evi rige OWT ENT m Gent?] Salif Keita: zanger zonder grenzen De blues van Diamond Jim )E STEM ESMANN Festival 4Muziek en filmbegint vast 'Nederland 1 erkend als kwaliteitszender' IRLIEDEN 11 21 Marleen Gorris verfilmt roman van Virginia Woolf 15 Malinese zanger topact op Festival Mundial in Tilburg Amerikaanse countryblues-zanger zondagmiddag in Breda D1 MUZIEKFESTIVAL WEST-BRABANT NCRV-voorzitter A. Herstel: Samplonius verlaat Radio 1 X 73 „cv 'C.v. i op Zoom |en langdurig project, ïrvaren i u dat u zelfstandig voorkomende amheden kunt bns bouw-CAO, 4 ïgen VIP-rechten. kunt u bellen: NDERSE SCHORE :n uit eigen smederij op i.v.t. met montage ook rhekken, kachels, etc. ij Sanderse lore (bij Hansweett) -344322 w I verrast wil worden sinnen- en buitenland, uurlijk De Stem. item informeert en rt. Houdt u op de hoog te. en achtergronden, altijd helder, overzichte- -point. Politiek, sport, ijkleven en noem maar en oud. Regionaal en srnationaal. tot Timboektoe, van Jew York. Niet voor niets 260.000 lezers en adver- dwest Nederland elkaar jks in De Stem. em gebeurt 't elke dag opnieuw. VERIENTIEIN DE STEM 000 LEZERS IN HET ZUIDWESTEN. DRMATIE BEL (076) 5 312 550 Zomer-Gids [inalle opzichten een rebel: Salif Keita. De afsluiter van Festival Mundial, vier lagen wereldmuziek (13 t/m 16 juni) in Tilburg, is een man met een dramatische |men een hekel aan regels. Gesprek met een vernieuwer van de Afrikaanse pop, „Ik leef van risico's." Door Ben Ackermans fcnveede stad van Mali ligt in [nkrijk. Het is niet Parijs, en j ook weer wel. Montreuil is Inaam. Een weinig aangenaam |ti, waar het uitzicht bestaat e woontorens van de zeer lije wereldstad. Vijftiendui- id Malinese immigranten heb- b hun heil gezocht in deze |jzetaiieu. 1 Keita is één van hen. De koemdste muzikant van Mali reek er twaalf jaar geleden wt Parijs leek hem de ideale i zijn ambities waar te [ten, „Veel studio's, veel mo- kheden voor contact met an- culturen." Vanuit deze leltkroes lag de wereld voor i open, dacht hij. En dat Kek te kloppen. (woont in een Pippi Lang- s-huis in een doodlopend hatjè' In 'de spaarzaam inge- lite woonkamer wedijvert een fce tv met de geluidsinstalla- Porseleinen beeldjes staan S in het gelid in een kast. liten klinkt de lokroep van de Taiotoriseerde ijscoman. Maar [voordeur staat op zijn Afri- iswijd open, vrienden lopen |tn uit en het eten wordt be- in kalebassen. [lij Keita (46) voelt zich op de- t op z'n gemak. Maar |:s en blijft Afrikaan, zegt hij. i hand gaat naar zijn hart: procent is van Mali, |restis van elders. Je afkomst i je niet verloochenen. Dat ft ook niet. Voor een vis is het 1 makkelijker te zwemmen in te vliegen. 'er, als zijn carrière afloopt, Pij ook zeker voorgoed terug- Ten naar zijn geboortedorp >a. „Ik kom daar nog steeds [er drie keer per jaar. Ook al |Mk veel ervaring opgedaan in F westen en in de wereld van I showbizz, de mensen daar F» dat ik nog altijd dezelfde oen die ik als jongetje was. een tak van dezelfde boom. Alleen heb ik meer moge lijkheden gehad." Waagstuk De zanger zit in een luie stoel, die niet echt een praatstoel is. Zijn twee jonge kinderen (een derde is op komst) trekken hem voortdurend aan zijn mouw. 'We zouden toch een fiets gaan ko pen?' Keita knikt. De vermoeienissen van een toer- nee door gans Europa - de dag ervoor keerde hij terug uit Por tugal - uiten zich in enkele nauw verholen gapen. Nog vele optre dens zullen volgen, inclusief dat op Festival Mundial. Als ten minste tijdig ontdekt wórdt dat Tilburg niet in Hongarije ligt. Want dat meldt het toerschema op het kaartje dat de percussio nist van Keita's band om zijn nek draagt. Sinds 1988 heeft Europa pas echt weet van Salif Keita's be staan. In dat jaar brak hij vanuit Parijs als solo-artiest door. Voordien had hij zijn sporen al verdiend bij illustere Malinese bands als Le Rail Band en Les Ambassadeurs. Maar het was het album Soro dat hem in één klap ferm aan de top van de Afri kaanse pop plaatste. Een waag stuk, waarop West-Afrikaanse muziek, moderne arrangemen ten en hi-tech productie hand in hand gaan. Huid Nog steeds wordt Keita op die plaat aangesproken. En nog steeds is hij het mikpunt van kritiek. Puristen vinden dat hij de traditie ondergeschikt heeft gemaakt aan gelikte, westerse oren welgevallige pop. „Het raakt me niet meer", zegt hij. „Laat ze maar schrijven." Op de sindsdien verschenen cd's - Fo ton van vorig jaar was de laatste - is hij stug op dezelfde weg doorgegaan. „Kijk, nu draag ik toevallig dit", zegt hij terwijl hij wijst op zijn witte shirt en broek van spij- kerstof. „Maar wanneer ik een grand boubou (wijde West-Afri- V ingle jersey. 2225 kaanse tuniek) droeg, zou er nog steeds dezelfde huid onder zit ten. Mijn huid." „De wereld van de cultuur heeft geen grenzen nodig. Cultuur is ook niet gebaat bij diplomatie. Het zijn juist mengvormen die tot schoonheid leiden. Als men sen vinden dat Afrikaanse mu ziek moet zijn wat het vroeger was, dan moeten ze dat zelf we ten. Maar mijn probleem is het niet." Onderwijzer In zijn jonge jaren leek het erop dat Salif Keita onderwijzer zou worden. Korte tijd gaf hij inder daad les. Totdat de muze hem riep. Hij lacht: „Voor de klas praatte ik tegen veertig mensen, nu tegen een miljoen." Maar on danks zijn eerste professie wil hij in zijn teksten niet belerend zijn. Het belang van zijn sociale rol als muzikant is voor Keita niettemin overduidelijk. „Ik ben de naald en mijn muziek is de draad die de samenleving aan elkaar naaien. De mensen bij elkaar brengen, dat vind ik belangrijk." Op Folon probeert hij dat onder meer via het lied Africa, waarin hij betoogt dat het leven op dat continent on danks alles waard is geleefd te worden. Het titelnummer van de plaat is een pleidooi voor democratie en vooruitgang. „We moeten voor uit. Het is niet goed om stil te staan bij het verleden. Het heeft ook geen nut. Wanneer een kerel van achttien thuis de wieg ziet staan waarin hij als kind lag, zal hij zich veel van zijn jeugd her inneren. Leuk voor even, maar in dat bedje slapen gaat niet meer." Lef Verandering is positief, stilstand is achteruitgang. In de loop van zijn eigen leven heeft Salif Keita die zienswijze volop in praktijk gebracht. In de gang van zijn huis hangen twee ridderordes aan de muur. De een toegekend door de Malinese regering, de andere door de Franse. Ze zou- den er niet zijn gekomen zonder een flinke portie eigenzinnig heid, vernieuwingsdrang en lef. Om te beginnen overwon hij de horde van zijn albino-zijn. Een prestatie in Mali, waar iemand met een witte huid en witte ha ren - ook al heeft hij 'zwart bloed' - zwaar wordt gediscrimi neerd. Niet voor niets heeft Keita nu zijn albino-nichtje bij hem in huis genomen, en riep hij een stichting in het leven die de albi no's in zijn vaderland bijstaat. De jonge Salif ging ook recht te gen zijn ouders in, die hem ver boden een bestaan als zanger op te bouwen. Want dat was voor behouden aan de lagere kaste van griots, en minderwaardig voor een rechtstreekse afstam meling van Soundjata Keita, stichter van het legendarische Mandinka-rijk in de 13e eeuw. „Maar kijk nu rond in Mali, en je ziet overal jonge gasten die van adel zijn en toch musiceren." Ten leste ontsteeg hij het be staan van straatzanger in stoffig Bamako, Mali's hoofdstad. Zijn stem vol dramatiek bracht hem een baan bij toporkesten, waar na hij de grens met Ivoorkust overging om tenslotte naar Pa rijs over te steken en de wereld te verrassen met een nieuwe ui ting van Afrikaanse pop. „Ik vind het prachtig om muren af te breken. Dat is wat mij drijft. Ie dere muzikant zou het als zijn taak moeten zien. Verder kijken. Ik haat dichte deuren." Rebel Hij vertelt over zijn nieuwste Jim Greene speelt zijn countryblues in Breda. foto crossroads blues agency Van onze verslaggever Op het podium altijd gekleed in een drie delig kostuum, strohoed, slobkousen en vergezeldt door een metalen National-gi- taar. Zo gaat de 45-jarige Amerikaanse countryblues-zanger Jim Greene door het leven. Diamond is zijn bijnaam en zon dagmiddag speelt deze eigenzinnige zwarte muzikant op uitnodiging van de Stichting Rhythm and Blues Breda in het Bredase café De Scarbabee, Van Goor- straat 16. Het is tegenwoordig zeldzaam dat (relatief) jonge, zwarte Amerikaanse muzikanten zich bezighouden met de traditionele country blues uit de twintiger en dertiger jaren. 'Dia mond' Jim Greene is zo iemand. Hij werd in 1951 in Chicago geboren en raakte op achtjarige leeftijd in contact met de 'blues', toen hij een straatoptreden van de blinde zanger/gitarist Blind Arvella Gray bijwoonde. Het krachtige geluid van de me talen gitaar van Gray maakte veel indruk op de jonge Greene die op dat moment besloot om muzikant te worden. Diamond Jifn Greene begon, beïnvloedt door de muziek van Jimi Hendrix en de Chicago blues, tijdens zijn tienerjaren te experimen teren met elektrische blues. Maar over het resultaat was hij niet tevreden, die muziek lag hem niet zo. Begin jaren '80 woonde hij een solo-optreden bij van Gaye Adegbalola, die later de Saffire The Uppity Blueswomen opgerichtte. Zij bracht Greene er toe om akoestisch te gaan spelen. Kneepjes 'Bowling Green' John Cephas van het duo Cephas Wiggins leerde Diamond Jim Greene de kneepjes van het vak en bracht hem in aanraking met de zogenaamde Pied- mont-stijl uit de oosterlijke staten. Door Cephas kwam hij in aanraking met de mu ziek van Skip James. James gebruikte een zogenaamde open mineur-stemming, die la ter werd overgenomen door Greene. Tevens leerde hij de zogenaamde fingerpicking- techniek. Aan het eind van de tachtiger jaren speelde Jim Greene met de akoestische band The Blues Ambassadors. Als solo-artiest gaat Greene tegenwoordig ver terug in de tijd. Nummers uit de twinti ger en dertiger jaren staan op zijn repertoire en mensen als Blind Blake, Blind Boy Fuller, Blind Willie McTell, Skip James, Robert Jo hnson, Robert Nighthawk en Mississippi Fred McDowell zijn de belangrijkste inspi ratiebronnen voor Greene. De zwarte Diamond Jim Greene speelt, en dat geldt voor bijna al zijn collega's, voorna melijk voor een blank publiek. Countryblues leeft niet of nauwelijks meer onder de zwar te Amerikaanse bevolking. Inmiddels is Diamond Jim Greene in ons land geen onbekende meer. Via-via kwam hij in contact met mensen uit Nederland die een tape van hem meenamen naar ons land. De interesse van platenlabel Black Magie en boekingskantoor Crossroads was snel ge wekt wat resluteerde in een optreden in 1995 op het Moulin Blues Festival in Ospel en de opname van zijn debuut-album Just a Dreamwaaraan muzikanten als Willem van Dullemen en Keith Dunn hebben meege werkt. Op dit album staat, naast covers van onder andere Skip James, Big Bill Broonzy, Blind Lemon Jefferson en Peg Leg Howell, slechts één eigen compositie: 'Window Pane Blues'. Diamond Jim Greene is niet alleen een lust voor het oor, maar zeker ook voor het oog. De man kleedt zich opmerkelijk en bespeelt ook een aantal opvallende gitaren die bij de muziek-uit die tijd horen zoals een Style-0 National uit 1931 en een National Trojan met houten klankkast uit 1932. Het optreden van Diamond Jim Greene in De Scarabee begint zondagmiddag om 16.30 uur. Toegangskaarten kosten 7,50 aan de deur en ƒ6,- in de voorverkoop bij De Scarabee en de winkel van Roots Mail Music, beide in de Van Goorstraat. DONDERDAG 13 JUNI 1996 Na het opwarmende openlucht concert van Ronald Brautigam gisteravond in het Bredase Val kenberg haalt het Muziekfesti val West-Brabant heel even adem, om dan morgenavond in het Chassé Theater officieel te beginnen met een optreden van de King's Singers en het Metro- pole Orkest. Maar in afwachting daarvan begint er vanavond wel iets an ders: het neven-festival 'Mu ziek, gecomponeerd voor film' in Chassé Cinema, in het gelijk namige theater in Breda. Het gaat vanavond om 20.00 uur direct Brabants van start: te zien zijn Caravan van Ties Poeth (muziek Duke Ellington), Mission Vile van Ties Poeth (muziek Jo van den Booren) en en de hoofdfilm Ik hou van la waai van Bob Entrop (muziek Toon Plasman). Het evenement 'Muziek gecom poneerd voor film' speelt zich iedere avond af in Chassé Cine ma, tot en met woensdag 19 juni. De toegang tot alle avon den bedraagt 9, met Chassé- pas 7. Overigens trekt het affiche van het Muziekfestival West-Bra bant sterk de aandacht, evenals tijdens de twee vorige afleverin gen. Ook voor dit derde festival heeft de organisatie een beroep gedaan op het talent van de Duitse grafisch en speelgoed ontwerper Bernd Terweij. Van het festival-affiche van Terweij, in Duitsland een ge wild ontwerper van o.a. over heidscampagnes, zijn 100 kunstdrukken vervaardigd op 300 grams houtvrij gesatineerd papier, genummerd en gesig neerd. Voor 100 zijn ze te koop bij de VW's in Breda en Bergen op Zoom en aan de zaaladressen tijdens de concerten. Die zaaladressen van het Mu ziekfestival West-Brabant ge durende de komende twee we ken zijn: Bergen op Zoom: Stadsschouwburg De Maagd, Grote Markt 32 •Markiezenhof, Steenberg sestraat 8 Gertrudiskerk, Grote Markt 10 Breda: De Nieuwe Veste, Molenstraat 6 Waalse Kerk, Catharinastraat 83 Chassé Theater, Claudius Prin senlaan 8 Roosendaal Eratozaal, Kade 45 Oosterhout Vredeskerk, Rulstraat 6 Slotje Limburg, Slotlaan 15 De Bussel, Torenplein 12 Basiliek St. Jan, Markt Het volledige programma van het Muziekfestival West-Bra bant staat in de festivalkrant die huis aan huis is verspreid en die verder op tal van openbare plaatsen gratis mee te nemen is. Toegangskaarten zijn te koop op alle VW-bespreekbureaus, ook buiten de regio West-Bra bant. Bij het Chassé Theater in Breda en stadsschouwburg De Maagd in Bergen op Zoom zijn kaarten verkrijgbaar, maar al leen voor de concerten die daar plaats vinden. Salif Keita: „Ik leef van risico's. Zonder risico's krijg ik geen inspiratie. Dat is wat er mis is, hier in het westen. Te veel geld, te veel vastgelegd.foto rob cobben project. Geen plaat, maar een film. In het najaar moet hij in Bamako worden gedraaicj. „Het wordt een bijbels verhaal, maar alle rollen zijn voor moslims., Veel mensen zullen vinden dat dat niet kan, maar daar heb ik lak aan. Religieus conservatisme verafschuw ik. Het is allemaal politiek, business." De artiest als rebel? „Ja, daar hou ik van. Ik leef van risico's. Zonder risico's krijg ik geen in spiratie. Dat is wat er mis is, hier in het westen. Te veel geld, te veel vastgelegd. Ik voel me beter thuis tussen de armen. Die heb ben geen zekerheid. Dat is be ter." Dan is het tijd om te eten. De pot schaft die avond fonio, een aan couscous verwant gerecht met vis. Keita's hoogzwangere vrouw heeft er de hele dag aan gewerkt. Een paar band-leden die binnen zijn komen lopen schuiven mee aan. De stemming stijgt. Alleen de kinderen pruilen wat. Want de fietsenwinkel is inmiddels dicht. Amsterdam (anp) - Marleen Gorris gaat de roman Mrs. Dallo- way van Virginia Woolf verfilmen. De Britse producent Shep herd heeft haar daarvoor gevraagd. Het budget van de Engel stalige film bedraagt 4 miljoen dollar. Vanessa Redgrave speelt de hoofdrol. Hans de Weers, producent van Gorris' speelfilm Antonia, heeft dat gisteren bevestigd. Antonia won begin dit jaar een Oscar voor de beste buitenlandse speelfilm. „Marleen wilde heel graag eens een script van iemand anders verfilmen", zegt De Weers. „Door het succes van Antonia kreeg ze heel veel aangeboden. Deze koos ze uit." De opnames voor de film begin nen deze zomer in Shepperton Studio's, buiten Londen. De film komt waarschijnlijk volgend jaar in de bioscoop. Er doen geen Ne derlandse acteurs aan mee. Inmiddels hebben ruim een mil joen mensen Antonia gezien. De helft daarvan zijn Amerikanen. De film stond bovendien in de toptien van Italië, Spanje en Zwitserland. In het najaar gaat hij in Groot-Brittannië, Frank rijk en Duitsland in première. In Nederland draait hij nog in een tiental theaters. Antonia ging vo rig jaar september in première tijdens het Nederlands Film Fes tival in Utrecht. Hilversum (anp) - De omroepen van Nederland 1 onderzoeken een toekomst gedeeltelijk buiten het publieke bestel als hun rol daarbinnen wordt gemarginaliseerd. „Wij laten ons niet in een sterfhuiscontructie drukken", zei NCRV-voorzitter A. Herstel gisteren in Hilversum. Herstel ontkende dat de NCRV in dat ge val commercieel zal gaan. „Nee, niet commercieel. Maar een combinatie van nieuw een oud: privaat en publiek." De AVRO, KRO en NCRV menen dat hun samenwerking in politiek Den Haag' onvoldoende naar waarde wordt geschat. Die sa menwerking biedt volgens Herstel toekomst aan een publieke om roep met verscheidenheid en kwa liteit voor een breed publiek. Herstel liep in zijn toespraak voor de verenigingsraad van de NCRV vooruit op het rapport van de commissie-Ververs dat op 26 juni verschijnt. De commissie moet het kabinet adviseren over de toe komst van de publieke omroep. Herstel: „Mocht de politieke dis cussie in Nederland resulteren in een inrichting van een centraal aangestuurde omroep met een marginale rol voor de omroepver enigingen, dan zullen de NCRV, de AVRO en de KRO gezamenlijk de mogelijkheid onderzoeken van een nieuwe private start op basis van een contract met de over heid." Bij de NCRV is wel een ver gelijking gemaakt met het Con certgebouw Orkest, dat ook der gelijke gemengde financiering kent. Volgens Herstel is het draagvlak voor het publieke omroepbestel in Nederland groot. Nederland 1 wordt steeds meer erkend als kwaliteitszender en trekt een marktaandeel van 13 procent. Een recent onderzoek van Trendbox wees uit dat bij eventuele omroep verkiezingen de NCRV als tweede zou eindigen. Uit een onderzoek van Intomart bleek dat 83 procent van de Nederlanders vindt dat de omroepen met hun eigen pro gramma's moeten blijven bestaan. Herstel: „Dat werpt een toch een ander licht op de meningen in de politiek en de pers dat het publie ke bestel niet van deze samenle ving en van deze tijd zou zijn." Hilversum (anp) - Klaas Samplo nius heeft aangekondigd dat hij opstapt als zendercoördinator van Radio 1. Door zijn werk zaamheden als programmaleider en radiodirecteur bij de TROS heeft Samplonius onvoldoende tijd het coördinatiewerk te ver richten. Samplonius: „Bij de start van de huidige opzet van Radio 1 is verondersteld dat de coördina tor voor 25 procent werk zou hebben. Hoofdredacteur Piet van Tellingen van het Radio 1 Jour naal deed het er aanvankelijk bij. Het blijkt meer te zijn." Samplonius is sinds 1 december coördinator. Het is nog onduide lijk op welke termijn hij opstapt. V

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 19