Alles teruggebracht tot de essentie Poëzieprijs gaat buiten de jongste generatie om KINDERBOEKEN Minnie met bijbel tussen de cowboys Twee maal Elisabeth George Band met je opa of oma DE STEM ZOMER-GIDS Roman vol afgeronde verhaaltjes van Koos van Zomeren OËSTEM Vlaamse Opera sluit seizoen matig af VRIJDAG 14 JUNI 1996 D2 Door Johari Diepstraten Het is sneu voor de Nederlandse thrillerschrijvers, maar de Maand van het Spannende Boek staat volledig in het teken van buitenlandse auteurs. De gratis krant van de CPNB - oplage van één miljoen exemplaren - bevat artikelen over Philip Margolin, Stephen King, Tom Clancy, John Grisham, Linda Davies, John Lescroart en uiteraard over Eli sabeth George, schrijfster van het speciale Boekenweekgeschenk Betrapt. Niets over Elsinck, To- mas Ross, Peter de Zwaan, Bert Muns of Charles den Tex die het afgelopen jaar uitstekende thril lers schreven. Deze vijf Nederlanders hadden stuk voor stuk een beter Boeken weekgeschenk afgeleverd dan Elisabeth George nu heeft ge daan. Het is dat haar naam op de omslag staat, anders zou je den ken dat Betrapt het product is van een debutant. Vol trots laat de CPNB weten dat het verhaal in Nederland zijn wereldpremiè re beleeft. Maar wat behelst het eigenlijk? Vlak voor zijn 55e ver jaardag stelt Douglas Armstrong orde op zaken. Hij verdenkt zijn jonge vrouw Donna ervan dat zij er buitenechtelijke relaties op na houdt, van een privé-detective weet hij dat ze de laatste tijd vaak optrekt met zijn jongere broer. Armstrong besluit zijn vrouw te vermoorden. Op zijn verjaardag. Surprise, surprise. Het Roald Dahl-achtige einde ligt wel erg voor de hand. De nieuwe thriller van Elisabeth George, In handen van de vijand, is daarentegen een goed boek. Na acht psychologische thrillers zijn de vaste figuren bekende gewor den: Thomas Lynley, de achtste graaf van Asherton, is één van de mooiste inspecteurs die Scotland Yard heeft gehad. Met zijn botte rechterhand, Barbara Havers, vormt hij een fraai koppel. Steeds meer aandacht is er voor de inva lide St. James, de getuige-des- kundige, en zijn jongere vrouw Deborah, ooit de geliefde van Lynley. En er is natuurlijk Lady Helen, de nieuwe geliefde van de inspecteur. Er gaat in de nieuwe thriller veel mis tussen Helen en Lynley. Sa- Elisabeth George foto bruna men met St. James onderzoekt Helen in het diepste geheim de verdwijning van een tienjarig meisje. Als dit dochtertje van parlementslid Evelyn Bowen ver moord wordt gevonden, beschul digt Lynley de twee ervan dat zij de dood van de kleine Charlotte op hun geweten hebben. Nu de sporen allang zijn uitgewist, krijgt Lynley de opdracht om de moord op te lossen. Hij is nog maar amper begonnen of de kid napper meldt zich voor een twee de ontvoering met dreiging van dezelfde afloop. De vuistdikke thriller (544 pagi na's) is magnifiek. Een groot ge deelte ervan speelt zich af in de wereld van de roddel journalis tiek. De kidnapper dwingt de hoofdredacteur van The Source, Dennis Luxford, om de echte waarheid over zijn 'onechte' kin deren te onthullen. Pas als dat openingsverhaal is verschenen, laat hij het tweede kind, Leo, vrij. Tot op de laatste bladzijden blijft In handen van de vijand razend spannend. Breed uitwaaierend, maar adembenemend goed. Elisabeth George: 'Betrapt'. Uit gave van de CPNB. Gratis in de boekhandel bij aankoop van 29,50. Elisabeth George: 'In handen van de vijand'. Uitgeverij A.W. Bruna, prijs 39,90. Door Johan Diepstraten Hij zou het liefst net zo 'gulzig' willen uitpakken als A.F.Th, van der Heijden, van wie vol gende week twee romans ver schijnen van respectievelijk 656 en 768 pagina's. Of zo rondbor stig als Wolkers of zo elegant als Nooteboom. Het lijkt wel of Van Zomeren geen hoge dunk heeft van zijn eigen schrijverschap: romans verschrompelen bij hem tot een hoekje in de krant. Hij kan niet anders dan alles ver kleinen. Daarmee bevindt hij zich in het gezelschap van Al berts, Oberski, Peskens en Rit- zerfeld en dat is toch - eerlijk gezegd - een literaire omgeving om trots op te zijn. Maar de grote roman is nu een maal het genre waarmee een schrijver zich profileert. Het korte-baan werk wordt - ten on rechte - niet voor vol aangezien. Dat zal de reden zijn dat Van Zomeren zich na vijf jaar weer eens aan een roman heeft gezet. Roman? Meisje in het veen telt 118 pagina's, maar is zo rijk aan thematiek en ideeën dat schrij vers als Van der Heijden er met gemak het vierdubbele uit had den gehaald. Van Zomeren schrijft niet in de breedte, maar aan de kwaliteit doet dat niets af. Verbeelding 'Ik had een lijk gevonden en ik fietste over de hei om het de we reld te gaan vertellen,' luidt de openingszin van Meisje in het veen. In zijn vroegere periode als thrillerschrijver Haagse len te, Collega Vink vermoord, De dode prinses, Explosie in mei) was zo'n gegeven goed voor een heel hoofdstuk, maar tegen woordig laat Van Zomeren alles aan de verbeelding van de lezer over. Eén zin is voldoende, zoals hij ook aan enkele woorden ge noeg heeft om de verhouding te schetsen tussen hoofdpersoon Willem Egge en zijn vrouw Its- ke: 'Itske, mijn vrouw, mijn toe komstige ex. Van alles had ik in mijn leven gehad, een ex nog nooit'. Over het lijk dat Willem Egge vindt, verneemt de lezer zo goed als niets. Het huwelijk dat op springen staat, doet Van Zome ren af in enkele alinea's. Maar in die paar regels, roept hij een he le wereld op. Bijvoorbeeld dat het echtpaar, bijna vijftigers, kinderloos is gebleven. Of dat nu de echte reden van de verwij- Koos van Zomeren dering is, laat Van Zomeren in het midden. Wat hij wel doet, is het beschrijven van de tragiek. 'Wij hebben het nooit over de kinderen die we niet hebben. Maar ze zijn er altijd bij. En ge wone kinderen gaan een keer het huis uit, het kan kort duren, het kan lang duren, ooit laten ze je alleen, ooit beginnen ze voor zichzelf. Maar die van ons niet, die van ons nooit, die van ons blijven altijd op je nek zitten.' One-liners Alles teruggebracht tot de es sentie, dat is de grote kracht van Van Zomeren. Vijf jaar lang schreef hij bijna sublieme mini- columns over de natuur - verza meld in Zomer, Winter, Het eeu wige leven en Wat wil de koe - en die manier van schrijven is terug te vinden in de roman. Meisje in het veen is haast de optelsom van kleine afgeronde mini-verhaaltjes waarin Van Zomeren filosofeert over het hu welijk, over het leraarschap van oto klaas koppe de hoofdpersoon, over het geluk, over de dood, over aardig gevon den worden over geloven in God en natuurlijk over de natuur. Het aantal one-liners is hoog: uit het werk van Van Zomeren is een prachtige scheurkalender samen te stellen. Ook al lijkt het erop dat er zo goed als niets gebeurt, toch weet Van Zomeren de indruk te wek ken dat de lezer een uitermate spannend boek in handen heeft. De verhaallijn - één dag uit het leven van Willem Egge - is een voudig lineair: de hoofdpersoon ontdekt het lijk, geeft dit aan, vertrekt met zijn broer naar Ha ren, gaat in zijn eentje naar Gro ningen, achtervolgt daar een meisje en komt 's avonds laat thuis bij zijn vrouw. Theorie Niets bijzonders, maar door de vreemde fantasieën van Egge denkt de lezer voortdurend dat de vinder van het lijk oo^ §p moordenaar is. 'Ik ben geen goed gezelschap voor mezelf, ik dacht: ze zouden me niet zoveel met mezelf alleen moeten laten,' bedenkt Willem aan het begin van de roman. Hij heeft genoeg tijd om te piekeren, want in alle eenzaamheid bestu deert hij, in wisseldienst met Hemmo, Wieger, Eep en Eimert, het gedrag van de grauwe klau wieren die volgens de theorie van één van hen de maatstaf zouden vormen voor een gezond landschap. De fantasie van Egge slaat op hol na het vinden van het meisje: hij beeldt zich in wat hij zou doen als hij de moordenaar te genkomt, maar even zo vrolijk hallucineert hij dat hij zelf wordt aangezien voor de dader. Het duurt niet erg lang voordat de lezer wat dat betreft het spoor volledig bijster is: schijn en werkelijkheid zijn nauwe lijks meer van elkaar te schei den. De zwerftocht van Willem Egge doet in de verte denken aan wat Dalem in De vergaderzaal van Alberts overkomt, of David Windvaantje bij Maarten Bies heuvel. Egge belandt weliswaar niet in de psychiatrische inrich ting, maar veel scheelt het niet. Hoe anders is het uit te leggen dat hij aan het einde van de ro man een hartstochtelijk betoog houdt over de schoonheid van de dood. 'Wat was ze mooi in haar dood! En echt, het lukte me deze mooiheid te beschrij ven als een kwaliteit van het meisje zelf. Er zat me iets dwars wat ik niet helemaal kon doorgronden, maar dat was niet erg, dat kwam wel goed, want wat het ook was, het zat in me zelf, niet in iemand anders.' Vanzelfsprekend is de hoofdper soon een bioloog, zodat Van Zo meren de kans heeft mooie ver gelijkingen te maken tussen de wereld van de dieren en de men sen. In de romans van Maarten 't Hart is al uitvoerig het baltsge drag beschreven, Van Zomeren doet dat nog eens dunnetjes over. Een leraar biologie die het niet kan bolwerken voor de klas, is ook niet nieuw in de litera tuur, maar treffend is het wel wat Van Zomeren ervan maakt. De herkenbaarheid is groot, het bijzondere van de roman is de manier van schrijven met veel suggestieve zinnen. Koos van Zomeren: 'Meisje in het veen'. Uitg. De Arbeiderspers, prijs 29,90 Door Y. Né De VSB Poëzieprijs, groot 50.000 gulden, zal op 18 juni worden uit gereikt aan Leo Vroman voor zijn bundel Psalmen en andere ge dichten. Ook het jaar 1995 bleek een produktief jaar voor de Ne derlandse poëzie. Ze vertoonde een grote diversiteit. Desondanks maakt de jongste generatie dich ters zich zorgen over haar toe komst. Deze dichters vrezen, dat Nederland het buitenland ach terna gaat, waar uitgevers alleen in proza investeren. Toch wijst niets daarop. Iedere zichzelf respecterende uitgever van romans geeft daarnaast poëziebundels uit. Gerrit Komrij nam in zijn bloemlezing een groot aantal jonge dichters op. In ver gelijking met bijvoorbeeld Frankrijk en Duitsland bloeit de Nederlandse poëzie volop. Maar de jongste generatie dichters be staat overwegend uit dertigers. Jongeren kiezen steeds vaker voor een synthese tussen geluids kunst en poëtische teksten. De rap trekt specifieke tekstschrij vers aan, maar of er in het vuur van decibels ware poëzie tot stand komt, is te betwijfelen. Er is sprake van een enorme ge luidsvervuiling. De stilte is meer en meer uit het dagelijks leven verbannen. Het recht op stilte ziet de jongste generatie blijk baar voorbehouden aan een elite en als niet van deze tijd. Dus lijkt poëzie, die vaak pas in concen tratie en stilte kan spreken, tot een kleine elite veroordeeld en niet betrokken op het volle, la waaierige leven. De rap-poëten voelen zich de minstrelen van vandaag en niet verbonden met de geschreven traditie, zoals die nu binnen de Nederlandse poëzie bestaat. Maar het is juist die tra ditie, die haar op een hoog niveau tilt. Haar wordt verweten een binnenkamerpoëzie te zijn van papier- en navelstaarders. Toch zal de lijst van genomineerden la ten zien dat zij verre van dat is. Herkenbaarheid De jury lijkt zich van deze dis cussie eveneens niet veel te heb ben aangetrokken. Zij nomineer de buiten Leo Vroman ook Patty Scholten, L.F. Rosen, Benno Bar nard, Neeltje Maria Min, Willem van Toorn, en wederom Huub Beurskens, die vorig jaar de VSB Poëzieprijs kreeg. Dit lijkt een keuze, die op de herkenbaarheid van teksten stoelt. Mijns inziens hadden Tsjêbbe Hettinga en Kees Ouwens zeker genomineerd moe ten worden. Hun bundels behoor den tot de meest uitzonderlijke, die het afgelopen jaar versche nen. Blijkbaar schrok de jury te rug voor het exotische Fries van Hettinga, hoewel Benno Barnard voor een goede vertaling daarvan zorgde, en voor zijn barokke ge bruik van woord en beeld. Ook Komrij nam hem niet op. De vrij wel blinde Hettinga heeft een hechte band met de orale traditie en is toch een dichter, waarover zelfs de rapper geen woord rept. Kees Ouwens Afdankingen is even intrigerend als complex. Het is een knap en zorgvuldig samen gestelde bundel. Ook Elisabeth Eybers en Christine Dhaen publi ceerden het afgelopen jaar ieder een bundel op hoog niveau. Anekdotiek Patty Scholten, een onverwachte nominatie, schreef Dagjesdier. De bundel bevat tweeënveertig sonnetten over dieren, die zij in een dierentuin observeerde. Ze getuigen van vakmanschap en vindingrijkheid. De lezer ziet niet alleen de aaibare dieren voorbij komen, maar ook bijvoorbeeld de gier, de alligator en de haai. Toch komen deze gedichten niet verder dan de anekdotiek van de obser vatie. L.F. Rosen blikt in Al het aardsch geluk terug op zijn jeugd in een religieus gezin. In 1994 werd Ro sen genomineerd voor de C.Bud- dinghPrijs voor zijn debuut Adel. Nu is hij dus opnieuw in de aan dacht met zijn tweede bundel. De titel is ontleend aan het onder schrift bij een prent uit 1933: Al het aardsch geluk, al zonne- pracht.l Al geesteslicht. al we tensmacht en Rosen voegt daar aan toe en 33/ is een doodgewoon kalenderjaar. Het is er steeds, dit bezingen van de eigen jeugd, zijn moeder, zijn vroeg overleden va der en het jonggestorven broertje, terwijl hij zich voortdurend dicht bij de grond houdt. Schilderijen Benno Barnard werd genomi neerd met zijn cyclus De schip breukeling. Deze maakt deel uit van een prachtig uitgegeven boek Volgens Johannes met 35 kleu renafbeeldingen. De Vlaamse schilder Jan Vanriet liet zich in 35 schilderijen inspireren door het Johannes-evangelie. Barnard Leo Vroman, winnaar van de VSB Poëzieprijs 1996 foto klaas koppe schreef op zijn beurt een scha- duwtekst bij de schilderijen in de vorm van evenzoveel gedichten. Met al zijn citaten en verwijzin gen is het een postmodern werk te noemen: In een weefsel van ci taten wikkelde ik hem. Toch komt de aaneenrijging van ver tellingen willekeurig over en daardoor is geen goede greep te krijgen op deze cyclus. De regels vlieden in allerlei richtingen van hun middelpunt af. Neeltje Maria Min behoorde met de indringende bundel Kinds been vanzelfsprekend tot de fa vorieten. Hierin zijn geen milde melancholie te vinden en ook geen hoofdpersonen, die uit de wijde omgeving geleend werden. Hier dienen de strakke regels van het ambacht tot het op afstand houden van al te nabije en ingrij pende ervaringen. Uiterst inge houden maakt Min van de gesug gereerde incestervaringen talige ervaringen: Hield een mes tussen mal en substantie/ en wrikte. Verwijderde vlies en/ verhief je. Bevrijdde de inhoud./ Keerde je. Keerde je om. Wijdde je aan het verliezen/ van vorm en motief. Beeldende kunst en poëzie komen ook samen in de bundel Dooltuin van Willem van Toorn. Hierin staan houtskooltekeningen van Willem den Ouden van het Waal landschap. Met weinig middelen maakt Van Toorn herinnerde en denkbeeldige landschappen aan schouwelijk: In het geheugen be staat het landschap zoals de uite rwaard bij hoog water:/ onzicht baar geworden maar aanwezig. De stenen van de krib, de initia len in de wilg, paden. Zijn regels lopen kalm voort en zijn transpa rant als water. De winnaar van vorig jaar, Huub Beurskens, scoort opnieuw hoog, nu met Iets zo eenvoudigs. Het lot wilde het zo, dat hij in deze bun del een samenspraak met de ac tuele winnaar, Leo Vroman, op nam. Dit is een reeks gedichten naar aanleiding van een vel teke ningen van Jacques II de Gheyn, Vier studies van een kikker. Vro man en Beurskens reageren hier in op elkaar met een gedicht. Laatstgenoemde is een even gril lig als intrigerend dichter. Beurs kens vlindert en zwenkt met taal door het gedicht, dat een onmete lijk universum wil suggereren. Rede Leo Vroman is terecht glorieuze winnaar met zijn Psalmen en an dere gedichten. Hij zal ter gele genheid van de prijsuitreiking een rede houden. De openbaar heid ten spijt, vindt dit alles plaats in, zoals Vroman zelf zegt, zijn geheimetaai. De tachtigjari ge wetenschapper/dichter woont immers al vijftig jaar in de Vere nigde Staten, New York. De Ne derlandse taal reserveert hij voor zijn poëzie. Alleen al de veertien psalmen oogstten alom lof. Hierin spreekt hij ene Systeem aan, een oncon ventionele personificatie van de godheid: Systeem! Gij spitst geen oog of baard/ en draagt geen sle pend kleed. Elders schrijft hij: Systeem! Is dit een tweegesprek/ of een met U alleen?Vertel mij dan wie ik ontdek/ als ik mijn ar men tot U strek/ en om mijn schouders heen. Vroman hanteert speels zijn taal en thematiek. Hij toont zich hierin jong en betrok ken, ondanks zijn uitspraken over ouderdom en bijbehorende gebreken. Vermoeid Hoe zit het nu met die jonge en nog jongere dichters? Blijven ze onterecht buiten de poëziebe schouwing? Als ik hen hoor spre ken - De Groene Amsterdammer presenteerde hen uitgebreid - denk ik met oude, vermoeide dichters van doen te hebben. On der hen zijn er, die de lier aan de wilgen hingen na het uitblijven van verwachte respons. En dit zijn zeker niet de slechtsten, on der andere Joost Zwagerman, Rogi Wieg en Tom Lanoye. Maar biedt nu juist de poëzie niet een vrijplaats, voor intenties en in tensiteit van dichters, die wars zijn van erkenning en trends? Zullen niet juist deze dichters re gels schrijven, die overeenkom- Tekening van Marja Meijer in 'Misschien herkent ze mij wel' hij gekomen is, is opa ook weet verdwenen. Fauve's ouders zet. gen dat ze ook niet begrijpen waar hij naartoe is, dus gaat Fau- ve zelf op onderzoek uit. De va- der van een vriendinnetje rijdl haar naar het verpleeghuis, daar is opa. Fauve's vader had' hem weer teruggebracht. Het wil er bij mij moeilijk in dat ouders hun kinderen zo voorlie gen en ik denk dat veel kinderen daar ook uiterst verontwaardigt over zullen zijn. Een tweede be zwaar is dat Thonen over de hoofden van kinderen heen, vol wassenen tegemoet wil komen door het en passant ook nog te hebben over discriminatie, eman cipatie, en het eeuwige gezeur o: je kinderen nu wel of niet naar de creche brengt. Afgezien daarvan biedt het boek toch aardige e soden en de band tussen opa Fauve komt mooi uit de verf. Dal hij af en toe de kluts kwijt is. stoort haar niet in het minst. stige lezers aantrekken, die uit innerlijke noodzaak lezen? Poëzie is bouwen tegen leegte en verval. De Russische dichter Osip Mandelstam bijvoorbeeld zag het dichterschap als voor hen die zich, gedreven door de geest van het bouwen, niet lafhartig dis tantiëren van de eigen zwaarte, maar deze in vreugde aanvaarden om de krachten die er architecto nisch in sluimeren te wekken en toe te passen. Het ontbreekt de meeste hedendaagse performan ce-dichters nu net aan die archi tectonische complexiteit. Alleen daarin kan een veelheid aan asso ciaties, betekenissen en mogelijk heden worden overgedragen in een gecomprimeerde vorm, die uniek is. Ware poëzie zal altijd mogelijkheden scheppen voor verwondering en reflectie. De da gelijkse rauwe werkelijkheid van werkeloosheid, prostitutie, racis me, hypocrisie en landschapver nietiging worden op een eigen tijdse wijze ingebouwd. Maar nooit als botweg door elkaar ge roerde ingrediënten om een tren dy publiek te behagen. Betrok kenheid is complexer en ambiva- lenter dan dat en vraagt om een soortgelijke vorm. Religieus Er is goede en er is slechte poëzie, zoals er goed en slecht voedsel, goed en slecht bereide gerechten en goede en slechte wijn zijn. Een dichter kan de lezer ontlastingen op een blaadje voorzetten, zoals Beurskens dat doet, maar daarin blijft diversiteit aanwezig. De le zer hoeft zijn onderscheidings vermogen niet in te leveren om nog te kunnen genieten. En een dichter als Vroman kan uit pure verwondering over de werkelijk heid, die een religieus intensiteit krijgt, een onbekende schep pingskracht aanspreken zonder dat hij in blinde adoratie de wer kelijkheid versimpelt. Jonge dichters klagen ovgr het gebrek aan polemiek in de dicht kunst. Maar er kan geen betere zijn als een polemiek, die middels goede poëzie wordt uitgevochten. Een dichter is aangewezen op zichzelf en het voedsel, dat hij uit de wereld tot zich neemt. Daar over moet niet te veel in het oude mannenhuis gekletst worden. Poëzie dient gebouwd. En een goed gedicht geeft een mentaal dak boven iemands hoofd, waar bij niemand vraagt zijn ziel te verkopen. De rest is ijdeltuiterij. Door Muriel Boll Kinderen en grootouders nemen elkaar vaak zoals ze zijn en daar door kan er net zo'n speciale band tussen hen ontstaan als tus sen Jasper en zijn grootmoeder. Moemoe ruikt naar appeltjes en lavendel, maar toch heeft Jasper een heel prozaische naam voor haar bedacht: Koekezwijn. Jas per noemt haar zo omdat hij zich ooit, toen hij bij haar op bezoek was, als een zwijn volpropte met koekjes. Op haar beurt noemt zij hem Boon, omdat ze dat beter bij hem vindt passen dan Jasper. Over hen schreef Brigitte Minnen Misschien herkent ze mij wel. Elke zondag komt Jasper bij Koekezwijn op bezoek en dan hebben ze elkaar zoveel te vertel len, dat ze de anderen gewoon vergeten. Het lijkt alsof ze muren van glas om zich heen bouwen. Een glazen huisje, net groot ge noeg voor een rolstoel en een voe tenbankje. Dan vertelt Koeke zwijn over hoe het vroeger bij haar thuis was, en over de slimme streken van haar vader, Floor, Jaspers betovergrootvader. Jas per hangt aan haar lippen, hij ruikt de stal en hoort straaltjes melk in een ijzeren emmer klate ren, als Koekezwijn over de koeien vertelt. De titel slaat op de kritieke toe stand van Koekezwijn na een operatie Jasper mag haar niet be zoeken, ze zou hem toch herken nen. Geinspireerd door de slimme streken van Floor, lukt het Jasper toch bij haar te komen. Hij wordt betrapt door een aardige ver pleegster. Voortaan mag hij haar elke dag bellen om te horen hoe het met zijn moemoe is. Hij stuurt haar geluidsbandjes waarop hij met haar praat. Als Koekezwijn zijn stem hoort, lichten haar ogen op. Het helpt haar beter te worden. Het is een levendig en intiem verhaal ge worden. Minne gebruikt korte zinnen waardoor het voor kinde ren vanaf een jaar of acht heel goed zelf te lezen is. De enkele Vlaamse woorden als kittelorig voor humeurig en kakkebroek voor schijterd storen absoluut niet. Ook Fauve van Rob Thonen gaat over oude en jonge mensen. Fau ve's opa woont in een verpleeg huis aan de andere kant van de stad. Op een goeie dag staat hij zomaar bij Fauve en haar ouders op de stoep. Zijn kleindochter vindt het fijn maar haar ouders zijn niet zo blij met die extra zorg. Fauve heeft net een broertje gekregen. Net zo onverwacht als Musje en de wereld van ArnoBo- hlmeijer gaat niet over kinderen en grootouders, maar over een meisje, Musje, dat ernstig en be hoedzaam de wereld verkent. Musje is niet meer zo verlegen en stil als in het eerste boek over haar, Musje, het meisje van ii zon, maar ze denkt nog even hard over het leven na. Over oorlog overstromingen, dronken man nen, arme Afrikaanse landen. En is haar moeder daar niet bang voor? Die heeft een paar maan den in een tehuis gezeten, omdal ze zo gauw bang en verlegen was Als Fikkie, Musjes beste vriend zomaar een plant in brand steekt is ze bang dat hij naar de ge genis moet, maar ze kan er thuis pas over praten als ze 'uit haar boosheid is gekomen'. Bohlmeijer kan zich uitstekend verplaatsen in de gedachtewe reld van een kind. Waarom moe ten bloemen in de wei gemaaic worden? Daar heeft de maaier ei genlijk geen antwoord op en hij laat voor haar wat aan de rand staan. Door na te denken en eer mening te vormen overwint Mus je zichzelf meer en meer. Af en toe schrijft Musje een verhaal, het is alsof ze dan ruimte voor zichzelf durft te scheppen. Bohl meijer schrijft met veel liefde over kinderen die tastend op zoek zijn naar hun plaats in de wereld, Brigitte Minne: 'Misschien her kent ze mij wel'. Uitg. Clavis, prijs ƒ21,90 Rob Thonen: 'Fauve'. Uitg. Hol land, prijs 19,90 Arno Bohlmeijer: 'Musje en de wereld'. Uitg. Van Goor 24,90 NEDERLAND 1 ,534 Kerkepad, reportage isno Journaal L Goeiemiddag! Kookgek 04 Passie voor tuinen 7 ig Tussen kunst en kitsch !'j0 ja, natuurlijk: Nieuw leven ,02 Ja, natuurlijk: Wereldtuinen ,30 De rijdende rechter, serie v een rechter uitspraak doet conflicten tussen burgers „00 Journaal 30 Duel over de grens: India I -3 vreemde praktijken, comedy jl55 ER, serie 72 45 Ik zie 'n ster, satirische talkshow 119 C-Majeur: Penderecky dirigeer Sjostakovitsj (tot 00.04) e waari ove (to NEDERLAND 2 j, go schooltv-weekjournaal 11.30) 1700 Studio Sport 1722 EK voetbal Portugal-Turlcije live „30 Journaal 1945 Studio Sport 20 22 EK voetbal Tsjechië-ltalië live 22 30 EK-Journaal 23 22 (SOCUTERA) 'Meerling is meer Nederlandse Vereniging Ouder van Meerlingen (NVOM) 23 30 Journaal 2335 Tennis: Rosmalen, verslag tenni: toernooi (tot 24.00) NEDERLAND 3 Journaal Klokhuis Verhalenverteller Ontbijt-tv met elk half uur Jou naai Journaal (PP): Unie 55+ Kook-tv Studio RKK De katechismus van de Icathc lieke kerk American Cinema Internationaal milieubeleid Goeiemiddag! MiddagEditie met Journaal 12.15 Den Haag Journaal Herexamen 999 Sonja op locatie Rail Away Journaal Developing Stories: Uitgestelc dromen Grotbags, jeugdserie Flying Doctors, serie Villa Achterwerk met Opa's tel foon, Fruitbeestjes en Terug in c! kast Sesamstraat Jeugdjournaal Klokhuis, kindermagazine Lingo, spelletje 07.00 1)2.05 07.22 07.29 09.05 09.08 0929 09.54 10.04 10.59 11.06 11.59 13.00 13.08 13.55 14.44 15.32 16.00 16.07 16.54 „17.07 18.15 18.30 18.40 19.00 Gent - Vlaamse Opera. La Fanciulla del West van Giaco- mo Puccini. Door het Mannen koor en Symfonisch Orkest van de Vlaamse Opera. Muzi kale leiding: Silvio Varviso, re gie Robert Carsen. Gezien op 11 juni. Nog te zien in Gent op 15, 18, 21 en 23 juni en in Ant werpen op 30 juni, 2, 5, 7, 9 en 12 juli. Door Jeanette Vergouwen De Puccinicyclus die de Vlaamse Opera de afgelopen jaren presenteerde is bijna af gerond. Het seizoen 1995- 1996 wordt afgesloten met La Fanciulla del West, het nieu we seizoen start met II Tritti- co. Nu is La Fanciulla niet echt een boeiende opera, het verhaal is drakerig en de vroomheid druipt er af. De kracht moet volgens regisseur Carsen liggen in de psycholo gische thematiek en de figuur van Minnie, het eenvoudige meisje uit het Westen dat hon derd mannen teveel is. Zij wordt dan ook aanbeden als een madonna, voor de een is zij een moeder, voor de ander een zus of verzorgster. Zij verdedigt haar eer en hun goud met een re volver en zwaait daarnaast met de bijbel. De mannen doen stoer, drinken, roken, pokeren en goo chelen met hun hoeden en revol vers. Het levert in de opera een aantal mooie beelden op, maar daar blijft het dan ook bij. Echte actie en spectaculaire regievond sten zijn er niet bij. Het geheel is vrij statisch en eigenlijk lood zwaar. Wel is veel zorg besteed aan de begin en slotscène van elk bedrijf. De opening is intrige rend: cowboys en gouddelvers naar een western-film kijken Van dergelijke beelden wordteen paar maal gebruik gemaakt: de opkomst van Minnie als een soon vrijheidsbeeld, Wowkle die haar slaapliedje zingt en het beeld van de bioscoop Lyric waar The ui of the Golden West draait en waar de mannen, als het liefde5' paar vertrokken is, aanschuif en hun portemonnee trekken een kaartje te kopen. Deze Puccini-opera toont e mythisch Westen, zeker niet® of ook niet realistisch. Devro Minnie doet onwezenlijk aan tus sen al die (brave) mannen- menselijke emoties (smart, n diepe hartstocht) komen me over. De muziek volgt de dra tische ontwikkeling, er zijn motieven en vaak knappe in mentale solistische momen e beluisteren, maar echt vuui blijft uit. Dit geldt eigenlijkw de totale uitvoering. De so^ beschikken allen over een techniek en zingen met De grote- zowel als de len krijgen een goedev woorde bezetting. De mo J vaak onderschatte, rol van lie, met grote intervaUen bijna onmenselijke tes wordt prachtig vertolktdc krachtig zingende bt P Friede.De muziek klinkt hard. De solisten hebben moeite met de sterk de begeleiding. BELGIË FRANS 1 16.30 Le blamatoscope, kindermagazir 17.30 Chips, politieserie 18.30 Régions sc 19.10 Le quotidien des sports 18.55 Magu serie 19.30 Nieuws 20.10 Les carnets bourlingueur, reportages 20.45 Les grand families, mini-serie 22.10 Zaire, le cycle .serpent, documentaire 23.35 Ethnicolc muziek 00.40 Laatste nieuws (tot 00.55) BELGIË FRANS 2 16.50 Champion's 96, autosportmagazii 17.20 EK voetbal: Portugal-Turkije 19.1 Nieuws 20.00 EK voetbal: Tsjechië-lta 22.30 Nieuws (tot 23.00) DUITSLAND 1 05.30 Morgenmagazin 09.00 Tagessch 09.03 Dallas, soap 09.45 JOYrobic-H Freude bewegen 10.00 Tagesschau 10.' Könige in Afrika, 4-delige documentai Marokko 10.50 Hunder Meisterwer 11.00 Tagesschau 11.04 Eight is Enougf Family Reunion, Amerikaanse speelfilm 1987 12.40 Umschau 12.55 Pressesch 13.00 Tagesschau 13.05 Mittagsmaga; 13.45 Wirtschafts-Telegramm 14.00 gesschau 14.03 höchstpersönlich, port bekende Duitser 14.30 Die kleine Meerjc 9fiau, sprookjesfilm 16.00 Tagessch 16.03 Rolle Rückwarts, interactieve ten blik op tv-programma's 16.30 Alfredissim culinair magazine 17.00 Tagesschau 17. FM live: Portugal-Turkije. Aansl.: Repot 9en und Interviews aus Nottingham u Mottram Hall 20.00 Tagesschau 20.10 I "ve: Tsjechië-ltalië. Aansl.: Reportagen l Interviews aus Liverpool und Mottram F ".45 Tagesthemen 23.20 In Defense o Married Man, speelfilm 00.55 Nachtma- a" 01.15 Ein Vater für zwei, comedy 01 Fu bonne année, speelfilm 03.30 EM met samenvatting vandaaq qespeelde strijd (tot 05.20) ex w DUITSLAND 2 65.30 Morgenmagazin 09.00 Tagessd 69-03 Dallas, serie 09.45 JOYrobic- reude bewegen 10.00 Tagesschau J«ge in Afrika: Marchenland M 6-50 Hundert Meisterwerke 11.1 gesschau 11.04 EK voetbal 19% 2.55 Presseschau 13.00 Tagesschau wttagsmagazin 13.45 Dalli Dalli, speu. 4-15 Agnes Cecilia, jeugdserie 14.38 Th rtstagsecke 14.40 Sailor Moon, jeu 10 Maro 1.00 (he 13 spell (AD Vanavond ten'

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 22