OE STEM Gabbers en rave-babes hakküh tot diep in de nacht HlUS i .s»!f :f a;§r g.fUg II 11 i ig E1 Gabberhouse heeft een vaste stek veroverd in de Nederlandse jeugdcultuur. De van oorsprong Rotterdamse variant op de house muziek wordt zowaar een Hollands exportproduct en vindt navol ging in Duitsland, Scandinavië en zelfs Japan. Maar gabbers staan ook in een kwader daglicht. Ze dansen soms met de rechterarm omhoog en op feesten zou openlijk gediscrimineerd worden. Hoe leeft en denkt de gabber? Is het een racist die zich te buiten gaat aan drank, drugs en dreunen? Somberjacks Gabber X Muziekstijl Lovedrug Kweekvijver Basisschool Een van Godswege geroepen Kamerlid Het liberalisme viert hoogtij Ig 8 JUNI 1996 Q XJ ca d <D CD g Qj °'i c j- cn ■Jij* o qj J; k- QJ O OJ "O "2 o .2 c o- o 1 r c uj - ra w Jr. 01 v> - P C 3 g m f- P ra f. c^E Oi T3 Jr. a| Jj a! c 'o-Ci ai CTl 2 Sg ai ölt O ra <u c c C"D£ rara co c (U 03 I; s-° ■V -Q IS>£ i1 S'S £'m ■2. r=T Qj E S« a.-c ?ll |Sc E -2 fD TO o vo ra >N w race a. ra ra L 25 J. ■8 fl I D c f C -3 <u C 111 c -a ra ra c a T3 aj o "D'D^ 8§£ J i/> - <11 :ït ra O £0 "O «X e 8 2! 2 -* ra lis Sl 5 i| 2 ra d* .2,0 _a +- "S 'o> ra to g>< 3 ra ai TJ '5-Ss x aai O "O en -o O C c o ra ra -*- ra St3 C "c g E -a -c o ai c c o <u ai en-o ei. ra ra ra 2 I S s>-8 Oj ?S 5 E?"o| 3 (13 c 2 -of gl ai -£ -1 ■o v. ■jr lzr.5 Ql 1 -9 t— o nj oj t >13 .C-g "2^5 ra .3 TjS C O S -i JS !C Us? 3 S3 O l :=r ra i .2 - ra ra ai <u s E o 2 O O X 5 g S 2 iS O +-* 0) u x: - r- v_ - I ra S£ ai O) g o E ra e E 5 ai a E e 0 <11 .M 01 -* en ra -a +-* :=r m +-• P ra ai "O - 31 S v' f- fc- ?2I e z ra 2 S 2 K 3 3, O .SB s- ilslSI S ■'S m E - 2 <u - o-oajï n i; ra ra - Si e ra S -* EI5 s 5 o E g 2 e'» 3 ft S 'X 0fl O O 2 e -o s-ö I X 2 5 e 5J e- 5 ro <a e ?ïj o-=j! i z 2 "s S u E| S - 2 fi i o v o n S 8-3 3 C -O S-l g Sj= \%l%% Weekend ZATERDAG 8 JUNI 1996 'Ik voel me kaal. Door Paul Baeten "li& lï§ i{t oor de buitenstaander is M het ondenkbaar dat je hier M lol aan kunt beleven; uit- WË puilende sporthallen en 1f oude fabrieken vol met lichamen, ongrijpbare muziek die met 120 decibel of meer uit de luidsprekerpila- Met vijfduizend man op elkaar gepakt rol adoratie staren naar een podium waarop een traag bewegende dj te zien is, die wat met knoppen schuift en de beats opveert lot onwaarschijnlijke snelheden. Pillen gaan van hand tot hand. Xtc, speed, ook lsd soms itemming en het uithoudingsver mogen op het feest dat Earthquake, Hell Rai- M Party of MegaRave kan heten en tot in de ochtend zal duren. Dan wacht nog de arty, hoewel velen het niet zo laat zullen .j. Want morgen is het weer vroeg dag. IjEejigabberfeest zoals alleen gabbers dat kun nen vieren. Heftig, vet, 'Hakküh'! Gabberhouse heeft onmiskenbaar een vaste stek veroverd in de Nederlandse jeugdcultuur. Waar veel andere jongeren nog al eens swit- tkn tussen muziekvarianten als technohouse oi mellow, een tijdje zich aan rappers spiege len en dan weer alto worden, heeft deze van oorsprong Rotterdamse variant op de house muziek een vast publiek aan zich gebonden. Gabberhouse of hardcore - de betiteling 'gab ber' had eerst een wat snerende bijklank, maar wordt nu door tienduizenden jongeren als een ware geuzennaam gedragen - heeft zich ont wikkeld tot een strak omlijnde subcultuur, compleet met z'n eigen taalgebruik waarin de jongens zich gabbers noemen en de meisjes hols zijn op aanspreektitels als gaberinnetje, rave-teef of rave-baby; met z'n eigen voorgan gers zoals dj Paul (Elstak), Distortion en Lady Dana; met z'n kledingvoorschriften (trainings pakken van het dure merk Australian, hoewel oaar een beetje de klad in komt, 'want er dra gen meer zwabbers (nepgabbers) aussies dan echte gabbers doen'); z'n platenlabels, tijd schriften en Internetsites. En met z'n onver vangbare uitdrukkingen voor het genot dat ze eraan beleven: vet, heftig, hakküh (hakken). Gabber wordt zowaar een Hollands export- Product en vindt navolging in Duitsland, Scandinavië en zelfs Japan. blaar gabbers staan ook in een kwader dag- p 1®a'3':>ers z°uden racistische neigin- il er wor<len hakenkruizen en rune- ekens gesignaleerd op de raves (feesten). Ze agen nog steeds hun Lonsdale Bomberjacks et op de mouw een Nederlandse vlaggetje, wtgelegd wordt als een teken van extreem 'onalisme. Ze dansen soms met de rechter- ^omhoog geheven en op de dansvloer zou gediscrimineerd worden. Ze zouden met hun buitensporig druggebruik °mvangrijke nieuwe risicogroep voor de ^gezondheid vormen. eeft el1 denkt de gabber werkelijk? Is het dra J? J1®e racist die zich te buiten gaat aan j. 77' en dreunende muziek? Zijn ze of t i ^o™6 kleding, hun kortgeknipte aalgeschoj-en hoofden en hun ruige taal cor» Herdam Terror Corps, Extreme Hard- van I j ser> Xtreme Terror) de voorboden Jru.:? °ndergang van het avondland? J We k°°fclzaak gewoon - veelal wer- I Van l°ngens en meisjes die hun eigen vorm I de 111133 hebben gevonden, net als vroeger I Haakt emSude hippies en de punkers? Onvol- J een e8repen, maar vooral onschuldig? een t, j33r rotte aPPe's na die de hele scene ®wade reuk hebben gegeven? 'nteriie/a^':)er"s^e van het computernetwerk 1 ikhtmn (http://toad.urc..,/Artikel/Dag- bhar t een anoniem Dagboek van een H„„,_e,vifdeil> dat de buitenstaander een ■djk biedt in het (uitgaans)leven van een onbekende jongen uit Brabant. Gab berhouse mag dan ontstaan zijn in Rotterdam - zo het verhaal wil als volkse tegenhanger van de extravagante Amsterdamse house-cul- tuur; inmiddels heeft het z'n weg door heel Ne derland gevonden. Het verhaal van 'Gabber X' laat zich lezen als een roman, vol hoogte- en dieptepunten uit het leven van een jonge levensgenieter. ,,-PHU!- over een halfjaar ben ik al weer 23 jaar OUD! AARGGHH!", noteerde hij op 28 april vorig jaar in zijn elektronische relaas. De tekst is hieronder letterlijk weergegeven: ZATERDAG 7 JANUARI Naar CLUB X zoals bijna iedere zaterdag. Toch was het nu wel even anders. Iets voor 3 uur ging ik naar mijn auto om m'n laatste pil len te gaan halen. Toen ik terug kwam lopen kwam er een hele stoet met politiebusjes aan. Ik liep rustig terug richting parkeerplaats. In een bouwvallig hokje gooi ik m'n pillen weg, 10 stuks a 7,50. Toen ben ik naar binnen gegaan en moest naar binnen. Toen we naar bene den liepen zette Yves nog doodleuk dat num mer op van 'eins zwei policei, drei fier briga dier..' Echt wel kicken. Het weekeinde hierna gaat Gabber X samen met vrienden naar een Megarave in de Eindho- vense Energiehallen. Zoals ze bijna ieder weekeinde flink op stap gaan naar uiteenlo pende feesten in heel Nederland. En zoals al tijd met een flinke hoeveelheid drugs op zak; 70 (xtc-)pillen en 30 gram speed is deze avond de handels- en gebruiksvoorrraad. Uit het dagboek: ZATERDAG 29 APRIL „De rij voor de ingang was mega groot. Onge veer een half uur in de rij gestaan. Mally was daar een beetje van over de zeik. En dat terwijl hij vandaag een half jaar verkering heeft met m'n lieftallige zusje. In de rij zagen we Thomas en z'n kornuiten. Was wel leuk. Binnen keek ik op. Het was er lekker vol en er hingen veel lich ten en de muziek klonk heftig. Echt VET. Bas meteen uit z'n bol. Ik drukte hem een pilletje in z'n hand, dus hij moest zo snel mogelijk wat te drinken hebben. De muziek was deze keer echt zwaar heftig. Als je in de buurt van de boxen stond dan voelde je de borstkas trillen. Je oren deden er pijn van, niet zozeer van de hoge to nen maar meer van de luchtdruk! ECHT ZWAAR HEFTIG. 145db hoorde ik later AAARRGGHHHHHHÜ Tja, MEGARAVE, ge woon SUPER HEVIG VET!!! Gabberhouse kwam in eerste instantie voort uit de golf van nieuwe muziek die Europa rond 1987 bereikte vanuit Groot-Brittannië en de Verenigde Staten, waar de elektronische, zeer ritmische dansmuziek de eerste echte vernieu wing was in de popmuziek na de punkgolf van begin jaren tachtig. De term house verwijst naar de Warehouse-club in Chicago. Aanvan kelijk was de muziek vooral populair op illega le, geïmproviseerde feesten (raves) in hallen, schuren, zwembaden, leegstaande kerken, in de open lucht en zelfs onder viaducten. Na ver loop van tijd vond de house zijn weg naar het reguliere uitgaanscircuit en ontstonden er tal van varianten, met ieder hun eigen aanhang. Opmerkelijk is dat in deze muziekstijl de uit voerende artiesten veel minder van belang zijn dan de discjockeys die geluids- en muziekfrag menten tot één geheel smeden. DJ's als Paul Elstak en 100% Isis hebben de status van pop idool bereikt en zijn de ceremoniemeesters van de feesten. Hun mix-cd's staan in de top-50, hoewel volgens echte gabbers er een strikte scheiding bestaat tussen het club- en partycir cuit en het commerciële werk. Opvallend was ook dat de house-cultuur van meet af aan geassocieerd kon worden met de opkomst van de nieuwe lovedrug of partypil xtc; een pil met een combinatie van hallucine- „In een bouwvallig hokje gooide ik mijn pillen weg. Toen ben ik naar binnen gegaan. FOTO'S FRANK VAN KEMPEN rende en energiegevende stoffen die de vader landse goegemeente al snel verontrustte, maar die bij verstandig en beheerst gebruik meestal tot weinig lichamelijke problemen leidt. Door het verbod op (de grondstoffen van) xtc dook echter de illegale markt op dit lucratieve mo deverschijnsel, waardoor er ook tientallen ver ontreinigde pillen op de feesten verschenen en verschijnen. Vaak zit er een overdosis amfeta mine (speed, opwekkende drug) in, maar soms ook zijn het pure lsd-pillen, is er heroïne in ge stopt of bestaat de pil vooral uit geconcen treerde cafeïne. Particuliere organisaties doen er alles aan om in dit schemergebied van het officiële drugbe leid de jongeren zo goed mogelijk voor te lich ten over de risico's, de pillen te testen en via flyers (affiches), advertenties en oproepen te waarschuwen voor riskante varianten. De rijksoverheid studeert nog steeds op het ver schijnsel en zal ongetwijfeld nog wel eens met een beleidsstuk komen. De jongeren zelf intus sen weten vaak verdraaid goed wat ze op zak hebben en hoever ze ermee kunnen gaan. Uit het dagboek: DONDERDAG 4 MEI „Na mijn werk pn het eten heb ik de laatste hand aan het kado voor Distortion gelecht. Het is echt wreed kicken geworden! Ik was vrij vroeg in de Diamonds in Eindhoven. Daar werd Distortions birthdayparty dus gegeven. Uit Zeeland zou Niek, z'n vriendin, een vriend en Francois komen. Die maat van Niek die had een aus broek aan en mocht daarom niet naar binnen. Dus ben ik met hem en Niek naar ons toe gereden om hem een gewone broek te lenen. Lachen!! Pak ik thuis voor we weer terug re den een pilletje. Die gozer helemaal scheit, doet hij achterin z'n gordel om. Tja, wel ver standig meschien, maar toch nog leuk. Best keet gehad in de Diamonds. Weinig kalen daar, wel veel met een aus aan. Extra geen speed genomen vanavond omdat ik ook nog fatsoen lijk wilde slapen. Het is n.l. pas donderdag dus moet nog minimaal 2 nachten. In een poging meer over de gabbers en hun cul tuur te weten te komen zoek ik contact met de mensen achter de Extreme Hardcore Associa tion; een groep jongeren die via het Internet met geestverwanten communiceert over gab berfeesten, over dj's en nieuwe cd's, over wat in is en wat uit in gabberland ('Flop: rave- teefen, Top: hakkende wijven met hersens'); over goede en slechte pillen en over het al dan niet oprukkende rechts-extremisme onder gabbers. De Extreme Hardcore Association, gevestigd boven de stoffenzaak van de vader van de voorzitter, houdt na ampele overweging de boot echter af. „Een journalist van De Gelder lander probeert mensen te porren om met hem dus ben ik kaal' te praten over rasisme in de Gabber-scene. Te vens wil hij dan foto's maken. TRAP HIER NIET IN! Ook al heb je het goed voor, ze bela zeren je toch alleen maar. Dat is al vaak ge noeg gebleken", zo waarschuwde de associa tion letterlijk via het Internet. De oproep heeft succes. Ook andere gabbers houden zich ge deisd, hun elektronische babbelboxen worden snel afgeschermd met passeerwoorden. Het onderwerp racisme ligt gevoelig bij de gabbers. Werden ze eerst al in het verdom hoekje gezet omdat gabberhouse volgens de Amsterdamse scene minderwaardige 'arbei- dershouse' zou zijn (het succesvolle antwoord van de Rotterdammers daarop kwam in de vorm van de plaat 'Amsterdam, waar lech dat dan?), nu drukt steeds harder de verdachtma king dat de gabberfeesten broedplaatsen zijn van bruinhemden, ultranationalisten en neo fascisten. Uit het dagboek: VRIJDAG 5 MEI 50 jaar bevrijding vandaag!!! YES!!!!!TSssss, so what. Alsof dat wat wil zeggen. Als de voor spellingen van Nostradamus goed zijn ontcij fert duurt het niet lanq meer of het is FLINK RAAK! ZATERDAG 13 MEI Vandaag THUNDERDOME in Oberhouzen (of zoiets). Andre, Judith en Marco rijden met ons mee. In eerste instantie dacht ik dat we via Arnhem moesten rijden, dus zouden we Mally in Oss ophalen. Maar we moesten via Venlo. Toen zijn we naar Venlo gereden om Marco bij het stationt op te halen. Toen naar Shertogen- grad om Andre en Judith op te halen. We waren dus veel later dan gepland in Overhou- zen. Maar toen we onze auto geparkeerd had den kwamen er net een stuk of wat Nederland se bussen aanrijden vol geladen met GAB BERS! De Utrechtse onderzoeker drs. H. Schoppens, verbonden aan het Willem Pompe Instituut voor Strafrechtwetenschappen gooide onlangs olie op het vuur met zijn constatering dat ex treemrechts in Nederland de gabberscene lijkt te beschouwen als kweekvijver voor nieuw rechts. Hij constateert, dat de arbeideristische trekjes van de gabbercultuur grote overeen komsten vertoont met destijds die van de skin heads. Ook de uiterlijke overeenkomsten (het kaalgeschoren hoofd, de bomberjacks) tussen skinheads en gabbers zou op extreemrechts een grote aantrekkingskracht uitoefenen. Maar Schoppens conclusie was óók, dat het zeer waarschijnlijk een minderheid betreft die zich willens en wetens schuldig maakt aan ra cistische uitingen op de gabberfeesten en dat het overgrote deel van deze jongeren 'gewoon' een jeugdcultuur aanhangt, danwel tegen be ter weten in symbolen draagt die anderen de stuipen op het lijf jagen. Gabber Richard van Asten beschrijft het als volgt: „Tegenwoordig zie je steeds meer gabbers rondlopen of dansen met hun rechterhand in de lucht. En ook zie je steeds meer het Neder landse vlaggetje en keltische kruizen op bom bers. Ik snap gewoon niets van die lui. Beter gezegd: ik walg van ze. Ze zijn de naam gabber in mijn ogen niet waard. Ik ben echt niet links aangelegd, misschien zelfs wel rechts. Maar zeker niet extreem rechts. Nederland is vol, dat klopt. We zijn het dichtstbevolkte land van' Europa en vel vluchtelingen komen hier naar toe omdat ze hier simpelweg de meeste kans maken binnengelaten te worden. Daar moet wat aan gebeuren. Maar ik ben niet radicaal tegen buitenlanders. Rechtse gabbers, denk toch eens goed na." En een anonieme reactie op het vermeende fas cistische karakter van de gabbers: „Pleurt op. Wat zit je nou te kankeren? Je weet blijkbaar niet eens waar je over praat. Omdat ik gabber ben wil nog zeker niet zeggen dat ik een fascist ben. En dat geldt voor alle gabbers. Als je een fascist wil aanwijzen, dan kijk maar eens naar je vriendje de hiphopper. Da's de grootste fascist met z'n blackpower gezeik." Gabbers ontkennen niet dat hun cultuur ook jongeren met racistische neigingen aantrekt, maar ze verzetten zich tegen de omgekeerde redenering, namelijk dat iedere kaalkop met een trainingsjack of een bomber aan met arg waan bekeken moet worden. Soms realiseren de gabbers zich totaal niet welke symbolische betekenis hun kleding, hun haardracht heeft. Tijdens een demonstratie tegen de Centrum Democraten, onlangs in Zwolle, liep een kale gabber mee in de stoet antifascisten. Hoe hard hij ook leuzen scandeerde tegen Janmaat en de zijnen; de omstanders bleven hem wantrou wend aankijken. Op Koninginnedag in Am- hem draaiden gabbers hun bomberjacks bin nenstebuiten waardoor de oranjevoering zichtbaar werd en ze opgingen in het Oranje gevoel. Bekend is het verhaal van een jonge gabber die dacht dat een Swastika het logo van een platenlabel was. Uit het dagboek: VRUDAG 19 MEI „Ik heb de hele dag vrij genomen, 's Middags heb ik Susan naar school gebracht. Had je die Kits eens moeten zien kijken. Natja had giste ren ofzo gebeld, ze moest 100 gram speed heb ben. Via Patrick uit Roermond kon ik het krij gen voor 400,Iets voor elf uur kwam Nat ja dan eindelijk aangezet. Snel even alles gere geld. Ze hadden maar 550 DM bij zich in plaats van de afgesproken 750 DM. Dus haalde ik 20 gram van de 100 af. Toen zijn we dus naar de Peppermill gescheurd. Daar heb ik nog eens 20 gram speed en 50 pillen gekocht van Marco. In de Peppermill heb ik me goed vermaakt. Het was er niet echt druk maar druk genoeg. Mou- dy ging helaas weer vroeg naar huis. Ik zou d'r best willen versieren als ik maar wist hoe ik dat moest doen." In de rustige omgeving van Rotterdam-Zuid- wijk zijn buurthuis De Phoenix en jongeren centrum Pompei zowat de enige uitgaansmo gelijkheden voor de jeugd uit de buurt. Iedere vrijdag- en zaterdagavond zijn er in Pompei gabberavonden. „Daar is geen ontkomen aan. Gabbers, praat me er niet van", lacht Mar Zoe- tewinkel, sociaal-cultureel werkster in Pom pei. „M'n jongste thuis is zelf ook zo'n gabber- tje. Je ziet ze hier al op de basisschool met zo'n kaal koppie en zelfs op de peuterspeelzaal hadden die kindjes het al over house en gab- bertjes. Ach, het is toch van alle tijden dat ze ergens bij willen horen. Ik ben 45 en kom nog uit de tijd van de Blue Sued Shoes en de Puch- jes. Toen wilden wij ons toch ook onderschei den van de rest. Dat zeg ik hier ook steeds te gen ouders als ze ongerust zijn dat hun zoon of dochter in ene met een kale kop rondloopt; zelf was je toch vroeger net zó." Uit het dagboek: DONDERDAG 25 MEI. „Heerlijk geslapen natuurlijk en ook nog eens goed kunnen eten. Geen raar gevoel enzo. Avonds ben ik naar de Peppermill gegaan. Daar is vandaag en morgen Rave the Universe 3. Ik had me voorgenomen niets te pakken. Dansen ging me daardoor niet zo goed. af, dus dat heb ik nouwlijks gedaan. Om me toch wat makkelijker te voelen heb ik wel af en toe een biertje gedronken. Op een of andere manier heb ik vanavond veel met Cindy zitten ouwe hoeren. Geen knappe, maar wel super toffe meid. Heel aardig, beleeft en spontaan. Eigen lijk klote dat ze niet wat mooier is. Dan zou ze de mijne zijn, for ever. Maar helemaal gerust is Mar Zoetewinkel.nu ook weer niet over het verschijnsel van de gab bers. Aan de deur van Pompei wordt iedere be zoeker gefouilleerd op, het bezit van drugs. In de feestzaal is de verlichting aangepast om druggebruik zo snel mogelijk in de gaten te krijgen. In de toiletten staan ventilatoren ste vig te blazen om pogingen om een snuifje te ne men te ontmoedigen. „Je houdt het toch niet tegen, hè. Doen ze het hier niet, dan gaan ze gewoon naar buiten. Je kunt toch tegenwoordig makkelijker een pille tje van het een of ander op de hoek van de straat krijgen dan een halfje brood. En er zijn er ook heel wat bij die daarin blijven hangen. Die zie je op het laatst alleen nog maar zitten suffen tot het weer vrijdagavond is. Of die ko men in aanraking met enge types en lopen in een keer raar te doen over buitenlanders. Maar de meesten zitten gewoon op school of ze wer ken. En over tien jaar zie je negentig procent gewoon weer braaf achter de kinderwagen lo pen." Gabber X lijkt in zijn dagboek het verhaal te bevestigen. Naarmate het jaar vordert heeft hij het steeds minder vaak over heftige party's, slikt beduidend minder en houdt zich meer en meer bezig met dat andere belangrijke hoofd stuk van jong zijn; de liefde. Uit het dagboek: ZATERDAG 3 JUNI Omdat ik gisteren niets had gepakt was ik van daag lekker weer eens niet verkankert. Dat be viel me weer prima. Ik heb dus ook LEKKER gegeten. Vette snacks enzo. Na het eten kwam Pascal en raad eens met wie!! YES met Moudy. Shit, dat is toch echt wel een kicken meid. Ons mam heeft Pascal en Moudy foto's laten zien van mij met lang haar. Ze vonden dat net wat langer haar mij mooi zou staan. Ach ja, dat vind ik ook wel tof. Maar ik voel me nu kaal en ik ben dus ook kaal. Ik zou me helemaal niet lekker voelen met zo'n kapsel. Nee, verlopig houd ik het nog lekker op kaal. Maar die Mou dyschit. wm zie weekend 2 zie weekend 3

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 33