AIR Canon Rabobank wil Robeco inliiven „Bij een flink bedrag hoort eenl IB flinke rente." \fi25W 500 Duitse economie half procent gekrompen Leren via een paal die Interzuil heet Hoechst gaat fosfor leveren aan EPZ 111 tCo&iïM n o Moeizame start van Cimarron Airlines Meeste consumptief krediet buiten schot Vermeend zet streep door de turbo-bv Samen goed voor 368 miljard gulden; Zalm heeft geen bezwaren luchthaven 0ESTEM ECONOMIE A5 I j#tterdam/Utrecht/Den Haag (anp) - De Rabobank wil |een belang van 50 procent nemen in Robeco Administra tie Mij, het overkoepelend orgaan van de Rotterdamse I Robeco Groep. Op termijn kan dat belang zelfs vergroot I «orden tot de volle 100 procent via de uitoefening van 'ril Parijs krijgt derde Softwarefout nekte Ariane-5 ECONOMIE KORT Verkoop Volvo iets lager Zalm: sterkere positie aandeelhouder Schiphol aast op luchthavens Commissie onderzoekt risico's landbouw Een thuisbankier pakt 4,25%, zonder zijn geld vast te zetten. Sparen doe je gewoon bij de Postbank. DONDERDAG 6 JUNI 1996 Ie* Standing .«ui 4 ,ól __J wil «91 hg in 8 zones. Iche pop-up flitser, i wereld kleinste, lichtste lexcamera's. lelwiel met 4 geprogram- Istellingen voor Ie omstandigheden. Seschikt voor alle Canon pF-objectieven. Volautomatisch en handmatig. O FOR THE TOP Lgbaden (krf/dpa/ap) - De fctonomie van Duitsland is in y eerste kwartaal van dit iar 0,5 procent geslonken ten lichte van het vierde kwar- .[vorig jaar. Vergeleken met tótzelfde kwartaal van vorig Lnam de bedrijvigheid met ij procent toe. C blijkt uit gisteren gepubli- Ifferde cijfers van het federale Iweau voor de statistiek. In het |,ierde kwartaal van 1995 kwam ,ei van de Duitse economie luit op F5 procent ten opzichte «hetzelfde tijdvak van 1994, paar was er in vergelijking met het voorgaande trimester ook een krimp van 0,5 procent. Het bu reau voor de statistiek noemde als verklaring voor de teleurstel lende gang van zaken in het eer ste kwartaal vooral de vermin derde activiteiten in de bouw. De investeringen in deze sector na men met 11,8 procent af. De lan ge winter van dit jaar versterkte de neergang. De voorgaande win ter was juist tamelijk zacht. De investeringen van het be drijfsleven lagen in januari, fe bruari en maart over de hele linie op een lager niveau. Duitse on dernemingen staken 0,5 procent minder in machines en materieel. De particuliere consumptie steeg evenwel met 1,8 procent. De huishoudens hadden gemiddeld 3,6 procent meer te besteden. Het lichtpuntje in deze duistere tijden is volgens het bureau voor de statistiek de export. Die trok in de eerste drie maanden met 3,0 procent aan ten opzichte van de zelfde periode vorig jaar. Maar ook de invoer groeide duidelijk. Omdat import met 2,4 procent toenam, droeg de buitenlandse handel niet meer dan 0,2 procent bij aan de groei van de Duitse economie. Volgens de Duitse mi nister van Economische Zaken, Günter Rexrodt, geven de jongste cijfers aan dat de zwakke periode in de Duitse economie nog niet voorbij is. In een gisteren uitge geven verklaring liet hij evenwel weten goede hoop te hebben op economische groei op middellan ge termijn. Deze verwachting ba seert de bewindsman op de lagere lasten, de hogere winstmarges van bedrijven, het trage inflatiet- mepo, de lage rentetarieven en bovenal de groei van de investe ringen. Tevens noemde Rexrodt in dit verband de huidige koers van de mark. De Duitse munteenheid is de afgelopen tijd ten opzichte van de Amerikaanse dollar en tal van Europese valuta's in waarde ge daald. Hierdoor worden Duitse producten in het buitenland goedkoper. Dat kan de vraag sti muleren. Vorig jaar klaagden Duitse bedrijven steen en been over de hoge koers van mark. Ook stipte Rexrodt de loonmatiging aan. De loonsverhogingen van dit jaar zijn bescheiden in vergelij king met de hoge percentages die vorig jaar bij de onderhandelin gen tussen werkgevers en vak bonden uit de bus rolden. Het jongste cao-akkoord betreft het verzekeringswezen. Gisterochtend vroeg bereikten werkgevers en vakbonden over eenstemming over een salarisver hoging van 1,9 procent. De bon den hadden zes procent geëist, terwijl de werkgevers aanvanke lijk geen enkele verhoging wilde toestaan. jeencalloptie. meteen duidelijk dat de juiste is. Bel voor li I Ije Kabobank en de Robeco Groep onderhandelen momenteel verdergaande samen- Dit hebben de twee ■•unifopld I fficcgCUCCiU. Minister Zalm van Financiën overname van de Robeco I Groep door de Rabobank niet af. Bit standpunt heeft hij ingeno men na overleg met De Neder- landsche Bank en de Verzeke- [nngskamer, beide toezichthou- I ders binnen de financiële wereld. I Dit blijkt uit zijn brief gisteren nde Tweede Kamer. ior de aankoop wordt de coö- t ratieve Rabobank een zeer I machtige partij binnen de finan- I ciële wereld. De Robecogroep be ll; bijna ƒ75 miljard. Daar- mee behoort de Rotterdamse be- tot de top van de Parijs (afp/rtr/anp) - De Franse regering heeft gisteren het licht op groen gezet voor I de bouw van een derde inter- tale luchthaven voor Pa- I rijs in Beauvilliers, op tachtig kilometer ten zuidwesten van de hoofdstad. Liet vliegveld moet de druk op de I luchthavens Orly en Charles de Gaulle verlichten, die vorig jaar 558.000 vluchten verwerkten. Het aantal passagiers liep echter terug van 55,3 miljoen naar 55,1 t nieuwe vliegveld wordt pas jen 2020 in gebruik genomen. I Een andere mogelijke locatie was I Montdidier, ook tientallen kilo- I meters van Parijs maar dan ten Morden van de stad. Volgens minister van Verkeer I Bernard Pons zal de luchthaven I in Beauvilliers de minste overlast I tot gevolg hebben. Een plaatselij- I ke actiegroep denkt daar anders I over. Een groepje demonstranten I blokkeerde de invalsweg tot dit 'it met circa tweehonderd I inwoners. I De luchthaven ligt niet ver van Chartres, de stad die bekend is I om haar fraaie kathedraal met glas-in-loodramen. Minister Pons ziet echter geen bezwaren. I Chartres ligt op twintig kilome ter van Beauvilliers. Zonodig kan I boven de stad een vliegverbod I worden ingesteld. beleggingsmaatschappijen. De Rabobank controleert een ba lanstotaal van 293 miljard. Sa men zijn ze goed voor 368 mil jard. „Robeco heeft de behoefte aan een partner die behalve distribu tiekracht ook de mogelijkheid en de bereidheid inbrengt om de noodzakelijke internationale ex pansie te financieren. Rabobank heeft op haar beurt een deskun dige partner nodig voor vermo gensbeheer," zo laten de beide partijen weten. De behoefte aan producten en diensten op het terrein van ver mogensbeheer neemt bij klanten van beide organisaties snel ver der toe. Verder krijgt deze tak van financiële dienstverlening in hoog tempo een steeds meer in ternationaal karakter. Robeco en Rabobank Nederland werken sinds 1990 samen in een strategische alliantie. Sinds die tijd verkoopt de bank via haar kantoren de beleggingsproducten van Robeco Groep. Robeco kreeg daardoor betere toegang tot po tentiële klanten. De eerste contacten tussen Rabo- topman Wijffels en Robeco-baas Korteweg dateren van begin maart 1990. Hun eerste formele gesprek is van 26 maart, toevallig de dag dat de Amro Bank en de ABN hun fusieplannen bekend maakten. In mei volgde de eerste aankondiging van samenwer king. Die liep jarenlang vrij goed. In maart 1993 was via de Rabobank al zo'n 5 miljard bij Robeco on dergebracht. In januari 1994 was dat 7,4 miljard. Eind 1995 was dat bedrag aangegroeid tot 12 miljard. Overeengekomen was de meeste huisfondsen van Rabo bank in te passen in het Robeco- assortiment. De Robeco Administratie, afge kort Robecam, is de beheers- maatschappij van de in de derti ger jaren opgerichte Robeco Groep, waarbij management en de medewerkers van de groep in dienst zijn. Ook is de infrastruc tuur ten behoeve van alle beleg- gings- en marketingactiviteiten daar ondergebracht. Aangezien het merendeel van de beleggings fondsen van de Robeco Groep thans mede-eigenaar is van Ro becam, zal de opbrengst van de aandelen-overdracht aan de Ra bobank aan deze fondsen ten goede komen. Robeco geeft onder meer Rolinco, Robeco, Roparco, Florente Fund en Aandelen Mix- fund uit. 'Via de InterZuil kan een uitzendkracht zijn carrière meer gestalte geven', aldus uitzendbureau Timing in Breda, foto cor viveen Van onze verslaggever Breda - Het uitzendbureau Timing in Breda claimt sa men met Amsterdam de pri meur in Nederland: een in teractieve zuil die het uit zendkrachten mogelijk maakt om direct contact te maken met een adviseur voor beroeps- en opleidingskeuze. Leren via een paal dus, die keu rig 'Interzuil' heet. Timing heeft het idee samen met drie andere uitzendorganisaties ontwikkeld, die de leerpalen ook zullen in troduceren. „Achterliggende ge dachte is een betere afstemming van vraag en aanbod op de ar beidsmarkt," stelt Lilianne Vloet van Timing. „Met de komst van allerlei iso-normen en het arbo-beleid worden er steeds meer eisen gesteld ten aanzien van gediplomeerd en gecertificeerd personeel." Maar ook verandert het karak ter van het uitzendwezen, omdat het bedrijfsleven structureel een flink deel van zijn personeel in leent. De zorg voor scholing en bijscholing en personeelsbeleid verschuift daarmee van het be drijf naar de uitzendorganisatie. „Via de Interzuil kan de uit zendkracht die nog niet voldoet aan de eisen van de markt en geen duidelijk loopbaanper spectief heeft, zijn carrière meer gestalte geven," denkt Vloet. Op de zuil is een videofilm te zien over het traject van beroepskeu ze, opleidingskeuze en een bege leiding naar een vak. Via een rechtstreekse lijn kan vervol gens de uitzendkracht contact zoeken met een consulent. Uit eindelijk moet de werknemer via de geschikte opleiding de be geerde baan binnen bereik krij gen. Dat is goed voor hem en ze ker ook voor het uitzendbureau, dat immers eerder kans ziet de kracht bij een klant te plaatsen. Breda en Amsterdam zijn voor lopig proefnemingen. Blijkt het project te slagen, dan zullen ook bij de andere Timing- vestigingen dergelijke zuilen verrijzen. Den Haag/Kourou (anp/dpa) - Het mislukken van de eerste proefvlucht van de Europese Ariane-5-raket verhevigt de con currentieslag op de commerciële satellietlanceermarkt in de wereld. Alles wees er gisteren echter op, dat de fout niet in de raketten zelf zit. Het moet een softwarefout in het stuursysteem zijn, aldus het hoofd van het Franse ruimtevaartbureau CNES, D. Murier, op een perscon ferentie in het ianceercentrum Kourou in Frans-Guyana. Het stuursysteem wordt gefabriceerd door Franse bedrijven. Een fout in zo'n systeem moet gemakkelijker te verhelpen zijn dan een in het aandrijfsysteem zelf. Niettemin zit de concurrentie, bedrijven in de VS, Rusland en China, niet stil. Die zal nerveus geworden klanten van Arianespace pogen af te troggelen. Veel hangt dus af van de tweede proefvlucht, die vorozien was voor september. Maar wanneer deze plaatsvindt, hangt af van het onder zoek naar de oorzaak van de mislukte eerste proefvlucht. Vlissingen (anp) - Hoechst Holland N.V. gaat gas dat ont staat in de fosforoveris in Vlissingen als brandstof leveren aan de koleneenheid van de N.V. Elektriciteits-Produktie- maatschappij Zuid-Nederland EPZ. Beide ondernemingen hebben daarvoor deze week een contract getekend. (ADVERTENTIE) van tevoren reserveert. Als giroreke ninghouder kunt u vandaag nog thuis een Kapitaalrekening openen. Hoechst gaat jaarlijks ruim 50.000 kubieke meter fosfor- ovengas aan EPZ leveren. Voor de koleneenheid van EPZ bete kent dat een besparing van on geveer 23.000 ton steenkool. Het project heeft voordelen voor het milieu. Zo wordt de uitstoot van zwaveldioxide met 131 ton per jaar verminderd. De emissie van kooldioxide wordt jaarlijks ge reduceerd met 58.000 ton en de uitstoot van fosforpentoxyde met 25 ton. Het fosforovengas wordt via een 3300 meter lange leiding, die deze zomer gereed komt, aangevoerd. De ketel van de koleneenheid is tijdens de re visie afgelopen najaar al aange past voor verbranding van het gas. Na een proeftijd begint EPZ in september definitief met het verstoken van het fosfor ovengas van Hoechst. De totale kosten van het project bedragen ongeveer 8,5 miljoen gulden. De overheid draagt daarin 1 mil joen gulden bij. Paramaribo (anp) - De Nederlandse Rijksluchtvaartdienst (RLD) heeft aan de Surinaamse autoriteiten gevraagd de lan ding van een toestel van Cimarron Airlines (een nieuwe Suri naamse luchtvaartmaatschappij) in Paramaribo toe te staan om 'een menselijk drama' te voorkomen. Het zal echter een eenmalige lan ding zijn, zo wordt verteld door bronnen binnen de luchtvaartwe reld. De eerste vlucht van Am sterdam naar Paramaribo van de nieuwe Surinaamse luchtvaart maatschappij strandde dinsdag avond in hoofdstad Port of Spain van het eilandenrijk Trinidad en Tobago omdat het geen toestem ming kreeg te landen in Parama ribo. De 170 passagiers moesten overnachten in een hotel. Nederland en Suriname vinden dat Cimarron het luchtvaartver drag tussen de twee landen schendt. Alleen KLM en SLM mogen een lijndienst tussen Schiphol en Paramaribo onder houden. Cimarron-directeur W. Amstel veen vindt dat de tijd gaat drin gen. Zijn passagiers voor een tweede maal te laten overnachten op Trinidad ziet hij niet zitten, zeker niet nu een van de passa giers een hartpatiënt blijkt te zijn. Cimarron wacht nog steeds op een beslissing uit Paramaribo. „We hebben nog niets officieel gehoord", zegt Amstelveen. De volgende vlucht van Cimarron staat gepland op 28 juni. Voor,die tijd willen de autoriteiten van Nederland en Suriname een dui delijk gesprek hebben met de lei ding van de nieuwe Surinaamse luchtvaartmaatschappij, die ge deeltelijk wordt gefinancierd door Amsterdamse optiehandela- Volvo Car, de personenwagendivisie van het Zweedse concern Volvo, heeft in de eerste vijf maanden van dit jaar 170.491 auto's verkocht, 0,8 procent minder dan in dezelfde periode van 1995. In Italië verminderde de afzet met 18 procent. In Japan en Duitsland ging de verkoop daarentegen omhoog. Volvo is voor eenderde eigenaar van NedCar in Born. Den Haag - Minister Zalm van Financiën vindt, dat de .positie van de Nederlandse aandeelhouder in relatie tot een bedrijf ver sterkt moet worden. Hoe dat moet gebeuren, wil hij in eerste in stantie aan de marktpartijen overlaten. Dit zei thesauriër-generaal van Financiën H. Brouwer gisteren tijdens de uitgifte van de Koning Willem I-prijs aan Randstad, waar hij de zieke minister verving. Canberra - De Luchthaven Schiphol wil samen met Australi sche partners luchthavens in Australië van de overheid ovérne- men. Dit heeft een woordvoerder van Schiphol gisteren bevestigd. De Australische overheid start binnenkort met een procedure om 22 luchthavens te privatiseren. Den Haag - Land- en tuinbouworganisaties gaan met verzeker aars bespreken, wat de rol van de overheid kan zijn bij verzeke ringen tegen calamiteiten. Tijdens regulier overleg tussen de vakorganisatie LTO en minis ter Van Aartsen is gisteren afgesproken, dat een externe com missie nauwkeurig de grenzen probeert te bepalen tussen risico voor de ondernemer en risico voor de overheid. Den Haag (anp) - In ons land staat meer dan 22 miljard,gulden uit aan consumptief krediet, maar dat bestaat waarschijnlijk voor niet meer dan 5 procent uit kredieten van meer dan 50.000 gulden. Uit cijfers over voorgaande jaren blijkt dat ongeveer 1,9 miljoen Nederlanders geld lenen voor de aanschaf van auto, caravan, boot, apparatuur of andere dure spul len. Het blijkt daarbij vooral te gaan om bedragen van 5000 tot 50.000 gulden. Voor particulieren met een eigen huis is consumptief krediet" veel minder aantrekkelijk dan. het verhogen van de hypotheek. Uit cijfers van het CBS is af te leiden dat het afsluiten van deze kleine hypotheken is toegenomen en dat het een geduchte concurrent kan zijn van het consumptief krediet. Er is in ons land al langer sprake van het aanpakken van hét con sumptief krediet. Bovendien was in het regeerakoord afgesproken dat er maatregelen zouden ko men om dit te beperken. De Vereniging van 'Financie ringsondernemingen, evenals de banken goed voor bijna de helft van de markt, wees er dan ook op dat een beperking van de renteaf trek vooral de gewone man of vrouw zou treffen, omdat die niet kan uitwijken naar een verhoging van de hypotheek. Die vrees lijkt nu met het wetsvoorstel van Ver meend niet bewaarheid. De ongeveer 1,9 miljoen Neder landers - één op de drie huishou dens - die geld lenen voor de aan schaf van een auto, boot, cara van, houden het meestal op lage re bedragen. Verreweg de meeste geldleners voelen dus de gevolgen van het wetsvoorstel van staatssecretaris Vermeend van Financiën niet. Voor gezinnen zou de grens bij de huidige rentestand van ongeveer 9 procent zelfs liggen in de buurt ,van een ton. Bovendien voorziet het wetsvoorstel in een over gangsregeling, waardoor ieder een volgend jaar nog 10.000 (al leenstaanden) of 20.000 gulden (gehuwden) kan aftrekken en het jaar erna nog 7500 of 15.000 gul den. In maart stond voor meer dan 22 miljard uit aan consumptief kre diet, waarvan meer dan 7 miljard aan kredieten met een vaste loop tijd en ruim 15 miljard aan door lopende kredieten. Door de lage rente sloten meer Nederlanders in het begin van dit jaar een le ning af. Hoewel de rente laag is, gingen de geldleners lang niet tot het uiterste. De som van de toege zegde kredietlimieten bedroeg 32,7 miljard gulden. U opent al een Postbank Kapitaal rekening met een minimum inleg van f 25.000,-. Daarmee profiteert u van de ideale combinatie van een hoge rente (nu 4,25%*) en alle opnamevrijheid. Elk willekeurig bedrag is van deze rekening op te nemen zonder dat u daarvoor kosten betaalt. Ook bedragen boven de f50.000- zijn kosteloos op te nemen, mits u dit minstens één maand Gewoon via uw Giroboekje of door even te bellen met Postbank Sparen: (020) 591 82 20. Dit nummer kunt u ook bellen voor meer informatie over de Kapitaalrekening of over andere girospaarrekeningen zoals de Leeuw-, Ster- JÜÜïÉl) en Plusrekening. POSTBANK •Rentevergoeding per 28 mei 1996. Staatssecretaris Ver meend van Financiën heeft met onmiddellijke ingang een streep gezet door de zogeheten turbo- bv's. Deze bv's werden vooral gebruikt door handige lieden, die snel geld wilden beuren zon der er een cent belasting over te betalen. Door Peter Munnix Roermond - Het gebeurde maar al te vaak dat mensen failliete bv's of bv's met schuld kochten om vervolgens op legale manier over de winst geen belasting te betalen. De ze manier van zaken doen was al jaren een doorn in het oog van eerbare zakenlieden. Ook het ministerie van Financiën was niet bepaald gelukkig met deze gang van zaken. Staatssecretaris Vermeend foto de stem/johan van gurp De aankondiging dat het ministe rie broedde op een constructie om hieraan een eind te maken, is al jaren oud. Dat een streep gezet is door deze handel is dus geen ech te verrassing. Wel het feit dat het onaangekondigd meteen van kracht is geworden. Handelaars in dit soort bv's hebben dus het nakijken. Waar gaat het in feite om? Een simpel voorbeeld. Iemand koopt een bv, die verliesgevend is. De bv heeft een schuld van een ton en een aandelenkapitaal van drie ton op papier. Aangezien de bv geen activiteiten meer ontplooit, is het aandelenkapitaal in feite nul. Dit soort bv's konden, omdat ze niets waard waren, daarom voor pakweg een tot duizend gul den gekocht worden. De nieuwe eigenaar trof dan ook meteen een regeling met de schuldeiser door de schuld af te kopen voor een paar duizend gulden. Onder het motto 'dat is beter dan niets' droeg de schuldeiser zijn vorde ring dan ook graag over aan de koper. Was dat eenmaal gebeurd, dan kon de echte handel beginnen. De bv nieuwe stijl begon activitei ten, die winst opleverden. De kas raakte weer gevuld en de nieuwe eigenaar kon de schuld van een ton met een gerust geweten aan zichzelf uitbetalen. Een winst van 100 procent, want hij hoefde er geen belasting over te betalen. Precies hetzelfde gebeurde daar na met het aandelenkapitaal. De directeur-grootaandeelhouder besloot na een blik op het bank saldo het aandelenkapitaal te halveren. Hij betaalde zichzelf anderhalve ton uit. En ook nu hoefde hij niet met de fiscus af te rekenen. Weer pure winst. Vandaar dat dit soort bv's de naam turbo bv's kregen. Snel geld maken was het parool. Vol gens de letter van de wet was daarmee niets mis. Maar deze manier van zakend doen druiste wel in tegen de geest van de wet. Mensen, die een dergelijke bv ge kocht hebben, maar hun winst nog niet ten gelde hebben ge maakt, kunnen nu naar hun on belaste winst fluiten. Vanaf 4 juni betalen ze over de schuld braaf belasting naar het progres sieve tarief, dat kan oplopen tot zestig procent. Einde oefening dus. I

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 7