agie van gigantische koren ;roep wil sie kerken )E STEM Bert Schierbeek: een vent die tegelijk vorm was Notitieboek te koop van Stephen Spender Europese operahuizen gaan samenwerken SCHIJF ^linke schade ia aanrijding Verduistering Achter het net Schennispleger ten Zuidzande Sebastiaan Theys en Sven Haeck hengelkampioenen loemeense regisseur Silviu Purcarete brengt 4 Les Danaïdes' in Holland Festival jnderd koorleden, de vijftig dochters van Danaos en Ije vijftig zonen van Aigyptos, en zeven acteurs zet de joemeense regisseur Silviu Purcarete op het toneel in 1 zjjn adembenemende schouwspel 'Les Danaïdes'. 3e voorstelling in het Frans, die op zaterdag 22 en Lidag 23 juni in het Amsterdamse Muziektheater met Nederlandse boventiteling wordt gespeeld in het kader jhet Holland Festival 1996, is een reconstructie van |e drie tragedies 'De smekelingen', 'De Egyptenaren', je Danaïden', die samen een verhaal vertellen, en van Orphée Argerich Rabinovtch Esteban Salas D1 1 SDAG 11 JUNI 1996 C3 lehter. Vanuit zijn in aanbouw lijnde woning aan de Canis- llietstraat werd namelijk de Verwarmingsketel gestolen. terneuzen - De auto van een dertigjarige inwoner van Sluis kil is gisterochtend flink be schadigd na een aanrijding met een trekker met oplegger uit Bleskensgraaf. De veertigjarige bestuurder van deze vrachtwa gencombinatie remde voor de kruising met de Hoekseweg. De Bluiskillenaar zat te dicht op jde vrachtauto en knalde erop Terneuzen - Een autobedrijf luit Terneuzen heeft aangifte ■gedaan van verduistering van een auto. Het voertuig was ge huurd door een man uit Nieuw- vliet. Hij bracht de auto niet te rug na het verlopen van de huurovereenkomst. De man is met onbekende bestemming [vertrokken. Terneuzen - Twee jongens uit Terneuzen, respectievelijk der tien en vijftien jaar oud, heb ben afgelopen zondag letterlijk achter het net gevist toen ze aal trachtten te stelen uit een boot- je aan de Reuzenhoeksedijk. Ze vroegen een buurtbewoner om een plastic zak om de buit in te doen. Dat hadden ze beter niet kunnen doen, want via deze ge- tuige werden de twee jongens door de politie gesnapt. Hulst - Een onbekende man heeft gisteren op de stadswal len nabij het Houtenkwartier zijn geslachtsdelen getoond aan een vrouw uit Hulst. Zij deed hiervan aangifte bij de politie. blijft de sterrittencompetitie het overigens goed doen. Ko mende week is TC HAS uit Sluiskil organisator. Afstem pelen tussen 18.30 en 20.30 uur in café Cambrinus aan de Axel- se markt. UITSLAG 1. TC Axel 89,38 punten, 2. WTC Graauw 70,03, 3. TC Westdorpe 66,25, 4. TC HAS (Sluiskil) 63,21, 5. TC Breskens 48,50, 6. ETC Delta (Terneuzen) 38,56, 7, Freewheel'79 (Schoondijke) 37,60, 8. TC Sas van Gent 35,04, 9. Wielertoerist (Eede) 29,98,10. TC Hulst 29,18. STAND Na vijf sterritten: 1. TC Axel 402,80, 2. TC Westdorpe 318,75, 3. TC HAS 312,92, 4. Wielertoerist 277,10, 5. RTC Delta 249,92, 6. WTC Graauw 226,76, 7. TC Bres kens 192,45, 8. Freewheel'79 188,35, 9. TIO (Oostburg) 129,45, 10. TC Sas van Gent 124,51 pun ten. [p Kerk Zuidzande ziet haar po- lorpscentrum Zuidzande i.o. het gen langzaam maar zeker in rook groep stelt zich op het standpunt dat bij het niet vinden van een voor beide partijen acceptabele oplossing het draagvlak voor een vruchtbare fusie niet aanwezig is en het fusieproces alsnog moet worden beëindigd. Koewacht - Sven Haeck van de Axelse visvereniging Ge duld Overwint Alles is afgelo pen weekeinde jeugdkam pioen hengelen in de leeftijds categorie 8 tot en met 12 jaar t geworden. Hij haalde 1240 gram vis boven water. In de categorie tot en met 15 jaar sleepte Sebastiaan Theys van de Clingse Hengelaars het kampioenschap in de wacht. [u Theys 'scoorde' een visgewicht van 1740 gram, negentig gram it meer dan zijn naaste belager, In- je geborg Audenaerd van De Plat- [s zak in Westdorpe. Op de derde d plaats in deze categorie eindigde i- Rene Winne, eveneens van De Platzak, met 1500 gram. e Bij de jongste categorie werd i- kampioen Sven Haeck gevolgd i- door zijn clubgenot Brian Oos- iit ting met 1230 gram, slechts tien minder dus. Derde eindige Evi 3e Kint van De Vogel met 840 gram- f- Het jeugdkampioenschap telde i- ook voor het Zeeuws-Vlaams ot kampioenschap voor vereniging- ie Kampioen werden De Clings® le Hengelaars met 68 punten, me e- op de tweede plaats GOA (83) en i- op de derde De Vogel (97 punten)- - Aan de wedstrijden namen in to- if- taal 99 jeugdige vissers deel. Zomet^Sids het saterspel 'Amymone' van Aischylos. De Roemeense spelers van het Nationaal Theater I Craiova zijn met 'Les Danaïdes' op tournee langs de Europese theaterfestivals. Onze toneelredacteur zag de voorstelling tijdens de Wiener Festwochen en sprak met Silviu Purcarete. Door Ton Verbeeten peg0den in smetteloos wit drin- ja nectar en spelen verveeld L papieren scheepjes die in 'Si laagje water op twee wit ge- 'i tafels drijven. 'Euro- zegt Hermes. Stilte. Zeus en Je zijnen willen hem niet ge- 1 hebben. Poseurs zijn ze, oden en godinnen op de llyipos. Achteloos strooien ze Kaar tegensprekende menin- ïen over de aard van de tragedie s uit. De citaten zijn ont land aan filosofen en schrijvers Is Aristoteles, Nietzsche, Cor- IiJle en Schopenhauer. Ver valt! draaien de goden om el- laar heen. Erotische toenade- Iig blijft steken in het gebaar, ban schuift een reusachtig [law doek, geplooid als de boeg meen schip, vanuit het duister par voren. Het schip trekt zich en op het verlaten strand Argos liggen twee aan twee vijftig dochters van Danaos. ed in diepblauw. Onder hoofddoek het sprekend wit Tan de ogen. Elk voorzien van (anwit koffertje. In het koffertje hele hebben en houden, laamaast kunnen de koffertjes Ineen oogwenk wordt opgesteld |!s beschermende muur rond de lanaotr* waan op het speelvlak kruipt lanios uit een kist, de huid lialwit als van een mummie. Hij [itweeslachtig, vader en moeder (an de Danaïden tegelijkertijd. |iït koor van Danaïden heft de >s, de openingszang, aan. fij smeken de bewoners van de- s vreemde kust om bescher- ig. De tragedie is begonnen, (evolgende dag spreek ik Silviu urcarete. Een man, geboren in !50 in Boekarest, met een rond |tzicht, een forse droeve snor en weemoedige ogen. Ms 1990 maakt hij met zijn fïtionaal Theater van Craiova ®ore op theaterfestivals in Eu- i>pa, de Verenigde Staten en Tistalië. pt Nederlandse toneelpubliek P'akte kennis met zijn werk tij- fffls het Holland Festival van l!93. Daar zag het Purcarete's "etverking van Ubu Roi van Alf- dJarry doorspekt met teksten pt Macbeth van William Shake- P®e. Op de manifestatie Ant- parpen 1993 bracht het Theater van Craiova Titus Andronicus van William Shakespeare en vo rig jaar was in de Rotterdamse Schouwburg Phaedra naar Euri pides en Seneca te zien. Silviu Purcarete is sinds 1 ja nuari van dit jaar artistiek di recteur van het Centre Dramati- que van Limoges. Hij bracht daar de trilogie van Aischylos, de Oresteia, uit. Die zou volgend seizoen wel eens op diverse festi vals te zien kunnen zijn. Natie We beginnen ons gesprek met het zo nadrukkelijk door de go den genegeerde eerste woord dat in de voorstelling valt: Europa. Silviu Purcarete: „De mythe van de Danaïden spreekt van de ge boorte van een natie, een volk. Als een van die vijftig meisjes niet verliefd wordt - en dat geeft haar als bestemming de oermoeder van de Grieken te worden -, dan zal er geen Grieks volk, geen Griekse be schaving, geen Europa ontstaan. Zo wordt het verhaal de mythe van het ontstaan van de Europe se spiritualiteit. Dat benadruk ik met het woord Europa. „De Danaïden zijn mensen uit een ver en vreemd land die be scherming zoeken aan een verla ten itust. Zij vragen asjel. Met hun vader Danaos, die hun my thische vader is, zijn ze het mys terieuze Egypte ontvlucht waar de vijftig zonen van Aigyptos hen tot een huwelijk wilden dwingen. „Danaos en Aigyptos zijn twee lingbroers die oorspronkelijk van Zeus en Io afstammen. Ar gos is het geboorteland van Io, de oermoeder van de Danaïden. Daar aangekomen doet Danaos bij koning Pelasgos een beroep op het door de goden bekrach tigde gastrecht. Pelasgos zit met een probleem. Verleent hij geen asiel, dan schendt hij de wet van de goden. Doet hij dat wel, dan heeft hij oorlog met de Egypte naren. Een tragische situatie. De koning laat de beslissing over aan zijn volk en dat besluit de Danaïden op te nemen." „Voor het zover is roepen de uit geputte Danaïden het beeld van hun mythische moeder Io op. Deze gedroomde scène heb ik ontleend aan de tragedie Pro metheus van Aischylos. Zeus Een van de krachtige massascènes in het schouwspel 'Les Danaïdes'. had zijn oog op de schone ko ningsdochter Io laten vallen, maar zijn jaloerse vrouw Hera veranderde haar in een koe en liet haar door Argus met de hon derd ogen bewaken. Op last van Zeus slaagde Hermes erin Argus in slaap te brengen en hem te do den. Toen stuurde Hera een hor zel op Io af, die haar over de aar de joeg. Na een lange zwerftocht langs de Ionische zee en de Bosporus (letterlijk doorwaad bare plaats voor koeien) komt ze in Egypte aan, waar Zeus haar aanraakt en haar helpt een zoon, Epaphos, ter wereld te brengen. Epaphos is de stamvader van Danaos en Aigyptos." Cynisme De tussenscène is uiterst beel dend. De goden omringen als grijnzende gynaecologen Io, die op een tafel op realistische wijze een kalf baart. Het koor van de Danaïden danst en zingt op hoge toon de lof van Zeus. Silviu Pur carete is bij uitstek een beeldend theatermaker. Toch is het het ritme van de teksten die de cho reografie bepaalt van het als ko renbloemen golvende koor van Danaïden. Silviu Purcarete: „Met het be sluit van het volk van Argos om de Danaïden asiel te verlenen eindigt de eerste tragedie van de tetralogie, De smekelingen' Maar het verhaal van de twee volgende, De Egyptenaren en De Danaïden is ons overgeleverd. Zo ook de inhoud van het afslui tende saterspel Amymone. Ik heb geprobeerd op fantasievolle wijze, gebruikmakend van tek sten uit de andere tragedies van Aischylos, de tetralogie te recon strueren. Ik heb de enkele over gebleven versregels in een mo zaïek met andere teksten samen gebracht." „Het is de tekst die de beelden genereert. Dat betekent absoluut niet, dat theater louter tekst is. De tekst is de vruchtbare aarde die de Danaïden en de zonen van Aigyptos als zaailingen opneemt en doet groeien." Gedruis En weer komt het schip, dit keer dreigend, naar voren. De Egyp tenaren, vijftig kaalgeschoren jongemannen in fel oranje kledij die de borst bloot laat, landen op de kust van Argos. Met luid ge druis sluiten zij de Danaïden in. De magie van de honderd vrou wen en mannen die als één man en één vrouw spreken en bewe gen is onweerstaanbaar. De zonen van Aigyptos verslaan het leger van Argos, doden ko ning Pelasgos en eisen met groot vertoon van machismo de huwe lijksvoltrekking van de Danaï den. In de schijnbare instem ming van de vrouwen stelt de mythe ook het probleem van de 'keuzevrijheid, het recht om te beslissen over je eigen lot, het recht van de vrouw ten opzichte van de man - ook in het huwe lijk - aan de orde. Silviu Purcarete: „Daarom voel ik mij de laatste jaren zo aange trokken tot de antieke litera tuur. Tijdens het lezen bekroop mij de zekerheid dat de thema tiek van de tragedie zeer modern is. Moderner dan veel van wat in de hedendaagse literatuur aan de orde komt. Ik vind Aischylos heel sterk en heel verfrissend. Hij spreekt in heldere en krach tige taal over de fundamentele problemen van de mensheid." „De Danaïden weigeren het ge dwongen huwelijk. Dat is in te genspraak met de antieke wet ten. Vrouwen hadden zich te on derwerpen. Dat ze dat niet doen mag heel revolutionair genoemd worden. Als Aischylos in een bij uitstek fallocratische (waar de man de vrouw overheerst, T.V.) cultuur als die van de antieke Grieken lijkt te kiezen voor de rechten van de man, dan nog laat hij duidelijk blijken dat die zijn hand niet mag overspelen. Ais chylos was volgens mij niet zo'n vrouwenhater als hem wel wordt toegedicht." „Ik neem zelf geen stelling. Mijn plicht als kunstenaar is alleen laten zien. Ik werp vragen op, maar geef geen antwoorden. De kunst valt de taak toe mentali teiten ën ideologieën het alle daagse te doen overstijgen. Als je wilt is theater moraal door beelden en geluid, die zich in tijd en ruimte ontwikkelen. Essen- tiëel is voor mij dat die beelden dynamisch zijn. Bruidskleed De Danaïden leggen hun blauwe gewaden af en kleden zich in hun witte bruidskleed. De zonen van Aigyptos blazen op trompet ten. Dan dringen ze binnen in de tent die elke Danaïde van haar Het is nauwelijks voor te stellen Sach en Handel nog leefden Christoph Willibald von Gluck al bezig was met de plan nen voor zijn Orfeo ed Euridice, een opera waarin de 19e eeuw al voelbaar is. Als er in de muziek- geschiedenis drie of vier grote re soluties zijn geweest, dan is deze I er ze^er é®n- I a' Gluck in de jaren '40 en '50 ,an 18e-eeuw nagenoeg in zijn voorbereidde, mondde in 1 <o2 uit in een opera die insloeg Üi k°m' ^owel de muzikale s de dramatische wetten van de werden in één klap ver- I zesti§ iaar later - Beethoven s intussen al langs geweest - I 0rfeo no§ diepe indruk J P Hector Berlioz, die de grote a T?rger van deze opera Hij maakte er een herziene Iff van, in het Frans. Die ver- tiM u ?.ort in Frankrijk nog al- ju tot bet gangbare repertoire. n deze Berlioz-versie van s 0rPhée et Eurydice is een "Pname verschenen van de San ®claco Opera onder leiding li Donald Runnicles. Dat misschien wat obscuur, et gezelschap geeft een a fewoon fraaie uitvoering. v,„,nu D0S onderga je de kracht rinAU Zf muz*ek' Gluck verveelt I steeds weer weet hij ver rassende cadenzen te vinden waar je voor de hand liggende oplossingen verwacht. Hij is een meester van de sfeerschildering: Orfeus passeert op zijn tocht door de onderwereld furieuze, gekwelde zielen. Prachtig is hier de smeekbede van de zanger aan de dolende schimmen om mede gevoel te hebben met zijn ver driet. Hij kwelend met zijn harp je, telkens onderbroken door een bars Non! Gluck was ook een vernieuwer van de instrumentatie. In deze opera maakt hij al ruim gebruik van het karakter der trombones, een kwart eeuw voordat Mozart soortgelijke plechtige en huive ringwekkende effecten bereikte in zijn opera's en in het Requiem. (Teldec 4509-98418-2) HANS ROOSEBOOM Twee jaar geleden waren ze de attractie van het Muziekfestival West-Brabant. Dit jaar moet dat zelfde festival, dat woensdag be- "gint, het stelleen zonder het illus tere pianoduo Martha Argerich Alexandre Rabinovitch, maar ter compensatie heeft het tweetal zojuist een cd uitgebracht. De centrumpositie op deze cu rieuze schijf wordt ingenomen door een monstrum uit de mu ziekgeschiedenis, de Sinfonia MUZIEKRECENSIES Het pianoduo Argerich Rabinovitch, dit jaar niet op het Mu ziekfestival West-Brabant, wel op een nieuwe cd foto teldec Domestica van Richard, een in tens burgelijk orkestwerk waarin de nog jonge Richard Strauss zijn trots als gearriveerd villabezitter en huisvader breed uitstalt. Wel beschouwd toch een uniek en ge durfd onderwerp. Hoe iemand op het idee komt is een raadsel maar ene Otto Singer heeft deze huisbakken symfonie bewerkt voor de huiskamer, voorzover althans daarin twee vleugels passen. En wat blijkt: onder de vier vaardige handen van Argerich en Rabinovitch wordt deze voortkabbelende Strauss ineens pruimbaar. Twee kortere pieces de resistance maken de cd echt aantrekkelijk. Ten eerste een bewerking door Rabinovitch van De tovenaars leerling van Dukas, en tenslotte de ultieme uitsmijter voor elk pianistenduo, La Valse van Mau rice Ravel, in de versie van de meester zelf. Alleen al voor de ruisende uitvoering van deze bij tend humoristische hommage aan de Weense wals dient men de, cd van Argerich en Rabinovitch zonder dralen aan te schaffen. (4509-96435-2) HR Esteban Salas leefde van 1725 tot 1803, maar wie was Esteban Sa las? Toen Mozart werd geboren was Salas 31 jaar, toen Mozart stierf was Salas 66. Daarna leef de hij nog 12 jaar. De twee com ponisten hebben elkaar nooit ge kend. En nooit kunnen kennen, want Mozart leefde in Oostenrijk en Salas op Cuba, en in die tijd waren dat kosmische afstanden. Een 18e-eeuwse Cubaanse com ponist, wie heeft daar ooit van gehoord? Toch heeft zo'n compo nist bestaan en hij schreef nog hele mooie muziek ook. Esteban Salas werd geboren in Havana, de hoofdstad, en bracht de twee de helft van zijn leven door in Santiago, op 1200 km afstand - want zo groot is Cuba wel. Salas heeft in de 78 jaren van zijn leven het eiland nooit verlaten. Hoe klinkt de muziek die een Cu baanse musicus meer dan 200 jaar geleden schreef? Caribisch? Spaans? Barok? Door wie of wat werd Esteban Salas geïnspireerd en beïnvloed? Het antwoord is: de muziek van Esteban Salas klinkt vooral Itali aans. Dat is minder vreemd dan het lijkt. De Italiaanse muziek was in de 17e en de 18e eeuw overheersend in Europa, en dat gold in hevige mate voor Spanje. In het Spaanse muziekleven werd de dienst uitgemaakt door vermaarde Italianen ais Domeni- co Scarlatti en Luigi Boccherini. De stap van dat Italiaanse mu- ziekregime in Spanje naar de muziekstijl in de Spaanse kolo- nieën is dan niet zo groot. En zo klinken dan de coplas, arias, pas- torelas, fugas, estribillas en vil- lancicos van Salas in al hun zan gerigheid. Trouwhartige liederen van een groot, devoot musicus. Ook de uitvoering is in Cubaanse handen: twaalf zangers van het Coro Exaudi de Cuba met bege leiding van drie strijkers en cla- vecimbel. (Esteban Salas. Un Barroco Cubano del Siglo XVIII, Jade/BMG 74321 32413-2) HR DINSDAG 11 JUNI 1996 foto sean hudson gewaad heeft gemaakt. In de tenten gloeit het licht van lam pionnen. Een voor een doven de lichten als de Danaïden de Egyptenaren doden. Tussen de verlichte tenten staat eenzaam Hypermnestra. Zij doodt haar bruidegom Lynkeus niet. Zij wil moeder worden. In grote woede doodt Lynkeus op zijn beurt Da naos en de negenenveertig Da naïden en voltrekt daarmee de wil van de goden. In het afsluitende saterspel laat Purcarete het personage Hyper mnestra samenvallen met Amy mone die belaagd wordt door een groep geile saters. Silviu Purcarete: „Ik heb het saterspel ook als een droom opgevat. Een droom van Hypermnestra. Zij wordt Amymone. Ze is zwanger en heeft een droom over vrucht baarheid, over haar ontmoeting met de saters en haar redding door Poseidon, die haar zegent met water als een teken van vruchtbaarheid." Aan het slot is er nieuw leven of het oude leven dat opnieuw be gint en dat is een glimp van opti misme na de horror van de veel vuldige moord? Silviu Purcarete: „Natuurlijk, zo is het verhaal van de mythe. Het kind dat geboren zal worden. Ja, er is een hint van optimisme. De overlevende Danaïde verwacht een kind van Lynkeus en ze wordt door de god met heilig water gezegend. Zij, de vrouw die overwint, heeft een gelukkig toekomst. Daarom eindigt de voorstelling met een hymne aan de vruchtbaarheid." Londen (dpa) - Een notitieboek van de vorig jaar op 95-ja- rige leeftijd overleden Britse schrijver en dichter Stephen Spender wordt op 28 juni bij Sotheby's in Londen geveild, In het 55 pagina's dikke schrift met een kaft van zeildoek heeft de internationaal bekende literator in de jaren '30 op zetten voor gedichten opgetekend. brengt. Spender was de zoon van een Duitse moeder en een Britse journalist. Bij zijn dood werd hij als laat ste vertegenwoordiger van de generatie Britse schrijvers uit de jaren '30 en als één van de belangrijkste personen uit de 20e eeuw geprezen. i£t De meeste teksten doken later op in de verzamelingen Ruins and Visions en Poems of Dedi cation. Maar ten minste drie gedichten uit het notitieboek zijn vorzover bekend nooit eerder gepubliceerd. Sotheby's verwacht dat het schrift 13.000 gulden op- SALZBURG/AMSTERDAM (ANP/DPA) - Een aantal opera huizen uit twaalf Europese landen wil gaan deelnemen in Ope ra Europa, een samenwerkingsverband voor coproducties, het gezamelijk engageren van kunstenaars en andere vormen van samenwerking. Dat is zondag in Salzburg meegedeeld na een driedaagse conferentie van een aantal muziektheaters. Tot nu toe hebben twintig opera huizen toegezegd mee te doen. De bedoeling is vooral te komen tot kostenbesparing en tot een werk verdeling tussen de deelnemende theaters. De Scottish Opera in Endinburgh, Covent Garden in Londen, de Vereinigten Bühnen Wien en de Opera de Nice horen tot de deelnemers. De Nederlandse Opera (DNO) en het Muziektheater in Amsterdam zijn wel geïnteresseerd in het ini tiatief, maar zien voor zichzelf veel problemen. De mogelijkhe den voor coproducties zijn om technische redenen vaak beperkt. Het Muziektheater is met Salz burg, Bregenz, de Parijse Bastil le, Los Angeles en Sevilla een van de grotere theaters. Daarom zijn de mogelijkheden om een pro ductie elders ook te spelen be perkt, aldus de DNO-woordvoer- der. Het gebeurt wel zoals bij de Mozes en Aaron die deze zomer naar Salzburg gaat. DNO ziet meer in het verhuren en kopen van eikaars producties. De DNO- woordvoerder noemt in dit ver band de Parsifal die na Amster dam Parijs, Bologna en Brussel zal aandoen. Daarvoor is een ge lijkgestemde artistieke visie no dig. De noodzaak daartoe legt ook beperkingen op aan de moge lijkheden van coproductie, aldus de woordvoerder. Door Camiel Hamans Breda - Onder Schierbeeks handen is het woord verzet ge worden. Verzet tegen de gebaande paden en de vastgeroes te receptuur van de literaire traditie, verzet tegen het on recht, de dictatuur en de serieuze zekerheid van eeuwige waarden en verzet tegen de onrechtvaardige dood. Geen verzet met grote woorden, schetterende fanfares of bom bastische borstklopperij, verzet verhuld als relativering, ontregeling en beweging. Bert Schierbeek, die zondag avond een paar weken voor zijn 78e verjaardag op zijn Amster damse bovenwoning overleed, wilde geen verzetsheld zijn. In de oorlogsjaren, toen hij nog niet schreef, maar probeerde sociale geografie te studeren, verkeerde hij aan de rand van de befaamde verzetsgroep CS6. Hij kende en werkte voor de geëxecuteerden Leo Frijda, Hans Katan, dr. Gerrit Kastein en Reina Prinsen Geerligs. Zijn rol heeft hij altijd gemini maliseerd. Hij was niet veel meer dan een handige bonk aarten-boodschappenjongen, liet hij Karin Evers optekenen in de aan hem gewijde biogra fische schets 'De andere stem men'. Uit de roman 'Terreur tegen terreur', zijn nogal traditione le, Forumachtige debuut uit 1945 waarin hij de drijfveren van de CS6 leden beschrijft en hun onderlinge discussies, blijkt hij er toch meer bij be trokken geweest te zijn dan hij wil bekennen. Zo is het de verdere literaire carrière van Schierbeek steeds geweest. Hij was aanwezig, maar drong zich niet op de voorgrond. Noch in zijn werk, noch in zijn functies. Schierbeek was redacteur van 'Het Woord', het tijdschrift dat de komst van Vijftig en de ex perimentele beweging voorbe reidde. Hij was jarenlang betrokken bij het werk van de uitgeverij 'De Bezige Bij', waar hij zich vooral inzette voor zijn compa- nen, hij vertolkte de stem van anti-fascistisch Spanje, schreef tegen de apartheid en las in Pinochets Chili temidden van een uitzinnige 3500 mensen tel lende menigte onbevreesd het simpele gedichtje voor: „Zon komt op, hele wereld rood, ik ook. Schierbeek maakte naam met 'Het boek ik' uit 1951, het eer ste prozawerk van Vijftig. Het was een duchtig experiment, iets heel anders dan de geac cepteerde romans van die tijd, verzet tegen het traditionele gepsychologiseer en de vaste vertellijn. Schierbeek trok de grens van verhaal en taal over, maar niet met trompetgeschal en bomba rie, maar eerder verstopt in zoekend tasten, vermomd in gedaanten van vertellers. Niet voor niets eindigt het boek met: „Wij gaan bewogen heen in an dere namen." En in die namen ging hij verder. Hij luisterde, las en tekende op. In zijn werk is er geen verschil tussen Nietsche, Meister Eek- hart, Steve Biko en zijn Noord- Franse buurman boer Marcel Baillon. Allen hebben geleefd en dus geleerd. Er is geen ver schil in wijsheid. Stemmen van anderen heeft hij vastgelegd. Ook als ze voor eeuwig zwijgen. Zoals die van Margreetje, de vrouw die hij verloor bij een auto-ongeluk en ter nagedachtenis van wie hij de verbijsterde en verbijsteren de gedichtenbundel 'De Deur' (1972) schreef. Kale, stamelende zinnetjes, nauwelijks poëtisch, maar des te indringender: „Men/ men kan/ men kan geen/ men kan geen woord/ men kan geen woord zeggen/ men kan geen woord/ men kan geen/ men kan niet/ men kan/ men/ niet zeg gen/ en/ ook/ ik niet/". Voor Schierbeek was literatuur niet het hoogste doel. Er moest geleefd worden, en gelachen, of tot troost gedacht worden aan het grote lachen. En wat ge leefd was, kon eventueel vast gelegd worden in literatuur. Van een steeds weer nieuw uit te vinden, bijpassende vorm. Of zoals hij zelf tegen Karin Evers zei: „Ik dacht eerst leven. En dan literatuur. Misschien." Bert Schierbeeks leven is over, zijn literatuur leeft voort. fit 01 <1 ;<to iiH.rf hrr iriib I99ID 16 V ïSI ifjq HIJS

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 17