OE STEM
Gabbers en rave-babes hakküh tot diep in de nacht
HlUS
i .s»!f
:f a;§r
g.fUg
II
11
i ig
E1
Gabberhouse heeft een vaste stek veroverd in de Nederlandse
jeugdcultuur. De van oorsprong Rotterdamse variant op de house
muziek wordt zowaar een Hollands exportproduct en vindt navol
ging in Duitsland, Scandinavië en zelfs Japan. Maar gabbers staan
ook in een kwader daglicht. Ze dansen soms met de rechterarm
omhoog en op feesten zou openlijk gediscrimineerd worden. Hoe
leeft en denkt de gabber? Is het een racist die zich te buiten gaat
aan drank, drugs en dreunen?
Somberjacks
Gabber X
Muziekstijl
Lovedrug
Kweekvijver
Basisschool
Een van Godswege geroepen Kamerlid
Het liberalisme viert hoogtij
Ig 8 JUNI 1996 Q
XJ
ca
d <D CD g Qj
°'i
c j- cn
■Jij*
o qj J;
k- QJ O
OJ "O
"2 o
.2 c o-
o 1
r c uj -
ra w
Jr. 01 v>
- P C
3 g
m f-
P ra f.
c^E
Oi T3 Jr.
a|
Jj a! c
'o-Ci ai
CTl 2
Sg
ai
ölt O
ra
<u c
c C"D£
rara co
c (U 03
I;
s-°
■V -Q
IS>£ i1
S'S
£'m
■2.
r=T Qj
E S«
a.-c
?ll
|Sc
E -2
fD TO o
vo ra
>N w
race
a. ra ra
L 25 J.
■8 fl
I D c
f C
-3 <u C
111
c -a ra
ra c a
T3 aj o
"D'D^
8§£
J
i/>
- <11
:ït ra O
£0 "O
«X e
8 2!
2 -* ra
lis
Sl 5
i|
2 ra
d*
.2,0 _a
+- "S
'o> ra to
g><
3 ra
ai TJ
'5-Ss
x aai
O "O
en -o O
C c o
ra ra
-*- ra
St3 C
"c g E
-a -c o
ai c c
o <u ai
en-o
ei. ra ra
ra
2 I S s>-8
Oj
?S 5
E?"o|
3 (13 c 2
-of gl
ai -£ -1
■o v.
■jr lzr.5 Ql
1 -9
t— o
nj oj t
>13 .C-g
"2^5
ra .3
TjS C O
S -i JS !C
Us?
3
S3
O
l :=r ra
i .2 - ra
ra
ai
<u s
E
o 2
O
O
X
5 g S 2 iS
O +-* 0)
u x:
- r- v_ -
I ra S£
ai O) g
o E ra
e E 5
ai a
E e
0 <11
.M
01 -*
en ra
-a +-*
:=r m
+-• P
ra ai
"O -
31 S
v' f- fc-
?2I e
z ra 2 S 2
K 3 3, O .SB s-
ilslSI
S ■'S m E
- 2 <u
- o-oajï
n i; ra ra
- Si e ra S -*
EI5 s
5 o E g 2 e'»
3 ft S
'X 0fl O O
2 e
-o
s-ö I
X
2 5
e 5J e-
5 ro
<a e
?ïj
o-=j!
i
z 2 "s S u
E| S
- 2 fi
i o v o n
S 8-3
3 C -O S-l
g Sj=
\%l%%
Weekend
ZATERDAG 8 JUNI 1996
'Ik voel me
kaal.
Door Paul Baeten
"li& lï§
i{t
oor de buitenstaander is
M het ondenkbaar dat je hier
M lol aan kunt beleven; uit-
WË puilende sporthallen en
1f oude fabrieken vol met
lichamen, ongrijpbare muziek die
met 120 decibel of meer uit de luidsprekerpila-
Met vijfduizend man op elkaar gepakt
rol adoratie staren naar een podium waarop
een traag bewegende dj te zien is, die
wat met knoppen schuift en de beats opveert
lot onwaarschijnlijke snelheden. Pillen gaan
van hand tot hand. Xtc, speed, ook lsd soms
itemming en het uithoudingsver
mogen op het feest dat Earthquake, Hell Rai-
M Party of MegaRave kan heten en tot in de
ochtend zal duren. Dan wacht nog de
arty, hoewel velen het niet zo laat zullen
.j. Want morgen is het weer vroeg dag.
IjEejigabberfeest zoals alleen gabbers dat kun
nen vieren. Heftig, vet, 'Hakküh'!
Gabberhouse heeft onmiskenbaar een vaste
stek veroverd in de Nederlandse jeugdcultuur.
Waar veel andere jongeren nog al eens swit-
tkn tussen muziekvarianten als technohouse
oi mellow, een tijdje zich aan rappers spiege
len en dan weer alto worden, heeft deze van
oorsprong Rotterdamse variant op de house
muziek een vast publiek aan zich gebonden.
Gabberhouse of hardcore - de betiteling 'gab
ber' had eerst een wat snerende bijklank, maar
wordt nu door tienduizenden jongeren als een
ware geuzennaam gedragen - heeft zich ont
wikkeld tot een strak omlijnde subcultuur,
compleet met z'n eigen taalgebruik waarin de
jongens zich gabbers noemen en de meisjes
hols zijn op aanspreektitels als gaberinnetje,
rave-teef of rave-baby; met z'n eigen voorgan
gers zoals dj Paul (Elstak), Distortion en Lady
Dana; met z'n kledingvoorschriften (trainings
pakken van het dure merk Australian, hoewel
oaar een beetje de klad in komt, 'want er dra
gen meer zwabbers (nepgabbers) aussies dan
echte gabbers doen'); z'n platenlabels, tijd
schriften en Internetsites. En met z'n onver
vangbare uitdrukkingen voor het genot dat ze
eraan beleven: vet, heftig, hakküh (hakken).
Gabber wordt zowaar een Hollands export-
Product en vindt navolging in Duitsland,
Scandinavië en zelfs Japan.
blaar gabbers staan ook in een kwader dag-
p 1®a'3':>ers z°uden racistische neigin-
il er wor<len hakenkruizen en rune-
ekens gesignaleerd op de raves (feesten). Ze
agen nog steeds hun Lonsdale Bomberjacks
et op de mouw een Nederlandse vlaggetje,
wtgelegd wordt als een teken van extreem
'onalisme. Ze dansen soms met de rechter-
^omhoog geheven en op de dansvloer zou
gediscrimineerd worden. Ze zouden
met hun buitensporig druggebruik
°mvangrijke nieuwe risicogroep voor de
^gezondheid vormen.
eeft el1 denkt de gabber werkelijk? Is het
dra J? J1®e racist die zich te buiten gaat aan
j. 77' en dreunende muziek? Zijn ze
of t i ^o™6 kleding, hun kortgeknipte
aalgeschoj-en hoofden en hun ruige taal
cor» Herdam Terror Corps, Extreme Hard-
van I j ser> Xtreme Terror) de voorboden
Jru.:? °ndergang van het avondland?
J We k°°fclzaak gewoon - veelal wer-
I Van l°ngens en meisjes die hun eigen vorm
I de 111133 hebben gevonden, net als vroeger
I Haakt emSude hippies en de punkers? Onvol-
J een e8repen, maar vooral onschuldig?
een t, j33r rotte aPPe's na die de hele scene
®wade reuk hebben gegeven?
'nteriie/a^':)er"s^e van het computernetwerk
1 ikhtmn (http://toad.urc..,/Artikel/Dag-
bhar t een anoniem Dagboek van een
H„„,_e,vifdeil> dat de buitenstaander een
■djk biedt in het (uitgaans)leven
van een onbekende jongen uit Brabant. Gab
berhouse mag dan ontstaan zijn in Rotterdam
- zo het verhaal wil als volkse tegenhanger
van de extravagante Amsterdamse house-cul-
tuur; inmiddels heeft het z'n weg door heel Ne
derland gevonden.
Het verhaal van 'Gabber X' laat zich lezen als
een roman, vol hoogte- en dieptepunten uit het
leven van een jonge levensgenieter. ,,-PHU!-
over een halfjaar ben ik al weer 23 jaar OUD!
AARGGHH!", noteerde hij op 28 april vorig
jaar in zijn elektronische relaas. De tekst is
hieronder letterlijk weergegeven:
ZATERDAG 7 JANUARI
Naar CLUB X zoals bijna iedere zaterdag.
Toch was het nu wel even anders. Iets voor 3
uur ging ik naar mijn auto om m'n laatste pil
len te gaan halen. Toen ik terug kwam lopen
kwam er een hele stoet met politiebusjes aan.
Ik liep rustig terug richting parkeerplaats. In
een bouwvallig hokje gooi ik m'n pillen weg, 10
stuks a 7,50. Toen ben ik naar binnen gegaan
en moest naar binnen. Toen we naar bene
den liepen zette Yves nog doodleuk dat num
mer op van 'eins zwei policei, drei fier briga
dier..' Echt wel kicken.
Het weekeinde hierna gaat Gabber X samen
met vrienden naar een Megarave in de Eindho-
vense Energiehallen. Zoals ze bijna ieder
weekeinde flink op stap gaan naar uiteenlo
pende feesten in heel Nederland. En zoals al
tijd met een flinke hoeveelheid drugs op zak;
70 (xtc-)pillen en 30 gram speed is deze avond
de handels- en gebruiksvoorrraad.
Uit het dagboek:
ZATERDAG 29 APRIL
„De rij voor de ingang was mega groot. Onge
veer een half uur in de rij gestaan. Mally was
daar een beetje van over de zeik. En dat terwijl
hij vandaag een half jaar verkering heeft met
m'n lieftallige zusje. In de rij zagen we Thomas
en z'n kornuiten. Was wel leuk. Binnen keek ik
op. Het was er lekker vol en er hingen veel lich
ten en de muziek klonk heftig. Echt VET. Bas
meteen uit z'n bol. Ik drukte hem een pilletje in
z'n hand, dus hij moest zo snel mogelijk wat te
drinken hebben. De muziek was deze keer echt
zwaar heftig. Als je in de buurt van de boxen
stond dan voelde je de borstkas trillen. Je oren
deden er pijn van, niet zozeer van de hoge to
nen maar meer van de luchtdruk! ECHT
ZWAAR HEFTIG. 145db hoorde ik later
AAARRGGHHHHHHÜ Tja, MEGARAVE, ge
woon SUPER HEVIG VET!!!
Gabberhouse kwam in eerste instantie voort
uit de golf van nieuwe muziek die Europa rond
1987 bereikte vanuit Groot-Brittannië en de
Verenigde Staten, waar de elektronische, zeer
ritmische dansmuziek de eerste echte vernieu
wing was in de popmuziek na de punkgolf van
begin jaren tachtig. De term house verwijst
naar de Warehouse-club in Chicago. Aanvan
kelijk was de muziek vooral populair op illega
le, geïmproviseerde feesten (raves) in hallen,
schuren, zwembaden, leegstaande kerken, in
de open lucht en zelfs onder viaducten. Na ver
loop van tijd vond de house zijn weg naar het
reguliere uitgaanscircuit en ontstonden er tal
van varianten, met ieder hun eigen aanhang.
Opmerkelijk is dat in deze muziekstijl de uit
voerende artiesten veel minder van belang zijn
dan de discjockeys die geluids- en muziekfrag
menten tot één geheel smeden. DJ's als Paul
Elstak en 100% Isis hebben de status van pop
idool bereikt en zijn de ceremoniemeesters van
de feesten. Hun mix-cd's staan in de top-50,
hoewel volgens echte gabbers er een strikte
scheiding bestaat tussen het club- en partycir
cuit en het commerciële werk.
Opvallend was ook dat de house-cultuur van
meet af aan geassocieerd kon worden met de
opkomst van de nieuwe lovedrug of partypil
xtc; een pil met een combinatie van hallucine-
„In een bouwvallig hokje gooide ik mijn pillen weg. Toen ben ik naar binnen gegaan.
FOTO'S FRANK VAN KEMPEN
rende en energiegevende stoffen die de vader
landse goegemeente al snel verontrustte, maar
die bij verstandig en beheerst gebruik meestal
tot weinig lichamelijke problemen leidt. Door
het verbod op (de grondstoffen van) xtc dook
echter de illegale markt op dit lucratieve mo
deverschijnsel, waardoor er ook tientallen ver
ontreinigde pillen op de feesten verschenen en
verschijnen. Vaak zit er een overdosis amfeta
mine (speed, opwekkende drug) in, maar soms
ook zijn het pure lsd-pillen, is er heroïne in ge
stopt of bestaat de pil vooral uit geconcen
treerde cafeïne.
Particuliere organisaties doen er alles aan om
in dit schemergebied van het officiële drugbe
leid de jongeren zo goed mogelijk voor te lich
ten over de risico's, de pillen te testen en via
flyers (affiches), advertenties en oproepen te
waarschuwen voor riskante varianten. De
rijksoverheid studeert nog steeds op het ver
schijnsel en zal ongetwijfeld nog wel eens met
een beleidsstuk komen. De jongeren zelf intus
sen weten vaak verdraaid goed wat ze op zak
hebben en hoever ze ermee kunnen gaan.
Uit het dagboek:
DONDERDAG 4 MEI
„Na mijn werk pn het eten heb ik de laatste
hand aan het kado voor Distortion gelecht. Het
is echt wreed kicken geworden! Ik was vrij
vroeg in de Diamonds in Eindhoven. Daar
werd Distortions birthdayparty dus gegeven.
Uit Zeeland zou Niek, z'n vriendin, een vriend
en Francois komen. Die maat van Niek die had
een aus broek aan en mocht daarom niet naar
binnen. Dus ben ik met hem en Niek naar ons
toe gereden om hem een gewone broek te lenen.
Lachen!! Pak ik thuis voor we weer terug re
den een pilletje. Die gozer helemaal scheit,
doet hij achterin z'n gordel om. Tja, wel ver
standig meschien, maar toch nog leuk. Best
keet gehad in de Diamonds. Weinig kalen daar,
wel veel met een aus aan. Extra geen speed
genomen vanavond omdat ik ook nog fatsoen
lijk wilde slapen. Het is n.l. pas donderdag dus
moet nog minimaal 2 nachten.
In een poging meer over de gabbers en hun cul
tuur te weten te komen zoek ik contact met de
mensen achter de Extreme Hardcore Associa
tion; een groep jongeren die via het Internet
met geestverwanten communiceert over gab
berfeesten, over dj's en nieuwe cd's, over wat
in is en wat uit in gabberland ('Flop: rave-
teefen, Top: hakkende wijven met hersens');
over goede en slechte pillen en over het al dan
niet oprukkende rechts-extremisme onder
gabbers.
De Extreme Hardcore Association, gevestigd
boven de stoffenzaak van de vader van de
voorzitter, houdt na ampele overweging de
boot echter af. „Een journalist van De Gelder
lander probeert mensen te porren om met hem
dus ben ik
kaal'
te praten over rasisme in de Gabber-scene. Te
vens wil hij dan foto's maken. TRAP HIER
NIET IN! Ook al heb je het goed voor, ze bela
zeren je toch alleen maar. Dat is al vaak ge
noeg gebleken", zo waarschuwde de associa
tion letterlijk via het Internet. De oproep heeft
succes. Ook andere gabbers houden zich ge
deisd, hun elektronische babbelboxen worden
snel afgeschermd met passeerwoorden.
Het onderwerp racisme ligt gevoelig bij de
gabbers. Werden ze eerst al in het verdom
hoekje gezet omdat gabberhouse volgens de
Amsterdamse scene minderwaardige 'arbei-
dershouse' zou zijn (het succesvolle antwoord
van de Rotterdammers daarop kwam in de
vorm van de plaat 'Amsterdam, waar lech dat
dan?), nu drukt steeds harder de verdachtma
king dat de gabberfeesten broedplaatsen zijn
van bruinhemden, ultranationalisten en neo
fascisten.
Uit het dagboek:
VRIJDAG 5 MEI
50 jaar bevrijding vandaag!!! YES!!!!!TSssss,
so what. Alsof dat wat wil zeggen. Als de voor
spellingen van Nostradamus goed zijn ontcij
fert duurt het niet lanq meer of het is FLINK
RAAK!
ZATERDAG 13 MEI
Vandaag THUNDERDOME in Oberhouzen (of
zoiets). Andre, Judith en Marco rijden met ons
mee. In eerste instantie dacht ik dat we via
Arnhem moesten rijden, dus zouden we Mally
in Oss ophalen. Maar we moesten via Venlo.
Toen zijn we naar Venlo gereden om Marco bij
het stationt op te halen. Toen naar Shertogen-
grad om Andre en Judith op te halen. We
waren dus veel later dan gepland in Overhou-
zen. Maar toen we onze auto geparkeerd had
den kwamen er net een stuk of wat Nederland
se bussen aanrijden vol geladen met GAB
BERS!
De Utrechtse onderzoeker drs. H. Schoppens,
verbonden aan het Willem Pompe Instituut
voor Strafrechtwetenschappen gooide onlangs
olie op het vuur met zijn constatering dat ex
treemrechts in Nederland de gabberscene lijkt
te beschouwen als kweekvijver voor nieuw
rechts. Hij constateert, dat de arbeideristische
trekjes van de gabbercultuur grote overeen
komsten vertoont met destijds die van de skin
heads. Ook de uiterlijke overeenkomsten (het
kaalgeschoren hoofd, de bomberjacks) tussen
skinheads en gabbers zou op extreemrechts
een grote aantrekkingskracht uitoefenen.
Maar Schoppens conclusie was óók, dat het
zeer waarschijnlijk een minderheid betreft die
zich willens en wetens schuldig maakt aan ra
cistische uitingen op de gabberfeesten en dat
het overgrote deel van deze jongeren 'gewoon'
een jeugdcultuur aanhangt, danwel tegen be
ter weten in symbolen draagt die anderen de
stuipen op het lijf jagen.
Gabber Richard van Asten beschrijft het als
volgt:
„Tegenwoordig zie je steeds meer gabbers
rondlopen of dansen met hun rechterhand in
de lucht. En ook zie je steeds meer het Neder
landse vlaggetje en keltische kruizen op bom
bers. Ik snap gewoon niets van die lui. Beter
gezegd: ik walg van ze. Ze zijn de naam gabber
in mijn ogen niet waard. Ik ben echt niet links
aangelegd, misschien zelfs wel rechts. Maar
zeker niet extreem rechts. Nederland is vol,
dat klopt. We zijn het dichtstbevolkte land van'
Europa en vel vluchtelingen komen hier naar
toe omdat ze hier simpelweg de meeste kans
maken binnengelaten te worden. Daar moet
wat aan gebeuren. Maar ik ben niet radicaal
tegen buitenlanders. Rechtse gabbers, denk
toch eens goed na."
En een anonieme reactie op het vermeende fas
cistische karakter van de gabbers:
„Pleurt op. Wat zit je nou te kankeren? Je weet
blijkbaar niet eens waar je over praat. Omdat
ik gabber ben wil nog zeker niet zeggen dat ik
een fascist ben. En dat geldt voor alle gabbers.
Als je een fascist wil aanwijzen, dan kijk maar
eens naar je vriendje de hiphopper. Da's de
grootste fascist met z'n blackpower gezeik."
Gabbers ontkennen niet dat hun cultuur ook
jongeren met racistische neigingen aantrekt,
maar ze verzetten zich tegen de omgekeerde
redenering, namelijk dat iedere kaalkop met
een trainingsjack of een bomber aan met arg
waan bekeken moet worden. Soms realiseren
de gabbers zich totaal niet welke symbolische
betekenis hun kleding, hun haardracht heeft.
Tijdens een demonstratie tegen de Centrum
Democraten, onlangs in Zwolle, liep een kale
gabber mee in de stoet antifascisten. Hoe hard
hij ook leuzen scandeerde tegen Janmaat en de
zijnen; de omstanders bleven hem wantrou
wend aankijken. Op Koninginnedag in Am-
hem draaiden gabbers hun bomberjacks bin
nenstebuiten waardoor de oranjevoering
zichtbaar werd en ze opgingen in het Oranje
gevoel. Bekend is het verhaal van een jonge
gabber die dacht dat een Swastika het logo van
een platenlabel was.
Uit het dagboek:
VRUDAG 19 MEI
„Ik heb de hele dag vrij genomen, 's Middags
heb ik Susan naar school gebracht. Had je die
Kits eens moeten zien kijken. Natja had giste
ren ofzo gebeld, ze moest 100 gram speed heb
ben. Via Patrick uit Roermond kon ik het krij
gen voor 400,Iets voor elf uur kwam Nat
ja dan eindelijk aangezet. Snel even alles gere
geld. Ze hadden maar 550 DM bij zich in plaats
van de afgesproken 750 DM. Dus haalde ik 20
gram van de 100 af. Toen zijn we dus naar de
Peppermill gescheurd. Daar heb ik nog eens 20
gram speed en 50 pillen gekocht van Marco. In
de Peppermill heb ik me goed vermaakt. Het
was er niet echt druk maar druk genoeg. Mou-
dy ging helaas weer vroeg naar huis. Ik zou d'r
best willen versieren als ik maar wist hoe ik
dat moest doen."
In de rustige omgeving van Rotterdam-Zuid-
wijk zijn buurthuis De Phoenix en jongeren
centrum Pompei zowat de enige uitgaansmo
gelijkheden voor de jeugd uit de buurt. Iedere
vrijdag- en zaterdagavond zijn er in Pompei
gabberavonden. „Daar is geen ontkomen aan.
Gabbers, praat me er niet van", lacht Mar Zoe-
tewinkel, sociaal-cultureel werkster in Pom
pei. „M'n jongste thuis is zelf ook zo'n gabber-
tje. Je ziet ze hier al op de basisschool met zo'n
kaal koppie en zelfs op de peuterspeelzaal
hadden die kindjes het al over house en gab-
bertjes. Ach, het is toch van alle tijden dat ze
ergens bij willen horen. Ik ben 45 en kom nog
uit de tijd van de Blue Sued Shoes en de Puch-
jes. Toen wilden wij ons toch ook onderschei
den van de rest. Dat zeg ik hier ook steeds te
gen ouders als ze ongerust zijn dat hun zoon of
dochter in ene met een kale kop rondloopt; zelf
was je toch vroeger net zó."
Uit het dagboek:
DONDERDAG 25 MEI.
„Heerlijk geslapen natuurlijk en ook nog eens
goed kunnen eten. Geen raar gevoel enzo.
Avonds ben ik naar de Peppermill gegaan.
Daar is vandaag en morgen Rave the Universe
3. Ik had me voorgenomen niets te pakken.
Dansen ging me daardoor niet zo goed. af, dus
dat heb ik nouwlijks gedaan. Om me toch wat
makkelijker te voelen heb ik wel af en toe een
biertje gedronken. Op een of andere manier
heb ik vanavond veel met Cindy zitten ouwe
hoeren. Geen knappe, maar wel super toffe
meid. Heel aardig, beleeft en spontaan. Eigen
lijk klote dat ze niet wat mooier is. Dan zou ze
de mijne zijn, for ever.
Maar helemaal gerust is Mar Zoetewinkel.nu
ook weer niet over het verschijnsel van de gab
bers. Aan de deur van Pompei wordt iedere be
zoeker gefouilleerd op, het bezit van drugs. In
de feestzaal is de verlichting aangepast om
druggebruik zo snel mogelijk in de gaten te
krijgen. In de toiletten staan ventilatoren ste
vig te blazen om pogingen om een snuifje te ne
men te ontmoedigen.
„Je houdt het toch niet tegen, hè. Doen ze het
hier niet, dan gaan ze gewoon naar buiten. Je
kunt toch tegenwoordig makkelijker een pille
tje van het een of ander op de hoek van de
straat krijgen dan een halfje brood. En er zijn
er ook heel wat bij die daarin blijven hangen.
Die zie je op het laatst alleen nog maar zitten
suffen tot het weer vrijdagavond is. Of die ko
men in aanraking met enge types en lopen in
een keer raar te doen over buitenlanders. Maar
de meesten zitten gewoon op school of ze wer
ken. En over tien jaar zie je negentig procent
gewoon weer braaf achter de kinderwagen lo
pen."
Gabber X lijkt in zijn dagboek het verhaal te
bevestigen. Naarmate het jaar vordert heeft hij
het steeds minder vaak over heftige party's,
slikt beduidend minder en houdt zich meer en
meer bezig met dat andere belangrijke hoofd
stuk van jong zijn; de liefde.
Uit het dagboek:
ZATERDAG 3 JUNI
Omdat ik gisteren niets had gepakt was ik van
daag lekker weer eens niet verkankert. Dat be
viel me weer prima. Ik heb dus ook LEKKER
gegeten.
Vette snacks enzo. Na het eten kwam Pascal en
raad eens met wie!! YES met Moudy. Shit, dat
is toch echt wel een kicken meid. Ons mam
heeft Pascal en Moudy foto's laten zien van mij
met lang haar. Ze vonden dat net wat langer
haar mij mooi zou staan. Ach ja, dat vind ik
ook wel tof. Maar ik voel me nu kaal en ik ben
dus ook kaal. Ik zou me helemaal niet lekker
voelen met zo'n kapsel. Nee, verlopig houd ik
het nog lekker op kaal. Maar die Mou
dyschit.
wm
zie weekend 2
zie weekend 3