Voorcontract Stork Fokker Aviation en „Hoe kom ik makkelijk aan een hoge rente?" ORANJE OP WEG NAAR WEMBLEY?! Waterleidingbedrijven eisen staken campagne Philip Morris Nederlander koopt minder auto's dan andere Europeanen Verliescijfers Tulip volkomen verrassing mijdt ruzie desmacht EEN SPECIAAL VADERDAGNUMMER COMMENTAAR DËSTEM ECONOMIE A5 ITENLAND KORT ongeluk Japan Suriname bevestigd oppen kregen geld ester vermoord traf volledig af ladesh niet in orde en verzet aan Overname bij bevredigend boekenonderzoek Bouwvak wil njf procent meer loon ECONOMIE KORT 'Ziekteverzuim zal niet dalen' Voormalige top Barings niet vervolgd Vraag naar nieuwe woningen stijgt Staking scheepswerf Gdansk afgelopen Een thuisbankier spaart op de Kapitaalrekening en pakt 4,25%. U Sparen doe je gewoon bij de Postbank. VOOR VADER EN VADERLAND! NU OVERAL TE KOOP! RIJDAG 14 JUNI 1996 A4 11111 VRIJDAG 14 JUNI 1996 lw(jnze verslaggeefster =JJ""De Nederlandse kt in eigen tuin of op eigen erf ris ver een paar maanden een builtje olwassen zeventienjarigen, is ern- zich te verantwoorden tegenover escheiden carport aan zijn huiswil cratie van welstand en gemeente- 'e ding twintig centimeter van de- is zo vrij als een vogel in de lucht geld, gereglementeerd en in ver- vastgelegd, En wat niet officieel in dergebracht in een systeem van ken. telefoneert, dus de beide handen ikbaar heeft en mogelijk afgeleid: een ongeluk veroorzaakt, op geen zo'n bestuurder de kans op onge- rhoogt, doet blijkbaar niet ter zake tientallen slachtoffers moeten val- ht wetenschappelijk onderzoek ge- rdat de overheid ingrijpt en regels Moet het kalf eerst verdronken zijn leder die nadenkt, weet dat auto- beide handen nodig hebben voor e. Slachtofferstatistieken zijn daar e feiten zijn al bekend. Vorige week utomobilist in Halsteren een rood nd niet gezien. voldoende zijn voor maatregelen, veel. I ..terleidingb edrij ven, waaronder uit Breda en DELTA uit jelburg, eisen dat tabaksgigant Gjp Morris zijn huidige adverten- jjjampagne onmiddellijk staakt. „„paginagrote advertentie, die afge- 1(I1 weekeinde in diverse dagbladen jJjiJ, stelt Philip Morris dat meeroken jér risico's op longkanker met zich Inbrengt dan bijvoorbeeld het drinken suiverd water. „Uiterst suggestief en volstrekt uit den boze," vindt WNWB-voorlichter I. van Oudheusden. Haar Philip Morris-collega J. Wilhelmus reageert koel op de kritiek van de water leidingbedrijven. „We gaan gewoon door met deze campagne. Tot juli blijven de advertenties in de dagbladen verschij nen. Ik kan er ook niets aan doen dat buitenstaanders wetenschappelijk on derzoek verkeerd interpreteren," aldus Wilhelmus. Volgens de waterleidingbedrijven wekt de omstreden advertentie de indruk dat het drinken van met chloor gezuiverd water gevaarlijker zou zijn voor de ge zondheid dan passief roken. H. de Kraa, adjunct-directeur Gas/Water van DELTA, vindt dat de producent van ta baksartikelen daarmee 'uitermate sug gestieve onjuistheden' verspreidt. „Ons drinkwater wordt sinds de jaren zeven tig al niet meer met chloor gezuiverd. Te genwoordig wordt er ozon gebruikt om de laatste bacterieën uit het water te ha len." De waterleidingbedrijven vinden de uit spraken van Philip Morris vooral verve lend voor de consument. „Die maakt zich weer onnodig ongerust," aldus Van Oud heusden. Volgens Wilhelmus heeft het 'gewone' publiek de advertentie echter beter be grepen dan bijvoorbeeld het Vewin, de overkoepelende Vereniging van Exploi tanten van Waterleidingbedrijven in Ne derland. Het Vewin laat in een schriftelijke ver klaring weten woedend te zijn over de reclame-uiting van Philip Morris. „Dit is schadelijk voor de goede naam van het Nederlandse drinkwater, misleidend voor het publiek en in strijd met de Ne derlandse Reclame Code." Wilhelmus beweert echter dat de adver tentie geen productvergelijking is. „We zeggen helemaal niet dat het ongezond is om een glas water te drinken. De weten schap stelt als schadelijk gezondheidsri sico een waarde van twee. Een glas water komt ver onder die waarde uit en heeft dus geen schadelijke gevolgen voor de gezondheid. Datzelfde geldt voor passief roken. Dat baseren we op onderzoeken van allerlei wetenschappelijke bureaus, die lang niet allemaal tot onze vrienden kring behoren," aldus Wilhelmus. ssagiersvliegtuig is gisteren in Ja- rt en in brand gevlogen. Drie inzit- et leven. De Japanse politie beves- eluk hebben overleefd. Ruim hon en gewond. De meesten wisten van oestel, een DC-10 van Garuda, uit- oofdstembureau (CHS) heeft de 867 iging in Suriname officieel gekozen verkiezingen van 23 mei is hiermee tels in het parlement, de Nationale et Democratisch Alternatief '91 'gen elk vier en de Alliantie mag er door de Belgische en Franse politie met de moord op de veearts Karei un ondervraging gezegd dat de vee zen hun elk omgerekend 35.000 gul- Dat is gisteren bekend geworden. '11a opgepakt, samen met zijn secre- hij gescheiden leefde, werd later ge- rdacht de twee mannen de opdracht te hebben gegeven. an de stad Zjoekovski op twintig ki- slachtoffer geworden van een huur- eren bekendgemaakt. Boris Jeltsin rdaad' om de bevolking te intimide- e verkiezingen van aanstaande zon- d Novokoeznetsk is gisteren een po- vrijdag raakte Valeri Sjantsev, die van loco-burgemeester van Moskou, nslag. oodstraf af. Daartoe heeft een ruime van Volksvertegenwoordigers giste- em-rechtse partijen Vlaams Blok en en het wetsvoorstel. Zij vinden de aften te kort. Europese Unie waar de doodstraf of- nder druk van de Europese partners nu echter een einde aan. an de einduitslagen van de woensdag .rlementsverkiezingen is opgehouden, heeft besloten dat op sommige plaat- :r de stembus moeten in verband met ïidatie. De progressieve Awami Liga lagen uit 271 districten bekend waren ntszetels waar om werd gestreden. De adesh (BNP) van ex-premier Khaleda >e Jatiyapartij, een mogelijke coalitie- stond op 29 zetels en de moslim-fun- Islami op twee. trijders zullen zich met alle middelen van lokale verkiezingen zondag, zo ev gisteren verklaard. Het pro-Russi- wil de verkiezingen juist doorzetten, „We zullen ons daar met alle midde- mdarbijev nabij de Zuid-Tsjetsjeense of dat ook het gebruik van geweld in- „Ik herhaal het: met alle middelen". :n de Russische autoriteiten hadden dat de verkiezingen voor een Tsjetsj- den uitgesteld tot na de terugtrekking Tsjetsjenen hadden dit als voorwaar- d gesteld. fert - De bouwvakkers in de Brabant en Limburg in in hun volgende CAO lijf procent loonsverhoging. Hordt het een tweejarig con- dan moet er tien procent ïtis de uitkomst uit ledenverga- ierüigen in de regio Limburg en liabant van de Bouw- en Hout- ad FNV. bijeenkomsten vormen de ba- jsvoor het eisenpakket voor een ieawe CAO, die begin volgend ar ingaat. In de twee zuidelijke 's zit een vijfde deel van de tien van de FNV-bond. lolgens districthoofd N. Schot- willen de leden gewoon «en hebben. „Ze willen minder «nruimte besteden aan werkge- ijenheidsmaatregelen, zoals atv rat. mensen worden dagelijks ge- «nfronteerd met stijgende ge- leentelijke belastingen, zoals de en allerlei milieuheffingen, liezitten niet in de prijscompen- flhe, dus daar willen ze geld voor sin." Houwvakkers willen hun ver- lorte arbeidstijd niet in roosters tin vier keer negen uur hebben. Met reistijden erbij worden de lagen dan veel te lang. Ze willen :woon werkweken van veertig if en de vrije tijd in atv-dagen lijgen," aldus Schotanus. In het oorjaar van 1995 is in de bouw angdurig gestaakt om de werk- reet gemiddeld op 36 uur te krij- |en. ichotanus verwacht overigens iet dat de bond met deze hoge isffl de onderhandelingen in- pat, e onderhandelingsruimte be at uit de productiviteitsstij- igplus de winstgroei die de be kijven hebben geboekt. Die som al niet op vijf procent per jaar ftomen, zo simpel ligt dat." "het najaar beslissen de kader over de precieze invulling m het eisenpakket. Aotanus: „Maar wel binnen de Ars die de FNV aangeeft. Zul- 1 dwarsliggers zijn we nou ook 'ter niet." vakbondsbestuurder ver- Wit dat de looneis zal uitko- „ergens tussen de twee en ®e procent," Van onze verslaggever Amsterdam - De curatoren van het failliete Fokker gaan exclu sief met machinebouwer Stork verder praten over overname van Fokker Aviation. Stork mag de komende weken de boeken onderzoeken van Fokker Aviation. Dat hebben de curatoren, de Stichting Hoogoord, die Fokker Aviation beheert, en Stork giste ren bekendgemaakt. Als bij het boekenonderzoek geen Tijken uit de kast vallen', zal Stork Fokker Aviation overne men, zo is in een intentieverkla ring vastgelegd. „Stork heeft de meeste serieuze interesse en de beste plannen," verklaart een woordvoerder na mens de curatoren. Hij weet niet of de overname consequenties voor de werkgelegenheid zal heb ben. „Daar is het te vroeg voor." Rendabele onderdelen In Fokker Aviation zitten de ren dabele onderdelen van het oude Fokker: Fokker Services (voor heen FAS) en Elmo in Woens- drecht, Aerostructures in Papen- drecht en Special Products in Hoogeveen. Totaal werken er 2200 mensen voor deze bedrijven, die samen goed zijn voor een omzet van cir ca 600 miljoen gulden. Stork heeft wereldwijd 18.500 mensen in dienst en zet 4,7 mil jard gulden om. Stork ziet de verschillende Fok ker-bedrijven als een welkome aanvulling op drie van de vijf hoofddivisies: Technical Servi ces, Industrial Components en Contracting, waarin 13.000 werknemers 3,2 miljard gulden omzet genereren. De machinebouwer en technische service-verlener heeft meteen bij de ondergang van het oude Fok ker aangegeven belangstelling voor overname van deze delen te hebben. Het bedrijf leverde al decennia een commissaris aan de vlieg tuigfabriek. Stork-topman J. Ho- vers was commissaris op het mo ment dat Fokker failliet ging. Om een schijnbare belangen-tegen- stelling zoveel mogelijk te ver mijden, zat Hovers niet aan tafel bij de onderhandelingen. Afspraken Stork heeft toegezegd dat de koop van Fokker Aviation een doorstart van de vliegtuigbouw door Fokker Aircraft niet zal be lemmeren. Welke afspraken daarvoor pre cies zijn gemaakt, willen partijen niet toelichten. Eerder toonde Stork belangstel ling om deel te nemen in de over name van de vliegtuigbouw van Fokker. Op het laatste moment strandde de poging van Stork, Saab en Samsung. Het voorstel om Stork, als indus triële trekker van een cluster van alleen Nederlandse bedrijven de vliegtuigbouw te laten redden, mislukte op voorhand, omdat de financiële wereld deze construc tie te mager vond. Nu zijn er nog drie partijen in de markt: Rosen Jacobson, Joep van den Nieuwenhuyzen en een groep Russische bedrijven. De eerste kan zijn financiering nog niet rondkrijgen, de tweede zegt zeker nog de zomer nodig te hebben voordat hij tot een bod kan ko men en van de Russen wordt wei nig meer vernomen. Doorstart Rosen Jacobson vindt dat de hoogstwaarschijnlijke overname van Fokker Aviation door Stork de kans op een doorstart van de vliegtuigbouwer verkleint. „Het is een slechte oplossing voor een doorstart. Als Fokker Aviation niet in één pakket met de vliegtuigbouwer wordt verkocht, dan is de kans op zo'n herstart zeer klein. Beide hebben elkaar nodig." Een doorstart van Fokker Air craft zou Fokker Aviation ten goede komen, zo zegt een woord voerder van de curatoren. Het Woensdrechtse bedrijf Elmo, dat kabelbomen voor het Fokker programma produceert, was bij de val van Fokker voor veertig procent afhankelijk van de toele vering aan de Fokkers 50, 70 en 100. Aerostructures bouwt vrijwel de complete romp en staart, alsmede het middenvleugeldeel van de Fokker 50, delen van de romp van de Fokkers 70 en 100 en cockpit secties van deze vliegtuigen. Extra werk De verlengde productie van Fok kers voor onder meer KLM bete kende voor deze bedrijven extra werk, zegt een woordvoerder. „Aerostructures heeft alternatief werk gevonden voor onder meer de midlife-update van de F16, de staartstukken van de Gulfstream V, werk voor de NA90-helicopter en voor Airbus." Als Fokker doorstart, hebben de bedrijven weer meer werknemers nodig voor dit extra werkpakket, aldus de woordvoerder. Breda - De meerderheid van de werkgevers is negatief over de te rugtreding van de overheid als het gaat om werknemersverzeke ringen. Dit concludeert OZ Zorgverzekeringen uit een onderzoek dat zij heeft gehouden onder tweehonderd personeelsmanagers van bedrijven met meer dan twintig werknemers in West-Bra bant, Zeeland en op de Zuid-Hollandse eilanden. Een opvallend groot deel van de ondervraagden (81 procent) gaf aan niet te ver wachten dat het ziekteverzuim als gevolg van de overheidsmaat regelen zal dalen. De meeste werkgevers (69 procent) blijken niet van plan te zijn' een strengere medische selectie toe te passen bij het aannemen van personeel. Singapore - De regering van Singapore heeft besloten af te zien van strafvervolging tegen twee voormalige topbestuurders van de Britse Barings Bank. Na zorgvuldige bestudering van alle bewijs materiaal heeft de politie het Openbaar Ministerie geadviseerd dat er 'onvoldoende grond' is om de twee ex-directeuren, James Bax en Simon Jones, strafrechtelijk te vervolgen. Barings ging in februari 1995 failliet door toedoen van effectenhandelaar Leeson. Voorburg - De vraag naar nieuwe woningen lag in het eerste kwartaal van dit jaar 7 procent hoger dan in dezelfde periode vo rig jaar. De afgelopen jaren nam de vraag juist af. De stijgende tendens is eind vorig jaar ingezet, aldus het Centraal Bureau voor de Statistiek. De afgelopen maanden zijn minder woningen opge leverd dan vorig jaar. Oorzaak is de langdurige koude. In de eer ste vier maanden zijn ruim 15.000 woningen opgeleverd, 6000 minder dan vorig jaar. Gdansk - Werknemers van de scheepswerf in Gdansk hebben gis termiddag hun tweedaagse bezettingsactie en staking beëindigd. De actie was begonnen op woensdagochtend, vier dagen nadat de Poolse regering had besloten de vijftig jaar oude werf, waar in 1980 het vrije vakverbond Solidariteit werd opgericht, te sluiten. Brussel (anp) - De verkoop van personenauto's in West-Europa is in de eerste vijf maanden van dit jaar ten opzichte van de zelfde periode van 1995 met 7,5 procent toegenomen tot 5,81 miljoen stuks. In Nederland was er een duidelijk geringere groei van 4,2 procent tot 241.400 wagens. Dat blijkt uit gisteren gepubliceerde cijfers voor zeventien landen van de vereniging van Europese autofabrikanten (ACEA). In Peking zijn dagelijks duizenden mensen in touw om de straten, pleinen en parken schoon te hou den. Het overgrote deel van hen moet het stellen met een ouderwetse driewieler om het vuil op te ha len, maar de eerste moderne schoonmaak-machines verschijnen in het straatbeeld. En dat leidt tot be wonderende blikken. foto reuter In mei zat Nederland ruim boven het gemiddelde. De verkoop in ons land nam toen toe met 9,4 procent tot 44.200 auto's, terwijl de afzet in geheel West-Europa met 5,8 procent omhoog ging naar 1,17 miljoen stuks. Over de eerste vijf maanden van het jaar werden de hoogste groei cijfers geboekt in Noorwegen (40,5 procent), Ierland (35,7 pro cent), Oostenrijk (21,9 procent), Finland (18,8 procent) en België (18,1 procent). De enige landen waar de verkoop verminderde, waren Zweden (2,6 procent) en Italië (0,-2 procent). De cijfers voor de eerste vijf maanden van dit jaar steken gun stig af bij de marktontwikkeling in 1995. Toen groeide de autover- Van onze verslaggever Den Bosch - Tulip Computers heeft de eerste helft van het jaar met een fors verlies moe ten afsluiten. Het Bossche be drijf voorziet winst in de rest van het jaar, maar durft niet de verwachting uit te spreken dat de geleden verliezen daar mee gecompenseerd kunnen worden. Het teleurstellende resultaat van Tulip is een volkomen verrassing. Tijdens de aandeelhoudersverga dering in april voorzag directeur F. Hetzenauer nog een 'gunstige winstontwikkeling' over 1996. Bovendien verliep 1995 voor de computerproducent zeer voor spoedig: de winst steeg met 27 procent naar 9,2 miljoen gulden. Beleggers op de Amsterdamse beurs reageerden gisteren dan ook ontsteld op het slechte nieuws uit Den Bosch. Het com puterbedrijf was de grootste ver liezer. Het aandeel sloot 2,40 gul den lager op 16,90 gulden. Het verlies komt volgens Hetze nauer voort uit een enorme prijs daling van met name micropro cessors en geheugenchips. Die deed zich in april en mei voor en noodzaakte Tulip de waarde van de voorraden naar beneden bij te stellen. Over de omvang van het verlies dat hierdoor optrad, wil Hetzenauer geen uitlatingen doen. De tegenvaller wordt enigszins goedgemaakt door de gunstige omzet-ontwikkeling. Ondanks het feit dat de markt voor pc's slechts met 9 procent groeide, wist Tulip de omzet met 17 pro cent op te trekken. Hetzenauer gaf gisteren desge vraagd toe dat het verlies extra ongelegen komt, nu Tulip in ge sprek is met een partner voor strategische samenwerking. De rode cijfers over het eerste half jaar doen de onderhandelingspo sitie van Tulip geen goed. Op het verloop van de gesprekken, die half mei zijn gestart, wilde de di recteur niet ingaan. „Het zijn se rieuze, omvangrijke en gecompli ceerde besprekingen. Wanneer we tot een afronding komen, weet ik niet. De time-table wordt voortdurend aangepast." Tulip heeft in Europa en delen van Azië en Afrika een goede po sitie opgebouwd in de zakelijke markt. Vorig jaar heeft het bedrijf zich teruggetrokken van de particu liere computermarkt. Tulip, één van de weinige overgebleven zelfstandige computerfabrikan ten in Europa, kon niet mee met de prijzenslag die op deze markt woedt. In de professionele markt bieden de marges op pc's en netwerken nog wel perspectief. koop in West-Europa met slechts 0,6 procent tot ruim 12 miljoen stuks. De grootste winnaars bij de fa brikanten waren de Koreaanse merken. Zij wisten hun afzet in de eerste vijf maanden van het jaar met ruim 65 procent te ver groten tot meer dan 106.000 wa gens. Behoorlijke groeicijfers wa ren er ook voor Mitsubishi (29,3 procent), Alfa Romeo (16,8), Mer cedes (15,8), Skoda (15,6), Volks wagen (14,1) en Fiat (13,7). Volvo was de grote verliezer. De verkoop van het Zweedse con cern kelderde met 20,7 procent tot bijna 81.000 wagens. Dat had te maken met de zwakte van de thuismarkt en de omschakeling op nieuwe modellen. Ook de tweede Zweedse fabrikant, Saab, behoorde tot de weinige merken die de verkoop zagen verminde ren (6,6 procent). De Franse fa brikanten deden het ook niet best. De afzet van Renault nam af met 0,1 procent, terwijl de groeicij fers van Peugeot (6,6 procent) en Citroën (5,6 procent) onder het gemiddelde lagen. De Japanse fabrikanten wisten hun marktaandeel in West-Euro pa licht te vergroten van 10,7 tot 10.8 procent. De Koreanen gingen van 1,2 naar 1,8 procent. Het Volkswagen concern (met de merken Volks wagen, Audi, Seat en Skoda) ver sterkte zijn leidende positie door een vergroting van het marktaan deel van 16,5 tot 17 procent. Ge neral Motors (Opel, Vauxhall en Saab) ging omlaag van 13,3 naar 12.9 procent. (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) ;se Navo-landen voelen er niets voor n debat te gaan over verlenging van ationale vredesmacht in Bosnië-Her- eble- in de n de ngst ■n de ver- ^n de uit. lister t rijp e ne- ;ht in 'ffici- .aafd. <trek- in, zo die fase de oorlog weer oplaat- Van essentieel belang is. Verenigde Staten bereid zijn nwj soldaten ook volgend jaar deel laten nemen aan de vredesmacrr De Amerikaanse minister va Defensie, Perry, zinspeelde ee der deze week op verlenging va het verblijf. h President Clinton haastte zi woensdag echter te zeggen o daar geen sprake van kan z'L Hij is bang dat de kwestie ste men gaat kosten bij de pre dentsverkiezingen. De Navo-ministers van Delen overleggen eind september W Noorse stad Bergen opnieuw o verlenging van het Ifor-manda lat in verlenging van tevoren reserveert. Als giroreke ninghouder kunt u vandaag nog thuis een Kapitaalrekening openen. opent al een Postbank Kapitaal rekeni: •ng met een minimum inleg van f 25.000,-. Daarmee profiteert u van de Meale combinatie van een hoge rente (nu ^5% en alle opnamevrijheid. Elk willekeurig bedrag is van deze rekening op te nemen zonder dat u daarvoor kosten betaalt. Ook bedragen boven de f50.000,- zijn kosteloos op te nemen, mits u dit minstens één maand •Rentevergoeding per 28 mei 1996. Gewoon via uw Giroboekje of door even te bellen met Postbank Sparen: (020) 591 82 20. Dit nummer kunt u ook bellen voor meer informatie over de Kapitaalrekening of over andere girospaarrekeningen zoals de Leeuw-, Ster- JÜ) en Plusrekening. POSTBANK Hoe word ik i PILOOT? BANKZITTERS van Oranje. Het dagboek van autocoureur J0S VERSTAPPEN Het Oranjegevoel van FRANK RIJKAARD Deel 1 van het EK-DAGB0EK BARRY HUGHES: Nederland wint van Engeland

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 5