)E STEM
Een monumentaal Requiem
'Muziek moet geen competitie zijn'
Leuk
F
Muziekfestival West-Brabant: breed en aangenaam programma
Kijkje in de keuken van
de filmmuziek in Chassé
^DIENSTEN
Vijfhonderd deelnemers brengen vier maal Berlioz
Roma, winnaar van Franz Liszt Pianoconcours, naar Breda
D1
Tijdens Muziekfestival West-Brabant
/RIJDAG 7 JUNI 1996 Q/
llVeekGu^%po^K«5.
zond. 10-10.30 en 17-17 "ou 01
Hontenisse en Kloosterzande
Van vrijd. 17 u. tot maand a
dokter M. v. Kalmthout Groen»
dijk 52, Kloosterzande tel on?'
681377. Spreekuur voor spoedt
vallen op zaterdag om 11.30 u^
de praktijk Groenendijk 52
Heinkenszand, 's Heer Arendsker
ke, Nieuwdorp en VVolphaartsd ik
- De praktijk van de artsen Hal
If,"rn ^nel' Aarn°titse en vd"
Vlugt wordt van vrijd. 17.30 u tot
maand. 8 u. waargenomen ri»?
dokter D. v. Driel, Vermetstr. 23 's
Heer Arendskerke, tel 011%
e561202.) (boodschappen
Hulst, Clinge, Koewacht en Si
Jansteen - Van vrijd. 17 u tót
maand. 8 u. dokter Voorbrood »n
Dokter den Ouden, Grote BagS'
nestr. 16, Hulst, tel. 0114-3l3ja
Spreekuur spoedgevallen za en zo
adres. °P V6rmeld Prakt'Jk-
Sas van Gent en Westdorpe - Van
vrijd. 18 u tot maand. 8 u. dokter
L. Feyen, Stationsstr. 26, Sas van
Gent, tel. 0115-452525. Visk"
aanvragen 9-10 u. Spreekuur uit
sluitend voor spoedgevallen- zat
om 10.00 uur op Bolwerk Oranie?'
Sluiskil, Philippine en
Dokter Jongsma, Julïanastr 2
Hoek, tel. 0115-441356. Spreekuuó
spoedgevallen zat. en zond om 1?
uur.]
Terneuzen - Van, zat. 8 uur tot
zond 8 uur dokter Zuiderbaan
Anna Bijnstr. 25, tel. 0115-612324'
Van zond. 8 uur tot maand. 8 uur
dokter Vercauteren, Beethovenhof
3b, tel. 0115-613768. Spreekuur
spoedgevallen zat. en zond. 11 30
en 17 uur.
CAMBRAI
Samenspel Hulst/St.-Jansteen,
duiven, 1198,17mpm: 1. J. Goos-
sen, 2 en 3. F. Janssen, beiden
Hulst, 4 en 6. A. van Daalen er
zoon, St.-Jansteen, 5. Th. Casteels
Hulst, 7 en 8. J. van Daele, 9. l!
Thijs, 10. G. van Overloop, allen
St.-Jansteen.
Met Moed Vooruit Boschkapelle,
101 duiven, 1200,04mpm: 1 en 5.
C. de Cock, 2 en 3. Th. van Vlie-
berghe, 4, 6, 8 en 9. R. de Koek, 7.
A. Wauters, 10. W. Devolder.
Sluiskilse Reisduif, 1207,38mpm:
1, 2 en 8. J. Harms, 3. Joh. Harms,
4. B. de Koeijer, 5 en 9. R. Dhaene,
6. J. de Ritter, 7. Comb. Nachte
gaal, 10. F. de Beule.
De Eendracht Terneuzen, 168 dui
ven, 1215,52mpm: 1. R. de School
meester, 2, 4 en 5. P. de Blaeij, 3. J.
van de Berg, 6, 7 en 10. A. Diele-
man, 8. F. van Cleemputte, 9. J.
Zegers.
De Vrede Sas van Gent, 120 dui
ven, 1187,03mpm: 1. P. Goossen, 2,
7 en 10. B. van de Berghe, 3, 8 en 9.
G. Dellaert, 4. M. van Dam, 5. E.
en L. Breepoel, 6. R. van de Berg
he.
Volharding Westdorpe, 98 duiven,
1210,20mpm: 1, 4, 8 en 9. P. Bae-
cke, 2, 3 en 7. Am. van Paemel, 5.
J. de Visser, 6 en 10. A. de Krijger.
VZV Hoofdplaat, 169 duiven,
1156,95mpm: 1. H. de Poorter, 2, 5
en 9. G. van Grol, 3 en 10. A. Ger-
naert, 4. N. Provoost, 6. J. dëRuys-
scher, 7. J. de Poorter, 8. C. Tem
merman.
De Snel vliegers Oostburg, 83 dui
ven, 1154,85mpm: 1, 2, 3, 4 en 5. R.
van Hee, 6. D. Goossen, 7. L. Ris-
seeuw, 8. W. Prenen, 9. J. de Smet,
10. J. Bakker.
De Getrouwe Duif Cadzand, 123
duiven, 1103,69mpm: 1, 2, 3, 4 en
10. C. Riemens, 5. Aart Vasseur, 6,
8 en 9. J. van de Plasse.
Steeds Sneller IJzendijke, 131 dui
ven, 1109,03mpm: 1, 3, 7, 8, 9 en
10. P. de Smet, 2. G. de Boevere, 4.
Comb. Groosman, 5. L. van de Vel
de, 6. M. Kuijl.
Strijd in Vrede Groede, 183 dui
ven, 1120,38mpm: 1. G. Schaut-
teet, 2. A. Beun, 3 en 10. Mevrouw
Buijze, 4 en 8. I. Verhage, 5 en 9.
M. Koenen, 6. A. Schaap, 7. Me
vrouw Scheele.
Eerste de Beste Schoondijke, 109
duiven, 1135,70mpm: 1 en 9. A. de
Wever, 2, 3 en 8. J. Huigh, 4, 6 en
10. W. van de Velde en zoon, 5. W.
Tanghe, 7. L. van de Leije.
Nog Sneller Breskens, 75 duiven,
1177,01mpm: 1.1. Notebaart, 2 en
9. J. Stokkerman, 3 en 7. W. Vinjé,
4. J. van de Velde, 5. Comb. Mul-
ken/Mookhoek, 6 en 8. Gebrs. Pij-
cke, 10. J. Quaars.
QUIEVRAIN
De Snelle Duif Clinge, 49 oude
duiven, 1350,3 lmpm: 1, 4 wn 10.
P. Bolsens, 2 en 5. C, van Landeg-
hem, 3. D. van de Bergen, 6. I.
Bracke, 7. W. Vergauwen, 8. P-
Goosens, 9. W. de Cock.
"vxtwvvaAV
Lezers reageren
op De Stem
K"iZnv°orde"rubr^
v°Hed,g ondertekenen.
J"Zr'efnu>9 "iet langer
"jn dan 200 woorden.
her. !Ctiebehoudt*c'>
in L i 00r een b"ef
te k°ten en te
j ^werken.
I Puhr br'even °P rijm.
ant 16 betckent niet
I uJornatisch dat de
I ltaVehetrnetuw
I star*dpunt eens is.
ject wordt rondgestuurd,
moet de geldkraan flink open
gestaan hebben.
De waarde van deze folders is
zeer matig; de naam van
de
organiserende vereniging
staat er niet op, wel die van
alle sponsors. Voor evene
menten op meerdere dagen
wordt voor iedere datum
apart een pakket folders op
gestuurd, combinatie is niet
mogelijk. Allemaal geld- en
papierverspilling, gesponsord
door een fabrikant van puur
vergif. Natuurbeleid anno
1996?
Terneuzen,
J. Flagge
Zomer-Gicfls
ien maanden zijn ze
„overal bij elkaar gekomen,
Lderd Brabantse
ijtisici
zangers
gaan uitvoeren tij-
Muziekfestival West-
^bereidingen voor deze
ijieming zijn al anderhalf
kleden begonnen en moeten
j,Bende weken leiden tot vier
van deze zelden te
gigantische doden-
gronde Messe des Morts - zo-
jtriioz' Requiem in het Frans
f.js vier maal te horen tij-
s het derde Muziekfestival
st-Brabant dat op 12 juni be-
Koordirigent en -repetitor Paul
van Gulick heeft uit een aantal
Westbrabantse koren een festi
valkoor van driehonderd zangers
samengesteld, met als solist de
Nederlandse tenor Robert
Bruins, die voornamelijk in de
Duitssprekende wereld actief is.
Deelnemende koren zijn het
Toonkunstkoor Aurora, het Ge
mengd Zangkoor Oosterheide,
Princenhage's Mannenkoor en
het Projectkoor Bergen op Zoom.
Het Philips Symphonie Orkest is
voor deze gelegenheid uitgebreid
met leden van het Brabants Fan
fare Orkest (ingestudeerd door
Frans van Dun) en speelt met een
tweehonderdkoppige bezetting.
Extra medewerking wordt ver
leend door het Siberische koor
Tjebe Pojem, dat voor het Mu
ziekfestival West-Brabant over
komt voor een aantal concerten.
Hector Berlioz schreef zijn do
denmis in 1837 en hij maakte er
de luidste compositie van die tot
dan toe ooit had geklonken. Het
stuk, in opdracht van de Franse
regering geschreven, zit vol con
trasten.
Tedere passages wisselen heftige
gedeelten af. Doordat de koper-
instrumenten rondom koor en or
kest zijn geplaatst ontstaat een
groot ruimtelijk effect.
Berlioz' dodenmis was voor het
laatst in Nederland te horen in
1981 in een uitvoering van het
Radio Filharmonisch Orkest en
het Groot Omroepkoor.
Repetitor Van Gulick is razend
enthousiast, zo 'verschrikkelijk
mooi' vindt hij het. „Vanwege de
massaliteit en de emotionaliteit
die het losmaakt, is het een ge
weldige uitdaging eraan mee te
werken. Als je op een gegeven
ogenblik uit vier delen van de
zaal zestien pauken hoort roffe
len, dan gaat er wat door je heen.
Het geeft een effect dat je zelden
bereikt."
Logistiek en organisatorisch zijn
er veel problemen te overwinnen
voor deze uitvoering van het Re
quiem. Het vervoer van 500 men
sen plus instrumenten en de rest
vergt alleen al tientallen bussen.
oiHans Rooseboom
[jet «innen van een interna-
pianoconcours is een
mchtige start van een carriè-
is verreweg de beste
snier om door te breken, ei-
ijk de enige manier."
i kleine maand geleden won
|jjr Roma het Internationaal
Liszt Pianoconcours in
(tocht. Hij stak volgens de jury,
(tpubliek en de pers met kop en
houders boven alle andere kan-
tón uit.
let Franz Liszt Pianoconcours
|ïeeaheel belangrijk concours, al
t het pas tien jaar" aldus
iRoma, die nog altijd op een
in Bilthoven verblijft.
|k in het kielzog van zijn over-
j moet hij overal in Ne-
ind optreden. Zoals volgende
ïsdag in Breda in kader
|ra het Muziekfestival West-
Irabant.
|üet belangrijke van dit con-
s is dat het een intematio-
karakter heeft," vervolgt de
|2ï-jange Italiaanse pianist. „Het
Liszt Concours begint
am het prestige te krijgen
lm het Chopin Concours in War-
laau en het Tchaikovski Con-
l«rs in Moskou. De waarde van
Inconcours kun je ook aflezen
la de samenstelling van de jury.
iDie bestond in Utrecht uit echte
De carrière van Igor Roma is een
I zorgvuldig uitgestippelde aange-
fenheid. Die planning wordt
I uitgedokterd op de Accademia in
Ih Italiaanse Imola, een soort
[paistenhemel die is bestemd
Iwde besten der besten uit de
Ihe.e wereld. Een post-conserva-
Ifcrium-opleiding voor aanko
pende wereldsterien. Igor Roma
|dinog altijd op die school.
eb me vijf, zes maanden uit-
nd op het Franz Liszt Pia-
I Woncours voorbereid. Zes
panden alleen maar muziek van
pst gespeeld. Mijn leraar Fran
je» Scala heeft mij intensief bege-
""l 's Morgens vroeg moest ik
m, 's avonds laat, midden in
I® nacht, repeteren onder alle
j cmstandigheclen, zodat ik die
pordende voorronden van het
Igor Roma, een van de sterren van het Muziekfestival West-Brabant: „Er stond bij ons thuis geen
piano. Maar toen ik eenmaal vijftien was, wist ik dat hiermee door wilde gaan.foto marco borggreve
concours goed zou doorkomen.
Echt topsport." Behalve fabel
achtig spelen komt er voor het
winnen van een concours nog
meer kijken. „Je kunt je kansen
vergroten door goed te calcure-
ren. Het is een soort wiskunde. Je
merkt bijvoorbeeld dat andere
kandidaten allemaal op dezelfde
wijze spelen en dan weet je dat jij
het nét even anders moet doen. Of
ze spelen allemaal de Mephisto-
wals van Liszt, dus kies jij voor
diens Tarantella. Om de jury
wakker te schudden." Het komt
erop neer, zegt Igor Roma, dat je
tijdens een groot concours anders
speelt dan je normaal speelt. Om
op te vallen, om te winnen. Maar
verder: „Zo'n concours is nu een
maal onontbeerlijk om een inter
nationale carrière te beginnen,
maar muziek moet geen competi
tie zijn. Muziek moet gevoelens
overbrengen. Ik hoop dat dit mijn
laatste concours geweest is."
Wat wil Igor Roma met zijn le
ven? „Ik heb nog niet echt een
idee. Ik ben pas 27 en heb weinig
ervaring. Ik weet wel dat ik al
leen concertpianist wil zijn, en
niet bijvoorbeeld leraar. Om mijn
doel te bereiken moet ik enerzijds
puur pianistisch werken, een
evenwichtige combinatie van
studeren, optreden en uitrusten.
Daarnaast moet je je smaak en
intellect ontwikkelen, je moet
ook Dante en Proust lezen. En
Rembrandt en Vermeer zien."
Is hij al vroeg begonnen met pia
no spelen? Igor: „Integendeel, ik
ben pas laat met piano begonnen.
Ik was elf jaar. Er stond bij ons
thuis geen piano. Maar toen ik
eenmaal vijftien was, wist ik dat
hiermee door wilde gaan. In die
tijd ben ik als een gek techniek
gaan studeren. Ik wilde later
geen technische problemen krij
gen. Uiteindelijk ging ik naast de
middelbare school naar het con
servatorium in Vicenza, ongeveer
80 kilometer van Venetië."
Na het conservatorium werd Igor
Roma uitverkoren om verder te
gaan aan de genoemde Accade-
mia in Imola. „Daar kwam ik on
der de hoede van een fantastische
leraar, Franco Scala. Die heeft
een complete pianist van me ge
maakt. De hele studie is erop ge
richt om bij de student alles in
evenwicht te krijgen. Franco
Scala heeft me ook geleerd mijn
lichaam te gebruiken. Je moet
een symbiose met de piano berei
ken. Op de Accademia is alles er
op gericht om kunstenaars te
creëren, om mensen voor te berei
den op grote concoursen, op een
carrière, op werk."
Maakt het uit op welk instrument
je speelt. Je hebt hier in Biltho
ven een Yamaha-vleugel tot je be
schikking, en in de zalen waar je
optreedt moet je maar afwachten
wat voor instrument er staat.
„Yamaha is een ideaal instru
ment om te studeren, maar ook
voor concerten. Het is een neu
traal instrument, dat alles terug
geeft wat je met je handen
creëert. Thuis heb ik een Petroff,
die speelt enigszins zwaar, maar
ik zou het liefst een Yamaha C7
hebben. Een instrument hoeft he
lemaal niet zo bijzonder te zijn,
als het mechaniek maar goed en
soepel loopt. Voor de rest zorgt de
pianist. Tijdens optredens word
ik natuurlijk veel geconfronteerd
met Steinway en Bösendorfer.
Die hebben een sterke eigen per
soonlijkheid. Maar als ik voor een
concert een halfuurtje van te vo
ren krijg, dan lukt het me altijd
om een symbiose met het instru
ment te bereiken."
Een vorig Franz Liszt Concours
in Utrecht werd eveneens door
een Italiaan gewonnen, ook af
komstig van de Accademia in lm-
I 'Duo Semjonov
I in?6 kunstredactie
Ik,L lekfestival West-Bra-
j 'p-19 juni) wordt voor
tede maal gehouden. Eer
lij ket festival plaats in
ij, en 1992. Het evenement
g»j,„ ,aan een bepaald thema
Jen. Het Muziekfestival
Im n betekent twee
"7 klassieke muziek voor
I8® toed publiek.
beroemdheden en
af talent wisselen elkaar
I dia il 43 concerten op 12 po-
I Symwr W.estbrabantse steden.
I *mbleslel sten' Meine en"
I Muziek uitTnd so}lsten- duo's>
I hek en barok, de roman-
eriim? eeuw: de Program-
8ls zodanig dat er voor ie-
foto muziekfestival west-brabant
dere liefhebber iets te halen valt.
Er is wat minder piano-aanbod
dan in de twee voorafgaande af
leveringen van het Muziekfesti
val, maar de pianisten die zijn
uitgenodigd mogen er zijn. De
namen van Christina Ortiz en
Anna Malikova zeggen genoeg.
Waar en wanneer zij optreden is
gemakkelijk op te zoeken in de
gratis festivalkrant die overal
verkrijgbaar is.
Ronald Brautigam speelt drie
maal tijdens het festival. Eerst
bijt hij de spits af met een open
luchtconcert in park Valkenberg,
op woensdag 12 juni, met een
programma vol populaire stuk
ken. Op zaterdag 15 juni komt
Brautigam naar De Bussel in
Oosterhout met zeer ongebruike-
Ronald Brautigam
lijk. repertoire. Want wanneer
hoor je ooit een Sonate van Cra
mer, de 33 Variaties over een the
ma van Beethoven door Stefan
Heller, Beethovens 12 Variaties
over een Russische dans en de
Fantasie over Zweedse liederen
van Kuhlau, en óók nog eens de
Pathétique en de Appassionato
van Beethoven.
Datzelfde overvolle programma
herhaalt Ronald Brautigam op
vrijdag 21 juni in Het Markiezen-
foto marco borggreve
hof in Bergen op Zoom.
Iets bijzonders is dit jaar het
Stravinsky-project. Op één
avond in stadsschouwburg De
Maagd in Bergen op Zoom wor
den Les Noces, Le Sacre du Prin-
temps, l'Histoire du soldat en het
Ebony Concerto uitgevoerd, ter
nagedachtenis aan de grote mees
ter die 25 jaar geleden overleed.
Om de contrasten binnen dit fes
tival te illustreren: het aloude
Metropole Orkest viert zijn 50e
Anna Malikova
verjaardag, en wel als begelei
dingsorkest voor de Britse King's
Singers - vaste gasten op het Mu
ziekfestival West-Brabant. Sa
men zorgen ze voor een primeur,
want de King's Singers hebben
nog nooit met instrumentale be
geleiding gezongen. Dat is zo iets
bijzonders dat de Britse ambas
sadeur in Nederland, Sir David
Miers, tijdens het concert op .14
juni in het Chassé Theater aan
wezig zal zijn.
Terugkerende succesnummers
van eerdere festivals zijn de slag
werkgroep Attacca en het Russi
sche accordeonduo Vjatjeslav
Semjonov en Natalia Semjonova.
Op symfonisch gebied is er het
Rotterdams Filharmonisch Or
kest onder leiding van Neder-
VRIJDAG 7 JUNI 1996
Algemeen dirigent is Jules van
Hessen. „Het is niet echt een
complex stuk, wat dat betreft
valt het wel mee. De moeilijkheid
zit hem in de massaliteit. Ik hoop
over die vijfhonderd mensen het
overzicht te houden dat nodig is."
De bezetting bestaat uit onder
meer 52 koperblazers, 12 hoorn
blazers, 80 strijkers en 16 pauke-
nisten. Het Requiem van Berlioz
wordt uitgevoerd op 19 juni in de
Sint Jansbasiliek in Oosterhout,
op 20 juni in de Sint Gertrudis-
kerk in Bergen op Zoom en op 26
juni in het Chassé Theater in Bre
da. Buiten het Muziekfestival
West-Brabant vindt er op 21 juni
een uitvoering plaats in het
beursgebouw in Eindhoven.
mola. Dat was Enrico Pace. Heb
ben Italianen iets speciaals met
Liszt?
„Enrico Pace is een van mijn gro
te voorbeelden. Ik heb veel ge
leerd door alleen maar naar hem
te kijken. Hij zit als een adelaar
achter de vleugel. Maar of wij iets
speciaals met Liszt hebben? Ik
weet het niet. Italië heeft zelf
geen romantische pianocompo
nisten gehad. In de 19e eeuw wer
den er bij ons alleen opera's ge
schreven, geen pianomuziek van
het grote gebaar, zoals in Duits
land, Frankrijk en Rusland. Maar
er zijn wel veel grote Italiaanse
romantische pianisten in deze
eeuw, Michelangeli, Pollini, Pace.
Ik denk dat we er feeling voor
hebben."
Tijdens de huidige serie concer
ten speel je alleen Liszt. Heb je
meer repertoire?
„Ik speel ook heel andere muziek,
eigenlijk alles. Mozart vind ik
heerlijk, Bach, Beethoven, Rach-
maninov. Alleen voor heden
daagse muziek heb ik geen ge
voel, die is voor mij een raadsel.
Misschien komt dat nog."
Een hoofdstuk apart voor iedere
pianist is Chopin. „Ik ben bang
om Chopin te spelen. Chopin vind
ik nog te moeilijk, daar heb ik
tijd voor nodig. Liszt is natuur
lijk ook moeilijk, maar op een an
dere manier. Liszt is een sterke
persoonlijkheid. Die vergt een
granieten aanslag. Liszt was een
duivel, Chopin een engel. Om
Chopin te kunnen spelen moet je
je voelen zoals hij. Chopin had
tbc. Men zei indertijd dat Chopin
alleen door Chopin gespeeld kon
worden. En door Liszt, want die
kon alles." Igor Roma neemt na
zijn optreden in Breda op 19 juni,
in het kader van het Muziekfesti
val West-Brabant, een periode
van rust. „De rest van de zomer
speel ik niet meer. Ik ben doodop.
Ik heb na het Franz Liszt Con
cours geen rust gehad, en een
reeks van 15 concerten in Neder
land gehad. Ik heb maanden aan
een stuk gewerkt, mijn energie is
bijna op."
Van onze filmredactie
Mensen realiseren zich het niet altijd, maar een speelfilm zonder
muziek is als een boek zonder letters. Spanning en emoties wor
den immers niet zelden door de muziek opgeroepen of er soms
zelfs helemaal door bepaald. Denk maar aan de verontrustende
werking van de muziek in de thrillers van Hitchcock.
Zonder Bernard Herrmans sinistere klanken zou de douchemoord
in Psycho bijvoorbeeld nooit die angstaanjagendheid hebben ge
had die deze scène zo onvergetelijk heeft gemaakt. Tijdens het
Muziekfestival West-Brabant (12-29 juni) besteedt Chassé Cine
ma in Breda aandacht aan de rol van de muziek in films en aan die
van de filmcomponist.
Buitenaards
Van 13 tot en met 19 juni wordt een filmprogramma gedraaid,
waarin speciaal gecomponeerde of bestaande muziek de betref
fende film een geheel eigen karakter gaf. Zoals de 'buitenaardse'
muziek van de Poolse componist Zbigniew Preisner La double vie
de Véronique van Kieslowski en de meeslepende, droefgeestige
muziek van Gustav Mahler Dood in Venetië van Visconti.
De Bredase animatiefilmer Ties Poeth opent dit speciale pro
gramma op 13 juni met een korte inleiding, waarna twee van zijn
films, Caravan en Mission Ville (bij muziek van Jo van den
Booren) worden vertoond. Gevolgd door Ik hou van lawaai van
Bob Entrop en SolFilm waarvoor Toon Plasman de muziek com
poneerde. Joelfeest van Ties Poeth, met muziek van Erik Visser,
wordt als voorfilm gedraaid bij Kieslowski.
Toon Plasman
Op 18 juni staat De andere kant van de tunnel van Bob Entrop op
het programma, waarna op 19 juni ter afsluiting een avondvul
lend programma volgt, waarin de Bredase cineast Bob Entrop en
diens vaste componist Toon Plasman met een lezing, filmfrag
menten en levende muziek een kijkje bieden in de muziekkeuken
van het filmbedrijf.
De filmcomponist Toon Plasman, oorspronkelijk ook afkomstig
uit Breda, maakte alle scores bij de 35 jongerenfilms van Bob En
trop. Zijn vlotte popnummertjes fungeren niet zelden als muzika
le trekpleister in deze films, terwijl de kortere fragmenten sfeer
vol de stemming illustrerenen. Helaas wilde Plasman zich liever
niet laten interviewen door de krant.
Samenwerking
Leerlingen van de Stedelijke Muziekschool hebben muziek ge
componeerd bij een bepaalde scène uit De andere kant van de
tunnel, die zij op deze avond uitvoeren. Vervolgens zal dezelfde
scène vertoond worden met muziek van Plasman. Samen zullen
Entrop en Plasman over hun samenwerking vertellen bij onder
meer de productie van hun tv-serie Tussen eten en afwas, die we
kelijks door de IKON wordt uitgezonden.
Kinderen
In het kader van het Muziekfestival West-Brabant organiseert De
Nieuwe Veste twee voorstellingen voor kinderen. Op zondag 16
juni behandelt Theo Wouters de geluiden die dieren voortbren
gen, en hoe die geluiden in muziekstukken terug te horen zijn. De
ze voorstelling voor kinderen van 4-8 jaar gaat twee maal, om
14.00 uur en om 15.30 uur. Toegang 5.
j Op zondag 23 juni wprdt een film getoond waarbij, kindpren film
muziek kunnen maken. Aanvang 14.00 uur en 15.30 uur. Leeftijd
9-12 jaar. Toegang 5.
foto muziekfestival west-brabant
lands jongste dirigent Lawrence
Renes. Zij spelen o.a. Beethovens
Zevende Symfonie. Het Brabants
Orkest o.l.v. Jacques Mercier
brengt twee maal een Frans pro
gramma met orgel (Poulenc,
Saint-Saëns). Daarnaast wordt
door HBO Haydns oratorium Die
Jahreszeiten uitgevoerd. Een
greep uit andere ensembles: Ru
bin Kwartet, Orlando Kwartet,
Sexteto Canyengue, Musica Clas-
siea, Octuor a Vent Paris Bastille,
kamerkoor Tjebe Pojem, Corelli
Ensemble, Ensemble Amadé
(Godelieve Schrama), Mariniers
kapel, Pianotrio New Names, etc.
Het allerduurste concert kost
45, de meeste concerten zijn toe
gankelijk voor de prijs van
22,50 of/32,50.
Kunst is kak. Een piccolootje Sekt op het zalmkleurig tapijt van de
pauze, een als kostbaarheid verzekerde bontstola over een blote rug
op een première of een te luid gevoerd gesprek over winstgevende op-
ties op een vernissage. Kunst is voor de betere standen. Om je te laten:s
zien en te imponeren. Om te figureren in de roddelrubrieken van de
grote wereld.
De sfeer is daarom een van luxe en geld speelt geen rol. Sandwiches
gerookte zalm in de Stopera, een standje met Concertgebouwman
chetknopen, dito champagneglazen en een Chailly-lijn reukwaters en
daar tussen door publiek in keurige deux pieces met bijkleurende
handtas en schoenen. Dat het desondanks mensen zijn die de zaal be
volken blijkt pas, als het warm wordt. Jasjes gaan uit bij de Holland
Festival-première van het Nederlands Dans Theater en een mevrouw,
wier onderdanen opgezwollen zijn door de tropische temperatuur,
loopt blootsvooets met haar rode pumps tegen haar borst geklemd
verkoeling te zoeken op het balcon. n*
Toch kan kunst ook gewoon, eenvoudig en leuk zijn. Maar daarvoor,-j
moet men niet naar Muziektheaters, Concertgebouwen of Stads
schouwburgen. Naar een straatje als de Amsterdamse Nes bijvoor
beeld. In het ene theatertje gaat een overzicht Arrabal, in het andere
staat een proefvoorstelling, half mime, half toneel van een simpel bij
belverhaal en in het derde gaan 'De Jantjes'. Lol, verbazing en inte
resse in wat er geboden wordt, is de sfeer.
Geen uitgaan om gezien te worden, maar om te zien. Kaartjes van
een bereikbare prijs, namen zonder sterallure en geen society-journa
list om te rapporteren over de kwaliteit van de oesters, de kaviaar en
het overspel.
Neem bijvoorbeeld zo'n aardig uurtje uit van Poelstra, Van Brakel
Claes met 'Even weg, zo terug'. Geen krant die er werk van maakt,
maar wel een meer dan genoeglijk vertellinkje in oud-testamentische
stijl. Of Jongewaard, Kas De Wolf met hun versie van 'De Jantjes',
het kapot gespeelde volksige boulevardsucces.
Een krankzinnige avond. De oude rode zaal van De Brakke Grond
is omgebouwd tot bruiloftszaal. Geen rijen fauteuils, maar dwars op
de speelvloer gezette schragen met klapstoelen, leverworst, Amster
damse uien, augurken en vaasjes met sigaretten op tafel. In de hoek
een Cor Stein-figuur met André Hazes-repertoire. Gratis en veel bier
tijdens de voorstelling. En de drie spelers in marinebaadjes.
Geen reconstructie van de Boubersfeer. Lange scheldmonologen op
de wijze van Céline, de stem van Poncke Princen en majoor Bos-
hardt per zaktelefoon. Onverbloemde kritiek op recensenten en
spraakmakende collegae en nog wat wijsheid over ons lndië, de poli
tionele acties en het heldendom. Aan het eind een schlagerfestival,
meezingers en polonaise. De zaal staat op, danst, zingt en loopt mee.
Wie als beschaafd geremde toeschouwer zwijgend zitten blijft, wordt
uitgedaagd: „Als je hier allemaal niks aanvindt, zeg dan verdomme
een gedicht van Pessoa op.
Met society, kunst als glijmiddel voor export en black tie-sponsor-
avondjes heeft het allemaal niets van doen. Om de uitnodigingen
wordt niet gevochten, zaken worden er in de Nes niet gedaan, maar
leuk en tegelijk schokkend is het wel. Adviseurs en leden van Raden
voor Cultuur kom je er niet tegen, dat is wel zo rustig.
mam