heb wel altijd een agenda bij me waarin ik iets op kan schrijven dat me te binnen schiet en waarvan ik denk 'dat moet ik onthouden'. Van de 672 grappen gooien we er uiteindelijk weer 671 weg." „Nee, ik heb geen angst dat ik op een ochtend opsta en me niets leuks te binnen schiet. Ik denk I«ont'!?-?maaIs brulde: hulde. bnilrfp r werf driewerf Hulde «Urtm fjenverd tot een zot 9en Ratio zich suf lulde. k „In Lourdes kom je als het ware bij Moeder thuis" k „Ik heb er vanavond echt zin in, maar eerst moet ik nog twee uur optreden" niet dat dat zal gebeuren. Ideeën hebben we genoeg. Als het me moeite gaat kosten om grappen te bedenken, is het niet leuk meer." Bij de aanvang van de voorstel ling 'Het meisje van de slijterij' in 1988 zei Finkers 'Ik heb zoveel ideeën, je kunt er geen voorstel ling van maken'. Maria Ondanks alle uren die hij met Wilfried in 'de grappenmakerij' steekt, blijft er toch nog tijd over voor andere zaken. Fokten beide broers in hun jeugd fanatiek vo gels bij de plaatselijke vogelvere niging, tegenwoordig houdt Her man zich vooral met dialecten en het katholieke geloof bezig. „Vanaf mijn jeugd heb ik al een enorme Maria-verering gehad. Ik ben ook verschillende malen naar Lourdes geweest. Je gaat niet naar Lourdes om beter te worden, maar om geestelijk gesterkt te worden. Je komt als het ware bij Moeder thuis. Maria is het beeld van de zuiverheid, van de on schuld. Maria oefent geen macht uit, vindt alles best. Als je dat voor ogen hebt bij alles wat je doet, dan wordt het leven een stuk makkelijker en leuker", zei hij jaren geleden eens in een an der interview. „Je kunt iets doen omdat je denkt er beter van te worden, uit geldzucht. Maar als je denkt, 'ach, ik doe het voor Ma rie', dan is dat toch een beter doel." In 1988 en 1992 liet Finkers zich nog van zijn religieuze kant zien met twee televisie-programma's: respectievelijk 'Twents Kerstver haal' en de latijnse 'De St. Joris Mis'. Wie had dat gedacht van ie mand die beweert dat 'Kerstmis een familiegebeuren is, net als in cest'. Geld In tegenstelling tot een paar jaar geleden (toen stond hij zes maal per week op het podium) geeft Finkers nog 'maar' drie of vier voorstellingen per week. Op zon dag wil hij sowieso thuis zijn. En aangezien elke voorstelling uit verkocht is, stroomt het geld in huize Finkers binnen. „Ach, ei genlijk valt het allemaal wel mee. Placido Domingo verdient op een avond tweehonderdduizend gul den. Daar moet ik toch minstens een week voor werken." „Ik ben te nuchter om het geld over de balk te gooien, maar het leuke van geld is dat ik nu dingen helemaal zelf kan doen, zonder teveel van anderen afhankelijk te zijn. Ik heb bij voorbeeld tegen woordig een eigen studio. Daar neem ik een eigen tv-film op en mijn eigen cd's, buiten de platen maatschappij om. Het is toch hartstikke mooi dat ik het alle maal in eigen hand kan houden! „Laatst wilde ik voor mijn cd Toots Tielemans hebben. Nou, die kan ik nu betalen. En ik wilde ook wat violisten van het Metropole Orkest lenen. Dat kan tegenwoor dig financieel allemaal en dat vind ik het leuke van geld hebben, dat je niet op een cent hoeft te kij ken. Maar ik hoef bij voorbeeld geen zwembad in m'n tuin. Wat moet ik ermee?" Reclame Hoewel de komiek regelmatig door reclamebureau's is benaderd en hij met reclame-spotjes goud had kunnen verdienen, wil Fin kers zijn succes niet commercieel uitbuiten. „Een paar jaar geleden wilde ik nog wel meewerken aan reclame spots maar de ideeën die ik had, kwamen niet overeen met de ideeën van de bedrijven die hun producten wilden promoten. Zo werd ik eens opgebeld door een reclamebureau van een bedrijf dat landbouwfolie produceert. Had ik het volgende bedacht: Op een dag drink je geen bier meer, maar koopje landbouwfolie. Von den ze niet leuk. Nou, jammer dan. Na een paar mislukte pogin gen tot samenwerking, heb ik nu besloten om helemaal geen recla mes te maken. Winkelopeningen zal ik ook nooit doen. Ik ben erg huiverig om in de openbaarheid te treden als ik er niets bij hoef te presteren." Nadelen van zijn po pulariteit heeft Finkers tot nu toe niet ervaren. „Ik zie er alleen maar de positie ve kanten van in. In Almelo wo nen toch al niet van die praters die je constant aanklampen, 't Is over het algemeen een vrij zwijg zaam volk. Soms vraagt iemand wel eens op straat Kun ie 't nog volhold'n, Finkers, En dan zeg ik Ik wa, ie danof ze zeggen Hé, doo kalm an, hè. Kijk dat vind ik leuk." „Ik weet inmiddels dat als me dit allemaal niet was overkomen, ik een stuk minder gelukkig was ge weest. Ik heb toch een grandioos leven, kan net als Toon Hermans nog jaren door en dat wil ik ook graag. Want als je een goed pro gramma hebt, is dat het mooiste wat er is." ZATERDAG 15 JUNI 1996 Voor het eerst is dit jaar Roos endaal opgenomen in de pro grammering vari het Muziek festival West-Brabant. In 1992 en 1994 beperkten de concerten zich tot Bergen op Zoom, Oos terhout en Breda. Dit jaar zijn er in totaal zes concerten geprogrammeerd in de Roosendaalse Eratozaal. Volgens de festivalleiding be schikt de zaal over een akoes tiek die bij uitstek geschikt is voor kamermuziek. In deze voornamelijk uit hout opgetrokken zaal treedt van- vond een opmerkelijk strijk kwartet op: het Rubin Kwartet uit Duitsland. Het opmerkelij ke aan dit ensemble is, behalve de kwaliteit, het feit dat het ge heel uit vrouwen bestaat. Wie zich weer eens, of voor het eerst, wil laten overdonderen door Schuberts magistrale strijkkwartet Der Tod und das Madchen, weet dus waar hij te recht kan: in de Eratozaal aan de Kade 45 te Roosendaal. Het Rubin Kwartet heeft verder het Strijkkwartet van Debussy op het programma staan (ook zeer aan te bevelen!) plus Sechs Ba gatellen van Webern - waarbij het aanbeveling verdient om goed bij de les te blijven want dat is een kwestie van secon den. Iets verderop in het Muziekfes tival West-Brabant zijn in die zelfde Eratozaal in Roosendaal nog te beluisteren het Russi sche duo Semjonov en Semjon- ova op accordeon en bayan (20 en 21 juni), het kamerkoor Tjebe Pojem (23 juni), de pia nisten Johan de Jong en Cate- lijne Smit (27 juni), de Russi sche pianiste Anna Malikova (28 juni) en het Russische pia notrio New Names (29 juni). Kortom, een prachtig aanbod aan kamermuziek daar in Roosendaal. Het hele weekeinde is muzikaal verder goed gevuld. Vanvond treden in Bergen op Zoom de King's Singers en het Metropo le Orkest aan, speelt Ronald Brautigam in De Bussel in Oos terhout, en concerteren de pia nist Jan Wijn en de cellist Dmi tri Ferschtman met hun leer lingen in de concertzaal van De Nieuwe Veste in Breda. Zondagavond is in het Markie zenhof in Bergen op Zoom het eerste optreden van het lang verwachte kamerkoor Tjebe Pojem uit het Siberische Krasnojarsk, speelt het Argen tijns-Nederlandse Sexteto Ca- nyengue muziek van Piazzolla en aanverwanten in De Nieuwe Veste te Breda, en vertoont in het Oosterhoutse Slotje Lim burg de winnaar van het Oscar 'Back Concours 1995, Daniël Rowland, zijn kunsten. Alle concerten beginnen om 20.30 uur. En op de achtergrond nadert met rasse schreden het grote spektakel van Berlioz' Re quiem. We hebben horen ver luiden dat de door de compo nist voorgeschreven tamtam reeds uit de mottenballen is ge haald. Het Muziekfestival West-Brabant krijgt het in strument te leen van de harmo nie van Wouw. Volgende week woensdag, 19 juni, gaat de eer ste van de vier uitvoeringen van de Grote Dodenmis in de Oosterhoutse St. Jan Basiliek. HANS ROOSEBOOM Den Haag (anp) - Staatssecretaris Nuis wil dat de NOS en de regiona le omroeporganisatie ROOS een nieuw plan maken voor de zogeheten vensterprogrammering. De verschillende provinciale om roepen krijgen in de toekomst al lemaal een half uur zendtijd op Nederland 2, rond het NOS-Jour- naal. Een Brabander krijgt dan Bra bants nieuws, terwijl een Gronin ger op datzelfde moment naar nieuws uit Groningen kan kijken. Het was oorspronkelijk de bedoe ling dat die regionale vensters per 1 september van dit jaar zouden beginnen. De NOS en de Stichting Regionale Omroep Overleg en Sa menwerking ROOS hadden daar toe een businessplan ingediend, waarin onder meer de financie ring werd geregeld. Onlangs bleek dat de provincies Noord- en Zuid- Holland zich niet aan dat plan willen binden. De andere provin cies willen dat wel, maar stellen aanvullende voorwaarden. Staatssecretaris Nuis had geëist dat de provincies zich unaniem en voor onbepaalde tijd aan het busi nessplan zouden verbinden. Nu dat niet het geval is, vreest Nuis voor het'wegvallen van de finan ciële grondslag onder de plannen. Hij is niet bereid om de gevraagde 125 miljoen gulden uit de omroep reserves te halen, zolang de pro vincies hun aandeel niet keihard toezeggen. In het plan staat dat de NOS de eerste twee jaar opdraait voor de kosten, en daarna NOS en provin cies samen. De provinciale opslag op de omroepbijdrage ten behoeve van regionale televisie zou dan nergens hoger mogen worden dan een tientje per maand. De Hol landse provincies willen daar niet aan, waardoor de kosten voor de andere provincies gaan oplopen, terwijl die andere provincies him financiële verplichtingen willen beperken tot het jaar 2000. Nuis wil nu op korte termijn een nieuw plan hebben. Provincies die al regionale televisie hebben of de technische infrastructuur daar voor, mogen daarmee verdergaan. Nuis noemt daarbij Zeeland en Friesland. Daarmee lijkt de be windsman enigszins terug te ko men van zijn dreigement afgelo pen zondag, toen hij voor Zeeuwse radio verklaarde dat Omroep Zee land „het wel kan vergeten" om op 1 januari te beginnen met re- gio-tv op het landelijke publieke net. WÊÊ A

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 31