AIR
Canon
Rabobank wil Robeco inliiven
„Bij een flink
bedrag hoort eenl IB
flinke rente." \fi25W
500
Duitse economie half procent gekrompen
Leren via een paal die Interzuil heet
Hoechst gaat fosfor
leveren aan EPZ
111 tCo&iïM n o
Moeizame start van
Cimarron Airlines
Meeste consumptief
krediet buiten schot
Vermeend zet streep door de turbo-bv
Samen goed voor 368 miljard gulden; Zalm heeft geen bezwaren
luchthaven
0ESTEM
ECONOMIE
A5
I j#tterdam/Utrecht/Den Haag (anp) - De Rabobank wil
|een belang van 50 procent nemen in Robeco Administra
tie Mij, het overkoepelend orgaan van de Rotterdamse
I Robeco Groep. Op termijn kan dat belang zelfs vergroot
I «orden tot de volle 100 procent via de uitoefening van
'ril
Parijs krijgt
derde
Softwarefout nekte Ariane-5
ECONOMIE KORT
Verkoop Volvo iets lager
Zalm: sterkere positie aandeelhouder
Schiphol aast op luchthavens
Commissie onderzoekt risico's landbouw
Een thuisbankier pakt 4,25%,
zonder zijn geld vast te zetten.
Sparen doe je gewoon bij de Postbank.
DONDERDAG 6 JUNI 1996
Ie*
Standing
.«ui
4
,ól
__J
wil
«91
hg in 8 zones.
Iche pop-up flitser,
i wereld kleinste, lichtste
lexcamera's.
lelwiel met 4 geprogram-
Istellingen voor
Ie omstandigheden.
Seschikt voor alle Canon
pF-objectieven.
Volautomatisch
en handmatig.
O FOR THE TOP
Lgbaden (krf/dpa/ap) - De
fctonomie van Duitsland is in
y eerste kwartaal van dit
iar 0,5 procent geslonken ten
lichte van het vierde kwar-
.[vorig jaar. Vergeleken met
tótzelfde kwartaal van vorig
Lnam de bedrijvigheid met
ij procent toe.
C blijkt uit gisteren gepubli-
Ifferde cijfers van het federale
Iweau voor de statistiek. In het
|,ierde kwartaal van 1995 kwam
,ei van de Duitse economie
luit op F5 procent ten opzichte
«hetzelfde tijdvak van 1994,
paar was
er in vergelijking met
het voorgaande trimester ook een
krimp van 0,5 procent. Het bu
reau voor de statistiek noemde
als verklaring voor de teleurstel
lende gang van zaken in het eer
ste kwartaal vooral de vermin
derde activiteiten in de bouw. De
investeringen in deze sector na
men met 11,8 procent af. De lan
ge winter van dit jaar versterkte
de neergang. De voorgaande win
ter was juist tamelijk zacht.
De investeringen van het be
drijfsleven lagen in januari, fe
bruari en maart over de hele linie
op een lager niveau. Duitse on
dernemingen staken 0,5 procent
minder in machines en materieel.
De particuliere consumptie steeg
evenwel met 1,8 procent. De
huishoudens hadden gemiddeld
3,6 procent meer te besteden.
Het lichtpuntje in deze duistere
tijden is volgens het bureau voor
de statistiek de export. Die trok
in de eerste drie maanden met 3,0
procent aan ten opzichte van de
zelfde periode vorig jaar. Maar
ook de invoer groeide duidelijk.
Omdat import met 2,4 procent
toenam, droeg de buitenlandse
handel niet meer dan 0,2 procent
bij aan de groei van de Duitse
economie. Volgens de Duitse mi
nister van Economische Zaken,
Günter Rexrodt, geven de jongste
cijfers aan dat de zwakke periode
in de Duitse economie nog niet
voorbij is. In een gisteren uitge
geven verklaring liet hij evenwel
weten goede hoop te hebben op
economische groei op middellan
ge termijn. Deze verwachting ba
seert de bewindsman op de lagere
lasten, de hogere winstmarges
van bedrijven, het trage inflatiet-
mepo, de lage rentetarieven en
bovenal de groei van de investe
ringen.
Tevens noemde Rexrodt in dit
verband de huidige koers van de
mark. De Duitse munteenheid is
de afgelopen tijd ten opzichte van
de Amerikaanse dollar en tal van
Europese valuta's in waarde ge
daald. Hierdoor worden Duitse
producten in het buitenland
goedkoper. Dat kan de vraag sti
muleren. Vorig jaar klaagden
Duitse bedrijven steen en been
over de hoge koers van mark. Ook
stipte Rexrodt de loonmatiging
aan. De loonsverhogingen van dit
jaar zijn bescheiden in vergelij
king met de hoge percentages die
vorig jaar bij de onderhandelin
gen tussen werkgevers en vak
bonden uit de bus rolden. Het
jongste cao-akkoord betreft het
verzekeringswezen.
Gisterochtend vroeg bereikten
werkgevers en vakbonden over
eenstemming over een salarisver
hoging van 1,9 procent. De bon
den hadden zes procent geëist,
terwijl de werkgevers aanvanke
lijk geen enkele verhoging wilde
toestaan.
jeencalloptie.
meteen duidelijk dat
de juiste is. Bel voor
li
I
Ije Kabobank en de Robeco
Groep onderhandelen momenteel
verdergaande samen-
Dit hebben de twee
■•unifopld
I fficcgCUCCiU.
Minister Zalm van Financiën
overname van de Robeco
I Groep door de Rabobank niet af.
Bit standpunt heeft hij ingeno
men na overleg met De Neder-
landsche Bank en de Verzeke-
[nngskamer, beide toezichthou-
I ders binnen de financiële wereld.
I Dit blijkt uit zijn brief gisteren
nde Tweede Kamer.
ior de aankoop wordt de coö-
t ratieve Rabobank een zeer
I machtige partij binnen de finan-
I ciële wereld. De Robecogroep be
ll; bijna ƒ75 miljard. Daar-
mee behoort de Rotterdamse be-
tot de top van de
Parijs (afp/rtr/anp) - De
Franse regering heeft gisteren
het licht op groen gezet voor
I de bouw van een derde inter-
tale luchthaven voor Pa-
I rijs in Beauvilliers, op tachtig
kilometer ten zuidwesten van
de hoofdstad.
Liet vliegveld moet de druk op de
I luchthavens Orly en Charles de
Gaulle verlichten, die vorig jaar
558.000 vluchten verwerkten.
Het aantal passagiers liep echter
terug van 55,3 miljoen naar 55,1
t nieuwe vliegveld wordt pas
jen 2020 in gebruik genomen.
I Een andere mogelijke locatie was
I Montdidier, ook tientallen kilo-
I meters van Parijs maar dan ten
Morden van de stad.
Volgens minister van Verkeer
I Bernard Pons zal de luchthaven
I in Beauvilliers de minste overlast
I tot gevolg hebben. Een plaatselij-
I ke actiegroep denkt daar anders
I over. Een groepje demonstranten
I blokkeerde de invalsweg tot dit
'it met circa tweehonderd
I inwoners.
I De luchthaven ligt niet ver van
Chartres, de stad die bekend is
I om haar fraaie kathedraal met
glas-in-loodramen. Minister
Pons ziet echter geen bezwaren.
I Chartres ligt op twintig kilome
ter van Beauvilliers. Zonodig kan
I boven de stad een vliegverbod
I worden ingesteld.
beleggingsmaatschappijen. De
Rabobank controleert een ba
lanstotaal van 293 miljard. Sa
men zijn ze goed voor 368 mil
jard.
„Robeco heeft de behoefte aan
een partner die behalve distribu
tiekracht ook de mogelijkheid en
de bereidheid inbrengt om de
noodzakelijke internationale ex
pansie te financieren. Rabobank
heeft op haar beurt een deskun
dige partner nodig voor vermo
gensbeheer," zo laten de beide
partijen weten.
De behoefte aan producten en
diensten op het terrein van ver
mogensbeheer neemt bij klanten
van beide organisaties snel ver
der toe. Verder krijgt deze tak
van financiële dienstverlening in
hoog tempo een steeds meer in
ternationaal karakter.
Robeco en Rabobank Nederland
werken sinds 1990 samen in een
strategische alliantie. Sinds die
tijd verkoopt de bank via haar
kantoren de beleggingsproducten
van Robeco Groep. Robeco kreeg
daardoor betere toegang tot po
tentiële klanten.
De eerste contacten tussen Rabo-
topman Wijffels en Robeco-baas
Korteweg dateren van begin
maart 1990. Hun eerste formele
gesprek is van 26 maart, toevallig
de dag dat de Amro Bank en de
ABN hun fusieplannen bekend
maakten. In mei volgde de eerste
aankondiging van samenwer
king.
Die liep jarenlang vrij goed. In
maart 1993 was via de Rabobank
al zo'n 5 miljard bij Robeco on
dergebracht. In januari 1994 was
dat 7,4 miljard. Eind 1995 was
dat bedrag aangegroeid tot 12
miljard. Overeengekomen was de
meeste huisfondsen van Rabo
bank in te passen in het Robeco-
assortiment.
De Robeco Administratie, afge
kort Robecam, is de beheers-
maatschappij van de in de derti
ger jaren opgerichte Robeco
Groep, waarbij management en
de medewerkers van de groep in
dienst zijn. Ook is de infrastruc
tuur ten behoeve van alle beleg-
gings- en marketingactiviteiten
daar ondergebracht. Aangezien
het merendeel van de beleggings
fondsen van de Robeco Groep
thans mede-eigenaar is van Ro
becam, zal de opbrengst van de
aandelen-overdracht aan de Ra
bobank aan deze fondsen ten
goede komen. Robeco geeft onder
meer Rolinco, Robeco, Roparco,
Florente Fund en Aandelen Mix-
fund uit.
'Via de InterZuil kan een uitzendkracht zijn carrière meer gestalte geven', aldus uitzendbureau Timing in Breda, foto cor viveen
Van onze verslaggever
Breda - Het uitzendbureau
Timing in Breda claimt sa
men met Amsterdam de pri
meur in Nederland: een in
teractieve zuil die het uit
zendkrachten mogelijk
maakt om direct contact te
maken met een adviseur voor
beroeps- en opleidingskeuze.
Leren via een paal dus, die keu
rig 'Interzuil' heet. Timing heeft
het idee samen met drie andere
uitzendorganisaties ontwikkeld,
die de leerpalen ook zullen in
troduceren. „Achterliggende ge
dachte is een betere afstemming
van vraag en aanbod op de ar
beidsmarkt," stelt Lilianne
Vloet van Timing. „Met de
komst van allerlei iso-normen
en het arbo-beleid worden er
steeds meer eisen gesteld ten
aanzien van gediplomeerd en
gecertificeerd personeel."
Maar ook verandert het karak
ter van het uitzendwezen, omdat
het bedrijfsleven structureel een
flink deel van zijn personeel in
leent. De zorg voor scholing en
bijscholing en personeelsbeleid
verschuift daarmee van het be
drijf naar de uitzendorganisatie.
„Via de Interzuil kan de uit
zendkracht die nog niet voldoet
aan de eisen van de markt en
geen duidelijk loopbaanper
spectief heeft, zijn carrière meer
gestalte geven," denkt Vloet. Op
de zuil is een videofilm te zien
over het traject van beroepskeu
ze, opleidingskeuze en een bege
leiding naar een vak. Via een
rechtstreekse lijn kan vervol
gens de uitzendkracht contact
zoeken met een consulent. Uit
eindelijk moet de werknemer
via de geschikte opleiding de be
geerde baan binnen bereik krij
gen. Dat is goed voor hem en ze
ker ook voor het uitzendbureau,
dat immers eerder kans ziet de
kracht bij een klant te plaatsen.
Breda en Amsterdam zijn voor
lopig proefnemingen.
Blijkt het project te slagen, dan
zullen ook bij de andere Timing-
vestigingen dergelijke zuilen
verrijzen.
Den Haag/Kourou (anp/dpa) - Het mislukken van de eerste
proefvlucht van de Europese Ariane-5-raket verhevigt de con
currentieslag op de commerciële satellietlanceermarkt in de
wereld.
Alles wees er gisteren echter op, dat de fout niet in de raketten zelf zit.
Het moet een softwarefout in het stuursysteem zijn, aldus het hoofd
van het Franse ruimtevaartbureau CNES, D. Murier, op een perscon
ferentie in het ianceercentrum Kourou in Frans-Guyana.
Het stuursysteem wordt gefabriceerd door Franse bedrijven. Een fout
in zo'n systeem moet gemakkelijker te verhelpen zijn dan een in het
aandrijfsysteem zelf. Niettemin zit de concurrentie, bedrijven in de
VS, Rusland en China, niet stil. Die zal nerveus geworden klanten van
Arianespace pogen af te troggelen.
Veel hangt dus af van de tweede proefvlucht, die vorozien was voor
september. Maar wanneer deze plaatsvindt, hangt af van het onder
zoek naar de oorzaak van de mislukte eerste proefvlucht.
Vlissingen (anp) - Hoechst Holland N.V. gaat gas dat ont
staat in de fosforoveris in Vlissingen als brandstof leveren
aan de koleneenheid van de N.V. Elektriciteits-Produktie-
maatschappij Zuid-Nederland EPZ. Beide ondernemingen
hebben daarvoor deze week een contract getekend.
(ADVERTENTIE)
van tevoren reserveert. Als giroreke
ninghouder kunt u vandaag nog
thuis een Kapitaalrekening openen.
Hoechst gaat jaarlijks ruim
50.000 kubieke meter fosfor-
ovengas aan EPZ leveren. Voor
de koleneenheid van EPZ bete
kent dat een besparing van on
geveer 23.000 ton steenkool. Het
project heeft voordelen voor het
milieu. Zo wordt de uitstoot van
zwaveldioxide met 131 ton per
jaar verminderd. De emissie van
kooldioxide wordt jaarlijks ge
reduceerd met 58.000 ton en de
uitstoot van fosforpentoxyde
met 25 ton. Het fosforovengas
wordt via een 3300 meter lange
leiding, die deze zomer gereed
komt, aangevoerd. De ketel van
de koleneenheid is tijdens de re
visie afgelopen najaar al aange
past voor verbranding van het
gas. Na een proeftijd begint
EPZ in september definitief met
het verstoken van het fosfor
ovengas van Hoechst. De totale
kosten van het project bedragen
ongeveer 8,5 miljoen gulden. De
overheid draagt daarin 1 mil
joen gulden bij.
Paramaribo (anp) - De Nederlandse Rijksluchtvaartdienst
(RLD) heeft aan de Surinaamse autoriteiten gevraagd de lan
ding van een toestel van Cimarron Airlines (een nieuwe Suri
naamse luchtvaartmaatschappij) in Paramaribo toe te staan
om 'een menselijk drama' te voorkomen.
Het zal echter een eenmalige lan
ding zijn, zo wordt verteld door
bronnen binnen de luchtvaartwe
reld. De eerste vlucht van Am
sterdam naar Paramaribo van de
nieuwe Surinaamse luchtvaart
maatschappij strandde dinsdag
avond in hoofdstad Port of Spain
van het eilandenrijk Trinidad en
Tobago omdat het geen toestem
ming kreeg te landen in Parama
ribo. De 170 passagiers moesten
overnachten in een hotel.
Nederland en Suriname vinden
dat Cimarron het luchtvaartver
drag tussen de twee landen
schendt. Alleen KLM en SLM
mogen een lijndienst tussen
Schiphol en Paramaribo onder
houden.
Cimarron-directeur W. Amstel
veen vindt dat de tijd gaat drin
gen. Zijn passagiers voor een
tweede maal te laten overnachten
op Trinidad ziet hij niet zitten,
zeker niet nu een van de passa
giers een hartpatiënt blijkt te
zijn.
Cimarron wacht nog steeds op
een beslissing uit Paramaribo.
„We hebben nog niets officieel
gehoord", zegt Amstelveen.
De volgende vlucht van Cimarron
staat gepland op 28 juni. Voor,die
tijd willen de autoriteiten van
Nederland en Suriname een dui
delijk gesprek hebben met de lei
ding van de nieuwe Surinaamse
luchtvaartmaatschappij, die ge
deeltelijk wordt gefinancierd
door Amsterdamse optiehandela-
Volvo Car, de personenwagendivisie van het Zweedse concern
Volvo, heeft in de eerste vijf maanden van dit jaar 170.491 auto's
verkocht, 0,8 procent minder dan in dezelfde periode van 1995.
In Italië verminderde de afzet met 18 procent. In Japan en
Duitsland ging de verkoop daarentegen omhoog. Volvo is voor
eenderde eigenaar van NedCar in Born.
Den Haag - Minister Zalm van Financiën vindt, dat de .positie
van de Nederlandse aandeelhouder in relatie tot een bedrijf ver
sterkt moet worden. Hoe dat moet gebeuren, wil hij in eerste in
stantie aan de marktpartijen overlaten.
Dit zei thesauriër-generaal van Financiën H. Brouwer gisteren
tijdens de uitgifte van de Koning Willem I-prijs aan Randstad,
waar hij de zieke minister verving.
Canberra - De Luchthaven Schiphol wil samen met Australi
sche partners luchthavens in Australië van de overheid ovérne-
men.
Dit heeft een woordvoerder van Schiphol gisteren bevestigd. De
Australische overheid start binnenkort met een procedure om 22
luchthavens te privatiseren.
Den Haag - Land- en tuinbouworganisaties gaan met verzeker
aars bespreken, wat de rol van de overheid kan zijn bij verzeke
ringen tegen calamiteiten.
Tijdens regulier overleg tussen de vakorganisatie LTO en minis
ter Van Aartsen is gisteren afgesproken, dat een externe com
missie nauwkeurig de grenzen probeert te bepalen tussen risico
voor de ondernemer en risico voor de overheid.
Den Haag (anp) - In ons land staat meer dan 22 miljard,gulden
uit aan consumptief krediet, maar dat bestaat waarschijnlijk
voor niet meer dan 5 procent uit kredieten van meer dan 50.000
gulden.
Uit cijfers over voorgaande jaren
blijkt dat ongeveer 1,9 miljoen
Nederlanders geld lenen voor de
aanschaf van auto, caravan, boot,
apparatuur of andere dure spul
len. Het blijkt daarbij vooral te
gaan om bedragen van 5000 tot
50.000 gulden.
Voor particulieren met een eigen
huis is consumptief krediet" veel
minder aantrekkelijk dan. het
verhogen van de hypotheek. Uit
cijfers van het CBS is af te leiden
dat het afsluiten van deze kleine
hypotheken is toegenomen en dat
het een geduchte concurrent kan
zijn van het consumptief krediet.
Er is in ons land al langer sprake
van het aanpakken van hét con
sumptief krediet. Bovendien was
in het regeerakoord afgesproken
dat er maatregelen zouden ko
men om dit te beperken.
De Vereniging van 'Financie
ringsondernemingen, evenals de
banken goed voor bijna de helft
van de markt, wees er dan ook op
dat een beperking van de renteaf
trek vooral de gewone man of
vrouw zou treffen, omdat die niet
kan uitwijken naar een verhoging
van de hypotheek. Die vrees lijkt
nu met het wetsvoorstel van Ver
meend niet bewaarheid.
De ongeveer 1,9 miljoen Neder
landers - één op de drie huishou
dens - die geld lenen voor de aan
schaf van een auto, boot, cara
van, houden het meestal op lage
re bedragen.
Verreweg de meeste geldleners
voelen dus de gevolgen van het
wetsvoorstel van staatssecretaris
Vermeend van Financiën niet.
Voor gezinnen zou de grens bij de
huidige rentestand van ongeveer
9 procent zelfs liggen in de buurt
,van een ton. Bovendien voorziet
het wetsvoorstel in een over
gangsregeling, waardoor ieder
een volgend jaar nog 10.000 (al
leenstaanden) of 20.000 gulden
(gehuwden) kan aftrekken en het
jaar erna nog 7500 of 15.000 gul
den.
In maart stond voor meer dan 22
miljard uit aan consumptief kre
diet, waarvan meer dan 7 miljard
aan kredieten met een vaste loop
tijd en ruim 15 miljard aan door
lopende kredieten. Door de lage
rente sloten meer Nederlanders
in het begin van dit jaar een le
ning af. Hoewel de rente laag is,
gingen de geldleners lang niet tot
het uiterste. De som van de toege
zegde kredietlimieten bedroeg
32,7 miljard gulden.
U opent al een Postbank Kapitaal
rekening met een minimum inleg van
f 25.000,-. Daarmee profiteert u van de
ideale combinatie van een hoge rente (nu
4,25%*) en alle opnamevrijheid.
Elk willekeurig bedrag is van deze
rekening op te nemen zonder dat u
daarvoor kosten betaalt. Ook bedragen
boven de f50.000- zijn kosteloos op te
nemen, mits u dit minstens één maand
Gewoon via uw Giroboekje
of door even te bellen met Postbank
Sparen: (020) 591 82 20.
Dit nummer kunt u ook bellen voor
meer informatie over de Kapitaalrekening
of over andere girospaarrekeningen zoals
de Leeuw-, Ster- JÜÜïÉl)
en Plusrekening. POSTBANK
•Rentevergoeding per 28 mei 1996.
Staatssecretaris Ver
meend van Financiën
heeft met onmiddellijke
ingang een streep gezet
door de zogeheten turbo-
bv's. Deze bv's werden
vooral gebruikt door
handige lieden, die snel
geld wilden beuren zon
der er een cent belasting
over te betalen.
Door Peter Munnix
Roermond - Het gebeurde
maar al te vaak dat mensen
failliete bv's of bv's met
schuld kochten om vervolgens
op legale manier over de winst
geen belasting te betalen. De
ze manier van zaken doen was
al jaren een doorn in het oog
van eerbare zakenlieden. Ook
het ministerie van Financiën
was niet bepaald gelukkig
met deze gang van zaken.
Staatssecretaris Vermeend
foto de stem/johan van gurp
De aankondiging dat het ministe
rie broedde op een constructie om
hieraan een eind te maken, is al
jaren oud. Dat een streep gezet is
door deze handel is dus geen ech
te verrassing. Wel het feit dat het
onaangekondigd meteen van
kracht is geworden. Handelaars
in dit soort bv's hebben dus het
nakijken.
Waar gaat het in feite om? Een
simpel voorbeeld. Iemand koopt
een bv, die verliesgevend is. De
bv heeft een schuld van een ton
en een aandelenkapitaal van drie
ton op papier. Aangezien de bv
geen activiteiten meer ontplooit,
is het aandelenkapitaal in feite
nul. Dit soort bv's konden, omdat
ze niets waard waren, daarom
voor pakweg een tot duizend gul
den gekocht worden. De nieuwe
eigenaar trof dan ook meteen een
regeling met de schuldeiser door
de schuld af te kopen voor een
paar duizend gulden. Onder het
motto 'dat is beter dan niets'
droeg de schuldeiser zijn vorde
ring dan ook graag over aan de
koper.
Was dat eenmaal gebeurd, dan
kon de echte handel beginnen. De
bv nieuwe stijl begon activitei
ten, die winst opleverden. De kas
raakte weer gevuld en de nieuwe
eigenaar kon de schuld van een
ton met een gerust geweten aan
zichzelf uitbetalen. Een winst
van 100 procent, want hij hoefde
er geen belasting over te betalen.
Precies hetzelfde gebeurde daar
na met het aandelenkapitaal. De
directeur-grootaandeelhouder
besloot na een blik op het bank
saldo het aandelenkapitaal te
halveren. Hij betaalde zichzelf
anderhalve ton uit. En ook nu
hoefde hij niet met de fiscus af te
rekenen. Weer pure winst.
Vandaar dat dit soort bv's de
naam turbo bv's kregen. Snel
geld maken was het parool. Vol
gens de letter van de wet was
daarmee niets mis. Maar deze
manier van zakend doen druiste
wel in tegen de geest van de wet.
Mensen, die een dergelijke bv ge
kocht hebben, maar hun winst
nog niet ten gelde hebben ge
maakt, kunnen nu naar hun on
belaste winst fluiten. Vanaf 4
juni betalen ze over de schuld
braaf belasting naar het progres
sieve tarief, dat kan oplopen tot
zestig procent. Einde oefening
dus.
I