dah öE STEM 'Devotie ging hand in hand met commercie Poetry nu ook naar Maastricht Rustig musiceren bij Het Brabants Orkest "'B jarkiezenhof Bergen op Zoom krijgt permanente expositie over processies Crowded House heft zich op D1 Festival van mode en film op Sint Joost Zomer-Gicfls DONDERDAG 6 JUNI 1996 tun rolmops 500 gram Karnemelk roomdessert vruchten diverse iken, bekertje /~<r\ gram 89 hU ton-' |l 00 gram 29*^4Q lerentijger jritbrood Jesneden, IJQ |erpakt, heel AP*- J.» lalvé slasaus -i /2Q |es 500 ml AP*- ïrolsch pils .rat 24 x 30 cl, met jratis EK logboek 19.22 ïrolsch Special Malt |2 x 30 cl, met "7Q§ gratis EK opener Extran orange of ci -w- 99 ISmiths E.K. Snack Superchips 200 gram, Hamka's 120 gram en Chipito kaas 100 gram, draagtas a 3 zakken vms Hondebrokken rundvlees/kip, blikl250 gram -27*" "|Q9 Cötes de Viverais fles 750 ml £2* van't mes, 100gram euws spekrollade |jvers*of verspak, J00 gram Boekos American hotdogs 4x 50 gram, met gratis zakje ketchup 2P* iwaïsalade (hepvers, bakje TQQ |0 gram 29* Hand appelen 'Golden Delicious' per kilo In het Markiezenhof is een stoet bedevaartgangers te zien met allerlei processievoorwerpen zoals vaandels en kettingen. jfEmileCalon Markiezenhof in Bergen op Zoom leemt zondag een permanente expositie [verprocessies in gebruik. De tentoonstel- besteedt aandacht aan de motieven i de bedevaartgangers, de organisatie n de individuele pelgrim. Conservator Johanna Jacobs van het Bergse ge- Itentemuseum wijst naar het Passiekruis dat ge- Iruiktwerd bij de processie naar Berendrecht. Het [nis beeldt het lijden en de kruisdood van Christus lil. Aan het houten kruis zijn talloze voorwerpen pstigd. Bijvoorbeeld de kan waaruit Pilatus wa- lr schonk om zijn handen te wassen, de haan die piemaal kraaide toen Petrus Christus verloochen- 1 en doornenkroon die verwijzen naar t een klein zwaard in haar hand en laat het ^schilderde oor op het blad zien. Petrus sloeg met c zwaard het oor af van een Romeinse soldaat c Christus gevangen werd genomen in de Hof 1 Olijven. „Moet je kijken, wat mooi, wat een ffidacht voor het detail,zegt ze met enthousiasme pbaar stem. Het kruis is in 1842 gemaakt door J. aa Tichelen uit Bergen op Zoom. Hij was destijds 'SM van de Berendrechtprocessie en moet een jw kundig houtbewerker zijn geweest. 's een van de pronkstukken van de expositie en t een zeer prominente plek. Het wordt vanaf pdag dan ook gedragen door het eerste figuur van Pi nagebootste stoet bedevaartgangers. De ande- n dragen allerlei andere processievoorwerpen zo- |f™an(fels en kettingen. pi Markiezenhof bezit een zeer rijke collectie pro- I-voorwerpen. Tot vijf jaar geleden was een W van dat bezit samen met allerlei kermisspullen 8» zien in de grote zaal op de eerste verdieping 1'het stadspaleis, die nog steeds Processiezaal Ml genoemd. Die voorwerpen zijn toen echter ïuisd naar het depot omdat er geen goede sa- lj, -8 was, aldus Jacobs. „Destijds bestond al fh te rijft0"1 !;ez'inertijd een permanente exposi- pzameld F Bergse museum heeft zo'n grote collectie omdat zestig een aantal inwoners van de stad *e I 'd ^erm's en Processie oprichtte. Het was 'Ju dat er nauwelijks nog belangstelling voor ®les bestond. „De verschillende processie- erschappen vielen uit elkaar en de leden had- ,s ls allemaal wel iets staan. Als er toen niet [jVei?ameld, zou nu weinig meer zijn terug te le)A ,an was alles verspreid over het hele land." Ri va n °°k ^et gr°otste respect voor de men- E" n dle stiching, zoals Kees Booij en Corneel Pen d beseften tijdig dat dit erfgoed ver- ilio e ®aan en hebben zich ingespannen t vo°rwerpen bij elkaar te houden.Door hun Ierland2 Markiezenhof dap ook de rijkste Ne- shptnt ectie' aldus onderzoeker P. Margry Nam eertensinstituut (volkskunde) in Am- fultüren |eSfzljn van ade tijden en alle culturen. In Pnden v tP'6 was det a£ gebruikelijk om ze te ■tocht n i krieken en Romeinen trokken ook in F nogvtp f beilige plaatsen om bijvoorbeeld goe- leil afn te smeken, genezing te vragen, het on- r oormren' ^oete te doen o£ gotten te eren. I6 eerste Van christelijke processies ligt in Paren jjlereauwen van onze jaartelling. De mar- T®EebraeUt0£) van dè Pomeinse kiezers waren [Nonrhe J,r'erc'eri door de verdrukte gelovigen khanH obristenen beschouwd en langza- ontstond een verering. Jaarlijks trokken gelovigen naar het graf van die martelaren om daar hun dood te herdenken. Deze verering groei de en de christenen begon deze martelaren te beschouwen als heiligen. In de derde eeuw mochten christenen kerken bou wen van de Romeinse heersers. Dat deden ze vaak op plaatsen waar martelaren waren begra ven. Toen in de achtste eeuw het Concilie van Nicaea bepaalde dat in een kerk een relikwie van een heilige aanwezig moest zijn, werden de stoffelijke resten van de martelaren opgegraven en opgedeeld. Ook de graven van apostelen en heiligen die een na tuurlijke dood waren gestorven werden geopend en er ontstond een levendige handel in reli kwieën. Daarbij werd niet al te nauw gekeken. Zo zijn er mo menteel dusdanig veel splinters van het heilig kruis dat makke lijk dertig kruisen samengesteld kunnen worden uit die 'heilige' resten. Het bezit van relikwieën bete kende de komst van vele gelovi gen, aldus Jacobs. Processies werden dan ook snel gecombi neerd met jaarmarkten en ker missen, want de middenstand zag wel brood in al die gelovi gen. Die moesten immers ook eten, slapen en vermaakt wor den, „Zo ging devotie hand in hand met commercie, recreatie en vermaak. De katholieke kerk zag dat niet echt graag maar kon er niets tegen doen." Ook plaatsen die het geluk had den een wonderbaarlijke gebeurtenis op hun grond gebied te kennen, werden en worden bedevaarts plaatsen. Lourdes is daar een van de bekendste voorbeelden van. Jacobs noemt het opvallend dat veel bedevaartsoorden aan Maria zijn gewijd. De Maria met Jezus en rozenkrans op een krans van 21 medailles. heiligen komen op de tweede plaats en de aan Christus gewij de bedevaartsoorden zijn zeld zaam. Momenteel zijn er in Eu ropa meer dan zesduizend pel grimsoorden, waarvan Rome de belangrijkste is. Tijdens de Reformatie werden in Nederland processies verboden. Pas in het midden van de vorige eeuw, als de bisschoppelijke hiërarchie is hersteld en het katholieke geloof openlijk mag worden uitgeoefend, mogen pro cessies weer door de straten trekken. De katholieken maken daar dankbaar gebruik van. Het is voor hen een mogelijkheid om te tonen dat ze er zijn. Al snel telt Bergen op Zoom acht broeder schappen, die processies organi seren. De tochten gaan naar het Duitse Kevelaar, Berendrecht, Gaver- land en Hoogstraten in België en naar Brielle, Dorst, Lepelstraat en Ulicoten. Direct na de Tweede Wereldoor log komt daar ook nog eens de Maria Ommegang bij als dank dat de Markiezenstad gespaard bleef van het oorlogsgeweld. Die processie trekt nog jaarlijks door Bergen op Zoom en meer dan duizend inwoners lopen dan in die stoet mee. Al predikend, zingend, dansend en musicerend wordt de geschiedenis van het katholieke geloof met Maria als centraal figuur uitgebeeld. Dit jaar vindt die Ommegang op 30 juni plaats. Een aantal van de processies is inmiddels een stille dood gestorven. Zover Jacobs weet werd vanuit Bergen in 1922 voor de laatste maal naar het protes tantse Brielle getrokken om daar de martelaren van Gorcum te eren; omgebracht door de Geuzen, op 5 FOTO'S DE STEM/BEN STEFFEN juli 1572. De bevolking van Brielle zag de processig niet graag door de straten trekken terwijl juist veel katholieken daar graag naar toe trokken om in die 'vijandige stad' hun geloof uit te dragen. Waarom er een eind gekomen is aan de processie heeft Jacobs niet kunnen achterhalen. Berendrecht De tocht vanuit Bergen naar Berendrecht is ook al weer jaren verleden tijd. Opvallend is echter dat vanuit het nabijgelegen Ossendrecht nog wel elk jaar een processie naar dat Belgische grens- plaatsje vertrekt om 'Maria van de Hagelberg' te eren. Volgens de overleveringen werd in 1732 op de heuvel De Hagelberg een wonderdadig Ma riabeeld in de struiken gevonden. Hoogstraten wordt nog elk jaar aangedaan door gelovigen uit Bergen. Niet meer te voet maar per bus en wel op de eerste zqndag van juni. De oor sprong van die processie ligt in het Boxtel van 1380. De priester Eligius Aecker stootte tijdens het opdragen van de mis de kelk met witte wijn om. Die wijn kleurde rood op het altaardwaal en de hostiedoek. De priester verzweeg die gebeur tenis en probeerde beide doeken uit te wassen wat niet lukte. Op zijn sterfbed onthulde hij waar die doeken waren opgeborgen. Vrij snel daarna was Boxtel een bedevaartsplaats en de vlekken werden beschouwd als het bloed van Christus. Tijdens de Reformatie werden de beide doeken in veiligheid gebracht in Hoogstraten, waardoor ook die plaats een bedevaartsoord werd. Toen enkele eeuwen later de katholieke gemeenschap van Box tel de doeken terug eiste, wilde men daar in Hoog straten niets van weten want de jaarlijkse processie was erg goed voor het welvaren van deze Belgische plaats. In 1924 werd dan ook alleen de hostiedoek teruggegeven en sindsdien trekken beide plaatsen jaarlijks flink wat pelgrims. Noveen De officiële processies naar Lepelstraat, Ulicoten, Gaverland en Dorst zijn ook al weer vele jaren afge schaft. Wel wordt in Lepelstraat de traditie hoog gehouden door op de negen dinsdagen voorafgaand aan 13 juni een noveen te-houden om zo Antonius - van Padua te vereren. Kevelaar trekt nog jaarlijks vele processiegangers. In een kapel aldaar wordt een 17e eeuws prentje be waard dat wonderbaarlijke genezingen heeft be werkstelligd. Gingen de gelovigen vroeger vanuit Bergen op Zoom te voet naar Breda om vervolgens de reis per trein voort te zetten, tegenwoordig rijden er bussen naar de Duitse plaats om Maria als troosteres van de bedrukten te vereren. Kevelaar trekt jaarlijks meer dan 800.000 gelovigen. Er zijn weer plannen om de voettocht nieuw leven in te blazen. „Want het lange-afstand-lopen is weer in. Zo probeert de or ganisatie aansluiting te krijgen bij de hedendaagse levensstijl." Jacobs verwacht dat processies zullen blijven. „Veel hangt af van de organisatoren. Als het lukt om daar jongeren bij te betrekken blijven ze bestaan. Want je hoeft niet per se gelovig te zijn om tot bezinning te komen. We leven in een jachtige tijd en aan be zinning is steêds meer behoefte. Niet voor niets zit ten de kloosters vol met mensen die even rust zoe ken." Markiezenhof Bergen op Zoom. Aanstaande zondag wordt de opening van expositie gevierd met een plechtige eucharistieviering in de Sint Gertrudiskerk, aanvang 10.00 uur. Om 11.45 uur wordt vervolgens een processie gehouden naar het Markiezenhof waar om 12.00 uur een lunch begint. De officiële opening is om 13.30 uur door P. Margry van het P.J. Meertensin- stituut. Londen (anp) - Popgroep Crowded House bestaat niet meer. Zan ger/gitarist Neil Finn zei gisteren in een persverklaring dat het optreden dat de band dinsdagavond gaf in Hanover Grand in Londen, het laatste was. Finn kon het niet opbrengen tijdens de show het afscheid van de Nieuwzeelandse groep aan te kondigen. Finn, voornaamste song schrijver van de band, zei dat hij zich de laatste tijd creatief inge snoerd voelde, en dat de groep zich begon te herhalen. Neil Finn noemde het album The best of... dat onlangs verscheen een passend afscheid en zei dat er geen plannen meer zijn voor op tredens. Neils broertje Tim Finn richtte Crowded House op na het uiteen vallen medio jaren zeventig van Splitenz, een cultgroep met een vaste aanhang in Europa. De band brak door in 1987 met de we reldhit Don't dream it's over. Het succes evenaarden zij later met Weather with you. Rotterdam (anp) - Oude bekenden zoals de Ierse Nobelprijs- winaaar Seamus Heaney en de Brit James Fenton en nieuwe gezichten zoals de Mexicaan Homero Aridjis, de Argentijn Fer nando Birri en de Sloveen Kajetan Kovic wisselen elkaar af op de 27e editie van Poetry International. Het dichtersfestival speelt zich van 13 tot en met 22 juni af in de Doelen in Rotter dam. Poetry on the Road, een van het Rotterdamse festival afgeleide manifestatie, heeft dit jaar voor het eerst in Maastricht plaats op 14 en 15 juni in het Bonnenfan- tenmuseum. In Antwerpen be staat Poetry on the Road al sinds 1993. Dit jaar wordt de poëziemanifes tatie daar op 13 juni gehouden in het cultureel centrum 't Elzen- veld. Zowel in Rotterdam als in Ant werpen is ook een uitgebreid pro gramma voor kinderen. James Fenton bezoekt Poetry In ternational niet in de eerste plaats als dichter, maar als inter viewer van de Filipijn Gelacio Guillermo. Fenton was als jour nalist ooggetuige toen de toen malige Filipijnse president Mar cos het veld moest ruimen, Guil lermo streed in die tijd voor Mar cos' vertrek. Nederlandstalige dichters op Poetry International zijn Neeltje Marig Min, Peter Nijmeijer, Ilse Starkenburg en Theo Verhaar uit Nederland en Greet de Cóninck, Jo Govaerts, Luuk Gruwez en Peter Verhelst uit Vlaanderen. Op de slotavond wordt het ver taalproject gepresenteerd dat dit jaar aan de Zuidafrikaan Breyten Breytenbach is gewijd. Hij heeft een keuze uit zijn ge dichten gemaakt die in eerste in stantie in het Nederlands, Frans, Duits en Engels worden vertaald. Op de slotavond wordt ook de Buddingh'-prijs voor nieuwe Ne derlandse poëzie uitgereikt. De jury heeft daarvoor vier debute rende dichters genomineerd: Erik Bindervoet met Tijdelijk zelfpor tret met hoofd en plaatsbepaling, oranje, Pieter A. Kuyk met Zal ik 'je wijzen waar ik woon, Theo van Os met Beurtzang en Hehk van der Waal met De windsels van de sfynx. Van onze verslaggever Breda - Onder de titel 'Con structed Images' vindt van daag en morgen op de kunst academie Sint Joost aan de Beukenlaan te Breda een fes tival van mode en film plaats. 'Constructed Images' is een primeur. Het is de combina tie van de jaarlijkse mode show en van het jaarlijkse filmfestival, gebaseerd op eindexamenproducten. Gedurende de twee dagen van 'Constructed Images' worden de eindexamenpro jecten gepresenteerd van de afdelingen Modevormgeving, Audiovisueel en Program mamaken. De eindexamenfilms zijn op donderdag en vrijdag te zien van 15.00 tot 24.00 uur. Voor ƒ10 kan men op beide dagen terecht bij alle films. De modeshows beginnen op beide dagen om 19.00 uur en om 21.00 uur. De toegangs prijs bedraagt 15 per mo deshow. De modeshows wor den zoals gebruikelijk gepre senteerd door Serge-Henri Valcke. Opening cyclus trekt weinig publiek Breda - Chassé Theater (Grote zaal). Eerste concert in de Haydn, Beethoven, Mozart-cy- clus 1996 door Het Brabants Orkést o.l.v. Mare Soustrot. Solist Bernard Soustrot (trom pet). Gehoord op 4 juni 1996. Door Frans Baljeu Uit de tijd dat de klgssieke cy clus aan het eind van het sei zoen nog uitsluitend Beetho ven-cyclus was, herinner ik mij uitverkochte zalen. Sinds de verrijkende uitbreiding met de andere twee grote Weens Klassieken wil dat maar niet meer lukken. Als.er dan ook nog voetbal is op een mooie zomeravond is die kans al helemaal verkeken. Dit matig bezochte eerste concert van de Haydn, Beethoven, Mo- zart-cyclus 1996 werd woensdag avond in het Chassé Theater mijn eerste kennismaking met de deze week sterk in de publiciteit staande dirigent Mare Soustrot. De visie die hij op de klassieken etaleerde gaf, vooral in de Mo- zartwerken, een mild en rustig musiceren te horen waarin de tijd genomen werd om dingen uit te werken. Er werd verzorgd ge speeld. Na de twee bepaald niet denderende Duitse regio-orkes ten die onlangs in Breda te horen waren, viel extra op hoeveel kwa liteit er aanwezig in Het Bra bants Orkest. Soustrot heeft een elegante diri- geerstijl met wel zeer flexibele polsen, waarin tremolo's en snel le passages vaak opvallend wor den meegeslagen. Bij Mozarts ro- coco-symfonie in A KV 201 paste deze sierlijkheid wel. Het spran kelende karakter van het eerste deel was in een iets sneller tempo beter tot zijn recht gekomen. In het tweede deel klonk fraai zan gerig lijnenspel. De blazers ble ven in deze strijkerssymfonie wat naast de totaalklank hangen. Wanneer Mare Soustrot geen di rigent was geweest bij Het Bra bants Orkest,- hadden wij waar schijnlijk hier ook niet zijn broer Bernard als trompetsolist ge hoord. Deze corpulente solist speelde over het algemeen met een behoorlijk slanke toon Haydns overbekende noten. Ber nard Soustrot valt niet in de cate gorie epaterende virtuozen, maar liet soms mooi de binnenzijde van Haydns muziek horen. Na de pauze klonk eerst Mozarts abstracte meditatie over de dood in zijn Mauerische Trauermusik. De onverstoorbaarheid van de Gregoriaanse Cantus Firmus en de manier waarop het orkest als een orgel geregistreerd werd, maakten indruk. De inleiding van Beethovens 4e symfonie sluit qua sfeer goed aan op deze bedachtzame klanken en vormde zo een organische over gang naar de terugkeer naar on bekommerde muziek van voor de pauze. Wie deze uitvoering afre kent op het verwerken van visies als die van Gardiner, Norrington en Brüggen kwam niet geheel aan zijn trekken. Soustrot belichtte echter op heel eigen wijze de mu- zikanteske levendigheid van deze onbekendere Beethovensymfo-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 13